Vriend Nederlands leren

02-08-2015 20:47 26 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hoi!



Sinds een jaar woon ik in het buitenland, bij mijn vriend. Ik heb de taal van het land waar we wonen ondertussen goed geleerd en nu vind ik dat het zijn beurt is om Nederlands te leren (mijn gevoelstaal en als we ooit kinderen krijgen, wil ik dat hij kan verstaan wat ik tegen hen zeg).

Nu is mijn vriend niet zo´n studiebol en mijn pogingen om hem een cursus te laten volgen hebben tot niets geleid. Hij heeft wel gezegd dat hij het wil leren, maar de woorden die ik hem tot nu toe probeer te leren zijn nog niet blijven hangen (zelfs een dansje bij de kleuren grijs en groen hielp niet haha).



Hebben jullie misschien goede tips? Hoe kan ik mijn vriend iets van de Nederlandse taal bijbrengen?

Thanks!
Hebben jullie plannen om in Nederland te gaan wonen?



Zo nee, dan denk ik dat "loslaten" de beste tip is.



Een cursus zal nooit voldoende zijn om echt te verstaan wat jij tegen je kinderen zal zeggen.
Alle reacties Link kopieren
Neem hem mee naar Nederland, dan moet hij wel Nederlands spreken, en dat is de beste manier om een taal te leren.
Le plaisir est le bonheur des fous, le bonheur est le plaisir des sages.
Alle reacties Link kopieren
- flashcards

- beeldwoordenboek

- kruiswoordpuzzelboek

- taalmemory

Of gewoon Nederlands met hem praten
Zo te horen staat hij er zelf niet zo voor open. Dat wordt trekken aan een dood paard, succes.
Alle reacties Link kopieren
Ik denk dat het wel zal komen als er echt kinderen zijn, dan is de druk groter.

Ja en waarom zou je de namen van de kleuren willen weten, dat nodigt niet echt uit tot leren.

Toen mijn nichtje tijdens haar stage in Frankrijk haar vriend leerde kennen (die daarna stage in Nederland kwam lopen) was de afspraak dat er na GTST alleen maar Nederlands gesproken werd. Misschien kun je ook zoiets invoeren: Iedere dag van 8 tot 9 spreken we Nederlands, zal in het begin lastig zijn, maar : "Lieverd, wil je nog koffie" heeft hij vast eerder begrepen dan een dansje over groen en grijs. ( en als hij het echt wil leren is de Delftse methode misschien een manier om het te leren
De waarheid is dat iedereen zomaar wat probeert
Alle reacties Link kopieren
quote:Vl43inder schreef op 02 augustus 2015 @ 20:53:

Hebben jullie plannen om in Nederland te gaan wonen?



Zo nee, dan denk ik dat "loslaten" de beste tip is.



Een cursus zal nooit voldoende zijn om echt te verstaan wat jij tegen je kinderen zal zeggen.



Nee, geen plannen om in Nederland te gaan wonen maar ik ben er (tot nu toe) wel van overtuigd dat ik, als ik ooit kinderen krijg, hen Nederlands wil leren.

Een cursus is niet voldoende nee, maar ik weet uit ervaring dat een cursus een goede basis kan vormen en je daardoor meer gevoel bij de taal krijgt en daardoor meer overeenkomsten tussen de twee talen kan zien wat naar mijn mening het leren makkelijker maakt.



Dat dansje was trouwens gewoon om te ouwehoeren, ik had teveel energie ;)



Laatst was trouwens wel schattig, ik vroeg: ´Wil je thee?´, ging hij thee zetten omdat ie alleen ´thee´ snapte en dacht dat ik vroeg of hij het voor mij wilde maken haha!
Alle reacties Link kopieren
Accepteer dat het niet gaat gebeuren. Jouw vriend moet zelf moeite doen om Nederlands te leren als hij het daadwerkelijk wil leren. Wil hij niet dan kan jij nog zo veel gekke dansjes dien, maar blijft het gewoon niet hangen.
Heb wel eens ergens gezien dat je een post-it op allerlei dingen plakt met de nederlandse benaming. Koelkast, deur, tafel, stoel... Enz..

Leer je natuurlijk nog niet de grammatica enz mee maar wel basiswoordenschat. Misschien dat je er iets aan hebt.

Kunt het ook uitbreiden door de juiste lidwoorden ervoor te zetten.
..
Alle reacties Link kopieren
Jij kunt straks toch gewoon Nederlands met je kroost spreken? En misschien dat hij dan gemotiveerd raakt het ook te leren, omdat hij jullie gesprekken wil verstaan.
Dit is mijn uitspraak en daar moet u het mee doen.
Alle reacties Link kopieren
Als jij alleen gemotiveerd bent, gaat hij echt de taal niet leren.
Dit is mijn uitspraak en daar moet u het mee doen.
Alle reacties Link kopieren
Mijn man heeft het als Amerikaan zijnde ook geleerd, mede omdat we in Nederland gingen wonen. Hèèl klein beetje wist hij al wel omdat we meerdere keren in Nederland geweest waren en ik geregeld naar nederland belde.



We hebben een kinder boekje gekocht. Zo'n boek met een plaatje van bijvoorbeeld een hond en dat er dan hond onder staat. Kinderboekjes met zinnen.

Makkelijkste vond man als we zo simpel mogelijk begonnen. Dus echt de basis, beleefdheden.

goedemorgen, goedemiddag, goedeavond, goededag, weltrusten. Dankjewel, asjeblieft, hoe gaat het met jou? Echt helemaal vanaf het begin.



Aller belangrijkste is dat je het vriend het zelf wil leren uit zichzelf, niet dat het het maar doet omdat jij het wil.
Alle reacties Link kopieren
An sich weinig mis met kinderen tweetalig opvoeden. Natuurlijk mist hij jouw conversatie met ze, en kan jij zijn conversatie wel volgen, maar dit komt vaker voor.



Anekdotisch, maar ik heb twee vriendinnen die geëmigreerd zijn naar hun (latere) man in Latijns Amerika. Zij praten Nederlands met hun kinderen, hun mannen Spaans. Ze praten zelf prima Spaans, hun mannen praten pover Nederlands (na 12 en 16 jaar)



Een groter probleem lijkt me dat hij het zo nadrukkelijk niet wil.
Ik ben het eens met SilverShadow. Het is trekken aan een dood paard als hij er niet echt voor openstaat. Ik heb dat ook gehad en dat zorgt alleen maar voor conflict.
Alle reacties Link kopieren
Hij zegt dat hij het wel wil, maar hij is ten eerste geen talen wonder en ten tweede vaak best lui.

Ik ga jullie tips over de post-its en een afgesproken tijd Nederlands praten zeker proberen!



Maar nu komt de vervolgvraag:

Mijn vriend is niet geboren in het land waar we nu wonen (hij woont hier 20 jaar, ik 1 jaar). Hij praat met zijn familie hun moedertaal (waar ik echt nog niets van kan maken). Als we bij zijn familie zijn heeft iedereen het er altijd over van wanneer ik hun taal ga leren. Maar dan word ik altijd een beetje boos want ik heb er echt veel moeite in gestoken om de taal van het land waar we wonen snel te leren en nu willen ze dat ik zomaar nog een taal ga leren terwijl hij na drie jaar een relatie te hebben vier woorden Nederlands kan. Ik zeg dus altijd maar, hij eerst Nederlands en dan ben ik weer aan de beurt en ik dacht echt dat hij dat ook eerlijk vond.
Alle reacties Link kopieren
Ik woon nu drie jaar in het buitenland en vriend kent: houdoe en dank je wel. Hij verstaat wel bijna alles maar spreekt geen woord Nl.

Prima hoor. Ik heb er geen problemen mee.
That's a fine looking high horse, what you got in the stable!
Alle reacties Link kopieren
quote:KarlijnSE schreef op 02 augustus 2015 @ 22:01:

Hij zegt dat hij het wel wil, maar hij is ten eerste geen talen wonder en ten tweede vaak best lui.

Ik ga jullie tips over de post-its en een afgesproken tijd Nederlands praten zeker proberen!



Maar nu komt de vervolgvraag:

Mijn vriend is niet geboren in het land waar we nu wonen (hij woont hier 20 jaar, ik 1 jaar). Hij praat met zijn familie hun moedertaal (waar ik echt nog niets van kan maken). Als we bij zijn familie zijn heeft iedereen het er altijd over van wanneer ik hun taal ga leren. Maar dan word ik altijd een beetje boos want ik heb er echt veel moeite in gestoken om de taal van het land waar we wonen snel te leren en nu willen ze dat ik zomaar nog een taal ga leren terwijl hij na drie jaar een relatie te hebben vier woorden Nederlands kan. Ik zeg dus altijd maar, hij eerst Nederlands en dan ben ik weer aan de beurt en ik dacht echt dat hij dat ook eerlijk vond.



Ik hou van jou?

Ik snap je wel trouwens, zou je ook willen dat hij NL kan praten of is verstaan (wat je tegen de kinderen zegt dus) voldoende?

Als ik iemand NL zou moeten leren, zou ik toch kijken voor een boekje om Nederlands te leren ...
Op Duolingo kan je gratis Nederlands leren, inclusief uitspraak via microfoon van computer. Is ook misschien leuker dan de meeste cursussen omdat je het meer "als spel" leert; je krijg punten, achievements, etc…



https://www.duolingo.com
Alle reacties Link kopieren
Je vindt het (on)eerlijk? Ik vind eerlijk/oneerlijk een heel rare invalshoek voor het moeten leren van een taal.
Dit is mijn uitspraak en daar moet u het mee doen.
.....
Alle reacties Link kopieren
Dan een kleine aanpassing aan mijn vorige post: De even dagen van de week een uur (of 2) Nederlands, en de oneven dagen van de maand zijn moedertaal
De waarheid is dat iedereen zomaar wat probeert
Alle reacties Link kopieren
quote:KarlijnSE schreef op 02 augustus 2015 @ 22:01:

Hij zegt dat hij het wel wil, maar hij is ten eerste geen talen wonder en ten tweede vaak best lui.

Ik ga jullie tips over de post-its en een afgesproken tijd Nederlands praten zeker proberen!



Maar nu komt de vervolgvraag:

Mijn vriend is niet geboren in het land waar we nu wonen (hij woont hier 20 jaar, ik 1 jaar). Hij praat met zijn familie hun moedertaal (waar ik echt nog niets van kan maken). Als we bij zijn familie zijn heeft iedereen het er altijd over van wanneer ik hun taal ga leren. Maar dan word ik altijd een beetje boos want ik heb er echt veel moeite in gestoken om de taal van het land waar we wonen snel te leren en nu willen ze dat ik zomaar nog een taal ga leren terwijl hij na drie jaar een relatie te hebben vier woorden Nederlands kan. Ik zeg dus altijd maar, hij eerst Nederlands en dan ben ik weer aan de beurt en ik dacht echt dat hij dat ook eerlijk vond.Nou klinkt al als een goede fundering. Lekker kinderen mee nemen........ nou ik zou er nog even mee wachten eerlijk gezegd.
Als je tot over je oren in de soep zit, zie je de gehaktballen pas naast je drijven
Alle reacties Link kopieren
Rosetta Stone. Wel duur, maar goed programma om talen te leren.



Mijn man spreekt overigens ook geen NL en ik woon in zijn land. We spreken onderling zijn taal, en ons kind spreekt zijn taal en een beetje NL. Ik begrijp niet helemaal waarom het voor jou zo'n punt is dat hij jouw taal niet spreekt. Als hij het nou zelf graag wil leren, maar op mij komt het over dat jij het graag wil, en hij maar ja en amen zegt om jouw blij te maken. Op die manier gaat niemand een taal leren...
if they like you you'll know, if they don't you'll be confused
Alle reacties Link kopieren
Ik ben met mijn buitenlandse vriend begonnen met simpele woorden 'wie, wat, waar, wanneer' de cijfers etc etc. We zijn dit jaar naar Nederland verhuisd (na 5 jaar buitenland). Hij heeft toen vervolgens een cursus van 2 maanden gedaan (intensieve cursus waar je 60 u per week studeerd / naar school gaat). Met vrienden proberen we bewust Nederlands te praten i.p.v. zijn taal, Engels. Rustig praten, goed articuleren en we zijn nu 6 maanden hier en hij kan ons redelijk begrijpen. Hij kan ook tijdens boodschappen doen, op een terras en over de telefoon een redelijk gesprekje in het Nederlands voeren.



Ik zou zeggen dat het belangrijk is dat je makkelijke gesprekken met hem in het Nederlands gaat beginnen. Wij deden destijds in Canada ook weleens dingen waarbij ik een item in huis of aan mijn lijf aanwees en hij dan het Nederlands raden. We zijn er niet heel veel mee bezig geweest, soms een hele week wel (in het buitenland) en dan weer een hele tijd niet. Oefenen! Oefenen! Oefenen!

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven