Tussen twee vuren

24-04-2015 15:40 40 berichten
Mag ik jullie mening over het volgende? Ik doe de financien van mijn hoogbejaarde schoonmoeder. Ze is nog kerngezond en bij de tijd. Maar het overzicht over wat er betaald en gedeclareerd moet worden ontbreekt en daar help ik haar bij. Zij beslist, ik voer uit en geef advies. Mijn man deed het vroeger voor haar, hij is overleden en ik heb het, met medeweten en goedkeuren van haar andere twee kinderen destijds overgenomen.

Op een familiebijeenkomst was mijn schoonmoeder zich aan het beklagen dat ze vermogensbelasting moet betalen. Haar twee kinderen vroegen geinteresseerd hoeveel dan en waarom. Het was ze nooit zo opgevallen hoe vermogend schoonmoeder is geloof ik. Sinds die tijd vragen ze mij voortdurend of ik het feit dat ze ook geld kan schenken bij haar onder de aandacht kan brengen. Mijn antwoord is dat ze dat ook zelf kunnen doen. Schoonmoeder antwoord dan: dat regelt Esmoreit allemaal....volgens haar kinderen. Ik heb het neutraal met haar besproken dat schenken een mogelijkheid is als ze zich daar prettig bij voelt. Nou, dat voelt ze dus niet. Bij mij alleen geeft ze duidelijk aan dat ze dat niet wil, bij haar kinderen laat ze het in het midden.

Ik heb nu het gevoel tussen twee vuren te zitten. Ik heb al een familiebijeenkomst voorgesteld om er met zijn allen over te praten, maar daar gaat niemand op in. Vanuit haar twee kinderen, de broer en zus van mijn overleden man dus, merk ik wel steeds meer irritatie naar mij toe. Verwijt is dat ik haar niet goed voorlicht. Vooral over het feit dat mocht ze zorgbehoevend worden haar vermogen kan verdampen in een verpleeghuis. Mijn antwoord is dan dat ze bij haar volle verstand zelf beslist en dat ik daar geen invloed op ga uitoefenen. Nu merk ik steeds meer twijfel bij hen juist aan haar verstandelijke vermogens. Waar mij dan ook weer om een mening word gevraagd.

Ik denk erover om de financiele huishouding van mijn schoonmoeder weer over te dragen aan een van haar eigen kinderen, die daar overigens nooit zin in hadden. Maar vrees dat ze dan in rap tempo haar geld kwijt is.

Jullie nog advies?
Alle reacties Link kopieren
en die sluizen geld weg omdat ze dan het beheer hebben. Kun je dat over je hart verkrijgen?
Alle reacties Link kopieren
Je doet alles wat je kan. Ik zou iedere keer dat iemand erover begint, blijven voorstellen om er een familiebijeenkomst over te houden, en verder geen commentaar leveren. Hoe minder je zegt, hoe minder jij de dader bent. Jij doet alleen de uitvoering.
moonlight: Hoezo is een comfortabele slip aandoen ook een must tijdens een wandeling? En als het die avond nou op meer uitloopt?
Alle reacties Link kopieren
Kan dit niet aan een derde uitbesteed worden? (Hoe heet zo'n persoon?)
Alle reacties Link kopieren
Je bent een heldin!

Verder: wat Perzika zegt.
Alle reacties Link kopieren
quote:heelveelblabla schreef op 24 april 2015 @ 15:50:

Kan dit niet aan een derde uitbesteed worden? (Hoe heet zo'n persoon?)Een buitenstaander.
Alle reacties Link kopieren
Wat een lastige situatie. Wat lief dat je je schoonmoeder helpt. Je schoonfamilie zou wel eens wat mee mogen waarderen dat je dit doet ipv als stuurlui aan de wal te staan.
Alle reacties Link kopieren
quote:kerol schreef op 24 april 2015 @ 15:52:

[...]





Een buitenstaander.



Haha ja, zo'n ééntje!!



Zocht meer naar een functienaam van een financieel beheerder, maar weet niet hoe zo'n iemand heet en waar je dus precies moet wezen?
Dank jullie wel! Ik denk dat ik het advies van Perzika maar ga volgen en ga proberen me niet te verdedigen tegen verwijten. Ik wil alleen het contact zo graag goed houden, mijn kinderen hebben verder geen familie en genieten van hun oom en tante en de neefjes en nichtjes. Maar gewoon blanco en emotieloos blijven voorstellen om er met zijn allen over te praten, dat moet lukken.

Een derde persoon, een curator heet dat geloof ik, dat gaat hem niet worden. Die kost namelijk geld, ik ben gratis. Geld is een dingetje in de familie, maar dat viel vast al wel op😉
Zo vermogend hoef je niet te zijn hoor, om vermogensrendementsheffing te moeten betalen. Al bij iets van 21000 euro. Dus dat kan je schoonmoeder beter voor zichzelf bewaren.
Ik denk dat je nog veel duidelijker moet zijn. Elke keer als iemand ergens over begint, zeg je "Sorry, maar dat is iets tussen jullie en daar sta ik buiten. Bespreek het maar met elkaar". Je raakte er pas in verstrengeld toen je er zelf aan mee ging doen. Niet meer doen dus en duidelijke grenzen stellen.
Alle reacties Link kopieren
Klinkt niet als 'n gezellige familie. Als buitenstaander zou ik als ik jou was de pijp aan maarten geven en schoonmama het zelf laten uitzoeken met haar financieen. Dan kan ze het of door haar kinderen laten regelen of er iemand voor inhuren. Wat 'n raar mens dat ze niet met warme hand wil schenken. Ze kan haar geld tenslotte niet meenemen na haar dood en dan moeten haar kinderen er nog 'n hele hoop belasting over betalen.
Shoot first, ask questions later!
Je kan een onafhankelijk beschermingsbewindvoerder aanstellen. Die zal zij wel zelf moeten betalen (92 euro per maand) .

Die zorgt dan voor de financiële belangen van moeder en moet verantwoording afleggen aan de rechtbank.



Als er verder geen schenkingstraditie is en moeder deze ook niet in het leven wil roepen, hoef jij dit dus ook niet op te starten. Als kinderen tegen jou beginnen over dat jij moeders geld moet schenken, kun jij zeggen dat je alleen betaald waarvoor je opdracht krijgt. Je bent simpelweg niet bevoegd om zelfstandig haar geld op te maken zonder haar toestemming.
quote:redbuIIetje schreef op 24 april 2015 @ 16:14:

Klinkt niet als 'n gezellige familie. Als buitenstaander zou ik als ik jou was de pijp aan maarten geven en schoonmama het zelf laten uitzoeken met haar financieen. Dan kan ze het of door haar kinderen laten regelen of er iemand voor inhuren. Wat 'n raar mens dat ze niet met warme hand wil schenken. Ze kan haar geld tenslotte niet meenemen na haar dood en dan moeten haar kinderen er nog 'n hele hoop belasting over betalen.Wat een idiote reactie. Ze leeft en mag lekker met haar eigen geld doen wat zij zelf wil. Iemand die meent daar aanspraak op te moeten maken, is geen knip voor de neus waard!
Wat een fantastische zin, daar kan ik wat meequote:NummerZoveel schreef op 24 april 2015 @ 16:13:

Ik denk dat je nog veel duidelijker moet zijn. Elke keer als iemand ergens over begint, zeg je "Sorry, maar dat is iets tussen jullie en daar sta ik buiten. Bespreek het maar met elkaar". Je raakte er pas in verstrengeld toen je er zelf aan mee ging doen. Niet meer doen dus en duidelijke grenzen stellen.
Ze vragen mij gelukkig niet om haar geld te schenken, daar zou ik meteen klaar mee zijn. Maar omdat schoonmoeder vertrouwt op mijn financieel advies, willen ze dat ik schenken wat nadrukkelijker onder de aandacht breng. Wat ik dus niet wil (inderdaad geen schenkingstraditie) en waar ik nu wat meer tools voor heb. Ik hou je tip van een beschermingsbewindvoerder wel in mijn achterhoofd, wie weet wil ze dat in de toekomst wel. nquote]Doreia schreef op 24 april 2015 @ 16:14:

Je kan een onafhankelijk beschermingsbewindvoerder aanstellen. Die zal zij wel zelf moeten betalen (92 euro per maand) .

Die zorgt dan voor de financiële belangen van moeder en moet verantwoording afleggen aan de rechtbank.



Als er verder geen schenkingstraditie is en moeder deze ook niet in het leven wil roepen, hoef jij dit dus ook niet op te starten. Als kinderen tegen jou beginnen over dat jij moeders geld moet schenken, kun jij zeggen dat je alleen betaald waarvoor je opdracht krijgt. Je bent simpelweg niet bevoegd om zelfstandig haar geld op te maken zonder haar toestemming.[/quote]
Laat je niet voor het karretje spannen. Oefen de zin van Nummerzoveel een paar keer. En als je het zegt, ga dan bewust achterover zitten in je stoel. Zodat je ook nonverbaal aangeeft dat het na die zin einde discussie is. Succes!
Alle reacties Link kopieren
quote:redbuIIetje schreef op 24 april 2015 @ 16:14:

Klinkt niet als 'n gezellige familie. Als buitenstaander zou ik als ik jou was de pijp aan maarten geven en schoonmama het zelf laten uitzoeken met haar financieen. Dan kan ze het of door haar kinderen laten regelen of er iemand voor inhuren. Wat 'n raar mens dat ze niet met warme hand wil schenken. Ze kan haar geld tenslotte niet meenemen na haar dood en dan moeten haar kinderen er nog 'n hele hoop belasting over betalen.Oeh. Klinkt alsof je prima in die familie zou passen. Al wil ze d'r geld als toiletpapier gebruiken, dat mag ze zelf weten, het is haar geld, niks raars aan.
Alle reacties Link kopieren
Ik snap dat kids wel willen dat moeders het geld bij leven schenkt maar heb wat respect zeg, mens is nog niet eens in haar kist aan het liggen of je geeft haar geld al uit. Komaan zeg.



TO voer alleen uit wat schoonmoeder wilt en ga vooral niet op eigen beweging transacties verrichten die schoonmoeder niet wilt.

Zo breng je jezelf onnodig in de problemen en als kids vragen of je het er al met haar over hebt gehad, praat je er gauw maar overheen.



Volgens mij is het bedrag ook niet dermate hoog dat wij het hier hebben over miljoenen waar 1/3e of 2/3e deel van kan verdwijnen.

Ben trouwens ook benieuwd wie schoonmoeder in huis zou nemen als het slecht zou gaan met haar gezondheid of haar zou opzoeken in het verpleeghuis. Volgens mij blijft er dan niet veel bezoek meer over.
De vastheid die je zoekt is even groot als de veranderlijkheid waar jij naar verlangt
Alle reacties Link kopieren
quote:kerol schreef op 24 april 2015 @ 16:51:

[...]





Oeh. Klinkt alsof je prima in die familie zou passen. Al wil ze d'r geld als toiletpapier gebruiken, dat mag ze zelf weten, het is haar geld, niks raars aan.Als ze niets met dat geld doet, gaat de belasting er uiteindelijk mee lopen. Misschien wel goed om haar daarvan bewust te maken. Neem niet aan dat ze dát wil. Vertel haar dat ze als ze écht goed in de slappe was zit NU het moment is om er leuke dingen van te doen. Als ze daar geen zin in heeft, geen dure spullen koopt, geen luxe uitstapjes maakt, dan kan ze het beter met haar kinderen delen. Dan heeft tenminste iemand er nog wat aan.
Shoot first, ask questions later!
quote:redbuIIetje schreef op 24 april 2015 @ 17:38:

[...]



Als ze niets met dat geld doet, gaat de belasting er uiteindelijk mee lopen. Misschien wel goed om haar daarvan bewust te maken. Neem niet aan dat ze dát wil. Vertel haar dat ze als ze écht goed in de slappe was zit NU het moment is om er leuke dingen van te doen. Als ze daar geen zin in heeft, geen dure spullen koopt, geen luxe uitstapjes maakt, dan kan ze het beter met haar kinderen delen. Dan heeft tenminste iemand er nog wat aan.Dat zijn TO's zaken helemaal niet. De dame is nog goed bij haar verstand en daarom gerechtigd om haar eigen keuzes te maken. Als ik jou ga vertellen wat jij met jouw geld moet doen, dan heb jij daar geheel terecht ook geen boodschap aan. Het is gewoon ronduit onbeschoft om over iemands vermogen te praten als de eigenaar van dat vermogen niet concreet zelf om advies vraagt.
Alle reacties Link kopieren
Sommige mensen hebben wellicht een beetje stimulans nodig om geld te spenderen aan leuke dingen voor hen zelf. Dat ze zo geindoctrineerd zijn alles maar op te blijven potten en verder vrij basic leven. Beetje meedenken met zo iemand en haar er op wijzen dat ze nu op deze leeftijd ook 'n luxe cruise bij de Caribbean kan gaan maken bijv, dat ze haar geld niet meer hoeft te potten. Ik zeg niet dat ze het aan haar kinderen moet geven, maar dat ze het besteed. Liefst aan haarzelf, maar geeft ze nergens om, dan aan haar kinderen. Alles beter dan de belastingdienst. Ze vond het toch zo naar om vermogensbelasting te moeten betalen? Nou, dan moet ze zorgen dat haar vermogen slinkt, door lekker te gaan brassen!
Shoot first, ask questions later!
Sorry, ik ga schoonmoeder er niet bewust van maken dat de belasting geld opstrijkt als ze overlijdt. Ze is volwassen, dat weet ze zelf heel goed. Ze heeft recht op haar eigen keus.quote:redbuIIetje schreef op 24 april 2015 @ 17:38:

[...]



Als ze niets met dat geld doet, gaat de belasting er uiteindelijk mee lopen. Misschien wel goed om haar daarvan bewust te maken. Neem niet aan dat ze dát wil. Vertel haar dat ze als ze écht goed in de slappe was zit NU het moment is om er leuke dingen van te doen. Als ze daar geen zin in heeft, geen dure spullen koopt, geen luxe uitstapjes maakt, dan kan ze het beter met haar kinderen delen. Dan heeft tenminste iemand er nog wat aan.
Gelukkig besteed ze geld aan dingen waar ze gelukkig van wordt, ze is nog heel vitaal en geniet volop van het leven. Ze reist veel en vaak en gaat graag uit eten. Maar ook al was dat niet zo, dan mocht ze dat nog zelf weten.quote:redbuIIetje schreef op 24 april 2015 @ 17:57:

Sommige mensen hebben wellicht een beetje stimulans nodig om geld te spenderen aan leuke dingen voor hen zelf. Dat ze zo geindoctrineerd zijn alles maar op te blijven potten en verder vrij basic leven. Beetje meedenken met zo iemand en haar er op wijzen dat ze nu op deze leeftijd ook 'n luxe cruise bij de Caribbean kan gaan maken bijv, dat ze haar geld niet meer hoeft te potten. Ik zeg niet dat ze het aan haar kinderen moet geven, maar dat ze het besteed. Liefst aan haarzelf, maar geeft ze nergens om, dan aan haar kinderen. Alles beter dan de belastingdienst. Ze vond het toch zo naar om vermogensbelasting te moeten betalen? Nou, dan moet ze zorgen dat haar vermogen slinkt, door lekker te gaan brassen!
Alle reacties Link kopieren
quote:redbuIIetje schreef op 24 april 2015 @ 17:38:

[...]



Als ze niets met dat geld doet, gaat de belasting er uiteindelijk mee lopen. Misschien wel goed om haar daarvan bewust te maken. Neem niet aan dat ze dát wil. Vertel haar dat ze als ze écht goed in de slappe was zit NU het moment is om er leuke dingen van te doen. Als ze daar geen zin in heeft, geen dure spullen koopt, geen luxe uitstapjes maakt, dan kan ze het beter met haar kinderen delen. Dan heeft tenminste iemand er nog wat aan.



Ze is nog kerngezond, ze kan prima gewoon geen geldzorgen willen hebben in de komende 15 jaar.



Met dit soort redenering ben je wel erg happig om iemand half het graf in te praten omdat haar haar grijs is.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven