ik heb herpes

22-12-2015 08:48 47 berichten
Alle reacties Link kopieren
hallo



ik heb gisteren gehoord dat ik besmet ben met herpes ik zag in ineens dat ik 2 kleine blaasjes had vorige week..

ik ben echt totaal radeloos en weet echt niet wat me te wachten staat.

ik weet ook niet hoe ik het heb opgelopen het was alweer een tijdje geleden dat ik seks had gehad

de mensen die ik het tot nu toe vertelt heb regeren allemaal geschokt en doen alsof ik vies en besmettelijk ben

ik vind het echt onwijs moeilijk ik probeer positief te blijven maar dat wordt steeds moeilijker



ik zou zo graag in contact willen komen met mensen van mijn leeftijd (25)of ouder om me te vertellen hoe dit verder gaat en hoe het straks moet wat betreft seks etc



groetjes niniii
Alle reacties Link kopieren
Volgens mij ben je alleen besmettelijk tijdens een aanval en dan vooral via de blaasjes. Wanneer je geen aanval hebt kun je volgens mij seks hebben.
This user may use sarcasm and cynicism in a way you are not accustomed to. You might suffer severe mental damage.
Alle reacties Link kopieren
quote:viva-amber schreef op 22 december 2015 @ 09:10:

Volgens mij ben je alleen besmettelijk tijdens een aanval en dan vooral via de blaasjes. Wanneer je geen aanval hebt kun je volgens mij seks hebben.Ik dacht juist gelezen te hebben dat t altijd besmettelijk is, ook als t dus niet zichtbaar is.
Ben je al bij je huisarts geweest? Deze zou je er meer uitleg over moeten kunnen geven.

Daarnaast zou ik opletten met tegen wie je het allemaal vertelt, het is een heel persoonlijk iets, en ik zou inderdaad bang zijn dat mensen er een beeld van krijgen wat niet klopt (vies, besmettelijk, sloerie?) terwijl jij er niets aan kan doen. Ja, oke, je had een condoom kunnen gebruiken... Maar daar heb je nu niets meer aan.

Hopelijk kan je een manier vinden om toch nog een fijn seksleven te hebben/houden.
https://www.thuisarts.nl/herpes-genitalis

Hier staat wat info. Laat je vooral ook testen op andere SOA's, of heb je dat al gedaan?
http://www.huidziekten.nl ... erlands/herpessimplex.htm

Hier staat meer uitgebreide info.
Alle reacties Link kopieren
Helaas kan je dit ook krijgen als je condooms gebruikt. Vriendin heeft het via de ballen van haar toenmalige vriend gekregen. . Daar gaat geen condoom over. Zo sneu. Dat die gast het 1 niet verteld had en 2 gewoon sex had terwijl hij zwaar besmettelijk was.

Maar goed ik vind haar niet vies of een slet. Ze had gewoon dikke pech. En het kan echt een nare ziekte zijn. Het waren niet wat blaasjes maar ze kreeg steeds griepverschijnselen erbij. Dus ze was echt doodziek. Maar bij haar is het na een jaar of 2 weg gegaan. Nouja het is nooit weg maar ze heeft er geen last meer van gehad. Weerstand zo hoog mogelijk houden.

Ik zou het niet meer vertellen aan mensen als er zo gereageerd word hoor. Lekker voor jezelf houden en misschien met 1 goede vriendin bespreken.
@viva-2010; goh wist niet dat het bij mannen ook op hun ballen kon zitten. En bedoelde niet dat TO een slet/sloerie is, maar dat zouden mensen wel kunnen denken als ze het vertelt, dus ik bedoelde "zou het niet tegen iedereen vertellen, wie weet wat ze wel niet denken" :-)
WAT ZIJN DE VOORUITZICHTEN?

Wie eenmaal met het herpesvirus is besmet, draagt het virus levenslang bij zich. De meeste mensen hebben daar in het geheel geen last van. Bij sommigen treedt af en toe reactivatie op. Bij een zeer kleine groep gebeurt dat zo vaak en zo hevig dat men daar echt last van heeft. Op den duur nemen de aanvallen echter ook bij die mensen in ernst en aantal af. Door verschillende prikkels, waaronder koorts, zonlicht, menstruatie of stress kan bij hen het virus opnieuw worden geactiveerd, waarna het zich vanuit de zenuwknoop via de zenuw naar al eerder besmette huid of slijmvlies verplaatst. Hier kan dan een voor HSV-infectie kenmerkende ontsteking optreden.

http://www.huidziekten.nl ... erlands/herpessimplex.htm
anoniem_63c8faa80abd0 wijzigde dit bericht op 22-12-2015 09:34
Reden: bron toegevoegd
% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
Weekend waar heb je dat dan gelezen want ik lees op de site van de GGD iets anders.
This user may use sarcasm and cynicism in a way you are not accustomed to. You might suffer severe mental damage.
TO, hoe weet je dat je herpes hebt? Lees de info op de site die ik noemde maar eens door. Ik heb zelf al jaren herpes simplex, is een jaar of 10 geleden begonnen met een enorme uitbarsting waarbij mijn lip zo dik was dat de huisarts er zelfs van schrok, en ik een kuur pillen heb gehad. Nu heb ik het nog heel af en toe en veel minder heftig, ik denk 1x per jaar. Mijn exen hebben het nooit gehad. En natuurlijk zoen ik niet als ik een zichtbare koortslip heb, maar gezien het grote risico op besmetting heeft mij dat altijd wel verbaasd.

En volgens de site die ik noemde kan het ook andere plekken besmettten, vandaar dat herpes simplex ook kan 'verplaatsen' naar genitaliën. Maar dat is mij in al die jaren dus nog nooit gebeurd. Sterker nog, mijn ene lip besmet de andere niet eens, het blijft altijd aan 1 kant.
anoniem_63c8faa80abd0 wijzigde dit bericht op 22-12-2015 09:43
Reden: aanvulling
% gewijzigd
Hoe kan besmetting naar anderen worden voorkomen?

Wanneer u koortsuitslag aan de lippen heeft, houd dan toiletartikelen, eet- en drinkgerei strikt voor privégebruik; zorg ervoor dat niemand anders ze gebruikt en was ze direct na gebruik goed af. Vermijd rechtstreeks contact met de lippen van anderen; vermijd bijvoorbeeld zoenen. In het geval van herpes rond de geslachtsdelen moet worden afgezien van seksueel contact, totdat alle afwijkingen geheel zijn genezen.

Voorkomen is beter dan genezen. Herpes rond de geslachtsdelen is meestal geen ernstige, maar wel een vervelende geslachtsziekte. Het gebruik van een condoom verkleint de kans om besmet te raken.

http://www.huidziekten.nl ... erlands/herpessimplex.htm
TO, het is klote maar het is niet zo dat je nooit meer seks kunt hebben of nu een viespeuk bent. Waarschijnlijk weten de mensen aan wie je het hebt verteld niet precies wat het is en hoe ermee om te gaan.
Een condoom biedt maar voor ongeveer 30% bescherming tegen herpes. Helaas zijn er een heleboel mensen die herpes hebben op andere plekken dan rond hun geslachtsdelen. Bv aan hun vinger , in hun oog, of zoals hele volksstammen , aan hun lip.

Het is ook zo dat er legio mensen zijn die het herpesvirus bij zich dragen zonder ooit een aanval te hebben gekregen en die dus niet weten dat ze t virus hebben.

Helaas is het ook overdraagbaar zonder dat er een uitbraak is.

Er zijn 2 soorten herpes, type 1, het "normale" koortslipvirus en type 2, herpes genitialis. Type 1 kan je natuurlijk ook rond je geslachtsdelen krijgen als je bv orale sex hebt met iemand met een koortslip. Als dat het geval is, heb je "geluk" , want type 1 heeft vaak een heftige eerste uitbraak , maar zwakt daarna af en frequentie en heftigheid of er komt in t mooiste geval nooit meer een aanval (maar blijft natuurlijk besmettelijk) , type 2, dus de echte herpes genitialis is nog vervelender.

Voor TO dus mss verstandig om via de huisarts te laten bekijken welk type het is. Niet dat het daardoor minder kut is , maar het kan je wel wat geruststelling geven over de toekomst.

De kans zit er natuurlijk wel in dat je eventueel toekomstige sekspartners gaat besmetten en heb je dan de morele verplichting om het te zeggen vooraf? Ik heb die discussie hier al vaker voorbij zien komen en vind het een lastige. Er zijn natuurlijk ook ontzettend veel mensen die ooit een koortslip hebben gehad in hun tienerjaren , erna nooit meer last, maar dus wel drager van het virus, die zeggen wss ook niet tegen elke bedpartner dat ze herpes hebben....aan de andere kant is dát mss juist wel weer de reden dat de halve wereldbevolking drager is. Lastig dus en veel om over na te denken TO, sterkte ermee!
quote:viva-amber schreef op 22 december 2015 @ 09:34:

Weekend waar heb je dat dan gelezen want ik lees op de site van de GGD iets anders.





"Besmetting met het herpes virus vindt niet altijd plaats tijdens de periode dat er zichtbare blaasjes zijn, er kan ook besmetting plaatsvinden indien er geen zichtbare blaasjes zijn."

....staat oa op soapoli
Alle reacties Link kopieren
quote:ponny schreef op 22 december 2015 @ 09:24:

Ben je al bij je huisarts geweest? Deze zou je er meer uitleg over moeten kunnen geven.

Daarnaast zou ik opletten met tegen wie je het allemaal vertelt, het is een heel persoonlijk iets, en ik zou inderdaad bang zijn dat mensen er een beeld van krijgen wat niet klopt (vies, besmettelijk, sloerie?) terwijl jij er niets aan kan doen. Ja, oke, je had een condoom kunnen gebruiken... Maar daar heb je nu niets meer aan.

Hopelijk kan je een manier vinden om toch nog een fijn seksleven te hebben/houden.





hoi pony

ja heb het alleen aan mijn naast vertelt maar die reageren er juist heel apart op ik vind het heel moeilijk

en ik heb het gewoon met condoom gedaan maar dat maakt dus helemaal niks uit
Alle reacties Link kopieren
quote:viva-amber schreef op 22 december 2015 @ 09:10:

Volgens mij ben je alleen besmettelijk tijdens een aanval en dan vooral via de blaasjes. Wanneer je geen aanval hebt kun je volgens mij seks hebben.



ja dat vertelde mijn huisarts ook

ze zei als je een koortslip heb en die ja weg mag jr toch ook zoenen

maar alles is zo tegenstrijdig
Alle reacties Link kopieren
quote:viva-2010 schreef op 22 december 2015 @ 09:30:

Helaas kan je dit ook krijgen als je condooms gebruikt. Vriendin heeft het via de ballen van haar toenmalige vriend gekregen. . Daar gaat geen condoom over. Zo sneu. Dat die gast het 1 niet verteld had en 2 gewoon sex had terwijl hij zwaar besmettelijk was.

Maar goed ik vind haar niet vies of een slet. Ze had gewoon dikke pech. En het kan echt een nare ziekte zijn. Het waren niet wat blaasjes maar ze kreeg steeds griepverschijnselen erbij. Dus ze was echt doodziek. Maar bij haar is het na een jaar of 2 weg gegaan. Nouja het is nooit weg maar ze heeft er geen last meer van gehad. Weerstand zo hoog mogelijk houden.

Ik zou het niet meer vertellen aan mensen als er zo gereageerd word hoor. Lekker voor jezelf houden en misschien met 1 goede vriendin bespreken.
Alle reacties Link kopieren
Dankjewel voor je reactie doet me erg goed !!

ik heb ook beneden bijna geen klachten maar inderdaad mijn hele lijf doet zeer

vertelt je vriendin het wel tegen partners of pas na een langere periode?
,
anoniem_636ec96671ca6 wijzigde dit bericht op 20-06-2017 09:14
99.90% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
quote:atjuuh schreef op 22 december 2015 @ 09:47:

[...]





"Besmetting met het herpes virus vindt niet altijd plaats tijdens de periode dat er zichtbare blaasjes zijn, er kan ook besmetting plaatsvinden indien er geen zichtbare blaasjes zijn."

....staat oa op soapoliThnx! Had dat idd ook al een keer hier gelezen op viva, kon het even niet vinden.
quote:swifty schreef op 22 december 2015 @ 11:14:

[...]





Ha eindelijk iemand die ook echt weet wat herpes is. Ik lees zovaak dat men denkt, het valt wel mee. Maar type 2 is echt kut/klote.Thnx, heb me er ooit s in verdiept nav een werkstuk. Verbaas me idd ook vaak over t gemak waarmee erover gepraat wordt. Herpes is een van de weinige soa's waar je je hele leven aan vast zit namelijk.
Dat mensen zo raar reageren is vooral omdat mensen niet weten wat het inhoudt. En dat zie je hier ook, dat je het ook met beschermde seks kunt oplopen, dat weten veel mensen niet.
Alle reacties Link kopieren
Uit een Engelse poll bleek dat meer dan de helft van de mensen die een seksueel overdraagbare aandoening hebben gewoon seks hebben zonder de tegenpartij in te lichten en ook niet persé een condoom te gebruiken. Dit is eigenlijk best wel schokkerend. In mijn vroegere woonplaats kende ik een man die HIV besmet was en zonder condoom vele sekspartners had. Het liefst donkere vrouwen die alleenstaand waren met kinderen. Waarschijnlijk omdat hij het HIV-virus van zo een Bijlmer sloerie had opgelopen dus uit een soort wraakzucht of zo? Omdat ik wist waar die gast mee bezig was voelde ik mij niet echt fijn bij deze wetenschap. Toen deze man de sekspartner van een kennis van mij neukte heb ik zijn broer in bedekte termen verteld wat er speelde, hij heeft een aidstest gedaan maar had het virus gelukkig niet opgelopen. De vrouw heeft het virus uiteindelijk wel opgelopen. Ik heb mij vroeger vaak afgevraagd wie er in mijn woonplaats nu onwetend rondliep met HIV, toch niet echt een fijne gedachte.
Alle reacties Link kopieren
Even voor je nagevraagd en ja. Ze heeft het verteld voordat ze seks had. En nee er is niemand weggelopen.

Ze heeft het zelfs aan een ons gewoon gezegd.

Ze heeft nu ook gewoon seks met haar partner zonder condoom. Ze hebben 2 kindjes en willen er meer. Partner is voor zover ze weten niet besmet.

Ze heeft wel een jaar! Een kuur gehad van de dokter omdat ze het 6 maanden lang bijna constant had. Was de herpes weg kreeg ze de normale griep. Maar na die kuur heeft ze het in 10 jaar tijd nog maar 2 keer gehad. En nooit meer zo heftig als toen.

Het is dus echt even afwachten wat je lichaam doet. Het hoeft na de eeste uitbraak dus niet terug te komen. En mocht dat wel zo zijn heb je een antivirale kuur? Van de dokter die helpt het te onderdrukken. Ze zei ook dat ze sneller last kreeg bij bepaalde voedingsmiddelen. Maar dat kan je waarschijnlijk wel googelen.

Sterkte er mee. Hoop voor je dat het bij deze ene uitbraak blijft.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven