Verschil in geloof verpest relatie

06-08-2014 20:22 76 berichten
Alle reacties Link kopieren
Mijn verhaal is als volgt: ik en mijn vriendin (nu ex) waren 3,5 samen en we waren zielsgelukkig. We zijn allebei 19. We pasten perfect bij elkaar en vulden elkaar aan. Er was alleen 1 iets wat tussen ons in zat, en dat was het geloof. Zij en haar gezin zijn Christelijk en ik ben niet gelovig, mijn gezin ook niet trouwens. In die tijd dat we samen waren, ging ik ongeveer één keer in de maand mee naar de kerk, gewoon om haar bij te wonen en om zelf ook wat van het geloof mee te krijgen. Nu waren haar ouders altijd wel wat vrij over onze relatie, maar natuurlijk was het niet helemaal goed volgens hun omdat een gelovige geen relatie kan hebben met een niet-gelovige. Nu is het de laatste maanden wat uit de hand gelopen. De laatste maanden begonnen die ouders over dopen. Dat ze het goed idee vonden dat ik en mijn vriendin gingen dopen. Nu zei ik daar heel onbewust natuurlijk: 'Ja is goed' tegen, en dat heb ik ook een paar weken zo gehouden. Maar nadat ik even logisch nadacht, dacht ik.. Hmm het is eigenlijk niks voor mij. Ik wil soms wel is mee naar de kerk, maar daar blijft het bij. Ik zei dus uiteindelijk dat ik me toch niet wilde dopen tegen haar ouders en die waren er niet blij mee. Haar ouders zeiden zelfs dat het 'te lang heeft geduurd' dat ik als niet- Christen een relatie heb met haar. Dat het 'nu wel is tijd was om me te laten dopen'. Ze accepteerden dus ook geen nee. Ik stond hier echt versteld van en voelde mij machteloos. Zij stond hier trouwens ook deels achter: het werd eens tijd dat ik me ook is ga inzetten voor haar geloof. Ik zei dat ik het niet wilde omdat ik me er niet goed bij voelde, maar het moest alsnog van haar ouders. daarna heeft ze het uitgemaakt omdat ze vind dat ik het niet voor haar over heb en ik me niet genoeg verdiep in haar geloofsovertuigingen.. Daarnaast vermelde ik ook een keer dat ik niet in een hemel of hel geloofde en daarop kwam zij weer van: 'Dus elke keer in de kerk deed je nep en al die jaren loog je' etc etc.. Voel me verschrikkelijk daardoor. Ik zit nu serieus te twijfelen om het gewoon te doen, dat dopen, om haar terug te krijgen. Wat denken jullie hier van? Het lijkt erop dat ze al over me heen is. Het was een verschrikkelijk mooie en lieve meid.. Ik zou het mezelf nooit vergeven als ik haar hierdoor kwijt raak. Wat zouden jullie doen?

groetjes
Alle reacties Link kopieren
Ik zou als eerste wat alinea's gebruiken, dat leest voor mensen een stuk makkelijker.



Verder denk ik dat je niets kan doen

Ze heeft het zelf uitgemaakt en ze is het (voor een deel) met haar ouders eens



Ik zou me zeker NIET laten dopen uit een soort wanhoopsdaad
Luister nou maar gewoon naar wat ik zeg!
Alle reacties Link kopieren
Het is juist goed dat je bij je eigen principes blijft! Ik vind het onbegrijpelijk dat mensen iemand dwingen tegen zijn gevoel en geloof in te laten dopen. Volgens mij is daar weinig Christelijks aan.



Je bent pas 19, over een jaar of wat kijk je hier op terug en weet je 300% zeker dat je destijds de goede keuze hebt gemaakt. Je bent blijven staan voor wie je bent en waar je voor staat. Dat is alleen maar goed!!
Alle reacties Link kopieren
Die ouders zouden beter moeten weten, geloven kun je alleen als je er uit vrije wil en zonder druk van buitenaf voor kiest. Verder is een relatie met een niet gelovige een keus van de volwassen dochter die de ouders hebben te respecteren. Van liefdeloosheid is nog nooit iemand gelovig geworden.
Love is the meaning of life
Je kan toch niet iets doen waar je niet in geloofd, dat is pas echt nepperij en ik denk dat als ze daar ooit achter zou komen, dan zijn de rapen helemaal gaar.

Ik denk dat je je er beter overheen kunt zetten en verder te gaan met je leven
Alle reacties Link kopieren
Joh, je bent 19!

Je vindt jezelf natuurlijk een hele vent maar als je al een relatie van 3,5 jaar achter de rug hebt, heb je je een groot deel van je jeugd gemist.



Ga uit, zoek nieuwe vrienden, geniet van het leven dan kom je vanzelf een leuk meisje tegen zonder deze issues!
en me vriend die wilt ook nog wat zegge
Alle reacties Link kopieren
Heb je niet al eerder een soortgelijke vraag gesteld? Het komt me bekend voor.



Het zou nogal schijnheilig zijn als je je zou laten dopen om wille van de lieve vrede. Je kunt iemand die niet gelovig is niet dwingen zich te bekeren, in ieder geval niet in de westerse maatschappij waar niemand klaarstaat met het zwaard maar daar gaat het hier niet over.



Je vriendin is volwassen, zij kan zelf kiezen of ze lid wil zijn van het betreffende kerkgenootschap en of ze buigt voor de uitdrukkelijke wil van haar ouders. In streng gelovige kringen gaan ook oudere kinderen niet snel tegen hun ouders in uit angst om in de hel te komen. In de bijbel staat immers "Eert uw vader en uw moeder. Dan zult gij lang leven op de grond die de Heer uw God u schenkt" (vierde gebod). Een religie is gebaseerd op angst, angst om in de hel te komen en niet in de hemel. Beide bestaan niet maar ja, daar kun je lang en breed over discussiëren, je stuit niet op een muur maar op een stalen plaat.



Als je met zulke streng gelovige mensen te maken hebt denk ik niet dat jullie erg gelukkig zullen worden, het geloof zal altijd tussen jullie instaan. Als zij de kerk de rug toekeert zal waarschijnlijk de hele gemeente háár de rug toekeren en ik denk niet dat ze dat voor je over heeft als het geloof zo belangrijk voor haar is.
verba volant, scripta manent.
Alle reacties Link kopieren
Zeker je niet laten dopen om je vriendin, dat moet echt alleen omdat je gelooft. Bovendien kan het ook niet, want een ouderling/gelovige moet je dopen en er is vantevoren echt wel een soort 'keuring', zodat mensen als jij eruit worden gefilterd.



Bovendien, áls het al lukt, dan is jullie relatie toch tot mislukken gedoemd. Want trouwen zal je (ex)vriendin in de kerk willen, de kinderen opgedragen/gedoopt, elke avond bijbellezen en bidden, samen bijbelstudie volgen en als ik het zo lees, is dat niet je plan.
Wees blij dat je ervan af bent, wat opdringerig bah
Alle reacties Link kopieren
*zucht* ik heb zelf ook last van strenggelovige ouders, maar sta er wel anders in dan jouw ex.

Zo vervelend als ouders zo moeilijk doen.
Wellicht heb je hier wat aan:



Geloof staat in de weg, relatie.



Laat je niet gek maken!
Absoluut niet laten dopen! Je treedt alleen toe tot een geloof als je daar achter staat en jij je daar zelf prettig bij voelt. En bovendien zou ik dergelijke beslissingen niet nemen voordat je een jaar of 30 bent!
Alle reacties Link kopieren
Ik snap wel dat het een teleurstelling is als iemand kiest voor het geloof in plaats van een relatie, ook al vind ik negentien een tikkeltje te jong om je voor de rest van je leven te binden. Ik had in een grijs verleden ook eens een vriend die me wilde meeslepen naar de kerk en me bombardeerde met bijbelteksten (gereformeerd). Ik mocht als heiden niet bij hem thuis komen (zeker bang dat ik de TV in de afgesloten kast zou ontdekken). Onze "verkering", die niet verder ging dan handje vasthouden wat hem betrof, duurde nog geen maand.
verba volant, scripta manent.
Alle reacties Link kopieren
quote:Ephina schreef op 06 augustus 2014 @ 21:03:

Wellicht heb je hier wat aan:



Geloof staat in de weg, relatie.



Laat je niet gek maken!Vandaar dat het me zo bekend voorkwam.
verba volant, scripta manent.
Niet jezelf laten dopen om haar terug te krijgen! Dat werkt alleen maar averechts. Laat je geen religie opdringen.
quote:MarianneDavids schreef op 06 augustus 2014 @ 21:06:

[...]





Vandaar dat het me zo bekend voorkwam.Triest dat het blijkbaar vaak genoeg voorkomt dat er 2 jongens hun weg naar het Viva forum hebben gevonden. Wel fijn dat ze allebei van die mafkezerij af zijn.
Ach, een echte God houdt ook van ongelovigen hoor.

Die creert er geen dag minder om als jij je wel of niet laat dopen.



Wees blij dat je er van af bent.
Ik zou God op mijn blote knietjes danken dat ik daar vanaf was.
Dit lijkt me nou bij uitstek een zaak waarin je God om raad kunt vragen. Zegt-ie niks, dan weet je genoeg en zegt-ie wel wat, dan weet je ook wat je te doen staat.
Alle reacties Link kopieren
quote:polala schreef op 06 augustus 2014 @ 21:38:

Ik zou God op mijn blote knietjes danken dat ik daar vanaf was.



Dit dus!



Die bekeringsdrang ken ik uit mijn familie en ik ben nog steeds elke dag blij dat ik de kerk de rug heb toegekeerd... Bah de hypocrisie! Als je maar elke zondag je smoel in de kerk liet zien, hoorde je erbij. Liet je verstek gaan, ging je subiet en stante pede naar de hel. Nou, doe mij de hel dan maar... Is het geheid een stuk gezelliger... *zo, rant over*
Your life could depend on this. Don't blink. Don't even blink. Blink and you're dead. They are fast. Faster than you can believe. Don't turn your back, don't look away, and don't blink! Good luck. - The Doctor
Er bestaan een hoop geloven. Je hoeft niet Christelijk te zijn om te geloven in God, Allah, Jehova. Als je er uberhaubt over nadenkt, verdiep je dan in meerdere geloven en bekijk of er iets bij is dat jou aan staat. Als je daarna beslist dat het Christelijke geloof jou boeit, om wat voor reden dan ook, dan is dopen helemaal prima.



Mijn opa was diepgelovig. Oma ook. Toch gingen ze er elk op een andere manier mee om en dat respecteerden ze ook van elkaar. Wel werd er voor het eten altijd gebeden en na het eten een stukje bijbeltekst voorgelezen. Maar Opa zag je nooit nooit nooit in de kerk en Oma ging elke zondag.



Mijn man en ik zijn beiden Rooms-Katholiek opgevoed (en gedoopt). Hij gelooft helemaal niet. Ik geloof wel maar doe dat niet in de kerk, ik heb te vaak mensen wekelijks in de kerk zien zitten die er thuis ineens heel andere opvattingen op na houden. Schijnheilig noem ik dat. Ik kan me ook niet voorstellen dat God precies bijhoudt wie er wel of niet naar de kerk gaan.



Overigens gaat bijna elke preek over naastenliefde en vergeven. In mijn ogen is naastenliefde niet alleen bestemd voor degenen die in dezelfde kerk zitten. Mocht later blijken dat God daar anders over denkt, draai ik aan de hemelpoort subiet weer om.

En aangezien ik me dat niet kan voorstellen, vind ik dat je een ander jouw geloof niet hoeft op te dringen. Als vier druppels water liefde kunnen bevestigen of breken, dan is die liefde niet veel waard.
En wat heeft die meid voor jou over? Zij gaat toch ook niet atheistisch worden voor jou? Zij is verziekt door de indoctrinatie van haar ouders en de kerk, dus als zij daar zelf niet van los wil komen, dan is het volkomen kansloos. Zoek 'n niet religieuze meid en laat dit meisje los. Het wordt toch niets met haar. Je mag blij zijn dat je er vanaf bent. Hoe heb je het zolang volgehouden met iemand die zover van je verwijderd is qua levensovertuiging? Iemand die zo ver gaat in 't geloof kan niet van iemand houden, hun god komt altijd op de eerste plaats.
quote:Exces schreef op woensdag 06 augustus 2014 22:34 Er bestaan een hoop geloven. Je hoeft niet Christelijk te zijn om te geloven in God, Allah, Jehova. Als je er uberhaubt over nadenkt, verdiep je dan in meerdere geloven en bekijk of er iets bij is dat jou aan staat. Als je daarna beslist dat het Christelijke geloof jou boeit, om wat voor reden dan ook, dan is dopen helemaal prima.



Mijn opa was diepgelovig. Oma ook. Toch gingen ze er elk op een andere manier mee om en dat respecteerden ze ook van elkaar. Wel werd er voor het eten altijd gebeden en na het eten een stukje bijbeltekst voorgelezen. Maar Opa zag je nooit nooit nooit in de kerk en Oma ging elke zondag.



Mijn man en ik zijn beiden Rooms-Katholiek opgevoed (en gedoopt). Hij gelooft helemaal niet. Ik geloof wel maar doe dat niet in de kerk, ik heb te vaak mensen wekelijks in de kerk zien zitten die er thuis ineens heel andere opvattingen op na houden. Schijnheilig noem ik dat. Ik kan me ook niet voorstellen dat God precies bijhoudt wie er wel of niet naar de kerk gaan.



Overigens gaat bijna elke preek over naastenliefde en vergeven. In mijn ogen is naastenliefde niet alleen bestemd voor degenen die in dezelfde kerk zitten. Mocht later blijken dat God daar anders over denkt, draai ik aan de hemelpoort subiet weer om.

En aangezien ik me dat niet kan voorstellen, vind ik dat je een ander jouw geloof niet hoeft op te dringen. Als vier druppels water liefde kunnen bevestigen of breken, dan is die liefde niet veel waard. Ik vermoed zomaar dat ex + fam van de zwarte kousen zijn. Dat is een geloof dat in bepaalde stromingen niet draait om naastenliefde en vergeven, maar meer vanuit angst regeert. Ouders die een vriendje van dochter dwingen om zich te bekeren, dat heeft natuurlijk helemaal niets meer met naastenliefde en vergeving te maken.
Alle reacties Link kopieren
Kan maar 1 ding zeggen... Het siert je dat je dat wil doen voor haar... Maar het is gedoemd te mislukken....zij heeft al laten zien dat haar geloof belangrijker is dan jullie relatie. Geloof me ik weet er alles van... Zit nu zelf in een relatie waarbij ik zelf eerst als extreem gelovige nu anti geloof ben geworden...en mijn partner nog wel gelooft maar gelukkig niet meer zo extreem.....



Het brengt vele conflicten met zich mee die je je liever wil besparen.....je kan onmogelijk je hele leven door iets laten lijden waar je niet achter staat. Dat is geen echte liefde....ze zou je moeten accepteren voor wie je bent en voor wat je gelooft.
leven en laten leven...hou van me vrouw
Alle reacties Link kopieren
@exces



Qoute Mocht later blijken dat God daar anders over denkt, draai ik aan de hemelpoort subiet weer om.



Die opmerking is stoer.. Sta ik 100% achter...



De hemel is voor iedereen die liefde wil in zijn leven... Homo jezuïet..palestijn moslim boedhist...en okay ook de christen



Zoniet hoef ik er ook niet te zijn...gatverdammee een eeuwigheid opgescheept te zitten met een stelletje arrogante hallelujah wij alleen zijn gered gristenen... ... Bah....
leven en laten leven...hou van me vrouw

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven