Vriend en alcohol

26-07-2013 19:19 66 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hallo meelezers,



Ik heb al een aantal jaren een relatie met een man die halve liters bier drinkt. De ene dag zijn dat er 2 en de andere dag kan dat er 3 of 4 of 6 zijn. Wat is nu normaal qua drinken en wanneer is het alcoholisme.Ik heb diverse keren aangegeven er moeite mee te hebben.

Dan drinkt hij een tijdje niet door de week. Laatst vond ik toch in de schuur een emmer vol lege blikken en dan zegt hij dat die daar al lang lagen.

Daarnaast is er ook het probleem dat er in de slaapkamer bar weinig gebeurt en ik heb dit ook ettelijke keren aangekaart waarop er gezegd wordt ik ben te moe of ik maak me zorgen over mijn baan etc.

Als ik over dingen aangeef dat ik er moeite mee heb schijn ik ook over te komen als iemand die zeurt.

Ik weet het niet meer.
Alle reacties Link kopieren
Waarom heb je er moeite mee als hij drinkt?

Gebeuren er dan dingen die je niet fijn vindt?
Alle reacties Link kopieren
Nee er gebeuren geen nare dingen en hij wordt ook niet dronken. Hij zegt dat hij al jaren dit doet en dit is een gewoonte en hij rookt ook
Alle reacties Link kopieren
Gedraagt hij zich anders als hij bier gedronken heeft ?
Alle reacties Link kopieren
Nee hij gedraagt zich ook niet anders.
Alle reacties Link kopieren
ALs je het niet naar je zin hebt (en dat is zo, z te lezen) en praten levert niet dat op wat je wenst (mannen veranderen kan niet) dan wordt het tijd om de relatie te verbreken. Dus, of dat, of niet klagen?
Ruil hem in voor een ED! Veilig en warm. Dat is wat je nodig hebt!
Alle reacties Link kopieren
Wel moet hij vaak er 's morgens al vroeg uit en als hij dan 's avonds nog drinkt lijkt me dit niet goed
ik zou er ook moeite mee hebben. 2 halve liters is 1 liter is 3 flesjes is bijna 6 glazen is best veel en dat is dan een rustige avond.



het is wel alcoholisme lijkt me. In hoeverre beïnvloedt het verder zijn functioneren?

Hij zal ook wel een dikke buik hebben of niet?



Het doet mij denken aan mijn ooms, bbbrrrr! die hadden ook nog een baard en veel stoere verhalen.
Alle reacties Link kopieren
1 tot 3 liter bier per dag.



En jij vraagt je af of het een alcoholist is?

Goh...
"Laat varen alle hoop, gij die hier binnentreedt"
Alle reacties Link kopieren
Zes x een halve liter bier? Dat is echt veel te veel!
Alle reacties Link kopieren
Ik weet best dat mannen niet veranderen ik dacht alleen aan geven en nemen in een relatie
Alle reacties Link kopieren
Van Wikipedia:



Het drinken van drie biertjes per dag wordt nog niet als alcoholisme gezien. Wel kan het een fase zijn op weg naar verslaving. Gemiddeld een op de twaalf mensen die dagelijks alcohol drinken raakt er aan verslaafd.



Als norm voor schadelijk geldt 21 standaardglazen per week voor mannen en 15 glazen per week voor vrouwen. Voorwaarde is wel dat in die week twee dagen geen alcohol gedronken wordt. Drinkt men meer, dan zal het schadelijke gevolgen kunnen hebben. De reden voor de verschillende normen voor mannen en vrouwen is de bouw van het lichaam. Het lichaam van een vrouw bevat meer vet en minder spieren. Spierweefsel bevat meer vocht dan vet, waardoor mannen relatief meer vocht in het lichaam hebben dan vrouwen. Omdat alcohol in het lichaam verdund wordt door het aanwezige vocht, leidt eenzelfde inname van alcohol tot een hogere alcoholconcentratie bij vrouwen dan bij mannen van hetzelfde gewicht. Mede daardoor raakt een vrouw gemiddeld sneller dronken.
Je bent al een paar jaar bij hem, je weet dat het zijn gewoontes zijn, waarom dan nu (pas) zoiets aan de orde stellen?
Alle reacties Link kopieren
Ik zeg niet dat hij elke dag 6 blikken drinkt maar hij haalde vaak op vrijdag een tray halve liters bier op en meestal op woensdag grootste gedeelte op
Alle reacties Link kopieren
@ Scriptum ik heb dit al vaker aan de orde gesteld
quote:day1 schreef op 26 juli 2013 @ 19:28:

Wel moet hij vaak er 's morgens al vroeg uit en als hij dan 's avonds nog drinkt lijkt me dit niet goedJa maar dat is zijn eigen probleem hè niet het jouwe,hij is geen klein kind en jij bent zijn moeder niet..
Alle reacties Link kopieren
En dit zegt de Jellinek-kliniek:



Wanneer heeft u een alcoholverslaving



Alcohol gebruiken is heel normaal in onze samenleving. De meerderheid van de bevolking drinkt regelmatig een glas wijn bij het eten of een biertje voor de tv. Veel mensen drinken ook wel eens een drankje te veel, maar dat betekent nog niet dat ze een alcoholprobleem hebben of verslaafd zijn.



U heeft waarschijnlijk een alcoholverslaving wanneer u:

•man > 21 glazen of vrouw > 14 glazen per week drinkt;

•drinkt om de verkeerde redenen (bijvoorbeeld om spanningen kwijt te raken, uw somberheid of angst weg te drinken)

•drinkt op ongepaste momenten (bijvoorbeeld ‘s morgens voor het werk, als u nog moet autorijden of voor uw kinderen moet zorgen)

•een slok alcohol belangrijker wordt dan al het andere in de wereld.
Alle reacties Link kopieren
quote:day1 schreef op 26 juli 2013 @ 19:30:

Ik weet best dat mannen niet veranderen ik dacht alleen aan geven en nemen in een relatieJa, maar daar zijn grenzen aan natuurlijk. Op het moment dat het je niet (meer) bevalt zijn er opties.
Ruil hem in voor een ED! Veilig en warm. Dat is wat je nodig hebt!
Alle reacties Link kopieren
@Sole-Mare ik weet donders best dat ik zijn moeder niet ben ik heb het alleen maar het beste met hem voor
Alle reacties Link kopieren
@Fame wat bedoel je met opties?
Alle reacties Link kopieren
quote:day1 schreef op 26 juli 2013 @ 19:27:

Nee hij gedraagt zich ook niet anders.



En het kan niet zijn dat je het verschil niet weet, omdat hij gewoon de hele dag door drinkt getuige die emmer vol lege blikken in de schuur?



Dat is gewoon gedrag van een stiekeme drinker, of gooien jullie daar altijd alle blikjes weg?
Gevoelens zijn beperkt houdbaar.
Alle reacties Link kopieren
En dit zegt de gezondheidsgids.org:



Alcoholtest: DSM-IV criteria



De diagnostische criteria zoals beschreven in de DSM-IV (de ‘Diagnostic and Statistical Manual of Mental Disorders’, een internationaal gehanteerde classificatie/codering van psychische stoornissen o.b.v. ziekte-specifieke diagnostische criteria, die algemeen toegepast wordt, dus ook in Nederland, zowel door hulpverleners als bij wetenschappelijk onderzoek als bij verwerking van gegevens op overheidsniveau) hebben algemeen betrekking op ‘afhankelijkheid van een middel’ (zie ‘Enkele definities’) en zijn onder meer toepasbaar op ‘alcoholafhankelijkheid’.



Toegepast op alcohol stelt de DSM-IV: Dat er sprake is van alcoholafhankelijkheid bij een patroon van onaangepast gebruik van alcohol dat significante beperkingen of lijden veroorzaakt, zoals blijkt uit 3 of meer van de volgende kenmerken die zich op een willekeurig ogenblik in een periode van 12 maanden voordoen.

◦Tolerantie (een behoefte aan duidelijk toenemende hoeveelheden alcohol om het gewenste effect te bereiken en/of een duidelijk verminderd effect bij voortgezet gebruik van dezelfde hoeveelheid alcohol).

◦Onthoudingssymptomen (het optreden van het typische alcoholontwenningssyndroom en/of het gebruik van alcohol of een ander middel, bv. Diazepam, om deze onthoudingsverschijnselen te verlichten of te vermijden).

◦Alcohol wordt in grotere hoeveelheden of gedurende een langere tijd gebruikt dan voorgenomen.

◦Onvermogen om het alcoholgebruik te verminderen of te stoppen (d.w.z. er bestaat een aanhoudende wens of er zijn weinig succesvolle pogingen om het alcoholgebruik te verminderen of in de hand te houden).

◦Een groot deel van de tijd gaat op aan activiteiten nodig om aan alcohol te komen (of aan het herstel van de effecten na alcoholgebruik – lees ‘kater’symptomen).

◦Belangrijke sociale of beroepsmatige of vrijetijdsactiviteiten worden opgegeven of verminderd ten gevolge van het alcoholgebruik.

◦Het alcoholgebruik wordt onverminderd voortgezet ondanks het besef van de gebruiker van de schadelijke of nadelige gevolgen ervan (d.w.z. het besef dat er een hardnekkig of terugkerend sociaal, psychisch of fysisch probleem is dat waarschijnlijk het gevolg is van het alcoholgebruik).
Alle reacties Link kopieren
Nee Madhe het is niet normaal om daar de lege blikje (schuur) te deponeren en hij werkt in de bouw overdag dat is keihard werken
Alle reacties Link kopieren
quote:day1 schreef op 26 juli 2013 @ 19:35:

@Fame wat bedoel je met opties?Zoals de relatie verbreken op het moment dat jij iets als een probleem ervaart en je partner het daar niet mee eens is.
Ruil hem in voor een ED! Veilig en warm. Dat is wat je nodig hebt!
Alle reacties Link kopieren
Juist in de bouw wordt door velen bovenmatig veel gedronken.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven