Vanwaar die kakkerhaat?

10-12-2014 15:09 915 berichten
Alle reacties Link kopieren
Waar komt die kakkerhaat vandaan? Ik heb vrienden uit het gooi, ik draag polo's, ik heb een rijke vader, heb een eigen bedrijf, ik rijd een dure auto, ik vind status belangrijk, etc, ... Met andere woorden: ik ben een kakker (maar echt niet overdreven arrogant!) en zie dit niet als iets negatiefs. In het gooi en in duurdere wijken in mijn dorp kijken mensen niet vreemd op, maar kom ik in een normale buurt of langs huurhuizen dan is dit wel een ander verhaal. Ik word aangekeken alsof ze op me kunnen schieten. Van waar die haat? Blijkbaar mag je tegenwoordig niet meer veel geld hebben?
Alle reacties Link kopieren
Jawel hoor, je mag best wel veel geld hebben maar mensen zijn vaak snel jaloers. Het komt misschien niet doordat je veel geld hebt (want dat is heus niet altijd er vanaf te zien) maar hoe je je gedraagt misschien?
Kom ik in een normale buurt





Dit zinnetje zegt al heel veel over je.
Waarschijnlijk gedraag je je als een kakker.
Alle reacties Link kopieren
Je geeft denk ik al zelf antwoord op de vraag met "Ik vind status belangrijk"
Alle reacties Link kopieren
Ik denk niet zo zeer dat het probleem is dat je meer geld hebt, ook al worden mensen daar ook wel jaloers van. Wat ik vooral vervelend zou vinden, is als je je verheven voelt boven andere mensen. En dat lijken kakkers toch vaak wel uit te stralen.
Omdat ze denigerend zijn naar anderen. Zichzelf beter vinden als de rest
Ik kom van buiten het gooi en werk nu in het gooi. Ongeveer 70% van de mensen die ik daar tegen kom is hartstikke leuk, de rest zijn vreselijk. Geen vooroordeel, maar er is iets in de mentaliteit van die mensen (ze vinden zichzelf nogal wat) wat het bloed onder mijn nagels vandaan haalt.
Alle reacties Link kopieren
quote:matroesjka_ schreef op 10 december 2014 @ 15:13:

Ik kom van buiten het gooi en werk nu in het gooi. Ongeveer 70% van de mensen die ik daar tegen kom is hartstikke leuk, de rest zijn vreselijk. Geen vooroordeel, maar er is iets in de mentaliteit van die mensen (ze vinden zichzelf nogal wat) wat het bloed onder mijn nagels vandaan haalt.Ligt er ook aan waar je in 't Gooi komt. Ik heb zo'n vermoeden dat TO ergens in Laren of Blaricum woont. Mijn schoonouders wonen in Hilversum, daar heb je dat natuurlijk al een stuk minder
En wat vind jij een normale buurt??? En wat is er mis met huurhuizen dan?? Dit is dus de reden dat mensen jou niet mogen!
De meeste kakkers gedragen zich nou eenmaal arrogant en kijken neer op mensen "uit een normale buurt" , zoals je zelf ook al zegt.
Dat "iets" is overigens idd dat ze zichzelf zo goed vinden en hun status (die ze zo belangrijk vinden) ontlenen aan hun materiële welvaart ipv hun menselijke welvaart. Ze denken op van alles recht te hebben en verwachten van mij dat ik voor ze ga rennen "die auto kost verdikkeme 65.000 euro" (as if I care en daarom mijn best voor je ga doen, al reed je in een Panda uit 1990) omdat ze het financieel goed hebben.
quote:commotion schreef op 10 december 2014 @ 15:13:

Je geeft denk ik al zelf antwoord op de vraag met "Ik vind status belangrijk"Dat is ook precies wat ik bedoel met kakkergedrag. Als je status belangrijk vindt kijk je automatisch neer op heel veel mensen.
quote:minnimouse schreef op 10 december 2014 @ 15:14:

[...]





Ligt er ook aan waar je in 't Gooi komt. Ik heb zo'n vermoeden dat TO ergens in Laren of Blaricum woont. Mijn schoonouders wonen in Hilversum, daar heb je dat natuurlijk al een stuk minder Ik kom in mijn werk grofweg mensen uit Hilversum, Huizen, Eemnes, Blaricum en Laren tegen.
Niet alleen in het Gooi wonen mensen met veel geld. Het zal -denk ik- niet zozeer aan het geld zélf liggen maar meer aan de houding van de persoon die veel geld heeft (of van wie de ouders veel geld hebben).

Er zijn nu eenmaal verschillende levensstijlen, en iedereen mag gelukkig zelf beslissen bij welke stijl je je prettig voelt.
Alle reacties Link kopieren
"kom ik in een normale buurt of langs huurhuizen".



en jij vindt jezelf echt niet overdreven arrogant?
Mensen ruiken het al van verre als je jezelf beter vindt dan een ander. Waarschijnlijk wek je de indruk dat je prioriteiten in een minder sympathieke hoek (status, geld, materie) liggen.
Grappig ook dat je denkt dat het aan je geld ligt en niet aan je gedrag.
Die mensen in die huurhuizen, waar je langs komt, die spreken je vast aan als hé kakker?
Alle reacties Link kopieren
quote:matroesjka_ schreef op 10 december 2014 @ 15:15:

[...]



Ik kom in mijn werk grofweg mensen uit Hilversum, Huizen, Eemnes, Blaricum en Laren tegen.



Oké, met Hilversum heb ik over het algemeen andere ervaringen maar dat is persoonlijk natuurlijk



Ik denk dat het in elk geval gewoon aan de houding ligt van "Netteman" (leuke nickname ook). Het feit dat je geld hebt, wil niet zeggen dat je je verheven hoeft te voelen boven mensen en dáár ligt jouw probleem denk ik en ze "haten" je echt niet vanwege je geld of vanwege het feit dat je een polo draagt hoor.
Er wonen idd ook buiten het gooi welvarende mensen. Maar in het gooi zijn er verhoogde concentraties, en dat veroorzaakt een soort van sociale dynamiek. Je eigen "stand" wordt dan de standaard en de rest is dan minder. Gaat doorgaans heel anders als je als welvarend persoon in een omgeving woont waar meer variatie in de bevolking zit.
Ik vind kakker mannen, qua uiterlijk, vaak wel jummie eigenlijk. Ik heb ook kakkerkinderen qua voorkomen. Ik zie dat liever dan ordinair. Maar ik ben niet zo gecharmeerd van bijkomende hautaine houding om eerlijk te zijn.
Alle reacties Link kopieren
Om die neerkijkerij.. 'Normale buurt'? Sorry?



Ik haat zelf geen kakkers, maar dit onderscheid maken en de vaak bijbehorende neerkijkerij (zich beter voelen dan het 'gewone volk'), daar heb ik een zieke hekel aan.



En ach, wie weet is het ook een stukje afgunst van wat jij allemaal (voorelkaar) hebt gekregen.
quote:minnimouse schreef op 10 december 2014 @ 15:18:

[...]





Oké, met Hilversum heb ik over het algemeen andere ervaringen maar dat is persoonlijk natuurlijk



Ik denk dat het in elk geval gewoon aan de houding ligt van "Netteman" (leuke nickname ook). Het feit dat je geld hebt, wil niet zeggen dat je je verheven hoeft te voelen boven mensen en dáár ligt jouw probleem denk ik.Daarom zeg ik ook, 70% zijn normale mensen. Die 30% die pik ik er zo uit, en dan spreek ik ze alleen nog maar telefonisch en heb ik die polo niet gezien
Alle reacties Link kopieren
quote:Fauley schreef op 10 december 2014 @ 15:13:

Ik denk niet zo zeer dat het probleem is dat je meer geld hebt, ook al worden mensen daar ook wel jaloers van. Wat ik vooral vervelend zou vinden, is als je je verheven voelt boven andere mensen. En dat lijken kakkers toch vaak wel uit te stralen.Dit is inderdaad nog wel eens een gedachte over kakkers ja, maar zo ben ik juist niet. Natuurlijk heeft zelfstandig ondernemer een bovengemiddelde status, maar het is niet zo dat ik neerkijk op bijvoorbeeld een bouwvakker, buschauffeur of andere baan met een modaal salaris.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven