voeding 'snobs'

26-08-2014 15:09 251 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hoi, Even een vraag. Ik heb om mij heen veel mensen die met voeding bezig zijn. Nu vind ik het zelf belangrijk dat mijn kinderen en ook ikzelf gezond eten. Maar of en toe mogen ze wel een flesje fristi en op vakantie heeft mijn zoon van 8 voor het eerst een glaasje cola gehad (thuis nu weer water en na school een glas ranja). Prima vind ik zelf. Maar het valt me op dat er tegenwoordig mensen zijn die de boodschap zo uitdragen. Vorige week mijn schoonzus te eten, we hadden ben and jerry's als toetje, maar dat was 'vergif'. Een vriendin van me kwam laatst gescholt naar me toe dat mijn zon fristi wilde bestellen, alof het bier was. nogmaals, wij eten echt prima, groenten fruit, matig met tussendoortjes, totaal geen overgewicht. Ik vind de bemoeizucht, het fanatisme van anderen irritant. Eigenlijk vind ik het nogal aanmatigend dat mensen anderen zo ongevraagd een expose geven over gezonde voeding. Jullie?
quote:Sgaaaaaaaaaapie_returns schreef op 27 augustus 2014 @ 14:45:

Nu heb ik zin in hele foute en vette en ongezonde kippendingen van de KFC Die zijn heel gezond heur.
quote:Sylphide75 schreef op 27 augustus 2014 @ 15:51:

[...]



Helemaal met jou eens! Ik word hier ook zoooo moe van. Oma's die mijn kinderen steeds weer dranken aanbieden vol met aspartaam ondanks dat ze weten dat ik dat niet wil. Ik heb het ook uitgelegd maar nee hoor, wat een flauwekul. Daar krijg je echt niks van, vinden zij. Nou, mooi dat ik het door de gootsteen kieper als ik erbij ben dus. En zo gaat dat met nog zoveel andere dingen, zoals suiker/snoep, sommige soorten vlees en beleg, melk inderdaad, want dat is ozo gezond volgens hen. Hier zijn de mensen van de oudere generatie, dus familie, opa's, oma's, het ergst. Die doen gewoon hun eigen zin met mijn kinderen en daar word ik pischagarijnig van. Elke keer weer moeten zeggen dat ik dat niet wil hebben, ik voel me soms zo'n zeur terwijl ik wel beter weet. Mijn kinderen mogen zat dingen gewoon wel, ik ben echt geen freak op dat gebied, maar ik heb mijn grenzen en die hebben ze te respecteren. Ik zeg toch ook niets van hun eetgewoonten. Als zij dat wat ik slecht vind in hun mik willen stoppen zal ik ze niet tegenhouden en er ook niets van zeggen. Maar wel als het mijn kinderen of mezelf betreft.
quote:nessemeisje schreef op 27 augustus 2014 @ 15:56:

Oh man, wat afgrijselijk van oma dat ze nou net niet die linkdraaiende macrobiologische aloë vera verse muntdrank heeft die je alleen bij één bepaalde reformwinkel kan halen.

En echt, allergieën uitgesloten, kinderen vallen niet dood neer van een keer een 'slecht' snoepje of die slechte kipfilet op brood. Sommigen zijn echt totaal doorgeslagen en dit vind ik een prachtvoorbeeld. Zit je er ook zo bovenop op school, de BSO, kinderfeestjes en uitjes? Djeez.





Shame on oma/opoe
quote:nessemeisje schreef op 27 augustus 2014 @ 15:56:

Oh man, wat afgrijselijk van oma dat ze nou net niet die linkdraaiende macrobiologische aloë vera verse muntdrank heeft die je alleen bij één bepaalde reformwinkel kan halen.

En echt, allergieën uitgesloten, kinderen vallen niet dood neer van een keer een 'slecht' snoepje of die slechte kipfilet op brood. Sommigen zijn echt totaal doorgeslagen en dit vind ik een prachtvoorbeeld. Zit je er ook zo bovenop op school, de BSO, kinderfeestjes en uitjes? Djeez.
Alle reacties Link kopieren
quote:Sylphide75 schreef op 27 augustus 2014 @ 15:51:

[...]



Helemaal met jou eens! Ik word hier ook zoooo moe van. Oma's die mijn kinderen steeds weer dranken aanbieden vol met aspartaam ondanks dat ze weten dat ik dat niet wil. Ik heb het ook uitgelegd maar nee hoor, wat een flauwekul. Daar krijg je echt niks van, vinden zij. Nou, mooi dat ik het door de gootsteen kieper als ik erbij ben dus. En zo gaat dat met nog zoveel andere dingen, zoals suiker/snoep, sommige soorten vlees en beleg, melk inderdaad, want dat is ozo gezond volgens hen. Hier zijn de mensen van de oudere generatie, dus familie, opa's, oma's, het ergst. Die doen gewoon hun eigen zin met mijn kinderen en daar word ik pischagarijnig van. Elke keer weer moeten zeggen dat ik dat niet wil hebben, ik voel me soms zo'n zeur terwijl ik wel beter weet. Mijn kinderen mogen zat dingen gewoon wel, ik ben echt geen freak op dat gebied, maar ik heb mijn grenzen en die hebben ze te respecteren. Ik zeg toch ook niets van hun eetgewoonten. Als zij dat wat ik slecht vind in hun mik willen stoppen zal ik ze niet tegenhouden en er ook niets van zeggen. Maar wel als het mijn kinderen of mezelf betreft.he, gezellige familie!
Alle reacties Link kopieren
quote:lilaemme schreef op 27 augustus 2014 @ 13:49:

[...]





Er is nogal een verschil tussen op een houtje knabbelen en gezond eten. Jij bent die opa van 100 die zijn hele leven zware shag heeft gerookt, maar toch het levende bewijs is dat roken helemaal niet zo slecht is.



Sinds mensen 'slecht' zijn gaan eten hebben zaken als diabetes, kanker en hard- en vaatziekten een vlucht genomen. Mij maak je niet wijs dat dat 'enge voer' zoals jij het noemt 'écht niet zo gevaarlijk is'.



Ik denk er dus heel anders over dan jij. Maar kennelijk vind jij het nodig om mensen die andere keuzes maken uit te maken voor 'snob'.



Hoe vaak ik niet hoor dat mijn kinderen 'best wel gewoon een boterhammetje met normaal beleg' zouden mogen eten.' Of dat een glas melk gezond is (als ik zeg dat wij geen koemelk drinken en dus om water vraag). Dat is dan de mening van de niet-snobs die mij wordt opgelegd, omdat dat tot voor kort de geldende norm was.



Die boterham van de supermarkt zit in mijn ogen vol met rotzooi, gemaakt in een fabriek. En dat kun je dan misschien wel eten, maar gezond is het niet. 'Broodverbeteraar' noemen ze dat. En in dat 'normale' beleg zit (teveel) suiker, teveel zout, hormonen, ongezond vet en andere rommel die ik niet in mezelf of mijn kinderen wil stoppen. Koemelk is bedoeld voor kalfjes, niet voor mensen. Enzovoort.



Mijn mening en mijn manier van eten en drinken. Maar dat mag ik dus niet zeggen (als iemand je rotzooi aanbiedt), want dan ben je 'een snob'. Dusssssss.gewoon bedankt zou ook volstaan en dat is nu mijn hele punt
Alle reacties Link kopieren
Ik vind het geen probleem om rekening te houden met wat mijn kleinkinderen wel of niet mogen maar, in overleg, mogen ze bij oma een klein beetje meer. Ik stop ze niet vol met snoep of koekjes, die dingen heb ik sowieso zelden in huis omdat we daar zelf niet van houden maar een beetje meer stroop op een pannenkoek, een handje chips (geen zakken vol) en een groot glas vruchtensap (geen frisdrank want ook dat vinden we zelf niet lekker) i.p.v. water met een smaakje is voor die enkele keer echt geen probleem.
verba volant, scripta manent.
Alle reacties Link kopieren
Onze kinderen mogen bij oma gewoon wat oma ze geeft .

En als oma ze 5 ijsjes wil geven, vind ik het prima

Bij andere mensen, gelden andere regels, krijg je flexibele kinderen van.

(bij oma gelden trouwens helemaal geen rare regels).
quote:forumfossiel schreef op 27 augustus 2014 @ 11:51:

Kennelijk mag je als te dik persoon dus nooit een frietje of hamburger eten zonder dat mensen daar iets van vinden.quote:nessemeisje schreef op 27 augustus 2014 @ 11:54:

[...]



Inderdaad. Die bemoeizucht ('die mensen zouden een handreiking moeten krijgen, want ze weten niet wat gezond eten is ") vind ik echt tenenkrommend. Zo betweterig.

Ja, het gros van de mensen met overgewicht heeft geen goed eetpatroon en dat weten ze echt wel, daar hebben ze echt geen toevallige omstander voor nodig om ze dat uit te leggen. Laat mensen gewoon.



Jammer dat deze reacties volgen, want jullie lezen echt heel iets anders dan ik heb opgeschreven.



Ik vertel een situatie die ik onlangs heb gezien, om een groter maatschappelijk probleem aan te duiden, namelijk het overaanbod aan ongezond voedsel en overgewicht. Ik heb helemaal niks tegen die personen gezegd, en dan zal ik ook nooit doen. Ik geloof in zelfbeschikking en eigen verantwoordelijkheid en ik heb er zelf een schurfthekel aan als mensen zich ongevraagd met mij bemoeien.



Ook zeg ik niet dat te dikke mensen "nooit een keer iets lekkers" mogen eten, iedereen moet vooral doen wat hij/zij wil. Wél zeg ik, dat te dikke mensen hoogstwaarschijnlijk zeer regelmatig "wat lekkers" eten, anders waren ze niet te dik (medische indicaties daargelaten). Dus dat het voorbeeld dat ik gaf waarschijnlijk niet een uitzondering voor die moeder en dochter is, maar eerder gewoonte (helemaal gezien het feit dat moeder hamburgers als ontbijt doodnormaal vond). Ik geloof er niet in dat mensen met overgewicht te dik worden van af en toe een patatje. En als je dat wel denkt, ben je echt naïef.



Ten slotte wil ik niemand betuttelen, zoals aangegeven werd met , maar vind ik dat wij gezamenlijk dit maatschappelijke probleem moeten aanpakken. Dat bedoel ik met handreiking. Ook wanneer mensen weten wat gezond eten is, kiezen ze daar blijkbaar niet voor. Hoe komt dat? Ik denk persoonlijk vooral door het overaanbod van ongezond eten, dus: de voedingsindustrie. De aanpak is helaas niet voor de hand liggend, anders was er allang een oplossing. Maar er zijn veel (overheids)organisaties die zich hiermee bezig houden, want overgewicht is ongezond.



quote:rosie76 schreef op 27 augustus 2014 @ 12:41:

[...]

Om eerlijk te zijn vind ik de gedachte dat dikke mensen misschien wel toevallig daar zaten net zoiets als: mijn opa rookte een pakje shag en werd 100. Natuurlijk kan dat en zijn er mensen die dat nauwelijks doen, maar over het algemeen hebben dikkere mensen ongezondere eetgewoonten. Om eerlijk te zijn zie ik bij alle dikkere mensen die ik ken wel dat ze gewoon meer en ongezonder eten. Maar no way dat ik daar wat van ga zeggen.Precies.
quote:honeymoonquiz schreef op 27 augustus 2014 @ 15:58:

[...]



Die zijn heel gezond heur.



Hè bah doe mij de chicken sensation zonder sla en tomaat maar..



Alle reacties Link kopieren
quote:lilaemme schreef op 27 augustus 2014 @ 13:49:

[...]





Er is nogal een verschil tussen op een houtje knabbelen en gezond eten. Jij bent die opa van 100 die zijn hele leven zware shag heeft gerookt, maar toch het levende bewijs is dat roken helemaal niet zo slecht is.



Sinds mensen 'slecht' zijn gaan eten hebben zaken als diabetes, kanker en hard- en vaatziekten een vlucht genomen. Mij maak je niet wijs dat dat 'enge voer' zoals jij het noemt 'écht niet zo gevaarlijk is'.



Toch worden de mensen gemiddeld veel ouder dan vroeger. Overigens is een kleine nuance wel op zijn plaats: vroeger gingen er veel meer mensen dood aan infectieziekten en in het verkeer (en als gevolg van andere ongelukken). De meeste infectieziekten zijn uitgeroeid, het aantal verkeersslachtoffers is de laatste jaren drastisch teruggedrongen.



Daarbij is het menselijk lichaam volgens mij eigenlijk niet gemaakt om zo oud te worden. Ouderdom komt met gebreken, zoals hart- en vaatziekten en kanker. "Vroeger" ging je vaker dood voordat je ziek werd. Er zijn dus meerdere oorzaken denkbaar en het ligt iets gecompliceerder dan alleen slechte voeding.



Ik denk er dus heel anders over dan jij. Maar kennelijk vind jij het nodig om mensen die andere keuzes maken uit te maken voor 'snob'.



Hoe vaak ik niet hoor dat mijn kinderen 'best wel gewoon een boterhammetje met normaal beleg' zouden mogen eten.' Of dat een glas melk gezond is (als ik zeg dat wij geen koemelk drinken en dus om water vraag). Dat is dan de mening van de niet-snobs die mij wordt opgelegd, omdat dat tot voor kort de geldende norm was.



Dat begrijp ik ook nooit zo goed. Jij mag jouw kinderen laten eten wat jij wil.



Die boterham van de supermarkt zit in mijn ogen vol met rotzooi, gemaakt in een fabriek. En dat kun je dan misschien wel eten, maar gezond is het niet. 'Broodverbeteraar' noemen ze dat. En in dat 'normale' beleg zit (teveel) suiker, teveel zout, hormonen, ongezond vet en andere rommel die ik niet in mezelf of mijn kinderen wil stoppen. Koemelk is bedoeld voor kalfjes, niet voor mensen. Enzovoort.



Mijn mening en mijn manier van eten en drinken. Maar dat mag ik dus niet zeggen (als iemand je rotzooi aanbiedt), want dan ben je 'een snob'. Dusssssss.Je kan ook gewoon zeggen dat je anders eet. Je ergert je zelf (terecht) helemaal blind aan mensen die jou vertellen hoe het zit, en toch doe je zelf blijkbaar precies hetzelfde. Net zo irritant.
Opinions are like assholes. Everybody has one.
quote:impossibruuu schreef op 27 augustus 2014 @ 12:51:

[...]

Als je de (propaganda van de) gezondheidslobby moet geloven zijn frisdranken, chips en andere lekkernijen puur vergif waarvan je van binnen dood rot en je intellectueel vermogen wordt aangetast.



Sorry hoor, maar de gezondheidslobby is vele, vele malen kleiner dan de lobby van bijvoorbeeld bedrijven als Unilever. Echt 1% van de 'reguliere' voedingslobby. Alleen die andere 99% valt ons al niet meer op, omdat we daar aan gewend zijn geraakt. De manier waaróp de gezondheidslobby opereert is zeker niet altijd charmant, zoals jij treffend beschrijft, en bovendien vaak schromelijk overdreven. Maar de gezondheidsvoordelen die aan producten van de reguliere voedingslobby worden toegeschreven, worden eveneens schromelijk overdreven. Je hebt echt geen Yakult, Optimel of eierkoek nodig, allemaal onzin, zit alleen maar suiker/zoetstof in. Er is een verschil tussen je lichaam vullen en je lichaam voeden.



quote:waterplant schreef op 27 augustus 2014 @ 13:20:

[...]



Ik lees en hoor niets anders dat ouders helemaal gek zijn van hun kinderen en niets is te veel maar als het gaat om basale dingen dan haken ze af want dan is wetenschap ineens kul en valt eigen gedrag wel mee.



+ 1
Alle reacties Link kopieren
quote:Supersoulfighter schreef op 27 augustus 2014 @ 16:33:

Sorry hoor, maar de gezondheidslobby is vele, vele malen kleiner dan de lobby van bijvoorbeeld bedrijven als Unilever. Echt 1% van de 'reguliere' voedingslobby.Maar desondanks toch overal tot het irritante toe aanwezig om anderen die 'gewoon' willen eten de les te willen lezen. Zo blijkt ook in dit topic wel. Man wat lopen er toch een boel wereldvreemde figuren rond die niet alleen alles wat de media ze wijsmaakt slikt als zoete pap, maar ook de rest van de wereld in die bizarre denkwijze MOET meetrekken. Enkele posts hiervoor ook weer zo'n muts die schijnbaar gewoon kwaad word op de opa en oma als die de kleinkinderen eens een traktatie willen geven...



Wat moet je toch een ongelofelijk kutleven en overschot aan tijd hebben als je al je voedsel moet gaan overanalyseren, en anderen op het hunne meent te moeten corrigeren.
Alle reacties Link kopieren
Vroeger was het allemaal makkelijker, je had bij lange na niet de keuze die je nu hebt, kijk alleen maar naar de exotische groenten- en fruitsoorten waarvan een aantal vóór 1960 alleen te koop waren in het land van herkomst. Struisvogelbiefstuk? Ja, in Afrika maar niet hier. Bijna iedereen rilde van olijven en schimmelkaas, met slakken hoefde je helemaal niet aan te komen. De pot schafte piepers, vlees, groenten en een schep jus en met een beetje geluk was er chocoladevla of custardpudding met slagroom en als je moeder een dolle bui had kwam er macaroni op tafel of nasi goreng. Er waren appels, peren, kersen, aardbeien, pruimen, mandarijnen en sinaasappels, voor de rest moest je de grens over. In de jaren '50 waren paprika's nog een zeldzaamheid. Mensen hoefden niet na te denken over wat ze aten, dat was gewoon een kwestie van aanbod, witlof was een wintergroente, aardbeien waren er in de zomer, kersen in het voorjaar. Nu word je gedwongen te kiezen, er zullen niet veel mensen meer zijn die iedere dag avg op tafel zetten.
verba volant, scripta manent.
quote:impossibruuu schreef op 27 augustus 2014 @ 16:47:

[...]



Man wat lopen er toch een boel wereldvreemde figuren rond die niet alleen alles wat de media ze wijsmaakt slikt als zoete pap, maar ook de rest van de wereld in die bizarre denkwijze MOETEN meetrekken.



*knip*



Wat moet je toch een ongelofelijk kutleven en overschot aan tijd hebben als je al je voedsel moet gaan overanalyseren, en anderen op het hunne meent te moeten corrigeren.Waarom hebben mensen die anders denken over bepaalde dingen, volgens jou meteen een bizarre denkwijze? Dat vind ik 'n wel erg boute stelling. Overigens vind ik van die fanatiekelingen over elk onderwerp irritant!



**



Huh? Waarom een ongelofelijk kutleven? Als mensen happy worden van het analyseren van elke hap die ze nemen, dan moeten ze dan vooral doen. Val mij er alleen niet mee lastig. Andere uiterste is alles in je mond stoppen dat je ziet langskomen: dat lijkt mij nou een kutleven. Tja.
Alle reacties Link kopieren
quote:Supersoulfighter schreef op 27 augustus 2014 @ 16:59:

Waarom hebben mensen die anders denken over bepaalde dingen, volgens jou meteen een bizarre denkwijze? Dat vind ik 'n wel erg boute stelling. Overigens vind ik van die fanatiekelingen over elk onderwerp irritant!Omdat er nou eenmaal al tientallen jaren een (al dan niet maatschappelijke) norm cq. standaard is voor eten. Tientallen jaren zijn er nooit maar dan ook nooit problemen met kip, frisdrank, snoepgoed, en weet ik veel wat voor eten- en drinkwaren geweest. Sinds een aantal jaren is er een klein groepje prominente fanatiekelingen die opeens haaks op die norm moet staan en daar als Jehova's iedereen in mee moeten sleuren. Alles wat voor de rest van de wereld de gewoonste zaak van de wereld is, is in hun ogen vergif. Ik vind "bizar" nog zacht uitgedrukt voor lui die zich daar schuldig aan maken.



En nogmaals, zoals ik al ettelijke keren heb aangehaald in eerdere posts: IK zal me nooit bemoeien met de eetgewoontes van een ander, maar ben zelf wel al regelmatig aangesproken geworden door mensen die er zelf voor kiezen vegetariër (of veganist) te worden, maar dan wel hun smoel niet kunnen houden als ik een biefstukje naar binnen wil werken, om maar een van de vele voorbeelden te noemen.



quote:Huh? Waarom een ongelofelijk kutleven? Als mensen happy worden van het analyseren van elke hap die ze nemen, dan moeten ze dan vooral doen.Ieder zijn meug.quote:Andere uiterste is alles in je mond stoppen dat je ziet langskomen: dat lijkt mij nou een kutleven. Tja. Boh ja, wat heb ik een kutleven doordat ik op zijn tijd van een lekkernij geniet zonder daar een schuldgevoel van te krijgen en/of eerst moet checken of het wel gezond/verantwoord/whatever is voodat ik het in m'n mond stop, zeg.
quote:impossibruuu schreef op 27 augustus 2014 @ 17:06:

[...]

En nogmaals, zoals ik al ettelijke keren heb aangehaald in eerdere posts: IK zal me nooit bemoeien met de eetgewoontes van een ander, maar ben zelf wel al regelmatig aangesproken geworden door mensen die er zelf voor kiezen vegetariër (of veganist) te worden, maar dan wel hun smoel niet kunnen houden als ik een biefstukje naar binnen wil werken.Hier ben ik het helemaal mee eens, het opdringen is strontvervelend. Dat er een discussie gaande is over voedsel en de voedingsindustrie, dáár ben ik op zich wel heel blij mee. Jammer genoeg ontstaan er al snel 2 kampen en is er vaak weinig ruimte voor discussie.
Alle reacties Link kopieren
quote:Supersoulfighter schreef op 27 augustus 2014 @ 17:09:

Hier ben ik het helemaal mee eens, het opdringen is strontvervelend. Dat er een discussie gaande is over voedsel en de voedingsindustrie, dáár ben ik op zich wel heel blij mee. Jammer genoeg ontstaan er al snel 2 kampen en is er vaak weinig ruimte voor discussie.Die ruimte voor discussie is er wel, maar het gros van de mensen blért maar wat of praat gewoon na wat ze op Internet, televisie of een verjaardagspartijtje lezen/horen. En er gaan nogal wat vreemde assumpties en wel héél erg ver gezochte theorieën rond. Zie bijvoorbeeld artikelen als dit: http://foodbabe.com/2014/ ... ucks-pumpkin-spice-latte/



En mensen als ikzelf WILLEN helemaal niet in discussie gaan over eten en drinken. Het interesseert me gewoon te weinig. Ik ben me er wel degelijk van bewust dat een friet speciaal met een frikandel niet 'gezond' (sowieso al dat begrip: 'gezond', het is relatief, verschilt per persoon en wordt gebruikt alsof de term zelf een graadmeter is ), maar als ik daar zin in heb dan wil ik dat gewoon eten. Klaar.



Daarentegen ben ik wel weer voor een hogere zorgpremie voor extreem dikke mensen die willens en wetens zichzelf dagelijks volproppen met de meest vettige rotzooi, en daardoor ook daadwerkelijk lichamelijke / geestelijke klachten krijgen. Er is altijd nog zoiets als eigen verantwoordelijkheid. Die verantwoordelijkheid kan ik persoonlijk prima dragen, want ondanks dat ik op zijn tijd van mijn frietje speciaal wil genieten, eet ik voor de rest naar maatstaven behoorlijk gezond en sport ik veel.
quote:impossibruuu schreef op 27 augustus 2014 @ 17:18:

[...]

Die ruimte voor discussie is er wel, maar het gros van de mensen blért maar wat of praat gewoon na wat ze op Internet, televisie of een verjaardagspartijtje lezen/horen. En er gaan nogal wat vreemde assumpties en wel héél erg ver gezochte theorieën rond. Zie bijvoorbeeld artikelen als dit: http://foodbabe.com/2014/ ... ucks-pumpkin-spice-latte/



Nouja, voor mij is het heel simpel: natuurlijk zit er allemaal zooi in een starbucks coffee met siroop etc.. Dat kan toch iedereen bedenken? Of je vindt dat geen probleem of je maakt zelf koffie, klaar. Maar dat gemekker snap ik niet.



En mensen als ikzelf WILLEN helemaal niet in discussie gaan over eten en drinken. Het interesseert me gewoon te weinig. Ik vind je anders vrij actief op dit topic Ik ben me er wel degelijk van bewust dat een friet speciaal met een frikandel niet 'gezond' (sowieso al dat begrip: 'gezond', het is relatief, verschilt per persoon en wordt gebruikt alsof de term zelf een graadmeter is ), maar als ik daar zin in heb dan wil ik dat gewoon eten. Klaar. Tuurlijk! En eerlijk gezegd, als ik er niet supervet van zou worden, zou ik wel elke dag patat lusten. Toen ik dat daadwerkelijk deed, was ik 20 kg zwaarder dan nu. /b]



Daarentegen ben ik wel weer voor een hogere zorgpremie voor extreem dikke mensen die willens en wetens zichzelf dagelijks volproppen met de meest vettige rotzooi, en daardoor ook daadwerkelijk lichamelijke / geestelijke klachten krijgen. Er is altijd nog zoiets als eigen verantwoordelijkheid. Die verantwoordelijkheid kan ik persoonlijk prima dragen, want ondanks dat ik op zijn tijd van mijn frietje speciaal wil genieten, eet ik voor de rest naar maatstaven behoorlijk gezond en sport ik veel. Ik ben er eerder voor om ongezond eten duurder te maken. Mensen een hogere premie betalen omdat ze ongezond eten, is nl. heel lastig te meten. Net als roken, roekeloos rijgedrag, drinken, etc. Echter, ongezond eten duurder maken is onmogelijk door die sterke voedingslobby. Dus alleen al daarom ben ik blij dat er eens een ander geluid klinkt, die van de gezondheidslobby. Helaas is dat geluid vaak zo zeikerig en pusherig, dan mensen er niet meer naar willen luisteren, zoals jij. En dan heb je dus alsnog niks bereikt
quote:lilalinda schreef op 27 augustus 2014 @ 16:10:

[...]



he, gezellige familie!
Ik probeer zelf genoeg groente en fruit te eten en niet teveel te snoepen. Wel eet ik pasta, toetjes, zoet beleg etc. Zolang ik gezond ben en slank blijf zie ik geen reden om mijn voedselpatroon aan te passen. Wij hebben nog geen kinderen maar die mogen van mij later echt wel af en toe een glaasje fris en een zakje chips.

Er was een paar jaar geleden een documentaire op tv 'rauwer' over een vrouw die haar kind alleen rauw voedsel gaf en mede daardoor jeugdzorg op haar dak kreeg. Ik vraag me dan af hoe dat zit bij dikke kinderen, wordt hier ook extra op gelet? Bijna altijd hebben zij ook dikke ouders en krijgen op die manier al een levenslange erfenis mee. Het is volgens mij heel moeilijk om als volwassene slank te blijven als je als kind altijd dik bent geweest, je hebt dan aanleg.
Alle reacties Link kopieren
quote:BWitched schreef op 27 augustus 2014 @ 16:32:

[...]





Je kan ook gewoon zeggen dat je anders eet. Je ergert je zelf (terecht) helemaal blind aan mensen die jou vertellen hoe het zit, en toch doe je zelf blijkbaar precies hetzelfde. Net zo irritant.Nee hoor, je zult mij er niet over horen tegen anderen. Als iemand zich vol wil stoppen met slecht voedsel moet ie dat doen. Maar als ik vriendelijk een toetje afsla en er wordt gezegd van: joh, maar het is B&J ijs. Neem lekker! Of ben je soms bang dat je te dik wordt' (of iets van die strekking. Dan zeg ik gewoon waarom ik het niet eet: het is troep.
Alle reacties Link kopieren
quote:Doreia schreef op 26 augustus 2014 @ 15:14:

Ik betrapte mezelf er vorige week op, midden in een verhandeling met mijn zusje die als bijvoeding nu 'olvarit' wil geven en ik die haar aan het vertellen was hoe je de worteltjes dan met een beetje boter het beste kan pureren en hoe je dat dan moet voeren en bewaren in de vriezer en.... Ik geloof dat ik dus zo iemand ben als die jij beschrijft.

Wil je als-je-blieft daarmee stoppen?

Wel heel eerlijk van je!
“I've learned that people will forget what you said, people will forget what you did, but people will never forget how you made them feel.” Maya Angelou.
Alle reacties Link kopieren
quote:lilaemme schreef op 27 augustus 2014 @ 20:42:

[...]





Nee hoor, je zult mij er niet over horen tegen anderen. Als iemand zich vol wil stoppen met slecht voedsel moet ie dat doen. Maar als ik vriendelijk een toetje afsla en er wordt gezegd van: joh, maar het is B&J ijs. Neem lekker! Of ben je soms bang dat je te dik wordt' (of iets van die strekking. Dan zeg ik gewoon waarom ik het niet eet: het is troep. je kunt ook gewoon zeggen dat je het niet lekker vindt
I was born in the sign of water, and it's there that I feel my best
Alle reacties Link kopieren
quote:nessemeisje schreef op 27 augustus 2014 @ 15:56:

Oh man, wat afgrijselijk van oma dat ze nou net niet die linkdraaiende macrobiologische aloë vera verse muntdrank heeft die je alleen bij één bepaalde reformwinkel kan halen.

En echt, allergieën uitgesloten, kinderen vallen niet dood neer van een keer een 'slecht' snoepje of die slechte kipfilet op brood. Sommigen zijn echt totaal doorgeslagen en dit vind ik een prachtvoorbeeld. Zit je er ook zo bovenop op school, de BSO, kinderfeestjes en uitjes? Djeez.



Nou inderdaad. Doorgeslagen nog wel. Net zo min als dat ik wil dat mijn kind de hele dag in de sigarettenrook zit (iets wat tot in de jaren tachtig nog heel normaal was op vele locaties en wat nu toch ook compleet is veranderd), wil ik ook niet dat mijn kinderen worden blootgesteld aan teveel rotzooi in hun lijf. Toen waren sigaretjes op tafel tijdens een feestje heeeeeel normaal. Nu schaaltjes met snoep. Noem het doorgeslagen, ik noem het weldenkend.



Ik denk (en hoop!) trouwens dat veel van de 'voeding' van dit moment hetzelfde lot te wachten staat als de sigaretten(fabrikanten) van toen.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven