vriendschap: kan ik me hieroverheen zetten?

04-11-2014 10:46 61 berichten
Alle reacties Link kopieren
Sinds jaren heb ik een goede vriendin. Het is een grappige en intelligente vrouw met wie ik veel leuke en mooie dingen heb meegemaakt. Echter, het is ook iemand met veel problemen. Continue is er wel wat, verkeerde man, ruzie op werk, nog een verkeerde man, ruzie met ex en ga zo door. Ik heb geprobeerd haar daarin te steunen, maar heb op een gegeven moment wel af en toe een grens gesteld. Ik denk dat mijn andere vriendinnen mij als warm en medelevend zouden beschrijven, maar deze vriendin deed zo vaak een beroep dat ik op een gegeven moment er gewoon niet altijd kon zijn. Ik wilde dat ook niet, omdat ik dan mijn eigen grenzen heel erg zou overschrijden en dan op den duur geen vriendin meer zou kunnen zijn. Nog steeds leefde ik met haar mee, hield rekening met haar etc. Zelf heb ik (gelukkig) niet veel heftigheid meegemaakt. Nu is echter mijn vader overleden. Ik vind dat heel erg. Mijn vriendin heeft ook een hele zieke vader. Ze wilde niet op de begrafenis van mijn vader komen, omdat dat voor haar te confronterend was. Dat deed mij veel verdriet. Dat heb ik aangegeven, maar toen kreeg ik te horen dat nu eenmaal niet iedereen er altijd voor je is en dat ik er ook niet altijd voor haar was. Dat is waar. Ik besloot het erbij te laten en te accepteren dat ze dat niet op kan brengen. Nu begint het echter te knagen. Het ging een keer niet om haar en weg was ze, zo voelt het...weet eigenlijk even niet wat ik met deze situatie wil. wat zouden jullie doen?
Ik hanteer geen weegschaal in vriendschappen. Iemand is een goede vriend, of iemand is geen goede vriend. Van goede vrienden accepteer ik eigenlijk alles.
Alle reacties Link kopieren
Ik accepteer ook heel erg veel van goede vrienden, behalve dat ze geen goede vriend zijn. En daar twijfel ik over.
Alle reacties Link kopieren
Ik zou de vriendschap verbreken. Het feit dat ze niet ziet dat het even niet om haar gaat maar om jou zou mij heel veel zeggen. Dat ze vervolgens gaat zitten jij-bakken (Ja, maar jij bent er óók niet altijd voor míj) terwijl goddomme je vader net is overleden zou bij mij meer dan voldoende zijn om de deur héél hard in haar gezicht dicht te slaan.
Alle reacties Link kopieren
Hier heb je ook niet echt een weegschaal voor nodig. In deze vriendschap zie je duidelijk hoe de verhoudingen liggen. Kom op zeg! Je komt toch gewoon naar de begrafenis van de vader van je vriendin.

Wat wil jij nog met deze vriendschap? Wil je haar nog als vriendin? Als dat zo is en deze situatie blijft knagen, dan zou ik hier zeker iets over zeggen. Niet verwijtend, want dan zal het zeker ruzie worden, maar meer vanuit jezelf. Geef aan dat je er erg mee zit dat zij niet op de begrafenis is geweest.
Alle reacties Link kopieren
Nog gecondoleerd met je vader trouwens.
Alle reacties Link kopieren
Lastig. Ik begrijp wel dat het voor je vriendin te moeilijk was om op de begrafenis te komen, gezien haar eigen vader. Maar haar reactie vind ik vreemd, alsof ze een rekening met je te vereffenen had. Zo werkt vriendschap niet.



In welk opzicht ben jij er dan niet voor haar geweest, als je wel meeleefde en rekening met haar hield?
Als mijn ouder op sterven zou liggen zou ik misschien ook niet naar de begrafenis van een andere ouder gaan. Ik kan me goed voorstellen dat het heel confronterend is een dat je op zo'n moment toch totaal geen steun kunt geven. Ze kan toch ook op andere manieren en momenten steun bieden?
Alle reacties Link kopieren
quote:Kriel schreef op 04 november 2014 @ 10:59:

Lastig. Ik begrijp wel dat het voor je vriendin te moeilijk was om op de begrafenis te komen, gezien haar eigen vader. Maar haar reactie vind ik vreemd, alsof ze een rekening met je te vereffenen had. Zo werkt vriendschap niet.



In welk opzicht ben jij er dan niet voor haar geweest, als je wel meeleefde en rekening met haar hield?Ik begrijp daar dus echt helemaal niets van! Doe jij niets voor een ander in een situatie waar jij ook verdriet van hebt?
Als je jaren veel p,ezier met iemand hebt gehad, en vanwege haar keuze om niet naar die begrafenis te gaan je afvraagt of ze wel een goede vriend is, dan zou ik in haar positie, de vriendschap als beeindigd beschouwen.



Het is allemaal maar hoe je het bekijkt, ik vind jou de minder goede vriend hier. En ja, ik weet dat dat op weinig instemming zal kunnen rekenen.
Alle reacties Link kopieren
Als mijn ouder ziek zou zijn en de vader van mijn vriendin gaat dood, dan kom ik echt zeker weten naar de begrafenis. Hoe moeilijk ik dit ook zou vinden. Dat heb je voor elkaar over, vind ik dan.
Ik begrijp je twijfel. Ik persoonlijk zou het "goede" bij deze vriendin weghalen.
Alle reacties Link kopieren
En inderdaad: gecondoleerd, to. Het is heftig om een ouder te verliezen.
Alle reacties Link kopieren
Juist voor vriendschappen geldt geen vaste richtlijn. Als jij dit niet voldoende vind, als vriendschap, dan is het niet-voldoende.
Alle reacties Link kopieren
Gecondoleerd met je vader.

Ik zou echt pissed zijn als een vriendin waar ik altijd zo voor klaar sta het fatsoen niet kan opbrengen om mij te steunen op de dag dat mijn vader begraven wordt. Laat me raden, jij wordt straks wel geacht om naar de begrafenis te gaan van haar vader?

Vriendschap hoort van 2 kanten te komen.
Alle reacties Link kopieren
@elorado. ik heb jarenlang heel veel gegeven en vind het heel moeilijk dat ik een verwijt krijg als ik vraag of ze er voor mij wil zijn. Daar ben ik heel verdrietig over. Ik heb deze vriendin zoveel vergeven(en nee, daar hoef ik geen credits voor, want dat doe je als je goede vrienden bent). Het is voor mij gewoon heel hard dat dit ongeveer de eerste keer is dat ik echt een beroep op haar doe en dat ik dan verwijten krijg.
Alle reacties Link kopieren
Ja hoor, als je al jaren klaar staat, een luisterend oor biedt en troost en nu heb jij éven die schouder nodig en mevrouw zegt af, omdat zíj dat allemaal niet trekt, is daar het gat van de deur. Neem jezelf in bescherming tegen dat soort energievreters TO.

Ik jank werkelijk op elke begrafenis de ogen uit mijn kop (mede vanwege het verdriet dat dan weer opkomt vanuit eerdere sterfgevallen), maar ik ben er wel, het gaat namelijk even niet om mij.
Alle reacties Link kopieren
Veel problemen? Dit is het soort type mens dat altijd wat heeft. Ik ken ze wel, altijd is het een grote ellende en van alles wordt een drama gemaakt. Gezeur op het werk, problemen met ex, verkeerde man, dat zijn geen grote problemen.



Dierbaren die voelrijden, ontslagen worden, echtscheiding , dat zijn grote problemen.



Het is gewoon het soort type dat continu aandacht wil. Ook dat ze niet op de begrafenis van je vader komt omdat haar vader erg ziek is vind ik schandalig. Kom op zeg, dat doe je gewoon, een begrafenis is voor niemand een uitje, maar je doet het om de nabestaanden te steunen.



Dit is geen vriendin, maar een bloedzuiger, ik zou er mee stoppen.
Alle reacties Link kopieren
quote:nessemeisje schreef op 04 november 2014 @ 11:05:

Ja hoor, als je al jaren klaar staat, een luisterend oor biedt en troost en nu heb jij éven die schouder nodig en mevrouw zegt af, omdat zíj dat allemaal niet trekt, is daar het gat van de deur. Neem jezelf in bescherming tegen dat soort energievreters TO.

Ik jank werkelijk op elke begrafenis de ogen uit mijn kop (mede vanwege het verdriet dat dan weer opkomt vanuit eerdere sterfgevallen), maar ik ben er wel, het gaat namelijk even niet om mij.Hier denk ik exact hetzelfde over.
Alle reacties Link kopieren
Bedankt voor de condoleances.



en natuurlijk begrijp ik hoe moeilijk het is. Maar ik kan me zelf gewoon niet voorstellen dat ik dan niet zou gaan. Ik was twee weken geleden ook bij de begrafenis van een man van een vriendin, het was niet in me opgekomen om niet te gaan, natuurlijk huil ik extra hard dan. Overigens was deze vriendin er wel.
@jules: Ik kan me goed voorstellen dat je dan niet naar de begrafenis gaat. Je bent dan alleen bezig met je eigen verdriet en angst en kunt dan toch geen steun bieden. Ik zou het ook belachelijk vinden als een vriendin komt bepalen hoe ik steun moet bieden. Steun bieden kan ook op andere momenten dan de begrafenis.
Ja sorry, gecondoleerd met je vader. Ik weet van mezelf dat ik toen enorm gevoelig was voor de reacties er om heen. Naast het verdriet komen zulke dingen veel heftiger binnen.
Alle reacties Link kopieren
quote:Annelaure schreef op 04 november 2014 @ 11:07:

@jules: Ik kan me goed voorstellen dat je dan niet naar de begrafenis gaat. Je bent dan alleen bezig met je eigen verdriet en angst en kunt dan toch geen steun bieden. Ik zou het ook belachelijk vinden als een vriendin komt bepalen hoe ik steun moet bieden. Steun bieden kan ook op andere momenten dan de begrafenis.



Maar het er zijn, is toch de steun die je biedt? Laten zien dat je aan haar denkt dmv aanwezigheid?

Nee, hoeveel moeite ik ook doe om me hier in in te leven, ik kan me echt niet voorstellen dat ik niet naar een begrafenis zou gaan omdat ik zelf iemand heb die heel ziek is.
Ik snap wat je zegt Rosie, maar voor mij eindigen vriendschappen als " voor wat, hoort wat" een rol gaat spelen. Wat ik voor mijn vrienden doe, doe ik uit vriendschap. Wat mijn vrienden niet doen, moeten zij weten.
Je kunt ook op andere momenten er zijn en ze hoeft niet op de begrafenis te zijn om aan to te denken. Ik zou een vriendin zoiets nooit kwalijk nemen.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven