Vriendschap beëindigd

08-12-2016 23:26 203 berichten
Zo de hele avond een vriendin over de vloer gehad. Ze heeft relatie problemen,en vertelde me alles in geuren en kleuren. Ik word gewoon vermoeid door haar echt. Mijn energie pijl is echt omlaag gegaan door haar. Ik merk dat ik moeilijk kan luisteren naar haar verhalen, ik moet ook een vriendin zijn dat begrijp ik maar ik kan niks met negatievelingen.



Ik heb met lood in mij schoenen verteld, dat ik er klaar mee ben en geen zin meer heb in energie vreters om mij heen en de vriendschap verbroken van 10 jaar.



Als mensen in het negatieve willen prima maar mijn energie ligt daar niet. Ik ben ouder en wijzer geworden en heb gewoon een stabiel leven nog herstellende van een burnout. De tijden dat ik met een van mijn exen in de clinch lag is voorbij. De tijden van gezien en gezien worden is voorbij. Zij is nog blijven hangen in het jongen leven. Ik kan dat niet handelen.



Heb ik er goed aangedaan of kan ik een karma verwachten?
quote:Ttass30 schreef op 09 december 2016 @ 10:29:

Wat een dom gelul allemaal puur omdat ik Ttass ben en wat een aannames.



Tja... als je ook nog maar verwacht enig begrip van mij te krijgen; dan kun je je in elk geval beter anders uitlaten. Wat maak je jezelf belangrijk en enorm tot een slachtoffer zeg; puur door deze woordkeuze! Ook oog je hierdoor verre van stabiel; wat je juist de ander verwijt en waar je geen begrip voor hebt. Bovendien; waarom stel je een vraag als je de reacties toch niet wilt horen? Je blijft jezelf maar overschreeuwen zo...

De ellende is dat je met deze start, richting de mensen die de moeite nemen op je verhaal te reageren (kost ons immers ook tijd en energie; woorden die in jouw woordenboek voor de ander niet meer voorkomen) al direct alles ontkracht wat je hierna zegt; hoe zinvol en belangrijk het misschien ook zou kunnen zijn.

Je had ook iets kunnen zeggen als 'merk dat ik niet helemaal duidelijk ben geweest; er zit iets meer achter dan jullie denken, nl..."

Dan kun je op begrip kunnen rekenen; in elk geval van mij. Nu niet; ik geloof dat ik je naam 1 keer eerder voorbij heb zien komen in een post. Dus als je het over aannames hebt... het is een aanname dat ik je veroordeel op basis van Ttass zijn; ik reageer puur op gedrag dat je zelf geschetst hebt in je topic en bovenstaand citaat.
Nou nou wat wordt er gevallen over Tass haar woordkeuze. Waarom niet eerst gewoon een open vraag als je niet alle details weet van haar verhaal, en nu zo voluit aanvallen.

Zo ben je geen haar beter met waar je Tass van denkt te beschuldigen. Waar ze helemaal niet schuldig aan is, ja schuldig aan misschien te kort door de bocht hier starten met haar bericht, maar dat valt in het niets met hoe dat dus in verkeerde keelgat schiet bij velen hier, duss....
quote:swifty schreef op 09 december 2016 @ 11:48:

Nou nou wat wordt er gevallen over Tass haar woordkeuze. Waarom niet eerst gewoon een open vraag als je niet alle details weet van haar verhaal, en nu zo voluit aanvallen.

Zo ben je geen haar beter met waar je Tass van denkt te beschuldigen. Waar ze helemaal niet schuldig aan is, ja schuldig aan misschien te kort door de bocht hier starten met haar bericht, maar dat valt in het niets met hoe dat dus in verkeerde keelgat schiet bij velen hier, duss....

Hoe moeten wij weten dat er veel meer speelde? Uit haar OP was dat niet op te maken en iedereen (op het hele forum) reageert op de OP. Als je wilt dat het duidelijk is voor iedereen dan vertel je meer en laat je geen info achter die van belang is. Zo krijg je namelijk hele andere reacties dan je zou krijgen als je meteen het had vertelt.



Ik snap dat ze de vriendschap heeft verbroken en als dat zo gebeurd is als in de OP staat vind ik dat niet netjes, is het gebeurd zoals je later schrijft vind ik het veel logischer. En dat maakt dus het verschil,
Maar Elfje, dat is dan toch geen excuus om zo over iemand heen te vallen? Dat doe je toch ook niet als iemand steeds in een vriendschap zo negatief is, dan vraag je toch ook door? dat is toch precies waar het hier over gaat? En ook wat iedereen zegt dat Tass moet doen maar zelf niet dus doen. Paradox van dit hele topic.
quote:swifty schreef op 09 december 2016 @ 11:58:

Maar Elfje, dat is dan toch geen excuus om zo over iemand heen te vallen? Dat doe je toch ook niet als iemand steeds in een vriendschap zo negatief is, dan vraag je toch ook door? dat is toch precies waar het hier over gaat? En ook wat iedereen zegt dat Tass moet doen maar zelf niet dus doen. Paradox van dit hele topic.Door haar incomplete verhaal kwam ze anders over dan later het geval was. Ik had haar nooit arrogant genoemd als ik het hele verhaal had geweten. Ik vond geen reden om door te vragen, maar daar heb ik van geleerd.
Alle reacties Link kopieren
Wil de situatie zeker niet bagatelliseren rondom TO, maar uit eigen ervaring weet ik dat zulke situaties enorm complex kunnen zijn.

Natuurlijk had TO het tactvoller, constructiever en respectvoller kunnen (en ook eigenlijk moeten) aanpakken.

Zulke situaties kunnen je echter in het nauw drijven en daardoor kun je in een zekere zin ook geblokkeerd raken oid en/of tot een zekere wanhoop gedreven worden.

Nogmaals; wil niets gaan recht praten en het is ook zeker belangrijk dat zulke vervelende situaties met de juiste vaardigheden tot een betere oplossing oid gebracht kunnen worden.
Alle reacties Link kopieren
quote:Pretzel66 schreef op 09 december 2016 @ 08:36:

Jij denkt dat je nieuwe vrienden geen bagage hebben en een stabiele relatie hebben , maar eigenlijk weet je dat nooit zeker he .

Ik heb ook bagage en daarvoor therapie gehad en toch zijn er maar een of twee mensen die die bagage kennen.

Stabiele relatie ? Voor de buitenwereld zijn wij een stabiel , perfect koppel toch hebben wij recent een enorme crisis gehad we zijn er bijna uit maar ook dat weet bijna niemand gewoon omdat wij het samen willen doen.

Kortom jij denkt dat alles perfect is maar weet niet wat er onder de oppervlakte ligt.

Zeker omdat jij die nieuwe vrienden nog geen 10 jaar kent .

Ik zou dus inderdaad het gesprek zijn aangegaan ipv haar zou uit mijn leven te bannen , soms moet iemand ook wel eens een beetje wakker geschud worden .Precies dit.
quote:Elfje112 schreef op 09 december 2016 @ 12:02:

[...]



Door haar incomplete verhaal kwam ze anders over dan later het geval was. Ik had haar nooit arrogant genoemd als ik het hele verhaal had geweten. Ik vond geen reden om door te vragen, maar daar heb ik van geleerd.Toevallig had ik net soortgelijke situatie, vriendin van me geeft cursus samen met iemand anders. In reclame folder staat alleen naam van die andere vriendin. Tja niet leuk dus. Maar gelukkig heeft ze open vraag gesteld en bleek dat het aan advertentiemaker lag en niet aan haar. was ook voor mij en vriendin een les om niet direct het in te vullen. (iets als, jeetje wat een streek om mij er niet op te zetten) Want dat hadden we wel gedaan. Ja best moeilijk om dat niet te doen, maar mooie les inderdaad, ook voor mij!
Zouden de meesten als ze zo al reageren op een kort door de bocht verhaal, niet eens een vriendschap aangaan met iemand zoals Tass haar vriendin?
Ik heb niet de moeite genomen alle posts door te nemen. Heb het vermoeden dat het gros gaat over de vorm waarin de OP is geschreven, en minder over de inhoud. Toch wil ik reageren. Het eerste wat me namelijk in mij opkomt, is dat TO voor een groot deel deze relatie zelf in stand heeft gehouden door alles voor deze vriendin te doen, voor haar klaar te staan, geld te lenen, etcetera. Dan word je dus ook medeverantwoordelijk voor de scheefgegroeide verhouding.



De OP komt er ongeveer op neer dat de vriendschap éénzijdig wordt opgezegd (als een soort contract), omdat er geen balans meer is tussen geven en nemen. De vraag is echter of je dat de vriendin mag volledig mag verwijten. Deze vriendschap was namelijk gebaseerd op de disbalans die er was.



Mijn mening is dat je het jezelf net zo hard mag verwijten als je vriendin, dat je nooit iets terugkreeg van haar. Je hebt zelf deze situatie opgezocht, gecultiveerd en in stand gehouden. Kennelijk had je daar op dat moment "winst" bij. Daar mag je ook wel eens over nadenken, in plaats van een hoop bevestiging te vragen op een forum.
@Dymphnatam, je stukje over winst erbij vind ik een mooie insteek...



Goeie vraag, ik denk ook dat je niet direct ziet hoe iemand echt is, net als relaties met foute mannen, ergens 'ontzie' je steeds het negatieve. Dat is ook een moeilijke cyclus om te doorbreken. Sommige mensen beginnen niet eens een relatie met een 'foute' man. Anderen beginnen niet eens een vriendschap met een 'foute' vriendin.

Maar voor degenen die dat wel doen, is het een hele klus om ermee te stoppen en ook, het uberhaupt te zien en erkennen en dan loslaten.

Dus ik denk dat eigen winst belangrijk is te erkennen, maar niet het enige is, wat het contact in stand houdt met foute mannen of foute vriendschappen. Het is meer complex, en daarom ook zo goed van Tass dat ze nu knopen doorhakt met contacten die niet goed zijn voor haar. Ze is het stukje eigen winst te boven gekomen in ieder geval, anders had ze het contact niet kunnen verbreken.
Ik heb een vriendschap van jaren uiteindelijk ook verbroken. Heel lang kon ik het verdragen dat het altijd over die ene persoon ging en dat ik er wel altijd voor die persoon was, maar andersom niet echt. Uiteindelijk is de bom gebarsten en zien we elkaar niet meer. Voor mij voelt het als een opluchting.
quote:swifty schreef op 09 december 2016 @ 12:15:

Zouden de meesten als ze zo al reageren op een kort door de bocht verhaal, niet eens een vriendschap aangaan met iemand zoals Tass haar vriendin?Dat schreef ik al. Daar zou ik al meteen voor passen. Daarom vermoed ik ook dat het bij Tass eerst niet anders was en dat zij daar inmiddels een beetje uit is, voornamelijk door haar nieuwe sociale kring, die van haar vriend. Ze schrijft zelf dat ze inmiddels verder is dan dat. Dat kan hoor, en dan kan het zijn dat mensen niet meer bij je passen, vind ik niet gek. Maar ik geloof dat heel veel mensen sowieso al zouden wegrennen voor mensen waarbij het altijd drama is, over mannen en andere ellende.
quote:swifty schreef op 09 december 2016 @ 12:35:

@Dymphnatam, je stukje over winst erbij vind ik een mooie insteek...



Goeie vraag, ik denk ook dat je niet direct ziet hoe iemand echt is, net als relaties met foute mannen, ergens 'ontzie' je steeds het negatieve. Dat is ook een moeilijke cyclus om te doorbreken. Sommige mensen beginnen niet eens een relatie met een 'foute' man. Anderen beginnen niet eens een vriendschap met een 'foute' vriendin.

Maar voor degenen die dat wel doen, is het een hele klus om ermee te stoppen en ook, het uberhaupt te zien en erkennen en dan loslaten.

Dus ik denk dat eigen winst belangrijk is te erkennen, maar niet het enige is, wat het contact in stand houdt met foute mannen of foute vriendschappen. Het is meer complex, en daarom ook zo goed van Tass dat ze nu knopen doorhakt met contacten die niet goed zijn voor haar. Ze is het stukje eigen winst te boven gekomen in ieder geval, anders had ze het contact niet kunnen verbreken.



Ik beaam dat het erg complex is. Ik heb zelf een schat aan ervaring met het in stand houden van vriendschappen/ relaties die niet goed voor mijzelf waren, in meer of mindere mate. Maar ik probeer voor mezelf altijd wel een soort van te evalueren waaróm ik de relatie in stand heb gehouden. Vaak blijkt dat ik wel degelijk zelf ook iets te winnen had. Al is het maar om mijn zorgzaamheid op iemand te kunnen botvieren.



Ik heb geen mening over of deze vriendschap wel of niet had moeten voortduren, en zelfs niet over de manier waarop hij beeindigd is. Wel vind ik het te kort door de bocht om alle "schuld" nu ineens bij die vriendin te leggen, haar zwart te gaan lopen maken om jezelf te rechtvaardigen en daar op dit forum bevestiging in te vragen.



Kijk in de spiegel en vraag je af wat je eigen aandeel was. Als je dit niet doet loop je het grote risico volgende keer weer in precies dezelfde valkuil te stappen. Jou viel immers niets te verwijten?
Ja mee eens, zo voorkom je ook dat je niet in dezelfde relatie weer spingt..
quote:swifty schreef op 09 december 2016 @ 11:48:

Nou nou wat wordt er gevallen over Tass haar woordkeuze. Waarom niet eerst gewoon een open vraag als je niet alle details weet van haar verhaal, en nu zo voluit aanvallen.

Zo ben je geen haar beter met waar je Tass van denkt te beschuldigen. Waar ze helemaal niet schuldig aan is, ja schuldig aan misschien te kort door de bocht hier starten met haar bericht, maar dat valt in het niets met hoe dat dus in verkeerde keelgat schiet bij velen hier, duss....Mijn reactie was op dit:

Ik ga nu met mensen om die een stabiele relatie hebben, geen bagage positief in het leven staan. Waar je mee kan huilen lachen. Er is een balans. Het zijn sterke vrienden en volwassen.



Het is nogal arrogant om af te geven/neer te kijken op een vriendin, omdat andere vrienden het beter voor elkaar hebben. Ook Tas zelf voldoet niet aan de omschrijving die ze over die vrienden geeft, maar dat vergeet ze voor het gemak even.
quote:eva-luna schreef op 09 december 2016 @ 12:52:

[...]





Mijn reactie was op dit:

Ik ga nu met mensen om die een stabiele relatie hebben, geen bagage positief in het leven staan. Waar je mee kan huilen lachen. Er is een balans. Het zijn sterke vrienden en volwassen.



Het is nogal arrogant om af te geven/neer te kijken op een vriendin, omdat andere vrienden het beter voor elkaar hebben. Ook Tas zelf voldoet niet aan de omschrijving die ze over die vrienden geeft, maar dat vergeet ze voor het gemak even.Dat is waar ik ook wel over viel idd.
quote:eva-luna schreef op 09 december 2016 @ 12:52:

[...]





Mijn reactie was op dit:

Ik ga nu met mensen om die een stabiele relatie hebben, geen bagage positief in het leven staan. Waar je mee kan huilen lachen. Er is een balans. Het zijn sterke vrienden en volwassen.



Het is nogal arrogant om af te geven/neer te kijken op een vriendin, omdat andere vrienden het beter voor elkaar hebben. Ook Tas zelf voldoet niet aan de omschrijving die ze over die vrienden geeft, maar dat vergeet ze voor het gemak even.



Ja dat snap ik, maar ik vind het niet arrogant, maar weer een voorbeeld van slecht uitdrukken en te kort door de bocht zijn. Maar ik snap dat je over deze uitspraak valt.

Ik vind het zelf moeilijk te lezen, omdat ik nu ook bezig ben om misschien vriendschap van 2 jaar los te laten, en vraag mezelf af, komt dat dan door haar bagage, of door haar persoonlijkheid, is het misschien tijdelijk? Of blijft dit zo? Ik vind het moeilijke materie en wil niet snel iemand laten vallen. (Net als Tass eigenlijk, die het contact 10 jaar heeft aangehouden.)

Ingewikkeld gedoe eigenlijk. Voor mij dan.
Alle reacties Link kopieren
Haar geld lenen, steeds je huis voor haar openzetten, haar bij exen vandaan plukken waar ze later weer naartoe teruggaat. En na al die vermoeiende pogingen om haar op het rechte pad te zetten verwacht je eindelijk wel een keer dat ze het oppakt, gevoed door jouw helingsperiode na je burn out.

Ttas, je hebt een grenzenprobleem, je hebt nl helemaal niet te eisen dat je vriendin doet wat jij zegt, al had je haar je laatste onderbroek gegeven. En ik denk dat het daarover gaat en ik snap ook dat je het helemaal zat bent. Als jij je grenzen eerder had aangegeven was deze vriendschap te redden geweest, de breuk is niet de schuld van je vriendin, het is een samenloop van jouw grenzeloze goede bedoelingen en haar onvermogen om hiermee te stoppen.



Prima dat het hier stopt en ik hoop werkelijk dat je dit een evt volgende keer anders aanpakt. Te beginnen met het stellen van je grenzen en je niet eindeloos wegcijferen en jezelf op die manier in een slachtofferpositie zetten.
...
Alle reacties Link kopieren
Je hebt het volste recht een vriendschap op te zeggen. Punt. Tass is natuurlijk zelf ook schuldig aan het doorsudderen van iets maar heeft er goed aan gedaan.



Ik had ook zon veiendin. Ik heb haar een email geschreven over een absurd voorval en zij wuifde het weg. Kon geen sorry vanaf. We zien elkaar nog af en toe en thats it.
Alle reacties Link kopieren
quote:Ttass30 schreef op 09 december 2016 @ 10:58:

En volgens mijn Psycholoog moest ik negatieve mensen lozen, en gezonde mensen om mij heen verzamelen.



nu krijgt de psycholoog de schuld kan je niet voor jezelf nadenken

hopen dat jouw nieuwe vriendenclubje jou ook loost,iemand die bij de psycholoog loopt is niet leuk en gezellig teveel issues
Alle reacties Link kopieren
quote:duopennoti schreef op 09 december 2016 @ 15:49:

[...]





nu krijgt de psycholoog de schuld kan je niet voor jezelf nadenken

hopen dat jouw nieuwe vriendenclubje jou ook loost,iemand die bij de psycholoog loopt is niet leuk en gezellig teveel issues



Wat een rare reactie. Tass zoekt positieve mensen om zich heen. Logisch. Burn out komt door geen grenzen aan te geven.



Na psychische behandeling heb ik ook andere mensen om mij heen. Geen energievreters meer. Of veel minder contact met bepaalde mensen. Overigens bespreek ik mijn issues bij de psych niet met anderen. Die laat ik daar.
Alle reacties Link kopieren
Waarom vrienden blijven als je er niks meer uit haalt? Tactisch is aangepakt of niet, als je geen zin meer hebt in deze vriendschap dan houd het toch op. En dat mag toch.
Alle reacties Link kopieren
Ts. Je hebt goed gehandeld. Klaar is klaar.
Alle reacties Link kopieren
quote:Louise70 schreef op 09 december 2016 @ 16:00:

[...]





Wat een rare reactie. Tass zoekt positieve mensen om zich heen. Logisch. Burn out komt door geen grenzen aan te geven.



Na psychische behandeling heb ik ook andere mensen om mij heen. Geen energievreters meer. Of veel minder contact met bepaalde mensen. Overigens bespreek ik mijn issues bij de psych niet met anderen. Die laat ik daar.



ik ben niet zo dat ik mensen laat vallen als het even wat minder met hen gaat,jij verwacht toch ook dat jouw vrienden voor jou klaarstaan als jij in een dipje zit

alleen mensen eruit pikken om het gezellig mee te hebben dat mag maar dat noem ik geen echte vriendschap

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven