Twee minuten stilte vanavond.

04-05-2016 10:58 126 berichten
Alle reacties Link kopieren
Vanavond zijn wij twee minuten stil, en omdat ik daar enorm, echt heel erg enorm veel waarde aan hecht, zou ik graag willen, en wensen, dat we allemaal stil zijn.



De relatie, met onszelf, in vrijheid, samen, in stilte herdenken.

Voor die voor ons gevochten en gestreden hebben.

De saamhorigheid, de eenheid, die ons land sterk maakte.

En dat nog eeuwig doet.

.

VIVALAViVA, wij mogen leven in vrijheid,het aller aller grootste goed, die we hebben.

.

Mag het altijd vrede blijven.

Want we willen allemaal in vrede leven, wees dus even stil...

.

En sta er dus bij stil.
We are the heroes of our time, but we are dancing with demons in our minds..
Alle reacties Link kopieren
quote:Hayek schreef op 04 mei 2016 @ 11:32:

[...]



De ellende die onze eigen families een paar generaties geleden hebben moeten doorstaan.



Noem trouwens eens tien landen waar het beter is dan in Nederland. Ook op het gebied van de dingen die jij noemt.Mijn hele reactie was juist niet beperkt tot 1 nationaliteit, maar als iets voor alle mensen van de wereld. Daarom weet ik ook niet zo goed hoe ik op jouw reactie moet ingaan.
"Dus zie je iemand lopen Met rode ogen heel bedeesd Dan weet je, haar potje is pas vol geweest."
Alle reacties Link kopieren
quote:DidiRidi schreef op 04 mei 2016 @ 11:35:

[...]



Mijn hele reactie was juist niet beperkt tot 1 nationaliteit, maar als iets voor alle mensen van de wereld. Daarom weet ik ook niet zo goed hoe ik op jouw reactie moet ingaan.Ik snap op mijn beurt niet wat jouw reacties te maken hebben met het herdenken van oorlogsdoden.
Oh dear, how sad, never mind.
Alle reacties Link kopieren
Granny71 herdenken beperkt zich niet tot her verleden. Het is een symbolisch moment. Symboliek, behalve dat het een moment uit het verleden in het hier en nu present stelt, maakt ons ook wegwijs in de toekomst.
"Dus zie je iemand lopen Met rode ogen heel bedeesd Dan weet je, haar potje is pas vol geweest."
Alle reacties Link kopieren
quote:DidiRidi schreef op 04 mei 2016 @ 11:37:

Granny71 herdenken beperkt zich niet tot her verleden. Het is een symbolisch moment. Symboliek, behalve dat het een moment uit het verleden in het hier en nu present stelt, maakt ons ook wegwijs in de toekomst.Dan heeft het herdenken van het verleden toch juist wel toegevoegde waarde als je je zorgen maakt over het heden en de toekomst?
Oh dear, how sad, never mind.
Alle reacties Link kopieren
@hayek, DAT was ook precies wat ik zei (iig bedoelde te zeggen)
"Dus zie je iemand lopen Met rode ogen heel bedeesd Dan weet je, haar potje is pas vol geweest."
2 minuten stilte is voor mij vanzelfsprekend. Idem voor het halfstok hangen van de vlag.

Vanavond ga ik met mijn puberzoon naar een herdenking/kranslegging. Hij "moet" één keer mee van mij, maar wil dat zelf ook graag. Hij is zich zeer bewust van het belang van herinneren en herdenken en daar ben ik toch een soort van trots op.



Mijn vader was een kleutertje ten tijde van de bevrijding en hij weet en vertelt weinig over zijn ervaringen met de bezetting. Wel vertelt hij over de gevechten die vooraf gingen aan de bevrijding, de evacuatie en hoe hij na de bevrijding als klein menneke hele dagen rondsjouwde in het kamp waar de geëvacueerden waren ondergebracht, tussen soldaten die een andere taal spraken en in dat kamp een paar dagen op verhaal konden komen. Oma liet hem, wetend dat hij nergens veiliger was dan daar en dat hij iedere avond door weer een andere soldaat teruggebracht zou worden. Een klein mager ventje, in vodden gekleed, in de ene hand iets te eten en in de andere hand de grote hand van een vermoeide soldaat. Dat ventje opkijkend naar die soldaat, en maar kwekken en kwebbelen.

Die soldaten brachten afleiding voor de geëvacueerde kinderen en de kinderen brachten afleiding voor de soldaten.

Mijn vader heeft enkele van die soldaten later nog gesproken en van hen gehoord dat zij zó blij waren met de kinderen in het kamp, die herinnerden hen aan thuis maar ook aan waar ze die strijd voor gevoerd hadden.



Dat is mijn vaders verhaal rondom herdenking en bevrijding en ik ben blij dat ik dat verhaal in vrijheid door kan geven aan mijn zoon èn dat hij daar voor open staat.
Alle reacties Link kopieren
quote:DidiRidi schreef op 04 mei 2016 @ 11:40:

@hayek, DAT was ook precies wat ik zei (iig bedoelde te zeggen)Dan begreep ik je gewoon verkeerd.
Oh dear, how sad, never mind.
Alle reacties Link kopieren
quote:DidiRidi schreef op 04 mei 2016 @ 11:37:

Granny71 herdenken beperkt zich niet tot her verleden. Het is een symbolisch moment. Symboliek, behalve dat het een moment uit het verleden in het hier en nu present stelt, maakt ons ook wegwijs in de toekomst.

Wat iemand herdenkt is aan die persoon zelf.

In Den Haag hebben ze besloten dat er ineens alle oorlogen herdacht moeten worden.

Gelukkig heb ik de vrijheid om zelf te bepalen wat ik herdenk en hoe ik dat doe.
Ik ben ook altijd 2 minuten stil op 4 mei. Meestal ben ik dan ook thuis.



2 jaar geleden met de MH17 ramp was er ook een minuut stilte, toen was ik net in die week op vakantie en we waren toen onderweg met de auto en zetten hem toen ook stil. Heel indrukwekkend om te zien dat er echt heel veel automobilisten ook hun auto stilzetten.
Alle reacties Link kopieren
In feite is het een herdenking tegen fascisme en voor vrijheid dat kun je doortrekken naar het heden. Het is onzin om niet te herdenken omdat er nu ook verrotte dingen gebeuren daarom moet je het juist doen. We leren blijkbaar nog steeds niet van het verleden dus is herdenken belangrijk.
This user may use sarcasm and cynicism in a way you are not accustomed to. You might suffer severe mental damage.
Alle reacties Link kopieren
Er 'moet' niets herdacht worden en Den Haag kan dat voor jou niet bepalen. Maar ik vind het vreemd om 1 oorlog te herdenken zonder je het lot van de slachtoffers van een andere oorlog aan te trekken. Het gaat hand in hand lijkt me.
"Dus zie je iemand lopen Met rode ogen heel bedeesd Dan weet je, haar potje is pas vol geweest."
quote:rrinkje schreef op 04 mei 2016 @ 11:20:

ik vind het hypocriet. We zijn racistisch in dit land en zeer selectief in steunbetuigingen bij aanslagen, we kunnen weinig met vluchtelingen en doen maar al te graag aan de vervanmijnbedshow. Maar o wat zijn we goed in 4 mei! Veel bladiebla, weinig inhoud.



Ik snap je frustratie. Natuurlijk gebeurd er enorm veel op de wereld. En het klopt dat er door velen (NIET door iedereen) zeer selectief wordt "gerouwd" als het gaat om aanslagen, oorlogen, etc. En inderdaad, er wordt door velen (ook NIET door iedereen) weinig barmhartig gereageerd op vluchtelingen.



De herdenking op 4 mei heeft daar alleen niets mee te maken. Ik zal zolang ik leef blijven herdenken. Mijn opa is als kind in een "Jappenkamp" opgegroeid in het voormalig Nederlands-Indië en mijn oma heeft als kind in armoede en gevaar geleefd en haar vader bijna verloren (gearresteerd omdat hij stiekem een radio had en gevangen gezet in één of ander kamp in NL waar hij extreem verzwakt weer uit kwam na de oorlog, waarschijnlijk verraden door vrienden/kennissen/buren). Andere oma heeft maar net een bomaanslag overleefd, ze kon gelukkig nog wegduiken en schuilen. Als zij iets eerder naar haar plaats van bestemming was gegaan, had ik nu niet bestaan. Mijn opa's en oma's hebben de oorlog dus meegemaakt. Dat heeft ook invloed op mij gehad. Ik zou hen en mezelf verloochenen als ik niet zou stilstaan bij de geschiedenis van mijn eigen land en mijn eigen grootouders. En ik ben gewoon heel dankbaar voor mijn vrijheid en hoop oprecht dat wij met z'n allen wat geleerd hebben van de tweede wereldoorlog.



Maar als een ander niet stil wil zijn die twee minuten, zijn ze daartoe uiteraard niet verplicht. Zelf weten.
Alle reacties Link kopieren
quote:DidiRidi schreef op 04 mei 2016 @ 11:46:

Er 'moet' niets herdacht worden en Den Haag kan dat voor jou niet bepalen. Maar ik vind het vreemd om 1 oorlog te herdenken zonder je het lot van de slachtoffers van een andere oorlog aan te trekken. Het gaat hand in hand lijkt me.Het is toch logisch dat je als Nederland meer stilstaat bij oorlogen waar Nederland bij betrokken is geweest?
Oh dear, how sad, never mind.
quote:amarna schreef op 04 mei 2016 @ 11:27:

[...]





Wil je niet iedereen over één kam scheren alsjeblieft!



Juist om racisme en xenofobie een halt toe te roepen moeten we stil zijn vanavond. We gedenken zowel christenen, moslims, atheisten, hindoes, communisten, donkere en blanke mensen en alle tinten daartussenin die bij oorlogshandelingen zijn omgekomen.Pcies
quote:DidiRidi schreef op 04 mei 2016 @ 11:46:

Er 'moet' niets herdacht worden en Den Haag kan dat voor jou niet bepalen. Maar ik vind het vreemd om 1 oorlog te herdenken zonder je het lot van de slachtoffers van een andere oorlog aan te trekken. Het gaat hand in hand lijkt me.Inderdaad!
quote:Hayek schreef op 04 mei 2016 @ 11:49:

[...]



Het is toch logisch dat je als Nederland meer stilstaat bij oorlogen waar Nederland bij betrokken is geweest?Misschien niet als je uit Allochtoniè komt?
Alle reacties Link kopieren
Tijdens de Nationale Herdenking herdenken wij allen – burgers en militairen – die in het Koninkrijk der Nederlanden of waar ook ter wereld zijn omgekomen of vermoord sinds het uitbreken van de Tweede Wereldoorlog, in oorlogssituaties en bij vredesoperaties.



Het officiele gedenkschrift. De herdenking was oorspronkelijk bedoelt voor de Nederlandse slachtoffers tijdens de tweede wereldoorlog, maar sinds 1961 al, is het begrip breder geworden.
Alle reacties Link kopieren
quote:Hayek schreef op 04 mei 2016 @ 11:49:

[...]



Het is toch logisch dat je als Nederland meer stilstaat bij oorlogen waar Nederland bij betrokken is geweest?Juist in die stilstand zou je tot het besef moeten komen dat ook die Nederlandse slachtoffers vielen omdat ze als tweederangs werden gezien, of opkwamen voor diegenen die als tweederangs werden gezien. In dat moment zou het belang van landsgrenzen, huidskleuren en geaardheden moeten wegvallen. Dan zou niets anders overblijven dan het besef dat we allen gelijkwaardig zijn en elkaar zo moeten behandelen. Zo ervaar ik het.
"Dus zie je iemand lopen Met rode ogen heel bedeesd Dan weet je, haar potje is pas vol geweest."
quote:rrinkje schreef op 04 mei 2016 @ 11:20:

ik vind het hypocriet. We zijn racistisch in dit land en zeer selectief in steunbetuigingen bij aanslagen, we kunnen weinig met vluchtelingen en doen maar al te graag aan de vervanmijnbedshow. Maar o wat zijn we goed in 4 mei! Veel bladiebla, weinig inhoud.Ik werk met vluchtelingen en heb ze ook een les gegeven over 4 en 5 mei. Ook wij zijn vanavond even stil..
Alle reacties Link kopieren
Ik ben vandaag 34 jaar getrouwd.... Op onze trouwdag hadden we geen geld voor een groot feest.. de receptie werd even stil gezet vanwege de herdenking.

en soms zijn we dan uit eten....

ik vind het heel indrukwekkend dat er dan in de restaurants in verschillende talen om stilte gevraagd wordt..

het personeel stelt zich dan op in een rij voor de bar, en je hoort geen mes/vork op een bord tikken!!!

dat maakt echt indruk...



Als we thuis zijn zijn we uiteraard gewoon even stil.
quote:rrinkje schreef op 04 mei 2016 @ 11:20:

ik vind het hypocriet. We zijn racistisch in dit land en zeer selectief in steunbetuigingen bij aanslagen, we kunnen weinig met vluchtelingen en doen maar al te graag aan de vervanmijnbedshow. Maar o wat zijn we goed in 4 mei! Veel bladiebla, weinig inhoud.



Dat mag jij vinden. Ik vind het alleen een totaal misplaatst statement, omdat intolerantie en nationalisme juist leidden tot de tweede wereldoorlog, die wij vanavond herdenken en waarvan we zouden moeten leren.



Maar hee, jouw mening, prima. We leven in een vrij land immers. Sinds 5 mei '45. Ik herdenk vanavond de mensen die daarvoor zijn gestorven.
Ik ben niet stil, ik heb een cursus vanavond en ik denk niet dat ze daar stil bij gaan staan. Ik heb bedacht dat ik morgenavond om 8 uur stil ga zijn.
Ja wij proberen hier ook 2 minuten stil te zijn vanavond. Ookal is dat geen zekerheid want 2 kleine kinderen die misschien wakker zijn.
Alle reacties Link kopieren
quote:granny71 schreef op 04 mei 2016 @ 11:32:

[...]



Ik had wel eens paardrijles op 4 mei van half 8 tot half 9.

Ik (en met mij meerderen) gingen dan om 8 uur op de middenlijn staan en hielden 2 minuten stilte. Degene die dat niet wilde konden gewoon doorstappen maar kregen even geen intstructieDit gaan wij ook doen vanavond tijdens mijn training. Ik ga er vanuit dat iedereen 'gewoon' meedoet.
Silence is golden. Duct tape is silver.
Ondanks dat het mijn verjaardag is ben ik wel stil. Mijn kleuterdochter trouwens ook. Vind dat wel vanzelfsprekend.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven