Trouwen voor <1000 euro

26-05-2014 16:29 158 berichten
Ik heb opeens trouwkriebels de laatste tijd. Probleem is: het gaat mij om het getrouwd zijn, ik hoef geen bruiloft, maar vriend wil niet trouwen zonder feest. Ik vind het weer zonde om er duizenden euro's aan uit te geven en zie een echte bruiloft ook niet zitten. Nu ben ik een beetje op zoek naar een middenweg en had ik het volgende bedacht: gratis trouwen op maandag gevolgd door een high-tea of lunch met 20 familieleden en vrienden. Ik heb wat zitten googlen en kwam op het volgende uit.



Gemeente ¤80 (trouwboekje+uittreksels)

Kleding voor ons beiden 300

Ringen 100

High tea voor 20 personen 350 (als je 10 bonnen van Bongo koopt)

Goede vriend van ons is fotograaf en wil denk ik wel gratis plaatjes schieten.



Vergeet ik iets? Is een high tea wel leuk?



En ik hoor ook graag van anderen die met dit budget getrouwd zijn hoe zei het hebben gedaan.
He Matroes, what happened? Jij bent toch anti-trouwen altijd hier op Viva? Tis heel leuk hoor trouwen!



Wat is Bongo?
Alle reacties Link kopieren
Een vriendin van mij is goedkoop getrouwd en dat was een hele gezellige bruiloft.

Trouwen an sich was gratis, een mooie auto hadden vrienden en daarna had ze een lunch georganiseerd voor 20 personen in een leuke tent.



Een vriend van mij is goedkoop getrouwd en die had thuis in zijn tuin een buffet aan laten rukken. Ook hartstikke leuk.



Het moet dus goed te doen zijn.
Alle reacties Link kopieren
Volgens mij reageren de meeste mensen op het feit dat jouw idee nogal in contrast is met het idee 'grootste bruiloft' van je vriend. Je OP komt een beetje over alsof dit het maximale is van wat je wil ipv oriënterend.



Voor een klein budget kan je een hele hoop. En trouwen in H&M kleding is prima als je dat wil. Auto, ringen, bloemen, het hoeft allemaal niet als je dat niet wil. Maar hebben jullie het überhaupt al gehad over het budget? Hoeveel mensen er ongeveer gaan komen? Over wat voor soort locatie? Feest of niet? Wel of geen ringen?



Als je dat soort dingen met elkaar besproken hebt is het wat gerichter tips geven.
Ik wilde heel klein trouwen en mijn man niet. Uiteindelijk is het een giga feest geworden waar ik ook van genoten heb.
wat voor maat heb je? Ik heb een trouwjurk die ik tweedehands aan de straatstenen niet kwijtraak dus wie weet. Als je de stomerij betaalt zou ik hem zelfs nog wel uitlenen haha. Is maat 40 by the way.
Chocolatechip, lang verhaal, en een beetje herkenbaar
Grumpycat bedankt voor het aanbod maar ik heb mt 36-38 en ben niet zo'n liefhebber van echte trouwjurken.
Gewoon even goed overleggen wie waarin concessies wil doen, en wat je maximaal zou kunnen uitgeven.

Bijvoorbeeld: door 'gratis' te trouwen bespaar je een euro of 400 die je dan weer aan een avondfeest kan besteden. Of je trouwt niet gratis, maar doet ipv feest lunch. Hang je er in beide gevallen iets meer 'gewicht' aan voor gasten, zonder gelijk veel meer uit te geven.



Onze bruiloft was denk ik 6000euro, maar dat was dus met jurk, gemeente, kerk, diner en avondfeest. Diner was het duurste met 1200 euro voor 20 man.



Persoonlijke noot: denk nog goed na of een jurk ja of nee. Dacht zelf ook dat ik het niet zo belangrijk vond, wilde in een gekleurde jurk trouwen, maar ben achteraf toch blij dat ik in een 'echte' trouwjurk getrouwd ben. Hoeft voor jou niet zo te zijn natuurlijk, maar wou het even meegeven :-)
Alle reacties Link kopieren
Hightea is leuk



het enige wat je vergeten bent is een kadobon voor degene die gratis je foto's schiet
Alle reacties Link kopieren
onder de 1000 moet te doen zijn maar dan is het gewoon schrappen.

boeket op de markt, of bij bloemenwinkel, de week ervoor bestellen maar in godsnaam laat het woord trouw weg. gewoon: zo groot die die en die bloemen, voor 30,- (oid) op je auto? nee joh..



vervoer? check snappcar en marktplaats, evt scooter of (bak)fiets?



wil je een witte jurk? kijk eens bij otto.nl (ik was er verbaasd over)

trouwboekje is niet verplicht, uittreksel alleen als je uit het buitenland komt geloof ik? of eerder getrouwd bent geweest.



evt (voor je vriend)een feest in de plaatstelijke kroeg? hoef je als t goed is geen locatie huur te betalen alleen drank en hapjes
Alle reacties Link kopieren
En wat vindt jouw vriend van jouw idee van een 'feest' in de vorm van een lunch of high tea van hoogstens 2 uur, in of tussen de middag?
Ik heb geen wespentaille, ik heb een bijenrompje
Alle reacties Link kopieren
Ieder zijn ding natuurlijk, maar zelf zou ik het nogal kaal vinden om van één van de belangrijkste dagen van mijn leven (en dat vind ik een trouwdag toch) een low-budget gebeuren te maken. Begrijp me goed, ik vind heus niet dat je er tienduizenden euro's tegenaan moet smijten, maar iets meer dan een gemiddelde verjaardag moet toch kunnen, of niet?
Time for the real me to emerge, Possum! Get out the gladiolas!
Alle reacties Link kopieren
quote:pearle, 11 minuten geleden

Hightea is leuk



het enige wat je vergeten bent is een kadobon voor degene die gratis je foto's schiet

Ik zou als 'bevriende fotograaf' bedanken voor de eer als iemand te zunig is om een fotograaf een fatsoenlijk bedrag te betalen.
Ik heb geen wespentaille, ik heb een bijenrompje
Mijn nicht had een bruiloft met klein budget en een aantal gasten (cq hobbyfotografen) gevraagd zelf hun fototoestel mee te nemen. Kon ze per moment uit 6 versies kiezen, is een hele leuke reportage geworden.



En fotoboek zelf gemaakt, kon het bruidspaar kiezen welke foto's zij belangrijk vonden.
High-Tea is heel leuk. En kan mijns inziens zelfs goedkoper. Bongo achterwege laten en afspraak maken met een High-Tea aanbieder. Ik ken er die voor 15 euro per persoon een High-Tea aanbieden. En wanneer je daar met 20 mensen naartoe gaat kan er vast een prijsafspraak gemaakt worden.
Ik vind bovenal dat jij/jullie het moeten en mogen doen zoals jullie dat zelf graag willen. Let vooral niet op al die zure commentaren. Een bevriende fotograaf hoef je niet persé dik te betalen. En een klein feestje low budget is niets mis mee!
Alle reacties Link kopieren
quote:Joyce48 schreef op 26 mei 2014 @ 17:42:

[...]



Weet je dat zeker dat hij dat wel wil? Of: dat hij niet durft te weigeren?

Als hij professioneel fotograaf is zal hij veel uren steken in de nabewerking van de foto's; hij heeft uiteindelijk een naam te verliezen dus hij wil toch goed werk afleveren. Hij moet uren vrij plannen voor het maken van de foto's en daarna minimaal evenzoveel uren erin steken om de foto's te selecteren, bij te snijden en na te bewerken.

Uren die hij bij een opdracht van derden kan declareren ....

Ga je dan zelf aan de slag om een foto-album te maken, of 'mag' de bevriende fotograaf dat ook doen? Een beetje foto-album kost ook niet niks!En hierop aansluitend: mijn vriend is fotograaf. Hij fotografeert de bruiloft van vrienden niet en is gelukkig ook nooit gevraagd, omdat hij daar als vriend wil zijn en niet aan het werk wil zijn. Hij is er anders niet zo bewust bij als de anderen. Je moet je goed afvragen of je dat een vriend wel wilt vragen. Hulp van vrienden met bloemen/make-up/auto is allemaal van tevoren of vraagt maar een klein stukje van de dag (bijv. muziek), maar de fotograaf is de hele dag in touw.
There are only two ways to live your life. One is like nothing is a miracle, the other is like everything is - Albert Einstein
Alle reacties Link kopieren
Ah, leuk!!

Wij zijn op een woensdagochtend getrouwd (gratis) in onze gemeente.

We mochten 2 getuigen p.p meenemen en opa's en oma mochten (bij uitzondering) mee! Gewoon vragen, bij ons mocht het!

Kosten: +/- 80,- incl. ondertrouw, boekje en uittreksels.



Bloemen gekregen van moeder en schoonmoeder.

Eigen make-up en haar gedaan.

Ringen hebben we niet.



Outfit: mijn jurkje was veruit het duurst met 120,-, schoenen een tientje en ketting met emotionele waarde uit de kast geplukt! Totaal uitgegeven aan kleding en accessoires +/- 250,- incl. schoenen!



Buiten stonden onze beiden gezinnen klaar met bellenblazers en fototoestellen voor de herinnering! Voor ons was het totale verrassing dat ze er allemaal stonden.



Mijn schoonzusje heeft de echte trouwfoto's gemaakt met familie en van ons samen. Daar heeft ze 50,- euro voor gekregen. Album heb ik later zelf gemaakt.



We hebben een brunch gedaan voor 25 personen die, uit mijn hoofd, 15,95 p.p heeft gekost. Erg geslaagd, gebak/koffie en daarna allerlei lekkers.



Twee dagen later op vrijdagavond voor ongeveer 80 mensen een feestje gegeven op mijn toenmalige werkplek (horeca). Eigen boodschappen gedaan en mijn ouders hebben het hapjesbuffet verzorgd.



Ik had het niet anders willen doen... Snel gerekend hebben we ongeveer 1250,- uitgegeven!



Edit: niet te vergeten: veel plezier als jullie het echt gaan doen!
Alle reacties Link kopieren
quote:annelaure schreef op 26 mei 2014 @ 17:49:

[...]



Ik wil hieraan toevoegen dat het voor een bevriende fotograaf helemaal niet leuk is om foto's te maken. Je ontzegt hem hiermee de feestvreugde. Iedereen aan het feesten en hij aan het werken, en dan krijgt hij er ook nog eens geen rooie cent voor.Ah Annelaure was me voor
There are only two ways to live your life. One is like nothing is a miracle, the other is like everything is - Albert Einstein
Sorry, ik vind het armoe. Alleen de ringen al: ¤100?!? Dat kan toch nooit.
Alle reacties Link kopieren
Wij zijn afgelopen jaar ook low-budget getrouwd. We wilden toch trouwen en het was fiscaal voordeliger om het in 2013 te doen in plaats van 2014. Mijn jurkje was van de Steps (maar ik wilde ook geen echte trouwjurk), zijn pak was geen trouwpak en hij kan hem gewoon nog een keer aan.



Voor de ringen: wij wilden gewoon simpele witgouden ringen (zilver wordt je afgeraden omdat het niet lang genoeg mee zal gaan, maar dit moet je natuurlijk zelf weten, je kan nu altijd zilveren ringen nemen en over een jaar of vijf 'echte' ringen doe). In Nederland maakt men alleen 14 en 18 karaat. Onze ringen komen uit Duitsland, hier wordt ook 9 karaat gebruikt, dit scheelt je zo 100 tot 200 euro. Ook diamantjes maken zo'n ring (uiteraard) duurder. Als je voor gouden ringen gaat lijkt 100 euro me een illusie, wij waren voor 350 klaar en echt veel goedkoper ga je ze denk ik niet vinden.



Weet je zeker dat je met 80 euro klaar bent voor het trouwen zelf? Er zijn weliswaar gratis dagen, maar ik wellicht sta je dan met 10 minuten weer buiten. Dit zou ik nog wel even nazoeken als ik jou was. Ook in ondertrouw gaan kost geld (maar dat is verwaarloosbaar met de rest van de kosten die je maakt).



Uitnodigingen hebben we zelf gemaakt met Publisher en de kaartjes heb ik laten drukken bij een copyservice. Kostte me totaal 13 euro voor 30 kaartjes (je moet er uiteraard nog postzegels en enveloppen bij doen).
Als het echt maar 1000 euro mag kosten dan alles in het feest. Geen bloemen, geen fotograaf. Gewoon feesten of dineren of high teaën zonder dat het maar een paar stuivers mag kosten.
Alle reacties Link kopieren
Succes met het vinden van een middenweg...



Ik zou ook eens andersom denken. Meestal zijn het vrouwen die graag de perfecte bruiloft willen met alles er op en er aan. Ik zou helemaal wild worden als mijn vriend een low budget voorstel zou doen met een high tea ipv feest :P Het niet hebben van het geld voor een grote bruiloft, of het er niet aan uit willen geven is wel een verschil. Als het geld er wel is zou ik het budget wel iets verruimen om je vriend tegemoet te komen, maar ik kan natuurlijk niet in je portemonnee kijken.



Zou dan eerder voor een bbq gaan dan voor een high tea. bbq kun je veel zelf regelen en kopen, misschien ken je wel iemand met een grote tuin, of een leuke plek in het bos waar je met z'n allen naartoe kunt.



Ik vind zelf de ringen altijd wel belangrijk, dat is iets wat wel je hele leven mee moet gaan, dus daar zou ik graag wat meer aan uitgeven.
BBQ slechte optie, helft van onze vrienden/familie eet geen vlees
Leuk matroesjka, dat moet lukken voor die prijs! Wij waren ook zoiets kwijt, iets meer voor het feest, omdat we meer personen hadden en een BBQ, maar kleding voor ons twee was in totaal rond de 400 euro geloof ik, ringen 100 euro. Foto's en vervoer hebben we cadeau gekregen en ook het feest hebben we cadeau gekregen. Verder hebben we ons die ochtend ook nog getrakteerd op visagiste, maar is geen must natuurlijk.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven