Vrouw kostwinner, en man...?

28-02-2014 11:11 59 berichten
Alle reacties Link kopieren
Laatst was er een topic over een vrouw die kostwinnaar was en het redelijk gehad had met haar man (en hij met haar), omdat ze thuis ook nog eens alles regelde.



Nu ben ik zelf sinds kort ook in een positie waarin ik kostwinnaar ben. Ik vind dat prima, want ik hou van mijn werk. Nu was ik een aantal dagen op cursus op een locatie in Nederland met een aantal overnachtingen. Toen ik (moe) terugkwam ging er gelijk een was in, en ging ik aan de slag met andere huishoudelijke dingen. Voor de kinderen had hij conform afspraak gezorgd, maar daar was alles mee gezegd. De vieze kleren lagen nog in de kamer, ik kon ze gelijk in bad doen, want ze hadden vieze haren en mijn dochter had rode uitslag op haar billen. Zelf maak ik altijd een heel ritueel van het slapengaan, maar dat is aan mijn man niet besteed: de doet gewoon het licht uit. Daardoor heb ik het gisteravond goedgemaakt met een extra lang verhaaltje. De agenda regel ik ook - hij delete gelijk de mailtjes van school -, waardoor we vandaag iets vergeten waren mee te geven aan één van de kinderen, omdat ik ook nog niet helemaal alles op een rijtje had en hij sowieso van niets wist.



Verder vindt hij dat we een (fulltime) nanny moeten nemen. Een rol van huisman ziet hij niet zitten, dus zelf heeft hij ook een aantal zakelijke initatieven voor ogen, maar dat zijn plannen die vooral veel tijd (en misschien geld) gaan kosten en die voorlopig nog niets gaan opleveren.



Ik sta overal voor open, maar ik wil voorkomen dat onze relatie straks scheef groeit, zoals in het topic. Dus, bij deze: wat kan ik verwachten van hem in deze situatie? En hoe hou ik mijn relatie goed, met deze niet-traditionele rolverdeling?
Ga eens met je man om tafel en praat over jullie verwachtingen. Klinkt niet alsof jullie de verwachtingen rondom huishouden en kostwinnerschap goed hebben besproken.
Alle reacties Link kopieren
Als ik dit zo lees is je relatie al scheef, toch?



Ik denk dat je aan je man moet duidelijk maken, dat hij ook de taken kan doen, die hij zo makkelijk aan je overlaat. Vraag hem eens waarom hij bijvoorbeeld al die dingen niet heeft gedaan. Wist hij niet dat dat moest gebeuren? Zag hij het niet? Had hij er geen zin in?



Als het de eerste redenen zijn, lijstjes maken, totdat het 'vertrouwd' wordt. Opschrijven wat gedaan moet worden, alles.



Vooral als het laatste het geval is, duidelijk maken dat de was ook niet echt jouw hobby is. Dat je je vrije tijd ook liever anders besteedt, maar dat deze dingen nou eenmaal moeten gebeuren, vervolgens lijstjes maken en verdelen.



Zoiets?
Later is nu
Alle reacties Link kopieren
En als hij blijft staan op een 'nanny' omdat hij het vertikt wat in huis te doen én voor z'n kinderen te zorgen, zou ik inderdaad die nanny nemen, maar man eruit gooien. Klinkt cru, maar ik zou daar écht niet tegen kunnen op den duur.
Later is nu
Alle reacties Link kopieren
Praten over een taakverdeling.
Om de tafel zou ik zeggen en zolang hij zelf geen geld binnenbrengt lijkt het mij niet meer dan normaal dat hij het huishouden doet en zit een nanny er niet in.

Daarentegen moet jij dan natuurlijk ook niet meteen beginnen te 'huishouden' als je thuiskomt.

Je houdt het hiermee ook zelf een beetje in stand.
Alle reacties Link kopieren
Je bent koud terug en alweer dingen aan het regelen, opruimen, schoonmaken en zelfs góedmaken (wat moet er góed gemaakt worden aan een ander bedtijdritueel???). Zo doorgaan en dan zal je man minder en minder gaan doen want jij fixt het wel als je weer thuis bent en wat hij wèl doet doet hij toch verkeerd.
Alle reacties Link kopieren
En waarom heb je kinderen met dit lot uit de loterij?

Hoe was de verdeling voor er kinderen kwamen?
Been there, done that, got the T-shirt.
Alle reacties Link kopieren
quote:Dreamer schreef op 28 februari 2014 @ 11:16:

En als hij blijft staan op een 'nanny' omdat hij het vertikt wat in huis te doen én voor z'n kinderen te zorgen, zou ik inderdaad die nanny nemen, maar man eruit gooien. Klinkt cru, maar ik zou daar écht niet tegen kunnen op den duur.Dit. En ook eens met Dreamer dat het al behoorlijk scheef klinkt allemaal.
Am Yisrael Chai!
Alle reacties Link kopieren
quote:scarry schreef op 28 februari 2014 @ 11:11:



Dus, bij deze: wat kan ik verwachten van hem in deze situatie? En hoe hou ik mijn relatie goed, met deze niet-traditionele rolverdeling?





Wat je minimaal van hem kunt verwachten is dat hij dezelfde taken doet als wanneer jullie allebei evenveel zouden werken en in mijn ogen zou dat dus minimaal de helft van het huishouden en kinderen verzorgen moeten zijn. Logisch gevolg daarvan is dat degene die minder werkt (of minder lange werkdagen maakt), ook wat meer op de schouders neemt, zodat onder aan de streep beide partijen even veel doen in het totaalplaatje van het gezin draaiend houden.



Maw: om het gezin draaiend te houden is nodig dat er X geld binnenkomt, dat X aantal huishoudelijke taken gedaan worden en dat X taken gedaan worden mbt de kinderen. En dat ga je dan gewoon naar rato verdelen. Breng jij 100% van de portie geld binnen, dan is het logisch gevolg dus dat hij 100% van de portie huishouden op zich neemt. Kinderen verdelen jullie dan 50/50.
Am Yisrael Chai!
Het topic waar je het over had was de vrouw geen kostwinner, ze werken beiden fulltime. De vrouw voelde zich alleen nogal verheven omdat haar salaris hoger is.



Werkt je man? Voor kinderen zorgen in je up als de ander op zakenreis is is best zwaar, probeer niet alleen te kijken naar hoe jij het had gedaan maar wees blij met de dingen die hij doet. Waarom wil hij een nanny?
Alle reacties Link kopieren
Als je man te lui is om het zelf te doen en er een nanny voor wil (die trouwens niet perse ook het huishouden zal doen) dan vind ik dat man er wel zelf voor mag betalen. Kan hij kiezen of hij liever zijn tijd eraan opoffert of zijn geld.
Alle reacties Link kopieren
quote:chocolatechip schreef op 28 februari 2014 @ 11:35:

Voor kinderen zorgen in je up als de ander op zakenreis is is best zwaar, Er zijn anders honderdduizenden alleenstaande ouders die dat elke dag fluitend doen. Zo zwaar is het nou ook weer niet.
Am Yisrael Chai!
Alle reacties Link kopieren
Ik zou er inderdaad eerst maar eens goed over gaan communiceren. Wat zijn jullie verwachtingen en wensen w.b. de taakverdeling? Waarom heeft hij de dingen niet gedaan die jij wel had verwacht? Hoe kunnen jullie het samen eens worden over wie welke taken in huis doet en hoe?



Het is natuurlijk te gek dat wanneer jij een paar dagen weg bent geweest, alsnog alles op jou neerkomt. Maar geef je man ook wel de ruimte om het op zijn manier te doen. Dus pick you battles. Mailtjes van school, de was, eten koken: moet gewoon gebeuren. Maar maak er ook niet te veel een punt van dat hij dingen anders doet dan jij (bedritueel, een keer pizza bestellen, haar wat langer niet wassen), als de kinderen daar verder ook niet echt onder lijden.



Toen mijn man een zorgdag voor zijn rekening ging nemen, heb ik er echt veel energie in gestoken om hem te 'trainen'.Klinkt lullig, maar hij had een wat al te romantisch beeld van zijn papadag, dat enkel bestond uit knuffelen, een beetje hangen in de speeltuin, samen tekenfilmpjes kijken.



In overleg hebben we(ik) toen alle huishoudelijke taken opgeschreven die er te doen zijn, en een redelijke verdeling gemaakt.



Nu gaat het super; als ik straks thuis kom heeft ie z'n taken gedaan, de mijne doe ik op mijn mamadagen, en ik leg me erbij neer dat we wat meer moeten opruimen/ de kleding meteen in de was kan/er wild gestoeid wordt. Als de kinderen het maar leuk hebben.



En: complimentjes geven helpt zo goed met mannen! Aangeven hoe je het graag zou willen, en dat je daar zo blij van wordt, is ook effectiever dan klagen over wat hij allemaal fout doet.
Ik vind dat je als enige kostwinnaar best mag verwachten dat als je 's avonds thuis komt het huis aan kant is, je een bord eten hebt en er fatsoenlijk voor de kinderen is gezorgd.
Alle reacties Link kopieren
quote:fashionvictim schreef op 28 februari 2014 @ 11:37:

[...]

Er zijn anders honderdduizenden alleenstaande ouders die dat elke dag fluitend doen. Zo zwaar is het nou ook weer niet.Of ze jet allemaal even fluitend doen, betwijfel ik. Volgens mij heb jij zelf één kind. Dat is alweer heel anders dan twee of meer. Bovendien ben je niet anders gewend als alleenstaande ouder; als je altijd met z'n tweeën bent en dan ineens alleen, is dat wel even schakelen.
Alle reacties Link kopieren
quote:nephthys schreef op 28 februari 2014 @ 11:36:

Als je man te lui is om het zelf te doen en er een nanny voor wil (die trouwens niet perse ook het huishouden zal doen) dan vind ik dat man er wel zelf voor mag betalen. Kan hij kiezen of hij liever zijn tijd eraan opoffert of zijn geld.Goede suggestie, maar daar wil ik de kanttekening bij plaatsen dat het volkomen legitiem is om óók met een nanny nog steeds te verwachten dat bepaalde taken mbt de kinderen gewoon door de ouders gedaan worden. Je zou bijvoorbeeld als je een nanny hebt nog steeds kunnen afspreken dat ondanks de nanny minimaal 1, maar het liefst 2 ouders elke dag wel samen met de kinderen eet, of ze zelf in bad doet, of ze zelf naar bed brengt. Whatever, dat moet TO zelf bepalen welke taken wat haar betreft non negotiable zijn om aan een nanny of iemand anders uit te besteden. Kinderen hebben immers recht op hun ouders ook nog af en toe te zien.
Am Yisrael Chai!
Alle reacties Link kopieren
Kom in hemelsnaam voor jezelf op want je man klinkt als iemand bij wie dat nodig is :/
Alle reacties Link kopieren
Hij delete de mailtjes van de school van jullie kinderen zonder ze te lezen?



Los van de rest van je verhaal zou dit voor mij een serieuze issue zijn. Waarom saboteert deze lieverd de opleiding en toekomst van zijn kinderen?
Alle reacties Link kopieren
In principe zorg je samen voor het gezin en het inkomen hoe dat dan ook verdeeld is. Dat hij niet precies zorgt zoals jij of het anders aan pakt kan....maar is geen reden om maar een beperkte bijdrage te leveren.



Ik zou er over praten en duidelijk aangeven dat hulp in huis pas aan de orde is wanneer jullie allebei een redelijk inkomen hebben.
This user may use sarcasm and cynicism in a way you are not accustomed to. You might suffer severe mental damage.
Ik vind dat ronduit absurd. En dat is ook zeker niet man eigen.



Ik ben geen kostwinner, we verdienen evenveel, maar ik ben wel veel weg op gekke tijden, waardoor man er veel alleen voor staat en ik de rest van de tijd. En hij doet gewoon de was, de kinderen onder de douche, leest de schoolmail niet altijd omdat ik dat meestal doe, maar hij heeft weer andere taken die ik niet doe, dus dat is niet erg. Hij sopt ook de keukenkastjes uit als dat nodig is en ruimt de was op.



Ik zou ook zeggen dat een nanny prima is, maar dan hij eruit. Kom nou, het moet gewoon gedaan worden.



Aan de andere kant: dat uitgebreide naar bed breng ritueel: hij is niet verplicht om dat net zo te doen en dat is prima. Hij mag dat op zijn manier doen en dan komen die kinderen heus niets te kort. En als hij vindt dat ze niet elke dag maar om de dag in bad gaan is dat ook prima. Dat soort normen van jezelf zul je ook los moeten laten dan.
Alle reacties Link kopieren
quote:scarry schreef op 28 februari 2014 @ 11:11:





Verder vindt hij dat we een (fulltime) nanny moeten nemen. Een rol van huisman ziet hij niet zitten, dus zelf heeft hij ook een aantal zakelijke initatieven voor ogen, maar dat zijn plannen die vooral veel tijd (en misschien geld) gaan kosten en die voorlopig nog niets gaan opleveren.







Hij klinkt verwend en hij zal zich net als iedereen moeten gaan aanpassen aan de omstandigheden. Hij heeft geen baan meer en dat heeft gevolgen voor hem en het gezin. Er tegen aan trappen en op zijn (bijna kinderachtige) strepen gaan staan gaat deze situatie voor hem niet veranderen. Of hij zorgt vanaf nu voor het inkomen om de nanny te betalen.



Laat hem hier anders de reacties eens lezen.
“I've learned that people will forget what you said, people will forget what you did, but people will never forget how you made them feel.” Maya Angelou.
Alle reacties Link kopieren
Phoe, deze man ga je niet zo maar meer veranderen.



Ik zou zeggen, de nanny komt er alleen in als de man er uit gaat. Kom op zeg, hij kan niet eens voor zn bloedeigen kinderen zorgen.
Alle reacties Link kopieren
quote:Aureel schreef op 28 februari 2014 @ 11:40:

[...]





Of ze jet allemaal even fluitend doen, betwijfel ik. Volgens mij heb jij zelf één kind. Dat is alweer heel anders dan twee of meer. Bovendien ben je niet anders gewend als alleenstaande ouder; als je altijd met z'n tweeën bent en dan ineens alleen, is dat wel even schakelen.





tuurlijk, dat ontken ik ook niet. Maar er zijn dagelijks miljoenen mensen in Nederland (of ze nu samen zijn of niet) die ook gewoon naar hun werk moeten en kinderen hebben en dus ook moeten schipperen om dat allemaal voor elkaar te krijgen.



De man van TO klinkt als een lamzak, als je niet werkt is kinderen verzorgen een fluitje van een cent, je hebt toch niks anders te doen.
Am Yisrael Chai!
Alle reacties Link kopieren
Als de man niet gelukkig in zijn rol is. Dan gaan de hakken in het zand. Werkt jouw man helemaal niet?



Ik zou persoonlijk ook een stuk ontevredener zijn als ik fulltime thuis zou zijn voor de kinderen. Voor mij zou mijn man meer in het leven staan dan ik. En laten we eerlijk wezen, huishouding, kinderen. Iedereen neemt het allemaal maar voor lief aan dat het gedaan wordt.



Het valt pas op als men het huishouden laat liggen.

En op een gegeven moment is alles normaal en zegt men niet meer oh een heerlijk schoon huis. Nee men gooit weer vieze kleding overal neer.



Is niet erg maar als jij daarin tegen niks voor jezelf hebt. Voor de ene is dat werken, en de andere een hobby om te compenseren. Dan kunnen sommige mensen er met de pet naar gooien.En mannen moet je soms letterlijk vertellen hoe je het wilt hebben.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven