Zwartepieten op Facebook

16-11-2014 16:09 101 berichten
De hele zwartepietendiscussie neemt ook de overhand op mijn FB, en het lijkt er een beetje op dat ik heel alleen sta in mijn mening. Nu is er zelfs een vriendin, die ik hoog heb zitten, die op een link naar een krantenartikel een uitspraak heeft gedaan als 'als ze het niet eens zijn met onze cultuur rotten ze maar op'.

Wat doen jullie met dat soort opruierij? Ik heb al eens mijn mening ergens neergezet, maar die 'discussie' liep toen vreselijk uit de hand doordat mijn discussiepartner begon te mauwen dat ik hem blijkbaar een racist vond. Ik heb dat hele woord niet in mijn mond genomen, maar sommige mensen betrekken een discussie schijnbaar graag op zichzelf.

Het verstandigst is natuurlijk om de berichten weg te klikken met 'ik wil dit niet zien', maar hoe kan het nou dat zíj het niet zien? Hoe kan het dat weldenkende niet-Wildersstemmers zich toch laten verleiden tot op het oog discriminerende uitlatingen? Zit Zwarte Piet zo diep?
Alle reacties Link kopieren
quote:closednote schreef op 16 november 2014 @ 17:44:

Wat ook 'grappig' is.. Zowel op Facebook en in mijn omgeving merk ik juist dat het vooral de Nederlanders zijn die vinden dat het rasisme is. Van getinte mensen hoor ik juist voornamelijk dat Sinterklaas en zwarte Piet gewoon bij onze cultuur horen en dat zwarte Piet zwart is door het roet van de schoorsteen. Dus die opmerkingen van oprotten naar eigen land gaat een beetje moeilijk. Heb ook nog nooit een getint iemand kwaad zien worden op een kind omdat hij/zij aangesproken werd als zwarte Piet.



Het lijkt me wel raar als je als getinte voor bent en je racistisch tegenover je eigen ras wordt genoemd door een Nederlander.Dus Nederlanders zijn geen getinte mensen?
Alle reacties Link kopieren
Ach, deze hele pietendiscussie is gewoon een treffend voorbeeld van Nederland op zijn smalst en een soort van 'weg-met-ons' cultuurtje, het politieke correctheids-principe, wat gemiep over slavernij en centjes die geclaimd moeten worden, over de ruggen van een oud kinderfeessie. Schaf dan ook meteen het kwaku-festival of suikerfeest af, zijn we van dat hele gelazer ook meteen af. Wie debiel genoeg is om een soort van stroopwafel piet of kaaspiet te verzinnen, teneinde wat gefrustreerde beroeps- zeurnegers tegemoet te komen, die gaat maar lekker zijn eigen gang, maar ik vind ze lijken of lui die net vlektyfus opgelopen hebben. die quincy heeft t voor mekaar, en hij heeft zelf al gezegd er uit gestapt zijn, maar het gif is wel alvast geplant, waarvoor mijn grote dank overigens. (not dus) en verder ga ik er niet meer op in. Enneh, blijf vooral op bouterse stemmen, steun de jihad van IS, en droom lekker verder.
Mila: Je snapt volgens mij best wel hoe ik het bedoel, geen zin om daar ook nog over te gaan discussiëren .
quote:denachtzuster schreef op 16 november 2014 @ 17:16:

Door Peter Buurman. Zaterdag 15 november 2014.



'de traditionele rellen tijdens de intocht van Sinterklaas werden dit jaar ontsierd door de aanwezigheid van honderden kinderen. Met onder andere vrolijk zingen, zwaaien en snoep eten bezorgden zij relschoppers een vervelende dag. Het is nog onduidelijk hoe dit heeft kunnen gebeuren. De burgemeester van Gouda heeft een uitgebreid onderzoek ingesteld.



Relschopper Ron (39) uit zijn onvrede over de kinderen. "Ieder jaar worden het er meer. Dan staan ze daar een beetje 'zie ginds komt de stoomboot' te zingen en te lachen, terwijl ze helemaal niet doorhebben waar deze traditie echt om draait: elkaar de hersenen inslaan.



Het zorgt voor ongemakkelijke taferelen, vertelt woordvoerder Jordi van Nieuwenhuijzen: 'met de kinderen er ij is het lastiger knokken. Natuurlijk hebben zij hier niets te zoeken, maar als ze toe staan te kijken voel ik me een stuk ongemakkelijker als ik iemand te lijf ga met een ijzeren staaf. Dit moet echt een halt toe geroepen worden.'



Omstanders zeggen dat de oproerpolitie erg laat handelde. Schijnbaar stonden de kinderen al uren te zingen voor er werd ingegrepen.'

quote:waterplant schreef op 16 november 2014 @ 18:54:

[...]



+10000000 spuugzat ben ik van dit gezeik..
Ik vond het juist reuze geestig. Ik zag een familielid met 270 "vrienden" zich zelf volledig in de nesten werken door deze discussie op FB aan te zwengelen. Voor je het weet sta je bekent als die gene met griezelige racistische vrienden. Gewoon lekkere najaarsschoonmaak houden op je FB en blij zijn dat je weet wat je vrienden echt denken.



Daarnaast gaan we misschien ook na denken wat we op FB pleuren, gewoon weer lekker foto's van de kinderen en huisdieren
Alle reacties Link kopieren
Wat ik jammer vind is dat er heel veel op zich plausibele redenaties voorbij komen, waarom piet zwart moet blijven. Maar in al die mooi geschreven redenaties staat wel een zin die het relaas volledig onder uit haalt. En dan iets in de trant van " mensen die hier niet thuis horen" . Om te janken vind ik dat.
Alle reacties Link kopieren
quote:waterplant schreef op 16 november 2014 @ 19:01:

Ik vond het juist reuze geestig. Ik zag een familielid met 270 "vrienden" zich zelf volledig in de nesten werken door deze discussie op FB aan te zwengelen. Voor je het weet sta je bekent als die gene met griezelige racistische vrienden. Gewoon lekkere najaarsschoonmaak houden op je FB en blij zijn dat je weet wat je vrienden echt denken.



Daarnaast gaan we misschien ook na denken wat we op FB pleuren, gewoon weer lekker foto's van de kinderen en huisdieren Vergeet de ontelbare selfies niet Kunnen we weer 'ooh wat ben je mooooiiiii' tikken en ons een ongeluk liken.
Alle reacties Link kopieren
Ik snap al het gelazer niet zo. Mij maakt het allemaal niks uit. Dat het nu zo ver moet komen dat mensen elkaar hierover de koppen gaan inslaan is echt sneu. Kinderen bang van de ruziënde mensen, heel jammer.
Alle reacties Link kopieren
Wat pas echt om te janken is dat mensen doelbewust het feest voor kinderen gaan verstoren. Discussie, prima. Aanpassingen gedaan, prima. Maar waarom in godennaam dan toch nog tijdens een intocht, waar verdorie zoveel kinderen aanwezig zijn die genieten van een mooi feest, de orde verstoren. Ik vind dat in en in triest, die mensen moeten zich schamen. Dit alles gaat veel verder dan de hele discussie en mede daarom ben ik het ook spuugzat.
Alle reacties Link kopieren
Eén ding is zeker: Sinterklaas zal nooit meer hetzelfde zijn.
Alle reacties Link kopieren
Nou als ik later kinderen krijg is het nog precies zoals wij het vroeger vierden
Alle reacties Link kopieren
Dus omdat al die vrienden, vriendinnen of familie jouw mening niet delen op FB, open je hier een topic? En vervolgens een Wilders vergelijk maken... nee, jij bent geen haar beter hoor.
Alle reacties Link kopieren
Alle reacties Link kopieren
Ik heb me nog nooit in die hele discussie gemengd en doe dat nu ook niet. Ik zie wel op het Viva forum al heel lang steeds een topic voorbij komen of het racistisch is of niet, volgens mij liep dat topic zelfs in de zomer.

Ik denk er het mijne van, ook op Facebook. Ik ga met niemand in discussie want ik heb daar he-le-maal geen zin in.
quote:judith23 schreef op 16 november 2014 @ 19:10:

Dus omdat al die vrienden, vriendinnen of familie jouw mening niet delen op FB, open je hier een topic? En vervolgens een Wilders vergelijk maken... nee, jij bent geen haar beter hoor.Wilders had van mij het voordeel van de twijfel tot het moment van zijn 'minder Marokkanen'. Je mag van mij best vinden dat Piet zwart moet blijven maar als vrienden vervolgens opmerkingen maken als 'dan rot je maar op naar je eigen land' vind ik dat echt schokkend, omdat ik ze in de praktijk helemaal niet op die manier ken (die 'Wilders-manier' dus).
Alle reacties Link kopieren
Ik moet om de hele discussie alleen maar heel hard lachen. Om beide partijen trouwens. Zou er bijna Facebook voor nemen.
You may say I'm a dreamer, but I'm not the only one.
quote:minnimouse schreef op 16 november 2014 @ 19:14:

Ik heb me nog nooit in die hele discussie gemengd en doe dat nu ook niet. Ik zie wel op het Viva forum al heel lang steeds een topic voorbij komen of het racistisch is of niet, volgens mij liep dat topic zelfs in de zomer.

Ik denk er het mijne van, ook op Facebook. Ik ga met niemand in discussie want ik heb daar he-le-maal geen zin in.Ik ga het ook niet meer doen, want ik krijg toch geen voet aan de grond en erger me er alleen maar aan. Maar het kost me ook wel moeite om het niet te doen Vanmiddag las ik dus zo'n 'dan rot je maar op' reactie van iemand die ik heel aardig vind, zo ongeveer de aardigste die ik ken tot in het overdrevene aan toe. Dan sta je wel even te kijken, en niet in positieve zin. Ik ben nog aan het dubben of ik er buiten FB om nog iets over moet zeggen.
En of de duvel ermee speelt kreeg ik ook een bericht van MELD Internetdiscriminatie. Als ik al die reacties (ook van niet-vrienden) zou gaan melden, krijgt die club het nog druk.
Alle reacties Link kopieren
quote:betjebig schreef op 16 november 2014 @ 19:23:

En of de duvel ermee speelt kreeg ik ook een bericht van MELD Internetdiscriminatie. Als ik al die reacties (ook van niet-vrienden) zou gaan melden, krijgt die club het nog druk.Joh, maak je niet druk.
You may say I'm a dreamer, but I'm not the only one.
Ik zag de plaatjes op op FB bij goede vrienden.

Plaatje verwijder ik en mijn beeld van de goede vrienden stel ik bij. Ik reageer echt nergens op.



Zo zonde allemaal dit.



Discussie prima, voor- en tegenstanders ook prima, compromis onvermijdelijk en m.i. ook de enige oplossing.

Beetje geven en nemen voor beide kanten.

En dan allemaal verder ophouden te zeiken en te zeuren en te drammen!
Alle reacties Link kopieren
Betje, betrek hun meningen niet op jezelf hé! Ik zou er niets van zeggen, misschien hoogstens een eerlijke:"Goh, wist niet dat je er over dacht." en het daarbij laten. Zowel voor- als tegenstanders laten zich te veel meeslepen beide gedreven door haat. Met zo'n discussie wil je toch niks te maken hebben, dus laten gaan en/of je verbazing uitspreken.
quote:betjebig schreef op 16 november 2014 @ 19:23:

En of de duvel ermee speelt kreeg ik ook een bericht van MELD Internetdiscriminatie. Als ik al die reacties (ook van niet-vrienden) zou gaan melden, krijgt die club het nog druk.



FB vindt niks discriminatie hoor.

Stelletje stomme sloapers daar.
Gezellig Sinterklaas ;-)Maar heel eerlijk, zelfs ik zou diep teleurgesteld zijn als ik een zwarte piet van witte chocola zou krijgen. Ennu, voor de intimi onder ons, Sinterklaas en zwarte Piet bestaan niet echt, niet door vertellen hoor. En rond Kerst heb ik nog een leuk nieuwtje voor jullie.
Vriend had vanmorgen een bruine chocoladeletter in zijn schoen en ik een witte

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven