Wat te doen met me ouders en vriend?

14-01-2017 14:43 162 berichten
Alle reacties Link kopieren
Lieve dames op de Viva,



Ik heb n account aangemaakt omdat ik denk dat jullie me misschien wel kunnen helpen en advies geven met me ouders

Ik ben opgegroeid in een liefdevol maar gelovig gezin, geloof was heel belangrijk en bepaalde vaste gewoonten en denkpatronen waren niet open voor discussie en naar de kerk gaan en de bijbel lezen thuis was verplicht

Dat deed ik ook altijd maar ik ging twijfelen en kwam erachter dat het voor mij anders was en ik weet nu niet wat ik met me geloof aan moet enzo, en toen als ik dat me ouders vertel worden ze heel erg boos en moet ik gaan praten in de kerk enzo

Me ouders bedoelen het goed maar zitten vast in denkpatronen en rollenpatronen enzo

Nu komt het dus dat ik een vriend heb en die is niet echt gelovig en mijn vader keurt hem dus af en eigenlijk mocht ik niet met hem omgaan enzo

Het was thuis heel erg en ruzies en me vader steeds boos ook omdat ik een voorbeeld moet zijn voor me jongere broers en zusjes omdat ik de oudste ben

Me ouders hebben bv het denkpatroon dat je als meisje vanuit het ouderlijk huis trouwt en geen seks hebt voor het huwelijk

Er waren nooit problemen met mij en me ouders maar nu voel ik me rot en de opstandige dochter en zijn er mensen kwaad op me



Ik zie wel toekomst met me vriend maar onze toekomst visie samen is anders dan die van me ouders en zij willen ook dat ik in de kerk blijf maar nu heeft me vriend voorgesteld dat ik zolang bij hem en zijn ouders mag komen wonen

hij woont nog thuis en daarna kunnen we eventueel samen iets zoeken om in te gaan wonen

ik wil dat wel heel erg graag en ik hou van me vriend en wil denken aan onze toekomst samen maar ik hou ook van me ouders en ik weet wel dat ze het beste met me voorhebben en ik wil ze geen verdriet doen wat ik wel doe als ik bij hem ga wonen

ik wil wel me eigen leven en eigen dingen waar ik wel achtersta maar ik wil niemand pijn doen en ook het beste voor me jongeren broertjes en zusjes en hen niet te schande maken enzo

en misschien heb ik me ouders ook nog wel nodig enzo en ik weet echt niet wat ik doen moet en wie snapt me?

oh ja ik ben 21 en me vriend is bijna 23



bedankt grooetjes zeeuws meisje
Alle reacties Link kopieren
oeps sorry het is een lang verhaal geworden dat is niet de bedoeling
Alle reacties Link kopieren
Na je laatste bericht; is dit wel echt?



10 kinderen vindt jij wel meevallen qua grootte van een gezin?

En de grote stad schrikt je af en je weet allemaal niet hoe het werkt en hoe 'het heet wat je wilt qua opleiding'? Je bent toch niet helemaal wereldvreemd?
Alle reacties Link kopieren
quote:swaentje71 schreef op 14 januari 2017 @ 21:51:

Kijk eens op deze website, daar vind je lotgenoten: https://dogmavrij.nldank je wel!
Alle reacties Link kopieren
quote:minnimouse schreef op 15 januari 2017 @ 21:57:

Na je laatste bericht; is dit wel echt?ik snap je niet precies wat vedoel je?
Alle reacties Link kopieren
quote:ZeeuwsMeisje95 schreef op 15 januari 2017 @ 21:58:

[...]





ik snap je niet precies wat vedoel je?



10 kinderen vindt jij wel meevallen qua grootte van een gezin?

En de grote stad schrikt je af en je weet allemaal niet hoe het werkt en hoe 'het heet wat je wilt qua opleiding'? Je bent toch niet helemaal wereldvreemd?
Alle reacties Link kopieren
ik ben heus wel eens in de stad geweest hoor maar om daar te leven en te wonen ja dat schrikt af als je van een klein dorp komt en dan is bv amsterdam groot

en ik heb een middelbare school diploma maar hoe het studeren allemaal werkt zeg maar was niet iets waar ik echt mee in aanraking kwam en ik ben zeker niet helemaal wereldvreemd maar is het dan zo raar dat ik niet zo goed weet hoe die systemen werken en al die dingen?
Alle reacties Link kopieren
en ons gezin is groter dan het gemiddelde nederlandse gezin maar voor ons een standaard gezin en ik ken grotere gezinnen (en ja ook kleinere)
Alle reacties Link kopieren
quote:ZeeuwsMeisje95 schreef op 15 januari 2017 @ 22:02:

ik ben heus wel eens in de stad geweest hoor maar om daar te leven en te wonen ja dat schrikt af als je van een klein dorp komt en dan is bv amsterdam groot

en ik heb een middelbare school diploma maar hoe het studeren allemaal werkt zeg maar was niet iets waar ik echt mee in aanraking kwam en ik ben zeker niet helemaal wereldvreemd maar is het dan zo raar dat ik niet zo goed weet hoe die systemen werken en al die dingen?Sorry maar ja, het is best gek dat je dat op jouw leeftijd niet weet. En je hoeft toch niet naar Amsterdam? Je woont in Zeeland, dan kun je ook naar Middelburg, daar hebben ze een hogeschool en kun je een opleiding doen. Dan ben je niet zo ver van huis en is het wel vertrouwd, maar kun je wel je eigen leven opbouwen
Alle reacties Link kopieren
TO, doe het stap voor stap. Je krijgt vaak de tip uit huis te gaan en studeren, maar dat is een grote stap. En uit huis op jezelf gaan wonen ook, vooral als er geen speciale reden is, zoals een studie of baan ver weg. Je ouders zullen niet snappen waarom je weg wilt.

Je hecht aan een goede relatie met hen, dat vind ik mooi.

Wat ik wel bijzonder vind is dat je maar 18 uur 'mag' werken. Probeer daar eens wat meer van te maken. Je kunt als reden geven dat je wilt sparen voor je toekomst. En dat dat niet direct trouwen is, hoef je niet expliciet te vermelden.

En ga op zoek naar een opleiding in de zorg, die is er vast wel dicht bij huis.

En geef jezelf te tijd. Je hoeft niet alles nu al te weten, vragen over geloof zullen er altijd blijven. Tenminste, ik ben in de 40 en herken ook wel het zoeken naar: hoe wil ik dit gaan doen/vorm geven? Er zijn telkens weer nieuwe dingen om je mening over te vormen. Je hoeft echt nog geen antwoorden te vinden, maar blijf wel zoeken! (Dat staat ook in de Bijbel trouwens, dat zul je wel weten.)
Alleen kalmte kan ons redden.
Alle reacties Link kopieren
Wat moedig dat je je durft te ontworstelen aan het besloten systeem waarin je nu leeft! Ik ben zelf niet gelovig, maar wel opgegroeid midden in de bible belt en heb van dichtbij gezien dat wat jij nu schrijft.

Probeer inderdaad eens te gaan praten, je zult niet de enige zijn in de gemeenschap die twijfels heeft toch? Zou je ook het gesprek aan kunnen gaan waarin je niet het geloof, maar alleen de (traditonele) leefwijze in twijfel trekt? Werken in een verpleeghuis wordt hier veel gedaan door meisjes "van de kerk". Zou zoiets wat zijn om te beginnen in combinatie met op jezelf wonen? Dat is misschien een minder afschrikwekkende insteek dan studeren in Amsterdam en op reis naar Australië. Dat kan altijd nog.



En ken jij refo Web? Volgens mij is daar ook een redelijk actief forum.
quote:Ploefel schreef op 15 januari 2017 @ 22:07:

[...]





Sorry maar ja, het is best gek dat je dat op jouw leeftijd niet weet. En je hoeft toch niet naar Amsterdam? Je woont in Zeeland, dan kun je ook naar Middelburg, daar hebben ze een hogeschool en kun je een opleiding doen. Dan ben je niet zo ver van huis en is het wel vertrouwd, maar kun je wel je eigen leven opbouwen



In Middelburg hebben ze geen hogeschool, die zit in Vlissingen.



TO er zijn veel mensen van de kerk die daar studeren. In scalda Goes ook, daar heb je de verzorging afdeling, die zit vol met meisjes van de kerk. Past je goed tussen.
TO, ik heb het idee dat je er voor jezelf nog niet uit bent. Neem daarom nu geen overhaaste beslissingen omdat de situatie thuis daar om vraagt. Probeer voor jezelf uit te vinden wat je echt wilt, of je wilt blijven geloven en op welke manier. Pas daarna kun je beslissen of je vriend daarmee kan leven.

Als ik het opnieuw mocht doen, zou ik op mezelf gaan wonen. Mijn ouders dwongen me te kiezen op mijn 22ste. Of thuis wonen, zonder vriend, of het huis uit. Ik ben bij mijn vriend gaan wonen zonder dat ik wist wat ik echt wilde. Zijn familie nam mij heel goed op, maar bij nader inzien was het een soort vlucht omdat ik niet anders kon. Er was geen ruimte voor twijfel over de relatie bijvoorbeeld, want ja daar had ik mijn familie voor in de steek gelaten... Bij nader inzien had ik dus op mezelf moeten gaan wonen. Wordt eerst zelf volwassen in je keuzes TO !! Verliefdheid blijft niet en dan is het de vraag in hoeverre jullie levens overeenkomen en of dat genoeg is om een stabiele relatie op te bouwen.



Succes!
Eigenlijk weet je heel goed wat je wil maar je ouders zijn juist doodsbang voor dit proces. Jij wordt nieuwsgierig, je gaat vragen stellen en voor je het weet zijn ze je kwijt, raak je van god af en dan is hun nachtmerrie compleet. Zierikzee, Vlissingen, Middelburg, dat zijn heel leuke steden en dan ga je toch de Provincie niet uit.



Alles wat je wil maar niet weet hoe is makkelijker dan je denkt. Buiten een goed gesprek met je ouders, ga je eerst vragen bij je werkgever of meer kan werken. Als dat lukt ga je eens kijken op Marktplaats of je een leuke kamer kan huren. Vraag wat de kamer inclusief kost, dan zijn je water,gas en elektra meegerekend. Als je daar woont ga je kijken welke opleiding je wil volgen en dan bel je een opleiding in de buurt. Zie je, het is heel simpel, en heel stiekem, bijna iedereen vindt het spannend om op zichzelf te gaan wonen.
Alle reacties Link kopieren
https://dogmavrij.nl/ dankjewel swaentje 71



lief zeeuws meisje, misschien heb je bovenstaande link al eens bekeken. Daar vond ik het filmpje: "de laatste bazuin" van Gesine Bosscha, ook te vinden op youtube. Dit filmpje is, niet alleen voor jou, maar ook voor de vivalezers van dit topic heel verhelderend. De meeste van ons weten nl. niet wat voor een impact het geloof heeft. Het geloof word je met de paplepel ingegoten. Je word als baby niet gevraagd of gedoopt wilt worden.

Ik hoop, zeeuws meisje, dat het filmpje je moed geeft, dat je ziet dat er mogelijkheden zijn voor je.
Alle reacties Link kopieren
Deze is dat toch? https://www.youtube.com/watch?v=9d1bUXO5Tzk



Ja heel erg herkenbaar op sommige punten, haar opvoeding komt heel erg overeen met hoe ik ben opgegroeit
Alle reacties Link kopieren
Ik heb het filmpje ook bekeken. Wat ontzettend beklemmend!
Alle reacties Link kopieren
@Zeeuwsmeisje95.

Ik hoop van harte dat ook jij het pad kan volgen van Inge in de documentaire.

Maar dan wel zonder al te veel therapeuten in je leven..



Ik hoop ook dat jij thuis wel de vragen zou durven stellen, je zou wel heel veel moed moeten hebben om bij jouw thuis de documentaire te laten zien. Ik ben dan heel benieuwd wat ze daar dan van zouden vinden, er spreekt immers een boel verdriet en angst uit

Dat gunnen je ouders jouw toch niet?



Dat je nu weer post is dat omdat je nu al bij je vriend woont??
Alle reacties Link kopieren
Nee ik ben ergens anders en ik ga dadelijk werken, ik heb nog geen keuze gemaakt en woon nog thuis



Ik denk niet dat ik thuis met die documentaire veel kan bereiken en ook niet dat ze die willen zien want youtube is niet goed volgens mijn ouders en al die verhalen zijn ook misleidend he

misschien dat ik deze week wel eens in gesprek kan gaan met me vader of ik meer uren kan gaan werken en misschien wilt de zus van me vriend me wel helpen met het zoeken naar een opleiding tot verpleegster en ik zie dan wel hoe het loopt en ik durf nu ook moeilijk alles te beslissen want dit zijn toch grote stappen voor mij dan toch al lijkt het voor andere misschien simpel

bij mij is het ook zo dat mijn hele familie in die kerk zit en al mijn vriendinnen en daar ben ik mee opgegroeid ook dezelfde school en kerk en catechisatie enzo en het is mijn hele wereld en moet ik al die mensen teleurstellen en ik voel me al zo slecht en ook nu met me vriend dat is al heel wat

het is gewoon moeilijk
Alle reacties Link kopieren
Lief Zeeuws meisje,



Wat een worstelingen voor je zeg!

Ik ben ook opgegroeid in een gelovig gezin. Niet zo heftig of zwaar als jij, maar er waren bij mij ook een heleboel ongeschreven regels en dingen die niet konden of mochten... Door een hele heftige gebeurtenis in onze familie is het allemaal een stuk losser geworden en heb ik gelukkig een stuk minder tegen dingen aan hoeven schoppen dan als dat niet gebeurd was.



Allereerst zou ik als ik jou was nu geen te heftige beslissingen nemen.

Je vriend en jij zijn een jaar bij elkaar, dat is nog niet heel lang. Bij hem gaan wonen is meteen wel heel drastisch. Geniet eerst gewoon lekker van de momenten die jullie samen hebben!



Ga inderdaad eens informeren naar die opleiding. Zijn er meiden/vriendinnen bij jou in de kerk die deze opleiding ook volgen (of een andere studie)? Ga daar eens mee praten. Je kunt deze dan ook als voorbeeld gebruiken als je met je ouders in gesprek gaat.



Als ik jou was (en dat is makkelijk praten dat weet ik) zou ik de dingen niet te veel aan je vader vragen. Als jij meer uren wilt gaan werken dan moet je dat gewoon gaan regelen op je werk (en er zit nog een heleboel tussen 18 en 40 uur in, je hoeft niet meteen fulltime te gaan werken). Vertel je vader dan 'gewoon' dat je meer gaat werken. Omdat jij dat wilt en omdat je wilt sparen voor de toekomst.



Je ouders zijn net zo opgevoed als jij dat nu wordt. En waarschijnlijk zelfs nog wel strenger. Ook zij hebben zich waarschijnlijk moeten ontworstelen aan bepaalde regels, aannames en denkbeelden. In ieder geval ben jij de oudste en dus de eerste die tegen bepaalde dingen aanloopt binnen jullie gezin. De kans is groot dat het straks voor de jongste allemaal een stuk makkelijker is dan voor jou nu.

Onthoud dat je ouders ook moeten wennen aan bepaalde veranderingen. Zo lang jij naar hun pijpen blijft dansen gaat het allemaal goed, maar ben jij ongelukkig. Jij bent de enige die hier verandering in kan aanbrengen. En dat is hartstikke lastig, moeilijk en voelt misschien zelfs wel oneerlijk. Maar het is de werkelijkheid. En je kunt het best. Zorg dat je goed geïnformeerd bent, dat je weet waar je het over hebt en dat je zonder brutaal of asociaal te worden tegen je ouders durft te uiten hoe jij het voor jezelf wilt gaan doen.



Heel veel succes, het is echt verrekte lastig!
Alle reacties Link kopieren
Hallo lief zeeuws meisje, misschien neem je eens contact op met dogmavrij.nl , doe je verhaal en luister eens naar de reactie. Er is een speciaal reactieformulier, je wordt vertrouwd behandeld. Een opleiding in de verpleging (zorg algemeen) is inderdaad een optie om langzaam tot jezelf te komen en te ontdekken wat er buiten de kerk gebeurt.

Het filmpje "de laatste bazuin" https://www.youtube.com/watch?v=9d1bUXO5Tzk is realistisch en heeft je laten zien dat je niet alleen bent .
Alle reacties Link kopieren
Een beetje raar dat een 21-jarige niet weet hoe vervolgopleidingen en zo in elkaar steken. Op het voortgezet onderwijs word daar ruimschoots tijd aan besteed en op MBO opleidingen is voor vervolgopleidingen ook de nodige aandacht.



TO werkt in een supermarkt.



Wat weerhoud jou ervan om eens met je leidinggevende / manager om de tafel te gaan zitten om eens te kijken of jij geen opleidingen binnen het concern kunt volgen? Ik bedoel daarmee dat je binnen de supermarkt een carrière opbouwt, je kunt dan meer uren gaan werken (32 uur tot full-time) en daarnaast bijbehorende opleidingen doet. Zoek intussen naar een betaalbare kamer (tip, aangezien Zeeland bekend staat om z'n kamer verhuur tijdens de zomer periode, moet het mogelijk zijn om voor een relatief betaalbaar bedrag wat te vinden, desnoods kost en inwoning).



Ik weet niet of het nog bestaat, maar in mijn jeugd waren er opleidingen die intern waren binnen de gezondheidszorg. Jongens/meisjes woonden in een flat van de onderwijsinstelling en werkten in de instellingen die met de school verbonden waren. Dit zou je eens kunnen navragen. Overstappen naar de zorg kan altijd (nog) en via BBL zijn er genoeg legio mogelijkheden.



Herken je strijd (ben zelf van katholieke huize maar als 25-jarige zeer bewust en weloverwogen overgestapt naar PKN). Mijn advies is om bij jezelf en jezelf trouw te blijven, vragen stellen mag (is zelfs aan te bevelen) zodat je als mens kunt groeien. Leven is niet zwart wit, de waarheid ligt ergens in het midden. Neem contact op met leeftijdgenoten die met dezelfde dilemma's zitten. Gesprekken met (jongere) ouderlingen kunnen veel inzicht geven en jou helpen de beste keuzes voor jezelf te maken. Dikke knuffel en veel wijsheid toegewenst.
Alle reacties Link kopieren
Je schrijft dat je misschien de zorg in zou willen. Dan zou je ook naar een leer/werk opleiding binnen de zorg kunnen kijken? Ik weet dat ze in Zeeland via de SVRZ heel vaak deze constructie aanbieden. Dat zou je dan misschien eerst kunnen opperen bij je ouders, en als dat allemaal loopt en je verdient wat, eens gaan kijken naar een eigen woning. Stap voor stap!
Alle reacties Link kopieren
Jouw ouders houden jou klein door te zeuren dat je rein moet blijven tot het huwelijk en door je te verhinderen meer geld te gaan verdienen.



Word groot! Zeg tegen jouw ouders dat jij op dit moment geen behoefte hebt aan trouwen en een gezin stichten, maar dat je verpleegster wil worden om voor de zieken en zwakkeren te zorgen. Dat is een zeer christelijk beroep en daar zouden ze geen bezwaar tegen moeten kunnen hebben.



Hang die zelfstandigheid niet op aan jouw vriend. Jij moet je kunnen ontwikkelen los van de staat van jouw relatie. Kies voor jezelf. Ga op kamers wonen in Goes of Vlissingen. Dat is echt geen Amsterdam hoor.
Alle reacties Link kopieren
quote:Hamer schreef op 16 januari 2017 @ 16:22:

Ga op kamers wonen in Goes of Vlissingen. Dat is echt geen Amsterdam hoor.Kom je weleens in Vlissingen?
Oh dear, how sad, never mind.
Alle reacties Link kopieren
Ik ben er weleens doorheen gereden maar havens tellen niet als huizen

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven