Zwartepieten op Facebook

16-11-2014 16:09 101 berichten
De hele zwartepietendiscussie neemt ook de overhand op mijn FB, en het lijkt er een beetje op dat ik heel alleen sta in mijn mening. Nu is er zelfs een vriendin, die ik hoog heb zitten, die op een link naar een krantenartikel een uitspraak heeft gedaan als 'als ze het niet eens zijn met onze cultuur rotten ze maar op'.

Wat doen jullie met dat soort opruierij? Ik heb al eens mijn mening ergens neergezet, maar die 'discussie' liep toen vreselijk uit de hand doordat mijn discussiepartner begon te mauwen dat ik hem blijkbaar een racist vond. Ik heb dat hele woord niet in mijn mond genomen, maar sommige mensen betrekken een discussie schijnbaar graag op zichzelf.

Het verstandigst is natuurlijk om de berichten weg te klikken met 'ik wil dit niet zien', maar hoe kan het nou dat zíj het niet zien? Hoe kan het dat weldenkende niet-Wildersstemmers zich toch laten verleiden tot op het oog discriminerende uitlatingen? Zit Zwarte Piet zo diep?
Hé, Sensy, ik lees mezelf terug.
Alle reacties Link kopieren
quote:Spijk-er schreef op 16 november 2014 @ 16:31:

Ik dacht dat dit topic over een nieuw facebookspelletje zou gaan Hahaha! Had ook gekund!
Alle reacties Link kopieren
quote:ikeaverslaafde schreef op 16 november 2014 @ 16:32:

Hé, Sensy, ik lees mezelf terug.



Je hebt mijn dubblenick-cover weggeblazen.

Hoelang duurt de ban op dubbelnicken?
quote:Sensy12 schreef op 16 november 2014 @ 16:31:

Ik vind dat je je vrienden best kunt uitkiezen op gedeelde waarden en wanneer die waarden niet overeen komen, je lekker uit elkaar moet gaan. Het niet eens zijn met elkaar over dat de kleur rood geen winterkleur is, is wat anders dan verschillen over normen en waarden. Die laatste zijn toch de basis voor hoe je met anderen omgaat. Als die verschillen opborrelen kan ik me voorstellen dat je daar even van schrikt.



Hetzelfde geldt toch ook voor een levenspartner. Ga je toch ook op zoek naar wat je samen in de basis deelt en interesseert het je geen reet of hij van hockey of voetbal houdt? Wat anders wordt het als je gelooft in gelijkheid tussen man en vrouw en hij de vrouw als mindere ziet. Dan roep je toch ook niet 'ach, we agree to disagree', maar dan maak je dat je wegkomt.Vrienden kies je. Maar familie, collega's en buren niet.
quote:Sensy12 schreef op 16 november 2014 @ 16:34:

[...]





Je hebt mijn dubblenick-cover weggeblazen.

Hoelang duurt de ban op dubbelnicken?Huh, watte?
Alle reacties Link kopieren
quote:NYC schreef op 16 november 2014 @ 16:32:

Negeren. Gewoon doen of je het niet gelezen hebt.



En wie de discussie irl gaat voeren krijgt hoe dan ook gelijk van mij. Dan is de discussie namelijk het snelst voorbij en kunnen we het ergens anders over hebben.Zo doe ik het eigenlijk ook. Die discussies zijn bij voorbaat al kansloos. Ieder zijn mening.
Alle reacties Link kopieren
Je bent toch niet vastgegroeid aan je familie, familie en buren? Daar kun je ook prima van weglopen hoor. Niemand die je met een pistool tegen je hoofd dwingt je met mensen te associëren ongeacht wat hun rol is in je leven.
Alle reacties Link kopieren
quote:Sensy12 schreef op 16 november 2014 @ 16:31:

Ik vind dat je je vrienden best kunt uitkiezen op gedeelde waarden en wanneer die waarden niet overeen komen, je lekker uit elkaar moet gaan. Het niet eens zijn met elkaar over dat de kleur rood geen winterkleur is, is wat anders dan verschillen over normen en waarden. Die laatste zijn toch de basis voor hoe je met anderen omgaat. Als die verschillen opborrelen kan ik me voorstellen dat je daar even van schrikt.



Hetzelfde geldt toch ook voor een levenspartner. Ga je toch ook op zoek naar wat je samen in de basis deelt en interesseert het je geen reet of hij van hockey of voetbal houdt? Wat anders wordt het als je gelooft in gelijkheid tussen man en vrouw en hij de vrouw als mindere ziet. Dan roep je toch ook niet 'ach, we agree to disagree', maar dan maak je dat je wegkomt.



Wow wat een verschil. Mijn partner zou ik over andere dingen gelijkstemmig mee willen zijn dan met vrienden. Ik heb hele verschillende vriendinnen, van links tot rechts , en dat mag ieder voor zich weten, je hoeft niet met ze samen te wonen. Van vrienden heb ik meer dingen waar we tussen verschillen zonder dat het voor mij een probleem is, een partner vind ik dan weer een ander geval.



Nou ja, zo zie je maar hoe je daarmee kan verschillen.
Als je tot over je oren in de soep zit, zie je de gehaktballen pas naast je drijven
Alle reacties Link kopieren
Voor mij verschilt een vriendschap niet veel met een relatie. Natuurlijk gaat een relatie dieper, maar hetzelfde principe hanteer ik ook voor mijn vriendschappen. Het was meer om contrast aan te duiden tussen het oneens zijn met elkaar als het gaat om oppervlakkige dingen vs oneens zijn over meer fundamentele zaken.
quote:Mylene_Valerie schreef op 16 november 2014 @ 16:38:

[...]





Wow wat een verschil. Mijn partner zou ik over andere dingen gelijkstemmig mee willen zijn dan met vrienden. Ik heb hele verschillende vriendinnen, van links tot rechts , en dat mag ieder voor zich weten, je hoeft niet met ze samen te wonen. Van vrienden heb ik meer dingen waar we tussen verschillen zonder dat het voor mij een probleem is, een partner vind ik dan weer een ander geval.



Nou ja, zo zie je maar hoe je daarmee kan verschillen.Ik heb ook wel zeer verschillende vrienden, maar als iemand zoiets zou zeggen als "dan rotten ze maar op naar eigen land", zou bij mij de vriendschap wel zeer snel bekoelen. Zou dat geen probleem zijn voor jou?
quote:Nouschi schreef op 16 november 2014 @ 16:17:

Pleur ze eraf zou ik zeggen.



+1

Mensen die echt racistische opmerkingen maken verwijder ik.
Om een of andere merkwaardige reden heb ik op FB nog helemaal geen ZP-discussie voorbij zien komen. Ik weet dus niet wat ik zou doen met de 'dan rot je maar op' mensen.

Overigens vind ik je laatste zin in de OP toch een beetje opruiend: er zijn wel degelijk weldenkende Wilders-stemmers.
quote:Star schreef op 16 november 2014 @ 16:51:

[...]





+1

Mensen die echt racistische opmerkingen maken verwijder ik.Precies en dat geldt voor zowel de voor als tegenstanders van zwarte piet.
quote:Nouschi schreef op 16 november 2014 @ 16:25:

[...]





Het is net het VF. Nah. Die negeerknop werkt toch niet zo lekker als die ontvriend-knop.
quote:Lady-Voldemort schreef op 16 november 2014 @ 16:53:

[...]





Nah. Die negeerknop werkt toch niet zo lekker als die ontvriend-knop.Ontvrienden is veel lekkerder dan negeren
Voor of tegen, wat een gekut!

Ik heb er al 3 mensen afgepleurd.
Op mijn Facebook zijn er een paar die tegen zijn en het inderdaad racistisch vinden en er zijn er ook een paar die vinden dat je van een kinderfeest af moet blijven en dat het niet racistisch is. Geen overhitte discussies want men reageert gewoon niet op elkaar en niemand vraagt "wat vind je er nou van?". Wel zo prettig, ik plaats zelf niks over dit onderwerp omdat ik geen zin heb in een discussie. Mocht er toch nog een verhitte discussie plaats gaan vinden dan zorg ik ervoor dat ik alle berichten gewoon even niet zie, kun je toch aangeven bij Facebook?



Een ding hebben beide groepen wel gemeen: Demonstreren mag op een nette manier maar die rellen zijn belachelijk.
Ik vind het wel handig om te weten wie de echte diehard-pietenvoor- of -tegenstanders zijn. Als ik ze tegenkom, heb ik het daar dus niet over als onze meningen enorm verschillen.
Alle reacties Link kopieren
quote:Star schreef op 16 november 2014 @ 16:58:

[...]





Ontvrienden is veel lekkerder dan negeren Ga ik vanaf nu mensen hier ontvrienden
Ouwe tang, verveel je je soms? Zoek eens een andere hobby dan mensen op dit forum af te zeiken, graftak!
quote:SaveTheDay schreef op 16 november 2014 @ 17:00:

Voor of tegen, wat een gekut!

Ik heb er al 3 mensen afgepleurd.Met die mooie bijna-rijmerij lijkt dit bijna een Sinterklaasgedicht.
Alle reacties Link kopieren
Door Peter Buurman. Zaterdag 15 november 2014.



'de traditionele rellen tijdens de intocht van Sinterklaas werden dit jaar ontsierd door de aanwezigheid van honderden kinderen. Met onder andere vrolijk zingen, zwaaien en snoep eten bezorgden zij relschoppers een vervelende dag. Het is nog onduidelijk hoe dit heeft kunnen gebeuren. De burgemeester van Gouda heeft een uitgebreid onderzoek ingesteld.



Relschopper Ron (39) uit zijn onvrede over de kinderen. "Ieder jaar worden het er meer. Dan staan ze daar een beetje 'zie ginds komt de stoomboot' te zingen en te lachen, terwijl ze helemaal niet doorhebben waar deze traditie echt om draait: elkaar de hersenen inslaan.



Het zorgt voor ongemakkelijke taferelen, vertelt woordvoerder Jordi van Nieuwenhuijzen: 'met de kinderen er ij is het lastiger knokken. Natuurlijk hebben zij hier niets te zoeken, maar als ze toe staan te kijken voel ik me een stuk ongemakkelijker als ik iemand te lijf ga met een ijzeren staaf. Dit moet echt een halt toe geroepen worden.'



Omstanders zeggen dat de oproerpolitie erg laat handelde. Schijnbaar stonden de kinderen al uren te zingen voor er werd ingegrepen.'
You may say I'm a dreamer, but I'm not the only one.
Alle reacties Link kopieren
Ach, een stevige discussie op FB durf ik wel aan, ook met vrienden. Sowieso hoeven vrienden niet altijd mijn stand punt te delen. Zou ook wat zijn zeg, als we allemaal hetzelfde waren en hetzelfde vonden. Dus ik zet gewoon onder de nieuwsberichten die gedeeld worden dat ik voor de nieuwe kleuren van Piet ben. Als vrienden mij daarom niet meer zouden willen zien, jammer dan.
Alle reacties Link kopieren
"Het verstandigst is natuurlijk om de berichten weg te klikken met 'ik wil dit niet zien', maar hoe kan het nou dat zíj het niet zien? Hoe kan het dat weldenkende niet-Wildersstemmers zich toch laten verleiden tot op het oog discriminerende uitlatingen? Zit Zwarte Piet zo diep?"





je kan je natuurlijk ook afvragen waarom jíj het niet zoals hen ziet?
en me vriend die wilt ook nog wat zegge
quote:ikeaverslaafde schreef op 16 november 2014 @ 17:11:

[...]





Met die mooie bijna-rijmerij lijkt dit bijna een Sinterklaasgedicht.
Wat ook 'grappig' is.. Zowel op Facebook en in mijn omgeving merk ik juist dat het vooral de Nederlanders zijn die vinden dat het rasisme is. Van getinte mensen hoor ik juist voornamelijk dat Sinterklaas en zwarte Piet gewoon bij onze cultuur horen en dat zwarte Piet zwart is door het roet van de schoorsteen. Dus die opmerkingen van oprotten naar eigen land gaat een beetje moeilijk. Heb ook nog nooit een getint iemand kwaad zien worden op een kind omdat hij/zij aangesproken werd als zwarte Piet.



Het lijkt me wel raar als je als getinte voor bent en je racistisch tegenover je eigen ras wordt genoemd door een Nederlander.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven