Twee partijen op een kussen

19-02-2017 13:21 103 berichten
Gisteren op tv zag ik een stel waarvan zij GL stemde en hij PVV. Dat lijkt mij een onoverbrugbaar verschil, en ik vroeg me af of je dan qua levensvisie wel op een lijn kunt zitten.

Mijn vriend gedraagt zich voorafgaand aan elke verkiezing als een zwevende kiezer. Nu twijfelt hij tussen CU en D66. Ik maak altijd het grapje dat twijfelen mag, maar wij natuurlijk niet op D66 stemmen. Helaas is mijn vriend het wel eens met hun standpunten over levensbeëindiging en orgaandonatie. Gelukkig is dat niet iets waar je het dagelijks over hoeft te hebben

Hoe zien jullie dat? Stem je hetzelfde als je partner, en/of zou je het heel erg vinden als hij op een bepaalde partij zou stemmen?
Alle reacties Link kopieren
Ik stem VVD en mijn vriend volgens mij ook, of hij stemt CDA, daar twijfelt hij nog tussen. Het zou me niet veel uitmaken mocht hij op een andere partij stemmen, maar ik denk dat een relatie (voor mij) met een links stemmer toch minder goed zou werken.
quote:made@kate schreef op 19 februari 2017 @ 17:03:

[...]





Ik stem ook zeker geen PVV. Mijn man trouwens ook niet. Maar ik vind de PVV-stemmer bij voorbaat in het hokje fouter dan fout stoppen ook niet getuigen van tolerantie en open minded zijn.



Dat mag. Ik heb inderdaad geen behoefte aan open minded gevonden te worden mbt bepaalde denkwijzes/ gedachtengoed en dat soort partijen als de Pvv en SGP en Denk. Echt niet.



En ik hoef er zeker geen relatie mee. Ieder zijn voorkeuren. Dat is nou vrijheid.
quote:GateKeeper schreef op 19 februari 2017 @ 19:07:

[...]



Jij snapt het echt niet he. Iemand wil dood, die wil gewoon niet meer, ongeacht de leeftijd, diegene is klaar met leven en jij denkt dat een door ander verzonnen dagbesteding de oplossing is. Kom nou toch.



En van mij mag iedereen het, ongeacht de leeftijd.En eens.
Man is Belg en heeft dus geen stempas gekregen. Hij stemt wel voor eigen land. Als bij een van onze landen de verkiezingen er aan zitten te komen praten we er vaak over, op wie we gaan stemmen en waarom we dat belangrijk vinden. Er is nog nooit iets naar voren gekomen waar we het niet mee eens zijn. En geen van ons beiden stemt op PVV en daar hebben we ook dezelfde mening over, gelukkig.
Alle reacties Link kopieren
quote:MinkeDeWit schreef op 19 februari 2017 @ 18:52:

[...]



Klysma op hakken, serieus?

Bizar dat sommigen het normaal vinden om gezonde mensen dood te maken omdat ze hun leven zinloos vinden. Dat is dan wel de makkelijkste weg ja. Energie steken in een zinvolle daginvulling voor die mensen lijkt me ethisch meer verantwoord.

En daarbij rammelt het plan aan alle kanten. Waarom mag iemand van 75 wel en een veertiger niet?



Wat bizar is is dat jij denkt te mogen beslissen over de dood van een ander. Als je er zelf nou nog een belang bij had zou ik het misschien begrijpen.



Als jij tegen de tijd dat je oud en alleen bent een zinvolle dagbesteding wilt zoeken, dan is dat je goed recht. Niemand wordt gedwongen tot iets.



Wat kan er nou tegen vrije keuze zijn? Geef eens 1 argument?
Lastige discussie vind ik wel hoor. Ik ben er in principe wel voor dat men zelf over het leven mag beslissen. In mijn familie ook iemand die niet wilde leven, achteraf gediagnosticeerd met een psychose. Inmiddels gaat dat weer goed en heeft zij een fijn leven. Maar als ze op dat moment had mogen beslissen had ze wel de keuze voor de dood gemaakt. Een zeer intelligente vrouw die haar psychose lang voor iedereen (incl psych) verborgen heeft weten te houden. Die beslissing was niet terug te draaien geweest.

Ook iemand in vriendenkring die zelf een eind aan zijn leven heeft gemaakt. Die had ik een "zachtere" dood gegund.
Alle reacties Link kopieren
Mijn vriend en ik zitten wel echt aan verschillende kanten van het spectrum, maar dat heeft niks te maken met ons leven dus het maakt voor ons ook echt niet uit.
Alle reacties Link kopieren
Ik zou, denk ik, geen relatie kunnen hebben met iemand die stemt op 1 van de volgende partijen



-Denk

- PVV

- FD

-VNL

- SGP



Mijn inziens allemaal partijen die draaien om uitsluiten ipv inclusie en oplossingsgerichtheid. Dat is een levenshouding die ik sowieso niet trek



Ik heb wel 'goede kennissen' die SGP stemmen en zelfs een vriendin die enige tijd de weg kwijt was en PVV stemde. Maar bij een relatie... nee. Dat is te belangrijk.
quote:YellowDiamond schreef op 19 februari 2017 @ 13:57:

[...]



En dat vind je eigenlijk gezien je smiley iets om je voor te schamen?Het is wel mijn wens dat ik dat zou kunnen, maar het is niet reëel.
quote:oudebaas schreef op 19 februari 2017 @ 16:15:

Ik ben een keer afgeknapt op een date toen zij vertelde PVV te hebben gestemd.Dat kan ik me goed voorstellen en ik zou ook heel erg raar opkijken als mijn partner ineens zo iets zou doen. Bij een date kan je het mee nemen in het kennismakingsproces en er wel of niet mee door gaan, maar als je partner hetzelfde doet als je al lang en breed een relatie hebt dan sta je toch even raar te kijken. Ik weet dat mijn partner andere dingen zwaarder mee weegt dan ik en dus ook op een andere partij kan uitkomen. En juist zelf je eigen mening vormen is ook alleen maar goed. Dan kan je bijvoorbeeld ook samen leuk een beetje discussiëren over waar je staat en wat je visie is. Maar als ze ineens een dergelijke extreme keuze zou maken zou ik wel erg vreemd opkijken (en enigszins bezorgd nakijken hoe lang de pindakaas over de datum is).
Ik heb een PVV-stemmend familielid. We zijn het allemaal openlijk met haar oneens, maar het blijft verder een aardig mens Vanuit haar visie begrijp ik het ook wel, ook al zijn haar argumenten onjuist. Binnenkort raakt ze haar baan kwijt omdat het bedrijf bij Europese aanbesteding buiten de boot is gevallen. De werkzaamheden die zij deed worden dan in een land met lagere lonen gedaan. Daar helpt de PVV ook weinig tegen, maar dat krijgen we er bij haar niet in. Kan ze beter kiezen voor de partij die haar WW zo lang mogelijk maakt, of juist de partij die de meeste banen creëert.
Alle reacties Link kopieren
Ik praat nooit over politiek. Waarom zou ik? De ander de maat nemen? Overtuigen van zijn ongelijk? Me wentelen in mijn prachtige visie (ten koste van een ander)?



Daar gaat een relatie echt niet over.
En als het vuur gedoofd is komen er wolven
quote:retrostar schreef op 19 februari 2017 @ 21:10:

Ik praat nooit over politiek. Waarom zou ik? De ander de maat nemen? Overtuigen van zijn ongelijk? Me wentelen in mijn prachtige visie (ten koste van een ander)?



Daar gaat een relatie echt niet over.Nee, praten over de actualiteit. Over wat er in Buitenhof, Nieuwsuur of Een Vandaag was. Of wat er nu op Tegenlicht wordt vertoond. Maar ik denk dat ik niet de juiste graadmeter ben, vriend werkt in de politiek en ik ben ambtenaar. Mijn collega's spreken denk ik ook weinig over politiek thuis
Alle reacties Link kopieren
Is juist romantisch.



"Gelegenheidscoalitie vormen?"
kennis is knowledge
Alle reacties Link kopieren
In dit huishouden is het ieder voor zich, maar we denken vaak wel hetzelfde over heel veel zaken.

Wij hebben beiden de stemwijzer ingevuld en mijn man kwam uit op de Christen Unie en ik op de VVD.

We zijn beiden van mening dat SGP,CDA,CU voor ons geen partijen zijn waar we op kunnen stemmen, dus CU krijgt zijn stem niet.

Indien hij er straks anders over denkt,is dat toch prima.



Eerlijk is eerlijk,wil mijn man ineens stemmen op Artikel 1,PVV,DENK of iets anders prachtigs wil ik wel graag even praten.

Daaruit zou nl blijken dat wij uit elkaar groeien of elkaar niet langer begrijpen en dat wij het gemist hebben. Vice versa geldt hetzelfde.
quote:SubterraneanHomesickAlien schreef op 19 februari 2017 @ 22:17:

Is juist romantisch.



"Gelegenheidscoalitie vormen?"
Alle reacties Link kopieren
quote:MinkeDeWit schreef op 19 februari 2017 @ 20:32:

Ik heb een PVV-stemmend familielid. We zijn het allemaal openlijk met haar oneens, maar het blijft verder een aardig mens Vanuit haar visie begrijp ik het ook wel, ook al zijn haar argumenten onjuist. Binnenkort raakt ze haar baan kwijt omdat het bedrijf bij Europese aanbesteding buiten de boot is gevallen. De werkzaamheden die zij deed worden dan in een land met lagere lonen gedaan. Daar helpt de PVV ook weinig tegen, maar dat krijgen we er bij haar niet in. Kan ze beter kiezen voor de partij die haar WW zo lang mogelijk maakt, of juist de partij die de meeste banen creëert.



De PVV is tegen Europa, dus die Europese aanbesteding had er nooit geweest onder Fuhrer Wilders.



Op de immigratie na is het partijprogramma van Wilders trouwens zo links als maar kan. Ze worden gezien als rechts omdat ze tegen immigratie zijn en Wilders vind het fantastisch om te schoppen tegen links, maar puntje bij paaltje is de SP er niets bij natuurlijk.
Alle reacties Link kopieren
quote:ardni schreef op 19 februari 2017 @ 22:23:

In dit huishouden is het ieder voor zich, maar we denken vaak wel hetzelfde over heel veel zaken.

Wij hebben beiden de stemwijzer ingevuld en mijn man kwam uit op de Christen Unie en ik op de VVD.

We zijn beiden van mening dat SGP,CDA,CU voor ons geen partijen zijn waar we op kunnen stemmen, dus CU krijgt zijn stem niet.

Indien hij er straks anders over denkt,is dat toch prima.



Eerlijk is eerlijk,wil mijn man ineens stemmen op Artikel 1,PVV,DENK of iets anders prachtigs wil ik wel graag even praten.

Daaruit zou nl blijken dat wij uit elkaar groeien of elkaar niet langer begrijpen en dat wij het gemist hebben. Vice versa geldt hetzelfde.



Toch mooi, hoe je tegen je eigen belang kan stemmen omdat de partij die het dichts bij je staat een partij is waar je uit principe niet op kan stemmen.



Dan wordt het toch tijd voor nieuwe principes, of voor nieuwe standpunten
quote:julius schreef op 20 februari 2017 @ 12:48:

[...]





Toch mooi, hoe je tegen je eigen belang kan stemmen omdat de partij die het dichts bij je staat een partij is waar je uit principe niet op kan stemmen.



Dan wordt het toch tijd voor nieuwe principes, of voor nieuwe standpunten



Nee hoor. Principes, standpunten en eigenbelang zijn 3 verschillende dingen.



Eigenbelang = vvd

Standpunt = sterkste schouders dragen de zwaarste lasten

Principe = religie heeft niets te zoeken in de politiek



Dus geen CDA, SGP of CU voor mij, wat hun standpunten ook zijn. En ook geen VVD ondanks eigenbelang.
Alle reacties Link kopieren
Mee eens, Zonnigkleintje.



Ik kwam via de spelwijzer ok op SGP uit maar ik heb niks met een zogenaamde Chhhrrrrristelijke levensstijl

dus daar zou ik never nooit niet op stemmen.

Ook verwachtte ik dat zo'n partijen super-links zouden zijn ivm opkomen voor en het samen helpen van arme mensen enz.

Maar ze staan in het schema behoorlijk rechts naast de pvv en vvd.
Alle reacties Link kopieren
Twee partijen op een kussen..

.

Is toch hetzelfd als twee individuen?
We are the heroes of our time, but we are dancing with demons in our minds..
quote:julius schreef op 20 februari 2017 @ 12:48:

[...]





Toch mooi, hoe je tegen je eigen belang kan stemmen omdat de partij die het dichts bij je staat een partij is waar je uit principe niet op kan stemmen.



Dan wordt het toch tijd voor nieuwe principes, of voor nieuwe standpunten Nee hoor, dat hoeft helemaal niet. Een kernwaarde van de genoemde partijen is de koppeling tussen (hun) geloof en staat. Daar moet je je dan wel in kunnen vinden los van de overige inhoud van hun programma. Als je je daar, als voorbeeld, principieel niet in kan vinden kan ik me heel goed voorstellen dat die partijen dan geen optie zijn.
Alle reacties Link kopieren
Ik en mijn partner stemmen beiden op een andere partij. Dit is voor mij geen probleem, aangezien wij onze eigen visie en kijk mogen hebben.



Toch kan ik me voorstellen als je partner op een zeer uitgesproken partij(denk, pvv) stemt, dit lastig kan zijn..

Maar hoe dan ook, iedereen mag het zelf weten
Alle reacties Link kopieren
quote:MinkeDeWit schreef op 19 februari 2017 @ 14:26:

maar vanwege zijn ja voor gedwongen orgaandonatie en levensbeëindiging kwam D66 in zijn lijstje.Mensen worden niet gedwongen te doneren. Ze worden gedwongen ná te denken over donatie. Is heel wat anders.
De Wet van Wuiles: hoe langer de OP, hoe kleiner de kans op een duurzame relatie.
Alle reacties Link kopieren
quote:ZonnigKleintje schreef op 20 februari 2017 @ 13:03:

[...]





Nee hoor. Principes, standpunten en eigenbelang zijn 3 verschillende dingen.



Eigenbelang = vvd

Standpunt = sterkste schouders dragen de zwaarste lasten

Principe = religie heeft niets te zoeken in de politiek



Dus geen CDA, SGP of CU voor mij, wat hun standpunten ook zijn. En ook geen VVD ondanks eigenbelang.

precies.

SGP is absoluut geen optie.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven