Twee minuten stilte vanavond.

04-05-2016 10:58 126 berichten
Alle reacties Link kopieren
Vanavond zijn wij twee minuten stil, en omdat ik daar enorm, echt heel erg enorm veel waarde aan hecht, zou ik graag willen, en wensen, dat we allemaal stil zijn.



De relatie, met onszelf, in vrijheid, samen, in stilte herdenken.

Voor die voor ons gevochten en gestreden hebben.

De saamhorigheid, de eenheid, die ons land sterk maakte.

En dat nog eeuwig doet.

.

VIVALAViVA, wij mogen leven in vrijheid,het aller aller grootste goed, die we hebben.

.

Mag het altijd vrede blijven.

Want we willen allemaal in vrede leven, wees dus even stil...

.

En sta er dus bij stil.
We are the heroes of our time, but we are dancing with demons in our minds..
Alle reacties Link kopieren
Ik ben ook stil vanavond, al staat het eenieder vrij om te doen waar hij/zij zich goed bij voelt. Ik moet wel zeggen dat ik de #4meinietvoormij niet helemaal begrijp. We herdenken dan namelijk alle oorlogslachtoffers. Bovendien lijkt het mij veel logischer om dan 5 mei niet te vieren.
The most courageous act is still to think for yourself.
Alle reacties Link kopieren
quote:nerdopviva schreef op 04 mei 2016 @ 11:05:

Ik vind zo'n vaste tijd om te herdenken altijd een beetje vreemd. Ik heb er dan ook niet zoveel mee. Ik moet er wel altijd aan denken op de eerste maandag van de maand, als het luchtalarm afgaat. Elke keer schrik ik en ben ik dankbaar dat het maar een test is en ze niet afgaan omdat er iets ergs aan de hand is (zoals bijvoorbeeld oorlog). Ik weet dat het alarm ook afgaat bij branden e.d., maar op de een of andere manier moet ik altijd aan de oorlog denken als het alarm gaat.



Ik ben het wel een beetje met je eens. Twee minuten stil en dan maar doorgaan is ook een beetje vreemd. Wel vind ik het een mooi gebaar en, eigenlijk nog belangrijker, het zorgt voor wat bewustwording en "opdat wij niet vergeten". Zonder de stilte zou het sneller in de vergetelheid raken en dat zou mijns inzien zonde zijn. Beetje gek om te doen, maar de gevolgen en motivatie vind ik erg mooi.

En gelukkig vieren we de dag erna dat we blij mogen zijn dat we tijdens de twee minuten de dag ervoor mogen doen wat we willen en niks verplicht zijn.

Symbolisch zit het goed in elkaar denk ik zo

Overigens logisch dat het alarm je aan oorlog doet denken, het is immers ook begonnen om burgers te waarschuwen voor luchtaanvallen. Dat het tegenwoordig zinnig is bij een grote brand is een mooe bijkomstigheid. Maar het zit er bij veel mensen geloof ik we diep in om meteen aan oorlogen en bommen te denken.
Alle reacties Link kopieren
quote:Dormouse schreef op 04 mei 2016 @ 12:48:

[...]

Overigens logisch dat het alarm je aan oorlog doet denken, het is immers ook begonnen om burgers te waarschuwen voor luchtaanvallen. Dat het tegenwoordig zinnig is bij een grote brand is een mooe bijkomstigheid. Maar het zit er bij veel mensen geloof ik we diep in om meteen aan oorlogen en bommen te denken.

Wij zorgden in het verzorgingstehuis waar ik werkte altijd dat er op de afdelingen zoveel "herrie" was dat het alarm niet te horen was.

De mensen raakte massaal in paniek als ze het alarm hoorde en dat gaat je echt heel erg aan het hart.
Alle reacties Link kopieren
quote:Flitseflats schreef op 04 mei 2016 @ 11:57:

[...]





Ik werk met vluchtelingen en heb ze ook een les gegeven over 4 en 5 mei. Ook wij zijn vanavond even stil..

Kijk, dat vind ik nu mooi,mijn dank.

Vrijheid geven wij door! Aan allen...hopend dat we dat ooit op een dag zo door kunnen geven, dat we allen in vrijheid leven mogen!

.

Overal ter wereld.

.
We are the heroes of our time, but we are dancing with demons in our minds..
Alle reacties Link kopieren
quote:granny71 schreef op 04 mei 2016 @ 12:54:

[...]



Wij zorgden in het verzorgingstehuis waar ik werkte altijd dat er op de afdelingen zoveel "herrie" was dat het alarm niet te horen was.

De mensen raakte massaal in paniek als ze het alarm hoorde en dat gaat je echt heel erg aan het hart.Wat mooi dat jullie daar bewust rekening mee hielden Een prachtig voorbeeld dat een kleine moeite veel voor mensen kan betekenen. In die geval door het voorkomen van paniek en ik het geval van de twee minuten stilte voor het gevoel van erkenning voor de directe en indircte slachtoffers.
Alle reacties Link kopieren
quote:rrinkje schreef op 04 mei 2016 @ 11:20:

ik vind het hypocriet. We zijn racistisch in dit land en zeer selectief in steunbetuigingen bij aanslagen, we kunnen weinig met vluchtelingen en doen maar al te graag aan de vervanmijnbedshow. Maar o wat zijn we goed in 4 mei! Veel bladiebla, weinig inhoud.En jij denkt een betere wereld te creëren door een heel land racistisch te noemen, iedereen over één kant te scheren en hatelijkheden het web op te knallen? Wauw.
Alle reacties Link kopieren
quote:granny71 schreef op 04 mei 2016 @ 11:41:

[...]



Wat iemand herdenkt is aan die persoon zelf.

In Den Haag hebben ze besloten dat er ineens alle oorlogen herdacht moeten worden.

Gelukkig heb ik de vrijheid om zelf te bepalen wat ik herdenk en hoe ik dat doe.



Je hoeft toch zelf op dat ene precieze moment niet persé te herdenken.

Maar je kunt door toch 2 minuten stil te zijn je respect tonen voor diegenen die op dat moment wél herdenken.
quote:Blablabla27 schreef op 04 mei 2016 @ 12:12:

Ja wij proberen hier ook 2 minuten stil te zijn vanavond. Ookal is dat geen zekerheid want 2 kleine kinderen die misschien wakker zijn.Ooit waren die van mij ook klein, maar altijd stil. Als ze konden opblijven deden we dat, en moesten ze gewoon stil zijn. Als ze sliepen was dat prima, en als ze wakker in bed waren dan haalde ik ze er even uit om stil te zijn. Ik zou niet willen dat mijn kind de stilte van de buren verstoort.
En verder vind ik dat mensen die er niets mee hebbdn gewoon stil zouden moeten zijn uit respect voor hen die wel willen gedenken. Als je al geen twee minuten van je tijd kunt offeren uit respect voor je naasten hoe kan het dan ooit vrede worden, zijn of blijven.
Alle reacties Link kopieren
quote:lunaleeflang schreef op 04 mei 2016 @ 12:11:

Ik ben niet stil, ik heb een cursus vanavond en ik denk niet dat ze daar stil bij gaan staan. Ik heb bedacht dat ik morgenavond om 8 uur stil ga zijn.Ik heb een paar keer een cursusavond gehad op 4 mei. Er werd die keren 2 minuten stilte in acht genomen.
Alle reacties Link kopieren
quote:granny71 schreef op 04 mei 2016 @ 11:41:

[...]



Wat iemand herdenkt is aan die persoon zelf.

In Den Haag hebben ze besloten dat er ineens alle oorlogen herdacht moeten worden.

Gelukkig heb ik de vrijheid om zelf te bepalen wat ik herdenk en hoe ik dat doe.



Ineens??? Dat is al sinds 1961 zo..



De landelijke herdenking op de Dam in Amsterdam wordt georganiseerd door het Nationaal Comité 4 en 5 mei, terwijl honderden andere plaatselijke comités eigen herdenkingen organiseren. In de oorspronkelijke opzet ging het hierbij uitsluitend om de Nederlandse slachtoffers in de Tweede Wereldoorlog, maar sinds 1961 wordt officieel een ruimere definitie gehanteerd die alle oorlogsslachtoffers of omgekomenen sinds het uitbreken van de Tweede Wereldoorlog omvat.



Je hebt gelijk, je hebt de vrijheid om zelf te beslissen wat en hoe je gedenkt. Maar het is niet zo dat Den Haag dat ineens bedacht heeft.
Ik ben hartstikke Nederlands en heb zo ongeveer mijn hele leven, bijna 50 jaar nu, heel serieus herdacht. Ben regelmatig naar herdenkingstochten ed geweest. Op zich vind ik het ook goed. Met name nu het breder getrokken is en alle oorlogsslachtoffers herdacht worden.



Maar de laatste jaren heb ik er soms moeite mee. Ik heb veel te maken gehad met mensen uit andere culturen en ben getrouwd met een Afrikaan. Ik maak van zeer dichtbij mee hoe het hier soms gaat. En dat had ik voor ik met deze man leefde niet eens geloofd als iemand me dat verteld had. Hoe abominabel slecht hij behandeld is in zijn periode als vluchteling. En voor daar weer mensen over vallen, in zijn land heeft jarenlang een heftige oorlog gewoed, hij is geen gelukszoeker o profiteur.



Ik wil de vluchtelingendiscussie niet starten. Ik wil alleen kenbaar maken dat het niet helemaal strookt, dankbaar en meelevend doen op 4 mei en de rest van het jaar zal het de meesten aan hun reet roesten.

waarom wordt bijvoorbeeld de slavernij niet herdacht? Dat heeft vele malen langer geduurd en vele malen meer slachtoffers geëist.



Maar I rest my case. Sommigen hier begrijpen wel wat ik bedoel las ik al, fijn! en anderen zullen het nooit snappen omdat het alleen om het eigen hachie draait. en dat verandert niet door een herdenking Of door mijn woorden. Helaas zijn daar nog al veel mensen van en daar heb ik soms wel eens last.



waarschijnlijk ga ik vanavond wel kijken met zoon. Hem uitleggen waar het over gaat en stil zijn met hem. ( man is nog niet thuis dan). Het is een stuk geschiedenis en zoals man altijd zegt, je moet je geschiedenis kennen om te begrijpen en te voorkomen. Ik vind het alleen jammer dat het voor velen dan alleen over de Nederlandse geschiedenis gaat en over wat ons is aan gedaan.
quote:rrinkje schreef op 04 mei 2016 @ 11:20:

ik vind het hypocriet. We zijn racistisch in dit land en zeer selectief in steunbetuigingen bij aanslagen, we kunnen weinig met vluchtelingen en doen maar al te graag aan de vervanmijnbedshow. Maar o wat zijn we goed in 4 mei! Veel bladiebla, weinig inhoud.Ik werk twee dagen per week voor Vluchtelingenwerk en heb verkering met een Irakese voormalige vluchteling. Mag ik dan wel twee minuten stil zijn?
Alle reacties Link kopieren
De slavernij wordt ook herdacht met Keti Koti.
This user may use sarcasm and cynicism in a way you are not accustomed to. You might suffer severe mental damage.
Alle reacties Link kopieren
Je bent willekeurig verontwaardigd.

Omdat jouw man slecht is behandeld door "iedereen?" toen hij vluchteling was, koester jij opeens wrok tegen een herdenking van oorlogsslachtoffers? Omdat herdenking van het slavernijverleden niet zo landelijk is als 4 mei (want er wordt wel degelijk herdacht, hoe geïnteresseerd ben je nou eigenlijk??) vindt je de herdenking op 4 mei hypocriet. Je noemt iedereen racisten en trapt om je heen maar eist verdraagzaamheid terwijl je zelf helemaal niet verdraagzaam bent.

Denk jij nou echt dat jouw denkwijze gaat bijdragen aan een mooiere maatschappij? Je bent aan het stigmatiseren en haatzaaien en je hebt het zelf niet eens door.
Alle reacties Link kopieren
quote:rrinkje schreef op 04 mei 2016 @ 13:16:

waarom wordt bijvoorbeeld de slavernij niet herdacht? Dat heeft vele malen langer geduurd en vele malen meer slachtoffers geëist.De tachtigjarige oorlog wordt ook niet meer herdacht. De napoleontische oorlogen ook niet. Dat is lang geleden, er leeft niemand meer die daar herinneringen aan heeft.
Oh dear, how sad, never mind.
Alle reacties Link kopieren
laat maar, bijzonder warrig verwoord
Alle reacties Link kopieren
quote:Hayek schreef op 04 mei 2016 @ 13:29:

[...]



De tachtigjarige oorlog wordt ook niet meer herdacht. De napoleontische oorlogen ook niet. Dat is lang geleden, er leeft niemand meer die daar herinneringen aan heeft.Sterker nog, een aantal jaar geleden werd in sommige plaatsen gevierd dat Napoleon er geweest is. Want hoe cool is dat, een bekende naam uit de geschiedenis was eens in die gemeente geweest
Alle reacties Link kopieren
Ik ga vanavond naar de herdenking in het dorp samen met mijn oudste kinderen. Ik vind het belangrijk om stil te staan bij de gebeurtenissen en de slachtoffers. Ik ben zelf opgegroeid met de verhalen van oudere familieleden over WOII. Mijn kinderen hebben dat niet meer, althans niet eerste hands. Daarom juist vind ik het belangrijk om met ze naar een herdenking te gaan zodat ze er zo toch iets van meekrijgen. Uiteraard zijn we dus ook twee minuten stil.

Vorig jaar had ik ze meegenomen naar de Waalsdorpervlakte en dat was heel indrukwekkend, zowel voor de kinderen als voor ons.



Voor mij is 4 mei onlosmakelijk verbonden met WOII.



Dat houdt niet in dat we daarom andere oorlogen en slachtoffers niet belangrijk vinden. Mijn kinderen hebben geen familie leden meer die WOII bewust hebben meegemaakt maar ze hebben via hun vader wel familie die betrokken is geweest bij andere oorlogen. Het is dus echt niet zo dat we daar geen aandacht aan besteden.



Alleen voor mij is 4 mei toch echt de herdenking van WOII en dat zo belangrijke deel van de geschiedenis en daar sta ik vandaag extra bij stil.
Alle reacties Link kopieren
Herdenking van de afschaffing van de slavernij bestaat wel: 1 juli

Maar daar is inderdaad niet altijd veel aandacht voor Daar zou ook meer aandacht aan besteed mogen worden, ook met projecten op school en zo (zoals ze rond 4 mei ook veel doen)

Maar het belang van het een sluit het belang van het ander niet uit.
Alle reacties Link kopieren
Tijdens de herdenking op 4 mei herdenken we allen die in dienst van Nederland gevallen zijn tijdens de tweede wereld en conflicten en vredesmissies daarna!



Als je daar niets mee hebt, omdat je er het nut niet van in ziet, moet je vooral niet herdenken. Dan kun je toch mooi weer 2 minuten extra Candy-crushen of Farmerama-en…..



Ik herdenk en ik ben stil, en op 5 mei vier ik.



Waarom? Omdat ik dit hier zonder gene, zonder problemen en zonder kans op vervolging of erger op een internetforum kan plaatsen. Dit hier, dit forum, met al z’n onhebbelijkheden, dat is nu zo’n voorbeeld van vrijheid. Maar dat zijn veel mensen al zo gewoon gaan vinden dat ze het niet eens meer zien!



Het feit dat er 71 jaar gelden mensen bereid waren risico’s te nemen en daarbij hun leven lieten omdat ze een democratische rechtstaat nastreefden, het feit dat mensen vervolgd opgesloten en vernietigd werden omdat ze simpelweg tot een geloof, een geaardheid of een ras behoorden dat een ander niet beviel, daar kan je, mijns inziens, eens per jaar best wel even 2 minuten voor vrij plannen.



En onze samenleving is vandaag de dag nog steeds niet perfect, ja, soms zelfs hypocriet, maar troost je dan maar met de gedachte dat je dat in dit land in ieder geval mag vinden en zeggen…..
jouw leven is een keuze
Ik ben aan het werk vanavond maar om 20:00 leggen de we de motoren altijd stil van het schip en wordt vooraf even omgeroepen dat we 2 minuten stil zijn.



Het is altijd erg indrukwekkend hoe stil het is tijdens de dodenherdenking aan boord.
Alle reacties Link kopieren
ZQ alle ok aan boord?
This user may use sarcasm and cynicism in a way you are not accustomed to. You might suffer severe mental damage.
Vanavond doe ik voor het eerst niet mee, omdat ik dan op de weg zit. Natuurlijk ben ik wel gewoon die 2 minuten stil, maar ik zal er niet voor stoppen. Ik moet eerlijk zeggen dat ik net als meerdere hier niet veel betekenis geef aan precies op 4 mei om 20.00 stil zijn. Ik denk veel na en ook over onze vrijheid etc. en ben daar niet aan een tijd mee gebonden. Ik respecteer mensen die wel stil zijn, maar ook mensen die niet stil zijn.
Alle reacties Link kopieren
quote:ZombieQueen schreef op 04 mei 2016 @ 13:41:

Ik ben aan het werk vanavond maar om 20:00 leggen de we de motoren altijd stil van het schip en wordt vooraf even omgeroepen dat we 2 minuten stil zijn.



Het is altijd erg indrukwekkend hoe stil het is tijdens de dodenherdenking aan boord.

Ook mooi, want juist de stilte....zorgt voor onze woorden, en daden, aan vrijheid.

Juist ook de saamhorigheid hierin..
We are the heroes of our time, but we are dancing with demons in our minds..

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven