voeding 'snobs'

26-08-2014 15:09 251 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hoi, Even een vraag. Ik heb om mij heen veel mensen die met voeding bezig zijn. Nu vind ik het zelf belangrijk dat mijn kinderen en ook ikzelf gezond eten. Maar of en toe mogen ze wel een flesje fristi en op vakantie heeft mijn zoon van 8 voor het eerst een glaasje cola gehad (thuis nu weer water en na school een glas ranja). Prima vind ik zelf. Maar het valt me op dat er tegenwoordig mensen zijn die de boodschap zo uitdragen. Vorige week mijn schoonzus te eten, we hadden ben and jerry's als toetje, maar dat was 'vergif'. Een vriendin van me kwam laatst gescholt naar me toe dat mijn zon fristi wilde bestellen, alof het bier was. nogmaals, wij eten echt prima, groenten fruit, matig met tussendoortjes, totaal geen overgewicht. Ik vind de bemoeizucht, het fanatisme van anderen irritant. Eigenlijk vind ik het nogal aanmatigend dat mensen anderen zo ongevraagd een expose geven over gezonde voeding. Jullie?
Alle reacties Link kopieren
quote:rosanna08 schreef op 27 augustus 2014 @ 20:48:

[...]



je kunt ook gewoon zeggen dat je het niet lekker vindt



Liegen dus? Fraai.

Waarom zou je?
Alle reacties Link kopieren
quote:lilaemme schreef op 27 augustus 2014 @ 20:52:

[...]





Liegen dus? Fraai.

Waarom zou je? waarom zou je mensen beledigen door te zeggen dat ze je troep voor willen schotelen?
I was born in the sign of water, and it's there that I feel my best
Alle reacties Link kopieren
Ik vind iets lekker of ik vind iets helemaal niet lekker, dan let ik er niet echt op of dat iets gezond is of niet. Koken uit pakjes doe ik niet, kant-en-klaar maaltijden eet ik ook niet, veel te zout en te weinig voedingsstoffen. Als de balans maar goed is, groenten, fruit, niet te veel vlees, vette vis, voldoende vezels, niet te veel zuivel, roomboter en olijfolie i.p.v. chemische broodsmeersels en bakproducten, met mate snoepen en als je snoept dan wel iets lekkers en vooral geen bastognekoeken, Engels drop of pepernoten maar een lekkere moorkop, drie bollen chocolade-ijs met toeters en bellen, Belgische bonbons of een Van Dobben kroket.
verba volant, scripta manent.
Alle reacties Link kopieren
quote:madamepolish schreef op 27 augustus 2014 @ 17:40:

Ik vraag me dan af hoe dat zit bij dikke kinderen, wordt hier ook extra op gelet? Ja, eerst de cb arts en daarna de schoolarts houden het gewicht van kinderen in de gaten en verwijzen ouders en kind door als een kind te zwaar wordt. Ouders die met hulp en medische begeleiding stelselmatig het eet/beweegpatroon van hun kinderen weigeren aan te passen, worden gezien als ouders die nalatig zijn in de opvoeding van hun kinderen. Zij kunnen een reële bedreiging voor de ontwikkeling van hun kinderen vormen.En dan (kan)wordt er een melding gedaan (worden) waarna er onderzoek wordt gedaan. Vanuit onderzoek kan een rechter besluiten om een kind een plek te geven in bijvoorbeeld een obesitas kliniek.
“I've learned that people will forget what you said, people will forget what you did, but people will never forget how you made them feel.” Maya Angelou.
Alle reacties Link kopieren
quote:rosanna08 schreef op 27 augustus 2014 @ 20:56:

[...]



waarom zou je mensen beledigen door te zeggen dat ze je troep voor willen schotelen?

Juist. Of je zegt gewoon 'nee dankje, ik heb genoeg gehad'.



Bij een vriendin van mij eten ze voornamelijk biologisch met veel groente en fruit. Maar met warm weer krijgen de kinderen ook gewoon een perenijsje of minimagnum en voor het zout een handje chips. En als ze bij ons op een verjaardag zijn mogen ze gewoon snoepen.



Ik merk nú dus al dat de oudste (4) het als heel gewoon ziet. Lekker, maar een smoothie van yoghurt en vers fruit is net zo lekker. Of zelfgemaakte jam zonder suiker. En dat hoop ik vooral ook mee te kunnen geven aan eventuele kinderen later, dat je vanalles mag eten maar gewoon niet elke dag hetzelfde. Is ook veel interessanter.



Haar beide kinderen lusten ook vrijwel alles overigens.
Bij een op de vijf patiënten met resistente ESBL-bacteriën blijken deze genetisch identiek te zijn aan de antibioticaresistente bacteriën die op kippenvlees zijn gevonden. Dat wijst erop dat die patiënten de bacterie van kip hebben gekregen.



Goed bakken

Vrijwel alle kip in de Nederlandse supermarkten is besmet met de ESBL-bacterie. Die maakt enzymen aan die resistent zijn tegen veel soorten antibiotica. Er zijn wel tips om besmetting te voorkomen. Ook volgens directeur Roel Coutinho van het Rijksinstituut voor Volksgezondheid (RIVM) kunnen consumenten wel gewoon kip eten als die goed doorbakken is. Maar de onderzoeksresultaten zijn wel een teken dat er nu echt iets gedaan moet worden tegen het overmtige gebruik van antibiotica in de intensieve veehouderij, zo zegt hij in de Consumentengids.



Het ging in de eerste instantie hier om kinderen en voeding en als er hier mensen zijn die meteen verlang naar KFC prima. Het enige wat ik zei was dat ik niet met het leven van mijn kind zou gokken



Lange tijd werden we inderdaad steeds ouder maar daar is een keerpunt in gekomen. Kinderen die nu al overgewicht hebben zullen, als ze niet gecorrigeerd worden, de eerste generatie zijn die jonger sterft dan hun ouders.



Dat mensen nu steeds ouder worden heeft ook weinig verband met voeding maar meer met de ontwikkelingen binnen de gezondheidszorg.
quote:Enn schreef op 27 augustus 2014 @ 21:02:

[...]



Ja, eerst de cb arts en daarna de schoolarts houden het gewicht van kinderen in de gaten en verwijzen ouders en kind door als een kind te zwaar wordt. Ouders die met hulp en medische begeleiding stelselmatig het eet/beweegpatroon van hun kinderen weigeren aan te passen, worden gezien als ouders die nalatig zijn in de opvoeding van hun kinderen. Zij kunnen een reële bedreiging voor de ontwikkeling van hun kinderen vormen.En dan (kan)wordt er een melding gedaan (worden) waarna er onderzoek wordt gedaan. Vanuit onderzoek kan een rechter besluiten om een kind een plek te geven in bijvoorbeeld een obesitas kliniek.Bedankt voor je antwoord. Goede zaak dat daar zo op gelet wordt. Ik vind het zelf kindermishandeling als ouders hun kinderen gewoon dik laten worden en hier niets om geven.
quote:nessemeisje schreef op 27 augustus 2014 @ 15:56:

Oh man, wat afgrijselijk van oma dat ze nou net niet die linkdraaiende macrobiologische aloë vera verse muntdrank heeft die je alleen bij één bepaalde reformwinkel kan halen.

En echt, allergieën uitgesloten, kinderen vallen niet dood neer van een keer een 'slecht' snoepje of die slechte kipfilet op brood. Sommigen zijn echt totaal doorgeslagen en dit vind ik een prachtvoorbeeld. Zit je er ook zo bovenop op school, de BSO, kinderfeestjes en uitjes? Djeez. Bloedfanatiek
Alle reacties Link kopieren
quote:waterplant schreef op 27 augustus 2014 @ 23:00:

Bij een op de vijf patiënten met resistente ESBL-bacteriën blijken deze genetisch identiek te zijn aan de antibioticaresistente bacteriën die op kippenvlees zijn gevonden. Dat wijst erop dat die patiënten de bacterie van kip hebben gekregen.



Goed bakken

Vrijwel alle kip in de Nederlandse supermarkten is besmet met de ESBL-bacterie. Die maakt enzymen aan die resistent zijn tegen veel soorten antibiotica. Er zijn wel tips om besmetting te voorkomen. Ook volgens directeur Roel Coutinho van het Rijksinstituut voor Volksgezondheid (RIVM) kunnen consumenten wel gewoon kip eten als die goed doorbakken is. Maar de onderzoeksresultaten zijn wel een teken dat er nu echt iets gedaan moet worden tegen het overmtige gebruik van antibiotica in de intensieve veehouderij, zo zegt hij in de Consumentengids.

dit artikel is uit 2011, en al die genoemde maatregelen zijn doorgevoerd.

Pas je beetje op voor stemmingmakerij?
Alle reacties Link kopieren
quote:madamepolish schreef op 27 augustus 2014 @ 23:14:

[...]





Bedankt voor je antwoord. Goede zaak dat daar zo op gelet wordt. Ik vind het zelf kindermishandeling als ouders hun kinderen gewoon dik laten worden en hier niets om geven.

wel interessant

behalve eten, is ook aanleg belangrijk in of je te dik wordt. Dat maakt het voor de ene ouder een stuk gemakkelijker dan voor de ander
quote:rosanna08 schreef op 27 augustus 2014 @ 20:56:

[...]



waarom zou je mensen beledigen door te zeggen dat ze je troep voor willen schotelen? Sommige mensen zijn nu eenmaal doorgeslagen betweters, gaan er prat op om anderen er op te wijzen dat ze 'fout' zitten en zij echt helemaal doorhebben hoe het wel moet. En dan volstaat een "nee dank je, daar heb ik niet zo'n trek in/ik heb genoeg gehad" niet.
quote:lilaemme schreef op 27 augustus 2014 @ 20:52:

[...]





Liegen dus? Fraai.

Waarom zou je?Dat heet beleefdheid en je aangepast gedragen, dat is iets anders dan botte onbeschofte 'eerlijkheid'.
quote:Dana schreef op 26 augustus 2014 @ 16:53:

[...]



Ik heb geen kinderen (en ik bemoei me ook zelden of nooit met de opvoeding van de kinderen van anderen), maar ik ben ook wel heel benieuwd. Het is toch allebei suikerwater dat bol staat van de geur- kleur- en smaakstoffen? Of niet? Cola bevat natuurlijk ook nog koolzuur. Maakt dat het misschien extra slecht?



Klopt. Ranja is ook gewoon troep, maar Cola nog net weer een graadje erger. Mijn kinderen krijgen geen van beide en hebben daar ook absoluut geen behoefte aan.



Wat andere mensen voor troep in hun eigen lichaam en dat van hun kinderen stoppen zal mij een rotzorg zijn. Hun leven, hun gezondheid. Moeten ze (later) ook niet klagen als ze kapot gaan aan één of andere welvaartsziekte.



Gelukkig wordt er hier in Azië al veel gezonder en zorgvuldiger met voeding omgegaan. Onze kinderen weten ook niet beter dan dat gezond vers eten als basis vanzelfsprekend is en slecht eten en drinken een uitzondering.
quote:lilalinda schreef op 28 augustus 2014 @ 08:25:

[...]



dit artikel is uit 2011, en al die genoemde maatregelen zijn doorgevoerd.

Pas je beetje op voor stemmingmakerij?

Stemmingmakerij? Het artikel is inderdaad uit 2011 maar zolang je plofkip blijft eten weet je dat daar nog steeds antibiotica wordt gebruikt, dat heeft alles te maken met alle ziektes die kippen krijgen omdat ze teveel op elkaar zitten.



Jij vergoelijkt al overgewicht doordat iemand aanleg kan hebben. Dat is wel weer de hele andere kant op en dat mag wel.



Het ging er om of je mensen aansprak als ze hun kinderen iets te eten of te drinken geven wat niet verstandig is. Ik zeg alleen er meer risico's kleven aan bepaald voedsel en je kunt je afvragen of het eten van plofkippen wel zo slim is omdat je het risico loopt da je kind besmet raakt en antibiotica niet helpt.



En natuurlijk blijft dat een beslissing van je zelf om dat wel of niet te doen.



Dus iets minder op de man spelen mag hoor want als je mijn reacties goed hebt gelezen dan zeg hetzelfde over suiker, zout en vetten. Mensen zijn geneigd om naar zich zelf toe te redeneren als ze iets doen waarvan ze echt wel weten dat het niet verstandig is.



Zoals jouw opmerking dat kinderen aanleg hebben om dik te worden.Dan geef je mensen dus al een vrijbrief om dat als excuus te gebruiken net als dat sommige mensen er niets aan kunnen doen dat ze overgewicht hebben door medicijn gebruik. Dat is zo'n klein percentage dat het niet verklaart waarom de bevolking steeds dikker wordt.



Je krijgt hier hetzelfde als in Amerika. Een deel is veel te dik en een ander deel is veel meer met eten en sport bezig. En tuurlijk heb je aan beide kanten excessen van mensen die alleen nog maar raw eten of 300 kilo wegen. Maar om die voorbeelden er altijd bij te pakken in de argumentatie om meer te letten wat en hoe je eet/drinkt is niet van toepassing.
quote:hkgirl schreef op 28 augustus 2014 @ 08:51:

[...]





Klopt. Ranja is ook gewoon troep, maar Cola nog net weer een graadje erger. Mijn kinderen krijgen geen van beide en hebben daar ook absoluut geen behoefte aan.



Wat andere mensen voor troep in hun eigen lichaam en dat van hun kinderen stoppen zal mij een rotzorg zijn. Hun leven, hun gezondheid. Moeten ze (later) ook niet klagen als ze kapot gaan aan één of andere welvaartsziekte.



Gelukkig wordt er hier in Azië al veel gezonder en zorgvuldiger met voeding omgegaan. Onze kinderen weten ook niet beter dan dat gezond vers eten als basis vanzelfsprekend is en slecht eten en drinken een uitzondering. Ik weet niet waar je in Azie woont maar veel Aziatische mensen krijgen nu ook last van welvaartziektes door dat ze langzaam afstappen van hun eigen eten en ineens zuivel tot zich nemen en Mac Donalds ook daar zijn entree heeft gemaakt.
Ik heb ook nooit mensen commentaar horen geven in mijn omgeving op elkaars voedingsgewoonten. En nou heb ik een behoorlijke diverse omgeving van diehard vegans die hun eigen groenten kweken tot vleesetende McDonaldsliefhebbers.



Iedereen houdt zich bezig met hun eigen ding, maar als we bij elkaar gaan eten wordt er wel rekening gehouden met elkaar. Mijn ene vriendin lust geen pittig, de ander is vegetarisch, de ander is dol op vlees; ik maak dan iets wat daarbij past.



Ik merk aan mezelf wel dat ik erg onzeker wordt van alle informatie over gezond eten. Zo las ik laatst van een vriendin het 12-wekenplan van Asja. Bepaalde producten niet combineren, niet drinken tijdens en na de maaltijd, niks uit blik etc.



Ik eet weleens ananas op eigen vocht (zonder toevoegingen) uit blik, is dat nu dan zo erg? En een boterham met rookvlees kan ook niet meer? En ik las iets over gefermenteerde sojasaus. Brood uit de supermarkt bevat e-nummers. Vegetarische burgers ook.



Dus alleen nog kopen bij de biologische winkel? Voor mij onbetaalbaar.
Alle reacties Link kopieren
Misschien is er sprake van een zekere aanleg om te zwaar te worden maar bij de meeste mensen gaat toch echt ieder pondje door het mondje. Als de ouders teveel eten eet het kind mee, ze weten waarschijnlijk niet beter. Als je, voorzichtig, een opmerking maakt zeggen ze "ze zeggen nooit lekkere magere maar wel lekkere bolle", of "da's babyvet, dat gaat er wel af". De meeste vetcellen maak je in je eerste levensjaren aan, ze gaan nooit meer weg (behalve door liposuctie).
verba volant, scripta manent.
Alle reacties Link kopieren
quote:waterplant schreef op 28 augustus 2014 @ 09:17:

[...]





Jij vergoelijkt al overgewicht doordat iemand aanleg kan hebben. Dat is wel weer de hele andere kant op en dat mag wel.



Zoals jouw opmerking dat kinderen aanleg hebben om dik te worden.Dan geef je mensen dus al een vrijbrief om dat als excuus te gebruiken net als dat sommige mensen er niets aan kunnen doen dat ze overgewicht hebben door medicijn gebruik. Dat is zo'n klein percentage dat het niet verklaart waarom de bevolking steeds dikker wordt.



Ik vergoelijk niks, ben geen gram te dik (BMI van 19) en heb twee gezonde slanke kinderen.

Maar, ik heb voldoende gelezen over dik-worden om te weten, dat voor de 1 afvallen en gezond-leven gewoon moeilijker is dan voor de ander

En dan heb ik het niet over medicijngebruik. Maar over de vele misverstanden die er zijn over wat gezond-eten is.

Gezond-eten is voor sommige mensen gewoon knap lastig.
quote:MarianneDavids schreef op 28 augustus 2014 @ 09:55:

De meeste vetcellen maak je in je eerste levensjaren aan, ze gaan nooit meer weg (behalve door liposuctie).En waar haal je dit vandaan?
quote:honeymoonquiz schreef op 28 augustus 2014 @ 10:20:

[...]



En waar haal je dit vandaan?Dat je de hoeveelheid vetcellen in je jeugd aanmaakt, wist ik wel. Maar bij liposuctie wordt alleen vet weggezogen, geen vetcellen.
Alle reacties Link kopieren
quote:tzippa2 schreef op 28 augustus 2014 @ 11:27:

[...]





Dat je de hoeveelheid vetcellen in je jeugd aanmaakt, wist ik wel. Maar bij liposuctie wordt alleen vet weggezogen, geen vetcellen.Ook vetcellen worden weggezogen, of dacht je dat ieder vetcelletje wordt leeggetrokken? Als je je ongezonde eetgewoontes na een liposuctie voortzet gaat het vet zich ophopen in vetcellen die op een andere plaats in het lichaam zitten. Dan heb je geen buik maar wel zadeltassen, of omgekeerd.
verba volant, scripta manent.
Alle reacties Link kopieren
Bij obesitas maakt het lichaam ook meer vetcellen aan.
Ik kan het van beide "kampen" niet uitstaan.



Aan de ene kant dus de groep die het nodig vinden om te roepen dat ik mijn kind vergif geef als ik hem een Danoontje of Nijntje-koekje geef.

Aan de andere kant de groep mensen die het belachelijk vinden dat je voor een baby/kind vers kookt en dat kinderen tot een jaar of 7 makkelijk ook een potje Olvarit kunnen nemen als avondeten.
Alle reacties Link kopieren
Toch wel typerend dat een topic over mensen die moeilijk doen over eten vol loopt met mensen die moeilijk doen over eten. Lang leven het Internet.
quote:MarianneDavids schreef op 28 augustus 2014 @ 11:35:

[...]





Ook vetcellen worden weggezogen, of dacht je dat ieder vetcelletje wordt leeggetrokken? Als je je ongezonde eetgewoontes na een liposuctie voortzet gaat het vet zich ophopen in vetcellen die op een andere plaats in het lichaam zitten. Dan heb je geen buik maar wel zadeltassen, of omgekeerd.Ahja, dat was het, Ik wist dat er iets was met liposuctie, dat je niet van je vet 'genezen' was. Ik wist niet meer hoe het precies zat.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven