voeding 'snobs'

26-08-2014 15:09 251 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hoi, Even een vraag. Ik heb om mij heen veel mensen die met voeding bezig zijn. Nu vind ik het zelf belangrijk dat mijn kinderen en ook ikzelf gezond eten. Maar of en toe mogen ze wel een flesje fristi en op vakantie heeft mijn zoon van 8 voor het eerst een glaasje cola gehad (thuis nu weer water en na school een glas ranja). Prima vind ik zelf. Maar het valt me op dat er tegenwoordig mensen zijn die de boodschap zo uitdragen. Vorige week mijn schoonzus te eten, we hadden ben and jerry's als toetje, maar dat was 'vergif'. Een vriendin van me kwam laatst gescholt naar me toe dat mijn zon fristi wilde bestellen, alof het bier was. nogmaals, wij eten echt prima, groenten fruit, matig met tussendoortjes, totaal geen overgewicht. Ik vind de bemoeizucht, het fanatisme van anderen irritant. Eigenlijk vind ik het nogal aanmatigend dat mensen anderen zo ongevraagd een expose geven over gezonde voeding. Jullie?
Ik woon in een Tokkie wijk denk ik, en ben bevriend met aso's. Ik ken werkelijk niemand die zo met eten bezig is, gebruiken allemaal wel eens een pakje of zakje, drinken Fristi op een terras en eten een zeker 1x per week patat.



Wie zijn de macrobiotische mensen die je verguizen om een bakje ijs van Ben & Jerrys toch? Ben ze werkelijk nog nooit tegen gekomen.
Zou iemand die dat zou zeggen overigens ook vierkant uitlachen
Alle reacties Link kopieren
Ik vind Ben & Jerry ijs gewoon vies, geef mij maar Carte d'Or en dan die pure chocolade, jammie, als je die eenmaal hebt geproefd hoef je nooit meer B&J.
verba volant, scripta manent.
Alle reacties Link kopieren
Mensen hebben een oordeel, heel snel, is je kind iets te dik (zie mijn jongste dochter....) dan krijg je ook al constant opmerkingen naar je hoofd geslingerd over "sap is slecht/niet te veel melk/geen chocopasta" etc... mensen hebben vaak geen enkel idee en denken zo al van buiten te kunnen zien wat ik 'fout' doe in de opvoeding waardoor mijn kind wat te zwaar is.

Zo drinken wij nooit sap bijvoorbeeld, maar daar gaat iedereen zomaar vanuit. Mijn kind is door andere dingen wat te zwaar, waar we heel hard ons best op doen om te hopen dat ze naar een gezonder gewicht toe groeit... maar een te zwaar kind is echt een zonde en eigen schuld in deze tijd... maar ja, je kind moet ook geen eetstoornissen krijgen natuurlijk, enz enz. frustratiepuntje hoor, dit )
Alle reacties Link kopieren
quote:Hangmat schreef op 26 augustus 2014 @ 15:38:

Mensen hebben een oordeel, heel snel, is je kind iets te dik (zie mijn jongste dochter....) dan krijg je ook al constant opmerkingen naar je hoofd geslingerd over "sap is slecht/niet te veel melk/geen chocopasta" etc... mensen hebben vaak geen enkel idee en denken zo al van buiten te kunnen zien wat ik 'fout' doe in de opvoeding waardoor mijn kind wat te zwaar is.

Zo drinken wij nooit sap bijvoorbeeld, maar daar gaat iedereen zomaar vanuit. Mijn kind is door andere dingen wat te zwaar, waar we heel hard ons best op doen om te hopen dat ze naar een gezonder gewicht toe groeit... maar een te zwaar kind is echt een zonde en eigen schuld in deze tijd... maar ja, je kind moet ook geen eetstoornissen krijgen natuurlijk, enz enz. frustratiepuntje hoor, dit )even belangstelling: hoe komt het dan dat ze overgewicht heeft?
Alle reacties Link kopieren
de nr 1 accessoire voor nieuwe moeders (vaders?):

de olifantenhuid

(zou in je kraampakket moeten zitten)
quote:Penelope_ schreef op 26 augustus 2014 @ 15:34:

Ik woon in een Tokkie wijk denk ik, en ben bevriend met aso's. Ik ken werkelijk niemand die zo met eten bezig is, gebruiken allemaal wel eens een pakje of zakje, drinken Fristi op een terras en eten een zeker 1x per week patat.



Wie zijn de macrobiotische mensen die je verguizen om een bakje ijs van Ben & Jerrys toch? Ben ze werkelijk nog nooit tegen gekomen.



Die mensen lees ik eigenlijk alleen op de kinderpijler van het vivaforum..

Kinderen die smeken om paprikareepjes en snoeptomaatjes etc ik ken ze igg niet..

Wel ken ik kinderen die snoeptomaatjes etc best lusten maar hun moeder smeken om dat vooral in hun lunchbox te proppen dat bestaat volgens mij alleen op de kinderpijler hier..
Alle reacties Link kopieren
quote:diamond-gloss schreef op 26 augustus 2014 @ 15:40:

[...]





Die mensen lees ik eigenlijk alleen op de kinderpijler van het vivaforum..

Kinderen die smeken om paprikareepjes en snoeptomaatjes etc ik ken ze igg niet..

Wel ken ik kinderen die snoeptomaatjes etc best lusten maar hun moeder smeken om dat vooral in hun lunchbox te proppen dat bestaat volgens mij alleen op de kinderpijler hier..

sorry, mijn kind kan idd de koelkast opentrekken en roepen: oh lekker ijsbergsla, mag ik een schaaltje?



ja echt.

Maar die drinkt ook gewoon cola, eet chips en lust een hele schaal B&J
Alle reacties Link kopieren
quote:diamond-gloss schreef op 26 augustus 2014 @ 15:18:

[...]





Nou idd zolang de kinderen voldoende groente en fruit eten mogen ze daarnaast best cola drinken en snaaien.. Dit. En niet te vergeten volwassenen ook.
Life is short. Eat dessert first.
Ik geef mijn kind niet wat ik zelf ook niet zou eten.



Olvarit o.a. Niet weg te krijgen die smakeloze snot. Gelukkig dacht dochter daar precies zo over en liet gros van de potjes aan zich voorbij gaan (fruitprut ging er wel in)



Fristi vind ik zelf een aanslag voor mn tanden maar als dochter het zou lusten zou ze het met liefde mogen. De keren dat ze het echter kreeg liet ze het staan, ze is meer een hartig dan (chemisch) zoet typje.



Friet met frikandel geen.probleem (zelf geen fan) maar bijv fruitshoots of gelijkwaardige opgefokte zoetstof zooi is toch echt wel met mate of niet. Vind dat zelf niet vekrampt of snobistisch maar gewoon niet nodig die megazoet overkill in drankjes.
Alle reacties Link kopieren
quote:rosie76 schreef op 26 augustus 2014 @ 15:39:

[...]



even belangstelling: hoe komt het dan dat ze overgewicht heeft?



Voelt niet wanneer ze genoeg heeft en eet gewoon door, gewoon bij de avond en broodmaaltijden.

Is van nature geen bewegelijk kind



Ze doet nu mee met een programma om stapgewijs te leren beter naar haar hongergevoel te luisteren. Meer bewegen in haar dagelijkse leven in te bouwen etc.

Vader en ik zijn gescheiden dus we wilden dit graag samen onder begeleiding aanpakken zodat we er eenduidig mee omgaan.

Ze leert daar zelf ook 'moeilijke' situaties zoals feestjes te visualiseren van te voren zodat ze vanuit eigen plan en motivatie keuzes maakt mbt lekkere dingen.

Lekker Puh heet het, voor geinteresseerden: http://lekkerpuh.net/
quote:doornroosje9 schreef op 26 augustus 2014 @ 15:45:

[...]





Dit. En niet te vergeten volwassenen ook. Vooral de volwassenen..
quote:lilalinda schreef op 26 augustus 2014 @ 15:44:

[...]



sorry, mijn kind kan idd de koelkast opentrekken en roepen: oh lekker ijsbergsla, mag ik een schaaltje?



ja echt.

Maar die drinkt ook gewoon cola, eet chips en lust een hele schaal B&JO natuurlijk maar kind lust ook vast een lekkere koek of bak chips en roept dat niet omdat het niks anders mag en moeder een hartverzakking krijgt bij het woord suiker alleen al..
Alle reacties Link kopieren
Cola, Fristi en ook ranja zijn oke voor af en toe, maar niet voor dagelijks.
Alle reacties Link kopieren
Er bestaan kinderen die om kerstomaatjes of een kiwi vragen en niet omdat ze niets anders gewend zijn. Ik snoepte als kind niet, vond het niet lekker op pure chocolade na, je kon me wel een plezier doen met een stronk witlof, een bos radijs of een paar stukjes rauwe bloemkool, nog steeds overigens maar nu draai ik mijn hand niet om voor een halve slagroomtaart of een hele chipolatapudding van Mona met heel veel slagroom.
verba volant, scripta manent.
Ik eet ook behoorlijk gezond, gewoon omdat ik dat lekker vind. Daardoor vragen mijn collega's bijvoorbeeld mij wel eens om advies en/of recepten. Maar uit mezelf anderen wijzen op hun ongezonde eetstijl zal ik nooit doen. Het maakt mij namelijk geen reet uit hoe en wat een ander eet.



Wat ik dus wel enorm irritant vind: iemand in mijn omgeving is het laatste jaar ook veel meer bezig met gezond eten en dat moet dan ook iedereen weten. Telkens moet er verteld worden dat alles wat er gekookt wordt alles zo lekker biologisch, spelt, linksdraaiend, rechtsdraaiend is. Ze slaan daar echt in door, niet wetend het betweterig overkomt dat zij alles zo biologisch doen.

Ik vraag me dan altijd af, eet je voor jezelf biologisch of voor de buitenwereld?



Ik eet sommige dingen wel biologisch en sommige dingen niet. Maar ik zeg nooit dat ik vanavond biologische spaghetti eet. Ik eet spaghetti vanavond.
Alle reacties Link kopieren
Kinderen die niets mogen worden later raar.

Dus hier gewoon iets lekkers af en toe.
Alle reacties Link kopieren
en het verschil tussen cola en ranja is precies...?
quote:millennial schreef op 26 augustus 2014 @ 15:51:

Cola, Fristi en ook ranja zijn oke voor af en toe, maar niet voor dagelijks.Dat vind jij.
Geen kinderen, maar heb een vriendin die erg met gezond eten bezig is. Ik word daar wel eens moe van. Laat mij verdomme gewoon een broodje kroket eten als lunch, ik zeg toch ook niks van haar biologischespeltrucolabroodje?
Alle reacties Link kopieren
Vind dat dit trouwens niet alleen op kinderen te betrekken valt.



Ik word gek van al die mutsen die alleen nog maar over van die vage bessen,poeders en zaadjes kunnen praten, en dat het liefst bij andere door de strot zouden willen duwen. Wat voel die lui zich verheven zeg.

De super food pusherij komt in ieder geval mn neus uit, en wens niet beoordeeld te worden op wat ik naar binnen werk.
Alle reacties Link kopieren
Gewoon alles met mate en gevarieerd eten met voldoende groenten en fruit. Bij mij aten ze wel de potjes Olvarit en toen ze eenmaal met de pot mee aten, lustten ze alles.



Ik vind het wel sneu voor kinderen met overgewicht. Vaak hebben zij te dikke ouders die zelf ook al verkeerd eten. Ik ben ervan overtuigd dat je als ouder veel invloed hebt op het (over)gewicht van je jonge kind. Bij pubers kan ik wel begrijpen dat dat lastiger wordt.
Alle reacties Link kopieren
quote:grenada schreef op 26 augustus 2014 @ 16:06:

en het verschil tussen cola en ranja is precies...?Ik maak ranja altijd aan met heel veel water, dus in elk geval een stuk minder suikers
Alle reacties Link kopieren
Inderdaad, dat gezwam over superfoods komt mij ook m'n neus uit, gezond eten mag best lekker zijn.
verba volant, scripta manent.
quote:Scamp schreef op 26 augustus 2014 @ 15:13:

Ik vind het ook zwaar irritant en ook nog eens zwaar overdreven.



Als het zo door gaat bestaat er over 20 jaar alleen nog macrobiotische voeding wat nergens naar smaakt want dan is sla zelfs al vergif.Maar wel mensen die een normaal gewicht hebben

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven