Vriend maakt nare opmerkingen over mijn hobby. Tips?

27-06-2015 14:14 131 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hallo viva,



Ik heb inmiddels meer dan drie maanden een relatie. Het is nog steeds vrij pril, maar het gaat over het algemeen zeer goed!



Laat ik allereerst beginnen met het feit dat ik al 9 jaar zing en ook wat lessen volg. Ik ben geen prof, maar heb na al die jaren wel aardig wat techniek opgebouwd en vind het gewoon erg leuk . Toen ik mijn vriend een paar maanden geleden leerde kennen heb ik mijn zanghobby een tijdje laten versloffen: ik stak ten eerste best wel veel tijd in hem, was daarnaast druk met mijn scriptie en was ook weinig in de stad waar ik de lessen volg. Maar goed, dat terzijde - inmiddels heb ik de lessen weer opgepakt!



Doordat ik er op dat moment niet zoveel mee bezig was, had ik hem de eerste twee maanden nog niet verteld dat ik zingen graag als hobby deed. Nu ben ik laatst wat meer gaan uitweiden over het feit dat ik redelijk kan zingen en vroeger een tijdje in een bandje zat, en toen maakte hij plots hele plagerige opmerkingen die niet goed bij mij vielen. Dingen zoals "Ja sure, dat zeggen ze allemaal. Ik ben juist wel blij dat ik een vriendin heb die net zo slecht kan zingen als ik!" Toen stelde ik voor om een filmpje van een eerder optreden te laten zien en pakte mijn telefoon om youtube te laden. Daarop zei ik dat het geluid vanuit mijn telefoon natuurlijk niet van topkwaliteit was, waarop hij weer inhaakte: "Ja natuurlijk, wijt het daar maar aan!"



Ik begrijp perfect dat het hier om plagerijtjes kan gaan en meestal vind ik dat ook niet erg, maar ik vond dit echt niet leuk. Ik legde dan ook mijn telefoon weg en zei iets in de trant van "Laat maar, ik durf het niet te laten zien als je zo doet." Uit zijn gedrag leidde ik vervolgens af dat hij absoluut niet door had dat ik een beetje ontzet was.

Het ligt altijd een beetje gevoelig bij mij om te zeggen dat ik zingen leuk vind, omdat ik echt zo'n type ben dat plankenkoorts krijgt (ook als ik slechts een filmpje laat zien) wanneer mensen om wie ik heel veel geef mij horen zingen en het 'beoordelen'. Terwijl ik daar met 300 vreemden bij wijze van geen problemen mee heb, haha!



Op 4 juli ga ik ook zingen op een open podium (iets dat mijn docente geregeld heeft) en ik durf het hem door dit gedoe gewoon niet te vertellen. Ik voel mij best wel rot onder het feit dat ik iets simpels als een hobby niet met hem kan delen. Moet ik mijn vriend hiermee confronteren of overreageer ik?



Ik besef mij dat het beter geweest was als ik op het moment zelf gereageerd had, maar ik was bang dat ik uit mijn slof zou schieten. Vandaar.
Je overdrijft vind ik.
Ik vind dat je behoorlijk overdrijft.
Je mag best zeggen dat je zijn plagerijtjes wel begrijpt maar dat je het niet heel leuk vindt. Top dat je durft te zingen!
Alle reacties Link kopieren
Oh, ik dacht dat je een of andere suffe hobby als kantklossen of duivensport had....

Zingen is toch gewoon normaal geaccepteerd, zeker als je in 'n modern bandje zit (en geen aria's kweelt)
Shoot first, ask questions later!
Alle reacties Link kopieren
Ja.okee. En?!



Serieus wat verwacht je nu, dat we met je mee gaan huilen over hoe gemeeeeeen dit is? En dat je hem meteen moet dumpen natuurlijk. Of dat we je vertellen dat dit vooral jouw probleem is omdat je het je wel erg aantrekt - je kunt het ook naast je neerleggen toch....
Alle reacties Link kopieren
Ik vind je vriend flauw.
Misschien klopt het niet allemaal, maar het is wel waar
Alle reacties Link kopieren
Je hoeft je vriend nergens mee te confronteren. Eerder jezelf afvragen waarom je plezier afhankelijk is van zijn mening.
Alle reacties Link kopieren
Je overreageert inderdaad.

Hij plaagt je een beetje, dit zijn echt geen nare opmerkingen.



En verder gewoon lekker doorgaan met zingen.
Inderdaad had je beter op dat moment iets assertiever kunnen zijn, maar helaas heb je daar nu niets aan.



Het is lullig van hem, ook al zou je zo vals als een kraai zingen, als jij het leuk vind om te doen dan moet hij dat gewoon steunen en niet belachelijk maken. Zeker in een relatie van 3 maanden niet. Je kunt twee dingen doen nu, of je gaat het gesprek aan en geeft aan dat je zijn reactie lullig vond, of je laat het waaien, hebt het er met hem niet meer over en gaat lekker je eigen gang wat muziek betreft.
Alle reacties Link kopieren
Ik vind het ook erg flauw van je vriend. Kan me voorstellen dat je het niet tof van hem vindt.
Alle reacties Link kopieren
Het is jouw hobby en jij vindt het leuk. Je vindt ook dat je het goed kunt. Toch heeft vriend na 3 maanden nog niet eens meegekregen dat het je hobby is?



Waarom wil je hem overtuigen?

Ja, hij doet flauw, maar als dit een normale omgang tussen jullie is, reageer je hier ineens extra gevoelig op. Waarom? Als dit géén normale omgang tussen jullie is, waarom reageert hij dan ineens zo?



Deze zin viel me nog op:

quote:Uit zijn gedrag leidde ik vervolgens af dat hij absoluut niet door had dat ik een beetje ontzet was.

Je moet van je vriend niet verwachten dat hij jouw reacties gaat lezen. Je moet gewoon zeggen dat je zijn reactie niet leuk vindt. Mogelijk heeft hij nu eerst gedacht "laat maar even, die komt wel weer bij.. ze is zeker ongesteld" of hij heeft het gewoon helemaal niet gemerkt. Er vanuit gaan dat iemand jouw reactie 'leest' is slechte communicatie. Dan boos worden dat hij jouw reactie niet goed las is nog slechtere communicatie.



Praat hier met hem over en doe anders gewoon je ding, leef je uit in je hobby. Hij krijgt óf interesse of wordt nooit geïnteresseerd.
Later is nu
Nodig hem uit voor 4 juli en geef hem de kans om echt te horen hoe je kunt zingen. Nu heeft hij je nog steeds niet gehoord omdat je steeds meegaat in zijn plagerijtjes, waardoor hij alleen maar bevestigd is in dat het waarschijnlijk niet veel soeps kan zijn.
Alle reacties Link kopieren
Ik vind het eigenlijk geen nare opmerkingen die je vriend maakt, hij plaagt je enkel maar een beetje.

Maar ik denk dat je het je zo verschikkelijk aantrekt omdat je erg onzeker bent over jezelf en/of je zangkwaliteiten ? Ik zou je vriend dus wél uitnodigen voor je concert, kan hij je meteen in het echt zien ! (en dan wordt je zelf ook wat zekerder van jezelf)

Succes!
Alle reacties Link kopieren
Mijn moeder zong in een koor en mijn tante zingt ook...ik vind het over het algemeen afschuwelijk vooral wanneer men oeverloos 2de stem oefent. Ik zei altijd braaf dat ik het leuk vond, alleen dan werd ik steeds uitgenodigd voor avonden kooroptredens van dames boven de 50 met slechte stammen die 'moderne' pop liedjes zingen zoals 'music was my first love'. Ik heb op een gegeven moment maar eerlijk gezegd dat ik er niet zoveel aan vindt. Voetbal vind ik ook niet leuk...slaapverwekkend meestal. Het is jouw hobby, hij hoeft je niet te kleineren maar hij mag het wel niet leuk vinden.
This user may use sarcasm and cynicism in a way you are not accustomed to. You might suffer severe mental damage.
Alle reacties Link kopieren
Bedankt voor alle reacties.



Ik begrijp dat sommige mensen vinden dat ik overdrijf, dat neemt alleen niet weg dat ik mij er naar onder voel. Ik durf hem dus echt niet voor dat optreden uit te nodigen, maar misschien moet ik hem er dan maar niet meer in betrekken nee...



Moet er ook bij zeggen dat ik dit in mijn vorige twee relaties niet echt meegemaakt heb. Zij waren toch wel gewoon enthousiast als ik erover vertelde en kwamen ook wel eens kijken. Ik weet dus niet zo goed hoe ik erop moet reageren.
Alle reacties Link kopieren
Ik snap ook wel dat hij het niet helemaal gelooft als je de eerste twee maanden nooit iets erover gezegd hebt. Ik zou je ook raar aankijken, eerst niks en ineens ben je zangeres.



Wat hij doet is misschien niet aardig, maar ik vind het ook niet gek dat hij je een beetje plaagt.
If you can dream it, you can do it.
Alle reacties Link kopieren
Gewoon uitnodigen voor je optreden en zeggen dat je het fijn zou vinden als hij je steunt
If you can dream it, you can do it.
Alle reacties Link kopieren
quote:humpeldumpeltje schreef op 27 juni 2015 @ 14:27:

Bedankt voor alle reacties.



Ik begrijp dat sommige mensen vinden dat ik overdrijf, dat neemt alleen niet weg dat ik mij er naar onder voel. Ik durf hem dus echt niet voor dat optreden uit te nodigen, maar misschien moet ik hem er dan maar niet meer in betrekken nee...



Moet er ook bij zeggen dat ik dit in mijn vorige twee relaties niet echt meegemaakt heb. Zij waren toch wel gewoon enthousiast als ik erover vertelde en kwamen ook wel eens kijken. Ik weet dus niet zo goed hoe ik erop moet reageren.Heel verstandig. Als iemand flauw doet over mijn hobby's (heb ik niet) of bezigheden dan houd ik het ook liever voor mezelf. Denk dat jij dat ook moet leren; je hoeft niet ALLES met elkaar te delen in een relatie. Bewaar wat voor jezelf buiten je relatie.
quote:humpeldumpeltje schreef op 27 juni 2015 @ 14:27:

Bedankt voor alle reacties.



Ik begrijp dat sommige mensen vinden dat ik overdrijf, dat neemt alleen niet weg dat ik mij er naar onder voel. Ik durf hem dus echt niet voor dat optreden uit te nodigen, maar misschien moet ik hem er dan maar niet meer in betrekken nee...



Moet er ook bij zeggen dat ik dit in mijn vorige twee relaties niet echt meegemaakt heb. Zij waren toch wel gewoon enthousiast als ik erover vertelde en kwamen ook wel eens kijken. Ik weet dus niet zo goed hoe ik erop moet reageren.Jij bent onzeker over het zingen, anders had dit je helemaal niet geraakt. Als je nou had gelachen om zijn reactie van "ja, wijt het maar aan de geluidskwaliteit van je telefoon" en had gezegd "haha, ja, pas maar op dat je geen gehoorbeschadiging oploopt" en vervolgens het filmpje had afgespeeld? Zeg anders tegen hem dat je je het best eng vindt om het te laten horen. Dan kan toch? Je kunt niet verwachten dat hij weet dat je hier onzeker over bent.
Alle reacties Link kopieren
quote:humpeldumpeltje schreef op 27 juni 2015 @ 14:27:

Bedankt voor alle reacties.



Ik begrijp dat sommige mensen vinden dat ik overdrijf, dat neemt alleen niet weg dat ik mij er naar onder voel. Ik durf hem dus echt niet voor dat optreden uit te nodigen, maar misschien moet ik hem er dan maar niet meer in betrekken nee...



Moet er ook bij zeggen dat ik dit in mijn vorige twee relaties niet echt meegemaakt heb. Zij waren toch wel gewoon enthousiast als ik erover vertelde en kwamen ook wel eens kijken. Ik weet dus niet zo goed hoe ik erop moet reageren.



Waarschijnlijk maakte je vriend een grapje omdat hij niet wist dat het zo belangrijk voor je is ? Na 2 maanden relatie kom je er opeens mee dat je weleens zingt, en dan moet hij maar meteen begrijpen dat jet héél erg belangrijk voor je is ?

Hoe is je vriend verder ? Maakt hij wel vaker zulk soort flauwe grapjes (over andere onderwerpen) ?

Maar ik zou er toch met hem over praten. Waarschijnlijk weet hij nog geeneens dat hij je zo gekwetst heeft

(en ik zou ervoor zorgen dat je wat zekerder over jezelf wordt, want dan kan je dit soort grapjes stukken beter "handelen")
Alle reacties Link kopieren
Ze zijn pas 3 maanden samen, moet alles meteen op tafel gegooid worden?
Alle reacties Link kopieren
Vroeger zongen veel mensen in een koor en gingen dan in de kerk zingen. Alle stemmen bijelkaar gaven dan een mooi geluid. Maar er waren maar een paar solo's.



Het probleem tegenwoordig is dat de wereld zo klein is geworden. Je moet concurreren met het hele internet om indruk te maken.
En als het vuur gedoofd is komen er wolven
Alle reacties Link kopieren
Hij mag er toch geen interesse in hebben of een andere smaak hebben?
This user may use sarcasm and cynicism in a way you are not accustomed to. You might suffer severe mental damage.
Alle reacties Link kopieren
Een andere smaak hebben of flauw doen over de smaak van ander zijn 2 verschillende dingen viva.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven