Vriend uitgehuwelijkt

22-09-2016 17:39 173 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hallo lezers,



Even een account aangemaakt om van mijzelf af te schrijven hier op het Viva forum. Ik weet op dit moment zelf niet wat ik voel en erger nog, wat ik moet voelen en dat frustreert nogal.



Inmiddels ben ik ruim een half jaar enorm gelukkig met mijn vriend. Leuke schoonfamilie en hele fijne relatie. Dat dacht ik tenminste.



Afgelopen week ben ik voor het eerst zonder hem weggeweest, 6 dagen studiereis. In deze 6 dagen heeft zijn familie van de gelegenheid gebruik gemaakt om mijn vriend aan een Turkse uit te huwelijken. Natuurlijk heeft mijn vriend zijn mond opengetrokken en gezegd dat hij met mij is. Mijn vriend is inmiddels niet meer bij zijn familie omdat dit voor ontzettend veel problemen gezorgd heeft.



Nu is het zo dat ik totaal geen idee heb van wat ik moet voelen of wat ik voel. Enerzijds zo dolgelukkig dat mijn vriend voor ons gekozen heeft, maar anderzijds ben ik nu wel indirect de oorzaak van het feit dat hij zijn familie teleurgesteld heeft. Daarnaast voel ik me door mijn schoonfamilie ook ontzettend genaaid, hoe konden ze?



Mijn vriend heeft er voor gekozen om niks te vertellen omdat ik op studiereis was. Aan de ene kant heel lief maar aan de andere kant steekt dit ook weer.



Kortom, ik weet het even niet.



Bedankt dat jullie de moeite hebben genomen om dit te lezen.



Ter info: mijn vriend is 31 en van Turkse komaf en ik ben 24 en van Nederlandse komaf.
Alle reacties Link kopieren
quote:laurabb schreef op 22 september 2016 @ 18:56:

Met alle inburgeringseisen en taaltoets trouwt bijna niemand nog met bruid uit het geboorteland. Zou zij hiernaartoe komen? Of zou hij daar met haar gaan wonen?Misschien woont de man zelf ook in Turkije?
Alle reacties Link kopieren
Niet netjes van zijn familie als ze jou eerst verwelkomen en dan achter jullie rug een ander voor hem regelen. Maar je hoort het vaker, ze denken dat het overwaait, 'laat hem maar even' (jongens mogen dat vaak wel) en na een tijdje botst het en dan zal hij keurig een Turkse trouwen.



Breken met familie in die cultuur, het gebeurt niet snel, banden zijn sterk, aanzien, schaamte, allemaal veel belangrijker dan bij Nederlanders. Ik kan me goed voorstellen dat het slechts tijdelijk is, als het al echt is.



Ik zou je adviseren om goed met hem te praten over wat hij van jou verwacht, wat jij van hem verwacht. Wat familie voor hem betekent, cultuur, religie, hoe hij eventuele kinderen wil opvoeden. Wil hij ongetrouwd samenwonen of niet? Het gebeurt zo vaak dat in zulke relaties mensen denken wel op één lijn te zitten, of te komen, terwijl als puntje bij paaltje komt de verschillen toch te groot zijn.



Als hij echt definitief breekt met zijn familie, dan raakt hij heel veel kwijt, en zijn jullie dan sterk genoeg om dat gat samen te vullen? Het gaat veel van je vragen en als je dan onderling niet op één lijn zit, dan ga je het niet halen.



Sterkte ermee.
Alle reacties Link kopieren
Wederom bedankt voor de reacties. Mijn vriend woont trouwens gewoon in Nederland. In het begin hebben we al een heel goed gesprek gehad over hoe wij onze toekomst voor ons zien, daarmee zitten we op een lijn.



Er zijn meerdere gezinsleden met een andere cultuur thuisgekomen en daarmee weinig problemen hadden. Nu moet ik er wel bij vermelden dat zij bijna direct verloofd waren, wij willen daar allebei langer mee wachten omdat ik nog studeer. Waarschijnlijk is dit het grootste probleem voor mijn schoonouders.



Uiteindelijk gaat het om ons en dat vindt hij gelukkig ook.
Alle reacties Link kopieren
quote:Killer-body125 schreef op 22 september 2016 @ 21:38:

Wederom bedankt voor de reacties. Mijn vriend woont trouwens gewoon in Nederland. In het begin hebben we al een heel goed gesprek gehad over hoe wij onze toekomst voor ons zien, daarmee zitten we op een lijn.



Er zijn meerdere gezinsleden met een andere cultuur thuisgekomen en daarmee weinig problemen hadden. Nu moet ik er wel bij vermelden dat zij bijna direct verloofd waren, wij willen daar allebei langer mee wachten omdat ik nog studeer. Waarschijnlijk is dit het grootste probleem voor mijn schoonouders.



Uiteindelijk gaat het om ons en dat vindt hij gelukkig ook.



Wat voor cultuur kwamen de andere gezinsleden mee thuis?

Islamitisch?



Wat betreft je schoonfamilie....

Het kan ook zijn dat hun wilde voorkomen dat het ECHT serieus tussen jullie werd.



Ik kan het weten, ben met een Turkse man getrouwd.

En dat is mij /ons niet makkelijk gemaakt.
Alle reacties Link kopieren
De andere directe gezinsleden kwamen inderdaad met Islamitische culturen thuis. Er zijn overigens wel andere familieleden die ook met Nederlanders zijn.
Alle reacties Link kopieren
Je moet je vooral niet schuldig voelen en je moet ook niet boos zijn op je vriend dat hij niets verteld heeft. Blijf hem steunen en in je relatie geloven. Hij heeft tenslotte voor jou gekozen. Op den duur draait de familie bij en zullen je schoonouders je accepteren als ze zien dat jullie jarenlang gelukkig zijn. Tot die tijd zal het moeilijk zijn, maar ga niet twijfelen. Vergeet niet dat hij het contact verbroken heeft met zijn familie voor jou. Dit is geen makkelijke keuze voor hem, dus juist nu moet je voor hem klaarstaan.
Alle reacties Link kopieren
Verwachten ze misschien dat jij je bekeerd? Dat ze het dan wel accepteren?
.
Alle reacties Link kopieren
quote:Killer-body125 schreef op 22 september 2016 @ 22:03:

De andere directe gezinsleden kwamen inderdaad met Islamitische culturen thuis. Er zijn overigens wel andere familieleden die ook met Nederlanders zijn.



Vaak is het geaccepteerd als je zelf islamitisch bent.

Dus niet dat je je bekeerd maar van huis uit.



Mijn schoonouders zijn niet streng gelovig, mijn man is hier geboren.

Niemand van de vrouwen in zijn familie draagt een hoofddoek.



Ik dacht altijd dat ze zo verwesterd waren en "aangepast" aan de Nederlandse cultuur.

Toch werd mij duidelijk, helemaal toen ik zwanger was van onze oudste dat ik er echt niet toe deed.



Sterker nog, ze hebben onze zoon twee keer gezien.

Hij is inmiddels bijna 8 jaar.



Man heeft veel verdriet, en de situatie heeft erg tussen ons in gestaan.

Zeker omdat ik zo graag een opa en oma had gewild voor mijn kinderen.
Alle reacties Link kopieren
quote:boylichtenstein schreef op 22 september 2016 @ 22:03:

Je moet je vooral niet schuldig voelen en je moet ook niet boos zijn op je vriend dat hij niets verteld heeft. Blijf hem steunen en in je relatie geloven. Hij heeft tenslotte voor jou gekozen. Op den duur draait de familie bij en zullen je schoonouders je accepteren als ze zien dat jullie jarenlang gelukkig zijn. Tot die tijd zal het moeilijk zijn, maar ga niet twijfelen. Vergeet niet dat hij het contact verbroken heeft met zijn familie voor jou. Dit is geen makkelijke keuze voor hem, dus juist nu moet je voor hem klaarstaan.





Wie zegt dat de familie bij gaat draaien? Weet jij wel hoe het er in dat soort culturen aan toe gaat? Familie gaat boven alles, niet het individu.

Dus de kans dat de familie bijdraagt is echt heel erg gering.
Alle reacties Link kopieren
quote:tvandattum schreef op 22 september 2016 @ 22:18:

[...]





Wie zegt dat de familie bij gaat draaien? Weet jij wel hoe het er in dat soort culturen aan toe gaat? Familie gaat boven alles, niet het individu.

Dus de kans dat de familie bijdraagt is echt heel erg gering.Inderdaad. Het komt wel voor maar het meerendeel kiest uiteindelijk toch voor familie.
.
Alle reacties Link kopieren
quote:tvandattum schreef op 22 september 2016 @ 22:18:

[...]





Wie zegt dat de familie bij gaat draaien? Weet jij wel hoe het er in dat soort culturen aan toe gaat? Familie gaat boven alles, niet het individu.

Dus de kans dat de familie bijdraagt is echt heel erg gering.



Mijn ervaring is dat als je er niet bijhoort dat je dat ook nooit zal doen.



Ik heb me lang rot gevoeld maar ik heb ook mijn trots.

En dat je mij niet moet omdat ik van je zoon hou gaat er nu bij mij echt niet meer in.



Ik heb ze nooit iets fout gedaan en dat vind ik heel erg.
Alle reacties Link kopieren
Je klinkt nogal naïef, ben je niet flink gewaarschuwd door je ouders?? Een Turk blijft een Turk? of ze nu wel of niet hier in Nederland wonen. Heb je je weleens goed ingelezen over de 'Islam" en welke consequenties dit heeft voor jouw toekomst ?
Alle reacties Link kopieren
quote:MRengine schreef op 22 september 2016 @ 23:50:

Je klinkt nogal naïef, ben je niet flink gewaarschuwd door je ouders?? Een Turk blijft een Turk? of ze nu wel of niet hier in Nederland wonen. Heb je je weleens goed ingelezen over de 'Islam" en welke consequenties dit heeft voor jouw toekomst ?

Wat een flauwekul. Wat voor consequenties zou het hebben dan?

Je kinderen worden misschien deels islamitisch opgevoed. Er zijn tegenwoordig genoeg moslims die 'modern' zijn.

Mijn vriend is islamitisch , ik merk haast geen verschil met mijn ex (Nederlander).

Je doet net alsof ze straks niets meer mag.

Afspraken mbt eventuele kinderen kun je maken ook over je verdere toekomst samen.
.
Wat een zieke 'cultuur' en 'religie' is het toch...
Alle reacties Link kopieren
Hoe werkt dat uithuwelijken dan? Welke feitelijke handeling vind er plaats? Wordt er een contract opgesteld, moet hij iets zeggen/doen? Schudden beide vaders de hand, is er uitwisseling van een gift? Op welke manier kan hij dan uitgehuwelijkt worden als hij dat niet wil? Ik snap het niet denk ik....
Alle reacties Link kopieren
Vind dit nog altijd plaats in Nederland?

.

Nee toch?...kan bijna niet.
We are the heroes of our time, but we are dancing with demons in our minds..
Alle reacties Link kopieren
quote:isa__88 schreef op 23 september 2016 @ 00:38:

[...]



Wat een flauwekul. Wat voor consequenties zou het hebben dan?

Je kinderen worden misschien deels islamitisch opgevoed. Er zijn tegenwoordig genoeg moslims die 'modern' zijn.

Mijn vriend is islamitisch , ik merk haast geen verschil met mijn ex (Nederlander).

Je doet net alsof ze straks niets meer mag.

Afspraken mbt eventuele kinderen kun je maken ook over je verdere toekomst samen.Ik ken juist zeer veel "supermoderne" Turken hier! Zij doen hier verder goed mee en werken ook gewoon. Maar hebben het wel regelmatig over 'hun' geloof en over wat ze allemaal wel en niet 'mogen' van hun geloof. En als hun kinderen thuis komen met een Nederlandse vriendin dan is er herrie thuis in de hele familie! En zij doen ook gewoon keihard mee aan de slacht"feesten" en houden zich strict aan de "ramadan" (tenzij ze toch wel een beetje dorst krijgen..). Willen er zelfs persé vrije dagen voor hebben. Er zijn bij ons op het werk zelfs "gebedskamers" voor ze ingericht!! Hoe modern allemaal. Doe even normaal. Je bent hier in Nederland. Een echte Nederlandse Turk bestaan voor mij dus niet, een 'zogenaamd modernere' Turk wel maar daar houdt het dus verder ook mee op. Er zit wel degelijk een gevaar in dat al die Nederlandse meisjes zich hier massaal aan het vermengen zijn met andere soorten/culturen. Maar men blijft in ontkenning. Islamieten willen in hun hart geen echt westerse cultuur, nu niet en nooit niet. Wonen hier wel, en willen de voorzieningen wel.. En de vrouwen.
quote:MRengine schreef op 23 september 2016 @ 08:46:

[...]





Ik ken juist zeer veel "supermoderne" Turken hier! Zij doen hier verder goed mee en werken ook gewoon. Maar hebben het wel regelmatig over 'hun' geloof en over wat ze allemaal wel en niet 'mogen' van hun geloof. En als hun kinderen thuis komen met een Nederlandse vriendin dan is er herrie thuis in de hele familie! En zij doen ook gewoon keihard mee aan de slacht"feesten" en houden zich strict aan de "ramadan" (tenzij ze toch wel een beetje dorst krijgen..). Willen er zelfs persé vrije dagen voor hebben. Er zijn bij ons op het werk zelfs "gebedskamers" voor ze ingericht!! Hoe modern allemaal. Doe even normaal. Je bent hier in Nederland. Een echte Nederlandse Turk bestaan voor mij dus niet, een 'zogenaamd modernere' Turk wel maar daar houdt het dus verder ook mee op.Dit ken ik gelukkig bijna niet. Het grootste deel van de turken hier zijn qua doen en laten niet van Nederlanders te onderscheiden.
quote:yoshe schreef op 23 september 2016 @ 00:55:

Hoe werkt dat uithuwelijken dan? Welke feitelijke handeling vind er plaats? Wordt er een contract opgesteld, moet hij iets zeggen/doen? Schudden beide vaders de hand, is er uitwisseling van een gift? Op welke manier kan hij dan uitgehuwelijkt worden als hij dat niet wil? Ik snap het niet denk ik....





Het wisselt per gebruik in een gebied maar komt meestal neer op zoiets als: de ouders maken samen een afspraak dat hun zoon en dochter met elkaar trouwen.



Die afspraak is het uithuwelijken. Vaak zijn de kinderen of in ieder geval het meisje, nog erg jong als de afspraak gemaakt wordt.



Er wordt vanuit gegaan dat de kinderen/de meisjes daar dan niet tegenin gaan.



Er is een grote groepsdruk dat dit zo hoort en je er niet onderuit kunt. Anders maak je bijvoorbeeld de eer van de familie te schande, het moet gebeuren ten aanzien van Allah, kinderen maken, je moet getrouwd zijn met de juiste, je mag (als meisje zeker niet) vrij met zomaar uemand omgaan. Het zal hen "op het rechte pad houden". Dus veelal wordt "de afspraak" opgevolgd.



Meisjes moeten zeker een moslimman vaak trouwen. Zij moet namelijk haar man volgen in het geloof. Een man mag nog weleens een christen of joodse vrouw trouwen.



In Belgie is bijvoorbeeld in de turkse en marokkaanse gemeenschap 40% van de huwelijken gearrangeerd en stemmen desbetreffenden (al dan niet vaak onder de druk van hoe het hoort) in. In 3% van de huwelijken heeft men/ het meisje vaak dit zeer duidelijk niet gewild naar moest onder dwang toch trouwen.



Het is niet iets waar je heel makkelijk onderuit komt. Er vindt zelfs hier in het westen nog eerwraak plaats. Het meisje (en soms jongen) ontvlucht en wil het huwelijk niet en moet zelfs vrezen voor haar leven.



Het is dus vooral de dwang, uitstoting van familie, het te schande maken van je familie, zondig gevonden worden, het verlies van maagdelijkheid van de vrouw die ze verliest aan een ander buiten het huwelijk en ze niet jeer rein zou zijn omdat de familie hoort in te staan voor haar "eer", niet meer huwbaar gevonden als vrouw omdat je te oud bent of te vrij leeft en dus ook worden er nog steeds mensen om gedood vooral vanwege de schande.
Het uithuwelijken in dit geval gaat dus om de afspraak. De afspraak tussen ouders dat hun kind met het kind van de andere ouders trouwt. En soms is het de (al ruim volwassen) man of weduwnaar die zelf een vrouw zoekt en zijn familie voor hem op zoek gaat.



Niet het huwelijk zelf. Men gaat er echter wel vanuit dat dat huwelijk er dus als een gevolg van de afspraak zal komen.



Vaak kennen de ouders elkaar. In veel groepen gaat het om een geschikte kandidaat vinden qua zelfde gedachtengied als de andere familie, ook geld is van invloed zowel voor de familie van het meisje alswel dat men wil dat het meisje bij iemand komt die geld heeft (omdat zij zelf geen geld heeft / niet kan verdienen maar voor hun toekomstige kinderen moet gaan zorgen). En zo zijn er nog wel wat andere redenen.
Alle reacties Link kopieren
quote:MRengine schreef op 23 september 2016 @ 08:46:

[...]





Ik ken juist zeer veel "supermoderne" Turken hier! Zij doen hier verder goed mee en werken ook gewoon. Maar hebben het wel regelmatig over 'hun' geloof en over wat ze allemaal wel en niet 'mogen' van hun geloof. En als hun kinderen thuis komen met een Nederlandse vriendin dan is er herrie thuis in de hele familie! En zij doen ook gewoon keihard mee aan de slacht"feesten" en houden zich strict aan de "ramadan" (tenzij ze toch wel een beetje dorst krijgen..). Willen er zelfs persé vrije dagen voor hebben. Er zijn bij ons op het werk zelfs "gebedskamers" voor ze ingericht!! Hoe modern allemaal. Doe even normaal. Je bent hier in Nederland. Een echte Nederlandse Turk bestaan voor mij dus niet, een 'zogenaamd modernere' Turk wel maar daar houdt het dus verder ook mee op. Er zit wel degelijk een gevaar in dat al die Nederlandse meisjes zich hier massaal aan het vermengen zijn met andere soorten/culturen. Maar men blijft in ontkenning. Islamieten willen in hun hart geen echt westerse cultuur, nu niet en nooit niet. Wonen hier wel, en willen de voorzieningen wel.. En de vrouwen.

Over turkse gemeenschap weet ik niet zoveell. Er wonen er veel bij mij in de buurt en merk alleen dat ze met elkaar erg hecht zijn.



Maar zoals jij beschrijft dat heb ik echt nog nooit gezien. Ik woon in een appartementencomplex waar 70% turks is. Voelt voor mij helemaal niet anders maar goed ik ken ze niet allemaal persoonlijk.
.
Alle reacties Link kopieren
Verschilt ook wel heel erg. Irakezen, turken , marokkanen zijn ook niet hetzelfde, ook al hebben ze hetzelfde geloof. Er zijn veel verschillen onder elkaar over wat wel en niet geaccepteerd word.
.
Alle reacties Link kopieren
quote:MRengine schreef op 22 september 2016 @ 23:50:

Je klinkt nogal naïef, ben je niet flink gewaarschuwd door je ouders?? Een Turk blijft een Turk? of ze nu wel of niet hier in Nederland wonen. Heb je je weleens goed ingelezen over de 'Islam" en welke consequenties dit heeft voor jouw toekomst ?

Idd fam weegt heeeeel zwaar.



Het is een vreselijk geloof en zal elke dag je leven bepalen.



Er is geen vrijheid ik zou er nooooiit aan beginnen.



Dramaleven als je al samen blijft.



Zo"n fam als deze zijn de gevaarlijkste!
Alle reacties Link kopieren
quote:yoshe schreef op 23 september 2016 @ 00:55:

Hoe werkt dat uithuwelijken dan? Welke feitelijke handeling vind er plaats? Wordt er een contract opgesteld, moet hij iets zeggen/doen? Schudden beide vaders de hand, is er uitwisseling van een gift? Op welke manier kan hij dan uitgehuwelijkt worden als hij dat niet wil? Ik snap het niet denk ik....

Zijn ouders hebben waarschijnlijk de ouders van een meisje gevraagd of zij interesse heeft. Ze zal wel ja hebben gezegd. Ouders hebben vervolgens tegen hem gezegd dat zij beschikbaar voor hem is en dat zij graag willen dat hij dat doet. Waarschijnlijk op min of meer dwingende toon. Als je familie zoiets zegt en bewust allemaal geregeld heeft dan is het lastig zeggen 'nee, geen zin in', zeker als zij al gevraagd is.



Andersom zou ook kunnen, dat zij van ouders hebben gehoord dat hun dochter hem leuk vindt en dat zijn ouders dat meisje geschikter vinden en er bij hem op aandringen dat hij ingaat op dat verzoek.
Alle reacties Link kopieren
quote:keukenstoel schreef op 23 september 2016 @ 09:45:

[...]



Idd fam weegt heeeeel zwaar.



Het is een vreselijk geloof en zal elke dag je leven bepalen.



Er is geen vrijheid ik zou er nooooiit aan beginnen.



Dramaleven als je al samen blijft.



Zo"n fam als deze zijn de gevaarlijkste!





Als dat jouw ervaring is, is dat erg spijtig!!

Ik vind dat het niet klopt!



En hoezo geen vrijheid ?

Ik heb alle vrijheid, als ik op stap wil ALLEEN dan hoef ik daar niet eens over te overleggen bij wijze van.



Mijn man is werkelijk de liefste en gunt mij gelukkig alles!

En ik denk dat als dat niet zo was, en hij mij zag als zijn bezit dat het snel over was.



En helaas heeft zijn familie hem de keuze gegeven, en hij heeft gekozen...

Voor mij!



Ik stimuleer juist dat hij contact onderhoud, hoe dan ook, het zijn en blijven zijn ouders.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven