Zwartepieten op Facebook

16-11-2014 16:09 101 berichten
De hele zwartepietendiscussie neemt ook de overhand op mijn FB, en het lijkt er een beetje op dat ik heel alleen sta in mijn mening. Nu is er zelfs een vriendin, die ik hoog heb zitten, die op een link naar een krantenartikel een uitspraak heeft gedaan als 'als ze het niet eens zijn met onze cultuur rotten ze maar op'.

Wat doen jullie met dat soort opruierij? Ik heb al eens mijn mening ergens neergezet, maar die 'discussie' liep toen vreselijk uit de hand doordat mijn discussiepartner begon te mauwen dat ik hem blijkbaar een racist vond. Ik heb dat hele woord niet in mijn mond genomen, maar sommige mensen betrekken een discussie schijnbaar graag op zichzelf.

Het verstandigst is natuurlijk om de berichten weg te klikken met 'ik wil dit niet zien', maar hoe kan het nou dat zíj het niet zien? Hoe kan het dat weldenkende niet-Wildersstemmers zich toch laten verleiden tot op het oog discriminerende uitlatingen? Zit Zwarte Piet zo diep?
Alle reacties Link kopieren
quote:betjebig schreef op 16 november 2014 @ 19:17:

[...]



Wilders had van mij het voordeel van de twijfel tot het moment van zijn 'minder Marokkanen'. Je mag van mij best vinden dat Piet zwart moet blijven maar als vrienden vervolgens opmerkingen maken als 'dan rot je maar op naar je eigen land' vind ik dat echt schokkend, omdat ik ze in de praktijk helemaal niet op die manier ken (die 'Wilders-manier' dus).Oke, ik twijfel nu echt. Die Wilders manier? Dus weldenkende Wilders stemmers, zijn volgens jou per definitie racisten. Wilders zelf stond ook niet te scanderen van: "minder, minder, minder", maar een deel van zijn aanhang. Je bent zelf ook aan het generaliseren en niet veel beter dan: "ga terug naar je eigen land".



Ik snap je achterliggende gedachte wel, maar op deze manier verlaag je jezelf tot het niveau die je wilt aankaarten met dit topic.
quote:Star schreef op 16 november 2014 @ 16:51:

[...]





+1

Mensen die echt racistische opmerkingen maken verwijder ik.Mensen die mij voor racist uitmaken omdat ik hun mening niet deel, zijn ook verwijderings- waardig.
quote:waterplant schreef op 16 november 2014 @ 19:49:

Gezellig Sinterklaas ;-)Maar heel eerlijk, zelfs ik zou diep teleurgesteld zijn als ik een zwarte piet van witte chocola zou krijgen. Ennu, voor de intimi onder ons, Sinterklaas en zwarte Piet bestaan niet echt, niet door vertellen hoor. En rond Kerst heb ik nog een leuk nieuwtje voor jullie.Ja zeg je gaat mij toch niet vertellen dat de kerstman óók niet bestaat!
Alle reacties Link kopieren
Ach, wat mij betreft kan de gehele zwarte én witte bevolking in de stront zakken. Voor "weg met zwarte piet" komt half Nederland in opstand om hun goed- of afkeuring uit te spreken. Ondertussen wordt elders in het land de witte en zwarte bevolking massaal ontslagen, uitgeknepen, uit hun (koop)huis geflikkerd omdat ze het niet meer kunnen betalen, en worden zwarte en witte oude mensen aan hun lot overgelaten met de nieuwe zorgregels.

Zorg is straks voor zwart en wit niet meer te betalen.

En daar zie ik helemaal niemand de straat voor opgaan om tegen de demonstreren.

Ergo: zwart en wit hebben de prioriteiten niet op een rijtje. Laat ze elkaar maar afslachten om deze nutteloze discussie. Ze verdienen niet beter.
quote:judith23 schreef op 16 november 2014 @ 20:07:

[...]





Oke, ik twijfel nu echt. Die Wilders manier? Dus weldenkende Wilders stemmers, zijn volgens jou per definitie racisten. Wilders zelf stond ook niet te scanderen van: "minder, minder, minder", maar een deel van zijn aanhang. Je bent zelf ook aan het generaliseren en niet veel beter dan: "ga terug naar je eigen land".



Ik snap je achterliggende gedachte wel, maar op deze manier verlaag je jezelf tot het niveau die je wilt aankaarten met dit topic.Oh ja, en Wilders had daar part noch deel aan. Die had ook echt niet verwacht dat dat zou gebeuren na zijn vraag 'Willen we meer Marokkanen?'. Grapjas.
Alle reacties Link kopieren
Op mijn Facebook heb ik wel vrienden die een andere mening dan ik zijn toegedaan over dit onderwerp (en over andere onderwerpen). Echter zij uitten hun mening op een vriendelijke en respectvolle manier. Hoewel ik het niet met ze eens ben is dat helemaal geen probleem. Het is niet het feit dat je een andere mening hebt maar hoe je die onderbouwt en uit.

Ik heb wel een paar mensen op Facebook zitten wier politieke meningen ik echt heel erg vervelend vind. Die mensen zie ik ook niet als echte vrienden maar kan ik om sociale redenen er niet afgooien. Maar hun mening schokt mij verder niet want dat wist ik allang van die mensen. Ik wist ook precies uit welke hoek ze zouden komen over zwarte piet en dat deden ze ook. Maar goed dat wist ik allang van ze dus ik ga daar verder ook geen woorden aan vuil maken.
Alle reacties Link kopieren
quote:betjebig schreef op 16 november 2014 @ 20:51:

[...]



Oh ja, en Wilders had daar part noch deel aan. Die had ook echt niet verwacht dat dat zou gebeuren na zijn vraag 'Willen we meer Marokkanen?'. Grapjas.Ben blij dat je het inhoudelijke deel niet ontkent en alleen dit stukje eruit pikt om zo een geheel andere discussie te krijgen.
quote:diamond-gloss schreef op 16 november 2014 @ 20:12:

[...]



Ja zeg je gaat mij toch niet vertellen dat de kerstman óók niet bestaat!Ik verraad nog niks maar het wordt een cliffhanger.
quote:Bieb2.0 schreef op 16 november 2014 @ 20:05:

Vriend had vanmorgen een bruine chocoladeletter in zijn schoen en ik een witte Geen tijd gehad om ze stiekem om te ruilen?
Alle reacties Link kopieren
Ik ben het helemaal met je eens betjebig. Ik heb zelf ook behoorlijk racistische uitspraken voorbij zien komen van mensen waarvan ik het niet had verwacht. Dat iemand voor zwarte piet is begrijp ik heus wel. Dat er dan uitspraken voorbij komen als: "dan rotten die kanker negers toch lekker op naar hun eigen land!!", "dan moet het Suikerfeest ook afgeschaft worden" en "als zwarte piet hier niet welkom is dan spelen wij ook geen sinterklaas meer voor kindertjes in Afrika" begrijp ik dan weer niet. Ik heb eerlijk gezegd nog geen enkel goed argument gehoord waarom zwarte piet in zijn huidige vorm moet blijven bestaan. Een kleine aanpassing, bijv. zwarte vegen ipv geheel zwart gezicht zou al een hoop oplossen volgens mij. Ik zie ook niet hoe dit het feest zou verpesten en het feest wordt zo toegankelijker voor de mensen die zich nu beledigd voelen. Is dit nu echt zo erg?

Wat ik ook schokkend vind is dat je dus meteen voor landverrader of negerhoer o.i.d. wordt uitgescholden als je niet voor zwarte piet in zijn huidige vorm bent.
Net weer eentje: Piet is zwart en smurfen zijn blauw. Als je het hier niet mee eens bent is Nederland niets voor jou.



Weten jullie toevallig een leuk plaatje met de vraag waar je als Nederlander zonder ander vaderland heen moet als je vindt dat Piet wel een metamorfose kan gebruiken? Gewoon ludiek bedoeld.
Alle reacties Link kopieren
Wat ik doe met zulke opruierij?

Euhm....niets

Of is dat maatschappelijk niet verantwoord genoeg?



Het zal me hoegenaamd jeuken hoe men over zwarte/witte/stroopwafelpieten denkt



Ik snap werkelijk het probleem niet



Ik heb een aantal vrienden die altijd zielige dierenplaatjes plakken

Ook niet mijn ding

Vind ik dan verder ook niets van, scroll er gewoon snel langs
Luister nou maar gewoon naar wat ik zeg!
quote:betjebig schreef op 17 november 2014 @ 19:48:

Net weer eentje: Piet is zwart en smurfen zijn blauw. Als je het hier niet mee eens bent is Nederland niets voor jou.



Weten jullie toevallig een leuk plaatje met de vraag waar je als Nederlander zonder ander vaderland heen moet als je vindt dat Piet wel een metamorfose kan gebruiken? Gewoon ludiek bedoeld.



ik heb veel mensen ontvriend hierom.

bij 'maar ik bemoei niet' hebben ze leuke antwoorden en bij 'tatta's be like' . Ik moet eerlijk zeggen dat ik ze alleen bij gelijkgestemden in priveberichten deel.

Hilarisch: mijn pro schoonmoeder had een plaatje dat ik wel durfde te delen (zwarte pieten discussie bingo) gelijk gedeeld als argument voor haar. Ze deed ook gelijk veel gezelliger tegen me.

En verder zeg ik er toch altijd een keer iets van als het me te gortig word.
Ik doe daar op facebook ook idd niets mee net als Summer.

En zo doe ik ook niets met posts die schreeuwen Zwarte Piets is racisme en slavernij etc. daar scrol ik evengoed overheen.
Alle reacties Link kopieren
quote:diamond-gloss schreef op 17 november 2014 @ 20:01:

Ik doe daar op facebook ook idd niets mee net als Summer.

En zo doe ik ook niets met posts die schreeuwen Zwarte Piets is racisme en slavernij etc. daar scrol ik evengoed overheen.

Sterker nog, ik doe er in een normaal gesprek met mensen ook niet aan mee

Dan zeg ik, luitjes heb het leuk met elkaar, ik ga even de gezelligheid opzoeken
Luister nou maar gewoon naar wat ik zeg!
quote:Summerdance schreef op 17 november 2014 @ 20:06:

[...]



Sterker nog, ik doe er in een normaal gesprek met mensen ook niet aan mee

Dan zeg ik, luitjes heb het leuk met elkaar, ik ga even de gezelligheid opzoekenGoede tip! Ga ik gebruiken.
.
Alle reacties Link kopieren
Ik negeer het op FB volledig, ik heb echt geen zin om aan die hysterie mee te doen. Ik zie genoeg voorbij komen, dan zucht ik even en scroll gewoon verder. Ik heb wel andere dingen om me druk over te maken dan zwarte (of witte, of regenboog) piet.
quote:betjebig schreef op 16 november 2014 @ 19:22:

[...]



Ik ga het ook niet meer doen, want ik krijg toch geen voet aan de grond en erger me er alleen maar aan. Maar het kost me ook wel moeite om het niet te doen Vanmiddag las ik dus zo'n 'dan rot je maar op' reactie van iemand die ik heel aardig vind, zo ongeveer de aardigste die ik ken tot in het overdrevene aan toe. Dan sta je wel even te kijken, en niet in positieve zin. Ik ben nog aan het dubben of ik er buiten FB om nog iets over moet zeggen.

Als ik iemand IRL echt heel aardig vind, zou ik er buiten FB wat van zeggen denk ik. Al was het maar om haar erop te wijzen dat ze beter moet nadenken hoe iets op FB overkomt en door wie het gebruikt wordt.



De anderen zou ik gewoon van FB pleuren. Maar ja, ik heb makkelijk praten, ik heb zo'n elitaire tijdlijn met allemaal keurige witte mensen die tegen Zwarte Piet zijn, of het op z'n minst geen punt vinden als-ie weer eens een ander kleurtje krijgt. En zelfs dat politiek correcte gezever word ik nu een beetje zat: alsof er geen andere onderwerpen op de wereld zijn om het over te hebben.
quote:korenwolf schreef op 18 november 2014 @ 10:55:

[...]



En zelfs dat politiek correcte gezever word ik nu een beetje zat: alsof er geen andere onderwerpen op de wereld zijn om het over te hebben.Hear,hear.
Alle reacties Link kopieren
quote:betjebig schreef op 16 november 2014 @ 16:16:

Dit is een ándere, Lady Voldemort Het gaat mij niet om het standpunt, maar over vrienden die je aardig vindt die ineens dingen gaan roepen die je fout vindt. Zo heb ik bijvoorbeeld ook een neef die wel eens linkjes plaatst over voordeeltjes die asielzoekers krijgen, waarna er iets geroepen wordt over ouderen die kreperen in verzorgingstehuizen. Dat vind ik zo jammer, dan zakt zo iemand toch een beetje door het ijs.

Maar Zwarte Piet is actueler

Waarom zakt iemand door het ijs als diegene een andere mening dan de jouwe is toegedaan?



Misschien is het die superieure houding van je die je uitstraalt naar al die personen die hen zo dwars zit?
Alle reacties Link kopieren
quote:Mopsie41 schreef op 16 november 2014 @ 20:11:

[...]



Mensen die mij voor racist uitmaken omdat ik hun mening niet deel, zijn ook verwijderings- waardig.+1
quote:markovic schreef op 18 november 2014 @ 13:48:

[...]



Waarom zakt iemand door het ijs als diegene een andere mening dan de jouwe is toegedaan?



Misschien is het die superieure houding van je die je uitstraalt naar al die personen die hen zo dwars zit?Ik voel me enorm superieur aan domme mensen. En ik vind racisten heel dom. Sorry.
quote:Greeenlight schreef op 16 november 2014 @ 22:35:

Ik ben het helemaal met je eens betjebig. Ik heb zelf ook behoorlijk racistische uitspraken voorbij zien komen van mensen waarvan ik het niet had verwacht. Dat iemand voor zwarte piet is begrijp ik heus wel. Dat er dan uitspraken voorbij komen als: "dan rotten die kanker negers toch lekker op naar hun eigen land!!", "dan moet het Suikerfeest ook afgeschaft worden" en "als zwarte piet hier niet welkom is dan spelen wij ook geen sinterklaas meer voor kindertjes in Afrika" begrijp ik dan weer niet. Ik heb eerlijk gezegd nog geen enkel goed argument gehoord waarom zwarte piet in zijn huidige vorm moet blijven bestaan. Een kleine aanpassing, bijv. zwarte vegen ipv geheel zwart gezicht zou al een hoop oplossen volgens mij. Ik zie ook niet hoe dit het feest zou verpesten en het feest wordt zo toegankelijker voor de mensen die zich nu beledigd voelen. Is dit nu echt zo erg?

Wat ik ook schokkend vind is dat je dus meteen voor landverrader of negerhoer o.i.d. wordt uitgescholden als je niet voor zwarte piet in zijn huidige vorm bent.



deze uitspraken ben ik inmiddels ook meerdere malen tegen gekomen en verbaas mij echt over sommige 'vrienden' hierover.



Persoonlijk vind ik zwarte piet niet racistisch maar heb ook geen moeite met andere kleur pieten er tussendoor. Kinderen groeien daar gewoon in mee. Wat ik erg vind is dat deze hele discussie zoveel haat en nijd en strijd oproert, dat vind ik zelfs zorgelijk.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven