Wat is "lief zijn"

01-03-2012 15:37 24 berichten
Alle reacties Link kopieren
Misschien een heel rare vraag.. maar ik zat zo s over mezelf na te denken.... en vroeg me af of ik lief ben. Ik ben behoorlijk bijdehand en zeg vaak en snel hoe ik over iets denk. Zo kom ik vaak misschien "onaardiger" over dan bedoeld. Maar als ik bij vriend ben bijv. wil ik wel lekker kroelen enz. Is dat lief zijn?



Je hoort vaak mensen zeggen dat iemand lief is of van mannen dat hun vriendin zo lief is. Maar wat wordt hieronder verstaan? Wanneer ben je lief? Wat zijn lieve gebaren? Wanneer ben je iemand dat je niet over je heen laat lopen maar toch lief?

En soms maakt mijn vriend een opmerking: wil jij mijn brood ook gelijk smeren als je toch bezig bent? Dan vraag ik me af: ben ik zijn "hulpje" als ik zijn brood smeer?



Zou graag wat ideeën van jullie hierover lezen!
Alle reacties Link kopieren
Tja, 'lief'... Mijn vriend vind mij lief als ik dingen uit mijzelf bedenk en voor hem doe. Laatst was ik in de stad en zag het shirt dat hij graag wilde hebben. Nog ééntje, precies in zijn maat. Die had ik voor hem gekocht als verrassing. Dat vond hij lief.



Hij vind het lief als hij me ziet slapen



Hij vind het lief als hij na een drukke werkdag naa rmijn huis komt en ik heb zijn lievelingseten gemaakt



Hij vind het lief als ik een jong katje door de stad zie lopen en ik me hardop ga afvragen of het wel goed gaat komen met dat beestje zo alleen met al die trams enzo



Als ik dit zo zie. Ik denk dat hij het zorgzame aan mij lief vindt.



Hij vind me stoer als ik bijvoorbeeld vertel dat ik een collega van mij waar ik me aan erger eens flink op zijn plek heb gezet. Of als ik voor mezelf opkom als iemand in de rij voordringt. En hij weet ook dondersgoed dat als hij bij mij een grens overgaat, of iets doet wat ik niet leuk vindt ( een stomme opmerking of een sneer of een chagrijnige bui) dat ik dan niet 'lief' doe, maar voor mezelf opkom.



Er zit ook weer een verschil in lief zijn en over jezelf heen laten lopen, of stoer zijn en een bitch zijn.



Hij verwacht nooit van me dat ik die 'lieve' dingen doe. Als ik zijn reactie erop zie, dát vind ik dan weer lief. En hij doet ook zorgzame dingen voor mij terug. Dus onze lief-balans is gewoon goed. Denk ik.



Zoiets.
Alle reacties Link kopieren
Iets extra's doen voor je partner, vrienden of familie, dat je niet doet om er iets voor terug krijgt maar alleen om je liefde te tonen.



Briefje achterlaten voor je vriend, klein cadeautje opsturen naar best friend die ver weg is... Lekker kroelen
De Wet van Wuiles: hoe langer de OP, hoe kleiner de kans op een duurzame relatie.
Lief zijn kan inderdaad duiden op het zorgzame.



Persoonlijk vind ik mijn vriendinnen lief als ik met een verhaal aankom en ze me aanhoren, zonder gelijk te oordelen.
Alle reacties Link kopieren
@chyou

Leuk om te lezen! En hoe laat je bijv. zien als je vriend iets doet wat jij bijv niet leuk vindt? Zoals een opmerking in jouw voorbeeld?

Ik weet soms niet zo goed hoe ik moet reageren op iets wat ik niet leuk vindt. Ga het al snel in mezelf zoeken. Vaak er eerst niets over zeggen maar er later op terug komen. Ik zou graag op dat moment zelf met iets duidelijks willen komen, maar niet dat ik gelijk de hele avond geirriteerd zit bijv.
Alle reacties Link kopieren
TO, dat vind ik helemaal niet een rare vraag. Ik vind dat je niet zijn hulpje bent als je voor je vriend gelijk broodjes smeert. Het kost niet veel moeite. Ik vindt bijvoorbeeld lief als je ' aanvoelt' wat iemand nodig heeft en dat doe je voor diegene die je lief is. Bijvoorbeeld: wil je wat drinken, heb je iets nodig- ik ga boodschappen doen, broodjes voor elkaar smeren etc.

Persoonlijk denk ik dat je en lief en assertief kan zijn.
Wat gij niet wilt dat u geschiedt, doet dat ook de ander niet.
Ik zou iemand niet snel als lief kwalificeren.



Wel zijn of haar gedrag/gestes.
Alle reacties Link kopieren
Mijn ex vond het altijd heel lief van mij als ik hem (warm) eten kwam brengen als hij over moest werken. Dat ik speciaal dingen voor hem in de supermarkt kocht, alleen maar omdat hij dat lekker vond (wij woonde niet samen).

Dat ik die film die op tv was op had genomen omdat ik die liever samen wilde kijken.



Die kleine gebaren maakte dat hij mij lief vond, terwijl ik die dingen alleen maar vanzelfsprekend vind.



Ik vind ex lief omdat hij nog steeds duidelijk goed zijn best doet om met elkaar door één deur te kunnen.



Mijn vriendinnen vinden mij lief omdat ik altijd aan ze probeer te denken. Smsjes als er iets speciaal te gebeuren staat, altijd bellen hoe het is geweest, uren lange verhalen aanhoren over relaties die gedoemt zijn te mislukken.



En ik vind mijn vriendinnen lief omdat ze me niet veroordelen, omdat ze van mijn lieve dingen houden en mijn slechte eigenschappen op de koop toenemen.
Alle reacties Link kopieren
quote:Pinksanne schreef op 01 maart 2012 @ 15:47:

@chyou

Leuk om te lezen! En hoe laat je bijv. zien als je vriend iets doet wat jij bijv niet leuk vindt? Zoals een opmerking in jouw voorbeeld?

Ik weet soms niet zo goed hoe ik moet reageren op iets wat ik niet leuk vindt. Ga het al snel in mezelf zoeken. Vaak er eerst niets over zeggen maar er later op terug komen. Ik zou graag op dat moment zelf met iets duidelijks willen komen, maar niet dat ik gelijk de hele avond geirriteerd zit bijv.



Laatst maakte hij een stomme sneer.



Ik zat Nibbits te eten, lekker luidruchtig zoals het hoort. Zegt 'ie: Kauw eens normaal, je lijkt XXX ( naam van een vriend van hem die supersmerig eet) wel.



En toen zei ik; Als je je stoort aan mijn kauwgedrag dan zou ik het fijn vinden als je dat normaal tegen mij zegt. En anders lig je vanavond met XXX te seksen. ( )



En dan dimt hij wel in, hij bedoelt het vaak niet bot maar dat komt er dan wel zo uit, en als ik dan zo terug reageer dan snapt hij dat ik de manier waarop hij het zei niet leuk vond.
Alle reacties Link kopieren
quote:dubbelvla schreef op 01 maart 2012 @ 15:53:

En ik vind mijn vriendinnen lief omdat ze me niet veroordelen, omdat ze van mijn lieve dingen houden en mijn slechte eigenschappen op de koop toenemen.Klinken als echte vriendinnen
Alle reacties Link kopieren
quote:chyou schreef op 01 maart 2012 @ 15:41:



Hij verwacht nooit van me dat ik die 'lieve' dingen doe. Als ik zijn reactie erop zie, dát vind ik dan weer lief. En hij doet ook zorgzame dingen voor mij terug. Dus onze lief-balans is gewoon goed. Denk ik.



Zoiets.Wat een heerlijke uitdrukking: lief-balans
Alle reacties Link kopieren
quote:EvyBlissy schreef op 01 maart 2012 @ 15:42:

Iets extra's doen voor je partner, vrienden of familie, dat je niet doet om er iets voor terug krijgt maar alleen om je liefde te tonen.



Briefje achterlaten voor je vriend, klein cadeautje opsturen naar best friend die ver weg is... Lekker kroelen



Eens.

En ook voor elkaar klaar staan. Mijn vriend is altijd bereid om iets voor z'n familie of vrienden te doen, zelfs als hij er niet echt zin in heeft. Dat vind ik dan weer heel lief aan hem.
Alle reacties Link kopieren
quote:Pinksanne schreef op 01 maart 2012 @ 15:47:

@chyou

Ik weet soms niet zo goed hoe ik moet reageren op iets wat ik niet leuk vindt. Ga het al snel in mezelf zoeken. Vaak er eerst niets over zeggen maar er later op terug komen. Ik zou graag op dat moment zelf met iets duidelijks willen komen, maar niet dat ik gelijk de hele avond geirriteerd zit bijv.Geef eens een voorbeeld?
Alle reacties Link kopieren
@flukehydra

Bijv. laatst zou hij mij nog laten weten om af te spreken. Hij had niks meer laten weten.. 4 dagen later sprak ik hem. En ik wist niet hoe "groot" ik dit moest maken. Heb alleen gezegd: je zou dan en dan nog iets laten weten en het is nu al zoveel dagen geleden... Ik wist niet of ik dit nou veel groter moet maken dan alleen benoemen.



En hij komt wel eens te laat. Laatst ook. Ik had na 25 min opgebeld met de vraag (op een luchtige manier) of hij de weg nog kon vinden. Hij antwoordde normaal, maar wist genoeg natuurlijk.

Later op de avond kwamen we toevallig op verschillen tussen ons. Dus ik benoemde: ik ben punctueel, jij niet. Gesprekje over gehad, op een normale manier en gezegd dat als hij een uur te laat komt zonder wat te laten weten ik niet meer open doe. Hier vind ik zelf wel dat ik goed had gereageerd. Maar soms denk ik..ik zeg er niks van om de sfeer niet te verpesten maar voel ik me van binnen zwaar geïrriteerd. En dan later zeg ik er dan wat van maar is mijn reactie misschien too much. Meteen een hele preek over te laten komen bijv.



Meestal ben ik wel heel adrem op bijdehante opmerkingen, maar op gedrag wat minder.
Alle reacties Link kopieren
Owja en nog een voorbeeld van gister..

Ik belde hem terug en hij nam op met; heee geile dame (ik dacht: wat zegt hij nu weer? Dat zegt ie noooooit). Dus ik: uuhhh nou ik ben nu niet geil ofzo hoor.

Hij zei later in het gesprek dat hij met iemand van voetbal in de auto zat. Ik dacht: oke hij moet dus schijnbaar ff stoer doen?

Ik maakte nog een opmerking: oke dus je zit met die in de auto en je zegt: hee geile dame?

Zei hij: ah joh, beetje geinen.



Nou, ik vind dat niet echt een grappig grapje. Ik vond het kinderachtig en dom omdat hij schijnbaar ff stoer wilde doen.. Please, ik ben geen 16 meer. Maarja. Ik zit nu te twijfelen om hier nog iets over te zeggen of te laten gaa en er niks over te zeggen. Ik bel hem vanavond sowieso namelijk ff om gewoon te kletsen. Maar moet ik dit bijv. opbrengen of niet?

Wat ik dan bedenk is bijv heel overdreven (dom) heeee geile gozzzerrrr te zeggen als ie opneemt..





Het klinkt alsof hij heel dom is, maar normaal is hij toch een stuk normaler. Stond er zelf ook een beetje van te kijken!
Alle reacties Link kopieren
Hahahaa omg dat laatste voorbeeld. Ik had mooi teruggezegd; Knap dat jij vanuit de auto kan ruiken dat ik geil ben.



Ik zou gewoon teruggeinen



Laat-komers heb ike en gruwelijke gekel aan. Als hij dan te laat is, zeg ik doodleuk: Je bent te laat, dat vind ik niet leuk.



Ben ik het ook weer kwijt.
Alle reacties Link kopieren
Haha je te ernstig dat laatste voorbeeld! :P

Vaak ik (sarcastisch) teruggeinen toch wel het beste middel denk ik.. Bij domme opmerkingen idd! Ik vind het altijd wel mooi als ik dan met een keiharde reactie terugkom.



Ik dacht soms ook van oke ik zeg gewoon: je bent/doet dit of dat.. vind ik niet leuk.

Maar dan wat? Hij reageert dan miss met alleen sorry. Is het dan meteen weer goed? Daarna weer normaal leuk doen of er in gesprek over gaan?
Alle reacties Link kopieren
quote:Pinksanne schreef op 01 maart 2012 @ 16:24:

@flukehydra





En hij komt wel eens te laat. Laatst ook. Ik had na 25 min opgebeld met de vraag (op een luchtige manier) of hij de weg nog kon vinden. Hij antwoordde normaal, maar wist genoeg natuurlijk.

Nou ik zou dit niet begrijpen. Ik zou zeggen ja hoor lukt wel. Vervolgens wel mn excuses maken voor het te laat komen. Maar ik zou wss de link niet leggen
Alle reacties Link kopieren
@hlg

Haha zou je echt de link niet leggen? Wat grappig Mannen en "subtiele" hints :P

Mijn vriend had het wel begrepen hoor.. Hij maakte er later namelijk een opmerking over waardoor ik wist dat hij begreep wat ik bedoelde.
Alle reacties Link kopieren
Mmm ik zou geloof ik ook niet heel vrolijk worden van die acties van je vriend. Vijf minuutjes te laat oke, tien kan ook nog wel, maar een uur? Dan mag ie toch wel echt een goede reden hebben.

En stoer doen tegenover vrienden als hij jou belt vind ik ook een beetje kinderachtig klinken maar goed.
Dat in de auto was gewoon een beetje stoerdoenerij naar zijn vrienden toe. Kan je hem lekker mee plagen joh. En verder niks van aantrekken.
Alle reacties Link kopieren
Ik word weleens lief genoemd. Maar wat is lief? Volgens het woordenboek komt het erop neer dat iemand vriendelijk, aardig, prettig of sympathiek is.



Ik associeer lief zijn ook met attent, schattig of timide, gehoorzaam, tegengesteld aan vals (van honden gezegd: "Het is een lieve hond").
World of Warcraft: Legion
Ik word vaak lief gevonden, maar wel tactloos.

Ben wel erg zorgzaam, maar heel lomp in mijn uitingen.



Dus eigenlijk ben ik niet zo lief altijd.

Maar ik leef wel erg mee met mensen en doe veel voor anderen als ik kan.



Ik vind mijn vriend lief om de kleine dingetjes, mij helpen als ik haast heb bijvoorbeeld.
Alle reacties Link kopieren
quote:Pinksanne schreef op 01 maart 2012 @ 16:24:

@flukehydra

Bijv. laatst zou hij mij nog laten weten om af te spreken. Hij had niks meer laten weten

(...)

Dus ik benoemde: ik ben punctueel, jij niet. Gesprekje over gehad, op een normale manier en gezegd dat als hij een uur te laat komt zonder wat te laten weten ik niet meer open doe.





Dit is 1 van mijn leerpunten, persoonlijk. Ik ben ook punctueel. Een vriend van mij niet. Maar is dat dan "beter"? Nee, in principe niet. Misschien als je naar een trouwerij gaat, of naar de dokter. Voor de rest betekent het alleen dat ik me meer irriteer aan andere mensen.



quote:maar voel ik me van binnen zwaar geïrriteerd. En dan later zeg ik er dan wat van maar is mijn reactie misschien too much.



Tja, als je het met deze persoon lang wil uithouden, dan zou ik een manier vinden om me wat minder te irriteren. Zijn gedrag ga je echt niet veranderen, hoor. Ik zou manieren eromheen vinden.



Als jij door irritatie je humeur van anderen laat afhangen, dan maak je jezelf minder gelukkig (en eerlijk gezegd, minder aantrekkelijk).



Zoek manieren eromheen.



Hij komt een uur te laat? Windt je niet op, trek je eigen plan. Ga lekker de stad in, of ga een film kijken. Komt hij opdagen en wil graag samen iets leuks doen? Jammer, jij wilt de film afkijken.



Snap je?



Ik zou het niet eerlijk vinden om je nu super in te gaan houden, en zodra jullie langer samen zijn, je irritatie ineens vol te gaan tonen. Dat vind ik persoonlijk een onaangename verrassing.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven