Wat doe jij bij vermoedens van problemen bij anderen thuis?

16-01-2017 09:36 65 berichten
Misschien heb je het ook gehad, dat gevoel dat het bij een ander thuis niet goed ging. Heb jij dat weleens gedacht? En wat heb je toen gedaan?



Deel jouw verhaal hieronder, dan kunnen we in samenwerking met de Rijksoverheid mensen aan het denken zetten. Met jouw ervaringen kunnen we buren, collega’s en andere bezorgde omstanders die in een soortgelijke situatie zitten, helpen.



De ervaring van Kim is een goed voorbeeld. Zij had het gevoel dat er bij haar collega Daniëlle thuis iets niet in orde was. Kim: “De hele afdeling had ontzettend veel zin in de kerstvakantie. Behalve Daniëlle, die was heel stil en wekte de indruk juist op te zien tegen de feestdagen. Sinds ze een nieuwe vriend had, was ze sowieso veranderd. Veel meer in zichzelf gekeerd. Ik wilde me er eigenlijk niet mee bemoeien, maar vond toch dat ik iets moest doen. Ik heb mijn twijfels besproken met mijn leidinggevende en twee collega’s. Toen zijn we samen naar Daniëlle gegaan. Ze bleek het inderdaad moeilijk te hebben met haar vriend. Zo erg dat het soms uit de hand liep. Dan schold hij haar uit en werd agressief. Door het gesprek met ons, zag ze in dat haar situatie niet oké was en besloot ze hulp te zoeken.”



Wat heb jij gedaan?

Misschien heb je zelf ooit zoiets meegemaakt. Wat precies? En wat deed je toen? Deel hieronder jouw verhaal, want met die ervaring kun je anderen motiveren om ook stappen te ondernemen. Help anderen op weg en deel ook jouw verhaal hier.
Misschien handig om wat meer info te geven over wat de rijksoverheid hiermee te doen heeft? Het is niet duidelijk wat jullie van plan zijn met onze verhalen.
quote:Renaissance schreef op 16 januari 2017 @ 09:51:

Misschien handig om wat meer info te geven over wat de rijksoverheid hiermee te doen heeft? Het is niet duidelijk wat jullie van plan zijn met onze verhalen.Rijksoverheid en VIVA hebben geen plannen met jullie verhalen, deze worden dus niet gepubliceerd. We hopen door deze oproep dat mensen hun verhaal gaan delen, zodat anderen daarmee geholpen worden. Als je je verhaal deelt, kan je anderen motiveren om ook stappen te ondernemen.
Beetje gek dat jullie de Rijksoverheid erbij betrekken. Nu lijkt het net alsof er in samenwerking met viva een of andere campagne opgezet gaat worden, terwijl het gewoon voor het forum bedoeld is.
Alle reacties Link kopieren
Niets, tenzij ik verontrustende geluiden van moord en doodslag hoor. Maar dan ga ik klagen over geluidsoverlast. Ik wil zelf niet betrokken worden. Misschien gooi ik er een anonieme melding tegenaan.
En als het vuur gedoofd is komen er wolven
Alle reacties Link kopieren
De rijksoverheid is al een tijd druk met de aanpak voor huiselijk geweld en kindermishandeling. Volgens mij hoort dit hier ook bij.
Vroeger toen de zee nog schoon was en seks vies....
quote:Internetredactie schreef op 16 januari 2017 @ 10:00:

[...]

Rijksoverheid en VIVA hebben geen plannen met jullie verhalen, deze worden dus niet gepubliceerd. We hopen door deze oproep dat mensen hun verhaal gaan delen, zodat anderen daarmee geholpen worden. Als je je verhaal deelt, kan je anderen motiveren om ook stappen te ondernemen.En je hebt niet het idee dat het forum na al die jaren niet al vol staat met goede voorbeelden? Misschien is eens inlezen op het forum waar je mee verbonden bent dan wel een tip!
Alle reacties Link kopieren
quote:Maccaron schreef op 16 januari 2017 @ 10:05:

Beetje gek dat jullie de Rijksoverheid erbij betrekken. Nu lijkt het net alsof er in samenwerking met viva een of andere campagne opgezet gaat worden, terwijl het gewoon voor het forum bedoeld is.Eens.
quote:Maccaron schreef op 16 januari 2017 @ 10:05:

Beetje gek dat jullie de Rijksoverheid erbij betrekken. Nu lijkt het net alsof er in samenwerking met viva een of andere campagne opgezet gaat worden, terwijl het gewoon voor het forum bedoeld is.Er staat zelfs in de OP dat de Viva in samenwerking met de Rijksoverheid mensen aan het denken wil gaan zetten. Dan lijkt het er wel op dat de verhalen ingezet gaan worden voor een campagne.
quote:-NummerZoveel- schreef op 16 januari 2017 @ 10:13:

[...]





En je hebt niet het idee dat het forum na al die jaren niet al vol staat met goede voorbeelden? Misschien is eens inlezen op het forum waar je mee verbonden bent dan wel een tip! + 1!
quote:-NummerZoveel- schreef op 16 januari 2017 @ 10:13:

[...]





En je hebt niet het idee dat het forum na al die jaren niet al vol staat met goede voorbeelden? Misschien is eens inlezen op het forum waar je mee verbonden bent dan wel een tip!



Je bedenkt het niet, hè?

Het plaatje van de vivaredactie wordt in mijn hoofd steeds hilarischer, wie bedenkt dit toch en hoe lang is daarover vergaderd?
Alle reacties Link kopieren
Dus we moeten hier een verhaal neerzetten en dat is het? Over twee dagen is het topic weggezakt en kijkt er niemand meer naar. Het lijkt me nuttiger als de rijksoverheid gaat investeren in het opvolgen van meldingen bij Veilig Thuis en opvangplekken zodat je ook bij je mishandelende partner weg kan gaan zonder onder een brug te moeten slapen met je kinderen (die dan natuurlijk wel acuut bij je weggehaald worden want dat kan natuurlijk niet). Sowieso heb ik op dit forum al talloze van dit soort verhalen gelezen dus ik heb niet het idee dat het hier niet bespreekbaar is.
Difficulty is inevitable, drama is a choice.
Even de keerzijde belichten: mijn gezinssituatie wordt door professionals als 'complex' bestempeld. Dat zal best met een autistisch kind en aanverwante problematiek.

Maar goed, we krijgen al zat hulp en begeleiding aangeboden èn opgedrongen. Ik zit dus absoluut niet te wachten op een goedbedoelende buurvrouw die nav een artikel in Viva ook nog eens het AMK op mijn dak gaat sturen omdat ze zorgen zou hebben. Bespreek dat lekker met mij, maar helaas doen de meesten dat niet en hangen meteen bij allerlei instanties aan de bel.

Dan moet ik weer de bij ons al betrokken organisaties vragen om het AMK terug te fluiten. Dat moet door hun worden gedaan, want als ik het zelf zeg, word je niet geloofd. Dat is trouwens een van de dingen waar ik heel slecht tegen kan: dat je als ouders ineens niet meer geloofwaardig bent, maar een willekeurige hulpverlener wel.
quote:Maccaron schreef op 16 januari 2017 @ 10:05:

Beetje gek dat jullie de Rijksoverheid erbij betrekken. Nu lijkt het net alsof er in samenwerking met viva een of andere campagne opgezet gaat worden, terwijl het gewoon voor het forum bedoeld is.Volgens mij is het Sanoma die dit doet in combinatie met rijksoverheid voor asndacht want las het in de Libelle ook al.
Ik weet dat er bij kennissen van ons een en ander mis gaat.

3 kinderen en de moeder kan het niet aan.

Ik twijfel iedere dag of ik aan de bel moet trekken...
Alle reacties Link kopieren
quote:Middag schreef op 16 januari 2017 @ 10:48:

Ik weet dat er bij kennissen van ons een en ander mis gaat.

3 kinderen en de moeder kan het niet aan.

Ik twijfel iedere dag of ik aan de bel moet trekken...En waar merk je dat dan aan? Heb je zelf ook al hulp aangeboden? Gewoon een vraag uit interesse trouwens. Ik ben wel benieuwd wat mensen er toe brengt om de stap te nemen om te bellen en wat er dan zelf al is gedaan voor dat telefoontje word gepleegd. Want ik neem aan dat er niet voor niks twijfel is.
Alle reacties Link kopieren
quote:Starshine-2 schreef op 16 januari 2017 @ 10:43:

Even de keerzijde belichten: mijn gezinssituatie wordt door professionals als 'complex' bestempeld. Dat zal best met een autistisch kind en aanverwante problematiek.

Maar goed, we krijgen al zat hulp en begeleiding aangeboden èn opgedrongen. Ik zit dus absoluut niet te wachten op een goedbedoelende buurvrouw die nav een artikel in Viva ook nog eens het AMK op mijn dak gaat sturen omdat ze zorgen zou hebben. Bespreek dat lekker met mij, maar helaas doen de meesten dat niet en hangen meteen bij allerlei instanties aan de bel.

Dan moet ik weer de bij ons al betrokken organisaties vragen om het AMK terug te fluiten. Dat moet door hun worden gedaan, want als ik het zelf zeg, word je niet geloofd.



Hier helemaal mee eens,

Reeds 2 keer AMK op de stoep gehad, en nu de buurvrouw die van alles denkt en bekokstoofd. (is werkzaam bij een hulpverlening organisatie)

En iedere keer maar weer moeten aangeven dat alle hulp allang al ingezet is.

Moedeloos word je ervan.
Gelukkig zijn is het vermogen hebben tevreden te zijn.
Alle reacties Link kopieren
quote:Middag schreef op 16 januari 2017 @ 10:48:

Ik weet dat er bij kennissen van ons een en ander mis gaat.

3 kinderen en de moeder kan het niet aan.

Ik twijfel iedere dag of ik aan de bel moet trekken...je kunt Veilig thuis (https://www.vooreenveiligthuis.nl/) bellen, hoef je niet direct melding te maken

Gewoon even overleggen kan ook.

Heb ik eens gedaan voor een gezin in de buurt. Ik wilde alleen even overleggen, nav mijn (schrijnende) verhaal, hebben ze toch wel gevraagd of er een melding van mocht worden gemaakt.
quote:MN-- schreef op 16 januari 2017 @ 10:48:

[...]



Volgens mij is het Sanoma die dit doet in combinatie met rijksoverheid voor asndacht want las het in de Libelle ook al.Ik verwacht dat er een subsidiepotje bij rijksoverheid is losgetrokken
quote:saintjeisanoniem schreef op 16 januari 2017 @ 10:59:

[...]





En waar merk je dat dan aan? Heb je zelf ook al hulp aangeboden? Gewoon een vraag uit interesse trouwens. Ik ben wel benieuwd wat mensen er toe brengt om de stap te nemen om te bellen en wat er dan zelf al is gedaan voor dat telefoontje word gepleegd. Want ik neem aan dat er niet voor niks twijfel is.

Ik probeer die moeder te overtuigen dat haar aanpak niet oke is.

Ik luister naar het kind en troost hem.



Die hele familie van hun weet ervan. Nogal simpele mensen zeg maar.Het gaat om mond wassen met zeep, slaan en schelden.....
Alle reacties Link kopieren
quote:-NummerZoveel- schreef op 16 januari 2017 @ 10:13:

[...]





En je hebt niet het idee dat het forum na al die jaren niet al vol staat met goede voorbeelden? Misschien is eens inlezen op het forum waar je mee verbonden bent dan wel een tip!



Dit!



Ik ervaar dit forum in dit onderwerp al erg open. Er staan dagelijks verhalen op en dan zijn er lieve forummers die iemand in nood helpen en tips geven. Of iemand tips geven hoe te handelen bij verdachte situaties in de omgeving.



Ik denk dat er onderling op het forum een soort vertrouwensband ontstaat. Die er niet is met de viva internetredactie. Wat logisch is. Het forum werkt zo, eerst zelf persoonlijk en open zijn. Ik denk dus dat je meer respons krijgt in ditdit topic, als viva medewerkers eerst zelf open zijn over hun eigen ervaringen en hoe zij gehandeld hebben.
Alle reacties Link kopieren
quote:Middag schreef op 16 januari 2017 @ 11:13:

[...]



Ik probeer die moeder te overtuigen dat haar aanpak niet oke is.

Ik luister naar het kind en troost hem.



Die hele familie van hun weet ervan. Nogal simpele mensen zeg maar.Het gaat om mond wassen met zeep, slaan en schelden..... Dan vind ik het eigenlijk heel kwalijk dat je niet allang aan de bel hebt getrokken.
Alle reacties Link kopieren
quote:Starshine-2 schreef op 16 januari 2017 @ 10:43:

Even de keerzijde belichten: mijn gezinssituatie wordt door professionals als 'complex' bestempeld. Dat zal best met een autistisch kind en aanverwante problematiek.

Maar goed, we krijgen al zat hulp en begeleiding aangeboden èn opgedrongen. Ik zit dus absoluut niet te wachten op een goedbedoelende buurvrouw die nav een artikel in Viva ook nog eens het AMK op mijn dak gaat sturen omdat ze zorgen zou hebben. Bespreek dat lekker met mij, maar helaas doen de meesten dat niet en hangen meteen bij allerlei instanties aan de bel.

Dan moet ik weer de bij ons al betrokken organisaties vragen om het AMK terug te fluiten. Dat moet door hun worden gedaan, want als ik het zelf zeg, word je niet geloofd. Dat is trouwens een van de dingen waar ik heel slecht tegen kan: dat je als ouders ineens niet meer geloofwaardig bent, maar een willekeurige hulpverlener wel.



Dat is natuurlijk hartstikke vervelend in jouw situatie. Maar de keerzijde van jouw bericht is natuurlijk wel weer dat iemand die twijfelde nu besluit om geen melding te doen , terwijl het in die situatie misschien juist wel nodig is dat iemand zijn mond open doet.

Ik heb pas melding gedaan over een gezin in de buurt , en daarbij wist ik dat het wijkteam daar al over de vloer kwam. Maar ik wist ook dat het wijkteam netjes op afspraak kwam en dat er dan gezorgd werd dat alles er net even anders uitzag dan normaal.

Er is geprobeerd zelf met het gezin te praten over de zorgen die er waren over het kind des huizes en de aanwezige dieren waarop de vader hele lelijke bedreigingen ging uiten en zei dat iedereen zich met zijn eigen zaken moest bemoeien en dat er geen problemen waren.

Ik heb lang gewacht en ben lang aan het twijfelen geweest , maar uiteindelijk toch gedaan , en daar ben ik blij mee. Ik zie nu al verbetering , al zijn er nog steeds wel wat zorgen.
Is het niet beter om wanneer je een thuissituatie niet vertrouwd te praten, veilig thuis in te schakelen, huisarts inschakelen etc?

Of ben ik nu zo ouderwets?

En waarom denkt viva dat het een goed idee is om die verhalen hier neer te zetten? Hoe zit dat met privacy? Je zet een verhaal van een ander neer. Er zijn echt wel betere manieren om mensen te helpen. Ik denk dat viva zich iets te belangrijk voelt...
quote:elflet schreef op 16 januari 2017 @ 11:22:

[...]





Dat is natuurlijk hartstikke vervelend in jouw situatie. Maar de keerzijde van jouw bericht is natuurlijk wel weer dat iemand die twijfelde nu besluit om geen melding te doen , terwijl het in die situatie misschien juist wel nodig is dat iemand zijn mond open doet.

Ik heb pas melding gedaan over een gezin in de buurt , en daarbij wist ik dat het wijkteam daar al over de vloer kwam. Maar ik wist ook dat het wijkteam netjes op afspraak kwam en dat er dan gezorgd werd dat alles er net even anders uitzag dan normaal.

Er is geprobeerd zelf met het gezin te praten over de zorgen die er waren over het kind des huizes en de aanwezige dieren waarop de vader hele lelijke bedreigingen ging uiten en zei dat iedereen zich met zijn eigen zaken moest bemoeien en dat er geen problemen waren.

Ik heb lang gewacht en ben lang aan het twijfelen geweest , maar uiteindelijk toch gedaan , en daar ben ik blij mee. Ik zie nu al verbetering , al zijn er nog steeds wel wat zorgen.

Ze vragen toch om verhalen en dit is mijn verhaal.

Inmiddels ook zulke slechte ervaringen met hulpverlening dat ik ook niet vriendelijk meer ben als iemand zich er weer mee wil bemoeien.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven