Vriend smijt met (mijn) geld

20-08-2014 09:15 168 berichten
Alle reacties Link kopieren
Ik weet niet of ik straks op verzenden durf te klikken, omdat ik weet dat ik dit probleem zelf gecreëerd heb, maar ik hoop toch wat praktische tips/een schop onder mijn kont te krijgen om dit eindelijk op te lossen.



Mijn vriend en ik zijn tien jaar samen. Hebben een dochter van drie, een samenlevingscontract en gescheiden financiën. We hebben wel altijd de afspraak gehad om elkaar te helpen als het geld 'op' is. Helaas maakt hij sinds anderhalf jaar hier elke maand gebruik van.



Hij heeft een redelijk loon, maar is elke maand na een week zijn geld kwijt. Dit komt mede door zijn dure hobby's. We verdelen de vaste lasten naar ratio, maar deze betaalt hij hierdoor maar gedeeltelijk. Ik betaal drie van de vier weken de benzine om naar zijn werk (honderd km van huis) te gaan en hij gaat bijvoorbeeld rustig stappen op mijn kosten.



Ik ben lang te makkelijk geweest. N.a.v. van onze afspraak kreeg hij gewoon mijn pinpas mee. Ik verdien meer, dus had er wel begrip voor. Inmiddels loopt hij standaard met dat ding op zak en kom ik er regelmatig in de winkel pas achter dat hij hem nog heeft.



Dit alles zorgt voor dagelijkse irritatie, vooral omdat mijn vriend altijd grote (dure) wensen heeft. Als ik hem vraag hoe hij dat wil gaan betalen antwoord hij standaard dat het volgende maand allemaal beter wordt. Tijdens gesprekken hierover geeft hij aan dat hij gewoon echt niet rond komt ("het leven is zo duur"). Ik geloof dit niet zo; hij heeft gewoon een salaris van 1400 in de maand. Ik begrijp niet dat hij hier binnen een week doorheen is.



Ik gun hem zijn hobby's en andere leuke dingen, maar ik wil het niet meer zo. Hij heeft eigen geld; ik bewaar mijn extra's liever voor mijn dochter. Familieleden vinden mij egoïstisch: "jullie doen het toch samen?"



Heb ik recht van spreken? Zo ja; hoe kom ik hier vanaf?
weet je trouwens zeker dat hij zijn geld al in een week opmaakt? Is hij misschien stiekem ergens voor aan het sparen of dat hij aan nog meer andere dingen zijn geld uitgeeft waar je niet van weet?



want ik vind het raar dat je zoveel geld in 1 week verbrast dat je 3 van de 4 weken niet naar je werk zou kunnen zonder benzine. Heb je inzage in zijn bankafschriften?
quote:mjdlh schreef op 20 augustus 2014 @ 10:26:

Als jij niets doet (wat dan ook), zal er niets veranderen, dat heeft het verleden wel uitgewezen..er gaat niks veranderen omdat hij zelf geen probleem heeft. Als hij naar zijn werk wil, dan betaalt TO de benzine. Als hij wil gaan stappen, dan betaalt TO het wel. Als hij geld nodig heeft voor zijn hobby, dan sponsort TO de band wel. Voor hem gaat het lekker zo.
Alle reacties Link kopieren
quote:milna schreef op 20 augustus 2014 @ 10:32:

[...]





er gaat niks veranderen omdat hij zelf geen probleem heeft. Als hij naar zijn werk wil, dan betaalt TO de benzine. Als hij wil gaan stappen, dan betaalt TO het wel. Als hij geld nodig heeft voor zijn hobby, dan sponsort TO de band wel. Voor hem gaat het lekker zo.Precies, dit bedoel ik!
Alle reacties Link kopieren
quote:mjdlh schreef op 20 augustus 2014 @ 10:26:

Je reageert wel TO, maar geeft niet echt antwoord.. Wat verwacht je van ons? Je zegt dat je inderdaad een schop onder je kont nodig hebt, maar en dan?



Als jij niets doet (wat dan ook), zal er niets veranderen, dat heeft het verleden wel uitgewezen..Ja TO, wat ga je nu doen?
Het is onwijs simpel TO. Je moet je grenzen aan gaan geven.

Het woordje 'nee' moet in jou vocabulaire gaan voor komen.



Want nu betaal jij alles en hoeft hij alleen achterover te leunen. De pinpas is van jou. Neem hem terug. Vanaf nu trek je weer een streep en hernieuw je de afspraken. Dus: zodra het loon is gestort, gaat daar eerst automatisch een overboeking naar jullie gezamenlijke rekening. De rest is van hem. Is het op, jammer, had hij beter moeten plannen.



Er is NIETS waarvoor hij jou geld nodig heeft. Alle vaste lasten zijn betaald, de boodschappen zijn in huis, er wordt gespaard. Wil hij meer uitgeven dan er binnenkomt? Mag hij meer gaan werken, een baan erbij nemen of iets anders. Maar jij gaat nu doen met jou geld wat voor jou is. En niet meer aan hem geven.



Momenteel heb jij 2 kinderen in huis en dat lijkt me te veel van het goede.
Alle reacties Link kopieren
Pagina 4 en TO heeft nog steeds niet aangegeven wat ze concreet gaat doen om deze situatie te stoppen.



Wil je het eigenlijk wel stoppen TO?



Of is het probleem toch nog niet zo ernstig geëscaleerd dat je er NU iets aan wilt gaan doen? Wil je alleen maar de "makkelijke" oplossingen?
Alle reacties Link kopieren
quote:milna schreef op 20 augustus 2014 @ 10:32:

[...]





er gaat niks veranderen omdat hij zelf geen probleem heeft. Als hij naar zijn werk wil, dan betaalt TO de benzine. Als hij wil gaan stappen, dan betaalt TO het wel. Als hij geld nodig heeft voor zijn hobby, dan sponsort TO de band wel. Voor hem gaat het lekker zo.

Dat begrijp ik. Vandaar dit topic. In eerste instantie om te peilen of ik inderdaad zeur of niet. Ten tweede om dit te doorbreken.



Ik heb nog geld, dus hij ziet inderdaad geen probleem. Ik wil dat hij inziet dat hij zelf verantwoordelijkheid heeft. Dat de zaken die hij aanschaft geen eerste levensbehoeftes zijn. Dat sparen voor ons kind belangrijker is dan een extra speaker (ookal ziet hij ook hierin geen probleem, want ik heb een eventuele studie al bij elkaar gespaard). Hoe breng je dit iemand aan zijn verstand als hij dat zelf niet ziet?



Ik geloof ook dat ik het fijn vind om het even van mij af te schrijven. Familie en vrienden begrijpen het probleem namelijk niet.
Alle reacties Link kopieren
Ik heb in een ver verleden ook de hobby van vriend bekostigd. Nu hebben we 2 gezamenlijke rekeningen waar we allebei hetzelfde bedrag op storten, een voor de vaste lasten en voor de boodschappen. Het geld dat we overhouden is voor ons zelf en om privekosten van te betalen, bijv. abonnement mobiel en sportschool. Als ik meer verdien, betaal ik meer aan bijv. etentjes en andersom doet hij dat. Als er iets verandert in de vaste lasten, dan verdelen we dat bedrag weer.



De hypotheekrenteaftrek sparen we grotendeels en dat wordt besteed aan het huis of andere gezamenlijke dingen.
Wanneer draai jij de geldkraan dicht? Als al je geld erdoor is? Als het spaargeld van jullie kind in het geding is?



Volgens mij vind je het nog niet vervelend genoeg om er iets aan te doen namelijk.
quote:anette82 schreef op 20 augustus 2014 @ 10:53:

[...]



Dat begrijp ik. Vandaar dit topic. In eerste instantie om te peilen of ik inderdaad zeur of niet. Ten tweede om dit te doorbreken.





Over het eerste:

Je zeurt niet. Je hebt gelijk dat er iets niet klopt en er moet iets veranderen. Dat kun je lezen aan de reacties in dit topic.



Het tweede is aan jou. Hoe wil je dit doorbreken? Er zijn al een aantal tips gegeven in dit topic.
Ik snap je irritatie, daar niet van, maar als hij het geld niet uitgeeft, gaat het dan naar de spaarrekening van je dochter, waar op haar derde al genoeg op staat voor haar hele studie?

Het klinkt alsof jij wel erg krampachtig aan het sparen bent, en hij wel heel makkelijk geld uitgeeft.

Samen op zoek naar een middenweg die voor jullie allebei werkt, lijkt me geen slecht idee.
TO, ik vind het ook belachelijk dat JIJ de studie voor JULLIE kind bij elkaar gespaard heeft. Waarom is dat geen gezamenlijk spaardoel?
Alle reacties Link kopieren
Hij leeft gewoon boven zijn stand, lekker makkelijk want jij sponsort hem toch wel. Ik zou gewoon even de geldkraan helemaal dichtdraaien totdat hij zich realiseert wat dat inhoudt en daarna weer eens om de tafel gaan zitten. Krijgt hij trouwens geen reiskostenvergoeding van zijn werk?
Alle reacties Link kopieren
Zo moeilijk is het niet TO, maak een lijst van wat er binnenkomt, de vaste lasten, boodschappen en spaargeld en maak een overzicht van alles dat jij dit jaar voor hem hebt betaald. Bespreek dit en zeg dat jij die kosten niet meer voor hem gaat betalen.



Mocht hij niet inzien dat de verhoudingen qua financien nogal scheef lopen dan heb je een ander probleem denk ik.
TO je komt erg slapjes over, niet gek dat hij denkt dat hij dit kan doen want jij gaat er toch niet ferm tegenin. Een beetje lafjes zeggen dat je het niet zo leuk vind... tja. . Ben je bang hem te verliezen als je de geldkraan dichtdraait?

Jullie moeten beiden een paar ballen groeien, jij om je grenzen af te bakenen en hij om zijn verantwoordelijk te nemen tov het gezin ipv de puber met een bandje uit te hangen.
Alle reacties Link kopieren
Hoewel ik wel de redenering snap, is er in dit geval helemaal geen sprake van haar geld en zijn geld. Ze hebben een samenlevingscontract, dus ik neem aan dat er gemeenschap van goederen is.



Gewoon een vast bedrag per maand afspreken wat hij aan zijn hobby mag uitgeven. Op is op.
Time for the real me to emerge, Possum! Get out the gladiolas!
Alle reacties Link kopieren
Savetheday kan het beter omschrijven dan ik.

Dank u Dank u
Alle reacties Link kopieren
quote:anette82 schreef op 20 augustus 2014 @ 09:46:

[...]



Hij speelt een muziekinstrument. Hij kan het goed, dus er moet worden opgenomen, cd's worden ingekocht, etc. Het instrument moet constant worden ge-upgrade. Daarnaast komen nog huurkosten van de studio waarin zij oefenen. Per keer is dit 40 euro per persoon. Daarin repeteren ze twee keer per week.Dat hakt erin! Als ik dat ga omrekenen naar kosten per maand dan is dat ongeveer 9 keer per maand. 9 x 40 = 360 per maand aan huurkosten! Kan hij dat wel opbrengen?
World of Warcraft: Legion
Alle reacties Link kopieren
quote:pejeka schreef op 20 augustus 2014 @ 11:24:

Hoewel ik wel de redenering snap, is er in dit geval helemaal geen sprake van haar geld en zijn geld. Ze hebben een samenlevingscontract, dus ik neem aan dat er gemeenschap van goederen is.



Gewoon een vast bedrag per maand afspreken wat hij aan zijn hobby mag uitgeven. Op is op.

Wat een nonsens, je kan met een samenlevingscontract niet eens een gemeenschap van goederen laten ontstaan. Hooguit een gemeenschap van inboedel (dat alle spullen van allebei zijn).

Het is dus juist het tegenovergestelde; juist altijd vergelijkbaar met huwelijkse voorwaarden.
Zeg maar Spijker.
Alle reacties Link kopieren
quote:Noah_ schreef op 20 augustus 2014 @ 09:53:

"Hij kan het goed, dus moet er worden opgenomen".



Er is geen dus. Hij kan het goed, kan ook gewoon een punt achter. Zeker in tijden van financiële schaarste.Ik heb ook een peperduur muziekinstrument, maar dat heb ik al weer 7 jaar geleden gekocht. Verder geen kosten, behalve een beetje stroomkosten, als ik erop wil spelen. Maar 360 euro per maand op een inkomen van 1400 vind ik een erg grote bak met geld!
World of Warcraft: Legion
Alle reacties Link kopieren
Spijk-er was me voor, samenleefovereenkomst is juist niet in gemeenschap van goederen. Tenzij je dat zelf zo laat opstellen, denk ik.



Ik vind het wel bizar dat TO zegt de lasten naar rato te verdelen en dat haar vriend geen geld genoeg heeft en zij al een studie voor een 3jarige bij elkaar heeft gespaard. Dan ligt haar inkomen wel echt een stuk hoger dan dat van hem en begrijp ik hem ook wel dat hij daarvan mee wil profiteren.

Dat ik hem begrijp wil niet zeggen dat ik het goedkeur. Ik heb zelf ook ongeveer 1400 euro per maand en no way dat ik mijn hand op ga houden bij mijn partner, dat is immers niet zoals we dat hebben afgesproken.



Dus tijd om orde op zaken te stellen. Inkomsten, uitgaven, sparen, alles op papier, duidelijk maken voor jezelf wat je wilt en waar je eventueel water bij de wijn wilt doen en dan praten. Een relatie hebben betekend nou eenmaal ook compromissen sluiten, maar dan wel van beide partners!

Bepalen wie wat krijg om vrij uit te geven kan eventueel ook een oplossing zijn. Vrienden van mij gooien alle inkomens op 1 gezamenlijke rekening en storten daarvan maandelijks een vast bedrag naar hun eigen rekeningen, daar kunnen ze dan hun eigen schoenen, make up en hobby's van financieren.
Life is too short to waste time matching socks
quote:hans66 schreef op 20 augustus 2014 @ 11:28:

[...]



Dat hakt erin! Als ik dat ga omrekenen naar kosten per maand dan is dat ongeveer 9 keer per maand. 9 x 40 = 360 per maand aan huurkosten! Kan hij dat wel opbrengen?Niet dus daar gaat het topic over
quote:pejeka schreef op 20 augustus 2014 @ 11:24:

Hoewel ik wel de redenering snap, is er in dit geval helemaal geen sprake van haar geld en zijn geld. Ze hebben een samenlevingscontract, dus ik neem aan dat er gemeenschap van goederen is.



Gewoon een vast bedrag per maand afspreken wat hij aan zijn hobby mag uitgeven. Op is op.



Juist als de houding tov geld erg verschilt is het handig de financiën zodanig te scheiden dat je allebei je eigen zakgeld hebt.

Als de een zuinig wil zijn en de ander uitgeven kan dat voor ruzie zorgen, maar als je het beiden van je 'eigen geld' kan doen zorgt dat voor rust.

Mijn man en ik gooien alles al jaren op de grote hoop, maar ik zit er erg aan te denken om ook met zakgeld te gaan werken. Hij zeurt namelijk als ik wéér kleding koop en ik vind roken een ongezonde en vooral dure hobby, net als energydrankjes bij de pomp kopen. Als we gewoon zeggen, hier hebben we allebei 100 euro, veel plezier ermee, dan scheelt dat gewoon ergernis.
Alle reacties Link kopieren
quote:anette82 schreef op 20 augustus 2014 @ 10:00:

Opnemen is inderdaad niet maandelijks, maar ze doen het wel ieder half jaar. Dat moet dan in de beste studio en met de beste geluidsman (bladiebla), dus dat kost een aardige duit. Nu is het leuke ooknog dat een bandlid werkloos is en 'mijn vriend' zijn kosten betaald Daar zou hij dan mee moeten kappen.
hans66 wijzigde dit bericht op 20-08-2014 11:41
Reden: Bericht van Anette niet goed gelezen.
% gewijzigd
World of Warcraft: Legion

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven