vriendschap verwaterd

16-01-2017 13:44 16 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hoi allemaal,



Hebben jullie wel eens meegemaakt dat een vriendschap die heel hecht van wel 15 jaar ineens verwaterd? Wel af en toe contact, maar niet meer zo hecht als t was. Ik heb dat met een vriendin, was altijd een beste vriendin, sprak haar heel vaak en voelde gewoon als een beste vriendin, maar vanuit haar blijft het stil sinds een jaar, niet reageren op apjes of heel kortaf en zakelijk, maar geen interesse meer in mijn leven wat ik doe etc? Ze heeft wel kleine kinderen en ik niet misschien daardoor, maar ja moet dat een reden zijn om nauwelijks contact te hebben? Vind het erg jammer! Ze nodigt mij wel uit op haar verjaardag, maar als iemand zo kortaf doet en ze ook niet wilt afspreken heb t een paar keer gevraagd, maar dan is t antwoord druk, of ze praat er om heen, dan zit ik daar ook niet fijn. Wat moet je er mee, wilt ze nu vriendschap? Met oud en nieuw en kerst krijg ik wel een kaartje, dat weer wel!
Ja, dat heet 'het leven'. Soms blijken vriendschappen voor altijd, soms voor een bepaalde tijd. Dat maakt ze niet minder waardevol.
Alle reacties Link kopieren
Als ze je verder geen blik meer waardig gunt maar je wel uitnodigt op haar verjaardag, dien je waarschijnlijk gewoon als opvulling van de woonkamer. Dus daar zou ik mooi niet naartoe gaan.



Kun je het haar niet eens vragen? En als je daar weer een of ander vaag antwoord op krijgt, weet je genoeg. Snap wel dat het rot voelt
''The sea, once it casts its spell, holds on in its net of wonder forever.''
Je zegt dat je vriendin nu kleine kinderen heeft. En jij niet? Misschien realiseer je je dan niet helemaal hoe ontzettend druk en vermoeiend haar (nieuwe) leven is. Misschien zijn haar appjes niet kortaf bedoeld. Maar heeft ze gewoon minder tijd om tussendoor urenlang met je te kletsen. Ze nodigt je uit voor haar verjaardag en stuurt je een kerstkaartje. Ze wil het contact dus nog wel. Als je zulke goede vriendinnen was dan bespreek je het met haar, zonder oordelen. Gewoon eens vragen hoe het zit. Misschien heeft zij helemaal niet door dat jij je op de tweede plek voelt komen na haar kinderen?

En als vriendin mag je m.i. ook best een beetje meer inlevend en minder wantrouwend zijn.. misschien zit er helemaal geen kwaad achter.
Alle reacties Link kopieren
quote:Labalade schreef op 16 januari 2017 @ 13:58:

Je zegt dat je vriendin nu kleine kinderen heeft. En jij niet? Misschien realiseer je je dan niet helemaal hoe ontzettend druk en vermoeiend haar (nieuwe) leven is. Misschien zijn haar appjes niet kortaf bedoeld. Maar heeft ze gewoon minder tijd om tussendoor urenlang met je te kletsen. Ze nodigt je uit voor haar verjaardag en stuurt je een kerstkaartje. Ze wil het contact dus nog wel. Als je zulke goede vriendinnen was dan bespreek je het met haar, zonder oordelen. Gewoon eens vragen hoe het zit. Misschien heeft zij helemaal niet door dat jij je op de tweede plek voelt komen na haar kinderen?

En als vriendin mag je m.i. ook best een beetje meer inlevend en minder wantrouwend zijn.. misschien zit er helemaal geen kwaad achter.

Ik vind een kerstkaartje en een uitnodiging voor een verjaardag niet echt een teken van een hechte vriendschap. En het hebben van kinderen betekent heus niet dat je nergens meer tijd voor hebt, hoogstens dat je prioriteiten anders worden. To, geeft ook aan dat het vanuit het niets is.

To, ik snap wel dat je het jammer vind. Misschien eens voorzichtig aankaarten dat je het jammer vind dat jullie elkaar zo weinig echt spreken en dat je een keertje af wil spreken om eens echt goed bij te praten.
Als klagen telde als werk, dan had mijn ex zich ook moeiteloos een Mercedes kunnen veroorloven.
Alle reacties Link kopieren
quote:Labalade schreef op 16 januari 2017 @ 13:58:

Je zegt dat je vriendin nu kleine kinderen heeft. En jij niet? Misschien realiseer je je dan niet helemaal hoe ontzettend druk en vermoeiend haar (nieuwe) leven is. Misschien zijn haar appjes niet kortaf bedoeld. Maar heeft ze gewoon minder tijd om tussendoor urenlang met je te kletsen. Ze nodigt je uit voor haar verjaardag en stuurt je een kerstkaartje. Ze wil het contact dus nog wel. Als je zulke goede vriendinnen was dan bespreek je het met haar, zonder oordelen. Gewoon eens vragen hoe het zit. Misschien heeft zij helemaal niet door dat jij je op de tweede plek voelt komen na haar kinderen?

En als vriendin mag je m.i. ook best een beetje meer inlevend en minder wantrouwend zijn.. misschien zit er helemaal geen kwaad achter.Als ik heel eerlijk ben vind ik dat gewoon onzin. Ook met kleine kinderen kun je nog geïnteresseerd zijn in anderen. Of een keer samen uit eten gaan of lunchen zonder kinderen. Maar het is wel goed om het gesprek aan te gaan, zeker als TO haar wel mist. Ik denk ook niet dat er kwade opzet achter zit, maar als er wel een onderliggend probleem is, is het handig als dit uitgesproken wordt.
quote:Medjouldadel schreef op 16 januari 2017 @ 14:07:

[...]





Als ik heel eerlijk ben vind ik dat gewoon onzin. Ook met kleine kinderen kun je nog geïnteresseerd zijn in anderen. Of een keer samen uit eten gaan of lunchen zonder kinderen. Maar het is wel goed om het gesprek aan te gaan, zeker als TO haar wel mist. Ik denk ook niet dat er kwade opzet achter zit, maar als er wel een onderliggend probleem is, is het handig als dit uitgesproken wordt.

Het kan natuurlijk prima om contacten te onderhouden als je eenmaal kinderen hebt. Maar ik zie om me heen wel gebeuren dat die contacten anders worden. Minder intens (komt later wel weer terug) en minder vaak. Meer plannen etc. Ik krijg de indruk dat TO op de oude voet wilde doorgaan in het contact met deze vriendin. En dat gaat dan misschien wringen. En misschien is vriendin zich er helemaal niet zo van bewust dat ze TO aan de kant zet, kan toch? Niet iedereen is even sensitief.



Kan natuurlijk ook nog dat vriendin inderdaad gewoon is uitgekeken op TO. Niet leuk..maar dan kan het maar beter duidelijk zijn toch? Gewoon een gesprekje aangaan met vriendin!
Alle reacties Link kopieren
Herkenbaar. Ik zit er momenteel ook in.

Ik wil ook niet wantrouwend zijn en ze heeft er vast goede redenen voor, maar als er nooit interesse van haar uit getoond wordt en ik alleen wat hoor als ik app (voor bellen heeft ze nooit tijd als ik het vraag en neemt ook geen initiatief op het moment dat ze wel tijd zou hebben ), en die appjes zijn zo kortaf dat het gesprek snel spaak loopt of ze reageerd op een gegeven moment gewoon niet meer, dan houdt het gewoon op.

Ik ben nu op het punt dat ik denk:als ze me mist hoor ik het wel. Gaat ws niet gebeuren en dat doet me wel pijn en verdriet.Maarja ...

Het zal mij wel worden verweten dat ik niks meer laat horen en niet op evt verjaardag kom,maar wat heeft mijn moeite nog voor zin als ik blijftrekken aan iets wat niet loskomt. Kost alleen maar energie en tranen. Die tranen zijn er nu ook wel, maar door los te laten kan het slijten.

En wie weet verrast ze me nog.

Ik zou dus adviseren:laat het los,oordeel niet en wie weet wat er nog /weer komt.
Alle reacties Link kopieren
Ja, ik hoop ook elke keer wat van haar te horen, maar dat gebeurt niet helaas. Zij heeft het gewoon druk met andere dingen. Ja, en nieuwe mensen ontmoeten en een vriendschap opbouwen kan ook heel lang duren, dus mis haar wel echt ja.
Alle reacties Link kopieren
quote:Labalade schreef op 16 januari 2017 @ 14:55:

[...]



Het kan natuurlijk prima om contacten te onderhouden als je eenmaal kinderen hebt. Maar ik zie om me heen wel gebeuren dat die contacten anders worden. Minder intens (komt later wel weer terug) en minder vaak. Meer plannen etc. Ik krijg de indruk dat TO op de oude voet wilde doorgaan in het contact met deze vriendin. En dat gaat dan misschien wringen. En misschien is vriendin zich er helemaal niet zo van bewust dat ze TO aan de kant zet, kan toch? Niet iedereen is even sensitief.



Kan natuurlijk ook nog dat vriendin inderdaad gewoon is uitgekeken op TO. Niet leuk..maar dan kan het maar beter duidelijk zijn toch? Gewoon een gesprekje aangaan met vriendin!



Ik denk dat het krijgen van kinderen geen probleem hoeft te zijn als je echt goed bevriend bent. De 1 moet begrijpen dat de vriendschap wellicht anders wordt nu iemand met een baby zit en de ander moet begrijpen dat er nog meer is dan alleen 'moeder van' zijn.

Ik denk als je dat allebei begrijpt en je doet allebei water bij de wijn, dat een vriendschap onderhouden geen probleem hoeft te zijn.



Zo ga ik vaker naar mijn vriendin met kinderen toe. Haar kinderen liggen op bed en zij is alleenstaand, dus ze kan niet vaak weg. Spontaan dingen ondernemen zit er dan ook niet echt in.

Dat komt wel weer ... of niet, maar het blijft een goede vriendin.



Maar, kinderen of geen kinderen, een vriendschap kan ook gewoon klaar zijn. Misschien durft ze dat niet te zeggen of beseft ze het zelf nog niet echt. Ik zou er daarom een gesprek aan wagen. Zo had ik een vriendin die hele andere ideeën bleek te hebben van een vriendschap dan dat ik had. Ik noem iemand geen vriendin als je alleen op elkaars verjaardag komt, een kerstkaart krijgt en daar omheen is er weinig contact. Die vriendin veranderde toen ze een relatie kreeg. Misschien TO, is er zoiets bij jou ook de hand; vriendin krijgt kinderen, het leven verandert en ze wil de vriendschap niet meer op deze manier.
Alle reacties Link kopieren
quote:kim001 schreef op 16 januari 2017 @ 15:12:

Ja, ik hoop ook elke keer wat van haar te horen, maar dat gebeurt niet helaas. Zij heeft het gewoon druk met andere dingen. Ja, en nieuwe mensen ontmoeten en een vriendschap opbouwen kan ook heel lang duren, dus mis haar wel echt ja.

Hoelang speelt dit al?

Ik heb ook heel lang gehoopt dat een bepaalde vriendschap weer werd zoals 'ie ooit was. Ik wist heel goed dat dat niet ging gebeuren, maar ja vond het ook zonde om het weg te gooien na al die jaren. Maar soms is het gewoon klaar Kim, hoe vervelend en verdrietig ook.
quote:minnimouse schreef op 16 januari 2017 @ 15:18:

[...]





Ik denk dat het krijgen van kinderen geen probleem hoeft te zijn als je echt goed bevriend bent. De 1 moet begrijpen dat de vriendschap wellicht anders wordt nu iemand met een baby zit en de ander moet begrijpen dat er nog meer is dan alleen 'moeder van' zijn.

Ik denk als je dat allebei begrijpt en je doet allebei water bij de wijn, dat een vriendschap onderhouden geen probleem hoeft te zijn.



Zo ga ik vaker naar mijn vriendin met kinderen toe. Haar kinderen liggen op bed en zij is alleenstaand, dus ze kan niet vaak weg. Spontaan dingen ondernemen zit er dan ook niet echt in.

Dat komt wel weer ... of niet, maar het blijft een goede vriendin.



Maar, kinderen of geen kinderen, een vriendschap kan ook gewoon klaar zijn. Misschien durft ze dat niet te zeggen of beseft ze het zelf nog niet echt. Ik zou er daarom een gesprek aan wagen. Zo had ik een vriendin die hele andere ideeën bleek te hebben van een vriendschap dan dat ik had. Ik noem iemand geen vriendin als je alleen op elkaars verjaardag komt, een kerstkaart krijgt en daar omheen is er weinig contact. Die vriendin veranderde toen ze een relatie kreeg. Misschien TO, is er zoiets bij jou ook de hand; vriendin krijgt kinderen, het leven verandert en ze wil de vriendschap niet meer op deze manier.+1 Helemaal mee eens!
Alle reacties Link kopieren
Nee is geen echte vriendin van je. Ik zou ook zeker mij niet laten gebruiken als opvulling voor haar verjaardag: mag je een duur kado kopen en daarna weer een jaar lang oprotten. Nee hoor, zou gewoon een andere vriendin gaan zoeken.
Alle reacties Link kopieren
ik herken het wel..ik heb al meer dan 20 jaar een vriendin die altijd een goede vriendin was. De laatste jaren verwatert het contact en dat wordt met name door haar man veroorzaakt. Ik vind het jammer dat zij daarin zo volgzaam is, maar als het zo is dan is het zo..

Stel dat ze ooit zou gaan scheiden (wat ik overigens oprecht niet hoop voor haar) dan heeft ze zelf geen vrienden/vriendinnen meer over.

Alles (vakanties, uitjes etc) wordt met ZIJN vriendenclub gedaan, waar zij nu uiteraard ook bij hoort, maar als er een keuze gemaakt moet worden denk ik dat ze weinig "vrienden" overhoudt..Haar andere "eigen" vriendinnen ziet ze misschien ook max. 1 - 2 x per jaar..
liever een leuke hond in een restaurant dan zeurende kinderen
Alle reacties Link kopieren
Kan gebeuren hoor, dat een oude vriendschap indut of verwatert. Met het krijgen van kinderen sla je een hele nieuwe richting in en daar pas jij kennelijk niet zo goed meer bij.



Ik zou het gewoon op een laag pitje laten hoor, niet afkappen. Het kan zomaar zijn dat het over een paar jaar weer helemaal opbloeit, dat heb ik ook een keer meegemaakt
For whom the bell tolls
Alle reacties Link kopieren
Bijna al mijn vroegere vriendschappen zijn verwaterd toen ze een relatie kregen. Ik heb wel geprobeerd af en toe met ze te chatten in de jaren daarna. Maar er kwam weinig respons. Sommigen hielden het na 1 gesprek gezien. Op de klassenreünie heb ik ze gesproken, dat was leuk. Maar ze leken voorgoed veranderd. Weinig raakpunten meer. Waar waren die leuke meiden van toen?

Ik heb nog 1 jeugdvriendin die ook al jaren samenwoont. En ook haar vind ik negatief veranderd. Waar we vroeger ellenlange gesprekken hadden en gauw in een deuk lagen, vind ik haar nu veel saaier.

We komen nog wel op elkaars verjaardagen. Maar voor mijn gevoel is dat meer omdat we elkaar al zo lang kennen. Twee jaar geleden was ze voor het laatst op mijn feest. Ze kende niemand verder en omdat er geen plaats meer aan de tafel was waar ik zat (ze kwam wat later), ging ze apart zitten met haar vriend. Ik ging maar bij haar zitten uit plichtsgevoel. Ze woont verderop en was wel gekomen. Maar ik vond het toch ongemakkelijk omdat we zo weinig gespreksstof hadden. Daarom nodigde ik haar vorig jaar niet uit. Maar nu heeft ze mij wel uitgenodigd voor volgende maand. Een etentje in een restaurant. Eigenlijk heb ik geen zin. Van etentjes houd ik sowieso al niet en dan met al die vreemden erbij. Moet er nog eens goed over denken.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven