vader wil na 13 jaar weer contact nu ik zwanger ben...

02-09-2015 23:13 29 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hoi,

Ik ben op dit moment 39 weken zwanger en was vandaag jarig. Nu heb ik 13 jaar geleden het contact met mijn alcoholische vader verbroken. Heb in de tussentijd nog een aantal keer geprobeerd het contact weer op te pakken maar door zijn drank misbruik is dat elke keer weer fout gegaan.

Vandaag kreeg ik dus uit het niets een smsje van hem waarin stond dat hij mij een fijne verjaardag wenste en dat hij niet kon wachten om opa te worden.

Ik weet niet wat ik hiermee aanmoedigen. Ik ben aan de ene kant blij dat hij contact zoekt want dat heeft hij de afgelopen 13 jaar nooit gedaan. Maar tegelijk voel ik me heel erg gekwetst omdat ik het gevoel heb dat hij dit alleen doet omdat ik zwanger ben van zijn kleinkind en dat die ergens al belangrijker is dan dat ik voor hem ben...
Alle reacties Link kopieren
Een brief schrijven? Pa leuk weer van je te horen maar.... Aangezien ik moeder word en mijn kind, jouw kleinkind, wil beschermen wil ik graag weten hoe het nu is met je alcoholisme.

Drinken is jouw keus maar dan heb ik je liever niet over de vloer. Als je wil houd ik je natuurlijk wel op de hoogte met foto's ed.



zoiets zou ik doen.



En dat gekwetst zijn... tja, dat snap ik wel maar doet dat nu ter zake? Mijn moeder is ook veel leuker voor mijn zoon dan dat ze voor mij was als kind. Het zij zo. Sommige mensen zijn nu eenmaal geen goede ouders of hebben een probleem zoals je vader. Praat met hem, of schrijf het op. Misschien staat hij wel droog of wil hij het op zijn manier goed maken. Zijn kleinkind is toch ook een stuk "jij' Een soort van jouw jeugd herhalen?
In principe goede tip van Nina maar de meeste alcoholisten zijn erg goed in het ontkennen van het feit dat ze een probleem hebben. De kans is dus heel groot dat hij zegt dat alles prima gaat en hij het onder controle heeft. Beter vraag je aan mensen die hem goed kennen hoe het met zijn alcoholgedrag is.
Alle reacties Link kopieren
Hmmm heel eerlijk, ik zou ook denken dat het komt puur en alleen door de zwangerschap. Alsof je nu opeens interesant bent.

Niet fijn dat hij er opeens mee komt aan het einde van je zwangerschap.



Wat wil jij? Zou je weer contact willen?

En kan je dat ook aan. Straks een kindje is al best even stressen wennen en druk en als je dan ook nog je bezig moet houden met het herstellen van het contact is dat misschien beetje veel van het goede.



Je zou ook heel langzaam weer contact kunnen nemen. Zodat je niet alles tegelijk hebt.
All people have the right to stupidity. But some abuse the privilege.
Alle reacties Link kopieren
quote:SilverShadow schreef op 02 september 2015 @ 23:21:

In principe goede tip van Nina maar de meeste alcoholisten zijn erg goed in het ontkennen van het feit dat ze een probleem hebben. De kans is dus heel groot dat hij zegt dat alles prima gaat en hij het onder controle heeft. Beter vraag je aan mensen die hem goed kennen hoe het met zijn alcoholgedrag is. Maar een alcoholist is niet per definitie iemand die de hele dag lallend loopt te zwerven. Opvoeden is niet zijn taak. Dus als hij het op kan brengen om frisch ende fruitig daar op visite te komen.... waarom niet?

En nee als kind groter is mag het niet mee in de auto en je laat ze niet samen alleen. Maar als iemand echt van goede wil is en dapper iedere zondag fris en zonder kegel een kopje koffie komt drinken...
Alle reacties Link kopieren
Ik zit natuurlijk niet in jouw situatie, dus misschien kan ik er niet over oordelen, maar... als het al gaat om jouw kind, wil hij wel contact omdat het om JOUW kind gaat. Het draait dus wel degelijk (ook) om jou, het gaat niet om 'zomaar een kind'.
Alle reacties Link kopieren
Het zou mij woest maken eerlijk gezegd, hij vervult al 13 jaar geen vaderrol maar gaat er kennelijk vanuit dat hij zonder meer nu wel opa kan zijn voor jouw kindje?
quote:nina1966 schreef op 02 september 2015 @ 23:25:

[...]

Maar een alcoholist is niet per definitie iemand die de hele dag lallend loopt te zwerven. Opvoeden is niet zijn taak. Dus als hij het op kan brengen om frisch ende fruitig daar op visite te komen.... waarom niet?

En nee als kind groter is mag het niet mee in de auto en je laat ze niet samen alleen. Maar als iemand echt van goede wil is en dapper iedere zondag fris en zonder kegel een kopje koffie komt drinken...Klopt, ik reageer nogal spastisch op mensen met een alcoholprobleem.
Alle reacties Link kopieren
Wat wil je zelf? Als je niet zwanger was geweest en hij had contact opgenomen wat had je dan gewild/gedaan/gedacht. En als het alleen om je kind gaat wat zou je dan willen?



Wil je heb überhaupt nog in je leven? Zou je willen dat hij in het leven van je kind is? Zou je hem nog over de vloer willen hebben?



En als je hem in je leven wilt, wat zijn dan de eisen die je aan dat contact zou stellen (bv ivm zijn drank gebruik; niet drinken of niet drinken als hij langs komt)?
Alle reacties Link kopieren
Ik denk dat ik inderdaad eerst maar eens ga rondvragen hoe het nu echt gaat met zijn alcohol misbruik aangezien hij daar zelf inderdaad nooit eerlijk over zal zijn. Ik zie het eerlijk gezegd ook niet zo zitten om hem meteen op kraamvisite te krijgen ondanks dat ik het mijn baby wel gun om zijn opa te kennen. Pff het zijn gewoon heel veel tegenstrijdige gevoelens op dit moment..
Alle reacties Link kopieren
Ik snap dat je er nu misschien niet op zit te wachten nu je hoogzwanger bent.

Maar ik sluit me aan bij bovenstaande..

Waarom voel je je gepasseerd? Het gaat om jullie kindje waar hij interesse in heeft! Dus een deel van jou!

En hoogstwaarschijnlijk is zijn doel niet jou passeren maar zoekt hij middels je verjaardag een weg naar een opening om te laten weten dat hij blij is dat hij opa wordt.

Misschien heeft hij het gevoel dat de deur dicht is/was nadat de lijmpogingen van jou kant mislukt zijn?

Als hij onbeschonken zijn kleinkind wil zien bij jullie thuis? Wie weet watvoor moois het nog voor jullie band in petto heeft na 13 jaar..



Besef ook dat je als je de keuze maakt geen contacten te onderhouden je je kindje ook een opa ontneemt. Soms zijn ouders niet leuk voor hun kinderen en blijken het geweldige opa's en oma's te zijn.



Neemt niet weg dat er oud zeer zit van jou kant hopelijk kunnen jullie daar samen uitkomen...
Alle reacties Link kopieren
Natuurlijk is het bijzonder voor je vader om opa te worden. Alcoholist of niet, je vader is ook gewoon een mens met gevoel.



Ik zou voor nu bedanken voor de felicitaties en vertellen dat jij het ook heel bijzonder vindt om moeder te worden en hem daarmee opa te maken. Meer niet, voor nu. Dat geeft je wat tijd om eerst eens rustig te bedenken wat jij zelf wil. Wil je contact? En zo ja, wil je dat persoonlijk? Of wil je in eerste instantie maar eens beginnen met mail/sms/whatsapp/telefoontjes?

Als hij na jouw reactie zelf aandringt op contact, kun je gewoon zeggen dat je daar even rustig over na wil denken en dat je daar na de bevalling op terug komt. Een beslissing over wel/geen contact zou ik als ik jou was ook pas na de bevalling nemen. Je weet niet wat de geboorte van je kind met je doet. Misschien wil je juist geen contact uit beschermend leeuwinnengedrag, maar misschien wil je juist wel heel graag dat jouw vader je kind komt bewonderen en dat je kind zijn/haar opa in ieder geval leert kennen. Je weet het niet.



Een fotootje sturen van je zwangere buik en van je kind na de geboorte is misschien ook al heel mooi trouwens. Niet elk contact hoeft in te houden dat je je vader wekelijks op de koffie krijgt. Neem even rustig je tijd, zoek uit wat je zelf wil. Maar probeer misschien ook te begrijpen dat het ook voor je vader heel bijzonder is dat er een nieuwe generatie op hem volgt. Dat heeft alles met jou te maken, want zonder jou was de eerste generatie er niet eens geweest. Maar dat draait inderdaad ook om je kind. Dat kun je erg vinden of kwetsend, maar je kunt het ook zien als iemand die gewoon geraakt wordt door wat in jouw buik aan het groeien is.



En gefeliciteerd met je verjaardag.
Het stoom zou uit mijn oren komen. Sms gaat alleen maar over hem en hij walst over je heen.
Alle reacties Link kopieren
quote:zizout schreef op 02 september 2015 @ 23:53:

Ik denk dat ik inderdaad eerst maar eens ga rondvragen hoe het nu echt gaat met zijn alcohol misbruik aangezien hij daar zelf inderdaad nooit eerlijk over zal zijn. Ik zie het eerlijk gezegd ook niet zo zitten om hem meteen op kraamvisite te krijgen ondanks dat ik het mijn baby wel gun om zijn opa te kennen. Pff het zijn gewoon heel veel tegenstrijdige gevoelens op dit moment..Je hoeft hem niet op kraamvisite uit te nodigen hè? Je kunt ook gewoon eerst fotootjes sturen en kijken hoe hij daar op reageert (en wat dat met jou doet). Misschien dat het in je tegenstrijdige gevoelens scheelt als je ziet dat er een tussenweg mogelijk is.
Alle reacties Link kopieren
Overigens: het contact met mijn ouders (en schoonouders) draait ook veel meer om ons kind dan vóór diens geboorte. Wat natuurlijk ook gewoon logisch is, de aandacht die toen alleen naar ons ging, wordt nu gedeeld. En de frequentie waarop de opa's en oma's hun kleinkind willen zien ligt ook hoger dan toen het nog alleen om ons ging. De wereld draait straks nu eenmaal voor een groot (groter) deel om je kind. Jouw leven straks ook.
Alle reacties Link kopieren
quote:Beeldig schreef op 02 september 2015 @ 23:56:

Natuurlijk is het bijzonder voor je vader om opa te worden. Alcoholist of niet, je vader is ook gewoon een mens met gevoel.



Ik zou voor nu bedanken voor de felicitaties en vertellen dat jij het ook heel bijzonder vindt om moeder te worden en hem daarmee opa te maken. Meer niet, voor nu. Dat geeft je wat tijd om eerst eens rustig te bedenken wat jij zelf wil. Wil je contact? En zo ja, wil je dat persoonlijk? Of wil je in eerste instantie maar eens beginnen met mail/sms/whatsapp/telefoontjes?

Als hij na jouw reactie zelf aandringt op contact, kun je gewoon zeggen dat je daar even rustig over na wil denken en dat je daar na de bevalling op terug komt. Een beslissing over wel/geen contact zou ik als ik jou was ook pas na de bevalling nemen. Je weet niet wat de geboorte van je kind met je doet. Misschien wil je juist geen contact uit beschermend leeuwinnengedrag, maar misschien wil je juist wel heel graag dat jouw vader je kind komt bewonderen en dat je kind zijn/haar opa in ieder geval leert kennen. Je weet het niet.



Een fotootje sturen van je zwangere buik en van je kind na de geboorte is misschien ook al heel mooi trouwens. Niet elk contact hoeft in te houden dat je je vader wekelijks op de koffie krijgt. Neem even rustig je tijd, zoek uit wat je zelf wil. Maar probeer misschien ook te begrijpen dat het ook voor je vader heel bijzonder is dat er een nieuwe generatie op hem volgt. Dat heeft alles met jou te maken, want zonder jou was de eerste generatie er niet eens geweest. Maar dat draait inderdaad ook om je kind. Dat kun je erg vinden of kwetsend, maar je kunt het ook zien als iemand die gewoon geraakt wordt door wat in jouw buik aan het groeien is.



En gefeliciteerd met je verjaardag.



Wat heb je dit mooi verwoord Beeldig. En ik ben het helemaal met je eens.

Deze man is, of was, ziek. In hoeverre dat nu nog rol speelt weet zelfs TO niet.



Niemand word voor de lol alcoholist. En ook deze man heeft gevoel in zijn donder en vind hij het begrijpelijk heel bijzonder dat zijn kind een kind krijgt.

Nogmaals, verder volledig eens met de post van Beeldig. Ik schrik er van hoeveel mensen hier hun geliefde bij het grof vuil zouden zetten.

Een ontmoeting met zijn kleinkind hoeft niet in te houden dat hij 4 dagen in de week oppast, maar kan ook, onder supervisie, op gezette tijden. Indien TO daar aan toe is.
Alle reacties Link kopieren
quote:zizout schreef op 02 september 2015 @ 23:53:

Ik denk dat ik inderdaad eerst maar eens ga rondvragen hoe het nu echt gaat met zijn alcohol misbruik aangezien hij daar zelf inderdaad nooit eerlijk over zal zijn. Ik zie het eerlijk gezegd ook niet zo zitten om hem meteen op kraamvisite te krijgen ondanks dat ik het mijn baby wel gun om zijn opa te kennen. Pff het zijn gewoon heel veel tegenstrijdige gevoelens op dit moment..





Ik snap niet waarom je dat niet eerst hebt uitgezocht. Je trekt nu allerlei conclusies zonder de huidige situatie te kennen. Wie weet is je vader al een paar jaar clean? Als hij nog steeds stijf staat van de drank zou ik hem zeker niet toe laten tot je gezin. Indien je kan zien dat hij aan zich zelf werkt kan je er gezamenlijke afspraken over maken.

Kraambezoek zou ik sowieso niet doen, dan ben je veel te emotioneel instabiel voor dit soort dingen.
quote:schattigheid schreef op 02 september 2015 @ 23:57:

Het stoom zou uit mijn oren komen. Sms gaat alleen maar over hem en hij walst over je heen.Ik heb ook het contact verbroken met mijn alcoholistische vader, dit zou ook mijn reactie zijn.
Als de vader al een paar jaar droog staat, dan had hij wel even eerder contact mogen zoeken als hij zo graag de banden wilde aanhalen. Voor mij zou het niet meer hoeven en ik zou me richten op de familie waar ik wel een goede band mee heb.
Alle reacties Link kopieren
Ik heb ook geen tot nauwelijks contact met mijn vader. Ik had er juist op gehoopt, dat hij zich zou laten zien als opa. Dat hij het als vader verknald heeft, wil voor mij niet zeggen dat hij het bij voorbaat als opa ook heeft.



Die paar keer dat hij zich even als opa heeft kunnen profileren vond ik geweldig. Hij is echt een leuke opa! Helaas heeft zoon hem maar een keer of 3 gezien, en zoon is al 5. En toch staat de deur hier open voor hem. Ik vind het heel jammer, dat die interesse er kennelijk gewoon niet is bij hem. Hij had het een soort van goed kunnen maken, wat mij betreft.



Nadat mijn ouders scheidden had mijn vader geen interesse meer in zijn kinderen. Dat heeft mij zeker als kind erg gekwetst. Daarom schrijf ik dat hij het nu als opa goed had kunnen maken, maar dat zit er ook niet in dus.
Alle reacties Link kopieren
quote:schattigheid schreef op 02 september 2015 @ 23:57:

Het stoom zou uit mijn oren komen. Sms gaat alleen maar over hem en hij walst over je heen.

Gaat alleen over hem? Is hij zwanger dan?

Echt wat een onzin. De man zoekt gewoon een gelegenheid. Net zoals ruzies niet op maandag maar wel met de feestdagen bijgelegd kunnen worden. Waarom bellen mensen niet om dinsdag 14 uur maar wel als je kind/man/ jijzelf jarig bent... Een aanleiding noemen we dat. De man vind dit misschien gewoon een goede aanleiding om een verse start te maken , de banden weer aan te halen.

En een geboorte IS toch ook een prima aanleiding. Nieuw leven, nieuw begin.
quote:nina1966 schreef op 03 september 2015 @ 08:10:

[...]



Gaat alleen over hem? Is hij zwanger dan?

Echt wat een onzin. De man zoekt gewoon een gelegenheid. Net zoals ruzies niet op maandag maar wel met de feestdagen bijgelegd kunnen worden. Waarom bellen mensen niet om dinsdag 14 uur maar wel als je kind/man/ jijzelf jarig bent... Een aanleiding noemen we dat. De man vind dit misschien gewoon een goede aanleiding om een verse start te maken , de banden weer aan te halen.

En een geboorte IS toch ook een prima aanleiding. Nieuw leven, nieuw begin.Ik neem to serieus. Zo'n beslissing neemt een dochter niet voor niets. Wat de man allemaal wil nadat hij als vader compleet gefaald heeft vind ik verder totaal onbelangrijk. Het enige dat nog telt is waar to behoefte aan heeft. Maar contact aanhalen met zo'n ouder is gewoon voor de volgende ronde gekwetst en teleurgesteld worden gaan. Leuk als je masochistisch bent en van pijn houdt of van teflon bent maar dat zie ik niet in de op terug. Als die man haar zwangerschap als aanleiding wil gebruiken dan zal hij er moeite voor moeten doen om haar vertrouwen terug te winnen en te overtuigen dat hij een beter mens is. Een egoïstisch smsje (wtf) sturen is imo gewoon lekker weer verder gaan waar je gebleven was met falen. En dat zou ik hem laten weten. Dat ik contact leuk zou vinden maar niet op de manier waarop hij dat gewend is te doen. En dan gewoon afwachten wat er terug komt. Waarschijnlijk niks, verwijten, ontkenning of kutsmoezen ipv oprechte initiatieven om fouten uit het verleden zoveel mogelijk goed te maken.
TO, ga eerst maar bevallen en moeder worden. En genieten van je kindje. En pas als je ruimte in je hoofd hebt bedenken wat je hiermee wilt doen. Misschien biedt het een mooie kans om het contact voorzichtig weer op te pakken. Maar je hoeft nu niet op stel en sprong iets omdat hij uit het niets contact met je opneemt. Denk aan jezelf!
Alle reacties Link kopieren
quote:schattigheid schreef op 03 september 2015 @ 08:39:

[...]





Ik neem to serieus. Zo'n beslissing neemt een dochter niet voor niets. Wat de man allemaal wil nadat hij als vader compleet gefaald heeft vind ik verder totaal onbelangrijk. Het enige dat nog telt is waar to behoefte aan heeft. Maar contact aanhalen met zo'n ouder is gewoon voor de volgende ronde gekwetst en teleurgesteld worden gaan. Leuk als je masochistisch bent en van pijn houdt of van teflon bent maar dat zie ik niet in de op terug. Als die man haar zwangerschap als aanleiding wil gebruiken dan zal hij er moeite voor moeten doen om haar vertrouwen terug te winnen en te overtuigen dat hij een beter mens is. Een egoïstisch smsje (wtf) sturen is imo gewoon lekker weer verder gaan waar je gebleven was met falen. En dat zou ik hem laten weten. Dat is contact leuk zou vinden maar niet op de manier waarop hij dat gewend is te doen. En dan gewoon afwachten wat er terug komt. Waarschijnlijk niks, verwijten, ontkenning of kutsmoezen ipv oprechte initiatieven om fouten uit het verleden zoveel mogelijk goed te maken.

We hebben het hier over TO 's vader hé, niet over die van jou. NIet zo projecteren.

Ieder mens is anders en echt niet iedere alcoholist is dat voor het leven. Mijn nicht haar vader is alcoholist en nu zo'n 20/25 jaar droog. Geweldige opa. En nee in haar jeugd had ze niets aan hem behalve heel hard leren rennen. Maar nu dus wel.

Dat het bij jou zo loopt wil niet zeggen dat dat voor TO ook zo is.



Btw als je de OP leest dan zie je dat TO graag contact wil. Het ging alleen steeds mis. Nu is een verse baby natuurlijk een mooi excuus om naar AAA of jelinek te gaan.
Wat een aannames. Hij heeft één smsje gestuurd om te feliciteren en heeft laten blijken dat hij dus wel op de hoogte is van haar zwangerschap. Geen initiatief tot contacten aanhalen, geen vissen naar uitnodigingen voor kraamvisite of koffie op zondag. Alleen gefeliciteerd en ik weet dat ik opa wordt en ben er blij mee.

Meer dan een 'bedankt' hoef je hier niet op te antwoorden. Daarna ligt de bal weer helemaal bij hem. Laat die ook verder bij hem. Tenzij je zélf méér zou willen. Dan kun je meer sturen dan alleen 'bedankt'.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven