waarom bepaalde vragen over ziekte?

16-09-2014 13:25 50 berichten
Alle reacties Link kopieren
Mijn vader is heel ernstig ziek, helaas kan hij niet meer beter worden. Hoe dat precies gaat weten we niet. Hte valt me op dat mensen daar zo vaak naar vragen. Wat is de prognose? Hoe lang nog? Ook op het forum valt het me op. Er wordt een topic geopend over iemand die ongeneselijk ziek en en mensen beginnen te vragen naar welke ziekte. Waarom is dat? Als iemand dat wil delen zegt hij/ zij dat toch wel. Ik vind het zelf vooral nieuwsgierigheid. Het komt in elk geval op mij niet empathisch over. Maar misschien ligt dat aan mij. dus.....waarom stellen mensne deze vragen?
Alle reacties Link kopieren
Om zich een beeld te vormen van de situatie.
Alle reacties Link kopieren
" Wat is de prognose? Hoe lang nog?"



Ik vind dat eigenlijk heel logische vragen. Van een wildvreemde niet maar van vrienden en kennissen wel.
Ouwe tang, verveel je je soms? Zoek eens een andere hobby dan mensen op dit forum af te zeiken, graftak!
Om iets te zeggen te hebben

om zich een voorstelling van de situatie te kunnen maken

om je tips te geven omdat ze ervaring hebben met een bepaalde ziekte



denk niet zo negatief over anderen, de meesten leven echt wel met je mee en zijn er niet op uit een smeuïg verhaal te horen.
Alle reacties Link kopieren
Soms zegt iemand die ziek is zelf wat de prognose is, gisteren kregen we een naar bericht uit Frankrijk, vriend ongeneeslijk ziek, prognose een half jaar. Dat valt rauw op je dak. Zelf zal ik nooit vragen naar de vooruitzichten, voor sommige mensen is dat te confronterend.
verba volant, scripta manent.
Alle reacties Link kopieren
okay, dan sluit het dus wsl gewoon niet aan mbij mijn mindset op dit moment
Alle reacties Link kopieren
@MD dat is idd ook mijn gevoel. het is niet fijn als mensen daar rechtstreeks naar vragen, op dit moment.
Alle reacties Link kopieren
Dat kan hoor Rosie.

(En ik merk dat ik, in een poging om te begrijpen je normaal gesproken wil vragen welk slecht nieuws je hebt gehad over je vader. Maar gezien je topic doe ik dat dus nu niet . Waardoor het gesprek nu wel een beetje stokt. Zie je de dynamiek?)
Ik zou ook goed kunnen vragen wat iemand heeft. Uit betrokkenheid, of wellicht ken ik iemand die die ziekte ook heeft/had en kan ik van daaruit iets persoonlijks en passends zeggen wat de persoon hopelijk troost biedt.
Alle reacties Link kopieren
En wat is volgens jou dan wel empatisch?

Hoe zouden mensen moeten reageren? Ben ik echt heel benieuwd naar.



Feit dat jij aangeeft dat het alleen nieuwsgierigheid is. Wat heeft een ander daar dan aan? Die nieuwsgierigheid moet dan toch ook ergens vandaan komen? Mogelijk wel omdat iemand zich inleeft in jouw situatie?



Ik vind het heel naar voor je, dat het zo slecht gaat met jouw vader en kan me voorstellen dat het ook voor jou ontzettend naar moet zijn. Ik vind het echter wel jammer dat er vervolgens negatief over andere mensen geoordeeld wordt. Zo maak je het mogelijk nog zwaarder voor jezelf.



Mensen hebben geen script voor dergelijke situaties. Ze zeggen wat in hun ogen op dat moment juist is (in iedergeval, wanneer je uit gaat van het goede van de mens).
'We accept the love we think we deserve.' Stephen Chbosky
Alle reacties Link kopieren
Oh, en ik kan me ook voorstellen dat alles nu gewoon wat heftiger binnenkomt. Bedoel mijn post ook niet gemeen.



Sterkte
'We accept the love we think we deserve.' Stephen Chbosky
Alle reacties Link kopieren
Wat naar van je vader Rosie, sterkte!



Om jouw vraag te beantwoorden, als ik zoiets hoor komen er vragen bij me op omdat ik graag de situatie beter wil begrijpen. En waarom ik dat wil is omdat ik een goede inschatting wil kunnen maken van wat een gepaste reactie is, of en zo ja hoe ik mijn hulp kan aanbieden etc. Eigenlijk toch uit empathie dus.
Alle reacties Link kopieren
het is niet mijn bedoeling om negatief over anderen te denken. ik heb zelf veel meer aan mensen die zeggen: sterkte, wat kan ik voor je doen, of ik leef met je mee. wat ik zoek is mensen die aansluiten bij mijn gevoel, niet bij de feiten. maar door de recaties hier heb ik daar nu wel een ander idee ook weer bij.
Alle reacties Link kopieren
quote:bootje_op_de_golven schreef op 16 september 2014 @ 13:33:

Dat kan hoor Rosie.

(En ik merk dat ik, in een poging om te begrijpen je normaal gesproken wil vragen welk slecht nieuws je hebt gehad over je vader. Maar gezien je topic doe ik dat dus nu niet . Waardoor het gesprek nu wel een beetje stokt. Zie je de dynamiek?)ja, ik zie de dynamiek. Maar dat vind ik niet erg, dat gesprekken dan stokken. het kost juist veel energie om feiten uit te wisselen. ik wl daar geen diva in zijn, het is gewoon lastig om te doen voor mij nu.
Alle reacties Link kopieren
quote:rosie76 schreef op 16 september 2014 @ 13:53:

het is niet mijn bedoeling om negatief over anderen te denken. ik heb zelf veel meer aan mensen die zeggen: sterkte, wat kan ik voor je doen, of ik leef met je mee. wat ik zoek is mensen die aansluiten bij mijn gevoel, niet bij de feiten. maar door de recaties hier heb ik daar nu wel een ander idee ook weer bij.

Leer uitspreken waar je behoefte aan hebt. Zeg gewoon: sorry, daar wil ik het liever niet over hebben.

Omstanders weten niet, waar jij behoefte aan hebt.
Alle reacties Link kopieren
Het zijn toch gewoon vragen uit belangstelling?



Ikzelf heb veel meer moeite met domme troostende woorden en adviezen.
Alle reacties Link kopieren
Dat doe ik ook, mensen geven ook aan dat wel fijn te vinden zelfs. Maar het helpt me daarbij als ik beter begrijp wat de intentie van bepaalde vragen is. Misschien kan ik ze dan meer op waarde schatten.
Je krijgt te maken met een hoop ramptoeristen. Mensen vragen heel vaak naar de prognose omdat ze willen weten of en wanneer ze nog op bezoek kunnen gaan. Daarnaast is het een veilige vraag omdat die bij elke ziekte gesteld kan worden. Ze willen belangstelling tonen maar weten niet goed hoe. Tenzij ze zelf al van heel dichtbij een sterfgeval hebben meegemaakt, dan weten ze het meestal wel en stellen de vraag uit oprechte interesse en om te vergelijken met hun eigen situatie.



Ik weet nog goed dat mijn vader in de laatste weken niemand meer wilde zien. Hij vond het fijn om met mensen gewoon te praten over hun vakantieplannen, of over een aanstaande bruiloft. Maar dan stonden ze op en wilden afscheid nemen... Als iemand nog vier maanden heeft roep je gewoon; ik bel je nog. Maar als je weet dat je die persoon pas weer ziet als ie in zijn kist ligt, wordt het wel even andere koek. En dan stonden ze te draaien bij de deur omdat ze vooraf niet bedacht hadden wat je in zo´n situatie nog zeggen kunt. Dat vond mijn vader het allerergste. Dus de laatste weken wilde hij alleen nog zijn familie zien en vanaf het moment dat hij naar het hospice ging, alleen nog naasten.



Het was een hele zware, maar ook een hele mooie periode van mijn leven. Ik hoop voor je dat je nog veel goeds mag beleven in deze tijd. Heel veel sterkte.
Alle reacties Link kopieren
Dank je wel Exces. Ik ervaar het ook als intens en mooi, maar natuurlijk ook heel erg verdrietig.Ik denk dat mijn vader zulke recaties ook verschrikkelijk vindt.
Hetzelfde wordt toch ook gevraagd wanneer je zwanger bent? Hoever ben je, wanneer ben je uitgerekend? Hoe voel je je?



Hetzelfde wordt toch ook gevraagd als je een gebroken been hebt? Hoe is het gekomen, hoe lang moet je in het gips, wanneer ben je weer helemaal hersteld?



Voor mij is het deels belangstelling, deels een idee van wat men voor de kiezen krijgt en deels een idee hoe ik daarop kan reageren en ook kan voorbereiden. Wanneer de prognose 5 jaar is, durf ik nog wel te opperen dat er een mooie reis gemaakt kan worden, of durf ik nog wel uitjes en dagjes weg voor te stellen. Maar is het einde van het jaar, dan kan ik dat beter voor me houden omdat ik niet wil dat anderen dan moeten aangeven dat dit al niet meer tot de mogelijkheden behoort en ik hen daarmee onnodig kwets.
Alle reacties Link kopieren
Het is meestal belangstelling, maar ik kan me voorstellen dat het voor jou emotioneel erg belastend voelt om elke keer het verhaal te moeten vertellen. In mijn geval hebben we het opgelost door aan de bekenden van een heel ziek familie lid eens in de zoveel tijd een mail te sturen waarin we een update gaven. Dat hoefden we niet elke keer hetzelfde verhaal op te lepelen.
Freedom is just another word for nothing left to lose - Janis Joplin
Ik snap dat het voor jou confronterend kan zijn als dat soort vragen gesteld worden.



Maar ik voor mijzelf sta er een beetje in zoals doreia.

Als ik weet wat de prognose/ziekte is kan ik beter inschatten hoe ik kan reageren, kan je iemand nog suggesties doen om nog mooie herinneringen te maken, of moet je ze echt al sterkte wensen met het naderende einde.

Soms ben ik ook bekend met bepaalde ziekten en het verloop, kan ik tips geven voor bepaalde situaties etc.
Alle reacties Link kopieren
Wat vervelend dat je dat als niet empathisch ervaart, want ik stel juist zulke vragen uit beleefdheid en om empathisch over te komen want ben juist bang dat ik er anders op aangekeken word niet genoeg belangstelling te tonen. Maar ook dat kan dus niet in goede aarde vallen lees ik nu...



Zulke situaties zijn nu eenmaal heel moeilijk en denk dat mensen ook zulke vragen stellen om zichzelf een houding te geven, om belangstellend over te komen. Tenminste, als ik voor mezelf spreek.



Ik had ook het liefste gehad dat er gewoon protocollen waren voor dit soort situaties want het is voor iedereen heel persoonlijk hoe hij/zij ermee omgaat.



Sterkte
Wat doreia zegt. Ik ben graag op de hoogte omdat ik dan ook weet hoe ik iemand moet benaderen.
Alle reacties Link kopieren
wat jij ziet als nieuwsgierig zou je ook als belangstellend kunnen zien.



Niet iedereen kan gelijk aangeven wat ze aan belangstelling en opvang of hulp willen. Vaak is doorvragen dan handiger. Soms is dat voor degene, met ziekte of een ziek familielid zit, ook een manier om eea op een rijtje te zetten en te laten bezinken.



Vervelend dat het slecht gaat met je vader. Sterkte.

En ga er maar vanuit dat de meeste mensen deze vragen uit interesse en empathie stellen. Een aantal zal het misschien puur uit nieuwsgierigheid doen, die moet je dan misschien maar een tijdje negeren.
Later is nu

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven