Is diegene die is vreemdgegaan niet altijd de "lul"?

28-12-2013 07:51 429 berichten
Alle reacties Link kopieren
"Is diegene die is vreemdgegaan niet altijd de "lul"... Terwijl het misschien wel aan de partner ligt???"



Deze vraag werd recent op dit forum gesteld en waarom apart topic zou je je afvragen..... omdat bleek dat deze vraag lang open bleef staan, er omheen gedraaid werd, geen echt antwoord volgde....



Dus de vraag staat, erg nieuwsgierig hoe op dit "seks"topic de vele vreemdgangers (als klopt wat ik regelmatig lees zijn die er in grote getale), de singles met of zonder SV, de "open relatie" mensen (soms twijfelachtig of zijn of haar partner weet dat ze in open relatievorm leven ) of gewoon elke andere forummer hierover (Terwijl het misschien wel aan de partner ligt???") denkt!

Wie is oorzaak van vreemdgaan

Totaal aantal stemmen: 107

Vreemdganger (69%)
Partner (1%)
Beide (25%)
Niemand (1%)
Geen mening (4%)
anoniem_118645 wijzigde dit bericht op 30-12-2013 14:05
Reden: Getracht duidelijk te maken dat de vraag simpel is en ook zo bedoeld is!
% gewijzigd
Delen doe je samen
Goed punt sweet firefly!



Iedereen zijn eigen mening

Niemand is het bezit van een ander,

Voor gelijkwaardigheid is eerlijk zijn een must.



Met een leven vol liefdevolle relaties leef je langer en gelukkiger, het is alleen wel hard werken... En heel veel leren. Er is niets mooiers dan jezelf en de ander te zien groeien (niet te letterlijk nemen :p)



En over vrouwen mannen die mijn man wel leuk vinden...

In love and war everything is allowed, dus zit je achter mijn man aan dan ga ik achter jou aan ;) en pas dan maar op. Zolang mijn man het daarmee eens is is alles goed.
quote:Rooss4 schreef op 31 december 2013 @ 10:36:

Schijnbaar is het heel lastig om je eigen normen en waarden even niét op een ander te plakken.

Blijkbaar. En dat lijkt me ook niet zo gek. Dat is toch juist het kenmerk van normen en (vooral) waarden, dat ze intrinsiek zijn en dus onlosmakelijk verbonden met de manier waarop je naar de wereld kijkt?



Wat mij dan juist weer verbaast is dat sommige mensen hun eigen normen en waarden (die over het algemeen in eerste instantie niet eens zoveel verschillen van de mijne) overboord gooien zodra er een ander in het spel is, en het dan opeens geen probleem vinden om eenzijdig afspraken te verbreken, hun partner te belazeren of heel lang tegen hun partner te liegen.
quote:dymo9 schreef op 30 december 2013 @ 11:24:

Drie tot zes maanden, SWV... dat vind ik best wel heel erg kort, zeker met kinderen in het spel. Jouw kinderen weten dus al langer van jou en haar, maar haar kind weet nog maar net van de scheiding?



Nee, hij weet 't al meer dan een half jaar.



quote:Om dan binnen een paar maanden bij een andere man in huis te gaan wonen... zijn leven staat echt enorm op z'n kop he.



We weten 't gewoon nog allemaal niet. Ik denk dat 't voor die jongen pas duidelijk wordt zodra de knoop echt doorgehakt wordt. Ik denk dat ie veel meer last heeft van de onduidelijkheid van de afgelopen 6 maanden.



We beslissen dan ook pas als 't ook voor hem 'normaal' geworden is. Dat kan 3 maanden zijn, dat kan 6 maanden zijn maar 't kan mss. ook langer duren. Latten we tot die tijd gewoon.



quote:Stop jij nu per direct met je andere contact(en)? Weet je heel zeker dat je samen op 1 lijn zit wat dit betreft? En ook wat andere zaken betreft? Passie is belangrijk, maar verantwoording hebben voor kinderen, en overeenstemming hebben over hoe je bijv geldzaken gaat regelen en nog zoveel andere zaken zijn dat ook.



Tuurlijk maar dat komt naar mijn idee wel aan de orde in jaar 1 van de relatie. Ik verwacht daar overigens weinig problemen, we hebben uiteraard afgelopen jaar over heel veel van dat soort zaken gesproken, we zitten over heel veel dingen op 1 lijn.



En dat met mijn 'andere contacten'... dat valt reuze mee. Ik weet niet wat voor beeld er hier gecreëerd is maarre, echt, het valt reuze mee.
Swv, het is het beeld dat je zelf neerzet inderdaad.



Trotter, probeer jezelf eens zuiver te bekijken naar hoe je pak m beet een jaar of 25 geleden was. Had je toen precies dezelfde normen en waarden als nu? Of ben je hier milder geworden en daar juist scherper? Hoe ben je opgevoed en heb je exact dezelfde n&w meegenomen in jouw opvoeding? Of ben je door schade en schande wijs geworden en heb je ingezien dat je aangeleerde gewoonten niet altijd heel goed bij je pasten?



Ja, mensen gooien principes en normen en waarden over hun schouder. En ik ben persoonlijk van mening dat het niet aan jou noch aan mij is daarover te oordelen.



Ja, TO, wat wil je met dit topic, dat meelezen vind ik ook een zwaktebod.

Ben heel benieuwd.
Alle reacties Link kopieren
quote:sweetfirefly schreef op 31 december 2013 @ 11:40:

[...]





Mijn wereld is er ook een waar vreemgaan niet voorkomt. Wij zijn al ruim 25 jaar elkaars enige liefdes- en seksuele partner. Er is bij ons beiden ook totaal geen behoefte aan een ander. Wij vinden elkaar nog steeds de leukste, liefste en de lekkerste. Dat is onze werkelijkheid.

Dat het bij jou anders is, is net zo min als Trotters wereld, de norm. "De norm" bestaat niet. De werkelijkheid is voor iedereen anders.



Het is nu wel duidelijk dat jullie zienswijzen anders zijn, alles is al meerdere keren uitgelegd..... Het is inmiddels geen discussie meer maar een brei aanherhalingen. Dat is jammer, want zoveel mensen, zoveel zienswijzen. En dat komt nu niet meer aan bod.



Wat wil TO met dit topic bereiken? Een opmerking als "bewust niet reageren maar wel meelezen" klinkt mij als het verlekkeren aan het vingerwijzen wat hier nu gebeurt. Beetje makkelijk.



Juist, en dat is dus precies wat ik bedoel met mijn post, waarom zou jullie werkelijkheid de enige juiste zijn? Hoe is het mogelijk dat je dan niet in kunt zien dat er vele 'werkelijkheden' zijn.. dat het niet voor iedereen zo is dat relaties niet 'perfect' zijn en dat er mensen zijn die niet kunnen zeggen dat ze alles vinden in een relatie wat ze nodig hebben.



Er wordt nu gepretendeerd dat de werkelijkheid allemaal zo perfect moet zijn, dat iedereen altijd maar kan praten over van alles en nog wat, dat relaties geen relaties zijn als er over een bepaald onderwerp niet gesproken kan worden..



Wat maakt dat jullie dat mogen bepalen?
veroordeel wat je ziet, maar wat jij ziet .... ben ik niet
quote:Rooss4 schreef op 31 december 2013 @ 13:47:

Trotter, probeer jezelf eens zuiver te bekijken naar hoe je pak m beet een jaar of 25 geleden was. Had je toen precies dezelfde normen en waarden als nu? Of ben je hier milder geworden en daar juist scherper? Hoe ben je opgevoed en heb je exact dezelfde n&w meegenomen in jouw opvoeding? Of ben je door schade en schande wijs geworden en heb je ingezien dat je aangeleerde gewoonten niet altijd heel goed bij je pasten?

Ik denk dat mijn normen en waarden redelijk gelijk gebleven zijn. Eerlijkheid bijvoorbeeld heeft altijd hoog in het vaandel gestaan. Dat heb ik van huis uit meegekregen, dat is nog steeds zo en dat zal ook nooit veranderen.

Wat wel veranderd is is de manier waarop ik over bepaalde onderwerpen denk, los van mijn min of meer vaststaande normen en waarden dus. Zo ben ik (onder andere na een relatie met een polyamore partner) anders (= minder afkeurend, in dit geval) gaan denken over mensen die seks hebben buiten hun relatie. Maar door die relatie heb ik juist ook weer ingezien dat vreemdgaan en liegen niet hóeft, dat daarbij uiteindelijk alleen maar verliezers zijn. En dat is wat ik ook al de hele tijd probeer duidelijk te maken. Het gaat me er niet om dat mensen seks hebben met een ander, het gaat erom dat vreemdgangers niet eerlijk zijn tegen hun partner. En voor mij is een van de pijlers binnen een relatie toch wel dat je eerlijk bent tegen elkaar en dat je elkaar kunt vertrouwen. Ik zeg niet dat er zonder eerlijkheid en vertrouwen geen relatie is (zoals Sense het blijkbaar leest), maar wel dat het nooit een goede relatie kan zijn (zoals ik - en met mij het overgrote deel van de mensen - zich een goede relatie voorstellen).
Alle reacties Link kopieren
Weet je Trotter wat mijn probleem een beetje is, niet zozeer dat jij anders denkt dan ik, of dingen anders ervaart. Maar de houding die je aanneemt t o v mensen als ik, (en ik ben echt niet de enige) maakt dat je hautain overkomt,.. "Ik ben zoals ik ben, en ik haal mijn neus op voor mensen als jij" ..
veroordeel wat je ziet, maar wat jij ziet .... ben ik niet
Alle reacties Link kopieren
quote:Trotter schreef op 31 december 2013 @ 14:09:Zo ben ik (onder andere na een relatie met een polyamore partner) anders (= minder afkeurend, in dit geval) gaan denken over mensen die seks hebben buiten hun relatie. Maar door die relatie heb ik juist ook weer ingezien dat vreemdgaan en liegen niet hóeft, dat daarbij uiteindelijk alleen maar verliezers zijn.Vreemdgaan hoeft niet perse tot verlies te leiden. Jaren geleden probeerde ik ook te praten over mijn grote behoefte aan stomende seks met mijn man die daar weinig behoefte aan heeft. De confrontatie met zijn seksuele onmacht ging hij liever uit de weg, elke keer dat ik het gesprek wilde aanknopen liep hij letterlijk weg. Pas toen ik vreemd was gegaan had ik zijn aandacht, pas erna drong het tot hem door dat we ons seksuele verschil wel degelijk moesten bespreken en aanpakken.
quote:Rooss4 schreef op 31 december 2013 @ 13:47:

Swv, het is het beeld dat je zelf neerzet inderdaad.Dus wanneer gaan wij?
quote:Sense-1970 schreef op 31 december 2013 @ 14:51:

Weet je Trotter wat mijn probleem een beetje is, niet zozeer dat jij anders denkt dan ik, of dingen anders ervaart. Maar de houding die je aanneemt t o v mensen als ik, (en ik ben echt niet de enige) maakt dat je hautain overkomt,.. "Ik ben zoals ik ben, en ik haal mijn neus op voor mensen als jij" ..Ik ben inderdaad zoals ik ben. Dat ik mijn neus ophaal voor mensen 'zoals jij' is jouw interpretatie van wat ik schrijf.
kipkluifje, om dat te bereiken moest je wel eerlijk zijn over het vreemdgaan en het uitspreken... Of zie ik dat verkeerd?



Dat pleit toch gewoon voor eerlijk zijn? Misschien is het de definitie van vreemdgaan voor mij is vreemdgaan namelijk per definitie achter iemands rug om.



Wanneer je open bent over het feit dat je te kort komt voor jou gevoel en je daaraan consequenties verbind, door bijvoorbeeld seks met een ander dan je relatie vind ik dat heel wat anders.



Daarmee behoud je gelijkwaardigheid en laat je iedereen een eerlijke keuze. En geen 'verrassigen achteraf'
Alle reacties Link kopieren
quote:sadieda schreef op 31 december 2013 @ 15:33:kipkluifje, om dat te bereiken moest je wel eerlijk zijn over het vreemdgaan en het uitspreken... Of zie ik dat verkeerd?Ik ben gewoon een hele slechte bedrieger. Als ik gevoelens (of dat nu liefde of lust is) heb kan ik die heel slecht verbergen, het spat er dan aan alle kanten vanaf. Nog afgezien dat ik mijn man direct na mijn 'misstap' alles heb verteld "schat wat ik vandaag heb gedaan...". Dat zoiets eraan zat te komen kon hij ook al wel op zijn klompen aanvoelen.
Ja dat valt bij mij dus niet onder vreemdgaan. Je hebt er immers niet over gelogen. Had je dat wel gedaan als je dat wel zou kunnen touwens?? Of meer wat vind je van mensen die over dat soort gevoelens glashard kunnen liegen?
quote:sabbaticalmeds schreef op 29 december 2013 @ 00:27:

als het gereedschap van de heren net zo slap was als de smoesjes van de vreemdgangers dan waren er weinig affaires in deze wereldBriljant!!!
Alle reacties Link kopieren
@Sadieda, als ik goed had kunnen liegen/verzwijgen tegen mijn geliefde had ik dat een teken aan de wand gevonden voor de staat van onze relatie. Mijn I don't give a fuck anymore boodschap naar hem.



Als je je ervan bewust bent dat je fout bezig bent en er toch mee doorgaat, wetende dat je met dat bedrieglijke gedrag alles wat je lief is op het spel zet kun je je afvragen waardoor het precies komt dat je de bevestiging dat je gewild/geliefd bent zo hard nodig hebt dat je bewust het risico neemt voor die bevestiging alles op te offeren.

Als het je zogezegd alleen om het leven op de rand te doen is kun je je afvragen waarom je over dat thrillseeken dan zo geheimzinnig doet, waarom je partner die 'wilde kant' van je niet mag zien.

"Mijn partner zal dat toch niet begrijpen" vind ik dan zo'n paternalistische dooddoener.
Ben het helemaal met je eens kipkluifje, mooi gezegd! Dat wat jij hier beschrijft vind ik de essentie van vreemdgaan..



Naar iets anders verlangen, of verandering willen in een relatie is denk ik niet meer dan normaal. Je veranderd zelf ook. Soms kan dat samen soms gaat dat niet. Maar als je kiest voor een relatie, wees dan een vent/ vrouw die daarvoor ook staat.



En wees geen lafbek die stiekum van twee walletjes eet. Want dat is armoedig voor alle betrokkenen.



Maarja dat zeg ik en ik ben nogal van het alles of niets, geen half werk voor mij en geen partner delen. Daar ben ik niet sociaal genoeg voor.
quote:spraakwaterval schreef op 31 december 2013 @ 12:34:

[...]





Nee, hij weet 't al meer dan een half jaar.





[...]





We weten 't gewoon nog allemaal niet. Ik denk dat 't voor die jongen pas duidelijk wordt zodra de knoop echt doorgehakt wordt. Ik denk dat ie veel meer last heeft van de onduidelijkheid van de afgelopen 6 maanden.



We beslissen dan ook pas als 't ook voor hem 'normaal' geworden is. Dat kan 3 maanden zijn, dat kan 6 maanden zijn maar 't kan mss. ook langer duren. Latten we tot die tijd gewoon.





[...]





Tuurlijk maar dat komt naar mijn idee wel aan de orde in jaar 1 van de relatie. Ik verwacht daar overigens weinig problemen, we hebben uiteraard afgelopen jaar over heel veel van dat soort zaken gesproken, we zitten over heel veel dingen op 1 lijn.



En dat met mijn 'andere contacten'... dat valt reuze mee. Ik weet niet wat voor beeld er hier gecreëerd is maarre, echt, het valt reuze mee.Aah kijk, dit klinkt al wat anders dan wat je eerder zelf hier postte. Ik wens je veel wijsheid toe in het nieuwe jaar.
Alle reacties Link kopieren
Kip, ik heb mijn partner tijdens gesprekken voor mijn misstappen aangegeven wat hij er van zou vinden als ik de seks die ik bij hem niet krijg, bij een ander zou halen.



Ik wist dus dat dat hem veel pijn zou doen, het hem niet vertellen was niet 'I don't give a fuck boodschap' .. maar heb trachten te behoeden voor die pijn.



Daarnaast is vreemdgaan voor mij geen thrillseeken, ook ben ik niet opzoek naar spanning of avontuur, is het bij mij geen 'aanvulling' maar een vervanging van iets wat er totaal niet is.. maar waar ik niet geheel zonder kan..
veroordeel wat je ziet, maar wat jij ziet .... ben ik niet
quote:Trotter schreef op 31 december 2013 @ 14:09:

[...] Ik zeg niet dat er zonder eerlijkheid en vertrouwen geen relatie is (zoals Sense het blijkbaar leest), maar wel dat het nooit een goede relatie kan zijn (zoals ik - en met mij het overgrote deel van de mensen - zich een goede relatie voorstellen).

Nooit, nooit....

Als je meeleest in Minnaar zie je wel dat het iig heel vaak een duidelijk signaal is van een slechte relatie. En de meeste relaties lopen dan ook op de klippen uiteindelijk, omdat het vreemdgaan ontdekt wordt of omdat de vreemdganger het niet meer kan handlen of omdat (1 van beiden) inziet dat de relatie slecht is en het blijkbaar niet meer hersteld kan worden. Daar waar wel aan de communicatie gewerkt kan worden, ook na het vreemdgaan, daar is de relatie wel te redden. Die verhalen zijn hier ook gepost, maar die zijn wel in de minderheid.
Alle reacties Link kopieren
Dymo, die communicatie is er bij ons ook wel, alleen dus niet over dat onderwerp, en daar zal ook geen communicatie meer over komen.. Het lukt gewoon niet, het doen niet, het er over praten niet. Ik leg me daar nu bij neer, en hij blijkbaar ook..
veroordeel wat je ziet, maar wat jij ziet .... ben ik niet
Zullen we vanavond alle vreemdgangers bij elkaar zetten en kijken of er een grote orgie ontstaat?



Ze doen 't immers allemaal alleen uit geiligheid begrijp ik hier van iedereen dus dat moet some party worden!
(ik kom zelf ook *slik*)
Alle reacties Link kopieren
ik bedank vriendelijk SWV, ik zit dan toch echt liever met mijn partner op de bank met een schaal oliebollen..
veroordeel wat je ziet, maar wat jij ziet .... ben ik niet
Alle reacties Link kopieren
quote:[message=15608238,noline]Sense-1970 schreef op 31 december 2013 @ 13:



Wat maakt dat jullie dat mogen bepalen?



Het hele punt van mijn post is dus dat niemand dat zou mogen of zelfs maar kan bepalen. Het is echter wel zo dat mensen een mening mogen hebben. Dat deze meningen onderling kunnen verschillen is logisch, de ene situatie is de andere niet.

Maar voor mij gaat dit topic niet over jouw specifieke situatie, die interesseert me persoonlijk niet zo erg.

Voor mij gaat het om de verschillende meningen, liefst onderbouwd.
Denk aan de egels en eekhoorns in de herfst en winter.
Alle reacties Link kopieren
Wat een negatieve reacties tov Trotter.

Zij heeft haar eigen belevenissen en ervaringen. Die ervaringen maken ons zoals we zijn. Ik moet zeggen dat ik het knap vind hoe zij het gedaan heeft..echter!! ik ben wel van mening dat onder juiste omstandigheden, juiste plaats, persoon, timing etc. (Bijna)iedereen t in zich heeft om vreemd te gaan.. En als je niet vreemdgaat dan heb je zelf ervaren dat je partner vreemdgaat of een andere situatie die je hebt meegemaakt..

Opvoeding, omgeving, ervaring etc heeft daar een groot invloed op.



Er zijn miljoenen scenario's en ik denk dat je niet zomaar kunt zeggen wie het schuld is bij vreemdgaan.. Maar om het zwart-wit te zeggen, de schuldige is gewoon degene die vreemdgaat. En dan kun je wel zeggen dat je geen intimiteit hebt etc. en dat klopt, maar dat is weer een andere koek. Dab heb je dus "de waarom" en dan heb je t over een reden en of je die wel of niet acceptabel vindt..



Ik accepteer echter iedereen.. Mensen die vreemdgaan hebben hun eigen redenen.. Dat maakt ze nog geen slecht persoon :-)

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven