Waarom is het zo moeilijk om iemand te vinden?

16-01-2017 08:55 225 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hallo dames,



Ik ben laatste paar weken op een aantal dates gegaan maar nog steeds voel ik geen ''klik'' met geen enkele date. Ik ben 24 en heb nooit echt een ''klik'' gevoeld. Ik begin nu te denken dat er misschien niemand voor mij is of misschien bestaat het gewoon niet. Ik zie overal om mij heen koppels en dan denk ik....pff ik zou dat ook wel eens willen, ik ben 24 en wil gewoon een vriendje hebben, ik heb namelijk nooit een vriend gehad, niet dat dat erg is maar best wel sneu want hoe ouder ik word hoe moeilijker het vindt om iemand binnen te laten want ik ben het al gewend om ''alleen'' te zijn.
Alle reacties Link kopieren
Je maakt het nogal zwaar vind ik. Probeer het allemaal eens wat luchtiger te bekijken. Ga lekker blanco in een date en probeer er in eerste instantie een gezellige dag/avond van te maken ipv dat je zo bezig bent met die 'klik' die je zou moeten voelen.
Alle reacties Link kopieren
Een eerste date, met iemand die je verder eigenlijk amper kent, is niet meer dan kijken of die persoon iemand is waar je het leuk mee kunt hebben. Zo ja, dan spreek je vaker af en als je het samen vaker leuk hebt merk je vanzelf wel of je die persoon beter wilt leren kennen. En wanneer je die persoon beter leert kennen merk je vanzelf wel of je ook vaker aan die persoon denkt en je de drang voelt om meer tijd met die persoon door te brengen.



Terwijl men vroeger via via personen leerde kennen waarna men pas merkte dat je er toch wat meer interesse in kreeg en men pas daarna eens op een date ging, worden er tegenwoordig allemaal selectiestappen overgeslagen en gaat men eigenlijk veel te vroeg op een date met allerlei verwachtingen terwijl men nog lang niet op dat punt is aangeland. Oftewel, je gaat met het verkeerde uitgangspunt op een date.
Disclaimer: All presented text are opinionated and present only a written account of my mental state at that time.
Alle reacties Link kopieren
Ik vind die 'klik' ook maar moeilijk. Ik denk ook dat dat in zekere zin normaal is. Je wordt toch ook niet zomaar met iedereen bevriend? Bij een relatie moet er dan ook nog eens een wederzijds (!) gevoel van fysieke aantrekking bij komen, je moet allebei vrij zijn enz.

(En met 'klik' bedoel ik niet: pats boem, struck by lightening, wel gewoon een gevoel van herkenning, kunnen opschieten, iets gemeen hebben...)



Ik snap juist niet dat zoveel mensen zo snel iemand vinden om een relatie mee te hebben. Sommigen gaan zelfs van de ene relatie in de andere. Denk ook dat het een kwestie is dat dat de ene wat 'veeleisender' is dan de andere, en/of dat 'klik' door de ene wat ruimer en door de andere wat minder ruim geïnterpreteerd wordt. Sommige mensen zijn ook wat 'gemiddelder' zeg maar en passen dan ook sneller bij anderen. Dat mag allemaal. Maar dan is een passende partner vinden soms wel moeilijker en zul je wat langer alleen blijven, denk ik.
Alle reacties Link kopieren
Ik las op Viva onlangs een heel oude discussie over wat die klik precies is maar daar kwam geen duidelijk beeld naar voren. Ik heb er zelf ook naar gezocht in de datingfase destijds en had moeite de connectie met haar te krijgen die ik zocht. In eerste instantie was het zoeken en vinden van gedeelde interesses en achtergrond. Later wilde ik meer in haar huid kruipen zeg maar en verwachtte ik dat ook terug. Uiteindelijk heeft het gewoon veel en veel langer dan de datingfase geduurd om naar elkaar toe te groeien, elkaar te begrijpen en aan te voelen.
Alle reacties Link kopieren
Ik kan wel veel herkennen van wat TO zegt.

Maar dan wel als 25-jarige mannelijke versie.



Geen dates dus daarover kan ik me niet uitspreken.

Wat ik wel weet is dat ik die klik in het algemeen ook niet voel.

Of na 25 jaar hooguit een handvol mensen.

Op het romantische niveau zijn er al helemaal geen 'referenties' meer...



Dus ik kan er wel inkomen dat TO het gegeven wel eens wil meemaken.

Ik post dus enkel om TO te laten weten dat ze zeker niet de enige is die zich in deze situatie bevindt.

Maar voor de rest kan ik weinig constructiefs toevoegen...
Alle reacties Link kopieren
hoe gaat het dan bij je contacten in het algemeen? bij mij is het zo, dat ik met de meeste mensen die ik in mijn leven tegenkom, goed overweg kan. en echt maar af en toe zit er iemand tussen waarmee het niet zo klikt.

is dat bij jullie andersom?
quote:Emperor schreef op 16 januari 2017 @ 11:35:

hoe gaat het dan bij je contacten in het algemeen? bij mij is het zo, dat ik met de meeste mensen die ik in mijn leven tegenkom, goed overweg kan. en echt maar af en toe zit er iemand tussen waarmee het niet zo klikt.

is dat bij jullie andersom?Nee hoor ik heb het zelfde
Alle reacties Link kopieren
Ik heb het tegenovergestelde. Ik kom met de meeste mensen oppervlakkig gezien goed overeen, in verschillende gradaties en/of op andere vlakken. En daarnaast zijn er enkele uitschieters: mensen met wie ik geen gedeelde golflengte kan vinden en mensen die als een soort thuis zijn voelen. Ik zou liefst een partner in die laatste categorie willen, dat lijkt me het fijnst.

Misschien is dat wel het moeilijke? Zijn veel mensen blij met iemand uit die ruimere categorie en daarom niet of minder lang single?



Ik merk overigens wel dat een klik makkelijker is wanneer je jonger bent. Doordat je persoonlijkheid nog niet zo gevormd is en je samen evolueert, is de klik er makkelijker dan wanneer alles al meer vastligt.
Alle reacties Link kopieren
TO, je klinkt als een vrijgezelle bejaarde van 80.. Ben je echt nog maar 24?
Alle reacties Link kopieren
Voor mijn gevoel is een klik toeval, je hebt het met iemand of niet. Of geloven jullie dat je een klik kunt opbouwen, laten groeien? Hoe doe je dat dan? Het klinkt niet spontaan, en het klinkt alsof je dan allebei een stuk van jezelf moet inleveren om maar in dat klik-gevoel uit te komen. Dan ben je toch niet jezelf, en de ander ook niet? Moet je dat dan toch 50 of 60 jaar met elkaar gaan volhouden? Lijkt me dat je in dat geval beter af bent met een verstandshuwelijk zonder romantische verwachtingen.
Alle reacties Link kopieren
quote:tove82 schreef op 16 januari 2017 @ 12:16:

Ik heb het tegenovergestelde. Ik kom met de meeste mensen oppervlakkig gezien goed overeen, in verschillende gradaties en/of op andere vlakken. En daarnaast zijn er enkele uitschieters: mensen met wie ik geen gedeelde golflengte kan vinden en mensen die als een soort thuis zijn voelen. Ik zou liefst een partner in die laatste categorie willen, dat lijkt me het fijnst.

Misschien is dat wel het moeilijke? Zijn veel mensen blij met iemand uit die ruimere categorie en daarom niet of minder lang single?



Ik merk overigens wel dat een klik makkelijker is wanneer je jonger bent. Doordat je persoonlijkheid nog niet zo gevormd is en je samen evolueert, is de klik er makkelijker dan wanneer alles al meer vastligt.In sé kom ik ook overeen met de mensen op oppervlakkige basis maar dat is eerder een moetens dan een willens. Blijkbaar ben ik een heel moeilijk iemand (?) en botst dat vaker dan gewenst. Losstaand van de geldigheid van de test kom ik qua karakter overeen met INTP (https://www.16personalities.com/nl/intp-persoonlijkheid). Dat stukje heeft me ook enkele zaken die ik onbewust al wist nog bevestigd.

Oppervlakkigheid hoeft voor mij niet en daar gaat het dan ook mis. In 99% van de situaties (gokje) beginnen de zaken sowieso oppervlakkig maar daar kan ik niet mee overweg. Net zoals smalltalk...



Het 'thuisvoelen' zoals je het beschrijft interpreteer ik dan als die klik. Alleen heb ik nog geen idee wat de inhoudt is van die klik.



@TO misschien is die test ook wel eens interessant voor jou. Niettegenstaande dat de klassieke psychologie hem wel verwerpt...
Alle reacties Link kopieren
quote:tove82 schreef op 16 januari 2017 @ 12:16:

Ik heb het tegenovergestelde. Ik kom met de meeste mensen oppervlakkig gezien goed overeen, in verschillende gradaties en/of op andere vlakken. En daarnaast zijn er enkele uitschieters: mensen met wie ik geen gedeelde golflengte kan vinden en mensen die als een soort thuis zijn voelen. Ik zou liefst een partner in die laatste categorie willen, dat lijkt me het fijnst.

Misschien is dat wel het moeilijke? Zijn veel mensen blij met iemand uit die ruimere categorie en daarom niet of minder lang single?



Ik merk overigens wel dat een klik makkelijker is wanneer je jonger bent. Doordat je persoonlijkheid nog niet zo gevormd is en je samen evolueert, is de klik er makkelijker dan wanneer alles al meer vastligt.

ik kan alleen voor mezelf spreken, maar die ruimere categorie is niet op mij van toepassing. voor minder dan wat jij beschrijft, hoeft het voor mij ook niet.

en misschien is je persoonlijkheid wel gevormd na een bepaalde leeftijd, maar een nieuw persoon in je leven kan toch evengoed veel verrijking betekenen? misschien komen er wel nieuwe kanten in jezelf naar boven die je verrassen.
Ga eerst eens met jezelf aan de slag. Als je jezelf op orde hebt kom je veel vaker leuke mensen tegen.
quote:Oakes schreef op 16 januari 2017 @ 12:36:

Voor mijn gevoel is een klik toeval, je hebt het met iemand of niet. Of geloven jullie dat je een klik kunt opbouwen, laten groeien? Hoe doe je dat dan? Het klinkt niet spontaan, en het klinkt alsof je dan allebei een stuk van jezelf moet inleveren om maar in dat klik-gevoel uit te komen. Dan ben je toch niet jezelf, en de ander ook niet? Moet je dat dan toch 50 of 60 jaar met elkaar gaan volhouden? Lijkt me dat je in dat geval beter af bent met een verstandshuwelijk zonder romantische verwachtingen.Een eerste klik is wel noodzakelijk om iets te laten groeien. Ik ben wel eens gelijk head-over-heels op iemand geweest. Bij mijn huidige vriend was ik dat niet, dat had tijd nodig, maar mijn liefde voor hem wordt nog elke keer intenser, zelfs na 8 maanden.
Alle reacties Link kopieren
quote:Oakes schreef op 16 januari 2017 @ 12:36:

Voor mijn gevoel is een klik toeval, je hebt het met iemand of niet. Of geloven jullie dat je een klik kunt opbouwen, laten groeien? Hoe doe je dat dan? Het klinkt niet spontaan, en het klinkt alsof je dan allebei een stuk van jezelf moet inleveren om maar in dat klik-gevoel uit te komen. Dan ben je toch niet jezelf, en de ander ook niet? Moet je dat dan toch 50 of 60 jaar met elkaar gaan volhouden? Lijkt me dat je in dat geval beter af bent met een verstandshuwelijk zonder romantische verwachtingen.is het voor jou dan heel duidelijk wie jij bent, wat je wil en ben je nooit bereid daar vanaf te wijken?
Alle reacties Link kopieren
quote:Emperor schreef op 16 januari 2017 @ 12:48:

[...]



is het voor jou dan heel duidelijk wie jij bent, wat je wil en ben je nooit bereid daar vanaf te wijken?



Nee, dat niet. Wat jij eerder zei, nieuwe dingen kunnen een leuke toevoeging betekenen. Het is meer vanuit mijn ervaring (een vroegere pleaser) dat ik me nu niet meer tegen beter weten in ga aanpassen aan dingen waarover ik vooraf al twijfels heb. Gewoon, omdat het niet bij me past. Maar ik hoef/wil dan ook niet ten koste van 'alles' een relatie. Het is mij nu, na jaaaaaaren, wel heel duidelijk wie ik ben, wat ik wil en ook wat ik niet wil.



Op jongere leeftijd zijn mensen waarschijnlijk wat plooibaarder en dat kan goed uitpakken, of niet. Iemand die per se een relatie wil hebben is waarschijnlijk geneigd meer concessies te doen. Niks mis mee, zolang die concessies bij je passen. Maar als je bijvoorbeeld tijdens de tweede dat zegt date je misschien wel ooit kinderen wil, terwijl je diep van binnen rilt van afschuw, dan is zo'n concessie geen goed plan.
Alle reacties Link kopieren
quote:Emperor schreef op 16 januari 2017 @ 12:37:

[...]



ik kan alleen voor mezelf spreken, maar die ruimere categorie is niet op mij van toepassing. voor minder dan wat jij beschrijft, hoeft het voor mij ook niet.

en misschien is je persoonlijkheid wel gevormd na een bepaalde leeftijd, maar een nieuw persoon in je leven kan toch evengoed veel verrijking betekenen? misschien komen er wel nieuwe kanten in jezelf naar boven die je verrassen.



Nee, voor mij ook niet, maar krijg soms weleens het idee dat ik dan te veel verwacht of zo. Want dat soort klik overkomt je toch ook niet dagelijks? Bovendien heb ik het vaker met vrouwen en homomannen dan met hetero mannen. :-) En naast die klik moet er ook nog een lichamelijke chemie zijn, je moet beiden vrij zijn enzovoort. Ik ervaar dat als zo'n long shot dat het bijna onmogelijk is (of ligt dat aan mij?) Daarom dat ik me soms verwonder over het feit dat er überhaupt zoveel stellen zijn...



Soms ook grappig te zien hoe bepaalde mannen wel vinden dat die klik er is, maar jij vind dan van niet en mist zelfs iets essentieels. Is me een paar keer overkomen. Kennelijk interpreteren verschillende mensen 'klik' toch echt anders (hebben er minder voor nodig of zo)...



Laatste is zeker waar! Het is ook de kunst om daarvoor open te staan, denk ik. En jezelf én de ander niet weg te zeggen met: ik ben nou eenmaal zo, die ander is zo, ik heb nu eenmaal dit en dat nodig, dit zijn mijn dealbreakers.... etc.



En wat ik - voor mezelf dan - ook een issue vind: ik kan geestelijk een klik hebben met iemand, maar fysiek niet. Of erger, het omgekeerde: je hebt een bepaalde lichamelijke chemie, klik, maar eigenlijk is er geestelijk te weinig, maar dat wil je niet zien, hebt seks met zo iemand, de oxytocine verblindt je helemaal, en je begint een relatie. Wat dan als een sisser afloopt.

Daarom ook mijn plan: als ik ooit ga daten, altijd je gevoel, maar ook je hoofd erbij houden.
Alle reacties Link kopieren
Ja, misschien een goed idee om de definitie van 'klik' vast te stellen.
Een klik kan je met iedereen hebben. Iemand waarmee je kan lezen en schrijven, waarmee het geen ramp is als je een uur of 2 vastzit in de lift, waarbij geen ongemakkelijke stiltes vallen.



Chemie gaat verder!
Alle reacties Link kopieren
quote:pantoffel81 schreef op 16 januari 2017 @ 13:16:

Een klik kan je met iedereen hebben. Iemand waarmee je kan lezen en schrijven, waarmee het geen ramp is als je een uur of 2 vastzit in de lift, waarbij geen ongemakkelijke stiltes vallen.



Chemie gaat verder!Mooi gezegd.
Alle reacties Link kopieren
quote:pantoffel81 schreef op 16 januari 2017 @ 13:16:

Een klik kan je met iedereen hebben. Iemand waarmee je kan lezen en schrijven, waarmee het geen ramp is als je een uur of 2 vastzit in de lift, waarbij geen ongemakkelijke stiltes vallen.



Chemie gaat verder!Ik denk dat het verschil daar al begint. Dat vind ik dus niet. Hele volksstammen waar ik geen klik mee heb, hoor.
Alle reacties Link kopieren
quote:tove82 schreef op 16 januari 2017 @ 13:22:

[...]





Ik denk dat het verschil daar al begint. Dat vind ik dus niet. Hele volksstammen waar ik geen klik mee heb, hoor.Dat is niet wat Pantoffel bedoelt.
Alle reacties Link kopieren
quote:Oakes schreef op 16 januari 2017 @ 13:03:

[...]





Nee, dat niet. Wat jij eerder zei, nieuwe dingen kunnen een leuke toevoeging betekenen. Het is meer vanuit mijn ervaring (een vroegere pleaser) dat ik me nu niet meer tegen beter weten in ga aanpassen aan dingen waarover ik vooraf al twijfels heb. Gewoon, omdat het niet bij me past. Maar ik hoef/wil dan ook niet ten koste van 'alles' een relatie. Het is mij nu, na jaaaaaaren, wel heel duidelijk wie ik ben, wat ik wil en ook wat ik niet wil.



Op jongere leeftijd zijn mensen waarschijnlijk wat plooibaarder en dat kan goed uitpakken, of niet. Iemand die per se een relatie wil hebben is waarschijnlijk geneigd meer concessies te doen. Niks mis mee, zolang die concessies bij je passen. Maar als je bijvoorbeeld tijdens de tweede dat zegt date je misschien wel ooit kinderen wil, terwijl je diep van binnen rilt van afschuw, dan is zo'n concessie geen goed plan.

het onderwerp kinderen vind ik ook niet iets waar je concessies in moet doen en zo zijn er natuurlijk meer dingen.

in grote lijnen is voor mij ook wel duidelijk wie ik ben en wat ik wil maar daarbinnen is er veel mogelijk.

ik vind veel dingen leuk, ik zou best een compleet andere levensstijl kunnen hebben, in een ander land met ander werk.

maar misschien wordt dat gevoel steeds minder naarmate je ouder wordt.
Alle reacties Link kopieren
quote:Emperor schreef op 16 januari 2017 @ 13:28:

[...]





ik vind veel dingen leuk, ik zou best een compleet andere levensstijl kunnen hebben, in een ander land met ander werk.

maar misschien wordt dat gevoel steeds minder naarmate je ouder wordt.Hm, bij mij is dat met de jaren alleen maar toegenomen. Meer vrijheid, meer lef, niet meer onder het 'juk' van de opvoeding.
Alle reacties Link kopieren
quote:Oakes schreef op 16 januari 2017 @ 13:30:

[...]





Hm, bij mij is dat met de jaren alleen maar toegenomen. Meer vrijheid, meer lef, niet meer onder het 'juk' van de opvoeding.cool.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven