Waarom ren ik altijd weg als een man mij leuk vindt?

19-10-2014 01:41 124 berichten
Moet het even van me af schrijven. Word behoorlijk moe van mezelf...



Net een tweede date met iemand achter de rug. Het was gezellig, hij laat overduidelijk merken dat ie me leuk vindt, we hebben na afloop flink staan vozen en vervolgens vraagt hij of ie met me mee naar huis mag. Met slappe excuses hou ik de boot af. Zijn volgende bod is of hij de volgende keer voor me mag koken. Hij gaat dan zijn best doen om zó lekker te koken, dat ik daarna met hem wil vrijen. En ik wil dan alleen nog maar naar huis. Ik heb heel hard gefietst.



De avond verliep volgens een voor mij overbekend patroon. Hij komt binnen en ik denk meteen: vond ik jou op de eerste date nou zo leuk? Terwijl we zitten te kletsen, erger ik me aan futiliteiten. Aan een stopwoordje van hem, aan dat ie mijn humor niet meteen begrijpt, aan van alles en niks.



En zo gaat het dus altijd. Vindt een man mij leuk, dan vind ik wel een reden om hem af te wijzen. Ik heb lang gedacht: als je iemand écht leuk vindt, dan gebeurt dit niet, dan gaat het gewoon vanzelf. Inmiddels realiseer ik me dat het gewoon niet aan de man in kwestie ligt. Het ligt aan mij. Er gaat een schakeltje om en ik deins terug.

Why o why... En hoe kom ik er vanaf?



En ik weet nu dus ook niet wat ik met deze arme man in kwestie aan moet... Zucht...
quote:Eva- schreef op 19 oktober 2014 @ 09:39:

Maar deze man in kwestie, zou ik al klaar mee zijn in elk geval. Misschien val je op foute types en is het helemaal niet gek dat je nu en tijdens de date zo reageert?

Eens een heel ander type man proberen tijdens het daten en zien hoe dat gaat?

Dit was een ander type man. Ik heb inderdaad de neiging om verliefd te worden op mannen waarvan je weet dat dat niet verstandig is. Dit was nou juist gewoon een leuke, normale, aardige vent.



Het kan best zo zijn hoor, dat ik deze man gewoon niet leuk genoeg vind. Maar ik zie een patroon. Ik vind nooit een man leuk genoeg om hem dichtbij te laten komen. Ik vind het richting mijn vrienden al eng om mezelf te laten kennen.
Alle reacties Link kopieren
Is het geen optie om gewoon nog een keer af te spreken en wel zien waar het strandt? Zonder meteen te moeten beslissen of het relatiemateriaal is of niet?
Alle reacties Link kopieren
Tsja, ik heb hetzelfde. En ik heb het in therapie ook wel eens uitgespit. Toch heb ik ook geen pasklaar antwoord over hoe het nou precies komt en nog minder over hoe het op te lossen zou zijn.



Bij mij is het ook angst voor (mentale) intimiteit. Te kwetsbaar. Bang om verlaten te worden. Dat is wel iets onbewust, ik sta daar niet vaak bij stil en weet er ook relativerende gedachten tegenover te stellen. Maar het zit diep.



Daarnaast heb ik ook veel negatieve gedachten over een relatie. Dat ik dan niet meer mezelf kan zijn. Dat iemand precies ziet wat ik doe en hoe ik mijn dag doorbreng. Dat zo'n man mij in de weg zit op de bank. Dat hij iets wil doen en dat ik dan mee moet doen. Het lijkt me allemaal niets. Ik ben graag alleen.



Ik heb het wel een paar keer geprobeerd en mezelf echt letterlijk een schop onder mijn kont gegeven, maar dat waren halfslachtige verkeringen met mannen die ik eigenlijk niet zo leuk vond en dat ging al snel knagen.



Ik geloof zelf niet meer dat ik mezelf hierin echt kan veranderen en een relatie is dus ook niet meer wat ik nastreef. En sinds ik dat heb besloten heb ik veeeeel meer rust. Ik mis eigenlijk nooit iemand. Ik heb dus wel eens sexdates, kan sex en liefde heel goed scheiden, maar toch kunnen de hormonen wel eens toeslaan en dat wil ik direct na de date meer aandacht van zo'n man. Maar dat is na een paar dagen ook weer over en dat is de prijs die je betaalt. In een relatie zijn er ook wel eens mindere dingen of nadelen.
Always be yourself. Unless you can be a unicorn! Then always be a unicorn!
quote:Summerdance schreef op 19 oktober 2014 @ 09:48:

Als een man zo duidelijk naar seks hint zou ik ook wegrennen.



Eigenlijk ben ik jaren voor alles met een piemel weggerend.

Ik kwam uit een hele vervelende relatie en was het vertrouwen een beetje kwijt.

Niet zozeer het vertrouwen in mannen, maar meer in mezelf.



Heel veel gedate,heel veel mannen misschien onterecht afgewezen. Toen een hele tijd single geweest en daarna tegen iemand aangelopen waarmee het wel lukte.



En dat was eigenlijk net op het punt date ik dacht, weet je wat, ik blijf lekker alleen :-)Herkenbaar! En ik hoop nog steeds dat het bij mij ook nog eens zo afloopt, alleen heb ik de indruk dat ik die mogelijkheid zelf blokkeer.
quote:Rasa schreef op 19 oktober 2014 @ 09:57:

[...]



Als 'voor wat hoort wat' vatte ik het niet op. En ik heb ook niet gezegd dat ik niet met hem naar bed wilde. Ik heb gewoon gezegd dat het gisternacht niet zo goed uitkwam. En dat hij daar expliciet over is, vind ik ook niet zo erg. Laten we nou eerlijk wezen: zodra je bij elkaar thuis gaat afspreken, dan ligt het er toch al vrij dik bovenop dat er dan méér kan gebeuren dan in een café?

Helemaal goed, als jij dat gevoel niet hebt, zal het ook wel zo zijn. Een man mag echt aansturen op.. Hoort er bij, vind ik ook.

Je omschreef het alleen op een manier waardoor ik de kriebels kreeg.



Maar dit is dus een leuke, normale aardige vent.... Kijk aan! Reden genoeg dus voor nog een date.



Wat ik hierboven al schreef, ga nu eens tegen je natuurlijke gevoel van wegrennen in. En ren eens niet weg. Kijk wat er gebeurt. Je wilt van dit probleem af, dat kan alleen door te daten en niet door weer te stoppen met daten en zo je probleem uit de weg te gaan.
quote:Eva- schreef op 19 oktober 2014 @ 09:52:

Rasa, als je het gevoel hebt dat dit een bereikbare man is ga dan nog eens op date en probeer het eens anders te doen.



Ga het nu eens niet uit de weg, maar pak je probleem bij de kladden en zie wat er gebeurt. Ga tegen je natuurlijke gevoel in, anders kom je nergens.

Ervaar wat er gebeurt, kijk kritisch naar je gedachten en roep ze een halt toe als deze negatief zijn en zet er positieve dingen tegenover.

Bedenk wat je wel leuk vindt en fijn en gezellig etc.



Zie het als leermoment voor jezelf en wie weet rolt daar heel wat leuks uit.Dat was eigenlijk wat ik van plan was met deze man. En wat ik gisteravond ook geprobeerd heb: al die kritische geluidjes in mijn hoofd negeren. En dat is waarom ik er nog steeds over twijfel om toch maar wel bij hem te gaan eten en het maar gewoon te laten gebeuren. Ik hoef niet meteen met hem te trouwen en met de lichamelijke opwinding is niets mis. Mijn lijf had gisteravond zin in seks, maar het hoofd zei nee.
Alle reacties Link kopieren
Als je al zo lang geen sex hebt gehad, zou ik dat eerst proberen te doorbreken en idd nog een date met hem hebben en dan laten gebeuren wat er gebeurt. Je zegt zelf dat je ook eigenlijk wel sex met hem wilde, dat je wel zin had.



Sex is een goed middel om intimiteit meer toe te laten, het helpt ook om verliefd te worden. Dus ik zou dat inderdaad met deze man eens proberen. Baadt het niet dan schaadt het niet en als 'het gevoel' toch niet komt, dan neem je gewoon weer netjes afscheid van hem.
Always be yourself. Unless you can be a unicorn! Then always be a unicorn!
Gewoon doen, daten is daten, je hoeft inderdaad verder nog niks. Door daten leer je iemand kennen. Angst hoort er bij. Ik heb gisteren date 4 gehad, zit ook vol angstjes en gedachten waardoor hij het mogelijk toch niet is.



Binden is niet makkelijk, maar de angstjes horen er bij. Ik probeer mij echt te focussen op al het positieve. Het voelt goed en fijn en hij is lief. Pas bij een echt alarmsignaal dan stop ik er mee.

Maar voor nu, als iemand potentie heeft en het leuk is, niet. En zolang ik voel dat iemand een goed, fijn persoon is en ik voel aantrekkingskracht, ja dan zal het wel goed zitten.



Liefde/verliefdheid groeit dan vanzelf.
Alle reacties Link kopieren
quote:Rasa schreef op 19 oktober 2014 @ 10:06:

[...]



Herkenbaar! En ik hoop nog steeds dat het bij mij ook nog eens zo afloopt, alleen heb ik de indruk dat ik die mogelijkheid zelf blokkeer.

Dat is het ook Rasa, je blokkeert het zelf ook

Hoe ik eroverheen gekomen ben?

Ik trof een man die niet zo van de vast relaties was

Dus wat hebben wij ruim een jaar volgehouden?

We doen dit puur als leuk voor de neuk, verder niets

Na een jaar kwamen we erachter dat we toch eigenlijk best wel heel veel "relatie" dingetjes deden en hebben we onze vriendschap eens opnieuw bekeken.

En toen zijn we heel voorzichtig in een relatie gerold

Omdat voor mij toen de druk weg was ging het toen wel

Ik hoefde niets meer te blokkeren, heel maf
Luister nou maar gewoon naar wat ik zeg!
quote:evangeline_234 schreef op 19 oktober 2014 @ 09:59:

Ik herken het wel; bij mij is het ook eigenlijk altijd na 2 of 3 dates 'over'. Begin me ook steeds meer af te vragen of het niet aan mij ligt. Ik ben nu even gestopt met daten; eerst afstuderen en dan wel verder zien. Ben erachter dat ik op het moment gewoon geen ruimte 'in m'n hoofd'heb voor een relatie. Klinkt een beetje overspannen, maar je moet toch energie investeren om iets op te bouwen. Ook al is dat leuke, positieve energie, die heb ik blijkbaar niet op het moment. Ik ben er dus mee gestopt om krampachtig een relatie te zoeken omdat dat 'zo hoort'.

Zeg niet dat het bij jou ook zo is hoor, maar misschien heb je iets aan mijn inzichten :PDank evangeline, ik denk dat het bij mij net even anders zit. Ik zit in een andere levensfase, bij mij is alleen zijn de status quo geworden en ik hoef gelukkig zeker geen relatie omdat dat zo hoort. Als ik krampachtig zou zoeken, zou ik waarschijnlijk op een gegeven moment hebben gedacht: dan maar die. En daar moet ik echt niet aan denken, zo'n 'met zijn tweeën is beter dan alleen-relatie'.
quote:Summerdance schreef op 19 oktober 2014 @ 10:17:

[...]



Dat is het ook Rasa, je blokkeert het zelf ook

Hoe ik eroverheen gekomen ben?

Ik trof een man die niet zo van de vast relaties was

Dus wat hebben wij ruim een jaar volgehouden?

We doen dit puur als leuk voor de neuk, verder niets

Na een jaar kwamen we erachter dat we toch eigenlijk best wel heel veel "relatie" dingetjes deden en hebben we onze vriendschap eens opnieuw bekeken.

En toen zijn we heel voorzichtig in een relatie gerold

Omdat voor mij toen de druk weg was ging het toen wel

Ik hoefde niets meer te blokkeren, heel mafHmm, dat klinkt eigenlijk wel als een mooie en veilige route!
Alle reacties Link kopieren
quote:Rasa schreef op 19 oktober 2014 @ 10:20:

[...]



Hmm, dat klinkt eigenlijk wel als een mooie en veilige route!

Voor mij was het de enige route denk ik

Ik kreeg het zo Spaans benauwd van het hebben, en houden van een relatie dat zodra het die kant op ging ik volslagen in paniek schoot

Juist omdat dat hele relatie gevoel helemaal niet speelde in het begin konden we gewoon, weet ik veel, aan elkaar wennen of zo
Luister nou maar gewoon naar wat ik zeg!
quote:understatement schreef op 19 oktober 2014 @ 10:05:

Is het geen optie om gewoon nog een keer af te spreken en wel zien waar het strandt? Zonder meteen te moeten beslissen of het relatiemateriaal is of niet?Natuurlijk is dat een optie. In mijn hoofd maak ik het meteen heel groot: ik ben niet verliefd, ik schep verwachtingen, straks kan ik er niet meer vanaf, etc. Maar eigenlijk is dat precies wat daten is, toch? Vrijblijvend een paar keer met elkaar afspreken en wel zien waar het schip strandt.
quote:mrs.mia.wallace schreef op 19 oktober 2014 @ 10:05:

Tsja, ik heb hetzelfde. En ik heb het in therapie ook wel eens uitgespit. Toch heb ik ook geen pasklaar antwoord over hoe het nou precies komt en nog minder over hoe het op te lossen zou zijn.



Bij mij is het ook angst voor (mentale) intimiteit. Te kwetsbaar. Bang om verlaten te worden. Dat is wel iets onbewust, ik sta daar niet vaak bij stil en weet er ook relativerende gedachten tegenover te stellen. Maar het zit diep.



Daarnaast heb ik ook veel negatieve gedachten over een relatie. Dat ik dan niet meer mezelf kan zijn. Dat iemand precies ziet wat ik doe en hoe ik mijn dag doorbreng. Dat zo'n man mij in de weg zit op de bank. Dat hij iets wil doen en dat ik dan mee moet doen. Het lijkt me allemaal niets. Ik ben graag alleen.



Ik heb het wel een paar keer geprobeerd en mezelf echt letterlijk een schop onder mijn kont gegeven, maar dat waren halfslachtige verkeringen met mannen die ik eigenlijk niet zo leuk vond en dat ging al snel knagen.

Herkenbaar! Ik herinner me opeens dat ik nog tot vele jaren na die relatie van 5 jaar nachtmerries heb gehad. Dan droomde ik dat we weer bij elkaar waren en werd ik badend in het zweet wakker.



Misschien kom ik ooit waar jij bent. Of misschien toch waar Summerdance nu is. Dat is het deel van mezelf wat ik gewoon nog niet weet: gedij ik beter alleen, of moet ik over mijn eigen blokkade heen?
Alle reacties Link kopieren
quote:Henkjan41 schreef op 19 oktober 2014 @ 09:57:

Tegen alle datende mannen wil ik zeggen: Hou je niet van samen lachen, date dan geen vrouwen.



Tegen alle datende vrouwen wil ik zeggen: Hou je niet van sex, date dan geen mannen.

lekker simpel op de zondag morgen!

En ik zeg tegen de datende mannen, doe maar heel erg je best.

En tegen de datende vrouwen, doe lekker waar je zin aan hebt.[en laat ze maar fijn kruipen, en nee, geen dagen...weken!

Maak er maar maanden van.]
We are the heroes of our time, but we are dancing with demons in our minds..
Daar zit de denkfout. Je kunt er namelijk altijd vanaf. Na drie weken, na drie maanden, na drie jaar, na drie decennia. Ik geef direct toe dat het emotioneel steeds moeilijker wordt, maar zolang je niet samenwoont is een relatie afbreken technisch gesproken een eitje. Daarom stap ik toch maar over mijn koudwatervrees heen, want ook ik twijfel aan dames die ik tegenkom. Alleen zie ik inmiddels wel het verschil tussen die wil ik niet meer zien en als dit niets wordt gaat het pijn doen.



Maar het is wel gedoe en de angst om mensen teleur te stellen, jezelf pijn te doen, je tijd te verspillen en de andere kant jou toch niet leuk genoeg vindt, zijn zo groot dat je maar meteen stopt nu je nog de illusie kunt koesteren dat het altijd kansloos was. Nou is 90% van de dates toch wel kansloos, maar zolang je het niet geprobeerd hebt kun je altijd volhouden dat het nooit kon werken omdat hij een andere hobby heeft.



De ironie is dat dates te snel afbreken mensen teleur stelt, je jezelf er pijn mee doet, je tijd verspilt en andere mensen jou nog steeds niet leuk hoeven te vinden. En je komt nooit aan die echt leuke man, want die zijn echt eng. Het werkt dus uitstekend.
Alle reacties Link kopieren
quote:Rasa schreef op 19 oktober 2014 @ 10:25:

[...]



Natuurlijk is dat een optie. In mijn hoofd maak ik het meteen heel groot: ik ben niet verliefd, ik schep verwachtingen, straks kan ik er niet meer vanaf, etc. Maar eigenlijk is dat precies wat daten is, toch? Vrijblijvend een paar keer met elkaar afspreken en wel zien waar het schip strandt.



Volgens mij hoef je ook niet meteen verliefd te zijn. En je kan toch altijd zeggen dat je hem toch niet leuk vindt? Dat je verwachtingen schept hoeft dus niet erg te zijn. Uiteindelijk heb je het dan wel een kans gegeven.

En het is eigenlijk juist heel makkelijk om na een aantal dates te zeggen: Ik wil nu niet meer, want ik vind het echt niet gezellig of niet leuk. Maar nu vond je het wel leuk, maar misschien ook eng?

In situaties die je eng vind is het ook een stuk makkelijker om dan maar op de negatieve punten te focussen.



Ik hoop dat je ervoor kiest om toch nog een keer met hem af te spreken. Hoeft ook niet bij hem thuis, als dat toch en stap te ver is. Het is in ieder geval een overwinning op jezelf toch?



Daarbij moet ik zeggen dat ik geen ervaring heb met nare relaties en dus niet precies weet hoe je je voelt. Dus misschien klinkt alles wat ik zeg voor mezelf wel heel leuk, maar is het voor jou toch te abstract.
Alle reacties Link kopieren
Waarom ga je flink staan vozen met iemand aan wie je je de hele avond hebt lopen ergeren?
Wat gij niet wilt dat u geschiedt, doe dat ook een ander niet.
Alle reacties Link kopieren
quote:elle5460 schreef op 19 oktober 2014 @ 10:34:

[...]



lekker simpel op de zondag morgen!

En ik zeg tegen de datende mannen, doe maar heel erg je best.

En tegen de datende vrouwen, doe lekker waar je zin aan hebt.[en laat ze maar fijn kruipen, en nee, geen dagen...weken!

Maak er maar maanden van.]Jij hebt écht issues.
Wat gij niet wilt dat u geschiedt, doe dat ook een ander niet.
quote:understatement schreef op 19 oktober 2014 @ 11:19:

[...]

Ik hoop dat je ervoor kiest om toch nog een keer met hem af te spreken. Hoeft ook niet bij hem thuis, als dat toch en stap te ver is. Het is in ieder geval een overwinning op jezelf toch?



Daarbij moet ik zeggen dat ik geen ervaring heb met nare relaties en dus niet precies weet hoe je je voelt. Dus misschien klinkt alles wat ik zeg voor mezelf wel heel leuk, maar is het voor jou toch te abstract.

Nee hoor, je nuchterheid is juist wel fijn. En ik vind het ook te makkelijk om het af te schuiven op één foute relatie met één foute vent. Ik ben een notoire risicomijder. Dat heeft me ongetwijfeld vaak behoed voor domme acties, pijn en ellende, maar het zit me ook regelmatig in de weg.



En ja, ik vind eigenlijk ook dat ik gewoon nog een keer moet afspreken. Dit misschien zelfs dan maar ter sprake moet brengen. Maar ik geef mezelf nog even een dagje (of twee) bedenktijd. Hij appte net naar me en gebruikte daarin het woord 'schatje' en dan zit ik me meteen alweer te ergeren...
Alle reacties Link kopieren
quote:Rasa schreef op 19 oktober 2014 @ 11:35:

[...]





En ja, ik vind eigenlijk ook dat ik gewoon nog een keer moet afspreken..



Hij appte net naar me en gebruikte daarin het woord 'schatje' en dan zit ik me meteen alweer te ergeren...





Dan zou ik, als ik jou was, niet afspreken. Of het moet zijn om vrijblijvend te rollebollen.

Maar als je in dit stadium alleen de vervelende dingen ziet, geloof ik niet dat je ineens wél over je oren verliefd op zo iemand wordt.
Wat gij niet wilt dat u geschiedt, doe dat ook een ander niet.
Alle reacties Link kopieren
Ohja, daar zou ik ook niet zo van houden. Ik zou pas door iemand schatje genoemd willen worden als ik ook voor diegene dergelijke gevoelens zou hebben en me anders misschien (irrationeel) een soort van gebruikt voelen. Ik herken me dus ook wel in jou hoor, maar ik ben blij dat ik wel heb doorgezet toen ik met mijn huidige vriend aan het daten was.



Het moeilijke is nu misschien dat je niet weet wanneer iets echt niet meer leuk is, of wanneer je denkt dat het niet meer leuk is. Maar dan kan je jezelf altijd voorhouden dat je íeder moment weg kan gaan. Zeker als je op een openbare plek afspreekt. Misschien haalt dat de lading er wat vanaf.

En misschien bedoelde meneer schatje helemaal niet vervelend en ben je dan maar blij dat je hem toch nog een kans hebt gegeven.
quote:blijfgewoonbianca schreef op 19 oktober 2014 @ 11:22:

Waarom ga je flink staan vozen met iemand aan wie je je de hele avond hebt lopen ergeren?

Goeie vraag. Het is gecompliceerd.

Ik heb me niet de hele avond lopen ergeren. Ik heb me af en toe gestoord aan wat kleinigheden. Het is wat Eva hier ook al zei: als je alleen op de negatieve dingen gaat letten bij iemand, wordt het natuurlijk nooit wat. Die kleinigheden vergroot ik uit in mijn hoofd, waarschijnlijk om mezelf een reden te geven om het snel weer af te kappen zodra iemand toenadering zoekt.



En het fysieke contact met zijn prettig gespierde mannenlijf was gewoon fijn. Ook op lichamelijk gebied ga ik intimiteit meestal uit de weg. Als ik die drempel dan eens een keer over ben, dan schreeuwt mijn lichaam naar mijn hoofd: dit is fijn, hier willen we méér van! Zoiets.
quote:blijfgewoonbianca schreef op 19 oktober 2014 @ 11:38:

[...]

Dan zou ik, als ik jou was, niet afspreken. Of het moet zijn om vrijblijvend te rollebollen.Vrijblijvend rollebollen zou voor mij al een hele overwinning zijn. Dan is de missie eigenlijk al grotendeels geslaagd.
Alle reacties Link kopieren
quote:Rasa schreef op 19 oktober 2014 @ 11:42:

[...]



Het is wat Eva hier ook al zei: als je alleen op de negatieve dingen gaat letten bij iemand, wordt het natuurlijk nooit wat. Die kleinigheden vergroot ik uit in mijn hoofd, waarschijnlijk om mezelf een reden te geven om het snel weer af te kappen zodra iemand toenadering zoekt.



)



Kan.





Maar hoe komt het dan dat je, als je verliefd bent, geen negatieve dingen ziet?

En verliefdheid blijkt toch hoofzakelijk iets chemisch te zijn.
Wat gij niet wilt dat u geschiedt, doe dat ook een ander niet.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven