Vriendin van broertje voelt zich buitengesloten

28-05-2015 17:43 106 berichten
Hallo allemaal,

Ik zit met een probleempje waar ik graag jullie visie op zou willen lezen.

Afgelopen pinksterweekend zijn ik en mijn vriend een weekend weg geweest met mijn broertje en zijn vriendin, mijn zusje met haar vriend en 2 vrienden van hem. In totaal met 8 personen dus.

Vriend, ik, broertje en zijn vriendin kenden de 2 vrienden van zwager niet of nauwelijks.

Broertje heeft sinds een paar maandjes een relatie met zijn vriendin dus zij kent ons ook niet heel goed.

(Zijn vriendin is Duits en ze spreekt met mijn broertje en ook met ons Engels.

We zijn een paar maanden geleden met broertje en zijn vriendin uit eten geweest wat erg gezellig was.)



Het weekend van 'ter ere van' de verjaardag van zusjes vriend.

Het weekend zat propvol gepland met allerlei leuke activiteiten die m'n zusje georganiseerd had.



Nu whatsapp ik een beetje met m'n broertje omdat ik zag dat zijn vriendin erg stilletjes was terwijl ik haar wel anders ken. Nu krijg ik te horen dat zij het allemaal niet zo leuk gevonden hebben.

Zijn vriendin voelde zich genegeerd.

Als ik het weekend na ga snap ik dat niet helemaal.

Zaterdag overdag hebben we heel veel activiteiten gedaan waarbij echt kletsen er niet in zat. Behalve 1 moment dat ik samen met haar even aan de kant heb gezeten en toen hebben we ook gezellig gekletst.

Zaterdagavond hebben we spelletjes gedaan.

Het was een spel met vragenstellen aan de andere groep. Zij zat bij mij in de groep en we hebben alle vragen vertaald, tenzij ze aangaf dat ze de vraag al begrepen had.

Ze deed ook gewoon mee.

Daarna hebben we een drankspel gedaan.

Ik vond er zelf niet zo heel veel aan maar deed wel gewoon leuk mee.

Ik hoorde achteraf dat m'n broertje de drankjes van zijn vriendin dronk. Dus ik denk dat zij er niet zo veel aan vond. Ze gingen vroeger naar bed dan de rest.

De dag erna hebben we nog een activiteit gedaan waarbij ik een paar keer met haar probeerde te communiceren over de activiteit maar dat liep een beetje stroef.

Zo goed is mijn Engels ook niet eigenlijk.



Ik vind dat als je met een wat grotere groep bent, je zelf verantwoordelijk bent voor 'je plekje'.

Als ik achteruit zou gaan zitten dan zouden mensen ook niet mij persoonlijk aanspreken om een kletspraatje, mede ook omdat het gewoon meer een groepsgesprek was, ik weet niet goed hoe ik dat moet uitleggen. Als iemand iets zei was dat dus gewoon voor iedereen bedoeld.

Soms werd er iets vertaald maar lang niet altijd. Ook omdat zij best al een hoop begrijpt in het Nederlands, maar dat heb ik misschien overschat.



Jeetje het is echt een heel verhaal geworden, maar ik hoop dat jullie de essentie ervan begrijpen.

Ik heb dus absoluut niet de intentie gehad om haar te negeren.



Maaaaaaar... We gaan volgend weekend met zn 6en naar een pretpark.

Broertje wil dat wij meer ons best doen en Engels gaan praten.

Ik vind het allemaal erg geforceerd zo.

Hoewel ik denk dat nu wel in een kleiner groepje zijn het allemaal wat makkelijker zal zijn, voelt het nu wel een beetje gemaakt zeg maar...



Wat vinden jullie?
quote:redbuIIetje schreef op 28 mei 2015 @ 17:47:

Als ik dat meisje was zou ik er voor passen om elke keer meegesleurd te worden naar dit soort familieverplichtingen. Waarom gaat je broer niet gewoon lekker met zijn vriendin er op uit? Waarom dat geplak met jullie? Ze hebben nog maar net iets samen, als ie wil dat die meid hem niet zat wordt zorgt ie dat ie qualitytime met haar heeft en 1 op 1 dingen met haar onderneemt ipv dat ie als 'n sulletje achter z'n siblings aan blijft hobbelen. Dit is net zo waardeloos als mensen met vriendengroepen die daar hun partner in mee proberen te slepen.Misschien lag het helemaal niet aan de taalbarrière, maar inderdaad aan de spelletjes en de verplichtingen. Ik zou daar persoonlijk ook moeite mee hebben. Waarom zou ze elke keer met de familie van haar vriend op moeten trekken?
Alle reacties Link kopieren
zij is waarschijnlijk heel veel energie kwijt aan het luisteren en het begrijpen van het Nederlands en heeft dan geen energie meer over om zich echt in gesprekken te mengen. Een op een is makkelijker, omdat je je dan maar op 1 persoon hoef te richten.
I was born in the sign of water, and it's there that I feel my best
Alle reacties Link kopieren
nee, je zult eens rekening met een ander houden... hup, gewoon met zijn allen engels spreken. allemaal even gebrekkig, nog lollig ook
Voel me wel een beetje rot nu, ik hoop dat ze zich niet al te erg buitengesloten voelt want dat was absoluut de bedoeling niet.

Ik heb er gewoon niet over nagedacht.
Alle reacties Link kopieren
Niet geforceerd Engels praten, dan wordt het nooit wat met haar Nederlands (Ik neem aan dat ze wel in Nederland woont trouwens? Maakt voor mij ook wel verschil).



De meeste mensen die ik ken die geen Nederlands praten maar wel hier wonen leggen zich er zelf bij neer dat zij inderdaad maar gewoon Nederlands moeten leren, en wij Nederlands-sprekenden proberen zoveel mogelijk Engels te praten maar voelen ons tot niets verplicht.
Grenada, ik heb er gewoon niet bij stil gestaan, normaal wil ik altijd rekening houden met iedereen. En nu ik het weet kan ik er wat mee.
En daarbij... @grenada: als Engels je niet best af gaat is er niks lolligs aan hoor. Voor jou misschien, maar bij mij gaat het spontane er wel vanaf. En dat heb ik best voor iemand over als dat maakt dat iemand zich welkom voelt, maar het is niet alsof ik zo makkelijk even een knop omzet.
Alle reacties Link kopieren
Ook het Engels is voor haar een vreemde taal tenslotte als Duitse, dus is het sowieso lastig om wat er al vertaald wordt te volgen. Dus alles gaat stroef terwijl je om je heen allemaal mensen ziel lachen om grapjes etc waar jij totaal niets van mee krijgt en die eenmaal vertaald de clou kwijt zijn.



Dat is inderdaad niet leuk, vooral met zo'n grote groep. Dan was het beter geweest als men wat vaker was opgesplitst en 2 aan 2 eigen dingen had ondernomen ipv "verplicht" aan vermoeiende groepsactiviteiten te moeten meedoen waar je veel niet van meekrijgt.
Disclaimer: All presented text are opinionated and present only a written account of my mental state at that time.
@lapetitechatterouge ze woont in Duitsland maar zit in Nederland op school.

Hier krijgt ze les in het Duits.

Dus ik verwacht ook niet dat ze Nederlands kan.

Ik dacht eerder van wel, maar blijkt dus van niet.
Wat je zegt over je eigen plekje in een groep vind ik niet helemaal waar. Als jij daar als buitenstaander komt terwijl de rest elkaar wel allemaal kent (ik bedoel nu even in het algemeen, want jij kende de 2 vrienden van jouw zusje haar vriend ook niet) dan vind ik dat die groep jou moet opnemen. Niet iedereen is een kwebbelkont of heeft een luide stem die overal doorheen dendert. Als je dan telkens overstemt wordt door anderen is de zin om nog iets te zeggen ook wel weer gelijk weg.



Wél vind ik dat jij goed je best hebt gedaan om haar overal bij te betrekken, dat vind ik echt super van je. Veel mensen in een groep hebben daar een beetje lak aan, en laten de "nieuwe" het zelf maar uitzoeken. Mensen die dat zoals jou doen daar heb ik dan ook echt sympathie voor.



Laat dat geforceerde gevoel los, als de anderen ook een beetje hun best doen moet dat helemaal goed komen. Als ze zich daarna nogsteeds buitengesloten voelt ligt dat echt aan haar. Het moet van beiden kanten komen in die hele groep, dus niet alleen jij en je broertje met haar maar iedereen met haar. Ik denk dat daar het probleem een beetje ligt, dat de anderen niet echt met haar praten. Of heb ik dat verkeerd?
Alle reacties Link kopieren
Is lastig inderdaad. Mijn man sprak eerst ook geen Nederlands. Wel vijf andere talen In mijn familie spreken sommigen alleen Nederlands en misschien 10 woorden Engels of Frans. Dus dat schoot ook niet op. Dus in het begin was het veel vertalen. Was lastig. Mijn man voelde zich bij groepsbijeenkomsten vaak ook wat ongemakkelijk. 1 op 1 ging wel, zeker met de mensen die wel Engels of Frans spreken.

Inmiddels spreekt mijn man vloeiend Nederlands maar in het begin was het echt heel lastig.
@jaw dat bedoel ik dus een beetje inderdaad...

Ik vind het leuk dat ze mee is, want ze hoort er absoluut bij! Maar ik merk dat ik wel minder zin in het dagje heb omdat ik weet dat het spontane weg is. Mijn Engels is al niet best maar mijn zusje heeft er al helemaal grote problemen mee. Dat gaat nog best lastig worden. Ik weet dat het voor haar nog lastiger is, maar toch...
Alle reacties Link kopieren
quote:silviaapje schreef op 28 mei 2015 @ 18:18:

En daarbij... @grenada: als Engels je niet best af gaat is er niks lolligs aan hoor. Voor jou misschien, maar bij mij gaat het spontane er wel vanaf. En dat heb ik best voor iemand over als dat maakt dat iemand zich welkom voelt, maar het is niet alsof ik zo makkelijk even een knop omzet.Ik vind het cool hoe je hiermee omgaat. En echt, het Engels wordt makkelijker!
@pommiaan,buiten dat drankspel om viel het me juist op dat er altijd wel iemand was die met haar kletste. Dus misschien irriteert me dat ook wel een beetje. Dat ik en met mij de rest ook, echt wel ons best gedaan hebben, behalve dan met het drankspel.
Selah01, snap ik dat hij zich ongemakkelijk voelt. Dat zal degene die geen Engels kan ook gevoeld hebben... Maar als er dan toch moeite gedaan wordt zul je je toch al snel welkom voelen lijkt mij.



@londencitychick dankjewel...
quote:silviaapje schreef op 28 mei 2015 @ 18:23:

@pommiaan,buiten dat drankspel om viel het me juist op dat er altijd wel iemand was die met haar kletste. Dus misschien irriteert me dat ook wel een beetje. Dat ik en met mij de rest ook, echt wel ons best gedaan hebben, behalve dan met het drankspel.Hm dan snap ik het ook niet zo goed. Tja ze is natuurlijk wel een beetje kwetsbaar omdat ze sowieso al geen Nederlands kan, dan kan het voor haar voelen alsof ze niet meetelt. Maar zoals je het schrijft vind ik dat niet helemaal terecht. Moeilijk. Woordenboekje mee naar het pretpark voor je zusje?
Alle reacties Link kopieren
Misschien je broertje de tip geven dat ie z'n vriendin moet vragen of zij uberhaupt zin heeft in al dat socializen. Wellicht is het wel helemaal niet de taalbarriere, maar het feit dat zij alleen maar meegaat voor haar vriend, ipv zelf zin te hebben in groepsgedoe.
Shoot first, ask questions later!
Alle reacties Link kopieren
quote:silviaapje schreef op 28 mei 2015 @ 18:26:

Selah01, snap ik dat hij zich ongemakkelijk voelt. Dat zal degene die geen Engels kan ook gevoeld hebben... Maar als er dan toch moeite gedaan wordt zul je je toch al snel welkom voelen lijkt mij.



@londencitychick dankjewel... Nog een laatste dan: ook als er constant een iemand met je praat, kan je je buitengesloten voelen omdat je de groepdsynamiek niet inkomt. Geen fout van jullie, echt niet, maar het voelt anders als de groep ook als groep moeite doet, zelfs als dat niet altijd lukt
Alle reacties Link kopieren
quote:redbuIIetje schreef op 28 mei 2015 @ 18:27:

Misschien je broertje de tip geven dat ie z'n vriendin moet vragen of zij uberhaupt zin heeft in al dat socializen. Wellicht is het wel helemaal niet de taalbarriere, maar het feit dat zij alleen maar meegaat voor haar vriend, ipv zelf zin te hebben in groepsgedoe.En dat.
quote:redbuIIetje schreef op 28 mei 2015 @ 18:27:

Misschien je broertje de tip geven dat ie z'n vriendin moet vragen of zij uberhaupt zin heeft in al dat socializen. Wellicht is het wel helemaal niet de taalbarriere, maar het feit dat zij alleen maar meegaat voor haar vriend, ipv zelf zin te hebben in groepsgedoe.



Ja dit kan ook nog. Als ik uit een ander land zou komen zou ik ook geen zin hebben in al dat gedoe, veelste vermoeiend .

Krijgt ze op school wel Nederlands?
Alle reacties Link kopieren
Ik krijg het idee dat jullie heel hard jullie best hebben gedaan haar erbij te betrekken.



En hier word nu wel heel makkelijk gezegd dat je allemaal Engels moet praten als er 1 iemand bij is die geen Nederlands verstaat, in Nederland met Nederlanders die geen/slecht Engels spreken.



Ik ga ook echt niet hard van alles roepen in een groep in het Engels, zoals ik in het Nederlands wel zou doen.

Daar is mijn Engels gewoon echt niet goed genoeg voor.

Als dan echt alles in het engels moet heb ik weinig meer te vertellen die dag.



Conclusie, ze verwacht te veel.

Als jullie proberen zoveel mogelijk engels tegen haar te praten en evt. te vertalen.
Alle reacties Link kopieren
quote:mariel1989 schreef op 28 mei 2015 @ 18:33:

Ik krijg het idee dat jullie heel hard jullie best hebben gedaan haar erbij te betrekken.



En hier word nu wel heel makkelijk gezegd dat je allemaal Engels moet praten als er 1 iemand bij is die geen Nederlands verstaat, in Nederland met Nederlanders die geen/slecht Engels spreken.



Ik ga ook echt niet hard van alles roepen in een groep in het Engels, zoals ik in het Nederlands wel zou doen.

Daar is mijn Engels gewoon echt niet goed genoeg voor.

Als dan echt alles in het engels moet heb ik weinig meer te vertellen die dag.



Conclusie, ze verwacht te veel.

Als jullie proberen zoveel mogelijk engels tegen haar te praten en evt. te vertalen.Volgens mij verwacht zij niet dat iedereen Engels spreekt, maar opperen hier mensen dit (waaronder ik). Van mij hoeft het niet Engels te zijn (Duits, Frans, whatever kan ook), als het maar een taal is die iedereen begrijpt. In 'mijn' groep spreekt ook niet iedereen goed Engels. maar ook zonder de goede vervoegingen en met wat handen- en voetenwerk kom je er uiteindelijk echt wel is mijn ervaring.
Heeft zij door dat jullie het zo ingewikkeld vinden om in het Engels te praten?

En realiseren jullie je dat zij het waarschijnlijk net zo ingewikkeld vindt?



Bespreek voor jullie naar dat pretpark gaan de verwachtingen over en weer eens. En kijk ook even of jullie wel het meest geschikte pretpark hebben gekozen. In de Efteling ben je veel afhankelijker van de (Nederlandse) taal dan in Walibi, om maar eens wat te noemen.



In geval van nood: woordenboeken mee. Nederlands-Engels en Engels-Nederlands voor jullie, Duits-Engels en Engels-Duits voor haar. Of zoek van te voren wat woorden op. Of spreek af dat jullie elkaar de talen leren: dus zij leert jullie Duits en jullie leren haar Nederlands.



Ik denk zelf dat het ook een beetje komt omdat er misschien, zonder dat jullie dat zelf door hadden, 'insider-jokes' gemaakt zijn, of dat jullie het, zonder dat naar te bedoelen, hadden over dingen waar zij niet bij was geweest of over mensen die zij niet kent. Dan kun je je heel erg alleen voelen in een groep, zonder dat dat de bedoeling is van de groep of dat er iemand schuld aan heeft.
Alle reacties Link kopieren
Je zet Nederlanders en een Duitser bij elkaar en jullie moeten geforceerd met zijn allen in Dunglish / Steenkolenengels communiceren ? Wat een ellende.





Spreken jullie dan geen Duits ? Ook niet "ain biesjen" ?

Als kleuter leerde ik dat al van "Sesamstrasse" en "Die Sendung mit Der Maus".





Betty White: "Once you go blackberry... Hmmmmmhmmmm"
Ik weet eigenlijk helemaal niet hoe zij het allemaal beleefd. Mijn broertje zegt dit allemaal, en misschien maakt hij het groter dan dat zij het bedoelde (dat doet hij vaker).

Ik ga gewoon proberen Engels te praten.

Als het me niet lukt moet broertje het maar vertalen. Dat doet hij bij m'n moeder ook.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven