Verschil in geloof verpest relatie

06-08-2014 20:22 76 berichten
Alle reacties Link kopieren
Mijn verhaal is als volgt: ik en mijn vriendin (nu ex) waren 3,5 samen en we waren zielsgelukkig. We zijn allebei 19. We pasten perfect bij elkaar en vulden elkaar aan. Er was alleen 1 iets wat tussen ons in zat, en dat was het geloof. Zij en haar gezin zijn Christelijk en ik ben niet gelovig, mijn gezin ook niet trouwens. In die tijd dat we samen waren, ging ik ongeveer één keer in de maand mee naar de kerk, gewoon om haar bij te wonen en om zelf ook wat van het geloof mee te krijgen. Nu waren haar ouders altijd wel wat vrij over onze relatie, maar natuurlijk was het niet helemaal goed volgens hun omdat een gelovige geen relatie kan hebben met een niet-gelovige. Nu is het de laatste maanden wat uit de hand gelopen. De laatste maanden begonnen die ouders over dopen. Dat ze het goed idee vonden dat ik en mijn vriendin gingen dopen. Nu zei ik daar heel onbewust natuurlijk: 'Ja is goed' tegen, en dat heb ik ook een paar weken zo gehouden. Maar nadat ik even logisch nadacht, dacht ik.. Hmm het is eigenlijk niks voor mij. Ik wil soms wel is mee naar de kerk, maar daar blijft het bij. Ik zei dus uiteindelijk dat ik me toch niet wilde dopen tegen haar ouders en die waren er niet blij mee. Haar ouders zeiden zelfs dat het 'te lang heeft geduurd' dat ik als niet- Christen een relatie heb met haar. Dat het 'nu wel is tijd was om me te laten dopen'. Ze accepteerden dus ook geen nee. Ik stond hier echt versteld van en voelde mij machteloos. Zij stond hier trouwens ook deels achter: het werd eens tijd dat ik me ook is ga inzetten voor haar geloof. Ik zei dat ik het niet wilde omdat ik me er niet goed bij voelde, maar het moest alsnog van haar ouders. daarna heeft ze het uitgemaakt omdat ze vind dat ik het niet voor haar over heb en ik me niet genoeg verdiep in haar geloofsovertuigingen.. Daarnaast vermelde ik ook een keer dat ik niet in een hemel of hel geloofde en daarop kwam zij weer van: 'Dus elke keer in de kerk deed je nep en al die jaren loog je' etc etc.. Voel me verschrikkelijk daardoor. Ik zit nu serieus te twijfelen om het gewoon te doen, dat dopen, om haar terug te krijgen. Wat denken jullie hier van? Het lijkt erop dat ze al over me heen is. Het was een verschrikkelijk mooie en lieve meid.. Ik zou het mezelf nooit vergeven als ik haar hierdoor kwijt raak. Wat zouden jullie doen?

groetjes
Alle reacties Link kopieren
quote:tringel schreef op 09 augustus 2014 @ 17:17:

[...]



Ik ben vrijwilliger in de kerk. Ik vroeg hem alleen mee op mijlpaal dagen. Dagen dat ik nodig had dat iemand kritisch keek naar mij. Of dat ik wilde dat hij zag wat ik bereikte. Alleen vond hij het een te grote drempel om een kerk in te gaan.. Tjsa dan werkt het gewoon niet meer. Ik nam die moeite ook met zijn werk, al boeitde het mij geen flikker waar de verfkwasten stonden



Buitengewoon apart dat je een werk en een geloof vergelijkbare ietsen vind.



Uit naam van een schildersgilde is nog nooit een individu verketterd of een volk uitgemoord hoor. Evenmin zal je schilderkunst ooit bepalend zijn voor of je naar de hemel of de hel gaat in het hiernamaals. Het feit dat je die zaken met elkaar vergelijkt geeft al aan dat je niet de open ruimdenkende belangstellende geest hebt die je denkt te hebben. Het bord voor je kop is zo groot, dat het je ontgaat dat twintig eeuwen christendom die drempel hebben opgeworpen die zo lastig is om overheen te klimmen.
Alle reacties Link kopieren
Ik denk dat het heel verstandig is van je vriendin dat ze het heeft uitgemaakt. Als het geloof in haar leven een grote rol speelt en in jouw leven helemaal niet dan kan dat op de lange termijn problemen geven. Dat hoeft natuurlijk niet zo te zijn maar het kan wel. Zeker als zij haar geloofsgemeenschap/kerk ook een belangrijke rol toekent. Bedenk maar dat ze later als jullie getrouwd zijn en kinderen hebben waarschijnlijk ook de kinderen wil laten dopen, meenemen naar de kerk, zondagschool/catechesatie, christelijke school, hoogtij dagen vieren in de kerk of met geloof erbij, christelijke rituelen thuis met de kinderen (kaarsjes branden, bidden voor het eten of slapen gaan, bijbel lezen)...

Dat zijn allemaal dingen die als niet gelovige je vast op een moment gaan tegenstaan. Net zoals het haar zal gaan tegenstaan dat jij in dit voor haar hele belangrijke deel van het gezinsleven geen enkele rol speelt.



Natuurlijk hoeft een verschil in geloof niet einde relatie te betekenen maar ik snap goed dat mensen er voor kiezen om met iemand samen te zijn die met ze deelt wat voor hun waarschijnlijk het allerbelangrijkste is.



Overigens moet jij je natuurlijk helemaal niet gaan dopen als je niet gelooft. Dat moet echt jouw keuze zijn en je wilt toch niet de rest van je leven een leugen moeten leven?
Alle reacties Link kopieren
Het is juist goed van je dat je je niet hebt laten dopen.

Als je dat wel had gedaan, hoe zou je dan weten of jullie voor altijd bij elkaar zouden blijven? En zou je niet telkens meer tegen je zin moeten doen? Denk daar maar eens aan
Alle reacties Link kopieren
quote:elninjoo schreef op 09 augustus 2014 @ 17:23:

[...]



Het is raar dat je hem vroeg als je wilde dat je op je werk werd beoordeeld. Dat kunnen mensen die zelf into religie zijn en regelmatig naar dat soort kerkelijke bijeenkomsten gaan toch beter? In zijn ogen sta je daar gewoon onzin te verkondigen.



Ik ga toch ook geen totaal ongeintereseerde mee naar 'n paardensportwedstrijd nemen en dan verwachten dat diegene mijn prestatie beter kan beoordelen dan mensen die er verstand van hebben?



Natuurlijk wil je dat je partner één keer komt kijken naar waar jij je regelmatig mee bezig houdt, maar meer dan die ene keer is onzin als hij er zelf niets aan vindt.



En heb jij de kerk wel 'ns laten schieten voor hem? Om naar bijv. zijn voetbalwedstrijd mee te gaan? Of om gewoon 'n romantisch weekendje weg te gaan?

Ik ga echt niet elke week naar de kerk. Soms moet ik wel eens schuiven voor een weekend weg, maar of we het ene of het andere wekeend weg gaan maakt niet uit.



En ja ik vergelijk werk met vrijwilligerswerk. Hij wilde mijn mening over zijn kwasten, ik over mijn dingen. Ik vind die dingen niet heel vreemd. Als hij zou voetballen zou ik ook gaan kijken. Ik vind dat allemaal niet zo heel vreemd en normaal in een relatie.



Ik verwachtte niet dat hij mij beter kan beoordelen, maar hij was iig eerlijkder dan de meerderheid en deed het socialer dan mn moeder. Dus ja ik vond het prettig om hem daar te hebben.
Alle reacties Link kopieren
Het rare is, is dat haar ouders zeggen dat ik het gewoon voor haar moet doen, omdat God mij sowieso 'raakt' als ik me doop, en dat ik er daarna wel in groei. Dus eigenlijk zouden die ouders het ook gewoon goed vinden als ik me doop terwijl ik er niet in geloof omdat ik daarna tóch wel ga geloven omdat God me gaat 'raken' tijdens het dopen. Wat vinden jullie hiervan...
Alle reacties Link kopieren
Daar ben ik het niet mee eens.

Natuurlijk kan je groeien in geloof en ik weet dat veel mensen na hun bekering en doop vaak nog enorm veel groeien in het geloof en een nog veel diepere band met God krijgen.

Maar je laten dopen is geen magic gateway naar het geloof. Bij een volwassene volgt de doop pas na de bekering. Het is een bevesting van het geloof wat je gevonden hebt. Niet zo zeer iets wat gaat leiden naar het geloof.

Je hebt de doop niet nodig om te geloven of om christelijk te zijn. En het is heus niet zo dat als je nu je laat dopen je opeens gaat geloven.



Bekering kan op allerlei manieren gaan. Sommige mensen worden geraakt door het geloof en hebben zo'n krachtige ervaring dat ze in een keer zich bekeren (zoals Paulus) maar veel mensen groeien in er en het geloof komt dan niet 1x maar veel langzamer.



Maar het is in elk geval een heel persoonlijke zaak en ik zou e zeker niet laten dopen alleen om haar ouders een plezier te doen. Dat zouden haar ouders ook niet moeten willen en gaat vast ook tegen de leer van hun kerk in.
Alle reacties Link kopieren
quote:aleks schreef op 09 augustus 2014 @ 23:21:

Het rare is, is dat haar ouders zeggen dat ik het gewoon voor haar moet doen, omdat God mij sowieso 'raakt' als ik me doop, en dat ik er daarna wel in groei. Dus eigenlijk zouden die ouders het ook gewoon goed vinden als ik me doop terwijl ik er niet in geloof omdat ik daarna tóch wel ga geloven omdat God me gaat 'raken' tijdens het dopen. Wat vinden jullie hiervan...

Ik vind het totale kolder!

Dat je het überhaupt overwéégt..

Je bent hartstikke jong, ga je eigen dingen doen, je komt vast nog wel iemand tegen die beter bij je past
Schat, niet doen. Het voelt nu niet zo, maar er komt echt wel weer een leuke dame voorbij waar jij je echte sprookje mee kunt beginnen. Ze dringt je het geloof op, dat is niet goed. Laat je niet chanteren onder het mom van liefde. Je had heel helder waarom je het niet wilde, houd daar dan aan vast.
quote:aleks schreef op 09 augustus 2014 @ 23:21:

Het rare is, is dat haar ouders zeggen dat ik het gewoon voor haar moet doen, omdat God mij sowieso 'raakt' als ik me doop, en dat ik er daarna wel in groei. Dus eigenlijk zouden die ouders het ook gewoon goed vinden als ik me doop terwijl ik er niet in geloof omdat ik daarna tóch wel ga geloven omdat God me gaat 'raken' tijdens het dopen. Wat vinden jullie hiervan...Niet mee eens. Want god raakt je niet door je te laten dopen. Voor jou blijft het gewoon dezelfde onzinnige poppenkast. Maar zij krijgen je op die manier wel meer in hun greep....denken zij.
Ik ben trouwens bij mijn geboorte gedoopt, maar ik geloof ook niet in 'n god. In het jaar van de communie (denk dat ik 'n jaar of 8 was) stelde ik de pater al heel kritische vragen waaruit bleek dat ik geen zak van die onzin geloofde. Dat patertje was niet blij met mij. Vandaar dat ze liever kleine kinderen het geloof aansmeren voor ze zelf leren nadenken.
quote:aleks schreef op 09 augustus 2014 @ 23:21:

Het rare is, is dat haar ouders zeggen dat ik het gewoon voor haar moet doen, omdat God mij sowieso 'raakt' als ik me doop, en dat ik er daarna wel in groei. Dus eigenlijk zouden die ouders het ook gewoon goed vinden als ik me doop terwijl ik er niet in geloof omdat ik daarna tóch wel ga geloven omdat God me gaat 'raken' tijdens het dopen. Wat vinden jullie hiervan...



Dat lijkt mij onzin. Er lopen hordes mensen rond die gedoopt zijn en totaal niet geloven.



Vindt je het zelf ook niet nogal wat dat ze verwachten dat jij je hele levensovertuiging de deur uit doet en die van hen aanneemt? Verschillen in een relatie zijn prima en houden het spannend maar twee compleet verschillende levensovertuigingen kan onverenigbaar zijn.



Laat elkaar (hoe moeilijk ook) los en zoek een partner die bij je past en waarvoor je niet hoeft te veranderen.
Het vreselijke aan dit hele verhaal is dit: Je ex wist dondersgoed dat jij niet gelovig was , en toch is ze de relatie destijds met je aangegaan. Zij zou dat als " gelovige" helemaal niet mogen. In de Bijbel staat dat heel duidelijk. Zij had beter moeten weten. Jij bent niet gelovig , en je kunt een mens veel dingen verplichten, maar een geloof aanhangen omdat het moet stuit altijd op veel weerstand. En dan die ouders die er nog eens bij komen met de opdracht "je moet je laten dopen". Dat vind ik vreselijk. Mijn advies: Laat die meid gaan, en zoek een meisje waar je op een lijn zit met je eigen gedachtengoed wat dit punt betreft. Dit zal altijd fout gaan , kan niet anders. Dan heb ik nog een vraag voor je waar ik heel benieuwd naar ben? Hebben jullie sex gehad met elkaar? Als zij zo standvastig is , zeker wat het dopen betreft, zou je antwoord "volmondig nee" moeten zijn. Maar ik denk dat het antwoord toch anders is vermoed ik zomaar. En 3,5 jaar een relatie is niet niks. Dat hang je niet zomaar in de wilgen denk ik dan . Dus vandaar mijn vraag. Kent zij wel het woordje " houden van " dan? Is zij soms een Jehovah's Getuige???? Daar weet ik helaas alles van. Het is toch te bizar om hiervoor je relatie te beeindigen. Tenzij ze niet meer van je houdt. Wens je veel sterkte en wijsheid toe.
Alle reacties Link kopieren
quote:jo-elise schreef op 10 augustus 2014 @ 07:34:

Het vreselijke aan dit hele verhaal is dit: Je ex wist dondersgoed dat jij niet gelovig was , en toch is ze de relatie destijds met je aangegaan. Zij zou dat als " gelovige" helemaal niet mogen. In de Bijbel staat dat heel duidelijk. Zij had beter moeten weten. Jij bent niet gelovig , en je kunt een mens veel dingen verplichten, maar een geloof aanhangen omdat het moet stuit altijd op veel weerstand. En dan die ouders die er nog eens bij komen met de opdracht "je moet je laten dopen". Dat vind ik vreselijk. Mijn advies: Laat die meid gaan, en zoek een meisje waar je op een lijn zit met je eigen gedachtengoed wat dit punt betreft. Dit zal altijd fout gaan , kan niet anders. Dan heb ik nog een vraag voor je waar ik heel benieuwd naar ben? Hebben jullie sex gehad met elkaar? Als zij zo standvastig is , zeker wat het dopen betreft, zou je antwoord "volmondig nee" moeten zijn. Maar ik denk dat het antwoord toch anders is vermoed ik zomaar. En 3,5 jaar een relatie is niet niks. Dat hang je niet zomaar in de wilgen denk ik dan . Dus vandaar mijn vraag. Kent zij wel het woordje " houden van " dan? Is zij soms een Jehovah's Getuige???? Daar weet ik helaas alles van. Het is toch te bizar om hiervoor je relatie te beeindigen. Tenzij ze niet meer van je houdt. Wens je veel sterkte en wijsheid toe.Ja, we hebben zeker seks gehad. Haar ouders weten dit niet en ze heeft het altijd verzwegen. Ze was zelfs 2 jaar lang aan de pil achter haar ouders hun rug. Daarnaast zag ik gewoon in haar ogen dat als we naar de kerk gingen, ze echt gewoon geen zin heeft. Laatst vroeg ik of ze later als ze volwassen is elke zondag naar de kerk wilt, het antwoord hierop was volmondig nee en ik vroeg: Waarom ga je nu dan wel? Toen was ze even stil. Zelf vind ik het echt een nep-Christen die het alleen maar voor haar ouders doet.
Alle reacties Link kopieren
Aleks, mensen kunnen ook veranderen hè... Misschien heeft je (ex) vriendin inmiddels een bewuste keuze gemaakt om met het geloof verder te gaan. Wat je nu opschrijft leest als een trap na en is m.i. niet chique. Laat haar gaan als er geen toekomst meer is tussen jullie.
Dit is typisch de arrogantie van gelovigen.

Werk daar niet aan mee.

Mensen die geloven moeten eens accepteren dat er anderen zijn die dat niet doen.

Waarom zou ze zich aan jou aanpassen, zij niet aan jou?

Dit wordt niets. Hoe moet dat later met kinderen?

Dan ben je ook verplicht om alles te doen voor het geloof en die kinderen ook.

Dan ben je je vrijheid kwijt.

Je bent 19. Er komt wel weer een ander leuk meisje voorbij.
Geloof me , dit houdt ze nooit vol. Op een dag heeft ook zij er geen zin meer in en dan moeten haar ouders in gaan zien dat juist dwang averechts werkt. En wat betekent dopen nu eigenlijk?? Dat is alleen maar aan de kerk laten zien dat je voor God gaat de rest van je leven. Het is eigenlijk meer een signaal afgeven aan. Want als je echt vanuit oprechtheid gedoopt bent, ga je heel anders doen en denken lijkt me. Het geloof is geen spel. En dat weet je ex ook wel. Nu doet ze het allemaal om haar ouders tevreden te stellen. maar nogmaals, dit houdt ze op deze manier niet vol. Zelf is ze dus niet eerlijk geweest. Grappig genoeg dacht ik al zoiets hoor. Vandaar mijn directe vraag naar je. Lastig is het wel om haar te laten gaan als je nog zoveel van haar houdt. Ga anders samen ergens wat drinken en echt goed praten met elkaar, zonder die ouders erbij. Zal dat lukken denk je? Als dat er niet in zit , moet je haar echt loslaten, dat is het enige wat ik je mee kan geven. Maar echt, probeer nog een gesprek met haar onder 4 ogen.
quote:aleks schreef op 10 augustus 2014 @ 08:30:

[...]





Ja, we hebben zeker seks gehad. Haar ouders weten dit niet en ze heeft het altijd verzwegen. Ze was zelfs 2 jaar lang aan de pil achter haar ouders hun rug. Daarnaast zag ik gewoon in haar ogen dat als we naar de kerk gingen, ze echt gewoon geen zin heeft. Laatst vroeg ik of ze later als ze volwassen is elke zondag naar de kerk wilt, het antwoord hierop was volmondig nee en ik vroeg: Waarom ga je nu dan wel? Toen was ze even stil. Zelf vind ik het echt een nep-Christen die het alleen maar voor haar ouders doet.



Het klinkt alsof ze er zelf niet zo goed uit is of misschien wel maar het lastig vindt dat ook naar buiten te brengen. Heb je een idee hoe haar ouders zullen reageren als zij zegt dat ze niet meer gelooft (of daar anders in staat dan zij)?



Ik denk dat het goed is afstand van elkaar te houden. Laat haar voor zichzelf besluiten wat ze wil. Het is niet gek op jullie leeftijd dat je nog aan het zoeken bent wat bij je past. Maar wat ik van jou lees denk ik niet dat een leven met het christelijk geloof bij jou past en dat weet je zelf denk ik ook wel. Maar dit is iets wat zij echt voor zichzelf moet beslissen en niet voor jou of onder druk van jou moet doen. Net zo goed als jij je niet onder druk van haar en haar familie moet dopen en "bekeren". Geloven of niet is iets heel persoonlijks dat moet je voor jezelf doen niet voor een ander.



Ik heb wel met je te doen hoor, het klinkt alsof je echt gek bent op dat meisje.
Alle reacties Link kopieren
quote:aleks schreef op 09 augustus 2014 @ 23:21:

Het rare is, is dat haar ouders zeggen dat ik het gewoon voor haar moet doen, omdat God mij sowieso 'raakt' als ik me doop,



Zo werkt het dus niet! God raakt je of hij raakt je niet. Als hij je raakt, dán kun je je laten dopen. Maar dan nóg hoeft het niet. Want geloven kun je helemaal zonder kerk. Ik ken aardig wat mensen die dat zo doen. Omdat ze niet achter de kerk staan, maar wel geloven.



En geloven kun je alleen doen als het vanuit je zelf komt. Dat kun je niet `voor en ander` doen.
Je zou haar nog kunnen zeggen dat je juist uit respect voor haar geloof je je niet laat dopen. Een religie volgen is alleen voor mensen die echt vanuit hun hart in god geloven en dat gevoel heb je niet.



Dat is eerlijk en oprecht maar nu wordt je gedwongen om tegen je zelf te liegen en je identiteit op te offeren voor de liefde. Als je heel gek op iemand bent vraag je dat niet maar respecteer je zijn standpunt.



Het verliezen van je eerste grote liefde is pijnlijk en al helemaal als het om iets , voor ongelovigen, onnozels gaat.



Ook al geloofd ze diep in haar hart niet dan nog hou je het probleem dat zij bereid is je op te offeren om haar ouders te plezieren. Wat komt er dan na het dopen? Huwelijk, kinderen en elke zondag naar de kerk en je schoonouders. Het is al treurig dat ze hun eigen kind al zo dwingen. Geniet van het feit da jij de vrijheid bezit om te mogen kiezen en behoudt die vrijheid door hier niet mee verder te gaan.
Alle reacties Link kopieren
Jullie zijn beide 19 jaar!



Ik kan me niet voorstellen dat zij "onder dwang" deze keuze heeft gemaakt.



Quote:Nu waren haar ouders altijd wel wat vrij over onze relatie,



Op een gegeven moment maakt zij haar eigen keuze. Respecteer dat.

Ga niet omwille van haar je laten dopen. Je valt dan giga door de mand (dat ben je al gezien haar reactie).

Bekeren en dopen doe je uit vrije keuze.
Autopsies tonen onomstotelijk de injectieschade aan.
Alle reacties Link kopieren
Aleks: dopen is echt niet zomaar iets. En als jij dus niet gelooft, dan is het ook niet logisch om je te dopen.



Voor mijn gevoel heeft dit alles waar haar ouders, jouw vriendin en ook jijzelf mee bezig zijn weinig meer te maken met het geloof zelf, maar met de buitenkant eromheen...
Alle reacties Link kopieren
quote:Exces schreef op 06 augustus 2014 @ 22:34:

ik heb te vaak mensen wekelijks in de kerk zien zitten die er thuis ineens heel andere opvattingen op na houden. Schijnheilig noem ik dat.

Dus als je naar de kerk gaat terwijl je in het gewone leven wellicht niet perfect bent ben je schijnheilig?



Ik had juist begrepen dat onzelieveheer van al zijn kinderen hield, ondanks hun fouten en imperfecties..
Alle reacties Link kopieren
Ja, ik ga haar vragen om een heel serieus en eerlijk gesprek met mij aan te gaan. Als ze dat niet wilt, is het sowieso over. Ik hoop dat ik haar kan overtuigen dat ik precies dezelfde persoon ben als degene met wie ze verliefd was geworden. Ik hou jullie op de hoogte! Nog enige tips van goeie argumenten die ik kan gebruiken in zo'n gesprek? Thnx
Alle reacties Link kopieren
Wat je ook had kunnen doen was de rol omdraaien. Door te vragen/zeggen, Kun je niet stopen met het geloof dat zou veel voor mij betekenen. Gewoon om te zien hoe ze zou reageren
Alle reacties Link kopieren
Nog meer tips?

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven