Trouwen voor <1000 euro

26-05-2014 16:29 158 berichten
Ik heb opeens trouwkriebels de laatste tijd. Probleem is: het gaat mij om het getrouwd zijn, ik hoef geen bruiloft, maar vriend wil niet trouwen zonder feest. Ik vind het weer zonde om er duizenden euro's aan uit te geven en zie een echte bruiloft ook niet zitten. Nu ben ik een beetje op zoek naar een middenweg en had ik het volgende bedacht: gratis trouwen op maandag gevolgd door een high-tea of lunch met 20 familieleden en vrienden. Ik heb wat zitten googlen en kwam op het volgende uit.



Gemeente ¤80 (trouwboekje+uittreksels)

Kleding voor ons beiden 300

Ringen 100

High tea voor 20 personen 350 (als je 10 bonnen van Bongo koopt)

Goede vriend van ons is fotograaf en wil denk ik wel gratis plaatjes schieten.



Vergeet ik iets? Is een high tea wel leuk?



En ik hoor ook graag van anderen die met dit budget getrouwd zijn hoe zei het hebben gedaan.
NYC: ja koekoek, als je vrijwel alles cadeau krijgt red je het wel met dat geld idd.
Alle reacties Link kopieren
Als het een feest moet zijn, zou ik altijd ´s avonds iets doen ipv ´s middags. Een leuke BBQ in iemands tuin bijvoorbeeld.



Make up kun je ook bij een douglas of ici paris laten doen. (Of alleen als voorbeeld zodat je het later zelf na kunt doen.)



Ik ben zonder feest getrouwd, gewone witte jurk, goedkope ringen, haar bij de kapper laten fohnen, manicure en pedicure in een salon (denk vooral aan de foto waarop je elkaar de ringen geeft), zonder gasten en een weekendje weggeweest (gehad).
Alle reacties Link kopieren
quote:lasagna schreef op 26 mei 2014 @ 19:31:



Weet je zeker dat je met 80 euro klaar bent voor het trouwen zelf? Er zijn weliswaar gratis dagen, maar ik wellicht sta je dan met 10 minuten weer buiten. Dit zou ik nog wel even nazoeken als ik jou was. Ook in ondertrouw gaan kost geld (maar dat is verwaarloosbaar met de rest van de kosten die je maakt).

Bij mijn gemeente mag iedereen nog gratis trouwen en is het niet alleen voor mensen op bijstandsniveau, maar je staat idd met 10 minuten weer buiten, het is niet in het stadhuis in een van de mooie (trouw)zalen, je krijgt geen toespraak (want je weet van te voren ook niet wie de ambtenaar ook is). Ook mag je maar 10 mensen meenemen vanwege de beperkte tijd (voordat iedereen zit etc) en het zaaltje. Prima dus als je trouwt om dingen te regelen en goed dat de optie er is voor mensen met een beperkt budget, maar let op je nodigt je gasten dan dus niet uit voor een ceremonie maar voor het tekenen van wat papierwerk.
Als je geen echte trouwjurk wilt maar wel iets bijzonders voor een redelijk prijs kijk dan eens bij honneloeloe.nl, heine heeft ook nog wel eens iets leuks bij de avondjurken.

Een boeket: inderdaad als je bloemen wilt niet zeggen dat het een trouwboeket is maar om een biedermeier vragen, of zelf een boeket maken van oude broches als je iets anders dan anders wilt.

Bloemen op de auto kan je ook vervangen door een lint over de motorkap en linten aan de spiegels (gewoon op de markt kopen)

Kijk of je een leuke auto in je ongeveinsd kan lenen (wij zijn getrouwd in mijn auto, ik rijd een fiat500)

Een lunch of hightea kan je vaak op diverse locatie wel regelen voor een net prijsje, vraag gewoon op diverse locaties prijzen op!

Bij vrienden van ons hadden ze ook geen fotograaf maar deelden ze wegwerpcamera's uit aan een klein groepje die anders nooit foto's zouden maken (oma, opa, nichtje van acht, neef van vijftien) ze hadden ook iemand vie marktplaats voor 100¤ die moest een reportage schieten voor zijn foto-opleiding en ze hadden een aantal vrienden die als hobby fotograferen hebben gevraagd om hun toestel mee te nemen. Vervolgens hebben ze daar zelf uit lopen zoeken en een leuk album gemaakt via een site.

Uitnodigingen kun je vaak via poobies of zozelf maken voor een leuk prijsje.
Alle reacties Link kopieren
quote:troelalaaaatje schreef op 26 mei 2014 @ 19:20:

Ik vind bovenal dat jij/jullie het moeten en mogen doen zoals jullie dat zelf graag willen. Let vooral niet op al die zure commentaren. Een bevriende fotograaf hoef je niet persé dik te betalen. En een klein feestje low budget is niets mis mee!



Maar het gaat nu voornamelijk zoals TO dat wil, niet zoals 'zij' dat graag willen.

En laat de bevriende fotograaf gewoon vriend zijn op de bruiloft, en huur desnoods een student fotografie voor een zacht prijsje in plaats dat hij het feest de high tea van achter zijn camera moet bekijken.
Ik heb geen wespentaille, ik heb een bijenrompje
Alle reacties Link kopieren
bericht gewijzigd
anoniem_198013 wijzigde dit bericht op 14-11-2014 21:37
Reden: privacy
% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
Bonprix (bijvoorbeeld) heeft zelfs bruiloftsachtige jurken voor 35,-.

http://www.bonprix.nl/cat ... haar-highlights-bruiloft/
Ik heb geen wespentaille, ik heb een bijenrompje
quote:sinnombre schreef op 26 mei 2014 @ 18:41:

Als jouw vriend wil trouwen met een feest, dan is jouw idee een behoorlijke teleurstelling.

Je trouwt maar één keer in je leven als het goed is, moet het dan zo karig?

Zo weinig geld voor kleding. Trouw je in een H&Mmetje? Met van Haren schoenen? En een ring van de kermis?

Een hight tea? Leuk voor de dames, maar voor de mannen is daar niets aan.

En je budget is zo laag, wil je fris schenken i.p.v. wijn?

Ik zou het dan liever thuishouden, zodat je er wat meer van kunt maken. Zelf inkopen is goedkoper.



Als je zo moet bezuinigen, vind ik het geen feestelijk gebeuren.

Het is natuurlijk wat jij wil, maar ook wat je vriend wil.

En ik vraag mij af of hij dit zo wil.



Precies dít.



Samen even bespreken wat jullie onder een feest verstaan.
quote:Suze02 schreef op 26 mei 2014 @ 19:41:

NYC: ja koekoek, als je vrijwel alles cadeau krijgt red je het wel met dat geld idd.Nee, het was ook gelukt als we het niet cadeau hadden gekregen, maar dan hadden we wel geen foto's en trouwvervoer erbij genomen en waren zo rond de 2000 kwijt (voor trouwen, trouwkleding, ringen en de locatie+eten)
Alle reacties Link kopieren
Ik zou nog eens goed praten met je vriend. Het is niet leuk als jullie totaal verschillende gedachten hebben. Waarom niet kiezen voor een middenweg? Hij wil een giga dag met alles erbij. Jij wilt een low budget. Daar zit toch wel iets tussen? Verder vergeet je dat bruiloftsgasten (zeker als het directe familie is) vaak behoorlijke bedragen cadeau doen. Als jullie al samenwonen heb je immers al genoeg spullen. Dus mensen zullen met geld komen.

Zaken om over na te denken:



- Gratis trouwen is bij de meeste gemeentes en standaard praatje en binnen 10 minuten sta je weer buiten. Vaak mag er behalve de 2 getuigen ook niemand bij zijn. Dat lijkt mij echt totaal niets! Je wilt (zeker bij een kleine bruiloft) toch je ouders, broers/zussen en echte goede vrienden bij dat moment hebben ?

- Ringen draag je (als het goed is) de rest van je leven. Voor ¤ 100,00 ga je echt geen 2 ringen vinden. Misschien wat goedkoop zilver maar geen (wit)goud of iets dat kwalitatief echt goed is en blijft.

- Een mooi pak voor je man hoeft niet duur te zijn en hij kan het veel vaker aan (bruiloften, begrafenis, andere formelere evenementen). Een andere optie is huren;

- Hou bij een high tea ook rekening met drankjes. Veel gasten (zeker mannen) gaan geen liters thee drinken en gaan andere drankjes bestellen. Dat kost vaak meer.

- Zaken als vervoer, uitnodigingen en bloemen zou ik geen geld aan uitgeven.

- Ga geen goede vriend vragen om foto's te maken. Vrienden horen daar als gasten te zijn en niet aan het werk. Er zijn ook fotografen die je voor 2/3 uur kunt huren en waarbij je alle foto's op een schijfje krijgt om zelf een boek te maken. Dat hoeft niet heel duur te zijn.



Het belangrijkste is dat jullie beiden tevreden zijn. Als het goed is doe je dit maar 1 keer. Het is zonde als 1 van beiden niet zo blij is met de dag.
Alle reacties Link kopieren
Het kan voor 1000 euro. Maar je zult de ringen wel duurder moeten inschatten, voor 100 euro krijg je mss metaal. Ik zou dus wel investeren in de ringen, zeker als je de fotograaf gratis kunt krijgen. Want die ringen moet je je hele keven dragen. Je kunt je eigen bruidstaart maken, bespaar je ook weer mee. Die bloemstukken/ corsetten, boeket, kun je ook zelf maken (zie tutorial YouTube). Op marktplaats kun je voor een redelijke prijs een leuke trouwauto huren (250). High-tea kun je zonder bonnen al voor die prijs krijgen, zolang je er maar niet bij vertelt dat het voor een trouwerij is. Je kunt ook een high tea bij jou thuis doen (of een kennis met een groot huis), samen met vriendinnen de hapjes maken. Gratis trouwen op gemeentehuis is al een goede bespaarmogelijkheid. Zelf alles regelen en organiseren is wel gegarandeerd stress, maar als je goed kunt organiseren is het prima te doen. Veel plezier en geluk!
Alle reacties Link kopieren
En zoals iemand hierboven opperde, in een kroeg...gewoon een aantal drankjes met hapjes.



Mensen die in dit topic klagen, je trouwt maar 1 x etc etc. Ik heb nooit van een bruiloft gedroomd, besteed m´n geld op dit moment liever ergens anders aan. Het gaat mij niet om de dag, maar om het getrouwd zijn. Als we x aantal jaar getrouwd zijn geven we misschien een feest, zien we dan wel.
Groot gelijk saywhat! Als wij een iets grotere tuin hadden gehad dan hadden we het feestje met bbq zelfs in onze tuin gevierd. Maar omdat de tuin relatief klein is, we net verhuisd waren, mijn vrouw zwanger was en we geen zin hadden in de rotzooi achteraf hebben we het elders gevierd.
Alle reacties Link kopieren
Qua planning nog het volgende:

Als je gratis trouwt sta je dus 's ochtends vroeg na tien minuutjes en wat handtekeningen weer buiten het gemeentehuis op een doordeweekse dag. Dan wandel je naar de locatie voor de high tea, dan ga je lekker snoepen en thee drinken en dan? Daarna gaan mensen tegen lunchtijd weer naar hun werk? Prima, natuurlijk ,maar mij lijkt splitsen, dus later een feestje of iets meer geld betalen voor echte ceremonie meer op een compromis met de ideen van Vriend, dan gratis trouwen met daarna theedrinken.
quote:matroesjka_ schreef op 26 mei 2014 @ 18:36:

De opmerkingen dat ik mijn vriend zijn bruiloft niet gun vind ik een beetje flauw. Als we het doen op zijn manier dan vind ik het weer niet leuk en gunt hij mij dus mijn trouwdag niet zoals ik hem het liefst wil. En het is onze dag dus we zullen tot een compromis moeten komen waar we ons beide goed bij voelen en ik heb er alle vertrouwen in dat dat gaat lukken.Maar wat jij hier voorstelt in je OP is echt geen compromis, dan doet je vriend wel heel veel water bij de wijn. Het lijkt alsof je helemaal geen waarde hecht aan wat je vriend wil, jij wil het goedkoop, snel en zonder poespas en zo staat het hier ook. Is je vriend niet meer waard dan een high tea betaald met cadeaubonnen? Niet omdat jij dat zo leuk vindt, maar omdat hij de dag ook belangrijk vindt.
Alle reacties Link kopieren
quote:dymo9 schreef op 26 mei 2014 @ 16:55:

[...]



Op de langere termijn gaat TO een hoger inkomen krijgen dan haar man. Dan is het maar de vraag of GvG wel zo verstandig is voor haar persoonlijk.

Op de korte termijn is hij echter degene die voor het inkomen zorgt. Het is dus maar de vraag of GvG voor hem zo handig is, stel dat TO na een jaartje de stekker eruit trekt mag hij toch nog even PA betalen zodat zij lekker kan blijven studeren.Ehm, of je nu in GVG of op HV trouwt je hebt altijd kans dat je partneralimentatie moet betalen. Zelfs met koude uitsluiting.
The most exciting, challenging and significant relationship is the one with yourself. And if you can find someone to love the you you love that’s fabulous
NYC: het dubbele van het budget dus. Zonder rare dingen. TO: het is echt krap, ¤1000. Bezuinig niet teveel want dan is het straks net niet. Zonde!
Saywat: helemaal eens hoor. Doe die kroeg dan goed ipv dit half bakken plan.
Alle reacties Link kopieren
To is niet echt van het zoeken en denken in oplossingen he??



5 pagina's vol met leuke tips, vragen en oplossingen.. En dan met de opmerking komen dat een BBQ niet kan omdat de meesten vegetarisch zijn.. Verder noppes..
veroordeel wat je ziet, maar wat jij ziet .... ben ik niet
Alle reacties Link kopieren
Het trouwen dat jij beschrijft is bijna hoe ik getrouwd ben. Ipv gratis ben ik met een eenvoudige ceremonie (kostte iets van 100 euro) getrouwd. Daarna high tea met een bruidstaart (van de bakker, 100 euro) voor 20 gasten. Had een feestelijke jurk van ong. 150 euro aan en mijn man een pak dat hij al had (met nieuw overhemd en stropdas, ong 60 euro totaal). High tea was incl alle niet alcoholische drank en borrelhapjes iets van 22,50 pp. Er is nog wel wat alcohol besteld, maar weinig.

Vraag me wel af of dit is wat je vriend wil, vond het zelf erg leuk (mannelijke gasten vonden t ook prima, zeker toen naar t einde toe de borrelhapjes kwamen ;), maar een feest klinkt toch als iets met muziek, dansen etc.



Onze ringen waren trouwens duurder, verder zaten we binnen de 1000 euro.
Bloemen had ik voor 12.50. Gewoon de dag ervoor naar bloemist geweest. Wilde zelf iets flansen met een bos multicolor rozen, zodra de bloemist hoorde dat het voor mijn bruiloft was, maakt hij er een mooi boeket van.

Bloemen lijken me trouwens overbodig, tenzij je ook een shoot wil van alleen jou en je aanstaande.
Alle reacties Link kopieren
En nu zie ik pas die opmerking over vega, nog beter...groenten zijn over het algemeen goedkoper dan vlees :-) Hier wat tips vd vega slager http://www.devegetarischeslager.nl/rece ... ecials/bbq
Alle reacties Link kopieren
Ik ben ongeveer getrouwd zoals jij het in gedachten hebt. Met eigen auto 's ochtends naar gemeentehuis. Ik vond het juist fijn om snel weer buiten te staan. Ik heb iets te vaak tenenkrommende speeches aangehoord om daar nog waarde aan te hechten. Mijn gasten mochten er gewoon bij zijn. Daarna koffie en toen naar locatie voor champagne en taart + uitgebreide lunch met ca. 25 gasten en hun kinderen (ca 15).



Jurk + vestje + accessoires van Karen Millen (ca 300 euro). Man een pak op maat via internet ook 300 euro. Was nog wel ff spannend qua levertijd. Kinderen leuke kleding die ze ook naar andere feestjes aankunnen (150 euro totaal).



Kapster kon ik niet vinden. Geen salon die zo vroeg open wilde voor een relatief eenvoudig kapsel. Thuiskapster die wel bereid was zo vroeg te komen werd duurder dan mijn jurk. Dat was zo uit verhouding dat ik zelf ben gaan oefenen (redelijk geslaagd). Make-up deed een vriendin die visagist is.



Bruidsfotografie wilde ik niet. Hoe mooi en professioneel ook, voor mijn gevoel is het voornamelijk meer van hetzelfde en ik weet niet wat ik met zoveel foto's van mezelf moet. Ik hang bijvoorbeeld geen foto's van mezelf op. Enkele gasten hebben foto's gemaakt. Ik heb ze 1 x bekeken en geen behoefte om ze vaker terug te kijken.



Ringen hebben we wel. Witgoud met steentjes voor mij en glad voor man: circa 600 euro bij elkaar.



Bloemen: bloemist heeft 2 eenvoudige maar mooie boeketjes met groen en roosjes gemaakt voor mij en mijn dochter. Zag geen verschil met een gemiddeld bruidsboeket. Kosten: 25 euro voor 2 boeketjes.



Catering e.d. kwam uiteindelijk inderdaad wel wat hoger uit dan begroot: uitgebreide lunch + alle bestelde drankjes ca. 1500 euro. Voor de kinderen had ik een cadeautasje gemaakt, voor de volwassenen bruidssuiker: 25 euro.

Oh ja, taart was wel 100 euro. Maar hij was prachtig :-).



Uitnodigingen: bij Hallmark een leuke kaart uitgezocht. Kosten: ca 25 euro



Al met al toch nog wel ca 3.000 euro totaal uitgegeven.

Hoewel het niet uitgesproken is, weet ik dat veel mensen er wel het hunne van dachten. Maar ik heb bij andersoortige bruiloften ook vaak het mijne gedacht. Ik ben wel vooraf een aantal keren bijna bezweken onder de druk om niet toch voor een echte jurk te gaan.



Als ik het nog een keer zou doen, dan zou ik met mijn gezin naar Las Vegas vliegen. Dat hebben we ook overwogen, maar dat wilden we onze ouders uiteindelijk niet aan doen, daar denk ik nu anders over. Als we ooit in Vegas komen, gaan we hnog wel voor de lol een ceremonie doen denk ik :-).
Alle reacties Link kopieren
Jaren geleden "goedkoop" getrouwd, was dan ook een moetje. tweedehands jurk en een handige tante die de jurk kon aanpassen en ook nog eens een enorme auto had voor het vervoer. Man een handgemaakt pak laten maken (vriendin op de modeacademie erg blij moest voor afstuderen een apart trouwpak maken).

Gemeentehuis geen idee meer wat dat koste, in de kerk getrouwd zonder kosten. Receptie in de zaal achter de kerk alleen kosten koffie, gebak, hapjes en drankjes. En ja we hadden trouwringen die nu ergens in een la liggen.

Nog een goedkope bruiloft, schoonfamilie, ze hadden "gewone" feestkleding, trouwringen, lopen door de binnenstad naar het gemeentehuis, bruidspaar voorop. Na de plechtigheid naar hun huis terug voor een door de bruidegom gemaakte speciale taart (banketbakker) en een bbq. Mooi feest.

Nog een waarbij het bruidspaar in zomerjurk en spijkerbroek ging trouwen, bruidspaar op de tandem naar het gemeentehuis (uiteindelijk zelfs geen huurkosten gehad) overige gezelschap op de fiets erachteraan. Wel trouwringen. Aansluitend een bqq in hun tuin, het huren van de tenten, koelkasten etc. was de grootste kostenpost. Mooi feest.

Ook in dezelfde groep (familie) een (denk ik) hele dure bruiloft gehad, Sissiejurk voor de bruid, driedelig voor de bruidegom, kinderen in bijpassende kleding, kasteel afgehuurd voor de dag en deel avond. Kleine groep aanwezigen maar wel met veel kleine kinderen (dus kinderanimatie) luxe taart, champagne, ook hier bbq alleen met bediening. Avondfeest in een kroeg met dj met als afsluiting een shoarmabuffet (hoort bij het uitgaan vond bruidegom). Mooi feest. (Alleen jammer dat de trouwringen te laat klaar waren)

Al deze feesten waren gedenkwaardig en pasten bij de personen die gingen trouwen.
Wij zijn zo ongeveer getrouwd als jij het beschrijft, alleen hebben wij de kosten een beetje anders verdeeld, de gratis maandag ochtend tijd was te vroeg voor familie die van verder weg moest komen, dus toen zijn we alsnog niet gratis getrouwd, ringen waren we ook wel iets meer aan kwijt, rond de 500 euro denk ik, en we hebben wel een echte fotograaf ingehuurd (familielid dat eventueel foto's had kunnen maken wilde die dag niet steeds met fotograferen bezig zijn) toen een tuinfeest bij mijn ouders waar we niets voor hebben betaald.

Huwellijksreis was een weekendje Parijs, al met al wel iets meer dan 1000 euro, denk rond de 1500 ofzo, en een superleuke dag gehad. Zou het de volgende keer weer zo doen.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven