Wat te doen bij pensioen van moeder?

06-10-2015 12:00 30 berichten
Alle reacties Link kopieren
Binnenkort gaat mijn moeder met pensioen. Is er een etiquette over wat je dan als dochter moet organiseren of geven? Mijn schoonouders opperde dat ik een feest kon organiseren, maar daar heb ik geen zin in en financieel vindt ik het ook geen optie. Maar, wat dan? Geef je een cadeau of een etentje of lunch? Toen mijn vader of schoonvader met pensioen ging, hebben we helemaal niets gedaan. Ik heb nooit gemerkt dat dat wel gemoeten had, maar nu twijfel ik wat ik moet doen. Iemand tips?
Alle reacties Link kopieren
Het moet niet maar het is wel een leuk gebaar! Volgens mij organiseren mensen dat ook vaak zelf als ze daar behoefte aan hebben
If you can dream it you can do it
Alle reacties Link kopieren
huh? niks? De werkgever organiseert toch meestal een feestje en daar wordt de dochter dan voor uitgenodigd?
Alle reacties Link kopieren
Wij hadden 'n receptie op de zaak van m'n vader en daarna een etentje, ook door de zaak geregeld. En van de opbrengst van de schenkingen zijn we met z'n 3-en op 'n mooie Zuid-Afrika rondreis geweest.



Als het bedrijf van je moeder helemaal niets organiseert kun je samen met je ouders uit eten gaan.
Shoot first, ask questions later!
Alle reacties Link kopieren
Wat ik om me heen zie: de gepensioneerde trakteert de aanstaande ex-collega's. Met vlaai, of een compleet feest.

De gepensioneerde is zo blij dat hij / zij ook nog een feestje geeft voor de familie.

Maar als je je onder druk gezet voelt, kun je eens een lunch maken voor je vader en moeder, om te vieren dat ze met pensioen is.
Ee
Alle reacties Link kopieren
Wij hadden een borreltje in een cafe toen mijn vader met pensioen ging, en daar heb ik bier gedronken, bitterballen gegeten en lief geglimlacht. Maar het was georganiseerd door zijn collega's.



Daarna zijn we met gezin + aanhang lekker wezen eten. Prima dagje.
De Wet van Wuiles: hoe langer de OP, hoe kleiner de kans op een duurzame relatie.
Alle reacties Link kopieren
quote:redbuIIetje schreef op 06 oktober 2015 @ 12:05:

Wij hadden 'n receptie op de zaak van m'n vader en daarna een etentje, ook door de zaak geregeld. En van de opbrengst van de schenkingen zijn we met z'n 3-en op 'n mooie Zuid-Afrika rondreis geweest.



Als het bedrijf van je moeder helemaal niets organiseert kun je samen met je ouders uit eten gaan.Er is altijd baas-boven-baas he Bull!
De Wet van Wuiles: hoe langer de OP, hoe kleiner de kans op een duurzame relatie.
Wij zijn toen m'n vader met pensioen ging met z'n vieren uit eten geweest en hebben hem een fotocamera cadeau gedaan.
Alle reacties Link kopieren
quote:EvyBlissy schreef op 06 oktober 2015 @ 12:34:

[...]





Er is altijd baas-boven-baas he Bull!

Dat waren nog goeie tijden idd!



Vrees dat in deze tijd van geen vaste contracten meer, de meeste uitzendkrachten allang niet meer geplaatst worden tegen de tijd dat men richting pensioenleeftijd gaat, laat staan dat men nog een afscheidsfeest/etentje krijgt..
Shoot first, ask questions later!
Alle reacties Link kopieren
Er wordt inderdaad een etentje door het werk georganiseerd, maar daarvoor zijn mijn zusje en ik niet uitgenodigd (gelukkig maar, overigens). In dat etentje heeft ze zelf ook niet echt veel zin. Ze wil niet zo in de belangstelling staan. Het pensioen zelf is ook niet echt een feest, geloof ik. Ze is wel een beetje klaar met werken, omdat het vermoeiend is. Aan de andere kant ziet ze op tegen het alleen thuis zitten, omdat dat in de zomervakantie (ze is lerares op de basisschool) ook niet zo goed ging. Ze heeft zelfs in maart een afspraak staan met een therapeut, die een lange wachtlijst heeft. En verder heeft ze ook geen plannen voor de invulling van de dagen. Ergens voelt het voor mij ook een beetje vreemd om het 'te vieren'. Maarja, als dat echt zou horen, is het wat anders.
Rr
Alle reacties Link kopieren
Er 'hoort' niks. De een zal een uitgebreide receptie houden voor tig mensen en een ander heeft geen zin in toeters en bellen en houdt het bij koffie met gebak voor directe collega's.

Ga inderdaad lekker met je moeder lunchen en ga eens een keertje onverwacht met haar iets doen om haar -in haar ogen- lege weken te breken.
Alle reacties Link kopieren
Mocht je wel iets willen geven dan zou ik iets doen waar je moeder blij van wordt. Een cursus fotografie wat ze al lang wilde, een abonnement voor het theater, een abonnement voor de dierentuin. In ieder geval iets zodat ze straks haar tijd wat invulling kan geven.

Bij veel bedrijven is er bij zicht op pensioen ook een cursus te volgen waarbij wordt gekeken naar hoe je straks je tijd kunt invullen. Waar je passie ligt of wat je altijd nog eens had willen doen.
quote:redbuIIetje schreef op 06 oktober 2015 @ 12:05:

Wij hadden 'n receptie op de zaak van m'n vader en daarna een etentje, ook door de zaak geregeld. En van de opbrengst van de schenkingen zijn we met z'n 3-en op 'n mooie Zuid-Afrika rondreis geweest.



Als het bedrijf van je moeder helemaal niets organiseert kun je samen met je ouders uit eten gaan.Dat je ouders zin hadden om hun kind op rondreis mee te nemen. Dat ging vast ten koste van hun quality time
Alle reacties Link kopieren
quote:oki07 schreef op 06 oktober 2015 @ 12:43:

Er wordt inderdaad een etentje door het werk georganiseerd, maar daarvoor zijn mijn zusje en ik niet uitgenodigd (gelukkig maar, overigens). In dat etentje heeft ze zelf ook niet echt veel zin. Ze wil niet zo in de belangstelling staan. Het pensioen zelf is ook niet echt een feest, geloof ik. Ze is wel een beetje klaar met werken, omdat het vermoeiend is. Aan de andere kant ziet ze op tegen het alleen thuis zitten, omdat dat in de zomervakantie (ze is lerares op de basisschool) ook niet zo goed ging. Ze heeft zelfs in maart een afspraak staan met een therapeut, die een lange wachtlijst heeft. En verder heeft ze ook geen plannen voor de invulling van de dagen. Ergens voelt het voor mij ook een beetje vreemd om het 'te vieren'. Maarja, als dat echt zou horen, is het wat anders.Ze heeft geen man, vriendinnen, hobby's, bezigheden? Mijn ouders begonnen na mijn paps VUT met veel meer dagjes weg gaan en meer reizen. Als je moeder lerares was heeft ze nu eindelijk de kans om in de goede tijd van het jaar te kunnen reizen, buiten de drukte en de regentijden om.
Shoot first, ask questions later!
Alle reacties Link kopieren
quote:SaveTheDay schreef op 06 oktober 2015 @ 14:12:

[...]



Dat je ouders zin hadden om hun kind op rondreis mee te nemen. Dat ging vast ten koste van hun quality time Ik was al 30, dus ik kon mijzelf prima vermaken
Shoot first, ask questions later!
Alle reacties Link kopieren
In de meeste gevallen organiseert het bedrijf een vorm van afscheid in overleg met de gepensioneerde. In veel gevallen zijn kinderen en eventueel kleinkinderen er ook wel bij aanwezig.



Wat je zelf verder kan doen is inderdaad een keer uit eten gaan of een andere gezinsaangelegenheid organiseren met een presentje. Dingen als een NS jaarkaart, een Museum jaarkaart, een abonnement op een theater, toerfietsen, iets in die geest waarvan je weet dat ze die activiteit graag ondernemen en waar ze nu tijd voor gaan hebben is dan een leuke optie, misschien zelfs te realiseren in combinatie met het bedrijf en hun eventuele donaties.
Disclaimer: All presented text are opinionated and present only a written account of my mental state at that time.
Alle reacties Link kopieren
quote:redbuIIetje schreef op 06 oktober 2015 @ 14:18:

[...]



Ze heeft geen man, vriendinnen, hobby's, bezigheden? Mijn ouders begonnen na mijn paps VUT met veel meer dagjes weg gaan en meer reizen. Als je moeder lerares was heeft ze nu eindelijk de kans om in de goede tijd van het jaar te kunnen reizen, buiten de drukte en de regentijden om.Ze heeft idd wel een vakantie (tje) gepland in november met een oud-collega. Ze heeft geen man. Wel wat vriendinnen, maar die werken nog wel en/of hebben een man. Echt hobby's heeft ze niet. Ze gaat wel naar de schouwburg, film of lunchen met vriendinnen, maar dat is geen daginvulling. We hebben geopperd om vrijwillig op school wat te blijven doen (met de kinderen vindt ze het leuk), bv helpen met lezen, maar ze wil niet vastzitten aan vroeg opstaan. Ook niet twee keer per week. Ik maak mij behoorlijke zorgen over haar toekomst, maar daar ging dit topic niet over;-).
Alle reacties Link kopieren
Een golfclinic van een dag, misschien vindt ze dat wel leuk. Leert ze nieuwe mensen kennen en een evt dagbesteding.
Alle reacties Link kopieren
@ jaw. Ik hoor zojuist dat het etentje met collega's een borrel is geworden. Donaties krijg je niet bij een school hoor. Het is gewoon met z'n 20-en borrelen en een gezamenlijk cadeau.
Alle reacties Link kopieren
Is er geen internetgroep voor gepensioneerde singles die op die manier 'ns wat met elkaar kunnen afspreken qua dagtrips, activiteiten of groepsreizen?

Misschien als kado je moeder met 'n groepsrondreis mee sturen. Als ze de smaak te pakken krijgt en leuke reiskennissen overhoudt aan de trip, krijgt ze wellicht weer 'n doel in haar leven.
Shoot first, ask questions later!
Alle reacties Link kopieren
Mmm. na het lezen van deze verhalen moet ik ook maar eens gaan aandringen bij mijn vader dat hij met pensioen moet gaan. Alleen vindt hij dit zelf niet zo nodig, hij is tenslotte nog maar 80 jaar. Veel te jong om te stoppen met werken ........................
I can't control the wind but I can adjust the sail
explore, dream & discover
Alle reacties Link kopieren
Wij zijn netjes aanwezig geweest op de afscheidsreceptie van vaders werk en hebben onze ouders een kookworkshop cadeau gedaan. Niet dat ze zich vervelen hoor maar ja je wil toch een cadeautje geven
Alle reacties Link kopieren
quote:oki07 schreef op 06 oktober 2015 @ 15:04:

[...]





Ze heeft idd wel een vakantie (tje) gepland in november met een oud-collega. Ze heeft geen man. Wel wat vriendinnen, maar die werken nog wel en/of hebben een man. Echt hobby's heeft ze niet. Ze gaat wel naar de schouwburg, film of lunchen met vriendinnen, maar dat is geen daginvulling. We hebben geopperd om vrijwillig op school wat te blijven doen (met de kinderen vindt ze het leuk), bv helpen met lezen, maar ze wil niet vastzitten aan vroeg opstaan. Ook niet twee keer per week. Ik maak mij behoorlijke zorgen over haar toekomst, maar daar ging dit topic niet over;-).Misschien kan ze dan gaan voorlezen bij het voorleesproject dat iedere bibliotheek wel heeft, daar hoeft ze niet vroeg het bed voor uit. En als ze echt daginvulling wilt dat is altijd wel te vinden als taalmaatje of vrijwilliger ergens. Of misschien heeft ze altijd al willen leren pottenbakken of bloemschikken. Maar misschien komt ze er achter dat de dagen zonder dat ook wel gevuld raken. En nee, je hoeft geen feestje te organiseren als daar geen behoefte aan is.
De waarheid is dat iedereen zomaar wat probeert

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven