Trouwen voor <1000 euro

26-05-2014 16:29 158 berichten
Ik heb opeens trouwkriebels de laatste tijd. Probleem is: het gaat mij om het getrouwd zijn, ik hoef geen bruiloft, maar vriend wil niet trouwen zonder feest. Ik vind het weer zonde om er duizenden euro's aan uit te geven en zie een echte bruiloft ook niet zitten. Nu ben ik een beetje op zoek naar een middenweg en had ik het volgende bedacht: gratis trouwen op maandag gevolgd door een high-tea of lunch met 20 familieleden en vrienden. Ik heb wat zitten googlen en kwam op het volgende uit.



Gemeente ¤80 (trouwboekje+uittreksels)

Kleding voor ons beiden 300

Ringen 100

High tea voor 20 personen 350 (als je 10 bonnen van Bongo koopt)

Goede vriend van ons is fotograaf en wil denk ik wel gratis plaatjes schieten.



Vergeet ik iets? Is een high tea wel leuk?



En ik hoor ook graag van anderen die met dit budget getrouwd zijn hoe zei het hebben gedaan.
Alle reacties Link kopieren
Misschien een stom idee, maar kan je het niet opsplitsen? Dus trouwen en dan low budget (klein maar fijn). Verder sparen en daarna een groot feest geven zoals je partner in gedachten heeft?
quote:handigmetgeld schreef op 26 mei 2014 @ 17:22:

Ikbenikben: "Het was alleen vrij lastig om te trouwen zonder ringen."



Dat snap ik dan weer niet? Waarom is het lastig om te trouwen zonder ringen? Ik heb wel eens een bruiloft meegemaakt zonder ringen op het gemeentehuis (want ringen in de kerk), dat kan gewoon, en als de ambtenaar het goed aankleedt mis je het ook niet. Alleen als je dan later in de kerk die ringen ziet wisselen denk je ineens: he? O ja, dat hebben ze vanmiddag niet gedaan?



Yep, wij trouwden op maandagochtend in het gemeentehuis (dat wilden we graag omdat dat op de dat viel dat we elkaar leerden kennen) en op vrijdag in de kerk.

Op maandagochtend deden we echt geen ringen hoor.

Maar dat was pas het moment dat die suffe ambtenaar zich realiseerde dat we ook nog op vrijdag in de kerk gingen trouwen en zich dus bedacht dat ze het verkeerde trouwboekje had klaargemaakt.

Overigens was dat gratis trouwen echt heel minimaal hoor. Er kon niet eens een "welkom allemaal" vanaf en was dus helemaal niet persoonlijk. Als dat alleen ons trouwen was geweest, was ik seer teleurgesteld.
Alle reacties Link kopieren
¤80 voor de gemeente? Wij betaalden meen ik ¤12 (trouwboekjes zijn nergens voor nodig...is voor de sier..hebben wij niet gedaan)



Wij hebben gekozen voor een italiaans buffet aan huis...net even wat makkelijker...en beperkte kosten voor drinken...
Alle reacties Link kopieren
Hij moet erg veel water bij de wijn doen, het is ook zijn dag denk ik dan...
Never look down on anybody, unless you're helping them Up.
Wij hebben het zo ongeveer gedaan zoals jouw idee is. Waren alleen wel meer dan 1000,- kwijt, maar we hebben dure ringen.

Had het niet anders willen doen.
Alle reacties Link kopieren
quote:matroesjka_ schreef op 26 mei 2014 @ 16:29:

Goede vriend van ons is fotograaf en wil denk ik wel gratis plaatjes schieten.



Weet je dat zeker dat hij dat wel wil? Of: dat hij niet durft te weigeren?

Als hij professioneel fotograaf is zal hij veel uren steken in de nabewerking van de foto's; hij heeft uiteindelijk een naam te verliezen dus hij wil toch goed werk afleveren. Hij moet uren vrij plannen voor het maken van de foto's en daarna minimaal evenzoveel uren erin steken om de foto's te selecteren, bij te snijden en na te bewerken.

Uren die hij bij een opdracht van derden kan declareren ....

Ga je dan zelf aan de slag om een foto-album te maken, of 'mag' de bevriende fotograaf dat ook doen? Een beetje foto-album kost ook niet niks!
quote:handigmetgeld schreef op 26 mei 2014 @ 17:22:

Ikbenikben: "Het was alleen vrij lastig om te trouwen zonder ringen."



Dat snap ik dan weer niet? Waarom is het lastig om te trouwen zonder ringen? Ik heb wel eens een bruiloft meegemaakt zonder ringen op het gemeentehuis (want ringen in de kerk), dat kan gewoon, en als de ambtenaar het goed aankleedt mis je het ook niet. Alleen als je dan later in de kerk die ringen ziet wisselen denk je ineens: he? O ja, dat hebben ze vanmiddag niet gedaan?



Ach lastig lastig misschien heb ik dat verkeerd omschreven. Mensen vragen ernaar, het is gewoon een vrij mooi symbolisch moment en bovendien was ons neefje bruidsjonker en die wilde heel graag de ringen geven.

Dus al met al een beetje daaraan toegegeven
Alle reacties Link kopieren
Deze middenweg klinkt niet echt als een middenweg als jouw vriend het juist groot wil vieren. Hij moet best veel inleveren.

En een high tea is geen feest en met bonnen denk ik ... tsja dat wordt cheap ass.



Als je dan toch een middenweg zoekt: s middags trouwen en dan BBQ + feest in je eigen huis of op goedkope locatie.



Maar het handigste is eigenlijk als je eerst even met je vriend praat wat hij eigenlijk in gedachte heeft en wat hij belangrijk vindt. (Ik vind bijvoorbeeld auto's absoluut niet boeiend maar voor sommigen is het de highlight van de dag kennelijk.) Dan pas kan je een goede middenweg gaan zoeken. Samen.
quote:mamavanbram schreef op 26 mei 2014 @ 17:35:

¤80 voor de gemeente? Wij betaalden meen ik ¤12 (trouwboekjes zijn nergens voor nodig...is voor de sier..hebben wij niet gedaan)



Wij hebben gekozen voor een italiaans buffet aan huis...net even wat makkelijker...en beperkte kosten voor drinken...Dat heb ik wel vaker gehoord maar toen mijn man overleed moest ik ons trouwboekje aan de notaris laten zien voor de erfakte. Hoe gaan dat soort dingen dan?
Alle reacties Link kopieren
Ps En wat betreft die fotograaf: als je dat wil, betaal m gewoon en vertel duidelijk wat je verwacht daarvoor. Die mensen worden ook een beetje van alle mensen die ze vragen gratis te fotograferen.
Ibi je kunt toch ook gewoon een uittreksel bij de burgerlijke stand halen ipv trouwboekje? In die zin lijkt een trouwboekje me idd overbodig.
quote:Joyce48 schreef op 26 mei 2014 @ 17:42:

[...]



Weet je dat zeker dat hij dat wel wil? Of: dat hij niet durft te weigeren?

Als hij professioneel fotograaf is zal hij veel uren steken in de nabewerking van de foto's; hij heeft uiteindelijk een naam te verliezen dus hij wil toch goed werk afleveren. Hij moet uren vrij plannen voor het maken van de foto's en daarna minimaal evenzoveel uren erin steken om de foto's te selecteren, bij te snijden en na te bewerken.

Uren die hij bij een opdracht van derden kan declareren ....

Ga je dan zelf aan de slag om een foto-album te maken, of 'mag' de bevriende fotograaf dat ook doen? Een beetje foto-album kost ook niet niks!Ik wil hieraan toevoegen dat het voor een bevriende fotograaf helemaal niet leuk is om foto's te maken. Je ontzegt hem hiermee de feestvreugde. Iedereen aan het feesten en hij aan het werken, en dan krijgt hij er ook nog eens geen rooie cent voor.
quote:matroesjka_ schreef op 26 mei 2014 @ 17:48:

Ibi je kunt toch ook gewoon een uittreksel bij de burgerlijke stand halen ipv trouwboekje? In die zin lijkt een trouwboekje me idd overbodig.

'

Goh ja dat was misschien handiger geweest. Ben behoorlijk lang op zoek geweest naar dat boekje want die lag nog in 1 van de vele dozen op zolder vanwege verhuizing.

Maar nu vind ik het wel fijn dat ik hem heb, ligt bij andere officiële stukken en is toch een mooi tastbaar bewijs.
Leuk idee.



Voor 17-20 euro de man kun je best ergens een high tea of lunch regelen denk ik zo.



Trouwringen zijn er ook in titanium, die verkleuren niet en zijn een stuk goedkoper dan gouden.



Jurk kun je heel goedkoop op marktplaats scoren.



En dan houd je geld over voor de auto die jouw vriend wil.
Alle reacties Link kopieren
quote:moringa schreef op 26 mei 2014 @ 17:48:

Ps En wat betreft die fotograaf: als je dat wil, betaal m gewoon en vertel duidelijk wat je verwacht daarvoor. Die mensen worden ook een beetje van alle mensen die ze vragen gratis te fotograferen.Als kapster ben je denk ik ook altijd de pineut.
Wat gij niet wilt dat u geschiedt, doe dat ook een ander niet.
Alle reacties Link kopieren
quote:annelaure schreef op 26 mei 2014 @ 17:49:

[...]



Ik wil hieraan toevoegen dat het voor een bevriende fotograaf helemaal niet leuk is om foto's te maken. Je ontzegt hem hiermee de feestvreugde. Iedereen aan het feesten en hij aan het werken, en dan krijgt hij er ook nog eens geen rooie cent voor.Eens!! Iemand is een prof. Die moet ook ergens zijn/haar geld/inkomen vandaan zien te halen.
Alle reacties Link kopieren
Vind het ook wel jammer voor je vriend. Hij wilt wel een trouwauto en jij zegt ach onze auto kan ook, hij wilt meer echt trouwen enz en van jou hoeft dat niet zolang maar je getrouwd zijn.. Beetje veel van wat jij wilt.



Weetje als jullie echt graag willen trouwen en beide naar de zin willen maken zou je of wat creatiever met je trouwplannen om kunnen gaan of wachten en sparen.



Ik gooi maar eens een paar balletjes op:



* vraag eens vrienden kennissen of hun weer mensen kennen met een bijzondere auto en wie weet willen mag je de auto lenen of willen ze je vervoeren ( heb je meteen een chauffeur erbij ;) )



* Zoals al eerder gezegd een bbq aan huis of een andere locatie die gezellig is, van vrienden enz. Kijk anders eens naar een boerencamping die hebben vaak ook nog een feestschuur staan, blokhut bij een scouting enz..



* Voor het eten kan je ook eens kijken bij groupon, vakantieveilingen enz die hebben ook wel vaker buffetten enz en dat is wel weer voordelig. Of gewoon eens bij jou in de buurt kijken.



*Trouwjurk, marktplaats, budget-bruiloftkleren, trouwjurk huren, of in een winkel voor galajurken kijken zitten soms ook wel bruidsachtige jurken bij.



Succes
Alle reacties Link kopieren
Het moet te doen zijn.

Wij wilden eerst ook goedkoop trouwen maar kwamen er heel snel achter dat we dan nooit alles konden doen wat we graag wilden.

Bedenk je wel, je doet dit maar een keer, doe het naar jullie wensen.



High tea is wel leuk maar ik vind het voor de mannelijke gasten altijd minder.. Een gewone lunch is meestal leuker.

Ringen voor 100 ? Is krap hoor. Wij hebben zilveren ringen niets aparts en zijn al 280 euro kwijt.

Bedenk gewoon goed wat je wil zodat je achteraf geen spijt krijgt.





En gefelicteerd!!
Weet wat je zegt, maar zeg niet alles wat je weet
Alle reacties Link kopieren
Www.jjshouse.com heeft goedkope jurken.



Een collega van mij had haar bruidsjurk gehuurd. Ook misschien een optie?
Alle reacties Link kopieren
Leuk idee matroesjka! Jouw trouwconcept is eigenlijk precies ons trouwconcept. Wij hebben dit om heel veel redenen gedaan. Omdat het minder druk en spanning geeft wanneer je het in meerdere dagen doet, omdat we de trouwdag zelf op die manier intiemer vonden, omdat we het trouwen en de fotosessie op die manier op een andere dag konden doen dan het feestje voor vrienden, omdat we op die manier konden stellen dat "er geen sprake was van een bruiloft" waardoor we helemaal vrij waren in wie we dan voor het feestje voor vrienden vroegen (en geen familie overal vandaan hoefden te halen wat alleen maar spanning en kosten oplevert) en omdat het goedkoper is. Wat ons betreft veel romantischer en goedkoper, en vooral meer ontspannen! Voor ons was dit het ideale concept!
Alle reacties Link kopieren
quote:skurar schreef op 26 mei 2014 @ 16:48:

En denk heel goed na of je wel op huwelijkse voorwaarden wilt gaan trouwen. Ze bieden enkele voordelen op het eerste oog, maar ook nadelen op de langere termijn.



Recht tegen de hier heersende mening in pleit ik er voor dat voor de meeste vrouwen Nederlandse vrouwen die met een Nederlandse man in Nederland gaan trouwen het nog steeds verstandiger is om in gemeenschap van goederen te trouwen.Waarom denk je dat? En ben je dan wel op de hoogte van wat je allemaal wel niet kunt regelen via huwelijkse voorwaarden? Ik ben juist erg goed beschermd dánkzij de huwelijkse voorwaarden.
Ik geloof dat ik ff het eea moet verduidelijken.



Vooropgesteld: NIKS staat vast. De inrichting, het budget etc kan allemaal nog aangepast worden. Ik ben me slechts aan het oriënteren. Het kan dus best dat we alsnog die auto regelen of die fotograaf gewoon betalen (want het is idd een goed punt dat dat voor die fotograaf niet leuk is. En misschien gaan we uiteindelijk alsnog voor een GP. Niks staat vast dus.



De opmerkingen dat ik mijn vriend zijn bruiloft niet gun vind ik een beetje flauw. Als we het doen op zijn manier dan vind ik het weer niet leuk en gunt hij mij dus mijn trouwdag niet zoals ik hem het liefst wil. En het is onze dag dus we zullen tot een compromis moeten komen waar we ons beide goed bij voelen en ik heb er alle vertrouwen in dat dat gaat lukken.



Verder ben ik me er heel erg bewust van wat voor rechten en plichten er komen bij een huwelijk/GP. Dat staat een beetje buiten dit topic en eventuele notariskosten reken ik in deze niet mee want ook als we niet gaan trouwen moeten we toch naar de notaris. Verder geen grote verschillen in vermogen en we verwachten geen grote erfenissen.



@dymo9 ik vind het knap dat jij in onze financiele toekomst kunt kijken. Dat doe je beter dan wij want zo zeker is het helemaal niet dat ik meer ga verdienen dan hij



@wished je hebt gelijk voor mannen is een high tea misschien niet zo geslaagd.



@ringen, die ga ik misschien in mijn land van herkomst halen dat scheelt een hoop in de prijs. Mijn vriend draagt sowieso geen ringen dus dat is zonde om er veel aan uit te geven.
Alle reacties Link kopieren
Vraag bij je eigen gemeente even goed na of je wel gratis mag trouwen op maandag.

Onze gemeente is namelijk van mening dat dat een dienst is voor mensen die geen geld hebben om te trouwen (en niet voor mensen die het wel hebben maar het niet waard vinden om het aan trouwen uit te geven)

Dus bij ons in de gemeente mag je alleen gratis trouwen als je uitvoerig bewijs aanlevert dat je op of onder bijstandsniveau leeft.



En verder zou ik inderdaad proberen iets meer aan je vriend wensen tegemoet proberen te komen. Het is ook zijn bruiloft he.

Edit: Mosterd...

(en ook compleet eens met de puntjes over de fotograaf)



Hoe is een bbq in plaats van een high tea? Is ook lekker informeel en voor de mannen misschien iets leuker.
Als jouw vriend wil trouwen met een feest, dan is jouw idee een behoorlijke teleurstelling.

Je trouwt maar één keer in je leven als het goed is, moet het dan zo karig?

Zo weinig geld voor kleding. Trouw je in een H&Mmetje? Met van Haren schoenen? En een ring van de kermis?

Een hight tea? Leuk voor de dames, maar voor de mannen is daar niets aan.

En je budget is zo laag, wil je fris schenken i.p.v. wijn?

Ik zou het dan liever thuishouden, zodat je er wat meer van kunt maken. Zelf inkopen is goedkoper.



Als je zo moet bezuinigen, vind ik het geen feestelijk gebeuren.

Het is natuurlijk wat jij wil, maar ook wat je vriend wil.

En ik vraag mij af of hij dit zo wil.
Een feest zit hem m.i. niet in de prijs van de spullen, maar in het gezelschap.



En dat is met een klein budgte ook te regelen.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven