Zoveel commentaar! Terecht?

23-10-2014 12:46 72 berichten
Alle reacties Link kopieren
Dag dames,



Een vriendin van mij is een half jaar geleden moeder geworden van een prachtig dochtertje. Ze is, vind ik, een geweldige moeder die er altijd voor haar kindje is en daarnaast nog werkt. Haar vriend is ook een betrokken vader.



Nu gaan we elk jaar met onze vriendinnengroep in december een lang weekend weg (5 dagen). De vriendin die net moeder is geworden twijfelde erg of ze mee zou gaan: aan de ene kant wilde ze er lekker tussenuit, aan de andere kant wist ze niet of ze haar dochtertje zo lang wilde missen en of ze het tegenover haar partner 'kon maken'. Nu heeft ze de knoop doorgehakt om wel met ons mee te gaan, hartstikke leuk vinden we. Ook haar partner vindt het prima.



Maar ze krijgt zoveel kritiek van haar familie en collega's hierover! Die snappen niet dat ze als jonge moeder zo lang van haar kindje weg wil gaan. Een collega van haar heeft zelfs haar moederschap in twijfel getrokken! Dat het niet goed is voor de hechting van haar dochtertje..

Wij steunen haar in haar beslissing, maar ik bedenk me wel: is het zo raar dat wij allemaal vinden dat dit prima kan? Aangezien haar hele omgeving er zo over valt? Natuurlijk is het haar beslissing en is wat zij denkt het belangrijkste, maar het verbaasd me hoe bekrompen haar omgeving hierover denkt.. Wat vinden jullie?
Alle reacties Link kopieren
quote:rob_uit_zeist schreef op 23 oktober 2014 @ 12:58:

[...]



Dit denk ik dus ook.

Voor een 'verse' moeder is het heel erg om 'haar' kind een paar dagen alleen te moeten laten.



Nogmaals: moedergevoelens onderdruk je niet zomaar 1-2-3.



Wat weet jij daar nou van?



Dit slaat allemaal helemaal nergens op, bovendien kan ik me slecht voorstellen dat de moeder hier commentaar op krijgt, is toch normaal?



Ik ben ooit meteen na mijn zwangerschapsverlof (baby 10 weken?) 2 weken naar Amerika gegaan voor werk, zolang baby goed verzorgt achterblijft is er toch niets aan de hand?
en me vriend die wilt ook nog wat zegge
Alle reacties Link kopieren
Ik zou er niet aan moeten denken toen mijn kindje zo jong was. Eén nacht weg voor mijn werk was wel de limiet. Terwijl ik van tevoren dacht dat ik het heerlijk zou vinden, weer even tijd voor mezelf: onderschat moedergevoelens niet



Aan de andere kant, dat is slechts mijn mening (en ervaring), als iemand anders andere afwegingen maakt en de baby in vertrouwde handen is: prima toch? Dat je vriendin zich er iets van aantrekt, betekent dat ze ook last heeft van het schuldgevoel dat automatisch met de baby meegeleverd wordt. Ik zou haar steunen in haar keuze - ook als die kort van tevoren of tijdens de trip wijzigt. All about the hormones, I'm afraid!
Als zij er zin in heeft moet ze dat lekker doen, ik zou het te lang hebben gevonden. Maar dat zij het wel ziet zitten maakt haar geen slechte moeder, het kind is geen 2 weken oud.
Alle reacties Link kopieren
quote:vandale schreef op 23 oktober 2014 @ 13:04:

[...]





Wat weet jij daar nou van?



Dit slaat allemaal helemaal nergens op, bovendien kan ik me slecht voorstellen dat de moeder hier commentaar op krijgt, is toch normaal?



Ik ben ooit meteen na mijn zwangerschapsverlof (baby 10 weken?) 2 weken naar Amerika gegaan voor werk, zolang baby goed verzorgt achterblijft is er toch niets aan de hand?Ik kan me wel voorstellen dat mensen dat denken. In mijn omgeving merk ik dat veel moeders het daar inderdaad best moeilijk mee hebben. Dat betekent echter niet dat je ontaard bent als je diezelfde gevoelens niet zo heftig hebt, of je daar minder door laat leiden.
Alle reacties Link kopieren
quote:rob_uit_zeist schreef op 23 oktober 2014 @ 12:48:

Ik zeg 1 woord: MOEDERGEVOELENS.Wat wil je daarmee zeggen, vind jij ook dat ze thuis moet blijven? Als een vrouw een paar daagjes weg is verdwijnen de gevoelens voor haar kind niet hoor. En ik neem aan dat vader ook prima in staat is om voor zijn kind te zorgen.
Alle reacties Link kopieren
Wat een bemoeials zeg.

Vooral die collega' s.

Die haar moederschap in twijfel trekken.

Een moeder die het hartstikke goed doet met haar kindje.

En dan nog zijn er mensen die er wat van moeten vinden.

Gewoon lekker gaan, als ze haar kindje mist kan ze weer naar huis.

Zij kan zo ook even lekker wat voor zichzelf doen, zodat ze weer volle energie heeft.

Moet kunnen hoor.
Alle reacties Link kopieren
Ik zou zelf 2 a 3 nachtjes wel de max vinden. Maar haar kind haar leven en dus zou ik echt geen commentaar gaan geven.
Alle reacties Link kopieren
Grappig de collega's trekken haar moederschap in twijfel omdat ze het kind een paar dagen bij vader achterlaat, ja ja vaders zijn slechte verzorgers, maar het kind mag wel naar de opvang zodat zij kan komen werken.

Rare lui.
Alle reacties Link kopieren
Wat een vervelende bemoeials zeg! Het is geen pasgeboren baby meer. Wie weet is zij er wel heel erg aan toe. Zegt helemaal niks over haar moederschap. En wat een anders wel of niet zou doen doet er ook niet toe. Ben zelf moeder en vind het heel erg moeilijk om m'n kinderen uit logeren te laten gaan of zelf weg te zijn langer dan 1 nacht. Maar af en toe wens ik wel dat ik daar meer van kan gaan genieten.
Alle reacties Link kopieren
Ik deed het zelf niet toen ze zo jong waren. Kon ook niet vanwege de bv maar zeggen dat ze een slechte moeder is vind ik heel ver gaan. Kom op zeg, de vader is er toch ook nog.
Nog steeds hopend op een beter leesbare vormgeving :(
Geen leukere moeder dan een blije moeder die kan genieten van uitstapjes met vriendinnen. Die vriendschap hoog in het vaandel heeft staan en dat koestert. En juist als je kindje nog zo jong is is dat makkelijk. Geen huilende/drammende peuter of kleuter met "waar is mamaaaa? Ik wil mamaaaaa!"
Alle reacties Link kopieren
Iedereen heeft wel altijd een mening (lees: iets zeiken) over hoe iemand haar kind opvoedt. Haar kind is toch in goede handen? Dan is er niks aan de hand en moet ze gewoon gaan. En al dat bemoeizuchtige gezeik van al die mensen lekker negeren. Zij weet hopelijk wel beter
Alle reacties Link kopieren
Je schrijft in de openingspost al dat je mensen die vinden dat je vriendin niet mee kan bekrompen vindt.



Waarom vraag je hier dan nog hoe wij daarover denken. Je hebt je mening al klaar. Mensen die er anders over denken vindt je bekrompen wat wil je nu nog horen dan?
Alle reacties Link kopieren
Tsjonge wat een ramp, alsof ze het kind vijf dagen alleen in de box achterlaat. Vaders kunnen héél goed moederen, in ieder geval de vaders die ik ken.
verba volant, scripta manent.
Alle reacties Link kopieren
quote:vandale schreef op 23 oktober 2014 @ 13:04:

Wat weet jij daar nou van?



Meerdere keren in de eigen familie meegemaakt.

Bij ons geen enkele moeder die haar kindje voor 1- of meerdere dagen alleen liet. Dat lieten de kersverse moeders niet gebeuren. Die gevoelens waren gewoon te sterk. Ze moesten er niet aan denken.



Even om wat recht te trekken......

Ik zeg dus niet dat de desbetreffende moeder niet weg zou mogen of zo. Ik veroordeel het absoluut niet. Laat iedere vrouw zelf doen waar ze zich het beste bij voelt.

Alleen, wat ik in eigen familie meemaak, denk ik dat heel veel moeders hun kind niet zo snel alleen laten.



En 1 vrouw zei eerst heel stoer dat ze niet zo'n 'kinder' moeder zou worden. Maar toen ze eenmaal een dochter had gekregen was ze nota bene de grootste tut met het kind. En nu was alles ineens anders.



Ik denk dat het bij een vrouw pas 'aankomt' als ze het kindje gekregen heeft en de moeder-dochter band onverwoestbaar sterk is.



Maar kan natuurlijk zijn dat er ook vrouwen zijn die dat gevoel toch anders ervaren en er anders mee om gaan.

Ik praat dus uit ervaring van eigen familie met aanhang.

Ik veroordeel niets.
Ik denk dat TO zelf 'de vriendin met kind' is.

Ik weet het wel zeker.
Rob, jouw familie zegt niets over andere vrouwen.

Wellicht heb je wat overbezorgde, tuttige familieleden die niet durven.
Alle reacties Link kopieren
Ach ja, al dat commentaar altijd uit de omgeving... laat maar lekker lullen! Iedereen weet het toch altijd beter...

Het kind is tegen die tijd 7/8 maand en al prima aan moeder gehecht. Daar gaan die 5 daagjes echt geen verschil in maken, hoor. En kind is in prima handen bij vader. Lijkt me heerlijk voor alle partijen!

Vader en dochter hebben lekker tijd samen.

En moeder kan weer even lekker helemaal opladen.
Alle reacties Link kopieren
Een ontaarde moeder is het.
This user may use sarcasm and cynicism in a way you are not accustomed to. You might suffer severe mental damage.
Eens met sinnombre. In mijn familie zijn vaders net zo veel waard als moeders en doen moeders niet moeilijk over een kind een week thuis laten. Dat betekent niet dat ze geen of minder moedergevoelens hebben.
En als de vader weg was gegaan voor een weekje was er niets aan de hand geweest als zijn vrouw het hem had gegund. M.a.w. mannen hebben geen verantwoordelijkheid of oudergevoelens. Is dit seksisme of omgekeerd seksisme? Ik weet nu echt niet meer of ik mijn beha weer wel of niet in de brand moet steken en voor wie.
Alle reacties Link kopieren
Ik vind het nogal gezeur allemaal, eigenlijk...

Baby blijft 5 dagen achter bij haar bloedeigen vader. Wat is het probleem ? We leven in 2014 en nog steeds vinden mensen dat vaders niet zo goed kunnen zorgen voor hun Eigen kind als moeders.. Ongelofelijk eigenlijk... (zat vaders die meerdere dagen weggaan voor werk of privé en geen haan die daar naar kraait.. Of nog erger, die beweert dat er dan hechtingsproblemen onstaan...)



Ter info, mijn oudste was 11 maanden en mijn jongste 13 maanden toen ik voor het eerst een lange tijd (6 nachten, 7 dagen) voor werk wegging. Geen enkel probleem. Mijn man was er en overdag gingen ze gewoon zoals normaal naar de gastouder. Geen enkel hechtingsprobleem aan over gehouden btw.
Alle reacties Link kopieren
Ik ben laatst drie nachtjes weg geweest; kind van 9 maanden bleef thuis bij papa. Ging allemaal prima, maar ik was wel blij dat ik weer thuis was. Niemand heeft in mijn gezicht gezegd dat ik een slechte moeder zou zijn of zoiets geks. Lekker gaan en fijn dat ze ook nog naar huis kan als ze heimwee krijgt maar haar kind (kon ik niet, zat in het buitenland met vliegtuig.)
Clap your hands everybody, and everybody clap your hands.
Alle reacties Link kopieren
Ik vind dit altijd zo erg, dat mensen dit zeggen. Dan moet ik altijd denken aan mannen wiens vrouw bij de geboorte overleed. Dat het kind dan 'geen goede hechting' heeft, als het niet bij de moeder is.



Bij de vader is toch niet minder goed dan bij de moeder? Als er maar een ouder is. Verder is het volgens mij alleen maar dat moeders het zelf niet aankunnen
Alle reacties Link kopieren
quote:waterplant schreef op 23 oktober 2014 @ 14:00:

En als de vader weg was gegaan voor een weekje was er niets aan de hand geweest als zijn vrouw het hem had gegund. M.a.w. mannen hebben geen verantwoordelijkheid of oudergevoelens. Is dit seksisme of omgekeerd seksisme? Ik weet nu echt niet meer of ik mijn beha weer wel of niet in de brand moet steken en voor wie.



+1!



Die dubbele standaard heb ik nooit begrepen en zal ik ook nooit gaan begrijpen!

Ze laat het kind bij de biologische vader (weetjewel die ene die haar vol met zijn EIGEN zaad heeft gepompt)

Goh en dan gaat zij een keertje iets leuks doen voor zichzelf en dan is het weer te klein in moederland die compleet bestaat uit van die stepford achtige typjes zeker?

Als een man een keer weg zou zijn geweest voor hetzij werk, hetzij wintersport of een vrijgezellenfeest van een maat dan had iedereen het ok gevonden. Als vrouw word je er echter gelijk van beticht dat je je kind aan de wolven voert als je het (nogmaals) ACHTERLAAT BIJ DE EIGEN VADER!



Tsja ik denk altijd wie het hardste roept heeft het meeste te verbergen.



Ik weet nog dat ik een vriendinnetje had op de basisschool en haar moeder riep altijd op het schoolplein hoe goed ze dit en dat wel niet deed. Nou ik heb haar anders mijn vriendinnetje meerdere malen een klap voor dr harsens zien verkopen toen ik bij hun thuis was.
De vastheid die je zoekt is even groot als de veranderlijkheid waar jij naar verlangt

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven