Vanwaar die kakkerhaat?

10-12-2014 15:09 915 berichten
Alle reacties Link kopieren
Waar komt die kakkerhaat vandaan? Ik heb vrienden uit het gooi, ik draag polo's, ik heb een rijke vader, heb een eigen bedrijf, ik rijd een dure auto, ik vind status belangrijk, etc, ... Met andere woorden: ik ben een kakker (maar echt niet overdreven arrogant!) en zie dit niet als iets negatiefs. In het gooi en in duurdere wijken in mijn dorp kijken mensen niet vreemd op, maar kom ik in een normale buurt of langs huurhuizen dan is dit wel een ander verhaal. Ik word aangekeken alsof ze op me kunnen schieten. Van waar die haat? Blijkbaar mag je tegenwoordig niet meer veel geld hebben?
--
Alle reacties Link kopieren
quote:gladoortje74 schreef op 16 december 2014 @ 03:51:

Nou je blijft zo bij je eigen argumenten hangen en reageert niet argumenten van anderen. Die scheer je eigenlijk over 1 kam. Je reageert op drie of vier mensen. Dat is wel erg weinig als je ziet hoeveel mensen reageren. Ze hebben allemaal verschillende dingen gezegd, bv het concept status hebben we uitvoerig besproken. Toch zeg je daar niks over. Groepsdynamisch gezien, gedraag je je niet erg sociaal. Er is geen reactie die ik als sociaal onhandig kan noemen maar je gedrag in dit topic in het algemeen, is sociaal onhandig. Je wilt graag respect maar krijgt dat niet en dat wijt je aan kakkerhaat terwijl het door je gedrag hier komt. Je blijft steeds dezelfde dingen zeggen. Ook in je laatste reactie lees ik niets nieuws. Als je begrip van mensen wilt, moet je meer vertellen en opener zijn. En ingaan op wat ze zeggen ipv steeds hetzelfde punt te onderstrepen. Probeer de dingen eens van meerdere kanten te bekijken. Het voelt net of ik praat met een robot ipv een mens van vlees en bloed. Dat bedoel ik met sociaal onhandig. Dit gesprek heeft totaal geen diepgang. Je bent erg star in je denken en lijkt niet mee te kunnen gaan in wat andere mensen denken. Misschien is dat wel zo omdat je sowieso weinig van andere mensen begrijpt. Ik vind het erg moeilijk om tot je door te dringen. Je denkt dat mensen kakkers haten en na 800 reacties is daar niks aan veranderd. Je snapt nog steeds niet wat mensen je proberen te zeggen, en dat is dat hoe je je gedraagt, uitmaakt in het contact met anderen. Niet alleen die anderen moeten zich netjes gedragen, jij ook. En als je arrogant doet, vindt niemand dat prettig. En er zijn nog zoveel meer nuanceringen die mensen maken in dit topic. Haat is een veel te sterk woord, het gaat eerder om irritatie. Afgunst is er wel maar die mensen zijn in de minderheid. We maken allemaal andere levenskeuzes. Status betekent voor iedereen weer wat anders, wat ook voor minder jaloerse mensen zorgt. Maar die nuanceringen zijn jou blijkbaar ontgaan. Hoe kan dat nou? Dan gaat er iets mis in de informatieverwerking en dat op sociaal gebied. Valt voor mij ook onder sociaal onhandig: anderen niet goed begrijpen of zelfs niet naar ze luisteren. Ik heb gewerkt als begeleider voor autistische mensen. En gedurende het topic ging het me steeds meer opvallen dat je me doet denken aan mijn vroegere clienten. Ik zie geen onwil om het te begrijpen wat anderen zeggen en daarom denk ik dat het best zou kunnen dat je het gewoon niet kunt. Ik heb iig hetzelfde soort gesprekken gevoerd met autistische mensen. Het is misschien niet aardig om te zeggen en ik ben niet bevoegd om diagnoses te stellen. Maar je gedraagt je in mijn ogen sociaal onhandig op dit forum. Eigenlijk in elke reactie.



Wat vinden je vrienden en/of familieleden eigenlijk? Ervaren zij ook veel afgunst? Hoe gaan zij daar mee om? Zou je kunnen bedenken hoe je je gedrag aan zou kunnen passen om te voorkomen dat mensen afgunstig worden? Je praat al met mensen die veel minder verdienen dan jij, heb je het idee dat je personeel afgunstig naar je kijkt? Denk je dat ze in je koffie spugen? Waarom zou je nooit een volkswagen kopen? Wat zou je voelen als je dat wel deed? Want je zegt dat je niet neerkijkt op volkswagen bezitters. Wat maakt dan dat je toch nooit zo'n auto zou kopen? Ben je bang dat anderen dan op jou neerkijken? Of is het zo dat een bmw een hogere status suggereert? Status is belangrijk voor je, maar anderen zeggen dat ze status anders zien dan jij. Logisch toch dan, dat ze niet bewonderend naar je kijken? Maar ja, wat ik ook zeg, je draait steeds hetzelfde cassete bandje af en gaat niet inhoudelijk erop in. Daar word ik een beetje moe van. En toen dacht ik aan mijn vroegere werk. Geen mens die zo goed en vaak in herhaling kan vervallen als de autist. Waarmee ik niemand met ass wil beledigen, ik constateer alleen iets, wat me aan ass doet denken. Ik heb geen idee of je ass hebt maar je bent wel erg star.



Van familie, vrienden en personeel merk ik weinig tot geen afgunst. Ik heb ook niet gezegd dat ik van iedereen afgunst merk, maar dat ik het wel eens merk en dat ik dit gevoel hoofdzakelijk in huurhuiswijken heb. Dat is heel iets anders dan dat ik zeg ''Ik merk dat iedereen afgunstig is''. Toen ik 9 maanden geleden mijn huidige auto kreeg wilden veel vrienden, familieleden, etc. de auto uitgebreid bekijken en een stukje met me rijden. Dit ervaarde ik als nieuwsgierigheid en niet als afgunst. En ik weet ook dat ze zeker niet afgunstig zijn.



Waarschijnlijk heb je al eens gehoord van rationeel- en emotioneel aankoopgedrag. Rationeel is met verstand, emotioneel is met gevoel. Bij elke aankoop heb je hier bewust of onbewust mee te maken. Als we als voorbeeld een auto pakken dan zijn mijn rationele koopargumenten ruimte, veiligheid en goede stoelen omdat ik veel tijd in de auto doorbreng. Mijn emotionele koopargumenten zijn vormgeving, uitstraling en imago. Deze argumenten kunnen in loop der tijd veranderen, dus het zou kunnen dat ik bij mijn volgende auto een beslissing maak op basis van andere criteria. De reden dat ik niks heb met bijv. Volkswagen is een puur emotioneel iets. Volkswagens zullen vast veilig zijn, er zijn Volkswagens die nog meer ruimte hebben dan de auto die ik nu heb en Volkswagen heeft waarschijnlijk ook (al is het misschien tegen hoge meerprijs) massagestoelen, maar kijken we emotioneel, dan vind ik Volkswagen qua modellen wat gewoontjes en dit geeft de auto in mijn ogen ook weer een wat minder mooie uitstraling. Ik heb nooit gezegd dat ik Volkswagens slechte auto's vind of wat dan ook. Bij het kopen van jouw auto heb jij waarschijnlijk ook zowel rationeel en emotioneel gehandeld.

Hetzelfde geldt voor het kopen van iets heel simpels, bijv. een fles Cola. Als jij mensen blind laat proeven tussen bijv. Pepsi en Coca-Cola, dan zal waarschijnlijk iedereen weinig tot geen verschil in smaak ervaren. Maar waarom heb je dan wel een voorkeur voor een merk? Grote kans dat dit komt door beïnvloeding van reclame, de uitstraling van de fles Cola (hoe ziet het etiket eruit), etc. Ook weer emotioneel.

Over het algemeen is het wel zo dat mensen vaker emotioneel beslissingen nemen naarmate ze meer te besteden hebben. Natuurlijk heb je hierbij ook weer uitzonderingen. Er zullen genoeg mensen zijn die veel te besteden hebben die toch hoofdzakelijk rationeel beslissen.

Ik hoop dat het nu duidelijk is waarom een BMW en geen Volkswagen.



Wat betreft ass: toevallig had ik in de vierde klas op de middelbare school een zwaar autistische klasgenoot. Hij zei bijna geen woord en vrijwel iedereen had daar geen begrip voor. Zijn begeleidster/coach kwam daarom eens spreken over wat autisme precies inhield. Ik weet nog dat ze zei dat wel meer mensen autisme hebben dan vaak gedacht wordt en dat het voor iedereen wel nuttig zou zijn op zich hierop te laten testen en ook voor adhd is dit nuttig zei ze. Puur uit nieuwsgierigheid had ik me op beiden laten testen en daar kwam uit dat ik ver van autistisch ben. Wat het misschien is is dat ik op mijn best communiceer als ik mensen zie en hoor. Dit heb ik namelijk al vaker van mensen gehoord. Ik weet van mezelf dat ik geen goede telefoonverkoper zou zijn omdat ik mensen het liefst zie tijdens onderhandelen, etc. Niet dat bellen of mailen nou een probleem is om een afspraak te maken of zo, maar wel om tot zaken te komen.



Wat iemand anders zich hier afvroeg was of ik misschien afgunst ervaar door mijn werk. In feite zou dat gewoon kunnen. Afgunst kan bij alles voorkomen. Zo waren de buren van een vriend van mij jaloers op hun omdat zij nieuwe meubels hadden. 2 weken hadden de buren van diegene niks meer tegen hun gezegd, totdat ze toen zelf ook nieuwe meubels hadden. Dit was dus puur een geval van afgunst en geen toeval dat zij kort daarna nieuwe meubels hadden. Een ander kan jaloers zijn door de auto die iemand rijdt, het huis waarin hij woont, de knappe vriend/vriendin die iemand heeft en ga zo maar door. Maar afgunst door mijn baan is vrijwel niet mogelijk. Je kunt aan mijn uiterlijk niet zien welk werk ik doe en mijn auto is niet bestickerd met reclame. Iemand die mij niet kent kan dus nooit weten wat ik voor werk doe, tenzij ze het via via gehoord hebben.
Alle reacties Link kopieren
Hee dankjewel Netteman. Eindelijk ga je eens op wat prangende vragen in. Wat je ook doet, je hebt vast niet veel vrije tijd. Dat is dan weer iets waar ik nieuwsgierig naar ben, hoe ga je om met de druk als je lange uren maakt? Hoeveel uur per week werk je eigenlijk?



Maar ik vind het prettig dat je nu wat meer uitwijdt over jezelf. Kan best zijn dat je schriftelijk niet zo makkelijk communiceert, dat hebben meer mensen. Ik verdenk je nu niet meer van autisme, eindelijk. Ikzelf kan er niet goed mee omgaan als mensen onnodig kwetsende opmerkingen maken en kan dan gaan haperen. Ik weet in zo'n geval niet goed wat ik moet zeggen. Kan het zijn dat je je gekwetst voelt door sommige reacties en daardoor in de verdediging schiet maar eigenlijk niet goed weet hoe je dat moet doen? Dat herken ik zelf ook wel. Wat je ook zegt, mense hebben al een vooropgesteld idee en daar houden ze aan vast. Hebben we toch nog wat gemeen, Netteman! Ik heb dat meegemaakt als ik (niet hier trouwens) dat ik een psychische aandoening heb. Sommige mensen denken dan dat ze precies weten hoe jij in elkaar zit. Kan ik ook niet tegen. Mensen zijn allemaal uniek en hebben verschillende eigenschappen. Ook als ze dezelfde stoornis hebben. Zo hebben meer mensen last van een etiket. Ik snap nu wat beter wat je wilt zeggen, scheer mij niet over 1 kam want ik ben een uniek mens. Een hele menselijke vraag. Ik zal het onthouden maar eigenlijk wist ik dat al. Je komt alleen niet zo sterk over op schrift en ik denk dat veel mensen hier er niet van overtuigd zijn geraakt dat je niet hetzelfde bent als de rest van het Gooi in alle opzichten. Je zegt zelf ook al dat je veel kenmerken hebt van de kakker dus dat helpt ook al niet erg. Maar je haalt jezelf al naar beneden omdat je jezelf kakker noemt. Daar hebben mensen een negatieve associatie mee en omdat het lijkt alsof je jezelf aan die groep wilt conformeren. Maar ik denk dat je jezelf kakker noemt om een duidelijker beeld te scheppen van de situatie waar je een probleem mee hebt. Noem jezelf gewoon geen kakker. Dan hoef je ook niet uit te leggen dat je dan wel een aantal eigenschappen van dat stereotype bezit, maar niet alle. Kakker is een woord wat ik nooit uit mezelf zou gebruiken om iemand zoals jij te beschrijven, in iemands gezicht. Dat is een woord wat je gebruikt om iemand te beschrijven die voornamelijk op mensen neerkijkt en dat doe je achter hun rug om, omdat het niet erg aardig is iemand te beschrijven als stereotype. Dan scheldt je iemand eigenlijk gewoon uit, net als tokkie of aso. Je generaliseert dan nogal en ik doe het ook maar niet in iemands gezicht. Dus jij scheldt jezelf uit. Geen sterk standpunt om mee te beginnen. Dan bevestig je mensen in hun idee dat je voldoet aan de kenmerken van dat stereotype.



Maar goed, ik hoop dat je kon lachen over mijn grapje over kakkeritis. Ik denk dat ik de diagnose weer terug moet nemen. Ik maak vaak grappen over stereotypes. Ook over mezelf hoor. Een grap kan mensen dichter tot elkaar brengen als ze elkaar niet goed begrijpen. Uiteindelijk vind ik dat iedereen erbij hoort in de mix die de mensheid heet. En zo denken veel mensen erover. Jij hebt zo je eigenschappen, sommige eigenaardig of ter vermaak dienende of tot jaloezie leidende voor anderen, zo hebben we die allemaal. Onze status is die van een mens. Uniek en dus onvergelijkbaar. Vergeet dat niet, Netteman, want jij hebt ook last van oneerlijk vergelijken met anderen.
Mensen kunnen alleen zichzelf redden.
quote:Netteman schreef op 16 december 2014 @ 15:03:

[...]





Wat iemand anders zich hier afvroeg was of ik misschien afgunst ervaar door mijn werk. In feite zou dat gewoon kunnen. Afgunst kan bij alles voorkomen. Zo waren de buren van een vriend van mij jaloers op hun omdat zij nieuwe meubels hadden. 2 weken hadden de buren van diegene niks meer tegen hun gezegd, totdat ze toen zelf ook nieuwe meubels hadden. Dit was dus puur een geval van afgunst en geen toeval dat zij kort daarna nieuwe meubels hadden. Een ander kan jaloers zijn door de auto die iemand rijdt, het huis waarin hij woont, de knappe vriend/vriendin die iemand heeft en ga zo maar door. Maar afgunst door mijn baan is vrijwel niet mogelijk. Je kunt aan mijn uiterlijk niet zien welk werk ik doe en mijn auto is niet bestickerd met reclame. Iemand die mij niet kent kan dus nooit weten wat ik voor werk doe, tenzij ze het via via gehoord hebben.Leuk dat je er op ingaat, Netteman Maar als het dan niet gaat om je familie, vrienden en personeel, hoe weet je dan van mensen dat ze jaloers zijn? Of het een gevoel? Want dan kan het ook wel een interpretatie van jouzelf zijn toch, dat zij jaloers zouden zijn? Immers, jij kent hen ook niet, en wat ze voor werk doen of hoeveel geld ze hebben of rijke ouders hebben of vrienden uit het Gooi?
Alle reacties Link kopieren
Zeg, kakkerT. Je kan op basis van je bankrekening nog zo rijk zijn, maar op mij kom je arm over. Om de doodeenvoudige reden dat het er op sociaal vlak behoorlijk aan schort bij je.



We poepen allemaal uit hetzelfde gaatje en vegen dat gat allemaal af met wcpapier. Dus verbeeld je alsjeblieft niks.



Ik wed dat als je pa vuilnisman geweest was (niks tegen ze!) dat je dan niet gehad had wat je nu hebt.



Respect, fatsoen en een wat hoger eq zou geen overbodige luxe voor je zijn.



Bah wat een kwal.
Alle reacties Link kopieren
Het is maar net hoe je jezelf profileert. Ik kom niet uit een arme familie maar ik kan erbij lopen als een zwerver, nee, niet in een joggingpak of iets dergelijks maar wel in een aftandse ribbroek of spijkerbroek. Het gaat niet om wat je draagt, waar je woont of waar je in rijdt, het gaat om je hele uitstraling en je manieren.



Het valt me tevens op dat je zo neerbuigend doet over mensen die een huis huren. De huurwoningen bij mij in de omgeving hebben een gemiddelde kale huur (dat is de huur zonder servicekosten, verwarming en elektriciteit, gas hebben we hier niet) van zo'n ¤ 1.500 per maand en dan heb je geluk als dat appartement een oppervlakte heeft van 100 m2. Lang niet iedere huurwoning is een vochtig en tochtig krot waar je ¤ 250 per maand voor neerlegt. Ik zei het al eerder, jouw wereld is echt bijzonder beperkt.
verba volant, scripta manent.
Alle reacties Link kopieren
quote:MarianneDavids schreef op 16 december 2014 @ 17:36:

Het is maar net hoe je jezelf profileert. Ik kom niet uit een arme familie maar ik kan erbij lopen als een zwerver, nee, niet in een joggingpak of iets dergelijks maar wel in een aftandse ribbroek of spijkerbroek. Het gaat niet om wat je draagt, waar je woont of waar je in rijdt, het gaat om je hele uitstraling en je manieren.



Het valt me tevens op dat je zo neerbuigend doet over mensen die een huis huren. De huurwoningen bij mij in de omgeving hebben een gemiddelde kale huur (dat is de huur zonder servicekosten, verwarming en elektriciteit, gas hebben we hier niet) van zo'n ¤ 1.500 per maand en dan heb je geluk als dat appartement een oppervlakte heeft van 100 m2. Lang niet iedere huurwoning is een vochtig en tochtig krot waar je ¤ 250 per maand voor neerlegt. Ik zei het al eerder, jouw wereld is echt bijzonder beperkt.



Het is niet mijn intentie om mensen die een huis huren neer te buigen. Ik geloof best dat er mensen tegen de ¤2000,- kwijt zijn aan huurkosten + energie. Mijn grootouders wonen in een gemengde wijk van koophuizen en huurhuizen. Je hebt er huizen bijzitten die je echt een krot mag noemen, maar ook huurhuizen die er goed uitzien. Je zegt wel meerdere keren dat mijn wereld beperkt is, maar dit valt echt wel mee. Ik zeg alleen dat ik in huurhuisbuurten afgunst ervaar.

En zoals ik al in meerdere posts heb geschreven heb ik dat gevoel, dat wil nog niet zeggen dat het ook echt zo is. Dit gevoel heb ik omdat ik met mijn auto nagekeken wordt. Wat ik ook ervaar in dit soort wijken, is dat mensen geen goedendag zeggen als ik voorbij loop. In onze buurt is het heel normaal om mekaar te begroeten, zelfs al ken je die persoon niet of niet goed. Hiermee wil ik nu niet zeggen dat dat is omdat ik daar toevallig voorbij kom. Misschien is dit daar wel de normale gang van zaken. Dat heeft dan met normen, waarden en opvoeding te maken.
Alle reacties Link kopieren
quote:Bull schreef op 16 december 2014 @ 14:16:

[...]





Hey QQelleQ. Ik begrijp nu beter wat je bedoeld, alleen ben ik het er niet mee eens. "Kakkers" en "tokkies" zijn geen bevolkingsgroepen. Die hebben gewoon een bepaalde levensstijl. Het milieu waarin je opgroeit, daar kun je niets aan doen. Maar hoe jij jezelf opstelt daar heb je alle controle over (als volwassene). En ook of jij bereid bent verder te kijken dan jouw eigen milieu.

Ik word altijd een beetje giftig als mensen bevolkingsgroepen als "homo`s" en "moslims" bij dit soort onderwerpen gaan betrekken om een punt te kunnen maken. Ik ben het niet met je eens, maar ik respecteer jouw mening.



.



Ha Bull,



Bedankt voor je reactie. En inderdaad lets agree to disagree .



Overigens wil ik mijn quote nog steeds wel aanpassen hoor en er een andere (al dan niet) "bevolkingsgroep" voor in de plaats zetten, thuisblijfmoeders misschien? (Dit is dus niet sarcastisch bedoeld).
Alle reacties Link kopieren
quote:pippa2 schreef op 16 december 2014 @ 14:55:

[...]





QQelleQ.



Ik begrijp wat je bedoelt en waar je frustratie vandaan komt. Ik heb zelf op zich hetzelfde meegemaakt. Ben vaak uitgescholden voor 'kakker' (want VWO in VMBO gemeenschap), maar de echte kakkers wilden mij ook niet (want arm in hun rijke milieu). Kortom, nu haat ik iedereen



En het fenomeen wat jij hierboven beschrijft is in bv landen als Engeland nog honderd keer sterker. Als je je daar uit armoe naar boven probeert te werken word je uitgespuugd door je omgeving 'oh je denkt zeker dat je beter dan ons bent'. Ik kende zelfs een jongen die er bewust voor had gekozen om geen vrienden te hebben, om zich zo te kunnen losmaken. Schrijnend maar waar. En het overbekende verhaal van de krabben in de emmer (http://en.wikipedia.org/wiki/Crab_mentality)



Ik denk dat we hier ook twee soorte 'kakkerhaat' moeten onderscheiden.



1) De door afgunst en frustratie gedreven aggressie van de 'minderhebbers' naar de 'meerhebbers'. Een vervelend en pijnlijk fenomeen, zeker op individueel niveau.



2) De door het gedrag van bepaalde kakkers (Ik ben beter dan jij, en wil dat je me ontzag en special treatment geeft) opgeroepen irritatie en walging.



Maar desondanks blijf ik bij mijn stelling dat je 'kakkerhaat' en 'homohaat' en 'moslimhaat' niet met elkaar kunt vergelijken als het gaat om de eventuele schadelijke gevolgen ervan voor die groep. En dan bedoel ik socio-economische gevolgen, niet psychische schade aan individuen.



Ha Pippa2,



Dank voor je treffende reactie. Ik denk dat we uiteindelijk niet eens zo heel erg veel van mening verschillen. Ik ben het ook met je eens dat de schadelijke gevolgen niet te vergelijken zijn.



Het stuit me alleen tegen de borst dat het soms wel normaal lijkt om maar af te geven op iedereen die het - op wat voor punt dan ook - beter heeft dan een ander, en dat dergelijk gedrag vervolgens wordt goed gepraat met "maar hij/zij is toch rijk, mooi, dun, slim etc dus is het niet erg dat ik deze persoon of groep personen kwets". Het stuit me overigens ook tegen de borst als er om andere generaliserende en/of stereotyperende redenen op mensen wordt afgegeven, al lijkt daar de drempel - in ieder geval in mijn omgeving - een stuk hoger te liggen.
Alle reacties Link kopieren
quote:Netteman schreef op 16 december 2014 @ 18:14:

[...]





Het is niet mijn intentie om mensen die een huis huren neer te buigen. Ik geloof best dat er mensen tegen de ¤2000,- kwijt zijn aan huurkosten + energie. Mijn grootouders wonen in een gemengde wijk van koophuizen en huurhuizen. Je hebt er huizen bijzitten die je echt een krot mag noemen, maar ook huurhuizen die er goed uitzien. Je zegt wel meerdere keren dat mijn wereld beperkt is, maar dit valt echt wel mee. Ik zeg alleen dat ik in huurhuisbuurten afgunst ervaar.

En zoals ik al in meerdere posts heb geschreven heb ik dat gevoel, dat wil nog niet zeggen dat het ook echt zo is. Dit gevoel heb ik omdat ik met mijn auto nagekeken wordt. Wat ik ook ervaar in dit soort wijken, is dat mensen geen goedendag zeggen als ik voorbij loop. In onze buurt is het heel normaal om mekaar te begroeten, zelfs al ken je die persoon niet of niet goed. Hiermee wil ik nu niet zeggen dat dat is omdat ik daar toevallig voorbij kom. Misschien is dit daar wel de normale gang van zaken. Dat heeft dan met normen, waarden en opvoeding te maken.



Het is het denigrerende aan bijv. je opmerking over "huurhuisbuurten".

Als je het over Vogelaarwijken hebt kan ik me daar nog iets bij voorstellen alhoewel je in dergelijke buurten veel Mercedessen en BMW's ziet want "als niet komt tot iet, kent iet zichzelve niet". Ik woon in alles behalve een Vogelaarwijk maar wel in het centrum van de stad. Hier groeten we elkaar ook, zonder aanzien des persoons. Als hier iemand een auto nakijkt is dat meestal omdat men de bestuurder kent en dus even nawuift, niet vanwege zijn of haar vehikel. Ik zie trouwens het verschil niet tussen een BMW en een Volvo, hooguit het verschil met een lelijke eend, als het rijdt is het wel goed. Oke, we kopen om het jaar een nieuwe auto en daar hoeven we niets voor te lenen. Het belangrijkste is de bagageruimte voor de rotzooi van de boot en de achterbank want die is voor de hond. Luxe is overbodig, daarom heet het ook luxe. Ik hoef geen verwarmde stoel of eentje die elektrisch in alle standen verstelbaar is.
verba volant, scripta manent.
Alle reacties Link kopieren
Ik heb niet alles gelezen. Allereerst vind ik 'kakkers' geen bevolkingsgroep maar een subcultuur. Ik woon in een sociale huurwoning en heb absoluut geen hekel aan 'kakkers' in het algemeen, maar wel als hiermee mensen met veel geld worden bedoeld die neerkijken op mensen met minder, en ten alle tijde vinden dat mensen hun mate van welvaart zelf in de hand hebben.

Als hier een 'kakker' door de straat loopt, wordt daar volgens mij niet 'vuil' naar gekeken, (Er wonen hier overigens mensen uit alle lagen van de samenleving) ik probeer geen oordeel te hebben over iemand die ik niet eens gesproken heb. Iemand die zijn status puur ontleent aan zijn banksaldo, vind ik om eerlijk te zijn wel wat lach en meelijwekkend.
Alle reacties Link kopieren
Ik woon in een gemengde wijk van mensen met een grachtenpand van tonnen en mensen in een kleine sociale huurwoning. En hier groet men elkaar ook. Vreemden soms zelfs ook. Ik groet iedereen die mij iets langer dan een tel aankijkt. Vind ik gezellig. Maar als iemand niks terug zegt, nou ja, dan niet. Ik heb geen idee waarom ze niks terug zeggen dus neem er ook niks over aan. Laatst in het park liepen we met de honden en kwamen we iemand tegen met een capuchon op. Ik groette hem maar hij zei niks terug. Bleek dat hij naar muziek aan het luisteren was, door die capuchon zag ik zijn earphones niet. Dat vind ik nu niet zo sociaal maar zo liep ik vroeger er ook bij in het openbaar vervoer. En dan zo hard mogelijk zetten zonder dat je het kan horen. Met van die dopjes in je oren kan je hem best hard zetten. En waarom? Omdat het wel heel vaak gebeurde dat iemand een praatje met me ging maken en ik me daar vaak niet van kon losworstelen. En ik had de tijd in de trein nodig om of mijn huiswerk te doen of om los te komen van mijn werk. Niet omdat ik graag als asociaal gezien wilde worden. Maar dat zullen mensen toen vast ook van mij hebben gedacht. Iedereen kan zijn/haar redenen hebben om zich (even) af te sluiten van sociaal verkeer dus ik neem niks aan over wat hun redenen daarvoor zijn. Die zijn zo divers dat ik er alleen naar kan raden. Die jongen met zijn capuchon heeft een hond die zich wat nerveus gedraagt. Ze staart veel. Dus zou kunnen dat hij daar wel eens opmerkingen over heeft gekregen. Honden reageren vaak negatief op staren. Maar wie weet spreekt hij geen Nederlands of is hij dodelijk verlegen. En zo kan ik nog wel tien redenen bedenken. Dan staat 'hij kijkt op me neer' of 'hij vindt me arrogant' of 'hij vindt me niet aardig' helemaal onderaan de lijst te staan. Ik vind dat zo pessimistisch. Ik denk ook niet dat veel mensen zo in elkaar zitten. De meeste mensen zullen automatisch terug groeten als je ze groet.



Ben je wel eens op een camping geweest? Op sommige wordt je een beetje moe van al het groeten. En dat zijn mensen van alle rangen en standen. Je voelt je dan wel opgenomen in een groep, als iedereen elkaar groet. Daarom doe ik het ook, mensen groeten die ik niet ken. Het geeft een gevoel van verbondenheid. En ik ben altijd blij als we in het donker lopen met de honden en er komt iemand uit een donker hoekje lopen, als ze dan groeten. Dat zou een overvaller niet doen namelijk. Misschien kun je beter een topic openen over 'waarom groeten we elkaar niet meer?'. Ik vind het wel iets wat terug mag komen op nationaal niveau. Postbus 51 spotje maken! Met een groet, doe je het goed, ofzo. Veel gezelliger.
Mensen kunnen alleen zichzelf redden.
Alle reacties Link kopieren
quote:pippa2 schreef op 16 december 2014 @ 14:55:

[...]



Maar desondanks blijf ik bij mijn stelling dat je 'kakkerhaat' en 'homohaat' en 'moslimhaat' niet met elkaar kunt vergelijken als het gaat om de eventuele schadelijke gevolgen ervan voor die groep. En dan bedoel ik socio-economische gevolgen, niet psychische schade aan individuen.



En waar zou je bijvoorbeeld haat tegen bijstandsgerechtigden zetten. Die groep heeft geen middelen om zich te verzetten en stigmatisering heeft grote sociaal economische gevolgen. Toch heb ik het idee dat dit meer geaccepteerd wordt dan haat tegen homo's of moslims.

En hoe zit het met nationaliteit? Is uitschelden om nationaliteit altijd even erg of zijn er (gevoelsmatige) verschillen (bijv. Nederlander, Duitser, Griek, Marokkaan).
--
--
Alle reacties Link kopieren
quote:pippa2 schreef op 16 december 2014 @ 22:11:

[...]





Ooh Crimson. Dat vind ik een hele interessant discussie. En ik wil er graag over filosoferen. Maar ik weet wel dat ik me daarmee op dun ijs begeef.



Maar hee, laten we het proberen, met het ultieme Sheldon Cooper argument: "I put ground moths in your food FOR SCIENCE."



Dus...



a) Uitschelden is altijd erg & nooit goed vanuit een individueel en Goed Mens Zijn oogpunt. Dus, je kunt niet zeggen: "Jamaar het mag, want hij was een kakker."



b) Schelden tegen een individu, recht in diens gezicht, is natuurlijk een heel ander fenomeen dan schelden op een groep in het algemeen.



c) Ik denk dat de distinctie die ik wil maken dan te maken heeft met wel schadelijk en niet schadelijk voor de perceptie van de groep en hun kansen op gelijke behandeling in de samenleving, dus eigenlijk Social Justice (oh God, what have I become )

Is het een groep die het al hard genoeg te verduren heeft qua inkomen, macht, (on) afhankelijkheid, kansen in de samenleving?

Dus idd, haat naar bijstandsgerechtigden vind ik (persoonlijk) fout om precies die redenen.

En die haat komt ook altijd voor uit 'kakkerhaat a" zoals ik die eerder stelde: frustratie & afgunst/misgunnen.



Dat het individu gekwetst wordt door haat/opmerkingen is altijd fout. Een 'hiërachie' maken van 'wat is erger' zou ik baseren op de sociaal-economische positie van de groep.



Nou...dat was mijn geglibber op het dunne ijs. Ik sta open voor alle vragen en kanttekeningen.Ik deel je mening hoor. Ik denk dat hoe zwakker de groep is of hoe vaker al slachtoffer van haat, hoe "erger" we de haat vinden.
Alle reacties Link kopieren
quote:zwolleneesje schreef op 16 december 2014 @ 20:06:

Ik heb niet alles gelezen. Allereerst vind ik 'kakkers' geen bevolkingsgroep maar een subcultuur. Ik woon in een sociale huurwoning en heb absoluut geen hekel aan 'kakkers' in het algemeen, maar wel als hiermee mensen met veel geld worden bedoeld die neerkijken op mensen met minder, en ten alle tijde vinden dat mensen hun mate van welvaart zelf in de hand hebben.

Als hier een 'kakker' door de straat loopt, wordt daar volgens mij niet 'vuil' naar gekeken, (Er wonen hier overigens mensen uit alle lagen van de samenleving) ik probeer geen oordeel te hebben over iemand die ik niet eens gesproken heb. Iemand die zijn status puur ontleent aan zijn banksaldo, vind ik om eerlijk te zijn wel wat lach en meelijwekkend.



Natuurlijk is kakker een subcultuur (typisch eigen kenmerken binnen het globaal). Zolang jij je gedraagt (lees geen criminaliteit of bewust onrust veroorzaken) en als jij op wat voor manier dan ook nuttig bent voor de samenleving, dan heb ik ook absoluut geen hekel aan jou. Of je dan schoonmaker, verkoper, advocaat of wat dan ook van beroep bent. In gemengde wijken zal neerkijken op anderen waarschijnlijk nog het minst voorkomen. Ik merk het ook in de buurt waar mijn grootouders wonen. Je komt elk soort mens tegen. Jong, oud, arm, rijk, etc., etc. In dit soort wijken moet je al heel gek doen als iemand je raar aankijkt.



Gladoortje:

Nog even ingaan op jouw vragen. Goed omgaan met druk is al een stuk eenvoudiger als je alles goed inplant. Als de werkdruk echt te hoog wordt dan delegeer ik sommige taken (tot op zekere hoogte) aan de directiesecretaresse of managers. Over het algemeen vinden ze dat dan ook fijn. Ze krijgen tijdelijk meer verantwoordelijkheden en overuren worden betaald, dus ik krijg mijn werk af en mijn medewerkers worden beloond. Hoeveel uur ik werk is verschillend. Er zijn weken dat ik met 50 uur al het werk af krijg, maar er zijn ook weken dat ik met 70 tot 80 uur het werk nog niet af krijg. Dat zijn dan gevallen waarin ik werk delegeer. Maar minder dan 50 uur per week wordt het normaal nooit.
Alle reacties Link kopieren
quote:Netteman schreef op 16 december 2014 @ 23:31:

[...]





Zolang jij je gedraagt (lees geen criminaliteit of bewust onrust veroorzaken) en als jij op wat voor manier dan ook nuttig bent voor de samenleving, dan heb ik ook absoluut geen hekel aan jou. Of je dan schoonmaker, verkoper, advocaat of wat dan ook van beroep bent. Het probleem is dat mensen in die huurwijk (zoals je dat noemt) niets over jou persoonlijk weten. Ze zien alleen een kakker en vullen het plaatje in met eigen vooroordelen. "die hoort niet in onze wijk" denken ze en er wordt gescholden. Dat is vervelend en ik keur het niet goed, maar het is wel typisch menselijk gedrag denk ik.
Gladoortje: wat een mooie bijdragen ..



Netteman, ik denk ook niet dat het onwil is dat je enige tijd niet echt op de laag van de inhoud in de discussie meeging en dat je ook oprecht bent dat je niet op andere mensen neerkijkt. Volgens mij ben je rationeel ingesteld en dat maakt je denk ik ook een goede ondernemer.



Wat vind jij zelf nu eigenlijk een kakker? Waarom omschrijf je jezelf zo?



Zelf denk ik dat kakkerhaat niet bestaat. Persoonlijk is een kakker voor mij iemand die zichzelf verheven boven anderen voelt en voornamelijk of enkel geïnteresseerd is in materiële zaken. Ik zie daar ook een bepaald uiterlijk bij zoals de genoemde poloshirt oa. Ik kijk zeker niet op deze mensen neer maar vindt de 'stijl' echt helemaal niets. Zeker de mannen met een dergelijk uiterlijk/kledingstijl vind ik echt niet aantrekkelijk, maar dat wil niet zeggen dat ik iemand dan niet aardig kan vinden. Een persoonlijkheid zou daar niet in moeten zitten toch?



Waarom zou je je storen als een vreemde op straat je nakijkt? En weet je wel zeker dat dit zo is of zou het jouw interpretatie kunnen zijn omdat je je om een bepaalde reden zelf wat ongemakkelijk voelt?



Wat mij betreft mogen mensen geld hebben. Ik gun iedereen liever een ton teveel dan een euro te weinig. Als ik jou dus zou tegen komen op straat en je nakijken dan zou dat om allerlei redenen kunnen zijn maar heeft dat niets te maken met afgunst of kakkerhaat.
Zo heb ik een familielid (toevallig homoseksueel ) die al meerdere keren getrouwd en gescheiden is en zijn partners vooral uitkiest op geld. Hij is in de afgelopen jaren erg veranderd en kijkt overduidelijk op mensen neer die niet dezelfde luxe hebben, dit steekt hij niet onder stoelen of banken. Zijn kakkerskapsel, villa, dikke auto etc maakt mij niets uit en gun ik hem alsnog van harte. Zijn persoonlijkheid maakt hem zo'n ontzettende lul. Dit is zo'n type die status puur afhangt aan luxe en dan heb je mi. maar een arm bestaan. Hij is al veel familie kwijt geraakt en dat is niet omdat zij afgunstig zijn.
Alle reacties Link kopieren
Dankjewel Monti. Deze discussie is wel actueel want ik zag op het nieuws dat de dagobertducktax (goed scrabble woord!) het woord van het jaar is geworden. Ik keek met een half oog dus het kan ook zijn dat het juist het woord is wat wel weg mag want die kiezen ze ook tegenwoordig. Maar het zegt wel iets over onze samenleving. Kan zijn dat het alleen door de crisis komt natuurlijk. Maar we hadden het in de tachtiger jaren al over de kakker.



Trouwens een hele goeie film waar kakkerhaat een rol speelt: the fisher king. Daarin zet een man een andere man onbewust aan om in een yuppentent het vuur te openen en allemaal mensen te doden. Het zorgt ervoor dat hij zijn baan, status, geld en zichzelf verliest. En het is het begin van een avontuur waarin hij vriendschap sluit met een dakloze en de zin van het leven vindt. Naar een shakespeare verhaal, ik ben alleen vergeten welke. Inspirerende film die ik nu nog even niet kan kijken want met Robin Williams. Het is sowieso 1 van de weinige films die me tot tranen kan roeren.



Netteman, over dat delegeren. Ik heb veel werk gedaan waarin me rot verveelde omdat ik gewend ben hard te werken, maar in sommige baantjes heb je gewoon niet veel te doen. Ik heb een VWO diploma maar door mijn aandoeningen heb ik wel gestudeerd, maar nooit lang omdat ik dan weer depressief werd en afhaakte. Dus ging ik dan maar weer werken. Je zou zeggen dat je dan wel een leuke baan kunt vinden. Maar dat viel zwaar tegen. Ze nemen je dan niet graag aan voor een fulltime baan omdat het kan zijn dat je weer gaat studeren ineens en dat ze weer iemand anders moeten vinden. Dus werkte ik vooral op plekken waar het verloop hoog is. En omdat ik handig ben met de computer (en ik vermoed ook omdat men wist dat ik een gesjeesde student was), zat ik bij veel baantjes al snel taken te doen voor mijn manager/chef/teamleider.



Ik deed dat graag. Maar. Ik kreeg er niks voor want het viel binnen werktijd. Wat dus betekende dat ik het bovenop mijn eigen takenpakket kreeg. Ik kreeg er geen dankjewel voor. En ik kreeg niet een schouderklopje van de baas van mijn baas. Want die wist niet dat ik dat werk had gedaan. En nee zeggen, dat lukt niet meer als je het eens hebt geaccepteerd.



Ik heb altijd al de neiging gehad meer hooi op mijn vork te nemen dan ik aan kan. Dus op een gegeven moment werd ik dan weer depressief. Ik heb me nooit ziek gemeld met depressie toen ik jong was. Dat durfde ik niet. Dan zegde ik mijn baan gewoon op en zocht weer een nieuwe als ik medicatie had gehaald en me weer wat beter voelde. En jokte dan gewoon een beetje bij een nieuwe sollicitatie. Dat is trouwens ook interessant, liegen bij sollicitaties heb ik altijd gedaan om mijn depressies te verdoezelen en ben nooit betrapt. Als je goed funktioneert, gaat niemand je cv onderzoeken. Ik denk dat mensen het niet eens zo erg vinden. En, door dat liegen heb ik wel tot mijn 32e kunnen werken. Was niet gelukt als ik eerlijk was geweest. Maar dat is een andere discussie.



Ik geloof graag dat je je medewerkers naar behoren beloont maar onthou dat zij nooit dezelfde waardering krijgen voor het doen van jouw taken. Sommige zullen ze alleen doen omdat ze zich vervelen. Misschien zouden ze zelf ook manager kunnen zijn maar hebben ze niet de juiste diploma's. Of hebben ze geen zin om zelf manager te worden vanwege de verantwoordelijkheid. Wees er altijd voorzichtig mee. Het kan ook zijn dat iemand geen nee durft te zeggen en gaan ze een hekel aan je krijgen. Dat zeggen ze natuurlijk niet tegen je. Veel mensen hebben ontzag voor de baas en zijn bang hun hypotheek niet meer te kunnen betalen dus reken niet op openheid van mensen over hoe ze over je denken. En afgunst over je baan is altijd mogelijk als je leiding geeft. Ook van mensen die het wel zouden willen, maar het niet kunnen. Niet iedereen kan leiding geven, ik vind dat leiding geven een vaardigheid is die niet iedereen aan kan leren. Het moet een beetje in je zitten.



Zo gaf ik vaak leiding aan projectgroepjes in mijn opleiding, sph. Ik deed dat uit mezelf. Ik vroeg altijd of er niemand anders was die leiding wilde geven. Maar ik was wel wat ongeduldig. Het maakt mij niet uit wie leiding geeft maar als de boel stagneert, ga ik me ermee bemoeien. En ik was populair. Om een projectgroep mee te doen want met mij haalde je minstens een 8. Maar verder, toen ik ziek werd en stopte met de opleiding heb ik van geen van de mensen waar ik drie jaar mee in de klas heb gezeten, iets gehoord. Geen belletje, geen mail. Ik dacht dat ik leuk contact met iedereen had. Maar ik denk dat het best zou kunnen dat mijn manier van leiding geven in die projectgroepjes me toch minder populair maakte dan ik dacht.



Het is wel grappig, ik kom zelf uit de arbeidersklasse en ik ben opgegroeid met de opvatting dat je alleen een excuus hebt om niet te werken als je in een coma ligt of als je hoofd twee meter van je lichaam verwijderd is. Dat is net zo in andere kringen. En toch verdenken we elkaar van luiheid of iig van niet hard genoeg werken. Ik deed nooit aan overwerken maar ik werkte heel hard binnen de contracturen. In de gehandicaptenzorg is er altijd werk te doen omdat er veel achterstand is. Ik heb dossiers bijgewerkt en veel werk voor mijn collega's gedaan. Die waren daar heel blij mee. Op 1 afdeling hadden ze zelfs een spandoek voor me gemaakt toen ik wegging. Ik heb in 1 jaar de mensen van de woongroep voor het eerst op vakantie naar het buitenland gestuurd, een kerstbuffet geregeld voor clienten en familie, een barbeque en voor 5 clienten een hele nieuwe garderobe gewinkeld. Het was een geweldig jaar. Maar ik heb mezelf wel helemaal stuk gewerkt. Ik kreeg een medisch probleem waar ik mee door liep waardoor het chronisch werd. Is natuurlijk mijn eigen schuld hoor. Het is me alleen nooit gelukt een studie af te ronden en ik denk dat ik daarom vond dat ik wat goed te maken had. Ik heb VWO gedaan en daarom snap ik dingen sneller. En moet ik ook extra taken aan kunnen pakken.



Ga er iig nooit van uit dat je weet waarom je meewerkers die taken voor je doen. Ze kunnen daar heel uitlopende redenen voor hebben.
Mensen kunnen alleen zichzelf redden.
Dus als ik even alles samenvat:



Netteman rijd soms in zijn BMW door een wijk met huurhuizen. Mensen kijken naar hem of zijn auto. Hij spreekt ze niet - nog geen woord - maar weet al wel gelijk dat ze hem haten.

Netteman durft zelfs de BMW uit te gaan en daar te lopen. Niemand zegt hem gedag. Of hij zelf de moeite neemt om als eerste goedendag te zeggen, is onduidelijk.



Op basis van deze summiere ervaringen durft Netteman "de kakkerhaat in Nederland" aan de kaak te stellen.....

Meen je dat nou serieus?

Of wou je graag over auto's praten en zocht je een intro om even goed de aandacht te krijgen?



Mijn god, als iedereen die ik toevallig nakijk, of verzuim goedendag te zeggen, denkt dat ik hem haat... dan kunnen ze in rijen dik bij elkaar aansluiten. Volgens mij zit je complex meer in jezelf dan bij die mensen.
Zou een echte kakker zichzelf een kakker noemen?
Alle reacties Link kopieren
De manier waarop Netteman praat over "gewone wijken" en "huurhuizen" vind ik heel onvolwassen overkomen.

Gebrek aan levenservaring van een jonge broekie.
quote:globe80 schreef op 17 december 2014 @ 10:45:

Dus als ik even alles samenvat:



Netteman rijd soms in zijn BMW door een wijk met huurhuizen. Mensen kijken naar hem of zijn auto. Hij spreekt ze niet - nog geen woord - maar weet al wel gelijk dat ze hem haten.

Netteman durft zelfs de BMW uit te gaan en daar te lopen. Niemand zegt hem gedag. Of hij zelf de moeite neemt om als eerste goedendag te zeggen, is onduidelijk.



Op basis van deze summiere ervaringen durft Netteman "de kakkerhaat in Nederland" aan de kaak te stellen.....

Meen je dat nou serieus?

Of wou je graag over auto's praten en zocht je een intro om even goed de aandacht te krijgen?



Mijn god, als iedereen die ik toevallig nakijk, of verzuim goedendag te zeggen, denkt dat ik hem haat... dan kunnen ze in rijen dik bij elkaar aansluiten. Volgens mij zit je complex meer in jezelf dan bij die mensen.Ja, precies dit. En ook al zal het voorkomen dat mensen je geen gedag zeggen, waarbij je denkt dat ze je vervelend aankijken etc., dat gebeurt bijna iedereen wel vanwege allerlei uiteenlopende redenen. Waarbij er ook nog eens als er echt sprake is van haat, jawel haat, dan hebben mensen wel serieuze problemen, hebben ze kans in elkaar geslagen te worden, een baan niet te krijgen, mensen die hen op alle mogelijke manieren dwars proberen te zitten in hun leven, ze mogen niet trouwen met een partner waar ze van houden, niet in een bus of restaurant zitten etc. en zelfs dán gaat het niet over haat, wel heel erg natuurlijk, maar niet specifiek haat.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven