Vriendin van broertje voelt zich buitengesloten

28-05-2015 17:43 106 berichten
Hallo allemaal,

Ik zit met een probleempje waar ik graag jullie visie op zou willen lezen.

Afgelopen pinksterweekend zijn ik en mijn vriend een weekend weg geweest met mijn broertje en zijn vriendin, mijn zusje met haar vriend en 2 vrienden van hem. In totaal met 8 personen dus.

Vriend, ik, broertje en zijn vriendin kenden de 2 vrienden van zwager niet of nauwelijks.

Broertje heeft sinds een paar maandjes een relatie met zijn vriendin dus zij kent ons ook niet heel goed.

(Zijn vriendin is Duits en ze spreekt met mijn broertje en ook met ons Engels.

We zijn een paar maanden geleden met broertje en zijn vriendin uit eten geweest wat erg gezellig was.)



Het weekend van 'ter ere van' de verjaardag van zusjes vriend.

Het weekend zat propvol gepland met allerlei leuke activiteiten die m'n zusje georganiseerd had.



Nu whatsapp ik een beetje met m'n broertje omdat ik zag dat zijn vriendin erg stilletjes was terwijl ik haar wel anders ken. Nu krijg ik te horen dat zij het allemaal niet zo leuk gevonden hebben.

Zijn vriendin voelde zich genegeerd.

Als ik het weekend na ga snap ik dat niet helemaal.

Zaterdag overdag hebben we heel veel activiteiten gedaan waarbij echt kletsen er niet in zat. Behalve 1 moment dat ik samen met haar even aan de kant heb gezeten en toen hebben we ook gezellig gekletst.

Zaterdagavond hebben we spelletjes gedaan.

Het was een spel met vragenstellen aan de andere groep. Zij zat bij mij in de groep en we hebben alle vragen vertaald, tenzij ze aangaf dat ze de vraag al begrepen had.

Ze deed ook gewoon mee.

Daarna hebben we een drankspel gedaan.

Ik vond er zelf niet zo heel veel aan maar deed wel gewoon leuk mee.

Ik hoorde achteraf dat m'n broertje de drankjes van zijn vriendin dronk. Dus ik denk dat zij er niet zo veel aan vond. Ze gingen vroeger naar bed dan de rest.

De dag erna hebben we nog een activiteit gedaan waarbij ik een paar keer met haar probeerde te communiceren over de activiteit maar dat liep een beetje stroef.

Zo goed is mijn Engels ook niet eigenlijk.



Ik vind dat als je met een wat grotere groep bent, je zelf verantwoordelijk bent voor 'je plekje'.

Als ik achteruit zou gaan zitten dan zouden mensen ook niet mij persoonlijk aanspreken om een kletspraatje, mede ook omdat het gewoon meer een groepsgesprek was, ik weet niet goed hoe ik dat moet uitleggen. Als iemand iets zei was dat dus gewoon voor iedereen bedoeld.

Soms werd er iets vertaald maar lang niet altijd. Ook omdat zij best al een hoop begrijpt in het Nederlands, maar dat heb ik misschien overschat.



Jeetje het is echt een heel verhaal geworden, maar ik hoop dat jullie de essentie ervan begrijpen.

Ik heb dus absoluut niet de intentie gehad om haar te negeren.



Maaaaaaar... We gaan volgend weekend met zn 6en naar een pretpark.

Broertje wil dat wij meer ons best doen en Engels gaan praten.

Ik vind het allemaal erg geforceerd zo.

Hoewel ik denk dat nu wel in een kleiner groepje zijn het allemaal wat makkelijker zal zijn, voelt het nu wel een beetje gemaakt zeg maar...



Wat vinden jullie?
Oh en als ik haar was had ik er ook geen zin in gehad inderdaad, haha!!

Maar dat ligt bij hen, we hebben ze uitgenodigd en of ze mee willen of niet is aan hen.
Waarom vraag je haar niet zelf even hoe zij zich erover voelt en wat zij er allemaal zelf van denkt?



Misschien maakt dat de zaak en daarmee de verwachtingen wat eenvoudiger.
Alle reacties Link kopieren
quote:silviaapje schreef op 28 mei 2015 @ 18:52:

Ik weet eigenlijk helemaal niet hoe zij het allemaal beleefd. Mijn broertje zegt dit allemaal, en misschien maakt hij het groter dan dat zij het bedoelde (dat doet hij vaker).

Ik ga gewoon proberen Engels te praten.

Als het me niet lukt moet broertje het maar vertalen. Dat doet hij bij m'n moeder ook.



Mijn ervaring is dat "can you give me de ehh hagelslag" en dan wijzend naar de hagelslag al voldoende is om te communiceren (en en passant leert zij er een nieuw woord bij, en jullie misschien ook wel!) Het loopt vast los! Als zij haar beste beetje voorzet met nederland/duits en jullie met engels/duits, dan komt het vast goed



Succes!!
Alle reacties Link kopieren
Chocoladestrooisel.

Heel logisch, eigenlijk.







Betty White: "Once you go blackberry... Hmmmmmhmmmm"
Alle reacties Link kopieren
quote:Snoesje666 schreef op 28 mei 2015 @ 18:51:

Je zet Nederlanders en een Duitser bij elkaar en jullie moeten geforceerd met zijn allen in Dunglish / Steenkolenengels communiceren ? Wat een ellende.

Vind Engels de meest logische keuze, omdat iedereen als 't goed is, die taal wel redelijk tot goed beheerst en dan tenminste iedereen de handicap heeft van niet in de moedertaal kunnen praten. Maar ik snap heel goed dat het de groepsdynamiek en de onderlinge grappen niet ten goede komt als je niet in je eigen taal bezig bent.
Shoot first, ask questions later!
Alle reacties Link kopieren
quote:redbuIIetje schreef op 28 mei 2015 @ 19:04:

[...]

Maar ik snap heel goed dat het de groepsdynamiek en de onderlinge grappen niet ten goede komt als je niet in je eigen taal bezig bent.



Precies dit. Mensen onderschatten enorm hoe belangrijk moedertaal is voor groepen die cultureel gezien zeer dicht bij elkaar staan (zoals familie). Taal is niet alleen maar communicatiemiddel, maar ook onderdeel van die cultuur.

Ik weet uit eigen ervaring dat je na een halve dag Engels spreken omdat er iemand bij is die geen Nederlands spreekt af en toe snakt naar Nederlandse woorden. Zeker met mensen die je al lang kent en met wie je al lang dezelfde grappen en soort taal deelt. En al helemaal als het om sociale activiteiten gaat die draaien om elkaars gezelligheid.

Komt nog bij dat Nederlanders hun Engels overschatten. Zo makkelijk is het echt niet voor iedereen.



Ik vind het dan ook onzin om als hele groep over te schakelen naar een andere taal. Ik snap dat zijn vriendin zich buitengesloten voelt, maar ik vind het ook raar dat ze niet begrijpt dat het nu eenmaal zo werkt, en dat ze dit niet aangrijpt om zich het Nederlands meer eigen te maken.
Alle reacties Link kopieren
Niet te moeilijk doen joh. Eerst proberen om het in het Engels te zeggen en als je er niet uitkomt gewoon overstappen op het Nederlands. Dan moet je broertje maar de vertaling doen.



Ik vind namelijk dat hier voor hem ook een belangrijke taak ligt. En voor zijn vriendin ook. Het lijkt me jammer dat ze de taalbarriere opvat als buitensluiten...
Reik niet naar de hemel - maar haal hem naar je toe, Karin Bloemen.
Ik ben ondertussen even flink over de zeik.

Broertje zegt letterlijk: ze was stil omdat niemand echt tegen haar praatte.

Ik vind dat erg oneerlijk omdat ik zeker wel m'n best gedaan heb alleen niet tijdens dat spel.

Dat geeft hij toe, maar vervolgens blijft hij erbij dat we het niet goed gedaan hebben.
Alle reacties Link kopieren
quote:silviaapje schreef op 28 mei 2015 @ 19:14:

Ik ben ondertussen even flink over de zeik.

Broertje zegt letterlijk: ze was stil omdat niemand echt tegen haar praatte.

Ik vind dat erg oneerlijk omdat ik zeker wel m'n best gedaan heb alleen niet tijdens dat spel.

Dat geeft hij toe, maar vervolgens blijft hij erbij dat we het niet goed gedaan hebben.Ik zou broer zeggen dat hij beter niet mee kan gaan voorlopig en zich beter zelf op het leren kennen van zijn nieuwe vriendin richt ipv al dat gesocialize, wat zowel voor die vriendin als voor jullie niet leuk is.
Shoot first, ask questions later!
quote:silviaapje schreef op 28 mei 2015 @ 19:14:

Ik ben ondertussen even flink over de zeik.

Broertje zegt letterlijk: ze was stil omdat niemand echt tegen haar praatte.

Ik vind dat erg oneerlijk omdat ik zeker wel m'n best gedaan heb alleen niet tijdens dat spel.

Dat geeft hij toe, maar vervolgens blijft hij erbij dat we het niet goed gedaan hebben.Wat had hij dan verwacht dat jullie zouden doen?
Hoe kan iemand van deze generatie geen of slecht Engels spreken?
quote:redbuIIetje schreef op 28 mei 2015 @ 19:23:

[...]



Ik zou broer zeggen dat hij beter niet mee kan gaan voorlopig en zich beter zelf op het leren kennen van zijn nieuwe vriendin richt ipv al dat gesocialize, wat zowel voor die vriendin als voor jullie niet leuk is.



Mja, dan heb ik het al helemaal gedaan, dan heb ik ook nog eens gezegd dat ze niet mee mag. Ik ken dat...

Ik ga even afkoelen en ik kom er morgen wel met hem op terug.



@strike zo voel ik het inderdaad. Goed verwoord!



Ben ook nog eens jarig die dag, heb er nou al zin in *NOT*
Alle reacties Link kopieren
Dan gaat broertje eerst maar eens Nederlands leren aan zijn vriendin.

Het Steenkolenengels van Nederlanders is tenslotte ook onbegrijpelijk.



Ik had een keurige 8 op mijn Havo-diploma, maar een werkstuk van mijn man in het Engels corrigeren kon ik niet. De officiële vertaalster die we vervolgens in de arm namen vroeg of het de volgende keer ALSJEBLIEFT in het Nederlands aangeleverd kon worden. Vertalen zou sneller en goedkoper zijn dan corrigeren.



Hij werkte toen al 25 jaar in een internationale omgeving.

Spreken gaat prima, maar als dyslect in een vreemde taal schrijven is toch erg lastig.
Betty White: "Once you go blackberry... Hmmmmmhmmmm"
quote:silviaapje schreef op 28 mei 2015 @ 18:19:

@lapetitechatterouge ze woont in Duitsland maar zit in Nederland op school.

Hier krijgt ze les in het Duits.

Dus ik verwacht ook niet dat ze Nederlands kan.

Ik dacht eerder van wel, maar blijkt dus van niet.

Huh ze zit in Nederland op school maar krijgt les in het Duits?

Tja dan wordt het met dat Nederlands niks natuurlijk..
En wat Snoesje zegt laat broerlief maar eens beginnen met zijn vriendin Nederlands te leren.!
quote:silviaapje schreef op 28 mei 2015 @ 19:27:

[...]





Mja, dan heb ik het al helemaal gedaan, dan heb ik ook nog eens gezegd dat ze niet mee mag. Ik ken dat...

Ik ga even afkoelen en ik kom er morgen wel met hem op terug.



@strike zo voel ik het inderdaad. Goed verwoord!



Ben ook nog eens jarig die dag, heb er nou al zin in *NOT*Jouw verjaardag, jouw feestje. Cancellen dus en lekker vieren zoals jij het wil
Alle reacties Link kopieren
Wanneer je geen Engels spreekt spreek dan Duits.



Het is onbeleefd om in haar bij zijn de hele dag met anderen Nederlands te spreken.
This user may use sarcasm and cynicism in a way you are not accustomed to. You might suffer severe mental damage.
Alle reacties Link kopieren
quote:silviaapje schreef op 28 mei 2015 @ 19:27:

[...]





Mja, dan heb ik het al helemaal gedaan, dan heb ik ook nog eens gezegd dat ze niet mee mag. Ik ken dat...

Ik ga even afkoelen en ik kom er morgen wel met hem op terug.



@strike zo voel ik het inderdaad. Goed verwoord!



Ben ook nog eens jarig die dag, heb er nou al zin in *NOT*Lekker belangrijk wat je broertje vindt. Als het jouw verjaardag is, kies van voor gasten waar je lol mee hebt en dat heb je niet met broer als ie z'n nieuwe vriendin mee brengt. Z'n vriendin zal je waarschijnlijk dankbaar zijn dat ze haar vriend eindelijk 'ns een dag voor zich alleen heeft.
Shoot first, ask questions later!
Alle reacties Link kopieren
quote:silviaapje schreef op 28 mei 2015 @ 19:27:

[...]





Mja, dan heb ik het al helemaal gedaan, dan heb ik ook nog eens gezegd dat ze niet mee mag. Ik ken dat...

Ik ga even afkoelen en ik kom er morgen wel met hem op terug.



@strike zo voel ik het inderdaad. Goed verwoord!



Ben ook nog eens jarig die dag, heb er nou al zin in *NOT*



Oke, dat is niet aardig van zijn vriendin en lijkt me heel vervelend om te horen.



Op dit moment gaat alleen de communicatie wel 'via via' (via broertje). Is het misschien een idee om zijn vriendin rechtstreeks te benaderen en te vragen hoe zij graag wil communiceren? Dan blijft de communicatie in elk geval 'open' en ben je niet afhankelijk van het vertalen van broertje



Met het 'ze moet eerst maar Nederlands leren' ben ik het overigens niet eens. Mijn vriend leert ook Nederlands, maar dat is nog niet voldoende om deel te nemen aan een groepsgesprek. (gaat vaak snel, druk, er worden uitdrukkingen geroepen of inside jokes. Dat is niet te volgen) Moet hij dan voorlopig maar niet mee gaan op groepsuitjes? Wij kunnen hem ook tegemoet komen. In die groepsgesprekken komen ook Nederlandse woorden voorbij en die pakt hij zo ook weer op. Naast de Engelstalige gesprekken tijdens de uitjes blijft hij dagelijks oefenen met zijn Nederlandse taal (helpen wij ook mee). De intentie is niet dat we dit over 10 jaar nog zo doen, maar een 'tussenfase' heb je altijd. Een taal leren doe je meestal niet in 6 maanden (uitzonderingen daargelaten natuurlijk).
Hier ook een Engelssprekende schoonzus. Als zij er zijn dan spreken we allemaal Engels.

Als ik op zo'n dag met iemand van de familie praat en zij is in gesprek met iemand anders dan gaan we over op nl.

Ze wonen dan wel in het buitenland en we zien ze dus niet zoveel (een keer per jaar)



Ik vind het eerlijk gezegd niet zo netjes om als je met z'n allen in gesprek bent of een spel doet dat in een taal te doen die zij niet verstaat.

Aan de andere kant vind ik dat als zij in nl woont en bij elk familiefeestje aanwezig is best wat moeite kan doen om de Nederlandse taal te leren.
Alle reacties Link kopieren
Ik heb 3 jaar in het buitenland gestudeerd. Het is absoluut vreselijk als iedereen in een andere taal spreekt en 'zo nu en dan' uit pure beleefdheid maar eens een woordje Engels spreekt.

Je hebt totaal geen kans om spontaan het gesprek in te springen. Je moet maar totaal random met een gespreksonderwerp op komen draven en een willekeurig zo-goed-als-vreemde persoon met dat onderwerp opzadelen, terwijl je helemaal geen subtiele hints uit voorgaande gesprekken kan oppikken of diegene wel het type is die geïnteresseerd is in dat specifieke onderwerp.



Ookal spreek je een aardig woordje in die andere taal, gaat er zoveel concentratie en oplettendheid in die simpele gesprekjes dat ik na een minuut of 10 mijn aandacht verloor.



Tsja, dat gevoel van 'buitengesloten zijn' heb ik daar absoluut ervaren.



Dus spreek met zn allen mooi engels tegen elkaar. Dat voelt in het begin geforceerd, maar na een tijdje weet je al niet beter.... Alleen Nederlands als ze absoluut nergens te bekennen is. Dus ook geen 'onder onsje' waar zij naast staat.
quote:silviaapje schreef op 28 mei 2015 @ 19:27:

[...]





Mja, dan heb ik het al helemaal gedaan, dan heb ik ook nog eens gezegd dat ze niet mee mag. Ik ken dat...

Ik ga even afkoelen en ik kom er morgen wel met hem op terug.



@strike zo voel ik het inderdaad. Goed verwoord!



Ben ook nog eens jarig die dag, heb er nou al zin in *NOT*Waarom bel je haar niet gewoon? Zeg dat je hebt gehoord dat ze het niet zo leuk heeft gehad en vraag wat jullie anders zouden kunnen doen. Is echt de beste oplossing ipv die communicatie via je broertje.
quote:SaveTheDay schreef op 28 mei 2015 @ 19:26:

Hoe kan iemand van deze generatie geen of slecht Engels spreken?Prten is helaas echt iets anders dan schrijven of typen. Ik kan zo een heel Engels verhaaltje uit mijn mauw schudden en typen die ook nog eens 99% correct is qua spelling en woorden, maar op het moment dat ik het moet spreken zeg ik vaak dingen heel erg gebrekkig. Dat komt omdat je dan snel moet denken, en dat is bij een taal die niet je moedertaal is erg lastig.
quote:pommiaan schreef op 28 mei 2015 @ 20:19:

[...]





Prten is helaas echt iets anders dan schrijven of typen. Ik kan zo een heel Engels verhaaltje uit mijn mauw schudden en typen die ook nog eens 99% correct is qua spelling en woorden, maar op het moment dat ik het moet spreken zeg ik vaak dingen heel erg gebrekkig. Dat komt omdat je dan snel moet denken, en dat is bij een taal die niet je moedertaal is erg lastig.

Ok maar de kennis is er wel.

Dan komt het er gaandeweg toch wel vlotter uit?
quote:Ricubaru schreef op 28 mei 2015 @ 20:03:

Ik heb 3 jaar in het buitenland gestudeerd. Het is absoluut vreselijk als iedereen in een andere taal spreekt en 'zo nu en dan' uit pure beleefdheid maar eens een woordje Engels spreekt.

Je hebt totaal geen kans om spontaan het gesprek in te springen. Je moet maar totaal random met een gespreksonderwerp op komen draven en een willekeurig zo-goed-als-vreemde persoon met dat onderwerp opzadelen, terwijl je helemaal geen subtiele hints uit voorgaande gesprekken kan oppikken of diegene wel het type is die geïnteresseerd is in dat specifieke onderwerp.



Ookal spreek je een aardig woordje in die andere taal, gaat er zoveel concentratie en oplettendheid in die simpele gesprekjes dat ik na een minuut of 10 mijn aandacht verloor.



Tsja, dat gevoel van 'buitengesloten zijn' heb ik daar absoluut ervaren.



Dus spreek met zn allen mooi engels tegen elkaar. Dat voelt in het begin geforceerd, maar na een tijdje weet je al niet beter.... Alleen Nederlands als ze absoluut nergens te bekennen is. Dus ook geen 'onder onsje' waar zij naast staat.Sorry maar dit is echt de omgekeerde wereld, in hoeveel landen komen Nederlanders en daar spreken ze ook een andere taal en gaan ze ook niet ineens allemaal Nederlands praten omdat er 1 Nederlander bij is. Ik vind dat vriendin zich aan moet passen.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven