Vriend met ADD en negatief zelfbeeld

03-08-2016 11:53 64 berichten
Mijn vriend is ongeveer 8 maanden geleden gediagnosticeerd met ADD. Er waren flink wat problemen, veel stress op werk en spanningen tussen ons. Hij is begonnen met groeps behandelingen en tijdelijk Ritalin toen ging het even goed maar daarna heeft hij alles laten varen en is weer doorgegaan. Met een nieuwe baan, dat redelijk goed gaat, maar altijd nog veel te veel los gaan in het weekend. Het een tijdje beter maar nu is de bom weer gebarsten. Veel drinken in het weekend, doorslaan en niet thuiskomen en altijd een vol hoofd en veel stress en negatieve gedachten. Nadat hij niet thuis was gekomen en mij niets heeft laten horen heb ik hem naar zn ouders gestuurd en gezegd dat ik niet meer zo verder wilde. Hij wil zelf ook niet meer op deze manier verder met zichzelf. Verder hebben we een hele fijne relatie maar gaat het fout als hij veel drinkt. Door zijn ADD ben ik wel vaak de planner maar qua huishouden etc doen we netjes alles samen. Ook doen we altijd veel leuke dingen samen en hebben we allebei leuke vrienden, ook afzonderlijk van elkaar.



Hij is nu resoluut gestopt met drinken en gaat morgen voor de tweede keer naar therapie. Hij heeft de hele week zijn gedachten en depressieve momenten moeten opschrijven. Hij heeft dus ADD maar misschien dus ook depressie. En hij heeft een laag zelfbeeld. Dit is voor mij nooit heel duidelijk geweest maar wat hij nu allemaal verteld en het wat er naar boven kwam bij de eerste sessie bij de pyscholoog maakt veel duidelijk. Het wordt dus aankijken de komende tijd hoe de therapie werkt en of er misschien een betere diagnose wordt gesteld.



Hij is ook weer begonnen met Ritalin en dit gaat wisselend. Ik vind het allemaal heel lastig. Wil er voor hem zijn maar ook mezelf niet verliezen. Hij vindt het ook allemaal heel naar en wil heel graag dat hij zich goed voelt zodat hij er ook helemaal voor mij kan zijn. Zijn er mensen in soortgelijke situaties? En tips?
Alle reacties Link kopieren
ADD heeft echt helemaal niets met overmatig drankgebruik te maken.



Overmatig drankgebruik is een verslaving, dit staat helemaal los van de ADD
Niet geschoten is altijd mis
Alle reacties Link kopieren
ADD gaat helaas vaak samen met depressie en een laag zelfbeeld. Ben nu aan het werk, maar kom hier vanavond op terug. (Als ik het niet vergeet met m'n chaotisch ADD-hoofd )
Slik die kikker!
Alle reacties Link kopieren
quote:Bitje93 schreef op 03 augustus 2016 @ 12:15:

ADD heeft echt helemaal niets met overmatig drankgebruik te maken.



Overmatig drankgebruik is een verslaving, dit staat helemaal los van de ADD



Dit is ook het eerste wat in mij op komt.

Niet thuiskomen en veel drinken is nou niet bepaald een symptoom van add
Alle reacties Link kopieren
quote:Bitje93 schreef op 03 augustus 2016 @ 12:15:

ADD heeft echt helemaal niets met overmatig drankgebruik te maken.



Overmatig drankgebruik is een verslaving, dit staat helemaal los van de ADD



Zelfdiagnostiek of grijpen naar verdovende middelen hoeft niet los te staan van ADD. Er zijn mensen zonder diagnose die hun hersenpan verdoven door wiet te roken, of aan de drank te gaan. Puur omdat ze zich geen raad vinden. Er is wel degelijk een relatie tussen verslavingsgevoeligheid en AD(H)D.



Er moet wel mee gestopt worden zodra men behandelt wordt voor ADD met Ritalin.



TO; als we het hier over een volwassen mijnheer hebben, dan mag je verwachten dat hij zich aan zijn behandeling houd. Dat hij dat over heeft voor een stabiel leven. Als dat niet zo is; ik zou mijn verkering gaan herzien.
Alle reacties Link kopieren
quote:Bitje93 schreef op 03 augustus 2016 @ 12:15:

ADD heeft echt helemaal niets met overmatig drankgebruik te maken.



Overmatig drankgebruik is een verslaving, dit staat helemaal los van de ADDNiet waar. AD(H)D'ers hebben minder dopaminereceptoren in hun hersenen dan 'normale' mensen, en hebben dus meer prikkels nodig om zich goed te voelen. Daardoor zijn ze veel verslavingsgevoeliger. Ongeveer 70 à 80% van AD(H)D'ers krijgt te maken met overmatig drank- of drugsgebruik. De ADD heeft er dus alles mee te maken.
Slik die kikker!
quote:Bitje93 schreef op 03 augustus 2016 @ 12:15:

ADD heeft echt helemaal niets met overmatig drankgebruik te maken.



Overmatig drankgebruik is een verslaving, dit staat helemaal los van de ADDMensen met Add zijn vaak verslavingsgevoelig. Dus dit hangt zeker samen.
Alle reacties Link kopieren
quote:AllieBrosh schreef op 03 augustus 2016 @ 12:20:

[...]





Niet waar. AD(H)D'ers hebben minder dopaminereceptoren in hun hersenen dan 'normale' mensen, en hebben dus meer prikkels om zich goed te voelen. Daardoor zijn ze veel verslavingsgevoeliger. Ongeveer 70 à 80% van AD(H)D'ers krijgt te maken met overmatig drank- of drugsgebruik. De ADD heeft er dus alles mee te maken.



Precies.



Net als dat een laag zelfbeeld en depressie een kenmerk is.
Ik heb ADD en ook een depressie gehad in mijn studietijd, maar dat kwam in mijn geval niet door de ADD. Overmatig drankgebruik hoor je overigens wel vaak bij ADHD, omdat mensen met ADHD verslavingsgevoelig zouden zijn.



Ritalin werkte bij mij overigens totaal niet, ik hoor dat wel vaker van ADD'ers. Wellicht kan vriend eens kijken naar andere medicatie? Ik slik nu zelf niets en voel me daar nog het beste bij, maar heb wel een aantal jaar bupropion geslikt en dat vond ik een fijn middel.
quote:AllieBrosh schreef op 03 augustus 2016 @ 12:20:

[...]





Niet waar. AD(H)D'ers hebben minder dopaminereceptoren in hun hersenen dan 'normale' mensen, en hebben dus meer prikkels nodig om zich goed te voelen. Daardoor zijn ze veel verslavingsgevoeliger. Ongeveer 70 à 80% van AD(H)D'ers krijgt te maken met overmatig drank- of drugsgebruik. De ADD heeft er dus alles mee te maken.Mij is juist verteld dat dat zo geldt bij ADHD en niet bij de ADD variant. Vriend heeft dezelfde informatie gekregen (die heeft ADHD).
Hij is inderdaad volwassen, 26, en drinkt 1 avond in het weekend en heeft dan geen rem meer. Daarom drinkt hij nu ook niet meer. In eerste instantie 3 maanden maar misschien ook wel helemaal niet meer. Wat best lastig is omdat ik ook wel van een borreltje hou en we vaak met vrienden borrelen. Hij heeft nu al tegen zijn vrienden gezegd dat hij voorlopig stopt met drinken en moet leren omgaan dat hij niet teveel drinkt in een keer. Hij vindt het niet lastig om het te laten staan. Hij wil zijn hoofd weer helemaal helder krijgen. En idd symptomen van ADD zijn dat je veel prikkels zoekt. Juist omdat hij doordeweeks hard werkt denkt hij dat hij in het weekend daardoor zo doorslaat. Hier heeft hij dan ook weer last van. Maar er is dus ook sprake van een laag zelfbeeld en mogelijke depressie. Dat moet de therapie dus ook uitwijzen. In onze communicatie gaat het ook niet zo lekker momenteel omdat hij zich erg beschuldigd voelt door dingen die ik zeg.
Alle reacties Link kopieren
quote:Bitje93 schreef op 03 augustus 2016 @ 12:15:

ADD heeft echt helemaal niets met overmatig drankgebruik te maken.



Overmatig drankgebruik is een verslaving, dit staat helemaal los van de ADDEn dat is pertinent onwaar: mensen met ADD en ADHD zijn meer gevoelig voor verslaving. Zo dom als mensen zo stellig reageren als ze ergens geen verstand van hebben.
Alle reacties Link kopieren
T klinkt meer als adhd dan add maar dat terzijde.



Ik zit sindskort weer aan de strattera. Ritalin heb ik te veel last van dips.

Therapietrouw is wel een must. Net als eerlijk zijn over drankgebruik enz richting therapeut.



Verder geen tips. Mn ADD brein is n beetje overbelast momenteel. Voordeel van strattera is dat het nu niet meer op mn schuldgevoel speelt. Eerder ondermijnde ik dan mijn energie door me schuldig te gaan voelen waardoor minder energie enz enz tot depressie en burnout toe.
Been there, done that, got the T-shirt.
Alle reacties Link kopieren
Mijn vriend heeft ook ADD en is idd ook verslavingsgevoelig. Dat loopt heel erg samen. Het is vaak alles of niets bij hem. Gaat het goed, dan gaat het super, gaat het slecht dan gaat het ook echt slecht.



Ik herken ook heel erg dat als je wat zegt dat het dan ontzettend persoonlijk wordt opgevat. Op moment loop ik ook tegen die dingen aan. Hij gaat in therapie dus dat is goed. Mogelijk kunnen jullie samen in therapie voor de communicatie? En om misschien meer te weten te komen over hoe het brein werkt met ADD. Vaak als je kan relativeren kun je er ook makkelijker mee omgaan.
Tip voor jou To: bewaak je eigen grenzen. Jij bent niet zijn hulpverlener, dus probeer niet in deze rol te vallen.

Natuurlijk kun je wel zijn steun en toeverlaat zijn. Mits hij dat ook voor jou is. De relatie moet wel gelijkwaardig blijven.

Is een soort relatietherapie mogelijk? Dus samen leren omgaan met zijn Add?
Alle reacties Link kopieren
Missxhien zit jij er teveel bovenop.niet kwaad bedoelt , je wilt natuurlijk dat het hem goed gaat. Hij slikt nu zijn medicijnen en gaat naar therapie en stopt met drinken dus misschien voor jou even tijd om een stapje terug te doen. Zeg hem dat ook.dat je even niet meer vraagt hoe het gaat en niet met hem over zijn probleem praat totdat hij zelf wilt praten en dan geef je hem een luisterend oor. Veroordeel niet maar sta naast hem.
Alle reacties Link kopieren
Onbehandelde of niet gediagnostiseerd ADHD kan verslaving juist in de hand werken.

Omdat je (bewust of onbewust) zoekende bent naar zelfmedicatie!

Staat er dus absoluut niet los van.



Acceptatie, therapie en medicatie gaat niet over 1 nacht ijs. Het is zoeken naar wat bij je past en welke medicatie bij je werkt. Hij moet het tijd geven en de kans geven... Acceptatie is stap 1...



Als diagnose pas op deze leeftijd komt gok ik dat je vriend ook geen vlekkeloze jeugd heeft gehad waardoor zelfbeeld nu is zoals het is... Dat verander je niet zomaar... Dat kost tijd





En helemaal eens met Elf12
Wie wind zaait zal storm oogsten
Dank jullie wel! Naam_Loos dit herken ik helemaal. Veel pieken en dalen. Maar vooral voor hem veel dalen. Hij moet blij zijn als hij een echt goede dag heeft per week. Hij heeft veel stemmingswisselingen en kan zich dan heel goed voelen en dan weer heel slecht.



Ik vind ook dat ik erg goed mijn grenzen moet bewaren. Hij is ook een keer vreemdgegaan en daardoor heb ik hem dus laatst uit huis gezet. Hij vindt het verschrikkelijk dat hij dat gedaan heeft en weet niet waarom. Dit is overigens vorig jaar gebeurt in de roerige tijd rondom diagnose en baan kwijtraken. Ik ben er via vrienden achter gekomen hij heeft het zelf niet verteld. Hij was erg bang om mij kwijt te raken en heeft daardoor gelogen. Dat vind ik dus ook heel naar. Hij zegt ik weet niet wat ik deed en waarom en dat wil ik ook echt uitzoeken waarom ik dat deed. Ik leefde in een soort roes maar heb het helemaal achter me gelaten.



Allemaal kut dus! Maar ik weet wel dat ik wil proberen om hiervoor te gaan en het beter te maken. Het klinkt gek maar verder hebben we weinig problemen en vertellen alles tegen elkaar.
Franka76, zijn ouders dachten dat hij een puber was en dat de puberteit nooit over ging, Hij moest van de Havo naar de MBO en heeft zich daar diep voor geschaamd. Zijn ouders zeiden dat hij toch nooit dingen afmaakte. Heeft 3x een HBO opleiding geprobeerd maar kon dit niet doorzetten. Dit weekend vertelde hij ook dat hij op de basisschool al last had van faalangst. Voor een spreekbeurt lag hij al huilend in bed. Dit was nieuw voor mij maar heeft bij hem diepe indruk gemaakt, dat blijkt. Ook zegt hij heel vaak sorry over kleine dingetjes. Zijn hoofd loopt altijd over en hij is snel moe. Hij gebruikt dus nu sinds een maand weer doordeweeks Ritalin en is nu 3 weken gestopt met drinken. Morgen is de tweede sessie met de psycholoog waar ik mee naartoe ga. Daarna ga ik niet meer mee, maar wil wel relatietherapie voor beiden, mijn vriend wil dit ook. Hij wil dat ik er weer vertrouwen in krijg en dat we er gelijkwaardig voor elkaar kunnen zijn.
Alle reacties Link kopieren
Glitter, goed dat je wilt investeren in jullie relatie maar bewaak je grenzen en laat je vriend ook zijn eigen weg kiezen, je kunt hem steunen maar meer niet. Dat hij is vreemdgegaan lijkt me heel moeilijk. Hier nog de link naar Balans, stichting voor AD(H)D en andere ontwikkelingsstoornissen, misschien heb je daar iets aan:

http://www.balansdigitaal.nl/
Pittig Glitter! Knap dat je je ervoor in wil zetten. Als de liefde echt goed zit moet dat ook kunnen. Maar nogmaals; zorg dat jij zelf ook gelukkig blijft in deze relatie!

En goed dat jullie samen in relatietherapie willen. Er zijn ook boeken over ad(h)d + partner.

https://www.bol.com/nl/p/ ... uggestionType=typedsearch



Bij ons in familie/vriendenkring komt add voor. Ik herken het negatieve zelfbeeld, de depressieve gevoelens en het snel veroordeeld voelen.

Wat wij doen is positief stimuleren, dingen die wel goed gaan extra complimenteren. Klinkt kinderachtig maar werkt wel, ook al is het soms maar tijdelijk.
Dank je wel! Dat klopt zeker. Daarom wil ik ook advies van een therapeut hierin. Ik ben van mezelf een regelaar en wil alles zo snel mogelijk oplossen.
quote:rosik schreef op 03 augustus 2016 @ 12:53:

Missxhien zit jij er teveel bovenop.niet kwaad bedoelt , je wilt natuurlijk dat het hem goed gaat. Hij slikt nu zijn medicijnen en gaat naar therapie en stopt met drinken dus misschien voor jou even tijd om een stapje terug te doen. Zeg hem dat ook.dat je even niet meer vraagt hoe het gaat en niet met hem over zijn probleem praat totdat hij zelf wilt praten en dan geef je hem een luisterend oor. Veroordeel niet maar sta naast hem.Mooi.
En dat is inderdaad heel erg moeilijk. Er is flink wat stuk en het maakt het er niet makkelijker op. Ook omdat ik dacht dat we het altijd goed hadden verder en we altijd zo close zijn..
quote:elf12 schreef op 03 augustus 2016 @ 13:27:

Pittig Glitter! Knap dat je je ervoor in wil zetten. Als de liefde echt goed zit moet dat ook kunnen. Maar nogmaals; zorg dat jij zelf ook gelukkig blijft in deze relatie!

En goed dat jullie samen in relatietherapie willen. Er zijn ook boeken over ad(h)d + partner.

https://www.bol.com/nl/p/ ... uggestionType=typedsearch



Bij ons in familie/vriendenkring komt add voor. Ik herken het negatieve zelfbeeld, de depressieve gevoelens en het snel veroordeeld voelen.

Wat wij doen is positief stimuleren, dingen die wel goed gaan extra complimenteren. Klinkt kinderachtig maar werkt wel, ook al is het soms maar tijdelijk.Dank je wel! Heb je zelf ook een partner die dit heeft en hoe gaat dit met jullie?

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven