Vriendschap beëindigd

08-12-2016 23:26 203 berichten
Zo de hele avond een vriendin over de vloer gehad. Ze heeft relatie problemen,en vertelde me alles in geuren en kleuren. Ik word gewoon vermoeid door haar echt. Mijn energie pijl is echt omlaag gegaan door haar. Ik merk dat ik moeilijk kan luisteren naar haar verhalen, ik moet ook een vriendin zijn dat begrijp ik maar ik kan niks met negatievelingen.



Ik heb met lood in mij schoenen verteld, dat ik er klaar mee ben en geen zin meer heb in energie vreters om mij heen en de vriendschap verbroken van 10 jaar.



Als mensen in het negatieve willen prima maar mijn energie ligt daar niet. Ik ben ouder en wijzer geworden en heb gewoon een stabiel leven nog herstellende van een burnout. De tijden dat ik met een van mijn exen in de clinch lag is voorbij. De tijden van gezien en gezien worden is voorbij. Zij is nog blijven hangen in het jongen leven. Ik kan dat niet handelen.



Heb ik er goed aangedaan of kan ik een karma verwachten?
Alle reacties Link kopieren
weet je Tass, ik snap best dat je op een gegeven moment klaar bent met een vriendschap en dan is het wel zo netjes om er een punt achter te zetten. Volgens mij valt niemand daarover. Wel is de manier waarop gewoon niet zo netjes en komt de manier waarop je over je nieuwe vrienden praat nogal arrogant over. Dat is waar de meesten hier op reageren volgens mij, niet op het feit dat een vriendschap klaar kan zijn.

Een vriendschap is een relatie en je vriend dump je ook niet op zo'n manier lijkt me
I was born in the sign of water, and it's there that I feel my best
quote:swifty schreef op 09 december 2016 @ 10:34:

Snap het wel...mensen vallen denk ik door het te kort door de bocht berichtje en vullen dan in dat je niet een geschiedenis met haar had, en lezen nu alsof het uit de lucht kwam vallen en je niet al een poging had gedaan van dialoog eerst.



Ik denk dat je genoeg gedaan hebt om haar uit dat gat te trekken, maar dat ze er in is blijven zitten. En dat je nu wel klaar bent met dat soort patroontjes bij mensen. en dat is je goed recht hoor. Niet iedereen die negatief doet, gaat veranderen als je dat als vriendin teruggeeft, en wat moet je dan, doorgaan met dezelfde shit steeds? Denk het niet. Vriendschappen die niet gelijkwaardig meer zijn voor langere tijd en niet herstellen meer, zijn geen vriendschappen meer, maar eenzijdige gebruikscontacten, goed dat je je niet meer daarvoor leent.

Wellicht dat je vriendin hierdoor wel wakker wordt geschud, en je hulp juist haar gedrag in stand hield. Paradox ervan. Maar misschien ook niet en gaat ze gewoon door met drama en ellende creeeren.





Precies.



Ik heb nachten met haar wakker gelegen dat ze zat te huilen om een man die haar de deur heeft gewezen. Ik heb met haar gepraat toegesproken, zegt ze ja ja Ttass ik ga hem niet meer zien paar weken later is ze weer bij hem. En dan zet hij haar weer op straat en wie heeft haar weer opgevangen IK. Het is een visuele cirkel met haar zo gaat dat al heel lang.
An sich begijp ik dat je een vriendschap eindigt als de balans te negatief is. Maar waarom er een topic over openen als je je toch alleen maar gaat verdedigen? Wat wil je hier nou? Constant bevestiging zoeken op een forum lijkt me voor jezelf geen positieve bezigheid.

Dat mensen kritiek hebben omdat je Tas bent, is toch logisch? Forummers houden je een spiegel voor dat je zelf ook niet altijd de leukste bent. Je schrijfsels van afgelopen tijd komen vaak erg dramatisch over maar nu ineens heb jij het licht gezien. Dat is fijn voor je.

De manier van het 'uitmaken' van een vriendschap is lomp maar als jij je daar goed bij voelt, gefeliciteerd. En dan nog de vraag over karma. Dat is nou gelul.
Eerlijk gezegd ben je volgens mij best herkenbaar hier, en dan kan je ex vriendin dit ook gewoon lezen. Niet zo netjes.



Als het andersom zou zijn geweest zouden we een topic hebben gelezen dat je ex vriendin een gemene bitch is, gok ik.
quote:rosanna08 schreef op 09 december 2016 @ 10:45:

weet je Tass, ik snap best dat je op een gegeven moment klaar bent met een vriendschap en dan is het wel zo netjes om er een punt achter te zetten. Volgens mij valt niemand daarover. Wel is de manier waarop gewoon niet zo netjes en komt de manier waarop je over je nieuwe vrienden praat nogal arrogant over. Dat is waar de meesten hier op reageren volgens mij, niet op het feit dat een vriendschap klaar kan zijn.

Een vriendschap is een relatie en je vriend dump je ook niet op zo'n manier lijkt me Het was nodig omdat we hier volgens mij wel honderd keer over gehad hebben. Ik heb gewoon tegen haar gezegd sorry schat ik trek dit niet meer op deze manier het kost mij heel veel energie om jou te helpen en naar je te luisteren want je veranderd toch niet, en je zoekt het zelf steeds weer op. Ik kan je niet meer helpen.
Alle reacties Link kopieren
quote:Ttass30 schreef op 09 december 2016 @ 10:29:

Wat een dom gelul allemaal puur omdat ik Ttass ben en wat een aannames.



Ik heb hier heel lang over nagedacht en ik liep er een tijdje mee rond. Ze heeft nooit voor mij klaar gestaan wat ik ook mee maakte. Ik heb haar uit exen der huizen gehaald in de middle of the night als ze weer eens op straat werd gezet met spullen en al. Geld geleend zoveel dingen voor haar gedaan. Op een gegeven moment ben je er gewoon klaar mee als je een vriendin hebt die zich constant in de nesten werkt en niet probeert haar leven op orde te krijgen.



Ik kijk nu naar mijn vrienden kring en ik verwijder gerust mensen uit die negatief en mij heel veel energie kosten. En die nooit voor mij klaar hebben gestaan. Vrienden die je bellen als ze problemen hebben.



Gelukkig heb ik nog een handjevol vriendinnen die wel voor me klaar staan en hun schouder lenen. En andersom ook.





Kijk, en als je dát nou in de OP had gezet waren de reacties heel anders geweest. Je zit hier al lang genoeg op het forum om te weten hoe mensen reageren op een verhaal zonder achtergrondinformatie..



En door dit verhaal snap ik je reactie helemaal. Al had ik dan alsnog gewacht tot vriendin haar ei kwijt was, en dan de keer erop tijdens afspreken het vertellen. Maar ik snap nu wel waarom je de vriendschap verbreekt. Mensen die jarenlang in hun sores blijven hangen en daarmee volledig voorbij gaan aan het keven en de gevoelens van hun vrienden zuigen inderdaad erg veel energie.
''The sea, once it casts its spell, holds on in its net of wonder forever.''
quote:strikjemetstippels schreef op 09 december 2016 @ 10:53:

Eerlijk gezegd ben je volgens mij best herkenbaar hier, en dan kan je ex vriendin dit ook gewoon lezen. Niet zo netjes.



Als het andersom zou zijn geweest zouden we een topic hebben gelezen dat je ex vriendin een gemene bitch is, gok ik.Ze mag het lezen dan begrijpt ze het wellicht beter.
En volgens mijn Psycholoog moest ik negatieve mensen lozen, en gezonde mensen om mij heen verzamelen.
quote:Ttass30 schreef op 09 december 2016 @ 10:29:

Wat een dom gelul allemaal puur omdat ik Ttass ben en wat een aannames.



Ik heb hier heel lang over nagedacht en ik liep er een tijdje mee rond. Ze heeft nooit voor mij klaar gestaan wat ik ook mee maakte. Ik heb haar uit exen der huizen gehaald in de middle of the night als ze weer eens op straat werd gezet met spullen en al. Geld geleend zoveel dingen voor haar gedaan. Op een gegeven moment ben je er gewoon klaar mee als je een vriendin hebt die zich constant in de nesten werkt en niet probeert haar leven op orde te krijgen.



Ik kijk nu naar mijn vrienden kring en ik verwijder gerust mensen uit die negatief en mij heel veel energie kosten. En die nooit voor mij klaar hebben gestaan. Vrienden die je bellen als ze problemen hebben.



Gelukkig heb ik nog een handjevol vriendinnen die wel voor me klaar staan en hun schouder lenen. En andersom ook.Als je dat nou gelijk in de OP had gezet waren de reacties vast anders geweest.
quote:Ttass30 schreef op 09 december 2016 @ 10:58:

En volgens mijn Psycholoog moest ik negatieve mensen lozen, en gezonde mensen om mij heen verzamelen.

Wat is een negatief mens? Iedereen heeft toch positieve en negatieve kenmerken/periodes?



Ik snap wel dat je iemand niet graag ziet als het altijd van 1 kant komt, maar ik zou zelf helemaal niet mensen willen om mij heen die alleen maar positief zijn. Ik zou dat een wankel verbond vinden, en bang zijn om ooit iets negatiefs te zeggen, want voor je het weet dumpt iedereen je.
Je komt nu met alle relevante info. In je op staat dat het gesprek je niet aanstond en dat je haar afgekapt hebt door de vriendschap nogal bot te verbreken. Als jij meer nuance aanbrengt in je op dan krijg je ook genuanceerde reacties.
quote:Rhae schreef op 09 december 2016 @ 11:01:

Je komt nu met alle relevante info. In je op staat dat het gesprek je niet aanstond en dat je haar afgekapt hebt door de vriendschap nogal bot te verbreken. Als jij meer nuance aanbrengt in je op dan krijg je ook genuanceerde reacties.Precies dit.
quote:Ttass30 schreef op 09 december 2016 @ 10:29:

Wat een dom gelul allemaal puur omdat ik Ttass ben en wat een aannames.



Ik heb hier heel lang over nagedacht en ik liep er een tijdje mee rond. Ze heeft nooit voor mij klaar gestaan wat ik ook mee maakte. Ik heb haar uit exen der huizen gehaald in de middle of the night als ze weer eens op straat werd gezet met spullen en al. Geld geleend zoveel dingen voor haar gedaan. Op een gegeven moment ben je er gewoon klaar mee als je een vriendin hebt die zich constant in de nesten werkt en niet probeert haar leven op orde te krijgen.



Ik kijk nu naar mijn vrienden kring en ik verwijder gerust mensen uit die negatief en mij heel veel energie kosten. En die nooit voor mij klaar hebben gestaan. Vrienden die je bellen als ze problemen hebben.



Gelukkig heb ik nog een handjevol vriendinnen die wel voor me klaar staan en hun schouder lenen. En andersom ook.



Dat zal een aantal anderen vast veel zeggen, maar mij in elk geval niet. Ik ben ook te lui om te loepen.



Ik heb wél ervaring met vriendschappen verbreken in een herstelperiode. Want inderdaad hoor: rust, positiviteit, dit komt nooit meer terug! En toen klopt het echte leven wel weer een keer aan, met af en toe wat dalen en zo. Dat viel toen wel vies tegen.



Hier staat het ook wel even anders dan in de OP he?
quote:strikjemetstippels schreef op 09 december 2016 @ 11:01:

[...]



Wat is een negatief mens? Iedereen heeft toch positieve en negatieve kenmerken/periodes?



Ik snap wel dat je iemand niet graag ziet als het altijd van 1 kant komt, maar ik zou zelf helemaal niet mensen willen om mij heen die alleen maar positief zijn. Ik zou dat een wankel verbond vinden, en bang zijn om ooit iets negatiefs te zeggen, want voor je het weet dumpt iedereen je.Tuurlijk maken mensen dingen dat is niet erg. Als je er constant in blijft hangen en je neemt je vriendin daar in mee dan is dat niet gezond.
Alle reacties Link kopieren
quote:Ttass30 schreef op 09 december 2016 @ 10:55:

[...]





Het was nodig omdat we hier volgens mij wel honderd keer over gehad hebben. Ik heb gewoon tegen haar gezegd sorry schat ik trek dit niet meer op deze manier het kost mij heel veel energie om jou te helpen en naar je te luisteren want je veranderd toch niet, en je zoekt het zelf steeds weer op. Ik kan je niet meer helpen. nogmaals, er is niks mis met het verbreken van een vriendschap, soms is de koek gewoon op en ik snap best dat je er een keer klaar mee bent. Het is de rest er omheen die voor de reacties zorgt en die je over laten komen als een arrogante tante die alleen maar lol wil maken in het leven en geen oog meer wil hebben voor als het minder met iemand gaat
I was born in the sign of water, and it's there that I feel my best
quote:Ttass30 schreef op 09 december 2016 @ 10:55:

[...]





Het was nodig omdat we hier volgens mij wel honderd keer over gehad hebben. Ik heb gewoon tegen haar gezegd sorry schat ik trek dit niet meer op deze manier het kost mij heel veel energie om jou te helpen en naar je te luisteren want je veranderd toch niet, en je zoekt het zelf steeds weer op. Ik kan je niet meer helpen.Dit is duidelijk en een stuk genuanceerder. Je zorgt hiermee voor jezelf.
Alle reacties Link kopieren
quote:Ttass30 schreef op 09 december 2016 @ 10:58:

En volgens mijn Psycholoog moest ik negatieve mensen lozen, en gezonde mensen om mij heen verzamelen.Wat een raar advies. Je weet nooit hoe het kan lopen in het leven.
Alle reacties Link kopieren
quote:Rhae schreef op 09 december 2016 @ 11:01:

Je komt nu met alle relevante info. In je op staat dat het gesprek je niet aanstond en dat je haar afgekapt hebt door de vriendschap nogal bot te verbreken. Als jij meer nuance aanbrengt in je op dan krijg je ook genuanceerde reacties.Maar dan nog ga je niet eerst een paar uur luisteren naar die vriendin en dan alsnog een trap achterna geven.
quote:7102 schreef op 09 december 2016 @ 11:15:

[...]



Wat een raar advies. Je weet nooit hoe het kan lopen in het leven.Het komt op mij ook wat resoluut over. Hoewel je door therapie wel gaat nadenken wat gezond voor je is en het lozen van een scheefgegroeide vriendschap zou daar een onderdeel van kunnen zijn. Maar Tas, ga wel uit van jezelf en niet omdat een psycholoog dat op die manier zegt. Maar goed, ik mag aannemen dat je dat zelf ook wel weet.
quote:Ttass30 schreef op 09 december 2016 @ 10:58:

En volgens mijn Psycholoog moest ik negatieve mensen lozen, en gezonde mensen om mij heen verzamelen.Nou, dit dus. Ik vermoedde al zoiets.
quote:Ttass30 schreef op 09 december 2016 @ 11:04:

[...]





Tuurlijk maken mensen dingen dat is niet erg. Als je er constant in blijft hangen en je neemt je vriendin daar in mee dan is dat niet gezond.





Nee, jij valt er een heel forum mee lastig, met al je zelfbenoemde drama's.
Ik zit ook te denken om een vriendschap te verbreken, met iemand die ik nog maar 2 jaar leer kennen.

Ik merk steeds meer op dat ze zo vaak negatief is en ik bij mezelf merk dat het me energie kost en ook wat stress geeft. Ook dat ze emotioneel mij probeert te manipuleren en steeds beroep doet om mijn impuls om te helpen, zonder dat ze dat concreet vraagt.



Dus je topic spreekt mij aan, omdat ik dus twijfel om het een kans te geven en probeer het bespreekbaar te maken. Maar twijfel ook aan vruchtbaarheid hiervan omdat ik al in het moment dat het gebeurd en ze in haar stressmodus zit, het bespreek, of help, en ze heel rigide is en gewoon doorgaat. En ze geen oog heeft dat alles zo om haar regels en negatieve zienswijze draait.



Ik kan het moeilijk verder uitleggen zonder dat het herkenbaar wordt door voorbeeld, maar een klein redelijk anoniem voorbeeld is dat ze gaat ruzie maken met ex waar haar kinderen bij zijn, en ik en anderen ook, en ik dan ook zeg, dit kan niet nu en haal de kinderen weg uit de ruzie, naar andere kamer (haar woning) en ze gaat door en achtervolgt ons om door te gaan. En ik dus herhaal, geen ruzie waar kinderen bij zijn. En blijf tot vader kinderen vertrekt (terwijl die dus uitgenodigd was te komen op hun verjaardag van hun kinderen, de tweeling) , En daarna ook helemaal geen inzicht in dat kinderen huilen door haar, zij denkt dat dat door ex komt. Is 1 keer gebeurd trouwens waar ik bij was, maar ik zonder mij erbij is het ook drama, ik was toen echt klaar met haar gedrag (ook andere situaties meegemaakt). En het bespreken hielp ook niet.

Waarom ik het nog een kans geef is omdat ik als ik mij gevoelsmatig open voor vriendschap, ik moeite heb om dan deur dicht te doen. Schuldgevoel, rotgevoel, gevoel iemand in de steek laten. Hoop op verandering, verbetering, omdat ze wel sympathiek kan doen op andere momenten.





dus, ja ik begrijp wel dat je nu de knoop hebt doorgehakt! En dat gaat echt niet over 1 nachtje slapen, hier ben je al langer mee bezig geweest. En het is niet makkelijk, dus knap van je dat je het wel hebt gedaan.



Graag niet quoten, ms haal ik het weg vanwege stukje prive info ander.
quote:Ttass30 schreef op 09 december 2016 @ 10:55:

[...]





Ze mag het lezen dan begrijpt ze het wellicht beter.Dit vind ik wel een beetje grof. Ze zal vast geen heppie de peppie blij ei zijn, maar kennelijk redelijk herkenbaar worden beschreven op een openbaar forum... Ik vind het niet netjes. Als je wil dat ze het beter begrijpt, zeg/schrijf het dan persoonlijk tegen haar.
Alle reacties Link kopieren
quote:Ttass30 schreef op 09 december 2016 @ 10:55:

[...]





Ze mag het lezen dan begrijpt ze het wellicht beter.

Waarom héb je niet de moeite genomen om alles uit te leggen hoe je er over dacht voordat ze een hele avond tegen je aan zat te praten?

Je had al veel eerder met haar de confrontatie aan kunnen gaan over de "vriendschap".
quote:Ttass30 schreef op 09 december 2016 @ 10:55:

[...]





Het was nodig omdat we hier volgens mij wel honderd keer over gehad hebben. Ik heb gewoon tegen haar gezegd sorry schat ik trek dit niet meer op deze manier het kost mij heel veel energie om jou te helpen en naar je te luisteren want je veranderd toch niet, en je zoekt het zelf steeds weer op. Ik kan je niet meer helpen.Ja dit, snap helemaal dat je dan je keuze. Ik hik hier dus ook tegen aan, en kijk het nog even aan. De vriendin ken ik nog niet zo lang, als jij, dus dat maakt het wat anders denk ik, misschien dat ik nog even tijd neem om het aan te zien of er wat verandering komt in het contact.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven