Een soa...

21-09-2015 20:54 20 berichten
Alle reacties Link kopieren
Beste lezers, ik zit met een vraagje en ik hoop dat iemand er wat meer over weet. Ik maak me namelijk veel zorgen hierover.



Bijna een jaar geleden kwamen mijn vriend en ik er achter dat we chlamydia hadden. Hier hebben we een antibioticakuur voor gekregen, er werd gezegd dat als we voorzichtig deden we er vanuit moesten gaan dat we na de antibioticakuur er vanaf zouden zijn.

Dus we hebben de antibioticakuur netjes afgemaakt en zijn heel erg voorzichtig geweest. Zover ik me kan herinneren hebben we 3 weken helemaal geen seks gehad en de vierde week hebben we alleen veilig gevreeën.



Op dit moment krijgt hij een antibioticakuur omdat hij een bijbalontsteking heeft. En óveral op internet lees ik als enige mogelijke oorzaak: chlamydia.



Heeft iemand enig idee of het zo kan zijn dat de antibioticakuur vorig jaar helemaal niet heeft geholpen?! En zo ja, hoe dan?



Ik maak me heel erg veel zorgen want als dit zo is heb ik heel erg lang met chlamydia rondgelopen.



PS: Ja, ik heb al een afspraak gemaakt bij de GGD voor nogmaals een soa test, maar daar kan ik pas over 3 weken terecht. Ik hoop dus dat ik hier misschien gerust gesteld kan worden dat zo'n bijbalontsteking ook van iets anders kan zijn.



Bedankt!
Alle reacties Link kopieren
Oorzaken bijbalontsteking en teelbalontsteking

De meeste gevallen van deze aandoening zijn het gevolg van een infectie, die kan worden veroorzaakt door de volgende complicaties:

een urineweginfectie (in de blaas, urinebuis, urineleiders of prostaat), die vaak wordt veroorzaakt door de bacterie Escherichia coli;

seksueel overdraagbare aandoeningen (SOA's), hetgeen vaak het geval is bij mannen jonger dan 35 jaar;

vroeger was de bofvirus een veel voorkomende oorzaak, waarbij het virus in 1 op de 5 gevallen via de bloedbaan de testikels bereikt;

in sporadische gevallen kan tuberculose (tbc) leiden tot epididymo-orchitis;

een ontsteking aan de teelballen is een typisch nevenverschijnsel dat wel eens voorkomt bij het langdurig en veelvuldig gebruiken van speed, de straatnaam voor amfetaminen en wekaminen.
Wat gij niet wilt dat u geschiedt, doe dat ook een ander niet.
Alle reacties Link kopieren
De oorzaken van een bijbalontsteking kunnen variëren, afhankelijk van je leeftijd en je gedrag. Bij kinderen wordt het meestal geassocieerd met een urineweginfectie. Bij jonge, seksueel actieve mannen, is er vaak sprake van een seksueel overdraagbare aandoening (soa), overwegend chlamydia, minder vaak gonorroe, of beide. Bij oudere mannen wordt het vaak veroorzaakt door prostatitis (prostaatontsteking), doordat bacteriën de zaadleider ingaan en uiteindelijk pijn in de liezen geven, of een bijbalontsteking. Ook kan en anatomische afwijking van de urinewegen en recent urologisch onderzoek (bijvoorbeeld catheterisatie) een verhoogd risico geven op het ontwikkelen van een bijbalontsteking.
Wat gij niet wilt dat u geschiedt, doe dat ook een ander niet.
Alle reacties Link kopieren
De meeste bijbalontstekingen worden veroorzaakt door bacteriën, vaak dezelfde soort bacteriën die ook blaasontsteking kunnen veroorzaken. Soms is er sprake van een geslachtsziekte, zoals gonorrhoe of chlamidia. Dergelijke infecties kunnen leiden tot verstoppingen van zowel de bijbal als de zaadleider en zijn operatief moeilijk te behandelen. Bijbalontsteking, net als prostaatontsteking, heeft de neiging regelmatig terug te keren of een meer chronische stadium aan te nemen, met alle kwalijke gevolgen van dien.
Wat gij niet wilt dat u geschiedt, doe dat ook een ander niet.
Alle reacties Link kopieren
Tuberculose is het niet en veelvuldig gebruik van speed is niet van toepassing haha. Dus. Chlamydia. Ik hoopte dat iemand zou komen met een citaat waarin staat dat er ook een acute ontsteking kan ontstaan, dat heb ik namelijk zelf jammer genoeg niet kunnen vinden...
Alle reacties Link kopieren
Aan de andere kant vind ik het erg raar dat de huisarts of degene die een rontgen bij hem heeft gemaakt in het ziekenhuis het dan niet over de oorzaak heeft?!
Alle reacties Link kopieren
Wat veroorzaakt epididymo-orchitis?



Bijna altijd is een infectie de oorzaak. Aanleiding tot zo’n infectie kan zijn:



Een eerdere infectie aan de urinewegen

Bacteriën zoals de E. coli kunnen soms hun weg vinden via de zaadleider en zo een epididymo-orchitis veroorzaken. Dat kan op elke leeftijd gebeuren, maar is de meest voorkomende oorzaak bij mannen boven de 35. Dat komt omdat als je ouder wordt de urinestroom eerder geblokkeerd kan raken door een grotere prostaat of door een vernauwing van de plasbuis. Zo’n gedeeltelijke ‘blokkade’ is vaak aanleiding tot een urineweginfectie.



Seksueel overgedragen aandoening (SOA)

Dit is de meest voorkomende oorzaak van epididymo-orchitis bij jongere mannen (maar het kan de oorzaak zijn bij elke seksueel actieve man). Meestal gaat het samen met chlamydia en gonorroe. Bij mannen zullen deze infecties bijna altijd voor een ontsteking van de urethra (plasbuis) zorgen, wat vervolgens tot een urethritis (ontsteking van de plasbuis) leidt. Soms zal de infectie verder gaan en via de zaadleider uiteindelijk de teelbal en/of de bijbal bereiken en deze infecteren.



Het bofvirus

Vroeger was dit een van de meest voorkomende oorzaken van epididymo-orchitis. De besmetting met het bofvirus zorgt met name voor een zwelling van de speekselklieren. Bij jongens kan het in ongeveer 20% van de gevallen ook leiden tot epididymo-orchitis. Het virus verspreidt zich namelijk via de bloedbaan naar de teelballen.

Tot 1987 belandden elk jaar 300 tot 800 kinderen en volwassenen in het ziekenhuis met hersenvliesontsteking veroorzaakt door de bof. Daarom is in dat jaar de vaccinatie tegen de bof opgenomen in het Rijksvaccinatieprogramma. Deze geeft bij meer dan 95% van de ingeënte mensen persoonlijke bescherming óók tegen epididymo-orchitis. Tegenwoordig komt deze aandoening dan ook bijna niet meer voor.



Een operatie aan de prostaat of urineleider

Soms komt hierdoor een bacterie in de plasbuis – en vervolgens in de testikels – terecht. Epididymo-orchitis was ooit een veel voorkomende complicatie van prostaatoperaties. Door de huidige operatietechnieken is dat sterk afgenomen.



Ongewone oorzaken

Heel soms kan een andere infectie, op een andere plaats in het lichaam, leiden tot epididymo-orchitis. De bacterie komt dan via de bloedbaan bij de teelballen terecht. Voorbeelden van zo’n zeldzame oorzaak zijn tuberculose en brucellose (de ziekte van Bang). Ook schistosomiasis (een tropische parasitaire infectieziekte, ook wel bilharzia genoemd) kan epididymo-orchitis veroorzaken.

Een andere zeldzame oorzaak is de ziekte van Behçet, waarbij de teelballen ontstoken kunnen raken. Tenslotte kan ook een beschadiging aan het scrotum leiden tot epididymo-orchitis
Wat gij niet wilt dat u geschiedt, doe dat ook een ander niet.
Alle reacties Link kopieren
quote:vivalafete schreef op 21 september 2015 @ 20:59:

Tuberculose is het niet en veelvuldig gebruik van speed is niet van toepassing haha. Dus. Chlamydia. Ik hoopte dat iemand zou komen met een citaat waarin staat dat er ook een acute ontsteking kan ontstaan, dat heb ik namelijk zelf jammer genoeg niet kunnen vinden...Niks niet " dus chlamydia " .
Wat gij niet wilt dat u geschiedt, doe dat ook een ander niet.
Mijn ex-man heeft ook eens bijbalontsteking gehad en had geen SOA, geen TBC, zat niet aan de speed of iets anders geks

Hij had gewoon last van een bacteriële infectie, heeft een kuur antibiotica gehad en daarna nooit meer last ervan gehad.
Alle reacties Link kopieren
Ontsteking van de bal en/of bijbal

Ontsteking is meestal het gevolg van bacteriën die het weefsel ziek maken. Dit komt in het geval van de bal en bijbal meestal door bacteriën uit de blaas of prostaat. Vaak zijn er dus al plasklachten voordat de bijbalontsteking ontstaat. Dit hoeft echter niet
Wat gij niet wilt dat u geschiedt, doe dat ook een ander niet.
Alle reacties Link kopieren
Waarom hebben jullie geen test gedaan na de antibioticakuur om te kijken of het was aangeslagen?
Alle reacties Link kopieren
quote:zomaardus schreef op 21 september 2015 @ 21:04:

Waarom hebben jullie geen test gedaan na de antibioticakuur om te kijken of het was aangeslagen?

Omdat ik aan de huisarts gevraagd had of dit nodig was en dit was niet nodig zei ze. Toen ik mijn antibioticakuur ging ophalen heb ik het bij de apotheek nog een keer gevraagd hoe betrouwbaar zo'n kuur was, en ik moest me geen zorgen maken.

We zijn erachter gekomen dat we chlamydia hadden omdat mijn vriend klachten had. Na deze kuur had hij nergens meer last van...

De soatest heeft me bijna 150 euro in totaal gekost dus het leek me niet nodig het nog een keer te doen.



Maar nu 10 maanden later heeft hij dit dus..
Alle reacties Link kopieren
quote:Mama2015 schreef op 21 september 2015 @ 21:03:

Mijn ex-man heeft ook eens bijbalontsteking gehad en had geen SOA, geen TBC, zat niet aan de speed of iets anders geks

Hij had gewoon last van een bacteriële infectie, heeft een kuur antibiotica gehad en daarna nooit meer last ervan gehad.Oké dit stelt me al een beetje gerust haha! Dan kan het dus wel "zomaar". Heb heel google afgezocht maar bijna iedere site wijst op een soa.
quote:vivalafete schreef op 21 september 2015 @ 21:09:

[...]



Oké dit stelt me al een beetje gerust haha! Dan kan het dus wel "zomaar". Heb heel google afgezocht maar bijna iedere site wijst op een soa.Wat gek. Elke site die ik lees, heeft het namelijk ook over bacteriële oorzaken, en de meesten hebben die zelfs op de eerste plek, terwijl de SOA's meestal pas op de tweede plaats in het rijtje genoemd.
Alle reacties Link kopieren
quote:Jeweethetniet schreef op 21 september 2015 @ 21:12:

[...]





Wat gek. Elke site die ik lees, heeft het namelijk ook over bacteriële oorzaken, en de meesten hebben die zelfs op de eerste plek, terwijl de SOA's meestal pas op de tweede plaats in het rijtje genoemd.Chlamydia is een bacteriële oorzaak.
quote:vivalafete schreef op 21 september 2015 @ 21:09:

[...]





Oké dit stelt me al een beetje gerust haha! Dan kan het dus wel "zomaar". Heb heel google afgezocht maar bijna iedere site wijst op een soa.



Je kan ook beter niet heel internet afspeuren voor een oorzaak als er iets aan de hand is want dan lees je de meest vreselijke dingen en word je alleen maar bang. Je kan beter gewoon afwachten. Hoet hoeft geen chlamydia te zijn dus eventjes afwachten.

Mijn ex-man had zeker geen SOA, daar is hij toen voor de zekerheid op getest maar dat was het gelukkig niet.
quote:vivalafete schreef op 21 september 2015 @ 21:16:

[...]





Chlamydia is een bacteriële oorzaak.Chlamydia is een bacterie, maar niet alle bacteriën zijn Chlamydia. Als je zo goed op de hoogte bent, dan zou je dat toch ook moeten weten?
Alle reacties Link kopieren
Je kan toch gewoon een soa test bij je huisarts doen? Daar kun je binnen een paar dagen terecht.
Alle reacties Link kopieren
Doe eens gek en vraag het aan de huisarts. Die stelt namelijk geen diagnoses via Google en helemaal niet voor patiënten die hij/zij nooit gezien heeft. Lijkt me een betere raadgever dan een forum.
Opinions are like assholes. Everybody has one.
quote:vivalafete schreef op 21 september 2015 @ 21:01:

Aan de andere kant vind ik het erg raar dat de huisarts of degene die een rontgen bij hem heeft gemaakt in het ziekenhuis het dan niet over de oorzaak heeft?!Eigenlijk vind ik het raar dat TO zelf de vraag mbt de oorzaak niet aan de huisarts heeft gesteld....

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven