Vriendschap beëindigd

08-12-2016 23:26 203 berichten
Zo de hele avond een vriendin over de vloer gehad. Ze heeft relatie problemen,en vertelde me alles in geuren en kleuren. Ik word gewoon vermoeid door haar echt. Mijn energie pijl is echt omlaag gegaan door haar. Ik merk dat ik moeilijk kan luisteren naar haar verhalen, ik moet ook een vriendin zijn dat begrijp ik maar ik kan niks met negatievelingen.



Ik heb met lood in mij schoenen verteld, dat ik er klaar mee ben en geen zin meer heb in energie vreters om mij heen en de vriendschap verbroken van 10 jaar.



Als mensen in het negatieve willen prima maar mijn energie ligt daar niet. Ik ben ouder en wijzer geworden en heb gewoon een stabiel leven nog herstellende van een burnout. De tijden dat ik met een van mijn exen in de clinch lag is voorbij. De tijden van gezien en gezien worden is voorbij. Zij is nog blijven hangen in het jongen leven. Ik kan dat niet handelen.



Heb ik er goed aangedaan of kan ik een karma verwachten?
Na ja, op zich zie je het wel vaker, mensen hebben een burn out gehad en gaan grote schoonmaak houden in hun leven en gooien overbodige ballast overboord. Wat jij hebt gedaan is best verstandig, negativiteit uit je leven bannen, mensen die je energie geven erin houden. Dat je echter een vriendin van 10 jaar dit niet in haar eigen omgeving kan vertellen op een wat aardigere manier is niet zo slim en behoorlijk kwetsend. Ik geloof niet in karma maar wel in respect.
Energievreters ben je inderdaad liever kwijt dan rijk. Mensen die alleen maar negatief zijn, vreten inderdaad energie. En als je een burnout hebt, is het slim daar wat aan te doen.



Dat gezegd hebbende: zoals je het hier vertelt, komt het behoorlijk lomp over. Je hebt negatief en negatief. Je hebt mensen die gewoon verdriet hebben, dat kan je ook negatief noemen. Je hebt ook mensen die de negatieve dingen opzoeken of erin blijven hangen, en jou nog meetrekken ook. De gewoon verdrietige mensen kun je niet uit je leven weren, dat hoort gewoon bij het leven.
Alle reacties Link kopieren
Een vriendschap verbreken is niet erg .. maar je timing is wel heel erg fout :(
Naakt geboren, gekleurd de kist in ...
Ik ben zelf een beetje een zeur geweest en een vriend loste dat zo op.

' we gaan vanavond lekker film kijken en ik wil die mooie lach van je weer eens horen. En als ik voor je heb gekookt eet ik lekkerder als je eens wat leuks vertelt over je werk ofzo. Echt een avondje leuk, kan dat!'

Dus ik zou haar eens bellen en je excuses aanbieden. En een soort afspraak voorstellen waarbij je weer eens doet waardoor je vrienden bent geworden.

Zij zat niet al die jaren alleen te klagen neem ik aan.
quote:Ttass30 schreef op 09 december 2016 @ 00:18:

[...]





Het gaat niet alleen maar om leuk zijn, het gaat om alles erom heen. Ik ga nu met mensen om die een stabiele relatie hebben, geen bagage positief in het leven staan. Waar je mee kan huilen lachen. Er is een balans. Het zijn sterke vrienden en volwassen.



En zij is nog blijven hangen waar ik 7 jaar geleden stond.



Die jou, dramaqueen ten top, als vriendin in hun midden opnemen..Jij positief? Zonder bagage? Zonder negativiteit? De omschrijving die jij geeft slaat NIET op jou.

Veeg die spiegel eens schoon, zou ik zeggen.
Ik begrijp dat vriendschappen veranderen maar de manier waarop je dit gedaan hebt was niet heel respectvol.

Heb je het eerder met haar over jullie vriendschap gehad? Had ze dit kunnen zien aankomen?

Ik begrijp dat als het tot hier zit je impulsief kan handelen maar ik denk dat dit voor haar behoorlijk kwetsend was. Een vriendschap beëindigen is nooit makkelijk maar bedenk hoe jij de boodschap zou willen horen als het andersom was.

Ik geloof niet in karma maar als je daar bang voor bent voel je je misschien toch niet helemaal lekker over hoe dit is gegaan. Misschien kun je haar nog een kaartje sturen om te zeggen dat het niet je bedoeling was haar te kwetsen maar dat het voor jou heel moeilijk is om zoiets te zeggen? En dan zou ik haar nog veel sterkte wensen want ze gaat een moeilijke tijd door. Misschien kun je het op deze manier iets zachter afsluiten dan hoe het nu is gegaan.
Ik heb ook een vriendschap moeten beeindigen omdat het begrip altijd van 1 kant kwam.

Soms klikt het niet meer.

Als je je gevoel volgt,,,en je eigen gevoel is bang dat je haar gaat missen...vraag je dan af waarom.

Ben je bang voor de leegte, of dat je anders geen goed mens bent of dat je anders zelf geen recht meer hebt om je hart te luchten?



Inderdaad, je hebt nu niet meer het recht om je hart bij haar te luchten.



Je bent nu herstellende van een burnout, laat het even lekker sudderen en ga iets voor jezelf doen en veel belangrijker:

Maak nieuwe vrienden, vrienden die beter kunnen omgaan met je nieuwe mentaliteit die iedereen noodgedwongen moet ontwikkelen om eht te kunnen herstellen van zo'n burnout.



Rustig aan, volg je gevoel...het liegt niet.
Alle reacties Link kopieren
Ik vind het bikkelhard maar misschien past het je wel.
En als het vuur gedoofd is komen er wolven
quote:eva-luna schreef op 09 december 2016 @ 08:08:

[...]





Die jou, dramaqueen ten top, als vriendin in hun midden opnemen..Jij positief? Zonder bagage? Zonder negativiteit? De omschrijving die jij geeft slaat NIET op jou.

Veeg die spiegel eens schoon, zou ik zeggen.



Dit.

7 jaar geleden? De laatste twee jaar alleen al, zelfs het laatste half jaar staat het forum vol van je eigen drama en dingen waar je drama van maakte. Eens met eva luna dus. Als er een werelkampioenschap drama maken was had je echt in de top drie geeindigd.
Ik herken wel wat je zegt. Dat je bij een vriendin begint te merken dat je niet meer op 1 lijn ligt; dat zij zich nog gedraagt zoals 7 jaar terug terwijl jij gegroeid bent. Het kan mij dan ook irriteren als ik merk dat zij niet verder komt.



Tot zover snap ik je zeker. Maar wat ik apart vind is hoe je zo hard kunt zijn, zo opeens kunt zeggen dat ze een energievreter is en dat je daar geen zin in hebt. Dat je stabiele, positieve mensen om je heen wilt.



Ik vind vooral dat je niet zoveel respect hebt getoond naar haar. Het is helemaal niet erg dat jullie nu op een ander punt zitten, niemand doet hierin iets verkeerd.



Je hebt het arme kind nu door de woorden 'energievreter' en 'mijn andere vrienden zijn positiever en stabieler dan jij' het gevoel gegeven dat ze niet goed genoeg is en iets fout doet.



Je reactie vind ik ook een beetje egocentrisch. Nogal vanuit jezelf, jou behoeften en misschien jouw irritatie ? (ben je misschien ook wat gefrustreerd dat zij niet meerveranderd, wat je nu hebt afgereageerd?). Je vergeet haar in haar waarde te laten.



En wat ik voor jou ook jammer vind is dat je je niet realiseert dat langdurige vriendschappen/relaties eigenlijk altijd wel fases zullen kennen waarin je elkaar even minder vindt. Dit zijn golfbewegingen, het had heel goed gekund dat je over 3 jaar weer helemaal op 1 lijn lag met haar. En misschien ook niet. Maar verbreken is zo definitief in mijn optiek.



Het is helemaal jouw keuze om schepen die niet meer aansluiten op jouw leven achter je te verbranden, natuurlijk. Je mag doen wat jij wilt.



Maar ik hoop dat je dit een volgende keer respectvoller doet. Want het is niet nodig iemand op deze manier te dumpen. Het is bij zoiets rots belangrijk dat je probeert de ander in z'n waarde te laten (ookal heb je opgekropte frustraties die er doorheen fietsen).
quote:Het-groepje schreef op 09 december 2016 @ 08:04:

Ik ben zelf een beetje een zeur geweest en een vriend loste dat zo op.

' we gaan vanavond lekker film kijken en ik wil die mooie lach van je weer eens horen. En als ik voor je heb gekookt eet ik lekkerder als je eens wat leuks vertelt over je werk ofzo. Echt een avondje leuk, kan dat!'

Dus ik zou haar eens bellen en je excuses aanbieden. En een soort afspraak voorstellen waarbij je weer eens doet waardoor je vrienden bent geworden.

Zij zat niet al die jaren alleen te klagen neem ik aan.



Wauw, assertief van hem! In plaats van de vriendschap vermijden, duidelijk doch respectvol aangeven wat zijn behoefte is. Heel knap!



TO, ter toevoeging: bijna iedereen vindt dit soort situaties lastig, ook om dan op een juiste manier communiceren. Probeer ervan te leren, het ging nu zo, maar een volgende keer kun je het misschien anders aanpakken.
Jij denkt dat je nieuwe vrienden geen bagage hebben en een stabiele relatie hebben , maar eigenlijk weet je dat nooit zeker he .

Ik heb ook bagage en daarvoor therapie gehad en toch zijn er maar een of twee mensen die die bagage kennen.

Stabiele relatie ? Voor de buitenwereld zijn wij een stabiel , perfect koppel toch hebben wij recent een enorme crisis gehad we zijn er bijna uit maar ook dat weet bijna niemand gewoon omdat wij het samen willen doen.

Kortom jij denkt dat alles perfect is maar weet niet wat er onder de oppervlakte ligt.

Zeker omdat jij die nieuwe vrienden nog geen 10 jaar kent .

Ik zou dus inderdaad het gesprek zijn aangegaan ipv haar zou uit mijn leven te bannen , soms moet iemand ook wel eens een beetje wakker geschud worden .



Je lijkt me echt een lieve meid maar komt soms een beetje onbeholpen en onvolwassen over.
quote:-Kia-Ora- schreef op 09 december 2016 @ 03:21:

Wow, echt wow. Dat je iemand zo kunt en durft te behandelen.

Hoe hard had jij hierover gejankt als het andersom was geweest? Ik denk dat ik je gekrijs nog gehoord zou hebben in het oosten des landes. Onvoorstelbaar, je blijft me verbazen, werkelijk, tis een gave volgens mij.

Gelukkig is deze dame nu van je verlost. Hoop dat ze dat snel inziet.

Dit.



Kennelijk was je eerst zoals zij. Nu heb je een man aan de haak geslagen met normale mensen om zich heen, vind je dat jij daar ook bij hoort en loos je je oude vriendinnen. Hopelijk denken die nieuwe vrienden niet over jou zoals jij over haar. Het klinkt alsof je iets te blij bent dat je in je eigen ogen wat tredes omhoog bent geklommen op de sociale ladder, op de rug van je man dan wel, want het zijn zijn vrienden.
Doe je ff een mailtje naar je stabiele vrienden dat mochten ze relatieproblemen krijgen of anderzins problemen je dan geen vriendin meer bent?



Wel zo eerlijk..kunnen ze er rekening mee houden mochten ze relatie willen verbreken..



Echt ...arrogant egoïstisch en asociaal
Ik vind het niet arrogant of asociaal, hooguit asociaal naar 1 persoon toe.

Maar naar de rest?

Misschien is het beter voor to, vanwege de rust in haar hoofd en dus ook voor haar vriend.

Soms is het even zo dat je iets niet aankunt en op dat moment is het kiezen of delen.

Altijd nog veel beter dan maar een beetje oeverloos meedeinen zonder tevreden te zijn en zonder een keuze te durven maken.

Ik vind het dus ook moedig.
Overigens snap ik best dag je geen vriendinnen met drama wilt, dat wil ik ook niet (en drama is iets anders dan gewoon menselijke problemen die iedereen tegen kan komen). Maar ik word dus ook geen vriendinnen met dergelijke vrouwen. Jij was eerst precies hetzelfde tot je deze man tegenkwam, en eigenlijk bestaat je leven nog steeds uit drama en conflicten en nu doe je alsof zij de dramaqueen is. Dat is best bizar.
Alle reacties Link kopieren
Als je een burn out hebt gekregen, ben je zelf ook niet een stabiel, sterk persoon. Het is daarom wel goed dat je het contact hebt verbroken.
Alle reacties Link kopieren
Ik denk dat je ex-vriendin blij mag zijn, dat zij je niet meer in haar leven heeft.
Je reactie zegt meer over jou dan over mij....
Alle reacties Link kopieren
quote:iemand_anders schreef op 09 december 2016 @ 00:30:

[...]



Ik denk dat jij een beetje doorschiet.

De tijd zal het leren...





Dat zie je wel vaker bij mensen ook die bijvoorbeeld net op assertiviteitscursus ofzo zijn geweest. Die hebben jaren over zich heen laten lopen en schieten dan ineens door in een nul-empathie modus en gaan als een olifant in een porseleinkast hun sociale leven aanpakken.



Ik vind de manier waarop TO het omschrijft weinig sympathiek, maar wie weet is het een enorme gunst aan die vriendin. Als het allemaal toch niet kan handelen, dan heeft ze weinig aan je.



Valt me wel op TO dat het allemaal gaat over wat een ander jóu moet bieden, en weinig over wat voor een vriendin je zelf wilt zijn. Of een manier waarop je zélf je relaties met anderen leuker kan maken. It takes two to tango he?
"I'm just an animal looking for a home and.... share the same space for a minute or two...”
quote:-Kia-Ora- schreef op 09 december 2016 @ 03:21:

Wow, echt wow. Dat je iemand zo kunt en durft te behandelen.

Hoe hard had jij hierover gejankt als het andersom was geweest? Ik denk dat ik je gekrijs nog gehoord zou hebben in het oosten des landes. Onvoorstelbaar, je blijft me verbazen, werkelijk, tis een gave volgens mij.

Gelukkig is deze dame nu van je verlost. Hoop dat ze dat snel inziet.





Ttas hierop voortbordurend:

Als je voor jezelf er iets positiefs mee wil heb je misschien iets aan dit idee, allergieën vs kwaliteiten. Vaak zit de ergernis in iets wat bij jezelf gevoelig ligt. En dat alleen bij de ander neerleggen werkt vaak niet.



http://www.carrieretijger ... smodellen/kernkwaliteiten
Alle reacties Link kopieren
En deze vriendin was er wel voor jou toen je met je burn-out en andere drama zat? Ik ben helemaal voor je eigen geluk kiezen, maar dat kan ook op een veel nettere manier. Dit is gewoon onnodig nog even een trap na geven, door haar van dingen te beschuldigen (had je dit al eens besproken met haar?) op het moment dat ze met haar ziel onder haar arm steun bij je komt vragen.



Ik denk dus ook dat deze vriendin beter af is zonder jou.
Alle reacties Link kopieren
quote:benmamma schreef op 09 december 2016 @ 08:42:

Doe je ff een mailtje naar je stabiele vrienden dat mochten ze relatieproblemen krijgen of anderzins problemen je dan geen vriendin meer bent?



Wel zo eerlijk..kunnen ze er rekening mee houden mochten ze relatie willen verbreken..



Echt ...arrogant egoïstisch en asociaalO, wedden dat haar vriendin al een berichtje op facebook heeft gezet? Of een mail naar wederzijdse vrienden?
quote:boebezoebe schreef op 09 december 2016 @ 09:00:

[...]





Dat zie je wel vaker bij mensen ook die bijvoorbeeld net op assertiviteitscursus ofzo zijn geweest. Die hebben jaren over zich heen laten lopen en schieten dan ineens door in een nul-empathie modus en gaan als een olifant in een porseleinkast hun sociale leven aanpakken.



Ik vind de manier waarop TO het omschrijft weinig sympathiek, maar wie weet is het een enorme gunst aan die vriendin. Als het allemaal toch niet kan handelen, dan heeft ze weinig aan je.



Valt me wel op TO dat het allemaal gaat over wat een ander jóu moet bieden, en weinig over wat voor een vriendin je zelf wilt zijn. Of een manier waarop je zélf je relaties met anderen leuker kan maken. It takes two to tango he?



Daar zat ik ook al aan te denken. Het kan dat de vriendin echt een enorme zeikerd is. Maar verwachten dat je nieuwe vrienden altijd en continu positief, rustig en stabiel zullen zijn, is onrealistisch. Zo werkt het niet.



Ik vind karma trouwens onzinnig.
Wat een dom gelul allemaal puur omdat ik Ttass ben en wat een aannames.



Ik heb hier heel lang over nagedacht en ik liep er een tijdje mee rond. Ze heeft nooit voor mij klaar gestaan wat ik ook mee maakte. Ik heb haar uit exen der huizen gehaald in de middle of the night als ze weer eens op straat werd gezet met spullen en al. Geld geleend zoveel dingen voor haar gedaan. Op een gegeven moment ben je er gewoon klaar mee als je een vriendin hebt die zich constant in de nesten werkt en niet probeert haar leven op orde te krijgen.



Ik kijk nu naar mijn vrienden kring en ik verwijder gerust mensen uit die negatief en mij heel veel energie kosten. En die nooit voor mij klaar hebben gestaan. Vrienden die je bellen als ze problemen hebben.



Gelukkig heb ik nog een handjevol vriendinnen die wel voor me klaar staan en hun schouder lenen. En andersom ook.
Snap het wel...mensen vallen denk ik door het te kort door de bocht berichtje en vullen dan in dat je niet een geschiedenis met haar had, en lezen nu alsof het uit de lucht kwam vallen en je niet al een poging had gedaan van dialoog eerst.



Ik denk dat je genoeg gedaan hebt om haar uit dat gat te trekken, maar dat ze er in is blijven zitten. En dat je nu wel klaar bent met dat soort patroontjes bij mensen. en dat is je goed recht hoor. Niet iedereen die negatief doet, gaat veranderen als je dat als vriendin teruggeeft, en wat moet je dan, doorgaan met dezelfde shit steeds? Denk het niet. Vriendschappen die niet gelijkwaardig meer zijn voor langere tijd en niet herstellen meer, zijn geen vriendschappen meer, maar eenzijdige gebruikscontacten, goed dat je je niet meer daarvoor leent.

Wellicht dat je vriendin hierdoor wel wakker wordt geschud, en je hulp juist haar gedrag in stand hield. Paradox ervan. Maar misschien ook niet en gaat ze gewoon door met drama en ellende creeeren.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven