voeding 'snobs'

26-08-2014 15:09 251 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hoi, Even een vraag. Ik heb om mij heen veel mensen die met voeding bezig zijn. Nu vind ik het zelf belangrijk dat mijn kinderen en ook ikzelf gezond eten. Maar of en toe mogen ze wel een flesje fristi en op vakantie heeft mijn zoon van 8 voor het eerst een glaasje cola gehad (thuis nu weer water en na school een glas ranja). Prima vind ik zelf. Maar het valt me op dat er tegenwoordig mensen zijn die de boodschap zo uitdragen. Vorige week mijn schoonzus te eten, we hadden ben and jerry's als toetje, maar dat was 'vergif'. Een vriendin van me kwam laatst gescholt naar me toe dat mijn zon fristi wilde bestellen, alof het bier was. nogmaals, wij eten echt prima, groenten fruit, matig met tussendoortjes, totaal geen overgewicht. Ik vind de bemoeizucht, het fanatisme van anderen irritant. Eigenlijk vind ik het nogal aanmatigend dat mensen anderen zo ongevraagd een expose geven over gezonde voeding. Jullie?
Alle reacties Link kopieren
quote:lilaemme schreef op 27 augustus 2014 @ 13:41:

TO, weet jij zeker dat je zelf niet veroordelend bent (geweest) (bijvoorbeeld richting je zus over dat ijs) naar anderen toe over hun gezonde leefstijl? Ik denk dat veel mensen die gezonder zijn gaan eten de neiging voelen zichzelf te verdedigen. Bijvoorbeeld als zij een toetje met B&J ijs aangeboden krijgen en dit weigeren omdat ze dat vergif vinden. Als je zus had gezegd: 'nee, dank je, ik eet dat niet.' (zonder het vergift te noemen) Had je daar dan genoegen mee genomen? Of had je dan willen weten waarom niet?nee, hier was ik niet eens bij. ik moest voor het toetje weg, maar hoorde het van mijn man (die echt niet mensnen veroordeelt, simpelweg omdat het hem niet zoveel interesseert wat anderen denken over iets, maar dat is een ander topic). verder denk ik het ook niet, ik eet zelf eigenlijk ook best gezond en ben niet geneigd me uit te spreken over wat anderen eten. dus ook bij de fristivriendin zeg ik niet dat haar zoon mijn huis afstruind op zoek naar snoepjes ;).
Alle reacties Link kopieren
antibiotica mag helemaal niet in vlees. Kippen (en andere dieren) krijgen het als ze ziek zijn. (jouw kat/hond ook bij de dierenarts).

Als een dier antibiotica heeft gekregen mag het niet geslacht, tot het middel uit het lichaam is. Dieren worden getest door de NVWA en bij antibiotica wordt dier uit het proces gehaald en de boer krijgt een boete

In Nederland komt antibiotica in het vlees echt vrijwel niet voor.

We hebben zulk eerlijk, veilig voedsel in Nederland. En natuurlijk gaat er wel eens iets mis en heb je mensen die het verstieren, maar de regelgeving (en handhaving) is in NL heel streng
Alle reacties Link kopieren
Laat iedereen lekker eten wat hij wil en kijk naar je eigen leven. Vast nog wel wat aan te perfectioneren.......
Alle reacties Link kopieren
quote:lilalinda schreef op 27 augustus 2014 @ 13:46:

antibiotica mag helemaal niet in vlees. Kippen (en andere dieren) krijgen het als ze ziek zijn. (jouw kat/hond ook bij de dierenarts).

Als een dier antibiotica heeft gekregen mag het niet geslacht, tot het middel uit het lichaam is. Dieren worden getest door de NVWA en bij antibiotica wordt dier uit het proces gehaald en de boer krijgt een boete

In Nederland komt antibiotica in het vlees echt vrijwel niet voor.

We hebben zulk eerlijk, veilig voedsel in Nederland. En natuurlijk gaat er wel eens iets mis en heb je mensen die het verstieren, maar de regelgeving (en handhaving) is in NL heel streng





Ik hoop dat je dit echt zelf geloofd...



En daarnaast komt het overgrote deel van ons voedsel helemaal niet uit Nederland maar uit landen waar hele andere (soepeler of helemaal geen) regels gelden.
Alle reacties Link kopieren
quote:impossibruuu schreef op 27 augustus 2014 @ 13:31:

[...]

En zo kunnen we met z'n allen beter massaal op een houtje gaan knabbelen want overal zit wel een of andere enge stof in die niet goed voor ons zou zijn. Geloof jij zelf nog in de flauwekul die je verkondigd?



En nogal wiedes dat mensen, mezelf incluis, nogal graag er naar wijzen dat ze vroeger ook van alles en nog wat gegeten, gedronken en gedaan hebben waar voor sommige mensen nu echt een taboe op rust. Als dat eten en drinken waarover tegenwoordig wordt gedaan alsof het puur vergif is écht zo erg zou zijn, dan zat ik hier nu niet kerngezond te wezen. Ik ben het levende bewijs dat al dat énge voer in werkelijkheid écht niet zo gevaarlijk is als de gezondheidslobby ons wilt laten geloven.



Er is nogal een verschil tussen op een houtje knabbelen en gezond eten. Jij bent die opa van 100 die zijn hele leven zware shag heeft gerookt, maar toch het levende bewijs is dat roken helemaal niet zo slecht is.



Sinds mensen 'slecht' zijn gaan eten hebben zaken als diabetes, kanker en hard- en vaatziekten een vlucht genomen. Mij maak je niet wijs dat dat 'enge voer' zoals jij het noemt 'écht niet zo gevaarlijk is'.



Ik denk er dus heel anders over dan jij. Maar kennelijk vind jij het nodig om mensen die andere keuzes maken uit te maken voor 'snob'.



Hoe vaak ik niet hoor dat mijn kinderen 'best wel gewoon een boterhammetje met normaal beleg' zouden mogen eten.' Of dat een glas melk gezond is (als ik zeg dat wij geen koemelk drinken en dus om water vraag). Dat is dan de mening van de niet-snobs die mij wordt opgelegd, omdat dat tot voor kort de geldende norm was.



Die boterham van de supermarkt zit in mijn ogen vol met rotzooi, gemaakt in een fabriek. En dat kun je dan misschien wel eten, maar gezond is het niet. 'Broodverbeteraar' noemen ze dat. En in dat 'normale' beleg zit (teveel) suiker, teveel zout, hormonen, ongezond vet en andere rommel die ik niet in mezelf of mijn kinderen wil stoppen. Koemelk is bedoeld voor kalfjes, niet voor mensen. Enzovoort.



Mijn mening en mijn manier van eten en drinken. Maar dat mag ik dus niet zeggen (als iemand je rotzooi aanbiedt), want dan ben je 'een snob'. Dusssssss.
Sushi is onwijs vet, een sandwich uit zo'n pakje niet te vreten en brood, dus doodzonde, een hamburger kan echt niet 's morgens en zeker niet als je te dik bent. Fruit is niet te betalen op schiphol en als je een overstap maakt vanuit een andere tijdloze en je lijf zegt dat het tijd is voor avondeten en de klok zegt van niet, dan is wat fruit niet voldoende.

Je kunt niets meer eten zonder dat een ander daar iets over denkt of - beter nog - zegt ( want alles moet maar kunnen toch?)

Je kunt op z'n minst de discussie aangaan. Het maakt niet uit hoe de ander zich daaronder voelt, als jij je punt maar hebt gemaakt.
De reden dat vroeger alles gewoon gegeten kon worden en je nu op moet letten op wat je in je mond stopt is de vooruitgang. Wat ze vroeger niet in eten stopten en nu wel is juist wat het zo ongezond maakt. Ik noem er maar even twee: antibiotica en high fructose corn syrup.

Niet spastisch dus, die foodsnobs. Wel een fikkie te assertief misschien soms.
quote:lilalinda schreef op 27 augustus 2014 @ 13:46:

antibiotica mag helemaal niet in vlees. Kippen (en andere dieren) krijgen het als ze ziek zijn. (jouw kat/hond ook bij de dierenarts).

Als een dier antibiotica heeft gekregen mag het niet geslacht, tot het middel uit het lichaam is. Dieren worden getest door de NVWA en bij antibiotica wordt dier uit het proces gehaald en de boer krijgt een boete

In Nederland komt antibiotica in het vlees echt vrijwel niet voor.

We hebben zulk eerlijk, veilig voedsel in Nederland. En natuurlijk gaat er wel eens iets mis en heb je mensen die het verstieren, maar de regelgeving (en handhaving) is in NL heel strengAch, nee het mag niet. Maar het gebeurt wel. Misschien zijn ze in. Nederland hier best wat strenger in, wat ik niet geloof, maar weet jij waar je vlees vandaan komt? Ik denk echt dat sommige mensen best naïef kunnen zijn. Als ik hier al lees dat het Voedingscentrum als autoriteit wordt gezien.....
Alle reacties Link kopieren
quote:whopper schreef op 27 augustus 2014 @ 13:54:

[...]



Als ik hier al lees dat het Voedingscentrum als autoriteit wordt gezienwie is dan wel een autoriteit?
Alle reacties Link kopieren
quote:Sgaaaaaaaaaapie_returns schreef op 27 augustus 2014 @ 13:49:

[...]





Ik hoop dat je dit echt zelf geloofd...



En daarnaast komt het overgrote deel van ons voedsel helemaal niet uit Nederland maar uit landen waar hele andere (soepeler of helemaal geen) regels gelden.

Ja, ik geloof dat, en dat het buiten NL minder goed geregeld is, weet ik. Maar dat vlees (groentes etc) wordt gecontroleerd voor het hier de schappen ingaat.

Keteninformatie, tracking en tracing, haccp. Wij controleren ons suf.



Nogmaals, er zal vast wel eens iets fout gaan, maar mensen die blaten, dat ons vlees vol antibiotica zit, hebben het gewoon fout.
quote:lilalinda schreef op 27 augustus 2014 @ 13:58:

[...]



Ja, ik geloof dat, en dat het buiten NL minder goed geregeld is, weet ik. Maar dat vlees (groentes etc) wordt gecontroleerd voor het hier de schappen ingaat.

Keteninformatie, tracking en tracing, haccp. Wij controleren ons suf.



Nogmaals, er zal vast wel eens iets fout gaan, maar mensen die blaten, dat ons vlees vol antibiotica zit, hebben het gewoon fout.Lijkt me heerlijk als je zo kunt leven.
quote:lilalinda schreef op 27 augustus 2014 @ 13:56:

[...]



wie is dan wel een autoriteit?

Oh, WIE? ik las het verkeerd.

Je kunt ervan uitgaan dat er geen onafhankelijke autoriteiten zijn als het om heel, heel veel geld en grote belangen gaat, zoals in de voedingsindustrie.
Alle reacties Link kopieren
Op een vliegveld sta ik er niet raar van te kijken als iemand 's ochtends vroeg een hamburger bestelt of een glas wijn, je weet niet waar die persoon vandaan is gekomen, wat voor de één ochtend is, is voor die ander misschien avond of laat in de middag, net als iemand die net uit een nachtdienst komt, dan heb je meestal ook geen trek in een bak yoghurt met muesli.
verba volant, scripta manent.
Alle reacties Link kopieren
quote:whopper schreef op 27 augustus 2014 @ 14:05:

[...]



Oh, WIE? ik las het verkeerd.

Je kunt ervan uitgaan dat er geen onafhankelijke autoriteiten zijn als het om heel, heel veel geld en grote belangen gaat, zoals in de voedingsindustrie.

Wie geloof jij dan?

waar haal jij je kennis vandaan?



Om een voorzet te geven: ik geloof de wetenschap (heb hem vaker genoemd: M.Katan, voedingswetenschapper). Ik geloof absoluut niet in diëtisten en internetwaarheden



En ik heb meer geloof in het Voedingscentrum, dan in veel andere organisaties
Alle reacties Link kopieren
quote:lilalinda schreef op 27 augustus 2014 @ 13:58:

[...]



Ja, ik geloof dat, en dat het buiten NL minder goed geregeld is, weet ik. Maar dat vlees (groentes etc) wordt gecontroleerd voor het hier de schappen ingaat.

Keteninformatie, tracking en tracing, haccp. Wij controleren ons suf.



Nogmaals, er zal vast wel eens iets fout gaan, maar mensen die blaten, dat ons vlees vol antibiotica zit, hebben het gewoon fout.



Ik zal aan je denken bij het volgende antibiotica schandaal, de volgende keer dat ze bergen voedsel terug roepen omdat ze betrapt zijn dat ze er ezel/spruiten/kuikens/paard enz doorheen gemalen hebben........



En dat zijn alleen Nederlandse slachterijen. Echt niet ieder stukje vlees wordt gecontroleerd. En net al doping zolang ze niet gepakt worden verdienen ze zoveel geld dat die terugroepacties en boetes rendabel zijn voor dat soort bedrijven.
Alle reacties Link kopieren
quote:whopper schreef op 27 augustus 2014 @ 13:52:

De reden dat vroeger alles gewoon gegeten kon worden en je nu op moet letten op wat je in je mond stopt is de vooruitgang. Wat ze vroeger niet in eten stopten en nu wel is juist wat het zo ongezond maakt. Ik noem er maar even twee: antibiotica en high fructose corn syrup.

Niet spastisch dus, die foodsnobs. Wel een fikkie te assertief misschien soms.



Toch worden we nu gemiddeld echt heel veel ouder dan vroeger. Zo slecht hebben we het dus ook weer niet.



Ik geloof overigens meteen dat er veel mis is in de voedingsindustrie: er gaat veel geld in om en waar hebzucht regeert moet je niet al te veel eerlijkheid verwachten.



Dat wil echter niet meteen zeggen dat de "gezonde voedingsbeweging" altijd maar gelijk heeft en dat de weetikveelhoeveel vergezochte theorieën over gezonde voeding allemaal waar zijn.
Opinions are like assholes. Everybody has one.
Alle reacties Link kopieren
quote:whopper schreef op 27 augustus 2014 @ 14:05:

[...]



Oh, WIE? ik las het verkeerd.

Je kunt ervan uitgaan dat er geen onafhankelijke autoriteiten zijn als het om heel, heel veel geld en grote belangen gaat, zoals in de voedingsindustrie.Dat geldt ook voor al die "alternatieven".
Opinions are like assholes. Everybody has one.
Alle reacties Link kopieren
quote:lilaemme schreef op 27 augustus 2014 @ 13:49:

[...]

(...)

Mijn mening en mijn manier van eten en drinken. Maar dat mag ik dus niet zeggen (als iemand je rotzooi aanbiedt), want dan ben je 'een snob'. Dusssssss.

Je zou ook gewoon kunnen vragen om een glas water in plaats van zo van leer te trekken zoals je hier doet.

Dit is geen voedselsnobisme meer, dit is een voedseljihad.
Alle reacties Link kopieren
quote:Sgaaaaaaaaaapie_returns schreef op 27 augustus 2014 @ 14:17:

[...]





Ik zal aan je denken bij het volgende antibiotica schandaal, de volgende keer dat ze bergen voedsel terug roepen omdat ze betrapt zijn dat ze er ezel/spruiten/kuikens/paard enz doorheen gemalen hebben........



ik zeg toch, het gaat heus wel eens fout.

Maar dan nog hebben we in NL het meest veilige voedsel
Alle reacties Link kopieren
Nu heb ik zin in hele foute en vette en ongezonde kippendingen van de KFC
Alle reacties Link kopieren
quote:Sgaaaaaaaaaapie_returns schreef op 27 augustus 2014 @ 14:45:

Nu heb ik zin in hele foute en vette en ongezonde kippendingen van de KFC Ik ga me straks ook even een bucket hot wings halen.
Alle reacties Link kopieren
quote:lilaemme schreef op 27 augustus 2014 @ 13:49:

[...]





Er is nogal een verschil tussen op een houtje knabbelen en gezond eten. Jij bent die opa van 100 die zijn hele leven zware shag heeft gerookt, maar toch het levende bewijs is dat roken helemaal niet zo slecht is.



Sinds mensen 'slecht' zijn gaan eten hebben zaken als diabetes, kanker en hard- en vaatziekten een vlucht genomen. Mij maak je niet wijs dat dat 'enge voer' zoals jij het noemt 'écht niet zo gevaarlijk is'.



Ik denk er dus heel anders over dan jij. Maar kennelijk vind jij het nodig om mensen die andere keuzes maken uit te maken voor 'snob'.



Hoe vaak ik niet hoor dat mijn kinderen 'best wel gewoon een boterhammetje met normaal beleg' zouden mogen eten.' Of dat een glas melk gezond is (als ik zeg dat wij geen koemelk drinken en dus om water vraag). Dat is dan de mening van de niet-snobs die mij wordt opgelegd, omdat dat tot voor kort de geldende norm was.



Die boterham van de supermarkt zit in mijn ogen vol met rotzooi, gemaakt in een fabriek. En dat kun je dan misschien wel eten, maar gezond is het niet. 'Broodverbeteraar' noemen ze dat. En in dat 'normale' beleg zit (teveel) suiker, teveel zout, hormonen, ongezond vet en andere rommel die ik niet in mezelf of mijn kinderen wil stoppen. Koemelk is bedoeld voor kalfjes, niet voor mensen. Enzovoort.



Mijn mening en mijn manier van eten en drinken. Maar dat mag ik dus niet zeggen (als iemand je rotzooi aanbiedt), want dan ben je 'een snob'. Dusssssss.Helemaal met jou eens! Ik word hier ook zoooo moe van. Oma's die mijn kinderen steeds weer dranken aanbieden vol met aspartaam ondanks dat ze weten dat ik dat niet wil. Ik heb het ook uitgelegd maar nee hoor, wat een flauwekul. Daar krijg je echt niks van, vinden zij. Nou, mooi dat ik het door de gootsteen kieper als ik erbij ben dus. En zo gaat dat met nog zoveel andere dingen, zoals suiker/snoep, sommige soorten vlees en beleg, melk inderdaad, want dat is ozo gezond volgens hen. Hier zijn de mensen van de oudere generatie, dus familie, opa's, oma's, het ergst. Die doen gewoon hun eigen zin met mijn kinderen en daar word ik pischagarijnig van. Elke keer weer moeten zeggen dat ik dat niet wil hebben, ik voel me soms zo'n zeur terwijl ik wel beter weet. Mijn kinderen mogen zat dingen gewoon wel, ik ben echt geen freak op dat gebied, maar ik heb mijn grenzen en die hebben ze te respecteren. Ik zeg toch ook niets van hun eetgewoonten. Als zij dat wat ik slecht vind in hun mik willen stoppen zal ik ze niet tegenhouden en er ook niets van zeggen. Maar wel als het mijn kinderen of mezelf betreft.
Alle reacties Link kopieren
quote:lilalinda schreef op 27 augustus 2014 @ 13:58:

[...]



Ja, ik geloof dat, en dat het buiten NL minder goed geregeld is, weet ik. Maar dat vlees (groentes etc) wordt gecontroleerd voor het hier de schappen ingaat.

Keteninformatie, tracking en tracing, haccp. Wij controleren ons suf.



Nogmaals, er zal vast wel eens iets fout gaan, maar mensen die blaten, dat ons vlees vol antibiotica zit, hebben het gewoon fout.Yeah right, dream on. Ben jij mijn schoonmoeder soms?
Ik lees hier veel posts van mensen die echt geen flauw benul hebben hoe ons voedsel tot stand komt en maar wat napraten wat ze van horen zeggen hebben.



In Nederland geproduceerd voedsel is écht heel erg veilig, inclusief dierlijke producten. Er zijn ook maar weinig mensen die zich realiseren hoe ontzettend weinig bespoten onze groenten en fruit bijvoorbeeld zijn in vergelijking tot andere landen. De traceerbaarheid van alles wat in Nederland in de voedselketen komt is heel erg goed. Wat je als consument dus kunt doen is opletten dat je in Nederland verbouwde producten koopt.
Alle reacties Link kopieren
Oh man, wat afgrijselijk van oma dat ze nou net niet die linkdraaiende macrobiologische aloë vera verse muntdrank heeft die je alleen bij één bepaalde reformwinkel kan halen.

En echt, allergieën uitgesloten, kinderen vallen niet dood neer van een keer een 'slecht' snoepje of die slechte kipfilet op brood. Sommigen zijn echt totaal doorgeslagen en dit vind ik een prachtvoorbeeld. Zit je er ook zo bovenop op school, de BSO, kinderfeestjes en uitjes? Djeez.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven