Hou jij rekening met de nutriscore?

11-04-2024 20:51 155 berichten
Alle reacties Link kopieren Quote
De titel zegt het al. Het staat nog niet op alle producten, maar ik schrok best van de score van sommige producten die ik lekker vind. Zo wist ik niet dat salami score E heeft. Ik merk dat ik dan toch extra ga nadenken of ik het wel zou kopen.
Jij mag alles worden wat je wilt.
Ok, ik word een probleem.
Alle reacties Link kopieren Quote
Nee, daar hou ik totaal geen rekening mee.
Alle reacties Link kopieren Quote
Nee, ik kijk er ook nooit naar.
Alle reacties Link kopieren Quote
Nee.

In België is die nutri-score zo'n beetje op niets gestoeld en volkomen waardeloos.
Dingen die minstens label D zouden moeten krijgen krijgen label A of B omdat er eens een aardbei aan geroken heeft.
Dingen die minstens label B zouden moeten krijgen krijgen label E.

Ik geloof dus niet zo in die labels.
Is dit nu later?
Ik snap geen donder van het leven
Ik weet nog steeds niet wie ik ben
Alle reacties Link kopieren Quote
Die nutriscore is stompzinnig. Producten krijgen een letter - vergeleken met producten in dezelfde productgroep. Dus jouw salami is dan 'ongezonder' dan bijvoorbeeld kipfilet maar ondertussen liggen er wel salamipizza's met score C in het vriesvak. Want vergeleken met een quatro stagione / quatro formaggi is die pizza weer 'gezonder'.
Alle reacties Link kopieren Quote
Ja, ik kijk er wel naar. Dat wil niet zeggen dat ik iets met een nutriscore D altijd weer in het schap leg maar ik probeer wel voornamelijk onbewerkte producten te kopen.
Alle reacties Link kopieren Quote
Nee.
Er wordt vers vruchtensap verkocht met scrode E en chips met score C. Dan haak ik af hoor.

(Ja, ik snap dat het om productcategorieën gaat, maar de logica ontgaat me dan nog steeds volledig...).
Alle reacties Link kopieren Quote
Wissewis schreef:
11-04-2024 20:56
Nee.

In België is die nutri-score zo'n beetje op niets gestoeld en volkomen waardeloos.
De nutriscore is gestandaardiseerd ingevoerd in heel Europa en daarom exact even op niets gestoeld en waardeloos in NL.
Alle reacties Link kopieren Quote
Yup ik kijk ernaar.

Maar het is alleen nuttig als je spullen binnen dezelfde categorie met elkaar vergelijkt. Bijv verschillende soorten pizza's of sapjes.

Salami is heel vet en heel zout, ik snap de lage score wel
Alle reacties Link kopieren Quote
Lady_Day schreef:
11-04-2024 20:57
Ja, ik kijk er wel naar. Dat wil niet zeggen dat ik iets met een nutriscore D altijd weer in het schap leg maar ik probeer wel voornamelijk onbewerkte producten te kopen.
Dan kun je dit label links laten liggen.

Ik vind het maar een stom label.
Alle reacties Link kopieren Quote
Ik wil dat boek van Teun van de Keuken kopen, de mens is een plofkip.

Supermarkt salami, die in die pakjes, is verschrikkelijk bewerkt. Kijk maar eens op het etiket. Daar staan meer ingrediënten op dan nodig is als je een echte salami zou maken.

Ingredienten verse salami:

Garlic.
Minced fat.
Salt.
Spices, usually white pepper.
Various herbs.
Vinegar.
Wine.

AH supermarkt salami:
Ingrediënten:
varkensvleesᵃ,
zout,
varkenscollageen,
kaliumchloride (dieetzout),
rundercollageen,
dextrose,
kleurend rodebietensapconcentraat,
specerijen,
varkensvetᵃ,
natuurlijke aroma's,
antioxidant (natriumascorbaat [E301]),
varkenseiwit,
conserveermiddel (natriumnitriet [E250],
natamycine [E235]),
rook.ᵃBeter Leven keurmerk 1 ster.
Waarvan toegevoegde suikers 0.5g per 100 gram en waarvan toegevoegd zout 1.86g per 100 gram
Voor 100 g salami is 113 g varkensvlees gebruikt.
Je kunt het leven ook met een vrolijk gezicht serieus nemen - Irmgard Erath
Alle reacties Link kopieren Quote
Wissewis schreef:
11-04-2024 20:56
Nee.

In België is die nutri-score zo'n beetje op niets gestoeld en volkomen waardeloos.
Dingen die minstens label D zouden moeten krijgen krijgen label A of B omdat er eens een aardbei aan geroken heeft.
Dingen die minstens label B zouden moeten krijgen krijgen label E.

Ik geloof dus niet zo in die labels.
Ik snapte in eerste instantie ook niet hoe het werkte en als ik jouw post lees, dan gok ik dat jij het net zo ziet als ik het zag.

Ik kwam een pizza tegen met score B bijvoorbeeld en daar begreep ik dus ook geen bal van. Bomvol koolhydraten en vet.

Maar de nutri score vergelijkt (bijvoorbeeld) álle pizza's en de relatief gezondste krijgen een hoge(re) score en de ongezondere krijgt een lage(re) score. Dat wil dus niet zeggen dat een pizza met een A gezond is.

Maar om antwoord te geven op de vraag: nee ik kijk daar verder niet naar. Ik heb een chronische aandoening waarbij ik goed moet letten op voeding en met name koolhydraten. Alleen naar nutriscore kijken is dan écht niet genoeg.
flipflop wijzigde dit bericht op 11-04-2024 21:10
2.75% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren Quote
GreenLadyFern schreef:
11-04-2024 21:00
Dan kun je dit label links laten liggen.

Ik vind het maar een stom label.
Nou ja, met de nadruk op probeer en voornamelijk ;) Ik vind het belangrijk om gezond te eten maar ik ben ook lui en soms gewoon moe. Dan zoek ik nog wel eens naar the lesser of a bunch of evils, zeg maar.
Alle reacties Link kopieren Quote
Ja ik bekijk het weleens om vervolgens erg hard te lachen
Alle reacties Link kopieren Quote
frambozentaartje schreef:
11-04-2024 20:57
Die nutriscore is stompzinnig. Producten krijgen een letter - vergeleken met producten in dezelfde productgroep. Dus jouw salami is dan 'ongezonder' dan bijvoorbeeld kipfilet maar ondertussen liggen er wel salamipizza's met score C in het vriesvak. Want vergeleken met een quatro stagione / quatro formaggi is die pizza weer 'gezonder'.
Dit.

Salami is niet het gezondste om op je brood te doen, maar op een pizza is het minder erg.

Koekkoek. :roll:
De zachte krachten zullen zeker winnen.
H. Roland Holst
Alle reacties Link kopieren Quote
Ik check m wel eens op m’n pizza. Om dan smakelijk te lachen dat ik zogenaamd “gezond” eet. Voor de rest boeit het me echt niet. Ik kies vaak gezond en soms junkfood. Heerlijk. Heb ik geen label voor nodig.
Alle reacties Link kopieren Quote
frambozentaartje schreef:
11-04-2024 20:57
Die nutriscore is stompzinnig. Producten krijgen een letter - vergeleken met producten in dezelfde productgroep. Dus jouw salami is dan 'ongezonder' dan bijvoorbeeld kipfilet maar ondertussen liggen er wel salamipizza's met score C in het vriesvak. Want vergeleken met een quatro stagione / quatro formaggi is die pizza weer 'gezonder'.
Maar pizza doe je niet op brood.
Je kan tijdens je lunch kiezen voor een gezonder product of niet, en bij diner kan je weer andere keuzes maken
Alle reacties Link kopieren Quote
stippensokken schreef:
11-04-2024 20:58
Nee.
Er wordt vers vruchtensap verkocht met scrode E en chips met score C. Dan haak ik af hoor.

(Ja, ik snap dat het om productcategorieën gaat, maar de logica ontgaat me dan nog steeds volledig...).
Jouw vraag is dan eigenlijk meer: waar wordt precies naar gekeken bij het toekennen van die score.

Van de website van de rijksoverheid:

De Nutri-Score wordt per product berekend. Producten krijgen een betere score door eiwit, vezels, fruit, groenten en peulvruchten. En producten krijgen een slechtere score door een hoger energiegehalte (kcal), suikers, verzadigd vet en zout. Uit de berekening komt een totaalscore voor een product. Bijvoorbeeld een donkergroene A of een oranje D. Met deze score kunt u dezelfde soort producten vergelijken. Bijvoorbeeld verschillende ontbijtkoeken. Maar niet ontbijtkoek en cola, omdat dat niet dezelfde soort producten zijn.

Dat vers vruchtensap slecht scoort is overigens meer dan begrijpelijk, dat stikt van de suikers...
Alle reacties Link kopieren Quote
stippensokken schreef:
11-04-2024 20:58
Nee.
Er wordt vers vruchtensap verkocht met scrode E en chips met score C. Dan haak ik af hoor.

(Ja, ik snap dat het om productcategorieën gaat, maar de logica ontgaat me dan nog steeds volledig...).
Vruchtensap zit bomvol met suiker dus ik snap een slechte score dan wel.
Als je trek hebt in chips ga je (als het je interesseert) binnen de categorie hartige snacks iets uitzoeken, ik zou nooit denken ' oh dan maar appelsap ipv chips'
Alle reacties Link kopieren Quote
Daarbij heb ik een hekel aan groen, dus A en B vallen sowieso al af.
De zachte krachten zullen zeker winnen.
H. Roland Holst
Alle reacties Link kopieren Quote
Ik wist niet dat de scores per product categorie was. De een is “gezonder” dan het andere product, maat eigenlijk is de pizza nog steeds ongezond
Jij mag alles worden wat je wilt.
Ok, ik word een probleem.
Alle reacties Link kopieren Quote
Quinnepin schreef:
11-04-2024 21:31
Ik wist niet dat de scores per product categorie was. De een is “gezonder” dan het andere product, maat eigenlijk is de pizza nog steeds ongezond
Deze niet zo hoor, en heeft in de pizza categorie dus een A
https://www.ah.nl/producten/product/wi5 ... a-vegetale

Nog een A scorende pizza
https://www.ah.nl/producten/product/wi5 ... n-mushroom
Alle reacties Link kopieren Quote
Nee, onzin.

Als je "gezond" wilt doen, dan kijk je niet maar etiketten, maar pak je iets dat onbewerkt is.
Je ziet toch liever zo’n strak lijf dan een uitgezakte mokkapunt, weet je wel weet je niet.
Alle reacties Link kopieren Quote
Flipflop schreef:
11-04-2024 21:22
Jouw vraag is dan eigenlijk meer: waar wordt precies naar gekeken bij het toekennen van die score.

Van de website van de rijksoverheid:

De Nutri-Score wordt per product berekend. Producten krijgen een betere score door eiwit, vezels, fruit, groenten en peulvruchten. En producten krijgen een slechtere score door een hoger energiegehalte (kcal), suikers, verzadigd vet en zout. Uit de berekening komt een totaalscore voor een product. Bijvoorbeeld een donkergroene A of een oranje D. Met deze score kunt u dezelfde soort producten vergelijken. Bijvoorbeeld verschillende ontbijtkoeken. Maar niet ontbijtkoek en cola, omdat dat niet dezelfde soort producten zijn.

Dat vers vruchtensap slecht scoort is overigens meer dan begrijpelijk, dat stikt van de suikers...
In theorie is bovenstaande best een goede richtlijn om te bepalen of een product beter is dan een ander product. Wat ik ook wel goed vind aan de nutriscore is dat de fabrikant er niet voor hoeft te betalen (wat bij het vorige systeem wel zo was) en dat de manier waarop de scores berekend worden openbaar zijn gemaakt en gemakkelijk in te zien.

Wat ik erg jammer vind is dat niet duidelijk bij de score wordt aangegeven in welke categorie wordt vergeleken. Valt salami bijvoorbeeld onder de vleeswaren of onder het broodbeleg?

Het grootste nadeel vind ik dat fabrikanten hier toch weer op creatieve wijze een betere score kunnen krijgen. Zo worden soms nogal dubieuze vezels toegevoegd aan een product om een betere score te krijgen. Of worden er andere ingrediënten toegevoegd of vervangen die niet per se een beter product maken maar alleen de nutriscore veranderen. Het werkt een beetje hetzelfde als de suikertax die nu is ingevoerd. Daar werken fabrikanten ook omheen door een beetje zuivel aan hun drankjes toe te voegen.

De overheid kan wat mij betreft beter eens vaart maken met het afschaffen van btw op groente en fruit. Dat zet denk ik meer zoden aan de dijk dan een wederom onduidelijk scoremodel.
Alle reacties Link kopieren Quote
Blckcffee schreef:
11-04-2024 21:36
Nee, onzin.

Als je "gezond" wilt doen, dan kijk je niet maar etiketten, maar pak je iets dat onbewerkt is.
Zodat je het thuis kunt bewerken. :idee:
De zachte krachten zullen zeker winnen.
H. Roland Holst

Gebruikersavatar
Anonymous
Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn

Terug naar boven