vader overleden in marokko onduidelijkheid

19-04-2017 12:00 34 berichten
Alle reacties Link kopieren
Mijn vader is 6 jaar geleden terug gegaan naar marokko. Hij heeft hier 36 jaar gewoond. Ik werd donderdag gebeld dat hij zivh niet gped voelde. Hij had pijn in zijn linkerzij maar dan hoger. De doktor zei dat het waarschijnlijk maahpijn was en stuurde hem weg. Die avond is hij neergevallen hapte nog naar adem en pverleed. Hij was voor die dag nooit ziek. Hij was wel een kettingroker. Hij is al begraven en alles. Ik ben nu oom in Marokko. Ik ben de enige die zich afvraagt waar hij aan is overleden en niemand kan dat zeggen. Ik denk dan dat het een hartaanval moet zijn geweest? Ik wil graag duidelijkheid maar marokko doet daar niet aan ofzo. Iemand een idee,
Alle reacties Link kopieren
Ik weet niet waarom ik dit topic open. Ben gewoon boos als hij in nl was gebleven had hij nu nog geleefd. In het dorp waar hij woonde daar sturen de doktors memsen altijd naar huis zonder onderzoek of wat dan ook. Tussen het overlijden en de klachten zat 48 uur. Het hsd voorkomen kunnen worden als er een normale dokter was
Alle reacties Link kopieren
dat weet je niet en je maakt jezelf gek als je daar bij stil blijft staan.
Gecondoleerd met het verlies van je vader.
Alle reacties Link kopieren
Kan je geen contact opnemen met die arts die hij gezien heeft?



Veel sterkte!
Alle reacties Link kopieren
Mijn vader wist ook dat hij dood ging. Hij heeft ons allemaal gebeld alle kinderen in nl. 30 minuten nadat hij mijn jongste broer heeft gebeld is hij overleden. Toen hij neerviel heeft hij nog n kort gebed gezegd. Ik baal dat ik niet ben geweest zou in februari gaan hadden het uitgesteld naar de zomer. Ik had hem al 2 jaar niet gezien.



Iedereen hier is gelovig en denken dat hij nu in de hemel is en vinden daar troost in.



Ik geloof niet en ben vooral boos op de doktors hier.
Alle reacties Link kopieren
Ik snap de boosheid. Ik vind het heel duidelijk op een hartstilstand lijken, vaak lijkt dat op maagklachten. Als het je gerust stelt, een goede vriend van ons is op precies dezelfde manier overleden, gewoon hier in Nederland. Hij voelde zich ook niet lekker, ook maagpijn en dacht dat hij misschien wat verkeerds gegeten had ofzo, dus dokter leek ook niet nodig. Dezelfde avond viel hij dood neer, hartstilstand.

Zelf heb ik mij een keer bij de huisartsenpost gemeld met hartklachten, werd gelijk afgevoerd met toeters en bellen, maar bleek iets verkeerds gegeten te hebben. Blijkbaar lijken die klachten nogal op elkaar en worden vaak verward. De kans is dus best groot dat hij het in Nederland ook niet overleefd had.

En zelfs als het herkend was gaat het nog vaak mis. Ik ken iemand die in de auto voor het stoplicht een hartstilstand kreeg, degene naast hem was een arts en was er dus razendsnel bij, maar zelfs dat heeft niet kunnen baten.

De boosheid en het je afvragen hoe het kan en of het voorkomen had kunnen worden is heel normaal. Daarbij ben heb je hem waarschijnlijk niet meer kunnen zien, wat het moeilijker maakt en ben je de taal misschien niet voldoende machtig om duidelijke uitleg te vragen en moet je dat misschien ook nog eens aan de mannen overlaten, wat voor een in NL opgegroeide vrouw heel frustrerend is. En misschien is men in Marokko eerder bereid zich erbij neer te leggen, waardoor men niet door vraagt, wat voor jou heel raar is.

Veel sterkte meis, dikke knuffel.
Alle reacties Link kopieren
Heb jij hem ook nog telefonisch gesproken? Je moet jezelf nu niet schuldig voelen of afvragen wat als dat heeft geen zin. Boosheid hoort ook bij rouw. Gecondoleerd en sterkte
Alle reacties Link kopieren
Gecondoleerd.



Je zult er nooit achterkomen waaraan hij precies is overleden, al lijkt een hartaanval aannemelijk. Accepteer dat.



In Nederland had hij dan waarschijnlijk nog wel geleefd ja, maar het was zijn keuze om in Marokko te gaan wonen en hij was zich bewust van de situatie daar, dus dan is dit een consequentie die hij (en jij) dus voor lief moet nemen. . Hij heeft de laatste jaren geleefd waar hij wilde, troost je daarmee.



Sterkte
Alle reacties Link kopieren
Gecondoleerd. Ik begrijp dat hij al begraven is dus een autopsie is nu niet echt meer mogelijk.



Persoonlijk, maar ja ik ben geen arts, denk dat het een hartaanval was omdat dat idd op maagklachten kan lijken.

Mijn moeder moest hyperventileren. Er is een ambulance bijgekomen en ze is overleden nog voordat ze echt in de ambulance lag. Hartaanval. Ook zij was hier in Nederland naar de dokter geweest maar het zou stress zijn.



Misschien heb je nu (nog) niks aan deze verhalen zoals die van mij en die van lattemachiato omdat de boosheid en het ongeloof nog zo heerst. Logisch!
Liefhebben
is meer
lief
dan hebben
quote:MollyMalone schreef op 19 april 2017 @ 12:25:

Gecondoleerd.



Je zult er nooit achterkomen waaraan hij precies is overleden, al lijkt een hartaanval aannemelijk. Accepteer dat.



In Nederland had hij dan waarschijnlijk nog wel geleefd ja, maar het was zijn keuze om in Marokko te gaan wonen en hij was zich bewust van de situatie daar, dus dan is dit een consequentie die hij (en jij) dus voor lief moet nemen. . Hij heeft de laatste jaren geleefd waar hij wilde, troost je daarmee.



Sterkte Eigen schuld dikke bult? In Nederland komt dit ook voor.
Je moet jezelf niet kwalijk nemen dat je je bezoek had uitgesteld. Niets wees er op dat dit er aan zat te komen. Dingen gaan soms zo. Dat is het leven.

Sterkte.
Gecondoleerd! Ik kan mij goed voorstellen dat je wil weten waaraan hij is overleden, lijkt mij heel frustrerend om dat niet te weten. Maar In Nederland word je ook nog veel te vaak naar huis gestuurd met klachten, dus dat hij hier nog had geleefd valt weinig over te zeggen. Ik ken iemand die bij de dokter werd weggestuurd met medicijnen voor een maagzweer en jaren later die dag een hartinfarct schijnt te hebben gehad. En een vrouw die naar huis werd gestuurd en achteraf een longembolie scheen te hebben, zij is diezelfde dag nog overleden. En zo zijn er talloze verhalen ook in Nederland. Maar goed daar heb je verder niks aan. Het blijft ontzettend verdrietig.
Alle reacties Link kopieren
quote:Ben gewoon boos als hij in nl was gebleven had hij nu nog geleefd.



Gecondoleerd.

Ook als hij in NL was gebleven was het niet zeker dat hij was blijven leven. Ook hier overlijden mensen aan 'vage klachten', dus ga jezelf niet gekmaken met die gedachte.
Ik heb geen wespentaille, ik heb een bijenrompje
Gecondoleerd.



Ook al was je wel geweest in februari, dan had hem dit ook net daarvoor kunnen overkomen.

Staan je zussen/broers er hetzelfde in als jij? Zijn ze ook boos?

Veel sterkte met het verlies van je vader.



Als je vader al begraven is en de dokter stuurde hem weg zonder degelijk onderzoek, zal de dokter daar je nu ook niet kunnen vertellen waar hij precies aan overleden is.



Je zou nig kunnen vragen of de Nederlandse ambassade daar iets voor je kan betekenen, maar ik denk het eerlijk gezegd niet. Er zal niet zo gauw toestemming komen om je vader op te graven en je moet jezelf afvragen of je zo ver wilt gaan om antwoord op je vraag te krijgen. Je vader krijg je daar niet mee terug.



Knuffeks vanuit hier, ik hoop dat je dit een plek kan geven. Sterkte!
Alle reacties Link kopieren
Gecondoleerd met het verlies van je vader.



We kunnen hier allemaal speculeren van het kan dit of dat zijn maar ik denk dat je daar niet verder mee komt. Probeer te accepteren dat je vader er helaas niet meer is. Weet ook niet of het vanwege het geloof gebruikelijk is nu nog een autoptie te laten doen, weet ook niet of je dat moet willen eigenlijk.



Heel veel sterkte!
Alle reacties Link kopieren
Dankjewel allemaal jullie reacties doen me goed ook dat het niet hoeft te liggen aan dat hij in marokko was en niet in nl. Hij heeft mij ook nog gebeld een paar uur voor hij overleed. Daar ben ik heel blij om. Een autoptie is hier niet gebruikelijk ivm het geloof. Iedereen is gelovig en vind daar troost in. Als iemand hier dood gaat zeggen ze dat het gods wil was en dat wanneer je dood gaat bij je geboorte al door god is bepaald. Niemand wil duidelijkheid.



Ik heb 5 jaar geleden gekozen om geen moslim meer te zijn. Ben samen met een nlse man. Al mijn broers en zussen geloven wel. Daarom rouwen we allemaal anders.
Alle reacties Link kopieren
Wat vreselijk, Malika!

Gecondoleerd en heel veel sterkte.



Toch fijn dat je je vader nog even gesproken hebt. Al maakt dat het verdriet en gemis niet minder.

Veel sterkte gewenst!
Gecondoleerd



Mijn ervaring is dat rouwen heel persoonlijk is en, ongeacht geloof en overtuiging, we dat allemaal op onze eigen manier doen. Woede maakt trouwens ook vaak deel uit van rouw, maar ook dat voelt en uit ieder anders.



De oorzaak kan inderdaad zijn hart zijn geweest, gezien de pijnklachten. Of anders misschien een aneurysma, dat gaat vaak ook zo snel.



Ik hoop dat je troost kunt vinden in jouw laatste contact met je vader. Je was belangrijk voor hem en daar deed fysieke afstand voor hem niets aan af, daarom voelde het voor hem OK om te verhuizen en daarom belde hij jou die dag.
Gecondoleerd

Wat fijn dat je vader iedereen nog heeft kunnen bellen.

Veel sterkte met het verlies!
quote:zimi schreef op 19 april 2017 @ 12:32:

[...]





Eigen schuld dikke bult? In Nederland komt dit ook voor.

Ik denk niet dat het zo bedoelt was.

Meer als troost dat hij op de plek is overleden waar hij zelf wilde zijn.
Alle reacties Link kopieren
oef...moeilijk

ik hrb maroc schoonfamilie en mijn man verloren

het is daar zo: el mekteb en hij is nu in het paradijs.....punt

ziek is ziek en over oorzaken kom je weinig fijnzinnigs te weten

lastig hoor,

miss een gesprek met je huisarts? niet om de oorzaak te vinden maar mogelijke scenarios grof te verkennen? verzwakt hart? uitval organen?

aan de andere kant hoorde marokko en de cultuur heel erg bij je vader , als NL'se vond ik hoe zij met rouw omgaan heel moeilijk, ze ontkennen het bij mij, er wordt niet over gepraat, onderdrukt meer, terwijl ik nu jaren later nog zoveel gemis en verdriet bij ze zie. ik bedenk altijd maar dat als ik daar geboren was ik wrs ook zo zou zijn.

kan me voorstellen dat dit best eenzaam voor jou kan zijn...dikke knuffel voor je
--
Wat geweldig dat hij je nog heeft kunnen spreken, ik hoop dat het een fijn gesprek was. Het feit dat jullie nog zo'n goede band hadden, zelfs als je besloten had geen moslima meer te zijn, geeft aan hoeveel hij van je hield. Ik ken heel andere verhalen, en ik ben voor jullie beiden blij dat jullie familieband zo goed is. Waardevol.



Dat het onbekend zal blijven waaraan hij is overleden, is heel naar. Maar realiseer je maar dat er erg veel mensen overlijden zonder precies aan te wijzen oorzaken. Zeker ouderen. Een hartaanval, embolie, aneurysma of sluimerende kanker zijn vaak de oorzaak. Maar meestal is het redelijk duidelijk maar niet bij iedereen, en dan krijgen die niet allemaal een autopsie.



Het feit blijft dat je hem moet missen, en dat is vreselijk pijnlijk en boos makend. Sterkte met het verlies
quote:malika88 schreef op 19 april 2017 @ 13:29:

Dankjewel allemaal jullie reacties doen me goed ook dat het niet hoeft te liggen aan dat hij in marokko was en niet in nl. Hij heeft mij ook nog gebeld een paar uur voor hij overleed. Daar ben ik heel blij om. Een autoptie is hier niet gebruikelijk ivm het geloof. Iedereen is gelovig en vind daar troost in. Als iemand hier dood gaat zeggen ze dat het gods wil was en dat wanneer je dood gaat bij je geboorte al door god is bepaald. Niemand wil duidelijkheid.



Ik heb 5 jaar geleden gekozen om geen moslim meer te zijn. Ben samen met een nlse man. Al mijn broers en zussen geloven wel. Daarom rouwen we allemaal anders.



Ik wilde niet bevooroordeeld klinken, maar ik dacht inderdaad dat autopsie niet gebruikelijk is. Dat zou het enige zijn waarmee je vragen op je antwoord krijgt.



Jammer dat je nu een cultuur verschil ervaart met je broers en zussen en jou gevoel niet samen met jou deelt.



Helpt het jou om het vanuit het perspectief van je vader te bekijken? Dit was zijn keus, hij wilde er graag wonen. Misschien vond hij dat waardevoller dan de kans op een langer leven in Nederland? Waar denk je dat je vader zich gelukkiger bij gevoeld had? Een leven in Nederland met goede gezondheidszorg of liever zijn oude dagen in Marokko?



Ik weet niet of je zelf bekend bent met immigratie of emigratie. Het gevoel van heimwee en verbondenheid met je geboorteland is een gevoel dat erg diep bij mensen kan zitten. Als je vader daar bewust voor gekozen heeft, vond hij de gezondheisrisico's misschien van ondergeschikt belang....ik kan me voorstellen dat je dit moeilijk voor je is.....



Op zich ken je Marokkaans cultuur wel. Misschien helpt het dat je vanuit die kennis je verplaatst in de mensen daar en dat je daardoor hun beter begrijpt.



Jij zal hun beter kunnen begrijpen dan zij jou, omdat zij het Nederlands cultuur niet kennen of een stukje integratie missen.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven