Twee partijen op een kussen

19-02-2017 13:21 103 berichten
Gisteren op tv zag ik een stel waarvan zij GL stemde en hij PVV. Dat lijkt mij een onoverbrugbaar verschil, en ik vroeg me af of je dan qua levensvisie wel op een lijn kunt zitten.

Mijn vriend gedraagt zich voorafgaand aan elke verkiezing als een zwevende kiezer. Nu twijfelt hij tussen CU en D66. Ik maak altijd het grapje dat twijfelen mag, maar wij natuurlijk niet op D66 stemmen. Helaas is mijn vriend het wel eens met hun standpunten over levensbeëindiging en orgaandonatie. Gelukkig is dat niet iets waar je het dagelijks over hoeft te hebben

Hoe zien jullie dat? Stem je hetzelfde als je partner, en/of zou je het heel erg vinden als hij op een bepaalde partij zou stemmen?
Alle reacties Link kopieren
Wij stemmen niet hetzelfde. Kunnen beide de keuze van de andere respecteren, hebben er geen eindeloze gesprekken het is zoals het is. Ook al ben je samen een stel naar ons idee zijn we ook nog individuen.
Alle reacties Link kopieren
Ahhh, die mevrouw met die blauwe haren, vreemd stel.

Maar ze zullen het wel redden.
Ontbijt: Een Smoothie banaan Lunch: Een cracker/avocado en guinoa salade Diner:57 pizza broodjes,13 donuts,2 bakken gefrituurde kipkluif, 9 Rosé
quote:Frietmetmayo schreef op 19 februari 2017 @ 13:23:

Wij stemmen niet hetzelfde. Kunnen beide de keuze van de andere respecteren, hebben er geen eindeloze gesprekken het is zoals het is. Ook al ben je samen een stel naar ons idee zijn we ook nog individuen.Dit.
Wij stemmen ook vrij tegenovergesteld, (gelukkig) geen pvv. Tja voor ons is het geen probleem en het gekke is dat we in het dagelijks leven wel veel op 1 lijn zitten.

Vanuit ons werk denken we wel over bepaalde dingen anders en dat weegt ook mee in stemkeuze
Mijn vriend heeft weinig interesse in politiek en hij vindt het prima als ik voor hem stem. Ik verdiep me er wat meer in en stem dan voor hem hetzelfde als waar ik zelf op stem.
Alle reacties Link kopieren
Wij stemmen toevallig allebei op de SP. Ik zou er geen moeite hebben als mijn man een andere keuze zou maken, mits deze keuze niet zou zijn op een partij die die lak heeft aan de democratie en mensen/bevolkingsgroepen uitsluit.

Dus PVV zou ik grote moeite mee hebben, van bijvoorbeeld VVD zou ik ook niet blij worden. Maar bijvoorbeeld GL, PvdA, PvdD zou ik prima vinden.



Maar ik denk dat als mijn man uiterst rechts zou zijn en ik links, we te anders in het leven zouden staan om niet om de haverklap meningsverschillen te hebben. Ik denk niet dat we dan bij elkaar zouden passen.
Alle reacties Link kopieren
Laat hem lekker D66 stemmen als dat het dichtst bij zijn mening komt.
Alle reacties Link kopieren
We hoeven niet het zelfde te stemmen, maar op echte principiële dingen denken we het zelfde dus het zijn ook geen onoverbrugbare verschillen en we respecteren elkaars keuze.
Alle reacties Link kopieren
Dat stel had ik gister ook gezien in het journaal!

Ze gaven zelf al aan dat het veel gedoe opleverde

Gelukkig hadden ze op andere vlakken wel veel sterke overeenkomsten (haarkleur!)
Vivo per lei
Alle reacties Link kopieren
Ik stem GroenLinks, vriend d66. Geen gedoe mee, moet ie helemaal zelf weten. En ik ook.
Alle reacties Link kopieren
quote:daneli schreef op 19 februari 2017 @ 13:35:

Mijn vriend heeft weinig interesse in politiek en hij vindt het prima als ik voor hem stem. Ik verdiep me er wat meer in en stem dan voor hem hetzelfde als waar ik zelf op stem.

Hier ook zo.

Niet dat ik er heel veel interesse in heb maar ik ben van mening dat stemmen hoort.
Alle reacties Link kopieren
Ik heb momenteel geen partner, maar zou het niet erg vinden als mijn partner er een andere politieke keuze op na zou houden. Alleen als hij PVV zou stemmen, zou dit voor mij een probleem zijn. Dit staat echt zo ver af van mijn persoonlijke waarden en normen dat ik niet met zo iemand zou willen samenleven.
Politieke mening is maar een deel van een persoonlijkheid. Voor mij geven andere dingen de doorslag. Zelfs een PVV'er zou ik niet bij voorbaat uitsluiten.
Alle reacties Link kopieren
Ik zou er wel moeite mee hebben als mijn man VVD zou stemmen. Ik vind ze zeer corrupt en erg weinig in algemeen belang denken. Ze zijn erg goed in zichzelf verrijken en als anderen het minder goed hebben, dan is het eigen keus/schuld.
Man en ik stemmen ook niet altijd hetzelfde. Da's nou juist het hele principe van een democratie, dat je zelf mag bepalen op welke partij je stemt. We zijn wel allebei groot voorstander van de democratie. Het zou dan ook heel raar zijn als ik het niet zou accepteren dat hij anders stemt dan ik.
Alle reacties Link kopieren
Hier CDA en VVD op één kussen. SP / Groenlinks / PvdD / PVV / DENK / SGP zou echt not done zijn hier, daar zouden we ons beiden niet overheen kunnen zetten. D66 / PvdA / CU zou nog wel overbrugbaar zijn.
Iemand die GL of Pvdd stemt die zou totaal niet bij mij passen.
Ik zei laatst heel stoer tegen mijn vriend, als jij op de PVV stemt ga ik echt niet minder van je houden.
Iemand die DENK of Artikel1 stemt trouwens ook niet.
Alle reacties Link kopieren
Wij stemmen ook niet hetzelfde, maar zijn wel beiden links georiënteerd. Dat geeft dus geen problemen. Als hij PVV zou stemmen, zou dat wel een behoorlijk probleem zijn... maar ja..dan was onze visie überhaupt zo verschillend geweest dat we niet verder waren gekomen dan 1 date denk ik.
Alle reacties Link kopieren
quote:made@kate schreef op 19 februari 2017 @ 13:52:

Man en ik stemmen ook niet altijd hetzelfde. Da's nou juist het hele principe van een democratie, dat je zelf mag bepalen op welke partij je stemt. We zijn wel allebei groot voorstander van de democratie. Het zou dan ook heel raar zijn als ik het niet zou accepteren dat hij anders stemt dan ik.Aan de ene kant ben ik het wel met je eens, aan de andere kant is het het principe van vrijheid dat je zelf mag bepalen met wie je wel en geen relatie wil en waarom niet. Dus als politieke voorkeur voor jou een dealbreaker is ben je vrij om geen relatie met diegene aan te gaan, of de relatie te stoppen.
Don't waste your time on jealousy,
Sometimes you're ahead, sometimes you're behind.
Er zijn bepaalde partijen waar ik heel slecht tegen kan, o.a. PVV en VVD. Ik zou geen relatie willen hebben met een man die álle moslims of álle uitkeringsgerechtigden uitkotst.
Alle reacties Link kopieren
Het zou voor mij wel uitmaken of een partner een compleet andere levensvisie heeft (of politiek niet belangrijk genoeg) en daardoor op een partij zou stemmen die een politiek voorstaat die haaks staat op wat ik zelf vind.



Maar ik kan me niet voorstellen dat een partner een hele andere levensvisie zou hebben, want dan zou ik diegene nooit als partner gekozen hebben.
quote:bossanova schreef op 19 februari 2017 @ 13:55:

Ik zei laatst heel stoer tegen mijn vriend, als jij op de PVV stemt ga ik echt niet minder van je houden. En dat vind je eigenlijk gezien je smiley iets om je voor te schamen?

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven