Trein naar Toscane, iemand ervaring?

12-05-2024 17:52 22 berichten
Alle reacties Link kopieren Quote
Mijn zus en ik willen 2 a 3 weken naar Toscane. Zij zou het liefst met een vliegtuig willen en daar een auto huren, maar ik wil dit soort afstanden binnen Europa eigenlijk niet meer vliegen, vind het onnodig. Nou was er ooit een sprake van een autoslaaptrein, maar die zijn allemaal geschrapt. Nou ja, er gaat er nog eentje vanuit Dusseldorf, maar die krijgt zulke slechte reviews dat zelfs de treinreiswinkel hem niet verkoopt.

Kortom, iemand ervaring met treinen naar Toscane? Of wordt het toch de auto pakken?
Alle reacties Link kopieren Quote
Op het forum van de NS (community.ns.nl) zijn er mensen die hier uitgebreide ervaring mee hebben.
Alle reacties Link kopieren Quote
Of kijk op Man in Seat 61

https://www.seat61.com/international-tr ... terdam.htm
Alle reacties Link kopieren Quote
Het ligt een beetje aan je precieze bestemming, maar het makkelijkst is het om overdag naar München te reizen en daar de nachttrein (Euronight) naar ofwel La Spezia of Florence te nemen.
Alle reacties Link kopieren Quote
stippensokken schreef:
12-05-2024 18:29
Het ligt een beetje aan je precieze bestemming, maar het makkelijkst is het om overdag naar München te reizen en daar de nachttrein (Euronight) naar ofwel La Spezia of Florence te nemen.
Je kunt ook over Basel reizen. Dat is eventueel in een dag te doen (aankomst in de late avond)
Alle reacties Link kopieren Quote
Laura1992 schreef:
12-05-2024 18:11
Op het forum van de NS (community.ns.nl) zijn er mensen die hier uitgebreide ervaring mee hebben.

Ga ik kijken, dank!
Alle reacties Link kopieren Quote
Ravintola schreef:
12-05-2024 18:19
Of kijk op Man in Seat 61

https://www.seat61.com/international-tr ... terdam.htm

Deze ook, thx!
Alle reacties Link kopieren Quote
Geen ervaring specifiek met Toscane, maar wel met lange treinreizen door Europa met interrail.

Als je de interrail app download, kun je de reisplanner goed zien hoeveel overstappen nodig zijn (en of je moet reserveren).

Zorg dat je altijd genoeg overstaptijd aanhoudt (halfuur+), want lange route reizen hebben regelmatig vertraging.

Bv richting Florence zijn ong 4 overstappen.
Ik zou dan een nacht in bv Basel plannen.
If chocolate can't fix it, it's a real problem
Alle reacties Link kopieren Quote
Laura1992 schreef:
12-05-2024 18:43
Je kunt ook over Basel reizen. Dat is eventueel in een dag te doen (aankomst in de late avond)
Dat kan ook een optie zijn inderdaad. Ik zie in de DB reisplanner geen mogelijkheden waarbij je in één dag kunt reizen, maar wellicht is die optie er wel.
Het is wel veel extra overstappen, want vanaf half juli rijdt er geen directe ICE meer naar Basel, dan moet je in (waarschijnlijk) Mannheim nog een keer extra overstappen.
Alle reacties Link kopieren Quote
Pochacco schreef:
12-05-2024 20:00
Geen ervaring specifiek met Toscane, maar wel met lange treinreizen door Europa met interrail.

Als je de interrail app download, kun je de reisplanner goed zien hoeveel overstappen nodig zijn (en of je moet reserveren).

Zorg dat je altijd genoeg overstaptijd aanhoudt (halfuur+), want lange route reizen hebben regelmatig vertraging.

Bv richting Florence zijn ong 4 overstappen.
Ik zou dan een nacht in bv Basel plannen.

Interessant, ik lees juist heel veel negatieve ervaringen met interrail. Treinen die je niet kan reserveren, eerst een pas moeten kopen om daarna te ontdekken dat de paar te reserveren plekken al vol zitten.. En we willen als het even kan ook nog door naar Frankrijk, wat met Interrail al helemaal een uitdaging lijkt.
Alle reacties Link kopieren Quote
Waarom ga je niet met de auto? Met z’n 2en is dat een stuk duurzamer dan met het vliegtuig en ook een stuk goedkoper.
En ik denk ook sneller dan met de trein.

Plus, als je met treinreis ook een auto gaat huren wordt het wel heel prijzig.
Alle reacties Link kopieren Quote
StofferBlik schreef:
13-05-2024 08:00
Interessant, ik lees juist heel veel negatieve ervaringen met interrail. Treinen die je niet kan reserveren, eerst een pas moeten kopen om daarna te ontdekken dat de paar te reserveren plekken al vol zitten.. En we willen als het even kan ook nog door naar Frankrijk, wat met Interrail al helemaal een uitdaging lijkt.
Oh, ik interrail al jaren (2-3 weken achter elkaar). Maar ik zoek wel alles van tevoren uit. Dus bij treinen waar bijstaat 'reserveren verplicht', weet ik dat ik op tijd moet reserveren. Dat reserveren doe ik niet bij interrail, maar gewoon direct bij trein maatschappij. Dan kies je 'alleen reservering'

Nu is het wel zo dat ik Thalys zo veel mogelijk vermijd, ga normaliter via Duitsland/ Zwitserland
If chocolate can't fix it, it's a real problem
Alle reacties Link kopieren Quote
Tvp
wilmavr wijzigde dit bericht op 14-05-2024 00:05
99.78% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren Quote
AnAppleADay schreef:
13-05-2024 08:04
Waarom ga je niet met de auto? Met z’n 2en is dat een stuk duurzamer dan met het vliegtuig en ook een stuk goedkoper.
Juist niet.
Je zult toch echt 3 man in een auto moeten hebben om CO2 voordeliger uit te zijn dan vliegen. Ik weet dat sommige websites heel optimistsoch beweren dat je met 2 personen in een auto al quite speelt. Maar dat is heel wat anders dan ‘een stuk duurzamer’.


Los daarvan, ik zou het juist fantastisch vinden om met de trein of auto te gaan, zeker als je drie weken de tijd hebt. Plak er twee mini citytrips aan vast wanneer je van trein op trein overstapt..
Alle reacties Link kopieren Quote
Ik heb dit weleens gedaan - we namen (met kinderen) een nachttrein naar Zwitserland, bleven daar een paar dagen en dan via Milaan naar Bologna en Florence.

We hebben een paar dagen Bologna gedaan naar kleine plaatsen de buurt. Daar wat fietsen, en een paar dagen ter plekke een auto huren (dus niet voor de hele periode) voor 2-3 dagen, dan door naar Florence en weer een auto / scooter voor omgeving eventueel.

Ik zie een treinvakantie als de manier om ook onderweg iets te kunnen zien. Een stop in Bern / Interlaken kan ook heel mooi zijn en een prachtige route vandaar door CH via de bergen!
Alle reacties Link kopieren Quote
Ook leuk (maar mss niet tot Toscane)

eerst paar dagen Parijs, vandaar in in drie uur met vroege TGV naar Geneve, zwemmen in het meer, s avonds of de volgende dag door naar Milaan/Florence.
Alle reacties Link kopieren Quote
Een jaar of 8 geleden hebben partner en ik dit ook gedaan. Via de Teinreiswinkel.
Het was een heel leuk avontuur, vanuit de trein zie je heel veel van de prachtige omgeving waardoor je heen reist.
Maar nooit meer.

Want het zijn en blijven treinen. En die kunnen vertraging hebben, of defect raken.
Op de heenreis hebben we denk ik zo'n 15 uur vertraging opgelopen door een defecte trein, en op de terugreis 'slechts' een paar uur.

Op de heenweg hebben we onze slaaptrein met gereserveerde eigen cabine en bedden gemist.
In steenkolen Engels met een Hongaarse conducteur nog wat kunnen regelen voor een zitplaatsen in een volgende trein.

En eenmaal ter plaatse waren we ook afhankelijk van het OV.

Een volgende reis hebben we met de auto gedaan. Dan hoef je niet te letten op je koffers, je eigen muziek, niet uren staan in een boemeltje (want soms moet je omreizen en dan kom je in overvolle stoptreinen terecht), tussendoor toiletstop waar je wil ipv in de trein, en gaan en staan waar je wil.

Toscane is prachtig! Dus lekker touren met de auto!
She was brave and strong and broken, all at once.
Alle reacties Link kopieren Quote
Woez schreef:
13-05-2024 12:24
Een jaar of 8 geleden hebben partner en ik dit ook gedaan. Via de Teinreiswinkel.
Het was een heel leuk avontuur, vanuit de trein zie je heel veel van de prachtige omgeving waardoor je heen reist.
Maar nooit meer.

Want het zijn en blijven treinen. En die kunnen vertraging hebben, of defect raken.
Op de heenreis hebben we denk ik zo'n 15 uur vertraging opgelopen door een defecte trein, en op de terugreis 'slechts' een paar uur.

Op de heenweg hebben we onze slaaptrein met gereserveerde eigen cabine en bedden gemist.
In steenkolen Engels met een Hongaarse conducteur nog wat kunnen regelen voor een zitplaatsen in een volgende trein.

En eenmaal ter plaatse waren we ook afhankelijk van het OV.

Een volgende reis hebben we met de auto gedaan. Dan hoef je niet te letten op je koffers, je eigen muziek, niet uren staan in een boemeltje (want soms moet je omreizen en dan kom je in overvolle stoptreinen terecht), tussendoor toiletstop waar je wil ipv in de trein, en gaan en staan waar je wil.

Toscane is prachtig! Dus lekker touren met de auto!
Rot inderdaad! Maar ik doe dit dus bijna elk jaar meerdere keren, soms met gezin en soms alleen en het gaat echt ook heel vaak goed.

Ik boek niet vaak nachttreinen, zit liever relaxed overdag in de trein, en als ik het doe dan vanaf ‘beginpunt’ - in mijn geval Amsterdam centraal. Dan heb je minder kans op aansluitstress en omreisellende.

Het ‘ter plaatse ov’ kan heel vervelend zijn, maar ligt natuurlijk sterk aan de eindbestemming.

Voor een reis Amsterdam - Zurich - bologna - Florence- italiaanse dorpjes zou ik pas na Florence een auto huren, en dan bv 3 dagen.

Plaatsen als Siena en Lucca zijn prima te doen met de trein vanuit Florence, mits je een appartement bij t station kiest natuurlijk.
Alle reacties Link kopieren Quote
AnAppleADay schreef:
13-05-2024 08:04
Waarom ga je niet met de auto? Met z’n 2en is dat een stuk duurzamer dan met het vliegtuig en ook een stuk goedkoper.
En ik denk ook sneller dan met de trein.

Plus, als je met treinreis ook een auto gaat huren wordt het wel heel prijzig.

Heb je m'n vraag wel gelezen?
Alle reacties Link kopieren Quote
Woez schreef:
13-05-2024 12:24
Een jaar of 8 geleden hebben partner en ik dit ook gedaan. Via de Teinreiswinkel.
Het was een heel leuk avontuur, vanuit de trein zie je heel veel van de prachtige omgeving waardoor je heen reist.
Maar nooit meer.

Want het zijn en blijven treinen. En die kunnen vertraging hebben, of defect raken.
Op de heenreis hebben we denk ik zo'n 15 uur vertraging opgelopen door een defecte trein, en op de terugreis 'slechts' een paar uur.

Op de heenweg hebben we onze slaaptrein met gereserveerde eigen cabine en bedden gemist.
In steenkolen Engels met een Hongaarse conducteur nog wat kunnen regelen voor een zitplaatsen in een volgende trein.

En eenmaal ter plaatse waren we ook afhankelijk van het OV.

Een volgende reis hebben we met de auto gedaan. Dan hoef je niet te letten op je koffers, je eigen muziek, niet uren staan in een boemeltje (want soms moet je omreizen en dan kom je in overvolle stoptreinen terecht), tussendoor toiletstop waar je wil ipv in de trein, en gaan en staan waar je wil.

Toscane is prachtig! Dus lekker touren met de auto!

Haha, ik snap je helemaal! Ik heb daarentegen prachtige reizen met de trein gemaakt... Vandaar mijn twijfel. Met een autoslaaptrein was ik er zo uitgeweest verdorie.
Alle reacties Link kopieren Quote
Heb op de autoslaaptrein gewerkt maar die ging sowieso al niet naar Toscane.

Vroeger gingen wij elke zomer met de trein naar Toscane, hele leuke herinneringen aan, dus ik zeg, doen!.

Je komt heerlijk uitgerust aan. Neem lekkere broodjes, koffie, muziekje, wat te lezen mee en geniet van de reis.
Alle reacties Link kopieren Quote
StofferBlik schreef:
13-05-2024 22:48
Haha, ik snap je helemaal! Ik heb daarentegen prachtige reizen met de trein gemaakt... Vandaar mijn twijfel. Met een autoslaaptrein was ik er zo uitgeweest verdorie.
Maar zoals ik eerder al schreef: je kunt met één buitenlandse overstap naar Florence, alleen in München.
Ik heb dat wel eens gedaan en dat was een hele prima ervaring die ik zo nog eens zou doen.

Ik reis in Europa alleen maar met de trein en heb inderdaad wel eens vertraging, maar in 90% van de gevallen is dat minder dan een uur. Vertragingen van meer dan 3 uur zijn extreem en komen zelden voor. Wat het niet minder vervelend maakt, maar het lost zichzelf altijd wel op.
En je heb als treinreiziger ook rechten als het om vergoedingen bij vertraging aan komt. Net als bij vertraagde vluchten.

Gebruikersavatar
Anonymous
Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn

Terug naar boven