Wat hebben jullie wel/niet gemeen met je partner?

27-02-2015 07:52 29 berichten
Ik merk dat ik me soms druk kan maken over de verschillen in de relatie met mijn vriend (5 jaar samen). In de loop van de jaren veranderd er natuurlijk altijd wel wat en komt het in rustiger vaarwater. Maar soms mis ik dingen om samen te doen zoals bv op dansles gaan, naar een pretpark, een mooie reis samen maken. Hij zelf geniet meer van de momenten van samen op de bank hangen, lekker thuis zijn en van hem hoeft bovenstaande allemaal niet. Daarentegen is hij zorgzaam, kan lekker koken en gaat graag met me een hapje eten ergens.

Of ik heb last van de lange winter dat ik me drukker ga maken of ik baal echt een beetje (daar ben ik nog niet over uit ;). Overigens is dit wel met hem besproken.



Ik ben dus wel benieuwd naar ervaringen van anderen. Wat hebben jullie samen gemeen, waar houden jullie samen van of zijn jullie totaal verschillend en hoe gaan jullie er mee om? Misschien helpen jullie verhalen me om te relativeren.
Alle reacties Link kopieren
Oh ik zou echt gek worden van iemand die alleen op de bank wil hangen. Of wil hij andere dingen wel doen die jij niet leuk vindt? Mijn man zou ik met geen mogelijkheid op dansles krijgen. Wel gaan we samen op reis, naar de dierentuin/pretpark/musea, uit eten/lunchen, concerten en wandelen we veel. Zonder hem ga ik graag stappen(dansen) en winkelen.



Wat vind jouw vriend wel leuk?
I choose happy!
To-taal verschillend. Kunnen het niet eens eens worden over muziek, we draaien al jaren dezelfde plaatjes grijs



We kunnen wel heel goed praten (en discussiëren). En we weten wat de ander leuk vindt dus we investeren ook in elkaars interesses.



Samen houden we van lekker eten (hij ook van koken), reizen (nou ja ik vooral, maar hij vindt het gelukkig leuk om mee te gaan ), series kijken (ALS we er een vinden die we allebei leuk vinden, want dat is niet makkelijk, haha!) en onze poezen, lekker thuis zijn, iets leuks doen met vrienden, naar cabaret gaan.



We houden wel daar allebei op een andere manier van, dus we combinen interesses. Zo zie/proef/hoor je ook eens wat nieuws



Volgens mij verveel jij je. Bedenk dat dat in jou zit, niet in hem.
Alle reacties Link kopieren
Ik hou niet zo van musea, pretparken etc.



Ik geniet vooral van samen zijn en bij voorkeur onder het genot van wat lekkers te eten. Buiten de deur. Wij houden allebei heel erg van lunchen en uit eten gaan. Of een nachtje weg.



Gebeurt met twee kleintjes niet zo heel veel, maar daar genieten wij toch het meest van.



Met lekker weer vind ik het prima om buiten te zijn (wandelen oid), maar niet in de kou/wind/regen.



Ik kan beter bankhangen (heb ik geleerd sinds de kinderen) dan vriend, vriend vindt het heerlijk om dan te werken/hobby-en achter de computer.

Maar wederom, met twee kleintjes is die tijd ook schaars.
Alle reacties Link kopieren
Gevoel voor humor en liefde voor elkaar. Voor de rest totaal verschillend. Ik sport 5 dagen per week, hij doet allerlei ingewikkelde bordspellen met zijn nerdy vrienden. Hij gaat naar de film met mijn schoonzusje, ik doe een modderrace met de mannen. En 's avonds ploffen we op de bank met een serie. Hij een biertje, ik een glas boerenkoolsmoothie
AFSCHEID NEMEN BESTAAT PIET
quote:EssentialBliss schreef op 27 februari 2015 @ 07:59:

Oh ik zou echt gek worden van iemand die alleen op de bank wil hangen. Of wil hij andere dingen wel doen die jij niet leuk vindt? Mijn man zou ik met geen mogelijkheid op dansles krijgen. Wel gaan we samen op reis, naar de dierentuin/pretpark/musea, uit eten/lunchen, concerten en wandelen we veel. Zonder hem ga ik graag stappen(dansen) en winkelen.



Wat vind jouw vriend wel leuk?



Mijn ervaring is dat dat zelden écht het probleem is. Ik ben ook iemand die graag en veel thuis is, ben gewoon moe van een week werken. Als mijn man dan zou vragen of ik mee ga golfen, nee dank je. Ik blijf wel lekker hier hangen. Als een vriendin belt om te lunchen vind ik dat juist gezellig.



Volgens mij wordt 'ik heb geen interesse in jouw hobby' vaak uitgelegd als 'ik heb nergens zin in'.
Alle reacties Link kopieren
Wij zijn super verschillend. We zijn nu 11 jaar samen en vinden het nog steeds heel leuk om zo verschillend te zijn. Ik leer van mijn partner dingen te waarderen die ik voordien nooit deed/kende en andersom. En de dingen waar we echt verschillen doen we apart. Onze 2 kinderen lijken ieder op 1 van ons, dus dat is ook wel heel leuk om te zien. ook zij leren zo dat verschillen juist boeiend zijn
Zonder oorzaak geen gevolg
Alle reacties Link kopieren
Ik zou geen relatie willen met iemand die alleen op de bank wil hangen, dan ben ik liever alleen.
This user may use sarcasm and cynicism in a way you are not accustomed to. You might suffer severe mental damage.
Alle reacties Link kopieren
Mijn partner ligt veel op de rand van de bank, zit vaak op de verwarming naar buiten te kijken, rent door het huis na toilet bezoek omdat zij schrikt van haar eigen geuren, zij is lekker rustig en bijt soms in mijn hand.
This user may use sarcasm and cynicism in a way you are not accustomed to. You might suffer severe mental damage.
@EssentialBliss en Lux: hij kan best druk in de weer zijn met van alles en nog wat, hij is erg handig en klust veel, laat ook niets liggen als hij ziet dat er wat gedaan kan worden en dat bewonder ik ook in hem. Wandelen zou ik ook lekker vinden om samen te doen, maar hij absoluut niet. Op vakantie gaan we wel, alleen dan komt hij niet van zijn bed af en ik wordt daar onrustig van op de derde dag. Dan moet ik echt even wat anders doen. Voor het echte reizen ga ik met anderen en hij laat mij daarin ook vrij. Hij houdt van cabaret, dus misschien dat we dat vaker samen kunnen doen bedenk ik me nu. Dus inderdaad Lux, hij is niet alleen maar lui maar zijn interesse is anders dan die van mij waardoor het over kan komen dat hij nergens zin in heeft.

Lux: dat vraag ik me dus ook af, of het komt omdat ik me verveel dat ik daarom mezelf wat onrustiger voel.



@Vitaminded: een nachtje weg gaan lijkt me zo heerlijk om z'n tijd, maar hem maakt dat niet blij (dat moet dan minstens een week zijn anders kan hij niet uitrusten:P en hij slaapt liever in zijn eigen bed als die in de buurt is)



@Hatsetats en Polkat: wat leuk om te horen, totaal verschillend en toch leuk samen zijn. Ik heb het idee dat ik soms ook veel meer waarde moet hechten aan wat ik wel heb en wat ik in hem bewonder. We konden in het begin van onze relatie ook erg veel lachen samen, dat is wat weggezakt. Wel iets om proberen terug te halen denk ik zo.



Fijne reacties!
Alle reacties Link kopieren
Mijn vriend is heel opgeruimd en alles moet op een exacte manier. Ik ben een sloddervos en bij mij is weinig structuur te bekennen.

Ik ben erg van het sociaal wenselijke, wil door iedereen aardig gevonden worden en dus pleasen. Mijn vriend boeit het weinig wat anderen vinden en zal ook echt niet vragen hoe het met je gaat of wat je voor werk doet, als het hem stiekem niet boeit. Niet dol op feestjes en andere sociale aangelegenheden dus.

Verder is mijn vriend wel weer behoorlijk romantisch en erg zorgzaam. Terwijl ik met mijn beste bedoelingen niet verder kom dan een kaarsje aan doen en eens te vragen of hij nog wat wil drinken.

En qua muziek, film en vrije tijdsbesteding lopen we al helemaal uit de pas. Ik heb hem ooit mee gesleept na dansles, maar we zijn na een paar lessen afgehaakt, hij vond het niks. Vakantie in een warm land, hij verveelde zich dood. Een komedie op tv? Hij kijkt liever een actiefilm. En qua muziek word ik van zijn rap en dance muziek echt niet blij.



Zat verschillen dus en in het begin maakte ik me daar zorgen over. Maar inmiddels weet ik dat we wél dezelfde humor delen, met elkaar de grootste lol kunnen hebben. We hebben interesse voor elkaar en kunnen ook goede gesprekken houden. Qua activiteiten, tv, vakantie etc hebben we inmiddels compromissen gevonden, of geven we soms wat toe voor de ander.

En soms gewoon maar accepteren dat de ander ergens iets anders in staat dan jij en ieder zijn eigen gang laten gaan.

Gaat eigenlijk vlekkeloos inmiddels. Als je maar stopt met verwachten dat je nog eens volledig op dezelfde lijn uit komt, want die danslessen gaat hij gewoon echt nooit leuk vinden
Alle reacties Link kopieren
Hier ook grote verschillen. Ik ben gek op groente en mijn vriend eet het liefst helemaal geen groenten, films of series vinden om samen te kijken is een drama, ik ben een sloddervos en mijn vriend houdt van een opgeruimd huis, mijn vriend rookt en drinkt en ik doe beide niet, ik hou van op pad gaan, mijn vriend blijft liever lekker thuis, ik ben een heel emotioneel mens en mijn vriend lijkt soms wel geen emoties te hebben ( )



Maar daar staat dan wel weer tegenover dat hij net als ik van honden houdt (we hebben er 3), en ook van hetzelfde type honden. Dat hij net zo graag naar een bepaald land wil emigreren als ik, wat we dus ook gaan doen. Dat we op veel vlakken toch wel heel gelijk gestemd zijn, zoals we vaak merken als we met andere stellen zijn. En dat we beide een hekel hebben aan de zomer
Alle reacties Link kopieren
Man en ik zijn tegenpolen, hij wil zo veel en zo vaak mogelijk 'in gezelschap' zijn terwijl ik een huismus ben.



Uit eten, etentje met vrienden, wandelen vind ik allemaal leuk maar ik hou niet van groepen mensen en zoek beslist geen mensenmassa's op.

Oplossing is dat man (met kinderen) de hort op gaat en ik dan het huis voor mezelf heb.



Dingen die we wel delen zijn de kinderen, onze huisdieren en we houden allebei van lekker eten, wijntje en lang natafelen.
en me vriend die wilt ook nog wat zegge
Denk ik wel. Ik zou gewoon eens proberen weer samen te lachen. Denk eens aan zijn hobby's, help hem klussen! Ik ben totaal geen klusser maar mijn man wel en dan ga ik graag helpen en doe ik alles fout, waarna hij me onder zogenaamd luid gezucht helpt, maar we worden er juist altijd heel melig van en hebben uiteindelijk juist altijd veel lol dan.



Of doe eens iets wat jullie nooit eerder hebben gedaan, daag elkaar uit: om de beurt een date verzinnen die jou leuk lijkt en de ander móét mee, of juist een date verzinnen voor de ander.



Als er dan weer een beetje leven in zit zal het wel weer wegebben denk ik hoor.



Overigens slaap ik ook veel op vakantie en in het weekend. Ik heb dat echt nodig om op te laden.. Maar ik slaap slecht en werk en studeer veel in een vakgebied waar ik niet wil zitten, en ik vind het heerlijk om een pyjamadag te houden in het weekend en éven níéts te hoeven.



Maar ik werk ook meer uren dan de meeste mensen. Mijn omgeving werkt gewoon 40u per week, ik zit al aan minimaal 50 op dit moment. Dus werkt je vriend misschien hard, of in een vakgebied wat hij niet leuk vindt? Want ik doe mijn werk echt op karakter op dit moment het sloopt me echt elke week weer.



Gelukkig ga ik vanaf augustus iets heel leuks doen waarvoor ik het geld nodig heb maar als je vriend niet lekker in z'n vel zit kan dat ook zijn slaapbehoefte verhogen.
Alle reacties Link kopieren
Mijn vriend en ik delen juist veel overeenkomsten. Soms ben ik er verbaasd over hoe makkelijk alles gaat. Duimen dat dat na de geboorte van spruit 1 zo blijft



We houden van dezelfde films, muziek, musea, meubels.. Onze smaak lijkt erg op elkaar (handig!!).



Ook der verhouding bankhangen-sporten is ongeveer gelijk. Op vakantie hebben we dezelfde doelen en genieten we van dezelfde dingen. We zijn ook allebei opgegroeid in precies even grote gezinnen met (heel fijn) dezelfde normen en waarden. Veel van onze ideeën over het leven en hoe dat in te richten komen overeen.



Het enige is dat ik expressiever en flexibeler ben, en dat mijn vriend wat rustiger en gedisciplineerder is. Oh, en hij is buitengewoon intelligent, maar dat is nooit vervelend of botsend.
Alle reacties Link kopieren
Man en ik zijn elkaars gulden midden weg



Ik was een extreme controle freak en opgeruimd en hij is iets meer van "we zien wel wat er gebeurd"en ach de vaat staat er morgen ook nog"".



Nu heb ik geleerd iets meer de dingen op zijn beloop te laten en hij zorgt dat de vaatwasser na het eten word ingeruimd.
By your inflection I can tell that you think what you're saying is funny, but... No.
Wij vullen elkaar goed aan. Hij is fotograaf, ik grafisch vormgever, en beiden creatief en handig dus klussen samen een mooi huis.

We houden beiden van reizen, bourgondisch tafelen, koken en sporten. We gaan samen op wijncursus.

Het grootste verschil is smaak in muziek, hij houdt van Nederlands-talig, ik vind dat vreselijk, maar gelukkig is er ook muziek die we allebei leuk vinden zoals klassiek en seventies.

Oja hij houdt niet van films kijken, ik wel. Dus die kijk ik lekker alleen :-)
Dat soort dingen kun je ook zonder partner doen. Je partner is er niet om te voorzien in al je behoeften,



Overigens verschillen mijn man en ik enorm.
Wel gemeen: onze passie voor reizen, fitness en voeding e.d.



Wat we niet gemeen hebben, zijn interesse voor games en hij kan uren achter de pc kruipen om gewoon lekker op internet dingen te lezen, terwijl ik liever op de bank hang.



Mijn vriend is heel relaxed 'alles komt goed', zo'n houding. Terwijl ik meer beren op de weg zie. Zorgt soms best voor discussies haha.
Hier een andere kant van zo'n situatie: ik heb 6 weken geleden mijn relatie verbroken omdat onze behoeftes teveel verschillen. Veel verdriet en ik mis hem heel erg, maar ik merk ook dat het me oplucht. Ik doe hem niet meer tekort en hij mij niet. Waar het hem in zit of jullie gelukkig worden van elkaar ondanks verschillende behoeftes, is of je de wens hebt je behoeftes met hem te delen of niet. Als je het prima vindt om de hort op te gaan zonder hem, gaat het prima (al vraag ik me wel af of je dan niet langs elkaar heen gaat leven uiteindelijk). Als je echter graag de hort op wil mét hem, tja...

Sorry voor de deprimerende post. Het is niet mijn bedoeling om te lobbyen voor een breakup. Maar het is misschien wel zinvol om je te bedenken waar je het gelukkigst van wordt: samen dingen ondernemen, of apart en elkaars verschillen waarderen.



Edit:

En over onze verschillen en overeenkomsten,



We konden heel goed levelen op emotioneel niveau, kwamen heel erg overeen in onze normen en waarden, en konden heerlijk uren kletsen en lol hebben over vanalles en nog wat. En qua oppervlakkige dingen hielden we allebei erg van reizen, dezelfde smaak qua muziek/series/kleding/huisinrichting etc.



En waarin we verschilden was dit: hij is heel outgoing, een feestbeest en wil het liefst 24/7 onder de mensen zijn. Altijd als laatst op een feestje overblijven en veeeel uitslapen. Ik ben een huismus, heb veel tijd voor mezelf nodig en vind het na een paar biertjes ook wel weer genoeg geweest, want ik wil wat van de volgende dag maken en niet tot 's middags in bed liggen stinken.
anoniem_645be886419bb wijzigde dit bericht op 27-02-2015 10:51
Reden: overeenkomsten en verschillen
% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
Ik vind het voor mezelf al leuk om zo een lijstje te maken want ik denk er nooit zo goed over na.

We houden beiden van vrijwel dezelfde muziek, hebben dezelfde smaak in kleding of dingen die we mooi/ gezellig of juist niet vinden. Houden alletwee niet echt van niks doen. Wonen in het centrum en gaan vaak wat drinken en uit met vrienden, veel samen. Vaak uiteten of gewoon wat door de stad lopen.



Zijn net terug van vakantie op een eiland en hij was met mij mee toen ik in het buitenland ging werken een weekje. Willen allebei graag weg. Veel reizen. Hij wel iets minder dan ik.



We hebben alletwee ambitie en het gaat best goed met ons carriere, groeiende. Werken voor onszelf in de kunsten.



Alletwee best wel koppig en weten wat we willen.



Hij houdt van sporten, ik niet. Hij staat altijd uit zichzelf vroeg op en ik niet. Kan zn werk veel moeilijker van zich af zetten, alhoewel dat wordt steeds minder. Hij houdt heel erg van literatuur en lezen, ik ben daar veel minder in ontwikkeld. Vind et wel jammer dat ik daar niet echt over kan meepraten.
quote:oldschoolchic schreef op 27 februari 2015 @ 10:39:

Hier een andere kant van zo'n situatie: ik heb 6 weken geleden mijn relatie verbroken omdat onze behoeftes teveel verschillen. Veel verdriet en ik mis hem heel erg, maar ik merk ook dat het me oplucht. Ik doe hem niet meer tekort en hij mij niet. Waar het hem in zit of jullie gelukkig worden van elkaar ondanks verschillende behoeftes, is of je de wens hebt je behoeftes met hem te delen of niet. Als je het prima vindt om de hort op te gaan zonder hem, gaat het prima (al vraag ik me wel af of je dan niet langs elkaar heen gaat leven uiteindelijk). Als je echter graag de hort op wil mét hem, tja...

Sorry voor de deprimerende post. Het is niet mijn bedoeling om te lobbyen voor een breakup. Maar het is misschien wel zinvol om je te bedenken waar je het gelukkigst van wordt: samen dingen ondernemen, of apart en elkaars verschillen waarderen.



Maar je kunt toch én samen dingen doen én apart. TO's vriend houdt niet van wandelen, dan gaat TO toch met een vriendin? Misschien vindt hij het wel leuk om samen te gaan hardlopen. Of naar een museum te gaan. Ofzoiets.



Of wil je echt álles samen doen met je partner? Dat lijkt mij namelijk a) onmogelijk en b) onnoemelijk saai.



Sterkte met je break up. Dat is nooit leuk
quote:lux. schreef op 27 februari 2015 @ 10:50:

[...]





Maar je kunt toch én samen dingen doen én apart. TO's vriend houdt niet van wandelen, dan gaat TO toch met een vriendin? Misschien vindt hij het wel leuk om samen te gaan hardlopen. Of naar een museum te gaan. Ofzoiets.



Of wil je echt álles samen doen met je partner? Dat lijkt mij namelijk a) onmogelijk en b) onnoemelijk saai.



Sterkte met je break up. Dat is nooit leuk Thanks. Nee niet alles natuurlijk, maar ik kan me wel voorstellen dat je zo nu en dan eens wat samen wil doen. En ik begrijp nu uit TO's verhaal dat TO zich vooral aanpast aan haar vriend. Lijkt me een beter evenwicht als het aanpassen van beide kanten komt. Plus, het aanpassen moet ook wel makkelijk gaan, als in dat je niet het idee hebt dat je steeds maar weer water bij de wijn moet doen terwijl je daarmee eigenlijk niet voldoende wordt bevredigd in je behoeftes. Mijn ex wilde bijv wel dat ik graag bij veel van zijn sociale dingen aanwezig was. En ik had geen zin om iedere keer tot 14:00 wakker te zitten naast hem in bed en te wachten tot we eeeindelijk eens samen konden ontbijten. Maar de verschillen tussen TO en haar vriend zijn misschien minder groot dan dat. Of ja, dat moet ze voor zichzelf uitmaken.
Alle reacties Link kopieren
Gemeen na 17 jaar: onze ideeën over oud worden, wat we nog willen doen en zien in de toekomst. De opvoeding van onze kinderen. En onze liefde voor koken, we kunnen weekenden lang samen in de keuken staan. En onze dierentuin.... is nooit een discussie geweest. We hebben 2 paarden, 5 honden, een kat en konijnen....



Niet gemeen; hij houd van skiën,ik alleen het aprez skieen , bergwandelingen, zijn liefde voor zijn motor, en zijn groente tuin.....En we kijken niet dezelfde films, en hebben totaal verschillende muzieksmaak....



En toch hou ik van die man.......
Ja dat kunnen we niet voor haar inschatten denk ik.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven