Herpes. Ik kan het niet accepteren.

09-11-2015 17:21 80 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hallo allemaal,



Ik weet sinds een aantal weken dat ik genitale herpes heb. Ik ontdekte ineens een soort gele bultjes/zweertjes en het was voor mij meteen duidelijk wat het was. Voor de zekerheid ben ik langs de huisarts geweest en deze bevestigde dat het inderdaad herpes is.

Het kwam voor mij totaal als een schok. Ik heb al anderhalf jaar geen vriend meer en heb nooit eerder klachten gehad. Blijkbaar kan het dus ook pas later opspelen. Daarnaast wist ik niet dat het ook overgebracht kon worden door zogenaamde 'stille dragers'. Waar mijn ex er dus waarschijnlijk één van was. Ik heb het hem overigens nog niet verteld want dat vind ik erg moeilijk. Ik ben erg bang voor zijn reactie, maar ik weet dat ik het toch moet vertellen.



Het gaat nu erg slecht met me. Ik kan nergens anders meer aan denken en mijn hele toekomst lijkt voorbij te zijn. Ik ben pas 19 jaar en ik loop nu de rest van mijn leven rond met een soa, die ook nog eens erg besmettelijk is. De herpes zelf is niet eens het ergste, de schaamte en het sociale aspect maakt het voor mij lastig om er mee om te gaan. Ik denk niet dat ik bijvoorbeeld ooit nog een relatie zal krijgen. Vroeg of laat moet je het toch vertellen en de kans is groot dat diegene dan niks meer met me wil, wat ik overigens heel goed begrijp. Ook kinderen krijgen kan lastig zijn doordat het heftige gevolgen kan hebben voor het kind. Ik heb het tot nu toe aan niemand verteld. Ik ben bang dat vrienden geen contact meer willen en vies van me zullen zijn.

Ik voel me echt ontzettend depressief. Het gaat namelijk nooit meer over en ik denk niet dat ik het ooit zal kunnen accepteren.



Ik wilde graag even van mij afschrijven, aangezien ik het bij niemand kwijt kan.
Alle reacties Link kopieren
En de mensen die zeggen dat het niks voorstelt en hetzelfde is als een koortslip: ga alsjeblieft googlen. Lul niet zo slap als je niet weet hoe het is. Dit meisje is 19 en het is niet fijn om op zo'n jonge leeftijd zoiets te ontdekken. En ja, ik heb zelf koortslippen en dat is NIET te vergelijken met herpes genitalis.
Alle reacties Link kopieren
Ik heb het ook en voelde mij in het begin net zoals jij, je hebt tijd nodig om het een plekje te geven.

Natuurlijk zijn er veeeel ergere dingen maar dat neemt niet weg dat dit iets is wat veel met je doet.

Je kan me een prive bericht sturen als je benieuwd bent hoe ik ermee omga. Sterkte in elk geval!
Alle reacties Link kopieren
quote:Koffiemetslagroom schreef op 09 november 2015 @ 18:21:

En de mensen die zeggen dat het niks voorstelt en hetzelfde is als een koortslip: ga alsjeblieft googlen. Lul niet zo slap als je niet weet hoe het is. Dit meisje is 19 en het is niet fijn om op zo'n jonge leeftijd zoiets te ontdekken. En ja, ik heb zelf koortslippen en dat is NIET te vergelijken met herpes genitalis.Goed dat je ook probeert om TO een beetje gerust te stellen.
(...)
Je voelt je ook zo sexy met een reguliere koortslip. En die zijn ook niet pijnlijk en goor om te zien. En gelukkig schaam je je daar helemaal niet voor.
(...)
Alle reacties Link kopieren
quote:Koffiemetslagroom schreef op 09 november 2015 @ 18:21:

En de mensen die zeggen dat het niks voorstelt en hetzelfde is als een koortslip: ga alsjeblieft googlen. Lul niet zo slap als je niet weet hoe het is. Dit meisje is 19 en het is niet fijn om op zo'n jonge leeftijd zoiets te ontdekken. En ja, ik heb zelf koortslippen en dat is NIET te vergelijken met herpes genitalis.



ik heb het ook gehad en ben toen ook gaan googelen. Dan schrik je je helemaal de pokkepleuris.

Maar voor zover ik weet komen die hele erge uitbraken (en bijgaande plaatjes) eigenlijk alleen voor bij mensen met een niet goed werkend immuun systeem (zoals mensen met AIDS) en bij mensen die het niet laten behandelen.

Ik heb er gewoon medicijnen voor gekregen, het is weggegaan en nooit teruggekomen en ben inmiddels 12 weken zwanger. Ik denk er nooit meer aan en het is totaal geen groot drama in mijn leven geworden. Googelen hielp mij in ieder geval voor geen meter, een goed gesprek met de huisarts wel.
@lexis: precies dat, ik ben nu 20wkn zwanger.



Ik heb ook heel erg gehuild toen ik hoorde dat ik herpes had. Maar als je geen uitbraken meer hebt daarna, ben je het ook zo weer vergeten.



Lily Allen poeiert zelfs in een liedje een keer een gast in de kroeg af met de zin: 'I got herpes. Oh no, syfilis'
Alle reacties Link kopieren
quote:Jumbotje3 schreef op 09 november 2015 @ 17:47:

[...]





Ik heb nog nooit een koortslip gehad dus die kans lijkt me klein.

Maar op een koortslip wordt heel anders gereageerd dan op herpes genitalis.

Dat is nu net waar ik zoveel moeite mee heb.

Die herpes op zich stelt niet zo veel voor.Een koortslip vind ik anders veel smeriger. Die kun je niet/nauwelijks verbergen. Als je down under 'n uitbraak hebt, heb je gewoon 'n paar weken geen seks en hoef je er dus ook niet mee te koop te lopen bij 'n (seks)partner.
Shoot first, ask questions later!
Alle reacties Link kopieren
quote:kerol schreef op 09 november 2015 @ 18:24:

[...]





Goed dat je ook probeert om TO een beetje gerust te stellen.Goed dat je ook mijn eerste post in dit topic hebt gelezen.
Ik heb regelmatig een koortslip, en ja je voelt je dan inderdaad heel erg kwetsbaar. Maar als ik geen uitbraak heb is er niks aan de hand, en er kan makkelijk een jaar tussenzitten.



Zolang je geen uitbraak hebt (en die komt meestal pas als je in slechte conditie bent), is er volgens mij niks aan de hand hoor TO. En dan kan je dus ook probleemloos seks hebben. Het grootste probleem lijkt me de pijn, en het kleinste probleem je eventuele partners.



Oh en, weet je hoe groot percentage van de mensen het herpes virus (welke vorm dan ook) bijdraagt? Daar zitten echt ook een aantal van je vrienden tussen.
quote:redbuIIetje schreef op 09 november 2015 @ 18:37:

[...]



Een koortslip vind ik anders veel smeriger. Die kun je niet/nauwelijks verbergen. Als je down under 'n uitbraak hebt, heb je gewoon 'n paar weken geen seks en hoef je er dus ook niet mee te koop te lopen bij 'n (seks)partner.Inderdaad ja. Kan me alleen voorstellen dat down under meer praktische problemen veroorzaakt.
Alle reacties Link kopieren
quote:redbuIIetje schreef op 09 november 2015 @ 18:37:

[...]



Een koortslip vind ik anders veel smeriger. Die kun je niet/nauwelijks verbergen. Als je down under 'n uitbraak hebt, heb je gewoon 'n paar weken geen seks en hoef je er dus ook niet mee te koop te lopen bij 'n (seks)partner.Ik heb een keer 2 blaasjes op mijn buik gehad en dat jeukte/brandde zo ontzettend dat ik er niet aan moet denken om dat op mijn doos te hebben!
Alle reacties Link kopieren
quote:Koffiemetslagroom schreef op 09 november 2015 @ 18:41:

[...]





Goed dat je ook mijn eerste post in dit topic hebt gelezen.Die is inderdaad heel geruststellend.
.
Alle reacties Link kopieren
Hou op hoor. Je gaat niet dood.
ik zit/zat in hetzelfde schuitje als jij. 18 jaar en herpes. Heb het er ongelooflijk zwaar mee gehad, omdat je inderdaad voor de rest van je leven getekend bent. Nu, meer dan twee jaar later, heb ik al meer dan een jaar een fantastische vriend die mij accepteert zoals ik ben. We hebben gewoon regelmatig seks, alleen dan met condoom (hiermee is je partner niet volledig beschermd, maar ik houd goed in de gaten of ik blaasjes heb of niet). Over kinderen krijgen hoef je je niet ongelooflijk veel zorgen te maken, het enige probleem is de bevalling die misschien met een keizersnede zal moeten.

Ik heb mijn levensstijl redelijk moeten aanpassen aan mijn ziekte, en nu gaat het hartstikke prima. Ik heb heel erg weinig aanvallen en wanneer ik deze wel heb, heb ik hier weinig last van.

Ik heb ook in de situatie gezeten waar ik dacht dat ik dit nooit zou kunnen accepteren, heb zelfs bij een psycholoog gelopen. Maar geloof me, je leert er echt mee leven, en als je eenmaal weet hoe je je aan kunt passen aan je ziekte, zul je merken dat je er ook stukken minder last van hebt.
Alle reacties Link kopieren
quote:intothewild schreef op 09 november 2015 @ 20:06:

ik zit/zat in hetzelfde schuitje als jij. 18 jaar en herpes. Heb het er ongelooflijk zwaar mee gehad, omdat je inderdaad voor de rest van je leven getekend bent. Nu, meer dan twee jaar later, heb ik al meer dan een jaar een fantastische vriend die mij accepteert zoals ik ben. We hebben gewoon regelmatig seks, alleen dan met condoom (hiermee is je partner niet volledig beschermd, maar ik houd goed in de gaten of ik blaasjes heb of niet). Over kinderen krijgen hoef je je niet ongelooflijk veel zorgen te maken, het enige probleem is de bevalling die misschien met een keizersnede zal moeten.

Ik heb mijn levensstijl redelijk moeten aanpassen aan mijn ziekte, en nu gaat het hartstikke prima. Ik heb heel erg weinig aanvallen en wanneer ik deze wel heb, heb ik hier weinig last van.

Ik heb ook in de situatie gezeten waar ik dacht dat ik dit nooit zou kunnen accepteren, heb zelfs bij een psycholoog gelopen. Maar geloof me, je leert er echt mee leven, en als je eenmaal weet hoe je je aan kunt passen aan je ziekte, zul je merken dat je er ook stukken minder last van hebt.



Bedankt voor je bericht. Ik vind het fijn om te horen dat je er nu goed mee om kunt gaan.

Mag ik vragen hoe je het bij je vriend ter sprake hebt gebracht? Hoe reageerde hij?
Alle reacties Link kopieren
Wow ja inderdaad, wat n heftige reacties.. Ik vind je post super begrijpelijk. Ik ken iemand die dit heeft, en ik weet van haar dat het ontzettend vervelend is als ze een 'aanval' heeft. Gelukkig is dit maar 1 à 2 x per jaar (net als een koortslip), maar een aanval van genitale herpes verloopt vaak veel heviger en daarbij komt dat je het ook net voor of na een aanval over kan dragen, je bent dus voor een partner voor je gevoel altijd besmettelijk, en ik kan me dus voorstellen dat dat een zwaar gevoel voor je is. De eerste aanval verloopt vaak wel het hevigst. Een aanval kán ook bestaan uit een paar zweertjes waar je weinig last van hebt, dit is ook afhankelijk van je weerstand en per persoon verschillend.

Probeer het wel te relativeren, dit is niet het einde van je leven (dit gaat makkelijker als de aanval voorbij en genezen is, nu moet je het gewoon zien als ziek zijn want zo voel je je waarschijnlijk ook, je moet er helaas even doorheen).

Ik zou wel echt echt eerlijk zijn tegen je ex, hij kan het je niet kwalijk nemen of erover oordelen, want hij heeft het zelf ook. Het is voor hem heel belangrijk om te weten dat hij het bij zich draagt.



Veel succes en goed van je dat je gepost hebt, ik denk eigenlijk dat veel mensen denken dat herpes een gewoon vervelende soa is.. Het taboe op soa's is tegenwoordig een stuk minder maar wanneer mensen die je niet goed kent beseffen/weten wat herpes inhoudt en dat je het voor altijd bij je draagt, zullen ze wellicht anders naar je kijken en daar heeft niemand recht op! Zoals heel veel mensen vervelende dingen bij zich dragen, is ook dit hartstikke privé, ik zou er alleen met familie over praten en met je toekomstige vriend, want die komt er vast weer!
Alle reacties Link kopieren
Dit staat er trouwens op de infopagina soaaids:



Mythe 9: Herpes is een ernstige soa

Feit: Herpes geeft vervelende symptomen die soms hevig kunnen zijn. De meerderheid van de mensen heeft herpes en als er zich symptomen voordoen zijn die meestal kortdurend. Een gezonde volwassene die herpes krijgt, houdt daar geen schadelijke gevolgen op de lange termijn aan over. Bij pasgeborenen en mensen met een sterk verminderde afweer kan het ziekteverloop wel ernstig verlopen.



Zo vreselijk dramatisch als sommige mensen het hier voorstellen is het dus echt niet. Daarmee wil ik niet zeggen dat er niet mensen zijn die er wel heel erg last van kunnen hebben. Maar in het overgrote deel van de gevallen is het echt niets iets waar je je vreselijk zorgen over moet gaan maken, zolang je het maar in de gaten houdt, op tijd behandelt en veilig vrijt of beter nog helemaal geen seks hebt tijdens een uitbraak.

Ik heb vroeger trouwens ook een keer gordelroos gehad op mijn been (ook een herpesvariant) - dat deed inderdaad erg veel pijn maar de genitale variant voelde ik niks van.
Alle reacties Link kopieren
quote:miss93 schreef op 10 november 2015 @ 00:58:

Wow ja inderdaad, wat n heftige reacties.. Ik vind je post super begrijpelijk. Ik ken iemand die dit heeft, en ik weet van haar dat het ontzettend vervelend is als ze een 'aanval' heeft. Gelukkig is dit maar 1 à 2 x per jaar (net als een koortslip), maar een aanval van genitale herpes verloopt vaak veel heviger en daarbij komt dat je het ook net voor of na een aanval over kan dragen, je bent dus voor een partner voor je gevoel altijd besmettelijk, en ik kan me dus voorstellen dat dat een zwaar gevoel voor je is. De eerste aanval verloopt vaak wel het hevigst. Een aanval kán ook bestaan uit een paar zweertjes waar je weinig last van hebt, dit is ook afhankelijk van je weerstand en per persoon verschillend.

Probeer het wel te relativeren, dit is niet het einde van je leven (dit gaat makkelijker als de aanval voorbij en genezen is, nu moet je het gewoon zien als ziek zijn want zo voel je je waarschijnlijk ook, je moet er helaas even doorheen).

Ik zou wel echt echt eerlijk zijn tegen je ex, hij kan het je niet kwalijk nemen of erover oordelen, want hij heeft het zelf ook. Het is voor hem heel belangrijk om te weten dat hij het bij zich draagt.



Veel succes en goed van je dat je gepost hebt, ik denk eigenlijk dat veel mensen denken dat herpes een gewoon vervelende soa is.. Het taboe op soa's is tegenwoordig een stuk minder maar wanneer mensen die je niet goed kent beseffen/weten wat herpes inhoudt en dat je het voor altijd bij je draagt, zullen ze wellicht anders naar je kijken en daar heeft niemand recht op! Zoals heel veel mensen vervelende dingen bij zich dragen, is ook dit hartstikke privé, ik zou er alleen met familie over praten en met je toekomstige vriend, want die komt er vast weer!waar heb jij de info vandaaan dat een uitbraak van genitale herpes heviger verloopt dan een koortslip? Dit heb ik nog nooit gehoord.
Alle reacties Link kopieren
Maak je niet druk joh, is op te lossen
Sex and Whisky
Ik heb niet alles gelezen wat je hebt getypt, maar iemand dichtbij me had hetzelfde probleem.

Die heeft toen een kuur gehad van 3 maanden Valaciclovir. Daarna heeft ze nog 1 keer een uitbraak gehad en vervolgens nooit meer. Van wat ik heb begrepen kan het Herpes virus niet meer weggaan, maar krijgt het met dit middel een aardige draai om z' n oren. Weet ook niet of het voor iedereen zo werkt, maar je kunt het altijd vragen bij de HA
Alle reacties Link kopieren
quote:lexis schreef op 10 november 2015 @ 09:40:

[...]

waar heb jij de info vandaaan dat een uitbraak van genitale herpes heviger verloopt dan een koortslip? Dit heb ik nog nooit gehoord.Van de huisarts.
...
Alle reacties Link kopieren
Voor wat het waard is: Een goede vriendin van mij heedt herpes - ze was er inmiddels zo gewend aan dat ze het mij ooit eens tussen neus en lippen door vertelde. Voor haar was het no big deal meer. Ze heeft een bloeiend liefdesleven en twee jaar geleden is ze bevallen van een kerngezond meisje.



Met andere woorden: Komt goed. Tot die tijd: Laat je inderdaad goed voorlichten. Vind eigenlijk dat je HA daar wel wat meer tijd voor had mogen nemen.



Heel veel sterkte.
IMHO

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven